Rohvessori on oikeilla jäljillä.

neitiliisa

"Suomen kaksikielisyys ja kielilaki eivät turvaa suomenruotsalaisten oikeuksia, uskoo professori Juha Janhunen.

Hänestä suomenruotsalaiset tulisi määritellä kansalliseksi vähemmistöksi, jonka aseman varmistaisi EU:n vähemmistödirektiivi. Samalla luovuttaisiin koulujen pakkoruotsista – ja suomenruotsalaisten pakkosuomesta."

Koska Suomen kaksikielisyys, joka on suuri illuusio, eikä kielilaki turvaa suomenruotsalaisten oikeuksia professori Juha Janhusen mukaan niin järkevin ratkaisu olisi rinnastaa ruotsin kieli saamen kielen mukaiseen asemaan. Tällöin ruotsin kieli saisi sille kuuluvan vähemmistökielen aseman ihan niinkuin muissakin maissa on tapana antaa. Eihän Suomi ole mikään kaksikielinen maa, hölynpölyä, mutta maa jossa on useita kielivähemmistöjä.

22

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fennander

      Välillä Janhunen puhuu ruotsinkielisistä suomalaisista ja välillä suomenruotsalaisista.

      • Mikä ero niissä sitten mielestäsi on?
        Nehän tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa. Minä olen suomenruotsalainen eli ruotsinkielinen suomalainen tai päinvastoin.


      • silmänlume
        Ankdam kirjoitti:

        Mikä ero niissä sitten mielestäsi on?
        Nehän tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa. Minä olen suomenruotsalainen eli ruotsinkielinen suomalainen tai päinvastoin.

        vai oletko Suomen ruotsalainen? Luultavasti et ole kumpaakaan vaan olet takinkääntäjän jälkeläinen.


      • silmänlume kirjoitti:

        vai oletko Suomen ruotsalainen? Luultavasti et ole kumpaakaan vaan olet takinkääntäjän jälkeläinen.

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.


      • päivilipponen
        Ankdam kirjoitti:

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.

        ei taida ihan pitää paikkaansa sillä 278464 on jo melko kaukana 300000:sta ainakin näitten tietojen mukaan.

        http://www.stat.fi/til/vaerak/2008/vaerak_2008_2009-03-27_tie_001_fi.html


      • Immu.
        Ankdam kirjoitti:

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.

        Suomensomali, suomenvenäläinen?

        Ainakin yhtä kutsuin venäläiseksi ja hän sanoi olevansa suomalainen.
        Miksi eivät ruotsinkieliset kutsu itseään suomalaiseksi?

        Jos itse haluaa lokeroida itsensä suomenruotsalaiseksi silloin on suomessa asuva ruotsalainen.

        Valitkaa jo puolenne.

        Pois pakkruotsi.


      • Ank dam
        Immu. kirjoitti:

        Suomensomali, suomenvenäläinen?

        Ainakin yhtä kutsuin venäläiseksi ja hän sanoi olevansa suomalainen.
        Miksi eivät ruotsinkieliset kutsu itseään suomalaiseksi?

        Jos itse haluaa lokeroida itsensä suomenruotsalaiseksi silloin on suomessa asuva ruotsalainen.

        Valitkaa jo puolenne.

        Pois pakkruotsi.

        Yleisesti käytetään nimitystä "suomenruotsalainen" kun tarkoitetaan suomenruotsalaiseen vähemmistöön kuuluvaa äidinkieleltään ruotsinkielistä Suomen kansalaista.
        Jos joku kertoo olevansa Suomessa asuva ruotsalainen niin hän lienee riikinruotsalainen, eli Suomessa asuva Ruotsin kansalainen.
        Toki me olemme kaikki suomalaisia, niin suomenkieliset, romanit, saamelaiset, viittomakieliset kuin ruotsinkielisetkin.
        Meidän kaikkien kansallisuus on suomalainen mutta kuulumme kukin johonkin etniseen tai kielelliseen ryhmään.


      • Anonyymi
        Ankdam kirjoitti:

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.

        :D Kahvit lensi ruutuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.

        Ei missään lue 20 miljoonaa! Sen sijaan pyydän anteeksi, tekstissäni on typo, tulee olla 2018, ei 2008. Kyse on siis vuodesta, eli viimeisimmästä väestötilastosta.

        Sen mukaan Suomessa asuu 8439 ruotsalaista eli Ruotsin kansalaista, mitä kieltä he puhuvat sitä ei tilastot kerro, oma veikkaukseni on että suuri osa heistä saattaa olla paluumuuttajia ja pikemminkin suomenkielisiä.

        Meitä ruotsinkielisiä oli vuonna 2018 288400 hlöä. Me olemme yhtä suomalaisia kuin sinäkin, siitä on ihan turha saivarrella.


      • Immu. kirjoitti:

        Suomensomali, suomenvenäläinen?

        Ainakin yhtä kutsuin venäläiseksi ja hän sanoi olevansa suomalainen.
        Miksi eivät ruotsinkieliset kutsu itseään suomalaiseksi?

        Jos itse haluaa lokeroida itsensä suomenruotsalaiseksi silloin on suomessa asuva ruotsalainen.

        Valitkaa jo puolenne.

        Pois pakkruotsi.

        Yhtä lailla kun suomalainen saattaa esittäytyä savolaisena, turkulaisena tai saamelaisena niin minä voin esittäytyä suomenruotsalaisena, ei kenenkään suomalaisuus siitä kärsi että täsmennämme sitä keitä ja mitä olemme.

        Jos kerron olevani stadilainen niin ei sekään tarkoita ettenkö olisi myös suomalainen.
        Neffe on hölmö!

        Neffe on suomalainen mutta hän on myös hölmöläinen! 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.

        Edelleenkään ei missään lue 20 miljoonaa mutta tuo 2008 olikin ihan oikein, en huomannut että joku on kaivanut esiin ikivanhan ketjun.

        Vuonna 2008 meitä suomenruotsalaisia oli 289 951


    • Isänmaanystävä

      Kaikissa Euroopan maissa vähemmistöt opiskelevat enemmistön kieltä kouluissa.

      • H. Lohi

        Ei olekaan, koska se on riemusuomi tai lahjasuomi tai hyötysuomi, ei suinkaan mikään pakkosuomi.


      • Näin on näreet
        H. Lohi kirjoitti:

        Ei olekaan, koska se on riemusuomi tai lahjasuomi tai hyötysuomi, ei suinkaan mikään pakkosuomi.

        Mielestäni nämä suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia - eivät lähelläkään kuten suomenkieliset suomalaiset. Heillä on kaikki nk "oma" kulttuuri kopioitu Ruotsista. He ovat mieleltään ja sielultaan enempi ruotsalaisia - mutta heillä on hankala identiteettisyysongelma kun on kuitenkin Suomen passi. Lisäksi he vaativat naapurimaan kieltä pakkona Suomeen koska heitä pitää palvella.


    • Anonyymi

      on todella kumma juttu että saamelaisten vähäiset yliopistokiintiöt viedään kun samalla lähes jokaiselle halukkaalle ruotsinkieliselle on yliopstopaikka varattu

      https://yle.fi/uutiset/3-11166251

    • heh

      Ankdam ja vuosikymmen propagandaa :-)

    • Anonyymi

      Ruotsinkielisillä ovat aina olleet paremmat oikeudet kuin suomenkielisillä.

    • Anonyymi

      Janhunen on väärässä. Kaksikielisyys, kielilaki ja pakkoruotsi eivät pelkästään turvaa rutsalaisten oikeuksia, vaan takaavat heille suorastaan satojen miljoonien, ellei peräti miljardien arvoiset etuoikeudet maan muihin väestöryhmiin verrattuna.

      • Magma ei tutki, paljonko lakiin perustuva kaksikielisyys maksaa yhteiskunnalle vuosittain.


    • Lain tulee perustua yleiseen hyväksi koettuun näkemykseen.

      Koska ruotsin kielellä ei saada edes lääkäreitä maahan, onkin perusteltua, että ruotsinkielisyyden lakiinperustuva tekohengitys lopetetaan.


      Ruotsi on vaan , helt simppelt, förbi.

    • Anonyymi

      Suomenruotsalainen on Suomen kansalainen, jonka historiassa on tullut tänne sukupolvia sitten valloittajana Ruotsista. Ruotsalaiset valloittajat asettuivat asumaan pääasiassa rannikkoseuduille Suomessa, ja siellä heitä asuu edelleen huomattavia määriä.

      Suomalaisen on vaike käsittää, miksi valloittajaa edelleen mielistellään "kaksikielisyydellä".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe