Glykoliajo

Ohjeet

Kuinka oikeaoppisesti glykoliajo Volvo 41-koneisiin? Lähinnä kuinka paljon glykolia syötetään koneeseen? Tein seuraavasti: Laskin intercoolerin alapuolen propusta merivettä pois, sitä tuli noin 3 litraa, tämä siksi että koneessa olisi mahdollisimman vähän merivettä taskuissa. Sitten pohjaventtiilistä syöttöletku irti, letku ylöspäin ja siihen iso suppilo tiiviisti. Kone käymään ja raakaa glykolia noin 5 litraa sisään. Raakaa siksi että jos koneen sisällä, siis lämmönvaihtimessa tai muualla on vettä, sinne syntyisi tarpeeksi jäätymätön seos.
Sitten glykolikanisterin loppuihin 5 litraan saman verran vettä eli 50/50 seoksella loput koneeseen.
Vene on akselivetoinen ja pakoputket piiitkät, pakoputken taakse laitoin pyyhkeen ja se oli tietysti kastunut, muttei kuitenkaan glykolin hajuinen. Tuskin haittaa jos pakoputkeen jää lätäköitä jotka jäätyisivät. Eli onko kaikki kriittiset paikat suojassa 15 litran holvaamisella vai olisiko vähempikin riittänyt.

Toinen juttu, nyt kun otan merivesipumpuista impellerit pois niin mikäänhän ei estä käyttämästä konetta vapaalla lämpimäksi esim. öljynvaihtoja varten, kunhan ei päästä makeakiertoa kuumenemaan liikaa.

10

1779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      käyttää. 50/50 seos on parempi. Se raaka ei kuitenkaan välttämättä sekoa putkistossa oleva meriveden kanssa. 15 litraa glykolia tuntuu paljolta. uskon, että 5 litraa riittää hyvin.

    • saisit pois jos ajat ennen glygolia makeaa vettä raakavesipuolen läpi. Jos vesipistettä ole lähellä niin se hieman hankaloittaa. 5-10 min riittä ja sitten seos sisään. 50/50 antaa suojan -36c:hen, ja senkin jälkeen seos menee vasta "hyhmään", ei riko mitään.

    • lsghsld

      "Toinen juttu, nyt kun otan merivesipumpuista impellerit pois niin mikäänhän ei estä käyttämästä konetta vapaalla lämpimäksi esim. öljynvaihtoja varten, kunhan ei päästä makeakiertoa kuumenemaan liikaa."

      Pakoputkesta palaa muovi/kumiosat pilalle mikäli kyseessä märkä pakoputki. Palaa vielä lisäksi siten että päällepäin ei näy mitään (ellei nyt pala pahoin). Repeää vain sitten yhtäkkiä kesken ajon.

      • 3+16

        Hyvä pointti tämä pakoputkijuttu, eipä tullut mieleen. Joskus tästä suomi24:stä on oikeasti hyötyä.


      • wqtrtrty
        3+16 kirjoitti:

        Hyvä pointti tämä pakoputkijuttu, eipä tullut mieleen. Joskus tästä suomi24:stä on oikeasti hyötyä.

        kaksi edellistä venettä mitä olen ostanut, niin molemmista oli poltettu pakoputki rikki. Ekassa tapauksessa ihmettelin kun oli pieniä "kuplia" pakoputken ulkopinnalla ja kun painoin ruuvimeisselillä, niin meni läpi ihan kevyesti painamalla. Alkoi vähän jänskättää kun oli edellis viikolla ajanut 160 mailia kohti kotia.

        Toisessa tapauksessa pakoputki repesi keskin ajon ja huomattiin vasta kun pilssissä oli parisataa litraa vettä. Akut muutamaa senttiä vaille veden alla. Onneksi aloin etsiin reissukaljoja mitkä oli pilssissä kylmässä. Meni vaan muutama minuutti ennekuin tajuttiin mistä vesi tulee ja sammutettiin kone. Olin muka oston yhteydessä tarkastanut pakoputken...

        Molemmissa tapauksissa edellinen omistaja oli syksyllä lämmityskäyttänyt konetta pukeilla ilman vesikiertoa.


    • A41 omistaja

      Koneeseen ei tarvitse ajaa glykooleja talveksi. En ole tehnyt niin vielä kertaakaan, koska sisään syöttöpisteen järjestämonen on tosi hankalaa. Ohjaus tehostimem lämmönvaihdin korvaa löysän letkun.
      Ohjekirjassa kerrotaan merivesipuolen tyhjennys venttiilit, 4 taikka 5 kpl.

      • A41 omistaja no.2

        Eikös tonne jää kuitenkin pieniä määriä suolasta vettä merivesipuolelle, joka sitten hapen kanssa alkaa ruostuttaan paikkoja ? Vai onko tolla mitään käytännön merkitystä ??

        Millanen käyttöikä muuten noilla 41:en merivesipuolen kamoilla on ? Siis pakosarja, lämmönvaihdin, öljynlauhdutin ??


    • 41-omistaja nro 3

      mukainen menettely on seuraava:

      1) syöttöletku irti pohjaventtiilin/kilven päästä ja letkun pää sankoon, johon vesiletku tuo vettä. Kone käyntiin ja annetaan käydä muutama minuutti, jotta merivesi tulee huuhdelluksi pois.

      2) sanko täyteen vesi-glykoliseosta (50/50), syöttöletkun pää sankoon ja kone käyntiin. Annetaan käydä, kunnes sanko on tyhjä.

      Siinä se. Olen tehnyt noin joka syksy, hyvin on sujunut ja kone tuntuu olevan kunnossa. Tietysti, jos sankoa ei saa mahtumaan koneen viereen, voi homma vähän vaikeutua. En ole ikinä edes yrittänyt tyhjennellä merivesipuolta. Makeavesipuolelta olen toisinaan (en joka syksy) valutellut nesteitä pois ja tilalle tuoretta seosta.

      • A41 omistaja

        Sain myöskin neuvoksi syöttää veden irroittamalla vesileku vetoilaitteesta, ulkopuolella.


      • AD41
        A41 omistaja kirjoitti:

        Sain myöskin neuvoksi syöttää veden irroittamalla vesileku vetoilaitteesta, ulkopuolella.

        on ehkä kaikkein helpoin tehdä niin että perävetolaitteen vedenottosiivilän päälle sellaiset "korvalaput" joissa vesiliitäntä puutarhaletkulle. Tällaisia huuhteluyhteitä saa ainakin Motonetista ja muistaakseni Biltemasta ja varmaan muualtakin, hinta ehkä kympin tai alle. Itse varmistan tämän korvalapun paikallaanpysymisen vielä ilmastointiteipillä. Sitten vaan letkusta vesi sisään ja kone käyntiin n. 10 minuutiksi sopivilla kierroksilla. Aika-ajoin hyvä tarkistaa että pakoputkesta myös tulee jäähdytysvesi ulos, ettei korvalappuliitäntä vuoda liikaa ohi. Aina sieltä tulee hiukan myös suoraan maahan.

        Letkuun kannatta korvalapuista päin katsottuna laittaa noin metrin päähän irrotettava liitin. Kun makeavesihuuhtelu tehty niin letkun pätkän päähän sopiva suppilo ja siitä valmiiksi tehty 50/50 glycoliseos sisään, niinkauan että pakoputkesta tulee selvästi värillistä glycoliseosta ulos. Yleensä reilu 10 l riittää. Itse laitan pakoputken alle keräilyastian niin että seos ei mene maahan. Nyt on kaikki matkanvarrella olevat letkut ja mutkat joihin voi jäädä talveksi vettä, suojattu pakkasta vastaan.

        Tämä menetelmä tietenkin edellyttää että on painevettä saatavilla letkusta, mutta miksei koko makean vedenkin voi tietenkin ajaa samalla tavalla koneen läpi letkunpätkän ja suppilon avulla, vaikka siinä voi vähän joutua vedenkantopuuhiin. Samalla makeavesihuuhtelun aikana kone lämpenee sopivasti niin että seuraavaksi öljyt on helppo imeä pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      328
      7121
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4338
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3165
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2967
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      149
      1800
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1746
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1577
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe