Refluksi..

satu........

Onko kukaan teistä perehtynyt refluksiin?
Minulla on refluksi oireita lähinnä öisin. Tai herään aina aamulla kurkkukipuun ja siihen että suu on täynnä mahan nesteitä. Voimakasta kurkkukipua on jatkunut nyt viisi vuotta. Mikään reseptilääke ei ole helpottanut oloa. Olen kokeillut varmaankin 15:tä eri lääkettä.

Laitattaisiko joku linkin mistä saa tilattua Caviscon advancea, sitä en vielä ole kokeillut.

Palleatyrää minulla ei ole. Lääkkkeet vievät mahasta hapot jolloin ruoka ei sula esim. kaurapuuro (reseptilääkkeistä siis kysymys). Mitään fyysistä vikaa ei lääkäri ei ole todennut. Laktoositestit ym. on käyty läpi.

Entä barretin ruokatorvi. Jos sellainen minulle on muodostunut niin kuinka todennäköistä on se että se muuttuu syöväksi?

(olen nuori ja olisi kiva olla terve tai tuntea olonsa edes vähän terveeksi)

41

9402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • refluksitauti

      Joo nuori olen minäkin ja refluksioireet jatkuvasti päällä. Tähystyksessä löydettiin löystynyt vatsaportti, joka falskaa 5 cm alueella. Minulla leikkaushoito on mahdollinen, sun tapauksesta en tiedä jos ei mitään näkyvää vikaa. Noi kurkkuoireet on todella vittumaisia, minulla jatkuvasti röhimistä, liman eritystä, ärsytystä, polttelua nielussa. Joskus kuitenkin helpompi. Saas nähä kuin tää nexium auttaa minkä aloitin taas. sitä ennen 2 viikkoa meni nexium, 6 viikkoa pantoprazol. Oireet eivät kuitenkaan hävinneet missään vaiheessa ja aloin epäillä jo jotain muutakin tässä. Onneksi tähystyksessä ei kuitenkaan mitään hälyttävää. Barretin ruokatorvesta en tiedä, luin vaan että sellainen voi kehittyä pitkän refluksitaudin seurauksena, minulla kait ei ainakaan näin vielä ollut. Noihin yöllisiin reflukseihin kait auttaa sängynpäädyn nostaminen ja sitten kannattaa testata vaikka Gavisconia, advancesta minulla ei ole kokemusta. Minulla on refluksia läpi päivän. Ei tämä kiva tauti ole, välillä masentaa ankarasti tämän taudin vuoksi, kun on vielä masennukseen taipuvainen.

      • .........

        Mulla välillä helpottaa ja sitten on vaikeita aikoja.
        Mahan portti ei ole kuulemma löysä. Yksi lääkäri ehdotti että jos mahanportti löystyisi öisin lihasten rentouduttua?!
        Mutta siksi koska mitään vikaa ei ole, niin ei voida leikata. Aika isolta kuulosta tuo 5 cm!

        Cavisconissahan on alumiinia, niin sitä en ole kauheesti käyttänyt. Pepsid duossahan on kans se aine joka tekee estää hapon nousua.

        Sängyn päädyn nostaminen ei auttanut mulla.


      • Laikkuliini
        ......... kirjoitti:

        Mulla välillä helpottaa ja sitten on vaikeita aikoja.
        Mahan portti ei ole kuulemma löysä. Yksi lääkäri ehdotti että jos mahanportti löystyisi öisin lihasten rentouduttua?!
        Mutta siksi koska mitään vikaa ei ole, niin ei voida leikata. Aika isolta kuulosta tuo 5 cm!

        Cavisconissahan on alumiinia, niin sitä en ole kauheesti käyttänyt. Pepsid duossahan on kans se aine joka tekee estää hapon nousua.

        Sängyn päädyn nostaminen ei auttanut mulla.

        leikkauksesta... ei tarvi olla palleatyrää eikä läpän väljyyttä
        että siihen pääsee.... ph mittauksen tulokset kertoo paljon ....


      • .........
        Laikkuliini kirjoitti:

        leikkauksesta... ei tarvi olla palleatyrää eikä läpän väljyyttä
        että siihen pääsee.... ph mittauksen tulokset kertoo paljon ....

        Mitä siinä leikkauksessa sitten kiristetään?

        Ja pakko kai siihen ylösnousuun on jokin syy löydettävä? Miksi toisella ihmisellä hapot nousee nukkuessa suuhun ja toisella ei? Jos kuvitellaan että mahan portissa ei ole mitään vikaa.

        Mitää läppäähän ei oikeasti ole olemassa. Lääkäri on opettanut minulle.


      • refluksiatäälläkin
        ......... kirjoitti:

        Mitä siinä leikkauksessa sitten kiristetään?

        Ja pakko kai siihen ylösnousuun on jokin syy löydettävä? Miksi toisella ihmisellä hapot nousee nukkuessa suuhun ja toisella ei? Jos kuvitellaan että mahan portissa ei ole mitään vikaa.

        Mitää läppäähän ei oikeasti ole olemassa. Lääkäri on opettanut minulle.

        eikai täl ny enää kukka ajattele tosissaan et se joku läppäolis???
        alasulkijaa kiristetään. oliväljätai ei.


      • .............
        refluksiatäälläkin kirjoitti:

        eikai täl ny enää kukka ajattele tosissaan et se joku läppäolis???
        alasulkijaa kiristetään. oliväljätai ei.

        Että onko refluksisairaus jotenkin lisääntynyt huomattavasti. Nykyään ku lääkkeitä mainostetaan telkkarissa. Somacia saa ilman reseptiä.

        Kaverit valittelee oireita myös siis melkein kaikki. Muutama vuosi sitten kellään ollut tällaisia oireita vai enkö sitten vaan noteerannut niitä? Tietty kaikki nykyään syö varmaan enemmän esim. valmisaterioita ja maustettuja ruokia.


      • Laryngo
        ......... kirjoitti:

        Mitä siinä leikkauksessa sitten kiristetään?

        Ja pakko kai siihen ylösnousuun on jokin syy löydettävä? Miksi toisella ihmisellä hapot nousee nukkuessa suuhun ja toisella ei? Jos kuvitellaan että mahan portissa ei ole mitään vikaa.

        Mitää läppäähän ei oikeasti ole olemassa. Lääkäri on opettanut minulle.

        Siitä leikkauksesta ... leikattavilla ei tarvi olla väljä sulkija-alueen
        toiminta vaan pääpaino on esim. siinä miten paljon sinulla on niitä oireita.
        Eli väljiin ja ei-väljiin tehdään yhtälailla se "kiristävä" mansetti siihen tiettyyn kohtaan.
        Sen kireys puolestaan ratkaisee sitten sitä leikkaustulosta.

        Toki se ph mittauksen tuloskin vaikuttaa. Eräästä artikkelista luin, että vain
        20% itse asiassa on se väljä sulkija. Siihen sulkijan tahattomaan aukeamiseen on
        vaikuttamassa muukin tekijä kuin "vain" ruokavalio,
        ylipaino, palleatyrä, tilanteelliset tekijät ... sitä ei olla vielä saatu selville.
        Iän myötä sulkijan tominta myös yleensä heikkenee (kuten nyt muissakin kohdissa).
        Refluksitutkimusrintama pyörii myös tämän kysymyksen parissa ...


        Tämän päivän Hesarissa oli tuorein juttu närästyksestä. Pauliina Salminen (TYKS) mukaan
        vain kohtalaista tai vaikeaa refluksitautia sairastaville leikkaus on vaihtoehto.
        Sinullahan oli sitä närästystä "vaan" yöaikaan (ruokavalio ym korjaa ilmeisesti
        sinulla muuten närästystä - jos muistan oikein mitä kirjoittelit tuolla alempana??) -
        leikattavilla taitaa olla se päällä lähes koko ajan eikä oireita saa ruokavaliolla ym
        elintapamuutoksilla missään nimessä pois. Ei-kirurgisia korjausmenetelmiä on saatavilla
        esim USA:ssa mutta ne ovat kaikki alle 10v ikäisiä. Kun piipahdat New Yorkissa, ei muuta kuin
        refluksiguru Koufmanin klinikalla New korjauttaan alaosa :-)
        Saapa nähdä koska ensimmäinen mentelmä tulee Pohjoismaihin.
        Leikkauksista yleistietoa esim Närästysklinikalta (tohtori. fi).

        Itse asiassa se sinun lääkärin kommentti yöaikaan tapahtuvasta sulkijan rentoumisesta
        ei ollut ollenkaan hullumpi - sitähän se yöaikainen refluksointi nimenomaan vaatii ...


        Tuo ruokatorven lääkeartikkeli on hyvä vanhempi peruskooste.
        Esim. Duodecimin puolelta löytyy tuoreempi (tältä vuodelta?) perusartikkeli närästyslääkkeistä.

        Minkälainen olo on ollut nyt viikonlopun aikana? Kuinka monta tuntia sinulla on
        sen syömisen ja vaakatasoon menemisen välissä, joka sinulla ei ilmeisesti vaikuta ollenkaan?


      • .........
        Laryngo kirjoitti:

        Siitä leikkauksesta ... leikattavilla ei tarvi olla väljä sulkija-alueen
        toiminta vaan pääpaino on esim. siinä miten paljon sinulla on niitä oireita.
        Eli väljiin ja ei-väljiin tehdään yhtälailla se "kiristävä" mansetti siihen tiettyyn kohtaan.
        Sen kireys puolestaan ratkaisee sitten sitä leikkaustulosta.

        Toki se ph mittauksen tuloskin vaikuttaa. Eräästä artikkelista luin, että vain
        20% itse asiassa on se väljä sulkija. Siihen sulkijan tahattomaan aukeamiseen on
        vaikuttamassa muukin tekijä kuin "vain" ruokavalio,
        ylipaino, palleatyrä, tilanteelliset tekijät ... sitä ei olla vielä saatu selville.
        Iän myötä sulkijan tominta myös yleensä heikkenee (kuten nyt muissakin kohdissa).
        Refluksitutkimusrintama pyörii myös tämän kysymyksen parissa ...


        Tämän päivän Hesarissa oli tuorein juttu närästyksestä. Pauliina Salminen (TYKS) mukaan
        vain kohtalaista tai vaikeaa refluksitautia sairastaville leikkaus on vaihtoehto.
        Sinullahan oli sitä närästystä "vaan" yöaikaan (ruokavalio ym korjaa ilmeisesti
        sinulla muuten närästystä - jos muistan oikein mitä kirjoittelit tuolla alempana??) -
        leikattavilla taitaa olla se päällä lähes koko ajan eikä oireita saa ruokavaliolla ym
        elintapamuutoksilla missään nimessä pois. Ei-kirurgisia korjausmenetelmiä on saatavilla
        esim USA:ssa mutta ne ovat kaikki alle 10v ikäisiä. Kun piipahdat New Yorkissa, ei muuta kuin
        refluksiguru Koufmanin klinikalla New korjauttaan alaosa :-)
        Saapa nähdä koska ensimmäinen mentelmä tulee Pohjoismaihin.
        Leikkauksista yleistietoa esim Närästysklinikalta (tohtori. fi).

        Itse asiassa se sinun lääkärin kommentti yöaikaan tapahtuvasta sulkijan rentoumisesta
        ei ollut ollenkaan hullumpi - sitähän se yöaikainen refluksointi nimenomaan vaatii ...


        Tuo ruokatorven lääkeartikkeli on hyvä vanhempi peruskooste.
        Esim. Duodecimin puolelta löytyy tuoreempi (tältä vuodelta?) perusartikkeli närästyslääkkeistä.

        Minkälainen olo on ollut nyt viikonlopun aikana? Kuinka monta tuntia sinulla on
        sen syömisen ja vaakatasoon menemisen välissä, joka sinulla ei ilmeisesti vaikuta ollenkaan?

        Syön yleensä noin kuuden aikaa ja sitten ehkä jotain pientä nauttinut ennen nukkumaan menoa (pieni leivä pala tai joku muu pieni juttu. Yleenä n. 2h aikaisemmin) mut en ole silleen oikeesti ole syönyt. Tasaa veren sokeria ja parempi mieli ku jotain nauttinut.

        Lähinnä just noin kolmen aikaa yöllä ja aamuyöstä nousee hapot suuhun. Menen nukkumaan n. klo. 10-11. Jossain vaiheessa heti ku laittoi makuulle niin sisältö valahti suuhun. Sänkyn päätyä olen kohottanut sen 15cm mut ei sekään ole ratkaissut ongelmaa, voi olla että siitä on apua vähän. Hapon määrä kuitenki vaihtelee. Oli muuten tänään jotain ihme krappiakin mahas ku heräsin ja suolisto piti kurinaa ja murinaa.

        Joku keskustelupalstalla sanoi että jos treenaa lihaksia niin sulkijalihas voisi jotenkin alkaa toimimaan paremmin? (bodypumppia?) En tiedä tekeekö huonompaa se esim. rentouttaa yöllä enemmän? Onks teil muilla esim. uniapneaa tai ns. unihalvauskohtauksia? Joissa ku herää nii ei paikat liiku heti jne.. .

        Vkonlopun muuten olo ok, mut tosiaan ku en ole lääkkeitä nyt ottanut niin ääni vähän käheä ja on yksittänyt. Tietty myös hirveä nuha et voi olla flunssaaki. Täl hetkel vaan balancid novumia olen yöksi ottanut. Lääkäriin pyrin ottamaan yhteyttä.

        Toivottavasti ne tutkijat sais jotain tehtyä ku tämä hapon nousu on todella inhottavaa ku kurkku aina kipeä. Leikkausta pelkään, eikä sekään välttämättä lopeta oireita tai ne voi palautua.


      • .........
        ......... kirjoitti:

        Syön yleensä noin kuuden aikaa ja sitten ehkä jotain pientä nauttinut ennen nukkumaan menoa (pieni leivä pala tai joku muu pieni juttu. Yleenä n. 2h aikaisemmin) mut en ole silleen oikeesti ole syönyt. Tasaa veren sokeria ja parempi mieli ku jotain nauttinut.

        Lähinnä just noin kolmen aikaa yöllä ja aamuyöstä nousee hapot suuhun. Menen nukkumaan n. klo. 10-11. Jossain vaiheessa heti ku laittoi makuulle niin sisältö valahti suuhun. Sänkyn päätyä olen kohottanut sen 15cm mut ei sekään ole ratkaissut ongelmaa, voi olla että siitä on apua vähän. Hapon määrä kuitenki vaihtelee. Oli muuten tänään jotain ihme krappiakin mahas ku heräsin ja suolisto piti kurinaa ja murinaa.

        Joku keskustelupalstalla sanoi että jos treenaa lihaksia niin sulkijalihas voisi jotenkin alkaa toimimaan paremmin? (bodypumppia?) En tiedä tekeekö huonompaa se esim. rentouttaa yöllä enemmän? Onks teil muilla esim. uniapneaa tai ns. unihalvauskohtauksia? Joissa ku herää nii ei paikat liiku heti jne.. .

        Vkonlopun muuten olo ok, mut tosiaan ku en ole lääkkeitä nyt ottanut niin ääni vähän käheä ja on yksittänyt. Tietty myös hirveä nuha et voi olla flunssaaki. Täl hetkel vaan balancid novumia olen yöksi ottanut. Lääkäriin pyrin ottamaan yhteyttä.

        Toivottavasti ne tutkijat sais jotain tehtyä ku tämä hapon nousu on todella inhottavaa ku kurkku aina kipeä. Leikkausta pelkään, eikä sekään välttämättä lopeta oireita tai ne voi palautua.

        ja se yskitys johtu siitä molcosan valmisteesta. Kaikkee sitä tulee kokeiltua.


      • Laryngo
        ......... kirjoitti:

        Syön yleensä noin kuuden aikaa ja sitten ehkä jotain pientä nauttinut ennen nukkumaan menoa (pieni leivä pala tai joku muu pieni juttu. Yleenä n. 2h aikaisemmin) mut en ole silleen oikeesti ole syönyt. Tasaa veren sokeria ja parempi mieli ku jotain nauttinut.

        Lähinnä just noin kolmen aikaa yöllä ja aamuyöstä nousee hapot suuhun. Menen nukkumaan n. klo. 10-11. Jossain vaiheessa heti ku laittoi makuulle niin sisältö valahti suuhun. Sänkyn päätyä olen kohottanut sen 15cm mut ei sekään ole ratkaissut ongelmaa, voi olla että siitä on apua vähän. Hapon määrä kuitenki vaihtelee. Oli muuten tänään jotain ihme krappiakin mahas ku heräsin ja suolisto piti kurinaa ja murinaa.

        Joku keskustelupalstalla sanoi että jos treenaa lihaksia niin sulkijalihas voisi jotenkin alkaa toimimaan paremmin? (bodypumppia?) En tiedä tekeekö huonompaa se esim. rentouttaa yöllä enemmän? Onks teil muilla esim. uniapneaa tai ns. unihalvauskohtauksia? Joissa ku herää nii ei paikat liiku heti jne.. .

        Vkonlopun muuten olo ok, mut tosiaan ku en ole lääkkeitä nyt ottanut niin ääni vähän käheä ja on yksittänyt. Tietty myös hirveä nuha et voi olla flunssaaki. Täl hetkel vaan balancid novumia olen yöksi ottanut. Lääkäriin pyrin ottamaan yhteyttä.

        Toivottavasti ne tutkijat sais jotain tehtyä ku tämä hapon nousu on todella inhottavaa ku kurkku aina kipeä. Leikkausta pelkään, eikä sekään välttämättä lopeta oireita tai ne voi palautua.

        Kuulostaa just siltä mitä tuloksia tutkimuksistakin löytyy tuosta
        yörefluksista... suht selittämätön nousu aamuyöstä, jota on noissa tutkimuksissa
        esiintynyt niin ilman ja lääkityksen kanssa. Vakiovastaus (tähän mennessä) on ollut ainakin just
        nuo mitä moni on kokeillut eli sängynpääty ylös ja pitkä väli syömisen ja maatemenon välillä.
        Olisi mielenkiintoista tietää se koostumus (nestemäinen/kaasumainen, sappi/happorefluksi) ja estääkö Gaviscon sen kaasumaisenkin nousun tietyn ajan yöllä/päivällä? ?

        Harmi, että sinulla sitä öistä, jos muuten tuo päiväaika olisi suht oireetonta esim sen ruokavalion avulla. Itsellä lähinnä nykyään tuota päiväaikaista ja kokeiltu on aika monia keinoja (ja pitkäaikaisesti).
        Nuo perusohjeet (elämäntavat, ruokavaliot) on ollut kuvioissa koko ajan - oireet on lievittyneet (myös taatusti lääkityksen ansiosta) mutta eivät todellakaan niin kuin noissa yleisimmissä närästysteksteissä sanotaan - olin aluksi varma, että kun vuoden noudattaa perusohjeita, kyllä oireet häipyvät mutta toisin valitettavasti kävi... joten en kuulu siis refluksin lieviin tapauksiin. Tuleehan terveellisestä syömisestä, liikunnasta ym tietenkin positiivinen vaikutus ylipäätänsä!


        Itse nukuin aikaisemmin n. 20cm kohotetussa sängyssä. Ruoka-nukkumaanmenoväli on siinä 3 tuntia. Syön nykyään puoli 9 - 9 desin kauravellin, rasvatonta maitoa ja hedelmän raasteena/Bonaa ym. Sitä ennen kuuden maissa marja/hedelmälesejuoman ja ehkä leivän. Otan mhbakteereita lisäksi. Kokeilin
        entsyymejäkin (2 kk) mutta eivät ne ainakaan tuntuneet oireita pienentävän, joten lopetin. Joillakin auttoivat johonkin vatsaoireeseen, joka viittasi sulamattomuuteen.

        Odotan kanssa jonkinlaista läpimurtoa tutkimuspuolella.....se prosessi on vaan niin hidas joskus :-(
        Ja tutkimus tarvii paljon rahoitusta .... Lääketeollisuuden puolella ollaan kehittelemässä nyt uusia lääkkeitä. Hidasta,hidasta .....................

        Jotkut liikunta ym (esim. jooga ja jopa pilates?) mainitsee nuo tuon alueen lihastoiminnan vahvistamisen vastaukseksi närästykseen. Toisaalta taas nimenomaan ainakin perinteisten vatsaliikkeitten
        teko muuttaa painetta tuolla alueella ja nimetään joissakin palstoilla närästystä aiheuttavaksi. Ammattilaisilla koulutetuilla laulajilla, jotka joutuu käyttämään ääneentuottoon voimakkaasti pitkäaikaisesti
        tätä aluetta, refluksi on paineen vaihtelun vuoksi hirveän yleinen vaiva (toki siinä on muitakin vaikuttavia tekijöitä). Ei kai se haittaa, jos vähän kokeilee?? Aiotko mennä kokeilemaan?

        Yöllisiä refluksikohtauksia eli se, kun herää yhtäkkiä henkeä haukoen (luultavammin kurkun lihakset
        vetää äänihuulet kiinni suojatakseen keuhkojen puolta?), on joskus kun vahingossa nukahdin sohvalle
        mahalleni. Apneajuttuja ei itsellä ole mutta käsittääkseni yörefluksi liittyy apneaankin? Onko sinulla
        noita apneajuttuja?


      • ..........
        Laryngo kirjoitti:

        Kuulostaa just siltä mitä tuloksia tutkimuksistakin löytyy tuosta
        yörefluksista... suht selittämätön nousu aamuyöstä, jota on noissa tutkimuksissa
        esiintynyt niin ilman ja lääkityksen kanssa. Vakiovastaus (tähän mennessä) on ollut ainakin just
        nuo mitä moni on kokeillut eli sängynpääty ylös ja pitkä väli syömisen ja maatemenon välillä.
        Olisi mielenkiintoista tietää se koostumus (nestemäinen/kaasumainen, sappi/happorefluksi) ja estääkö Gaviscon sen kaasumaisenkin nousun tietyn ajan yöllä/päivällä? ?

        Harmi, että sinulla sitä öistä, jos muuten tuo päiväaika olisi suht oireetonta esim sen ruokavalion avulla. Itsellä lähinnä nykyään tuota päiväaikaista ja kokeiltu on aika monia keinoja (ja pitkäaikaisesti).
        Nuo perusohjeet (elämäntavat, ruokavaliot) on ollut kuvioissa koko ajan - oireet on lievittyneet (myös taatusti lääkityksen ansiosta) mutta eivät todellakaan niin kuin noissa yleisimmissä närästysteksteissä sanotaan - olin aluksi varma, että kun vuoden noudattaa perusohjeita, kyllä oireet häipyvät mutta toisin valitettavasti kävi... joten en kuulu siis refluksin lieviin tapauksiin. Tuleehan terveellisestä syömisestä, liikunnasta ym tietenkin positiivinen vaikutus ylipäätänsä!


        Itse nukuin aikaisemmin n. 20cm kohotetussa sängyssä. Ruoka-nukkumaanmenoväli on siinä 3 tuntia. Syön nykyään puoli 9 - 9 desin kauravellin, rasvatonta maitoa ja hedelmän raasteena/Bonaa ym. Sitä ennen kuuden maissa marja/hedelmälesejuoman ja ehkä leivän. Otan mhbakteereita lisäksi. Kokeilin
        entsyymejäkin (2 kk) mutta eivät ne ainakaan tuntuneet oireita pienentävän, joten lopetin. Joillakin auttoivat johonkin vatsaoireeseen, joka viittasi sulamattomuuteen.

        Odotan kanssa jonkinlaista läpimurtoa tutkimuspuolella.....se prosessi on vaan niin hidas joskus :-(
        Ja tutkimus tarvii paljon rahoitusta .... Lääketeollisuuden puolella ollaan kehittelemässä nyt uusia lääkkeitä. Hidasta,hidasta .....................

        Jotkut liikunta ym (esim. jooga ja jopa pilates?) mainitsee nuo tuon alueen lihastoiminnan vahvistamisen vastaukseksi närästykseen. Toisaalta taas nimenomaan ainakin perinteisten vatsaliikkeitten
        teko muuttaa painetta tuolla alueella ja nimetään joissakin palstoilla närästystä aiheuttavaksi. Ammattilaisilla koulutetuilla laulajilla, jotka joutuu käyttämään ääneentuottoon voimakkaasti pitkäaikaisesti
        tätä aluetta, refluksi on paineen vaihtelun vuoksi hirveän yleinen vaiva (toki siinä on muitakin vaikuttavia tekijöitä). Ei kai se haittaa, jos vähän kokeilee?? Aiotko mennä kokeilemaan?

        Yöllisiä refluksikohtauksia eli se, kun herää yhtäkkiä henkeä haukoen (luultavammin kurkun lihakset
        vetää äänihuulet kiinni suojatakseen keuhkojen puolta?), on joskus kun vahingossa nukahdin sohvalle
        mahalleni. Apneajuttuja ei itsellä ole mutta käsittääkseni yörefluksi liittyy apneaankin? Onko sinulla
        noita apneajuttuja?

        Mulla kun joskus päiväs aikaan oli paha refluksikohtaus niin tuntuu että kuumaa hyöryä tulisi ylös ruokatorvesta. Tosi inhottava tunne et voi olla jotain tollasta neste/kaasu -juttua.

        Kyllä se gaviscon estää sitä ilman nousuakin luulisin. Esim. röytäseminen on vaikempaa (purutabletit)
        Mulla kun usein on noita iltamavaivoja.

        Jooga ja pilates ainakin rauhottaa. Joten kannattaa kokeilla ja kokeilisin itsekkin jos vaan olisi aikaa. Harmi että päivät menee töissä ja illat koulussa.

        Uniapneaa on ollut jo 15 vuotta. Refluksia nyt vasta muutaman vuoden. Uniapneaksi sitä ei ole todettu. Mut on kyl tosi ilkeä tunne ku välillä jos esim. päivällä nukahtaa niin tuntuu että taju menee ja sit ei saa itseäs kunnolla hereille ja liikuttua tai silmiä auki vaikka onkin hereillä.

        Ja mun on pakko uskoa että parempaa on tulossa, muuten olisin jo juossut junan alle tai vastaavaa.


      • .........
        .......... kirjoitti:

        Mulla kun joskus päiväs aikaan oli paha refluksikohtaus niin tuntuu että kuumaa hyöryä tulisi ylös ruokatorvesta. Tosi inhottava tunne et voi olla jotain tollasta neste/kaasu -juttua.

        Kyllä se gaviscon estää sitä ilman nousuakin luulisin. Esim. röytäseminen on vaikempaa (purutabletit)
        Mulla kun usein on noita iltamavaivoja.

        Jooga ja pilates ainakin rauhottaa. Joten kannattaa kokeilla ja kokeilisin itsekkin jos vaan olisi aikaa. Harmi että päivät menee töissä ja illat koulussa.

        Uniapneaa on ollut jo 15 vuotta. Refluksia nyt vasta muutaman vuoden. Uniapneaksi sitä ei ole todettu. Mut on kyl tosi ilkeä tunne ku välillä jos esim. päivällä nukahtaa niin tuntuu että taju menee ja sit ei saa itseäs kunnolla hereille ja liikuttua tai silmiä auki vaikka onkin hereillä.

        Ja mun on pakko uskoa että parempaa on tulossa, muuten olisin jo juossut junan alle tai vastaavaa.

        "Syön nykyään puoli 9 - 9 desin kauravellin, rasvatonta maitoa ja hedelmän raasteena/Bonaa ym. Sitä ennen kuuden maissa marja/hedelmälesejuoman ja ehkä leivän. "

        Niin itsellä just toi kaura ja sit maito sekä Bona/piltit ja väkevät hedelmät kuten omena, sitruuna, appelsiini on niitä mitä en voi syödä. Lääkäri muuten kielsi että jos syö esim. antepsinia jossa alumiinia jossain muodossa niin ei saisi missään nimessä syödä happamia hedelmiä tai happamia mehuja sen kanssa. Tai oliko se niin ettei yhtä ainakaa saa nauttia. Itse jätin ne mehut/hedelmät silloin pois. Uskoisin että gavisconin kanssa olisi sama juttu. Sitä en tiedä mitä aineita Gaviscon advancessa on.

        Mulle sopii tosi hyvin peruna, juurekset, liha ja salaatti. Viljatuotteet ja maitotuotteet pahentaa oireita (ehkä just sen ilman takiakin ja happamuuden). Kaupan jugurtteja en voi syödä. Luomumaitoa en ole kokeillutm, enkä belgialaista jugurttia. Luumuja ja päärynää pystyn syömään.


      • Laryngo
        ......... kirjoitti:

        "Syön nykyään puoli 9 - 9 desin kauravellin, rasvatonta maitoa ja hedelmän raasteena/Bonaa ym. Sitä ennen kuuden maissa marja/hedelmälesejuoman ja ehkä leivän. "

        Niin itsellä just toi kaura ja sit maito sekä Bona/piltit ja väkevät hedelmät kuten omena, sitruuna, appelsiini on niitä mitä en voi syödä. Lääkäri muuten kielsi että jos syö esim. antepsinia jossa alumiinia jossain muodossa niin ei saisi missään nimessä syödä happamia hedelmiä tai happamia mehuja sen kanssa. Tai oliko se niin ettei yhtä ainakaa saa nauttia. Itse jätin ne mehut/hedelmät silloin pois. Uskoisin että gavisconin kanssa olisi sama juttu. Sitä en tiedä mitä aineita Gaviscon advancessa on.

        Mulle sopii tosi hyvin peruna, juurekset, liha ja salaatti. Viljatuotteet ja maitotuotteet pahentaa oireita (ehkä just sen ilman takiakin ja happamuuden). Kaupan jugurtteja en voi syödä. Luomumaitoa en ole kokeillutm, enkä belgialaista jugurttia. Luumuja ja päärynää pystyn syömään.

        kaikilla on melko erilainen ruokavalio (vaikka tiettyjä yleislinjoja varmaan pystyy vetämään) - oman lisänsä siihen tuo taatusti nuo muut suolistotaudit, joissa omat kiemurat. Viljat (leseet, hiutaleet, joskus leipä) ja maitotuotteet (=rasvaton maito, juusto, jugurtti) käy itselle eikä ne aiheuta sen kummemmin oireita. Aterian kanssa en juo nesteitä, joten ei-jääkaappikylmää maitoa naukkailen pienin kulauksin. Jos juon sen kylmempänä tai ruoan kanssa, tulee välittömästi "maitoröyhtäyksiä". Kaalit, idut ym menee tietyillä annoksilla, joista ei röyhtäily lisäänny mikä voi puolestaan lisätä sitä refluksiriskiä. Pieni annoskoko on tärkeä ja superrauhallinen syönti (olen aina ollut muutenkin jo hitaimmasta päästä syöjiä!). Suositusten
        mukaisesti yritän syödä vähän sitä purukumia aterian jälkeen ...

        Minulle on tarpeeksi pelkästään tässä refluksissa - tarvii kyllä hattua nostaa kaikille niille, joilla on monta vatsa/suolistovaivaa kestettävänä refluksin lisäksi!

        Minäkään en noita happamimpia hedelmiä ja marjoja (esim. sitrushedelmät, omenat, puolukka) ole syönyt kolmisen vuoteen - lähinnä sen mahdollisen ruokatorven limakalvolle aiheutuvan ärsytyksen takia. Yksi perussääntö yhdeltä amerikkalaisella lääkärillä oli "älä laita suuhusi mitään, jonka voisit kuvitella
        kirvelevän silloin kun suussasi on minimaalinen haava". Appelsiinia tosin tekee vielä joskus mieli.
        Mehuja en hirveästi ole koskaan harrastanut.

        Ne happamet hedelmämehut ( happamet limskat) lisää sitä alumiiinin imeytymistä
        mutta näiden närästystuotteiden käyttö normaali munuaistoiminnalla pitäisi olla ihan ok.
        Varmaankin jokaisella lääkärillä on vähän oma linjansa tässäkin - ja tietenkin tapauskohtaistakin.
        Ehkä se käyttöaika on se ratkaisevin. Itse en ole erityisemmin alumiinituotteita vastaan - Gaviscon Advance sisältää samoja aineksia kuin Gavisconkin mutta isompia määriä. Olen tyytyväinen GA:n käyttäjä (ihan lääkärin suostumuksella) vaikkakin se makukoostumus on alkanut pahasti tökkimään vaikka aniksesta pidänkin. Kannattaa kysyä uusista tuotteista (lääke tai luontaistuote) lääkäriltä.

        Itse syön höyrytettyä/uunissa laitettua kalaa ja kanaa. Joskus harvoin jauhelihaa ja maksa(laatikkoa). Höyrytän, raastan, soseutan vihanneksia ja hedelmiä. Perunaa on tullut syötyä nyt viime aikoina taas ehkä noin pari perunaa per viikko. Osa annoksista koostuu pelkästään kala/kana vihannekset -- annoksista olisi tullut alussa liian isoja, jos olisin laittanut riisiä/kuskusta/quinoa/perunaa, joten totuin siihen ettei sitä
        yhtää osaa välttämättä tarvi ollakaan.

        Kansanparannuskeinoista tuli taas esiin (Hesarin tämänpäiväinen artikkeli) se raaka perunan pureskelu...
        onko täällä kukaan kokeillut :-)?? Toiset voivat olla allergisiakin perunalle mutta kun peruna yleensä
        keitetään ym ennen syömistä niin siitä ei välttämättä tiedä ... Toinen hauska yksityiskohta oli se amerikkalainen uskomus, että voimakkaasti närästävillä raskaana olevilla on tuuheahiuksinen vauva .... hmmm.... sanoivat jotain tutkimuksesta mutta tiedä sitten minkälainen se oli :-) Hesari kieltämättä
        kunnostautuu - tämä on jo toinen artikkeli n. vuoden sisällä närästyksestä (ensimmäinen oli koko sivun pituinen kattava ykeisartikkeli tyytyväisen leikkauksessa käyneen haastattelu)... Juttuvinkkinä sinnepäin
        voisi tietenkin vinkata syvähaastattelua refluksitaudista (sellaisen jolla se kunnolla on).

        Rentoutumista (ryhmiä tai kasetin avulla rentoutumista kotona) kannattaa kokeilla. Ne on ihan tutkimuspohjaisestikin hyväksi havaittuja.


      • kipumasu
        ............. kirjoitti:

        Että onko refluksisairaus jotenkin lisääntynyt huomattavasti. Nykyään ku lääkkeitä mainostetaan telkkarissa. Somacia saa ilman reseptiä.

        Kaverit valittelee oireita myös siis melkein kaikki. Muutama vuosi sitten kellään ollut tällaisia oireita vai enkö sitten vaan noteerannut niitä? Tietty kaikki nykyään syö varmaan enemmän esim. valmisaterioita ja maustettuja ruokia.

        Oisko se sitten ihan vaan sitä stressiä tän laman aikana? Ihmiset pelkää menettävänsä työnsä ni on maha sitten kipeenä.


      • riipsu
        kipumasu kirjoitti:

        Oisko se sitten ihan vaan sitä stressiä tän laman aikana? Ihmiset pelkää menettävänsä työnsä ni on maha sitten kipeenä.

        tota ..ton yleistyminen on alkanu jo kauan ennen lamaa ...


    • Laryngo

      tauti ja sen kanssa eläminen on varmaan tosi ärsyttävää, jos olet vielä melko
      nuori :-(

      Itse olen käyttänyt Gaviscon Advancea lähes vuoden Nexiumin ohella.
      Käyttämäni brittiläinen nettiapteekki oli Chemist Direct,
      jossa toimitus tuli perille alle 2 viikossa ja kaikki toimi loistavasti :-).
      Tässä osoite: http://www.chemistdirect.co.uk/gaviscon_7_507.html
      Kannattaa lukaista tuoteseloste (kuten aina) lävitse.
      Ja mainita asiasta omalle lääkärille.

      Barretin ruokatorvi on sinällään jo melko harvinainen - sitä arvioidaan
      olevan n. 10-15% kroonista refluksitautia sairastavilla. Syöpään sairastumisluvut voi vähän
      vaihdella mutta yksi arvio (tutkimusten mukaan) on yksi syöpä vuodessa 200 Barrettilaista
      kohden (D.L Burns & N.L. Shah, amerikkalaisia gastron puolen lääkäreitä), joten ihan hirveistä luvuista
      ei ole kysymys (samantyyppisiä lukuja löytyy kaikkialta).
      Tähystysväli on ainakin Barretissa täälläpäin 3 vuotta (vrt esim siihen, että
      naisten - ainakin toisten suositusten mukaan - pitäisi mennä papa-kokeeseen joka vuosi).
      Syöpien kehittyminen tällä alueella on useimmiten myös pitkäaikaista - eli yhdellä tähystyksellä
      (normaali löydöksin eli ei solumuutoksia) katsotaan pärjättävän tässä suhteessa melko kauan.
      Systemaattista tähystysseurantaahan (esim edes 10v välein) ei tavallisilla relfuksikoilla ole ollenkaan -
      ellei sitten sitä itse nimenomaan vaadi. Kuinka tuoreet tulokset sinulla on tähystyksestä ...
      sillähän sen varmuuden saa, jos asia mietittyy paljon .... itse en ole huolissani tällä hetkellä Barretin kehittymisestä itselleni.

      Tutkimusten mukaan refluksikoista (suurin) osa on tapauksia, joissa nykyisillä tutkimusmenetelmillä ei
      välttämättä saada "negatiivisia" tuloksia eli tähytystulokset ok (ei vaurioita ruokatorvessa),
      sulkijan paine ok ja voipi vielä ph -tutkimuskin olla ihan hyvä. Tästä huolimatta henkilöllä on refluksitauti.
      Olisitko sinäkin heitä? Ainakin osalla näistä on ruokatorvi päässyt herkistymään eli hapon nousu on vaikuttanut kipupäätteisiin ja oireet tuntuvat voimakkaammilta kuin mitä niiden pitäisi tuntua. Ratkaisua
      tähän funktionaaliseen närästykseen ei ole vielä löydetty.

      Saanko kysyä ...m iten tuo sinun puurojuttusi menee ... eikö se puuro tosiaan sula ollenkaan
      (tulee samanlaisena lävitse) vai tarkoititko, että sen poistumiseen mahasta menee enemmän
      aikaa vai että sen syöminen aiheuttaa enemmän oireita?

      • Laryngo

        kannattaa todella kokeilla (kysy asiaa läkäriltäsikin, joka
        tietää nimenomaan sinun tautihistorian) - ihme ettei lääkärisi
        ole siitä maininnut sinulle. Se (käytännössä Gaviscon) nimenomaan käy happosalpaajienkin
        kanssa. Siinä on sitä algiinihappoa, joka on ainoa, mikä fyysisesti estää ylösnousua
        muodostaen vaahtotulpan vatsansisällön päälle. Muut käsikauppalääkkeet toimii eri
        toimintaperiaatteella (hapon neutralointi ja tuotanon vähentäminen).


      • ..........
        Laryngo kirjoitti:

        kannattaa todella kokeilla (kysy asiaa läkäriltäsikin, joka
        tietää nimenomaan sinun tautihistorian) - ihme ettei lääkärisi
        ole siitä maininnut sinulle. Se (käytännössä Gaviscon) nimenomaan käy happosalpaajienkin
        kanssa. Siinä on sitä algiinihappoa, joka on ainoa, mikä fyysisesti estää ylösnousua
        muodostaen vaahtotulpan vatsansisällön päälle. Muut käsikauppalääkkeet toimii eri
        toimintaperiaatteella (hapon neutralointi ja tuotanon vähentäminen).

        Siis kaurapuuro ei siis sula. Olen ostanut niitä valmiskaurapuuroja ja se tulee parin tunnin päästä pois ja punaiset mansikan palaset mukana. Siis ulosteesta näkee selvästi ruuan olevan puuroa. Kärsin myös ärtyvän suolen oireyhtymästä.

        Gavisconissa on alumiinia ja siksi lääkäri käski lopettaa sen käyttämisen.

        Kahvia/kofeiinia/teetä en ole koskaan käyttänyt


      • Laryngo
        .......... kirjoitti:

        Siis kaurapuuro ei siis sula. Olen ostanut niitä valmiskaurapuuroja ja se tulee parin tunnin päästä pois ja punaiset mansikan palaset mukana. Siis ulosteesta näkee selvästi ruuan olevan puuroa. Kärsin myös ärtyvän suolen oireyhtymästä.

        Gavisconissa on alumiinia ja siksi lääkäri käski lopettaa sen käyttämisen.

        Kahvia/kofeiinia/teetä en ole koskaan käyttänyt

        voi aiheuttaa sitä ummetusta ... en tiedä miten voimakkaasti se ärtyneessä suolessa sitten käytännössä näkyy.

        Jos sinun lääkärisi on käskenyt lopettaa Gavisconin käytön, miksi haluat tilata vielä vahvempaa
        versiota siitä -aiotko kokeilla lääkärin suosituksesta huolimatta?

        Onpa sinulla nopea ruoan eteneminen suolistossa, jos se kaurapuuro tulee jo
        pois parin tunnin päästä :-( Tapahtuuko tämä ainoastaan puuron kanssa eli muu ruoka sulaa?


      • .........
        Laryngo kirjoitti:

        voi aiheuttaa sitä ummetusta ... en tiedä miten voimakkaasti se ärtyneessä suolessa sitten käytännössä näkyy.

        Jos sinun lääkärisi on käskenyt lopettaa Gavisconin käytön, miksi haluat tilata vielä vahvempaa
        versiota siitä -aiotko kokeilla lääkärin suosituksesta huolimatta?

        Onpa sinulla nopea ruoan eteneminen suolistossa, jos se kaurapuuro tulee jo
        pois parin tunnin päästä :-( Tapahtuuko tämä ainoastaan puuron kanssa eli muu ruoka sulaa?

        Esim salatti ei välttämättä sula. Siis tämä sulamisongelma oli ennen gavisconin käyttöä.

        Kyllä ruoka etenee suolistossa todella nopeasti. Esim. n. kolme tuntia aterian jälkeen pitää mennä vessaan usein jo ennen sitä. Sitten taas esim. ohjapuuro aiheuttaa sen että kolmen tunnin kuluttua maha on tosi kipeä oksettaa tai tulee ripulia. Useiampi kerta päivässä pitää käydä isommalla asialla. Välillä silti tulee pelkkiä papanoita.

        Pakko on jotain gavisconin tapaista yrittää kun kurkku on ihan aivan kamala. Ihan kuin angiinassa.


      • ......
        ......... kirjoitti:

        Esim salatti ei välttämättä sula. Siis tämä sulamisongelma oli ennen gavisconin käyttöä.

        Kyllä ruoka etenee suolistossa todella nopeasti. Esim. n. kolme tuntia aterian jälkeen pitää mennä vessaan usein jo ennen sitä. Sitten taas esim. ohjapuuro aiheuttaa sen että kolmen tunnin kuluttua maha on tosi kipeä oksettaa tai tulee ripulia. Useiampi kerta päivässä pitää käydä isommalla asialla. Välillä silti tulee pelkkiä papanoita.

        Pakko on jotain gavisconin tapaista yrittää kun kurkku on ihan aivan kamala. Ihan kuin angiinassa.

        Ohrapuuro piti kirjoittaman.


    • ex-kofeinisti

      Jos käytät kofeiinia tai jotain muuta sen aktiivisista muodoista, kokeile lopettaa se täydellisesti, minulta loppui vatsavaivat sillä ja nyt vatsa toimii yhtä hyvin kuin 25 vuotta sitten, ennen kuin kofeinismioireet alkoivat.

    • Minullakin...

      Kunhan vaan viitsit selaa. ;)

      • ............

        Mut tähän mun ongelmaa ei ole vastausta löytynyt eikä lääkäritkään osaa enää auttaa.


      • Refluksitauti
        ............ kirjoitti:

        Mut tähän mun ongelmaa ei ole vastausta löytynyt eikä lääkäritkään osaa enää auttaa.

        Onko tosta varmasti mitään apua kurkun poltteluun ja ärsytykseen, minulla ei ainakaan Gaviscon siis se purutabletti auta juuri ollenkaan. Kerrankin nappasin kaksi ja vaikutusta ei juuri ollut. Olisin ehkä valmis kokeilemaan tuota, mutta olen vähän epäileväinen sen suhteen, koska tuoteselosteessa vaan lukee sen sisältävän keksinkertaisen määrän jotain vaikuttavaa ainetta verrattuna normaaliin gavisconiin. Kaikki jotka advancea käyttävät kertokaapas kokemuksia.


      • refluksitauti
        Refluksitauti kirjoitti:

        Onko tosta varmasti mitään apua kurkun poltteluun ja ärsytykseen, minulla ei ainakaan Gaviscon siis se purutabletti auta juuri ollenkaan. Kerrankin nappasin kaksi ja vaikutusta ei juuri ollut. Olisin ehkä valmis kokeilemaan tuota, mutta olen vähän epäileväinen sen suhteen, koska tuoteselosteessa vaan lukee sen sisältävän keksinkertaisen määrän jotain vaikuttavaa ainetta verrattuna normaaliin gavisconiin. Kaikki jotka advancea käyttävät kertokaapas kokemuksia.

        Kumpi on tehokkaampaa, purutabletit vai tuo nestemäinen ja miten noita kannattaisi käyttää. Normaalia Gavisconia olen ottanut yleensä vain illalla, jolloin polttelu on jostain syystä pahimmilaan tai paremminkin yöllä.


      • refluksitauti
        refluksitauti kirjoitti:

        Kumpi on tehokkaampaa, purutabletit vai tuo nestemäinen ja miten noita kannattaisi käyttää. Normaalia Gavisconia olen ottanut yleensä vain illalla, jolloin polttelu on jostain syystä pahimmilaan tai paremminkin yöllä.

        Eksyin tonne englanninkielisillä sivuille ja törmäsin tämmöiseen termiin EOR=Extra-Oesephagal Reflux
        Nuo kaikki oireet tai suurin osa ainakin viittaisivat juuri minuun. Mutta mitä tämä oikein tarkoittaa. Tämän taudin hoidossa Gaviscon Advancesta olisi apua, mutta pitääkö sitä ottaa joka ruokailun jälkeen sitä litkua? Mites ne purutabletit sitten. Tota Advancea voisi kyllä oikeesti kokeilla, nexiumista kun ei tunnu olevan juuri hyötyä kun vähesen, jos ollenkaan. Mistä johtui, että pantoprazol auttoi noin kuukaden käytön jälkeen tai olin yht syönyt happosalpaajia noin 1½kk kun oireet helpottuivat. Nyt kuitenkin taas pahentuneet ja vaihdoin taas Nexiumiin kun lääkäri kehotti tätä kokeiltavan. Syönyt nyt 4 päivää ei tunnu auttavan. Olen varmaan toivoton tapaus ja tuntuu että leikkaus on kohta enää ainoa ratkaisu. ;(


      • Refluksitauti
        refluksitauti kirjoitti:

        Eksyin tonne englanninkielisillä sivuille ja törmäsin tämmöiseen termiin EOR=Extra-Oesephagal Reflux
        Nuo kaikki oireet tai suurin osa ainakin viittaisivat juuri minuun. Mutta mitä tämä oikein tarkoittaa. Tämän taudin hoidossa Gaviscon Advancesta olisi apua, mutta pitääkö sitä ottaa joka ruokailun jälkeen sitä litkua? Mites ne purutabletit sitten. Tota Advancea voisi kyllä oikeesti kokeilla, nexiumista kun ei tunnu olevan juuri hyötyä kun vähesen, jos ollenkaan. Mistä johtui, että pantoprazol auttoi noin kuukaden käytön jälkeen tai olin yht syönyt happosalpaajia noin 1½kk kun oireet helpottuivat. Nyt kuitenkin taas pahentuneet ja vaihdoin taas Nexiumiin kun lääkäri kehotti tätä kokeiltavan. Syönyt nyt 4 päivää ei tunnu auttavan. Olen varmaan toivoton tapaus ja tuntuu että leikkaus on kohta enää ainoa ratkaisu. ;(

        Miksi Gaviscon Advancea ei saa suomesta, vaan joutuu tilaamaan jostain briteistä lääkettä. On kyllä perin outoa. Eikö täällä lääkeen tehosta olla vakuutteneita, vai onko siinä niin paljon jotain haittavaikutuksia, että sitä ei sallita täällä. Onko kellään tästä asiasta mitään tietoa?


      • ..........
        refluksitauti kirjoitti:

        Eksyin tonne englanninkielisillä sivuille ja törmäsin tämmöiseen termiin EOR=Extra-Oesephagal Reflux
        Nuo kaikki oireet tai suurin osa ainakin viittaisivat juuri minuun. Mutta mitä tämä oikein tarkoittaa. Tämän taudin hoidossa Gaviscon Advancesta olisi apua, mutta pitääkö sitä ottaa joka ruokailun jälkeen sitä litkua? Mites ne purutabletit sitten. Tota Advancea voisi kyllä oikeesti kokeilla, nexiumista kun ei tunnu olevan juuri hyötyä kun vähesen, jos ollenkaan. Mistä johtui, että pantoprazol auttoi noin kuukaden käytön jälkeen tai olin yht syönyt happosalpaajia noin 1½kk kun oireet helpottuivat. Nyt kuitenkin taas pahentuneet ja vaihdoin taas Nexiumiin kun lääkäri kehotti tätä kokeiltavan. Syönyt nyt 4 päivää ei tunnu auttavan. Olen varmaan toivoton tapaus ja tuntuu että leikkaus on kohta enää ainoa ratkaisu. ;(

        Mut jos palleatyrää ei ole havaittu. Läääkärin mukaan mitään fyysistä vikaa ei ole. Jos ei leikata kun mahan portti näyttää tiukalta?

        Olen sitäkin miettynyt että voiko taustalla piillä jokin muukin sairas ku on koko ajan suolistovaivojakin. Vai onko ne kaksi eri tautia? Esim. allergiat tai jokin muu. Mullakin oireet alko yht''äkkiä muutama vuosi sitten silloin ku aloitin e-pillerit, aloin harrastaa liikuntaa ja aloin syödä terveellisesti eli käyttää myös hedelmiä ja maitotuotteita.


      • lojhkh
        .......... kirjoitti:

        Mut jos palleatyrää ei ole havaittu. Läääkärin mukaan mitään fyysistä vikaa ei ole. Jos ei leikata kun mahan portti näyttää tiukalta?

        Olen sitäkin miettynyt että voiko taustalla piillä jokin muukin sairas ku on koko ajan suolistovaivojakin. Vai onko ne kaksi eri tautia? Esim. allergiat tai jokin muu. Mullakin oireet alko yht''äkkiä muutama vuosi sitten silloin ku aloitin e-pillerit, aloin harrastaa liikuntaa ja aloin syödä terveellisesti eli käyttää myös hedelmiä ja maitotuotteita.

        Mulla todettiin refluksitauti joskus yheksänkytluvun puolvälissä. Kärsin jatkuvasta pahoinvoinnista joka sit ilmeisesti johtu refluksista. Nyt on alkanu pahoinvointi uudestaan, mitään vikaa ei löydetä. Harmillista ja masentavaa. Ärtyneen suolen oireyhtymää noi lekurit tossa arvaili, mut sehän on se vakio diagnoosi ku ei muuta keksitä.

        Suosittelen kokeilemaan Silicageliä ainakin tohon ärtyneeseen suoleen. Saa ihan reseptittä apteekista. Jelppaa mahan toimintaa ja parantaa vastustuskykyä.


      • Laryngo
        refluksitauti kirjoitti:

        Eksyin tonne englanninkielisillä sivuille ja törmäsin tämmöiseen termiin EOR=Extra-Oesephagal Reflux
        Nuo kaikki oireet tai suurin osa ainakin viittaisivat juuri minuun. Mutta mitä tämä oikein tarkoittaa. Tämän taudin hoidossa Gaviscon Advancesta olisi apua, mutta pitääkö sitä ottaa joka ruokailun jälkeen sitä litkua? Mites ne purutabletit sitten. Tota Advancea voisi kyllä oikeesti kokeilla, nexiumista kun ei tunnu olevan juuri hyötyä kun vähesen, jos ollenkaan. Mistä johtui, että pantoprazol auttoi noin kuukaden käytön jälkeen tai olin yht syönyt happosalpaajia noin 1½kk kun oireet helpottuivat. Nyt kuitenkin taas pahentuneet ja vaihdoin taas Nexiumiin kun lääkäri kehotti tätä kokeiltavan. Syönyt nyt 4 päivää ei tunnu auttavan. Olen varmaan toivoton tapaus ja tuntuu että leikkaus on kohta enää ainoa ratkaisu. ;(

        täällä taas Laryngo. Kaikki pelkät "ylärefluksilaiset" täällä sairastavat nimenomaan tuota
        tautimuotoa (täällä puhekielisesti kurkku tai ylärefluksi). Englanninkielisiä tekstejä tautiversiostasi nimenomaan löytyy - suomeksi niitä ei ole kuin kourallinen. Vanhoissa teksteissä on
        tästä paljon juttua.

        Kurkunpään refluksiin on useampia nimiä. Termejä (joista lääkäripuoli vieläkin kiistelee!),
        joilla voi googlailla on esim.

        - Laryngopharyngeal reflux (LPR) (refluksiguru J. Koufmanin keksimä termi 90-luvun alussa)
        - Extra Esophageal Reflux (joskus lisätään o tuon ruokatorven eteen)
        - throat and reflux
        - reflux laryngitis

        Näillä löytää ehkä noin tuhat (??) artikkelia aiheesta. Oirelistat löytyy kaikista "voice and swallowing
        centres - keskusten sivuilta USA:n puolella - ja ympäri maailmaa.

        Jossakin vaiheessa paljonkin keskustelua täällä herättänyt Gaviscon Advancea on täällä tilattu juuri kyseisen tutkimuksen hyvien tuloksien vuoksi.
        Laitan linkin tuohon jos haluat tuloksiin tutustua itse. Tutkimustulokset on saatu happolääkitys Gaviscon Advancea useampia kertoja päivässä ottaen.


      • ......
        lojhkh kirjoitti:

        Mulla todettiin refluksitauti joskus yheksänkytluvun puolvälissä. Kärsin jatkuvasta pahoinvoinnista joka sit ilmeisesti johtu refluksista. Nyt on alkanu pahoinvointi uudestaan, mitään vikaa ei löydetä. Harmillista ja masentavaa. Ärtyneen suolen oireyhtymää noi lekurit tossa arvaili, mut sehän on se vakio diagnoosi ku ei muuta keksitä.

        Suosittelen kokeilemaan Silicageliä ainakin tohon ärtyneeseen suoleen. Saa ihan reseptittä apteekista. Jelppaa mahan toimintaa ja parantaa vastustuskykyä.

        on ärtyneeseen suoleen Visiblin saa nähdä. Jokin jauhe-kuituvalmiste se on.


      • Laryngo
        Laryngo kirjoitti:

        täällä taas Laryngo. Kaikki pelkät "ylärefluksilaiset" täällä sairastavat nimenomaan tuota
        tautimuotoa (täällä puhekielisesti kurkku tai ylärefluksi). Englanninkielisiä tekstejä tautiversiostasi nimenomaan löytyy - suomeksi niitä ei ole kuin kourallinen. Vanhoissa teksteissä on
        tästä paljon juttua.

        Kurkunpään refluksiin on useampia nimiä. Termejä (joista lääkäripuoli vieläkin kiistelee!),
        joilla voi googlailla on esim.

        - Laryngopharyngeal reflux (LPR) (refluksiguru J. Koufmanin keksimä termi 90-luvun alussa)
        - Extra Esophageal Reflux (joskus lisätään o tuon ruokatorven eteen)
        - throat and reflux
        - reflux laryngitis

        Näillä löytää ehkä noin tuhat (??) artikkelia aiheesta. Oirelistat löytyy kaikista "voice and swallowing
        centres - keskusten sivuilta USA:n puolella - ja ympäri maailmaa.

        Jossakin vaiheessa paljonkin keskustelua täällä herättänyt Gaviscon Advancea on täällä tilattu juuri kyseisen tutkimuksen hyvien tuloksien vuoksi.
        Laitan linkin tuohon jos haluat tuloksiin tutustua itse. Tutkimustulokset on saatu happolääkitys Gaviscon Advancea useampia kertoja päivässä ottaen.

        suomeksi voit löytää tietoa esim laryngofaryngeaalinen refluksi, kurkunpään
        refluksi. Extra ... termillä löytyy refluksi ruokatorven ulkopuoliset oireet.
        Suomenkielistä yleistekstiä esim vaasalaisen Gastrolabin sivuilta:
        www.kolumbus.fi/hans/m100f.htm

        Gaviscon Advacen tutkimustulos, minkä takia refluksikot puhuvat esim
        täällä ja englanninkielisillä palstoilla on tässä: refluxadvice.co.uk/downloads/gav_adv_eor.pdf


      • Laryngo
        Laryngo kirjoitti:

        suomeksi voit löytää tietoa esim laryngofaryngeaalinen refluksi, kurkunpään
        refluksi. Extra ... termillä löytyy refluksi ruokatorven ulkopuoliset oireet.
        Suomenkielistä yleistekstiä esim vaasalaisen Gastrolabin sivuilta:
        www.kolumbus.fi/hans/m100f.htm

        Gaviscon Advacen tutkimustulos, minkä takia refluksikot puhuvat esim
        täällä ja englanninkielisillä palstoilla on tässä: refluxadvice.co.uk/downloads/gav_adv_eor.pdf

        jälkimmäiseen kun vielä lisää sen www eteen niin pääsenkin jonnekin :-)

        Vanhoihin GA - keskusteluihin pääsee käytämällä tuota hakulaatikkoa
        tuolla oikealla ylhäällä - sieltä näkyy viime marras/joulukuusta lähtien
        keskustelut (sekä puolesta että vastaan :-)) tällä palstalla.


      • ..........
        Laryngo kirjoitti:

        jälkimmäiseen kun vielä lisää sen www eteen niin pääsenkin jonnekin :-)

        Vanhoihin GA - keskusteluihin pääsee käytämällä tuota hakulaatikkoa
        tuolla oikealla ylhäällä - sieltä näkyy viime marras/joulukuusta lähtien
        keskustelut (sekä puolesta että vastaan :-)) tällä palstalla.

        Oudosti nuo närästyslääkkeet lisäävät mulla närästystä. Ja olo ilman lääkkeitä on helpompi??? Siis oikean ruokavalion kanssa. Ovatkohan lääkkeet liian tehokkaita?


      • .........
        Laryngo kirjoitti:

        jälkimmäiseen kun vielä lisää sen www eteen niin pääsenkin jonnekin :-)

        Vanhoihin GA - keskusteluihin pääsee käytämällä tuota hakulaatikkoa
        tuolla oikealla ylhäällä - sieltä näkyy viime marras/joulukuusta lähtien
        keskustelut (sekä puolesta että vastaan :-)) tällä palstalla.

        Gaviscon advancessakin alumiinia?
        Apteekissa käviessäni käsitin ettei esim. antepsinissä ole alumiinia vaan alsucraalia?


    • ej52

      Gavisconia saa apteekista ilman reseptiä, olen kokeillut. Minulla nyt viides päivä menossa Somacia.
      Tuntuu auttavan, ettei happoja niin erity. Onko sulla liikaa painoa ? Minulla se on varmaan yksi suurimpia syitä tähän mahan pottuiluun ja ilmeisesti myös palleatyrä vaivaa. Kumpaankin vaikuttaa laihduttaminen.
      Illalla ei saisi syödä mielellään klo 18 jälkeen tai riippuu tietysti siitä, mihin aikaan menet nukkumaan. Mutta ainakin 4 tuntia ennen nukkumaan menoa viimeiset syömiset ja nekin kevyttä ja helposti sulavaa.
      Sängyn päädyn nostaminen tai jos on moottoripunkka, josta saa päätyä ylemmäs auttaa. Minulla kanssa nousi aikaisemmin liian myöhään syödyn aterian jälkeen ja matalan tyynyn kanssa hirveät happolitkut suuhun. Se on kuule kovaa ainetta ! Ja suuri vaikutus on todellakin sillä, mitä syö. Pidä itselläsi kirjaa siitä mitä olet päivän mittaan syönyt ja tee vertailuja vointiisi. Vähähiilihydraattinen ruokavalio tuntuu helpottavan erittäin monella närästyksen suhteen ja silloin voi myös lopettaa lääkkeitten syömisen.
      Ota siitäkin selvää, käy netin kautta tutkasemassa Antti Heikkilän sivuja. Häneltä löytyy upeita kirjoja. Ja sitten tuo stressi, josta olen itse kärsinyt ja kärsin vähän tälläkin hetkellä, se on pirullinen sairastuttaja, siitä olisi päästävä keinolla millä hyvänsä eroon. Ja KAHVI, se on yksi pahimpia myrkkyjä vatsalle ja hermostolle. Yksi lääkäri sanoi minulle, että jos hän voisi, hän pitäisi huolen, että yhtään ainoaa kahvipapua ei Suomeen tuotaisi, sellainen aine se on. Tsemppiä ja toivottavasti näistä ajatuksista on sinulle apua. Kyllä noista happohyökkäyksista pääsee eroon jos vaan haluaa.

      • ap.

        Ei ole ylipainoa, painoindeksi on 18!!
        Iltaisin syömättä oleminen ei auta mulla! Ei mitään vaikutusta (lähinnä tyhjä maha närästää)
        Kahvia en ole koskaan käyttänyt! Teetäkin tosi harvoin kun en siitä tykkää!

        Happo lääkkeitä käyttäessä kurkku oireet pahenee! (kaikki on kokeiltu, paitsi gaviscon auttaa)! Happolääkkeitä käyttäessä hapot ym. nousee kurkkuun kokoajan. Ilman happolääkkeitä nousee hapot kurkkuun vain esim. pari kertaa yössä. Tosin ääni käheytyy helpommin jos happolääkkeitä ei syö.

        Palleatyrää ei ole todettu eikä mitään muutakaa (kaikki testit tehty mitä voi. ).

        Sängynpäädyn nostamisesta ei myöskään ole ollut apua.

        Hiilihydraatiton ja maidoton ruokavalio on auttanut vähän, mutta ei ole poistanut oireita. Eikä pelkällä keitetyllä perunalla ja porkkanalla elä. Aikaisemmin söin kyllä leipää varmaan paketin päivässä.

        Mut kukaan lääkäri tai farmaseutti ei ole tähän asti pystynyt auttamaan!

        Kovaa treenaan ja magnesiumin puute on ollut, mut en tiedä onko sillä vaikutusta tähän.


      • ........
        ap. kirjoitti:

        Ei ole ylipainoa, painoindeksi on 18!!
        Iltaisin syömättä oleminen ei auta mulla! Ei mitään vaikutusta (lähinnä tyhjä maha närästää)
        Kahvia en ole koskaan käyttänyt! Teetäkin tosi harvoin kun en siitä tykkää!

        Happo lääkkeitä käyttäessä kurkku oireet pahenee! (kaikki on kokeiltu, paitsi gaviscon auttaa)! Happolääkkeitä käyttäessä hapot ym. nousee kurkkuun kokoajan. Ilman happolääkkeitä nousee hapot kurkkuun vain esim. pari kertaa yössä. Tosin ääni käheytyy helpommin jos happolääkkeitä ei syö.

        Palleatyrää ei ole todettu eikä mitään muutakaa (kaikki testit tehty mitä voi. ).

        Sängynpäädyn nostamisesta ei myöskään ole ollut apua.

        Hiilihydraatiton ja maidoton ruokavalio on auttanut vähän, mutta ei ole poistanut oireita. Eikä pelkällä keitetyllä perunalla ja porkkanalla elä. Aikaisemmin söin kyllä leipää varmaan paketin päivässä.

        Mut kukaan lääkäri tai farmaseutti ei ole tähän asti pystynyt auttamaan!

        Kovaa treenaan ja magnesiumin puute on ollut, mut en tiedä onko sillä vaikutusta tähän.

        http://www.medicina.fi/fato/39.pdf


      • Laryngo
        ap. kirjoitti:

        Ei ole ylipainoa, painoindeksi on 18!!
        Iltaisin syömättä oleminen ei auta mulla! Ei mitään vaikutusta (lähinnä tyhjä maha närästää)
        Kahvia en ole koskaan käyttänyt! Teetäkin tosi harvoin kun en siitä tykkää!

        Happo lääkkeitä käyttäessä kurkku oireet pahenee! (kaikki on kokeiltu, paitsi gaviscon auttaa)! Happolääkkeitä käyttäessä hapot ym. nousee kurkkuun kokoajan. Ilman happolääkkeitä nousee hapot kurkkuun vain esim. pari kertaa yössä. Tosin ääni käheytyy helpommin jos happolääkkeitä ei syö.

        Palleatyrää ei ole todettu eikä mitään muutakaa (kaikki testit tehty mitä voi. ).

        Sängynpäädyn nostamisesta ei myöskään ole ollut apua.

        Hiilihydraatiton ja maidoton ruokavalio on auttanut vähän, mutta ei ole poistanut oireita. Eikä pelkällä keitetyllä perunalla ja porkkanalla elä. Aikaisemmin söin kyllä leipää varmaan paketin päivässä.

        Mut kukaan lääkäri tai farmaseutti ei ole tähän asti pystynyt auttamaan!

        Kovaa treenaan ja magnesiumin puute on ollut, mut en tiedä onko sillä vaikutusta tähän.

        nuo perusohjeet on hyviä ja hyvä kokeilla lävitse pitkäaikaisestikin mutta ne eivät kertakaikkiaan tuo kaikille helpotusta - valitettavasti :-(

        Mitä lajia treenaat? Lisääkö se mitenkään oireita?

        Puhuitko sinä muuten aikaisemmin e-pilllereiden käytöstä? Ne (ja hormonikorvaushoidot
        vaihdevuosioireisiin) listataan närästystä
        mahdollisesti aiheuttaviksi - lääkärisi on varmaankin maininnut tämän.


      • Anonyymi
        ap. kirjoitti:

        Ei ole ylipainoa, painoindeksi on 18!!
        Iltaisin syömättä oleminen ei auta mulla! Ei mitään vaikutusta (lähinnä tyhjä maha närästää)
        Kahvia en ole koskaan käyttänyt! Teetäkin tosi harvoin kun en siitä tykkää!

        Happo lääkkeitä käyttäessä kurkku oireet pahenee! (kaikki on kokeiltu, paitsi gaviscon auttaa)! Happolääkkeitä käyttäessä hapot ym. nousee kurkkuun kokoajan. Ilman happolääkkeitä nousee hapot kurkkuun vain esim. pari kertaa yössä. Tosin ääni käheytyy helpommin jos happolääkkeitä ei syö.

        Palleatyrää ei ole todettu eikä mitään muutakaa (kaikki testit tehty mitä voi. ).

        Sängynpäädyn nostamisesta ei myöskään ole ollut apua.

        Hiilihydraatiton ja maidoton ruokavalio on auttanut vähän, mutta ei ole poistanut oireita. Eikä pelkällä keitetyllä perunalla ja porkkanalla elä. Aikaisemmin söin kyllä leipää varmaan paketin päivässä.

        Mut kukaan lääkäri tai farmaseutti ei ole tähän asti pystynyt auttamaan!

        Kovaa treenaan ja magnesiumin puute on ollut, mut en tiedä onko sillä vaikutusta tähän.

        Hakeudu refluksileikkaukseen. Muista että jos leikkauksen jälkeen oksennan nin vahinkoa ei voi korjata. Eli ei kannata ryypätä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe