Sosionomi kehitysvammaisten päivätoiminnassa!

soskuska

Hei olen sosionomi koulutukseltani ja aloitin vastikään vaikeasti kehitysvammaisten ohjaajana. Työkavereinani on kolme n. 50-vuotiasta naista, joilla ei ole mitään koulutusta ja yksikön esimies. Kaksi naisista tekee laitosapulaisen hommia ja yksi ohjaajan töitä minun kanssani. Mutta olen ihmetellyt kuinka se voi olla mahdollista? Miten kansakoulupohjainen ja ammattikorkeapohjainen työntekijä voi tehdä samaa työtä ja samalla palkalla. Varsinkin kun tällä toisella ohjaajalla ei ole sen kummempaa kokemusta kehitysvammaisista. Arvostetaanko siis koulutusta lainkaan kehitysvamma-alalla. Tuntuu todella turhalta että itse raadoin työn ohella koulussa 3,5 vuotta ja sain sosionomin paperit ja silti teen samaa työtä kuin kouluttamattomatkin. En toki tahdo erotella ihmisiä koulutuksen takia, koska työkaverini on ahkera ja osaava ihminen, mutta silti, tuntuu epäreilulta... Miksi käydä koulua, jos samaa työtä voit ehdä ilman koulutustakin:/ Eikös lakikin jo määrää että ohjaajalla pitäisi olla jonkinlainen koulutuspohja?

Toinen asia mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että me ohjaajat käytämme kehitysvammaiset asiakkaat vessassa, syömme heidän kanssaan, huolehdimme hygieniasta sekä puemme heidät. Ns. ohjaustyötä on vain n. tunnin tai kaksi päivässä. Kuvittelin että laitosapulainen hoitaisi vessatukset ja sen semmoiset:/ ´Mutta hänen tehtävänään meidän yksikössä on laittaa päivittäin n. 12 henkilön tiskit koneeseen. Muuten hän istuu kahvilla esimieheni kanssa ja he eivät tee mitään. Kun taas me ohjaajat juoksemme pää kolmantena jalkana eikä aikamme riitä suunnittelutyöhön yms. kun aina on joku menossa vessaan tai tarvitsee apua pukemisessa. Tämä laitosapulainen ja yksikön esimies ovat ystäviä keskenään ja suurin osa heidän työajastaan menee meidän hyppyyttämiseen ja keittiön pöydän ääressä juoruilemiseen.