Rinkkaa ostamassa!

Hendel

Elikkä olen etsiskelemässä itselleni uutta rinkkaa. Ensimmäinen rinkkani on tuommoinen joku vajaa(?) 50 litrainen, halpis, anatominen rinkka. Tilanpuute vaivannut ja kun alkaa pitemmät vaeltelut kiinnostaa (karhunpolku kiiltää silmissä) niin olisi ehkä mukavampi hommata jo parempi rinkka. Olen miettinyt esimerkiksi tuota Savotta 825-->
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=16336&nimi=Savotta 825
Putkirinkka vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta? Tähän asti nuo parinkymmenen kilometrin matkat mennyt mutta on ollut hieman vaikeuksia tuon rinkan mukavuuden kanssa.

Ja näin ohimennen, onko jotakin vaellus painotteista foorumia? En nopealla silmäisyllä löytänyt.

15

3212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenutkin

      Tuo savotta on juuri sopiva sinulle ja katsela Vaellusnetistä lisätietoja.

      • Hendel2

        Joo pitääpi heti suunnistaa kyseiselle sivustolle, kiitos neuvosta! :)


      • erpo
        Hendel2 kirjoitti:

        Joo pitääpi heti suunnistaa kyseiselle sivustolle, kiitos neuvosta! :)

        Mitenkään väheksymättä Savottaa, kannattaa kuitenkin käydä edes kokeilemassa hiukan modernimpia kantolaitteita.

        Tuossa hintaluokassa pyörii esim Deuter 70 15 ja Osprey 85.

        Savotta on hieno, kestävä ja kotimainen tuote, mutta mielestäni kaipaisi hiukan päivitystä kantojärjestelmiinsä.


      • Hendel3
        erpo kirjoitti:

        Mitenkään väheksymättä Savottaa, kannattaa kuitenkin käydä edes kokeilemassa hiukan modernimpia kantolaitteita.

        Tuossa hintaluokassa pyörii esim Deuter 70 15 ja Osprey 85.

        Savotta on hieno, kestävä ja kotimainen tuote, mutta mielestäni kaipaisi hiukan päivitystä kantojärjestelmiinsä.

        Olen saanut sellaisen käsityksen että putkirinkka on huomattavasti tukevampi kuin tämä toinen malli, minkä nimeä nyt en saa päähäni.

        Tuosta Ospreyta katselin kanssa eilen kun löysin eräältä foorumilta vertailua juuri näiden välillä.

        Osaatko tarkemmin kerto nuista Savotan huonoista puolista?


      • erpo
        Hendel3 kirjoitti:

        Olen saanut sellaisen käsityksen että putkirinkka on huomattavasti tukevampi kuin tämä toinen malli, minkä nimeä nyt en saa päähäni.

        Tuosta Ospreyta katselin kanssa eilen kun löysin eräältä foorumilta vertailua juuri näiden välillä.

        Osaatko tarkemmin kerto nuista Savotan huonoista puolista?

        Ei Savotassa suinkaan huonoja puolia ole. Tuttavani, jolla on varmaankin tuhat kilometriä enemmän kuljettuna, kuin minulla, ei muuta suostu selkäänsä laittamaankaan.

        Eroavaisuuksia putkettomiin löytyy lähinnä lantiovyössä, korkeussäädössä ja selkäosan muotoilussa. Korkeussäädön helppous ja säätövara tosin on sivuseikka, jos kantaja on aina sama, enkä rehellisesti muista, kuinka tämä oli Savotassa toteutettu.

        Lantiovyö näissä "rosnissa", "anatomisissa", tai millä nimellä niitä nyt kuuluukaan kutsua on muhkeampi ja kannattelee kuormaa enemmän perseellä, kuin Savotan. Tämäkin on henkilökohtaista kummasta tykkää.

        Selkäosan muotoilussa, esim. Deuter on ihan omaa luokkaansa.

        Savotta on ehdoton ykkönen materiaalivahvuuksissa ja jokainen solki ja remmi kestää ja toimii vaikka 30 asteen pakkasessa, mitä en välttämättä menisi kokeilemaan yllämainituila verrokeilla. Ja putkikehikko mahdollistaa, esim muhkean talvipussin kiinnityksen fiksusti ylös.

        Oikeastaan halusin vain sinua patistaa kauppaan kokeilemaan putkettomia ja päättämään vasta sitten. Oma fiilishän sen ratkaisee.


      • jutaaja
        Hendel3 kirjoitti:

        Olen saanut sellaisen käsityksen että putkirinkka on huomattavasti tukevampi kuin tämä toinen malli, minkä nimeä nyt en saa päähäni.

        Tuosta Ospreyta katselin kanssa eilen kun löysin eräältä foorumilta vertailua juuri näiden välillä.

        Osaatko tarkemmin kerto nuista Savotan huonoista puolista?

        itselläni on savotan 825, oikein hyvä peli. kehikko on melko leveä ja olkahihnoihin olen ajatellut lisätoppauksia. savotan 50- vuotis juhlamalli on enemmän topattu ja kehikko on kapea, sopii hiihtovaellukseen. savotoissa on se hyvä puoli että voit valita itsellesi sopivan putkikehikon ja hommata siihen minkä kokoisen repun haluat, eli kaikki savotan mallit ovat toisiinsa sopivia. savotta on parhaimmillaan raskailla kantamuksilla eli ainakin viikon reissuilla, tilaihme.


      • repputar
        Hendel2 kirjoitti:

        Joo pitääpi heti suunnistaa kyseiselle sivustolle, kiitos neuvosta! :)

        relaa on myös retkeilyihmisten sivusto.Käyppä vilaseen.

        Itsellä on Savotta 1200,jo aikoja sitten ostettu.
        Mutta jos pitää saada kamaa mukaan niin sillä lähdetään.
        Minulla on myös yksi anatomic,mutten ole siihen läheskään niin tyytyväinen.
        Mutta tuli aikanaan ostettua messutarjouksena kun sai reilusti alta satasen.


    • ITÄ-KAIRA

      pALJON VAELTANEENA SUOSITTELEN sAVOTAN 725 TAI 825.oVAT KESTÄVIÄ RINKKOJA JA MINULLE SUURIN ETI ON SIINÄ ETTÄ PUTKEN PÄÄLLE MAHTUU HYVIN TELTTA ,MAKUUPUSSI JA ALUSTA,SISÄLLE RUUAT JA VAIHTOVAATTEET.

      • olli43

        Ja kestävämpi,kuin savotta.Tehty armeijan käyttöön ja en ole millään armeijalla putkirinkkoja ikinä nähnyt.50 kiloa menee hyvin ja itse kantanut kuukausien vaelluksella 45kiloa ja hyvin mennyt.Lisäksi sen irrotettavat sivutaskut saa päivärepuksi tai ne voi jättää pois jolloin rinkan saa pienemmäksi lyhyemmille reissuille kiristämällä sivunauhat.Eli moni käyttöinen peli.


    • Hendel4

      Kylläpä olin yllättynyt että tämän verran viestejä täällä. Ihan ensimmäiseksi varmaan käyn kokeilemassa erimallisia rinkkoja, koetan tehdä päätöstä tuon putki/anatominen välille. Tuo Bergaus Vulcan vaikuttaisi varsin varteenotettavalta, siinä missä Savotan 825 tai se uusi 50vuotis juhlamalli. Ospreyn lukisin kanssa tähän ryhmään jota haluaisin kokeilla.. Putkirinkka olisi myös siinä mielessä mielestäni vielä parempi vaihtoehto, koska edellinen oli anatominen(en tykännyt oikein) ja teltan sijoittaminen oli vaikeaa. Käsittääkseni ns. yläkaari helpottaisi putkirinkoissa tätä teltankantoa?

      • erpo

        Kyllä se yläkaari helpottaa.

        Jotkut pakkailevat yläkaareen teltan, makuupussin ja makuualustan. Minä en kuitenkaan lataisi moista painoa pääni korkeudelle. Yksi noista piisaa ja loput alemmas.

        Teltta on monesti painavin yksikkö kuormassa kannattaa, eikä sitä aina ole pakko kuljettaa pakettina.

        Eli sivutaskujen tulisi olla niin korkeat, että kaaret mahtuvat sinne ja itse telttakankaat voi tällöin survoa yläosan pohjalle odottamaan pystytystä. Telttahan tarvitsee noin kerran vuorokaudessa, joten sen ei tarvitse olla helposti saatavilla. Oma Marmotin kaksio kulkee mukana noin.

        Kokeile mun mieliks vielä sitä Deuteriakin. Se on mukava selässä ja sadesuoja on mukana. Tosin sun vaihtoehdot on niin vakuuttavia, että päädyit mihin tahansa, niin paskaa et tule saamaan.

        Vaikka myyjä vaikuttaisi kuinka kypsältä, niin käytä reilusti aikaa ostoksilla ja vaadi painoja rinkkaan ainakin sen parikytä kiloa.
        '


      • Hendel5
        erpo kirjoitti:

        Kyllä se yläkaari helpottaa.

        Jotkut pakkailevat yläkaareen teltan, makuupussin ja makuualustan. Minä en kuitenkaan lataisi moista painoa pääni korkeudelle. Yksi noista piisaa ja loput alemmas.

        Teltta on monesti painavin yksikkö kuormassa kannattaa, eikä sitä aina ole pakko kuljettaa pakettina.

        Eli sivutaskujen tulisi olla niin korkeat, että kaaret mahtuvat sinne ja itse telttakankaat voi tällöin survoa yläosan pohjalle odottamaan pystytystä. Telttahan tarvitsee noin kerran vuorokaudessa, joten sen ei tarvitse olla helposti saatavilla. Oma Marmotin kaksio kulkee mukana noin.

        Kokeile mun mieliks vielä sitä Deuteriakin. Se on mukava selässä ja sadesuoja on mukana. Tosin sun vaihtoehdot on niin vakuuttavia, että päädyit mihin tahansa, niin paskaa et tule saamaan.

        Vaikka myyjä vaikuttaisi kuinka kypsältä, niin käytä reilusti aikaa ostoksilla ja vaadi painoja rinkkaan ainakin sen parikytä kiloa.
        '

        No voinhan minä sinun mieliksi kokeilla ;) Ties vaikka yllättyisi. Sitten vain pitää löytää liikkeitä joissa myydään paljon eri mallisia rinkkoja.. Jos joku sattuu tietämään Kuopiosta semmosta niin kiitos jo etukäteen mikäli kerrot.

        Eihän sen ''oikeanlaisen'' myyjän pitäisi hermostua tai kuka lie ajaa vielä ulos liikkeestä :D Pitää tosiaan painoja kysellä ja vaatia!

        Anatomisessa oli se hyvä puoli itselleni, että viime rinkan kanssa oli juuri ongelmia saada sitä painoa siihen persaukselle ja jaloille, hartiat tuntuivat kantavan liian paljon välillä.


      • erpo kirjoitti:

        Kyllä se yläkaari helpottaa.

        Jotkut pakkailevat yläkaareen teltan, makuupussin ja makuualustan. Minä en kuitenkaan lataisi moista painoa pääni korkeudelle. Yksi noista piisaa ja loput alemmas.

        Teltta on monesti painavin yksikkö kuormassa kannattaa, eikä sitä aina ole pakko kuljettaa pakettina.

        Eli sivutaskujen tulisi olla niin korkeat, että kaaret mahtuvat sinne ja itse telttakankaat voi tällöin survoa yläosan pohjalle odottamaan pystytystä. Telttahan tarvitsee noin kerran vuorokaudessa, joten sen ei tarvitse olla helposti saatavilla. Oma Marmotin kaksio kulkee mukana noin.

        Kokeile mun mieliks vielä sitä Deuteriakin. Se on mukava selässä ja sadesuoja on mukana. Tosin sun vaihtoehdot on niin vakuuttavia, että päädyit mihin tahansa, niin paskaa et tule saamaan.

        Vaikka myyjä vaikuttaisi kuinka kypsältä, niin käytä reilusti aikaa ostoksilla ja vaadi painoja rinkkaan ainakin sen parikytä kiloa.
        '

        Itselläni on joku halpismerkki, olikohan Crande anatomic rinkka. Pienikin se on 50 10, mutta eipä tule ylimäärästä mukaan.
        On siinä yks hieno ominaisuus, sillä siinä on alapäässä iso tasku vetoketjulla telttaa varten. Kun tiiviisti pakkaa, niin sinne mantuu jus tatonkan 3 hengen absdi-teltta.
        Sateella toimii, kun muut kamat saa pakata valmiiks teltassa ja lopuks sen painavan teltan voi tunkee sinne alataskuun. Eikä jää rinkka yläpainoiseksi.


    • Sieltä minäkin

      Saat halvalla hyvä

    • Vaivainen muona

      Tuohan on aika samanlainen kuin armeijassa tiedustelu/sissi ja ljk pojilla. Siihen vaan 45 kiloa täytettä niin alkaa ulkoilu maistua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2379
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      170
      1510
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1079
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      690
    Aihe