Porvoon sairaala

suomenkiel. potilas

Siin, jouduinpa turvautumaan omaan sairaalaamme, koska sairastuin yllättäen niin pahasti, etten pystynyt kotona olemaan. Ensin sain ovella kinata ja vängätä, jotta minut otettaisiin sisään, kun heidän mielestään yli 40 asteen kuumeen olisi hyvin voinut panadolilla hoitaa.
Kun sitten loppupeleissä pääsin sisään, sain maata paikoillani neljä tuntia ennen kuin lääkäri tuli luokseni. 12 tuntia ensiavussa oltuani sain vihdoinkin suuni auki; olisiko mahdollista saada ruokaa.
Sain ruokaa sitten pyydettyäni, jota en kuitenkaan syönyt, koska se oli seissyt liian kaunan huoneenlämmössä, juusto leivän päällä oli ihan kovaa.
Osastolle mennessäni kerroin tarkkaan ruoka-allergiani, mutta huolimatta siitä minulle on joka päivä tuotu jotain mitä en voi syödä.
Kaiken huippu oli se, kun kerran pyysin hoitajalta kipulääkettä; hän vastasi RUOTSIKSI jotain, enkä ymmärtänyt sanaakaan. Jouduin siis olla ilman lääkkeitä kunnes tuli toinen hoitaja joka ymmärsi suomea.
Täytyy kyllä sanoa etten ole elämäni aikana missään sairaalassa nähnyt samanlaista toimintaa kuin Porvoon sairaalassa.

70

11958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siellä

      Kukaan ole oikeasti sairas,kunhan kuvitelee vain,eikä muuta apua kuin hyvät haukkuniset.jos sillä
      paranee,ei kenenkään tarvitse vaivata heitä.

    • Doooris

      Itsekin olen yrittänyt hakeutua Porvoon sairaalan päivystykseen kerran. En päässyt. Ei ollut tarpeeksi vakavaa...Mukamas ainakaan.
      Toisella kerralla soitin ensin terveyskeskuksen päivystykseen (joka olikin harmikseni siis menossa kiinni) jossa sanoivat, että mene sairaalaan. Nainen vielä toisessa päässä sanoi, että älä soita sinne ensin, eivät ota sinua vastaan.

      • Anonyymi

        Itse olen kokenut saman,potilasta kohdellaan ylimielisesti,sanotaan eyyä mene kotiin,kun selkäkipeä buranaa ja panadolia vaan.


    • __________________..
      • Possunuhaystävät ry

        No voi herrajestas, olis tuo Rauni-Leena Luukanen-Kilde nyt jo hävinnyt avaruuuteen niitten alien-kavereiden kaa.... heheheheh


    • arsyyntynyt

      ymmärrän sinua tosi hyvin.me kävimme tyttären (18v).hänellä turvotuksen tunnetta kielessä ja rintaa ahdisti.kohtelu häntä kohtaan oli hyvin töykeää ja hoitaja vaikutti ärsyyntyneeltä,sanoi että tytär hypeerventiloi ja tunki paperipussia.lääkäriä odotettiin 4 tuntia.mutta eniten ärsytti se että siinä kävi 2ruotsalaista nuorta miestä joista toinen oli kännipäissään kaatunut,heille hoitaja oli niin ystävällinen ja naureskeli.Me olimmekin SUOMENKIELISIÄ.

      • sorrettu

        Tuollaiseen kohtelu on Porvoossa yleistä. Eikä yksin sairaalassa. Käykääpä joskus vaikka jossain kaupungin virastossa, siellä sinua kohdellaan kuin halpaa makkaraa jos erehdyt puhumaan suomea. Koskahan sinne otetaan suomenkielisiä töihin?


    • "hoidettu"

      Porvoon sairaala on tunnetusti hengenvaarallinen paikka!

      • porvoosta

        Älkää hyvät ihmiset menkö porvoon sairaalaan, jos ette ole kuolemassa. Siellä ei hoideta kunnolla. Ja jos hoidetaan niin tehdään varmasti vääriä diagnooseja... En edes ymmärrä miten sairaala voi toimia noin huonosti.... Itsellä ja tuttavilla liian monta huonoa esimerkkiä


      • päpätti
        porvoosta kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset menkö porvoon sairaalaan, jos ette ole kuolemassa. Siellä ei hoideta kunnolla. Ja jos hoidetaan niin tehdään varmasti vääriä diagnooseja... En edes ymmärrä miten sairaala voi toimia noin huonosti.... Itsellä ja tuttavilla liian monta huonoa esimerkkiä

        Mursin nilkkani noin viisi vuotta sitten,se leikattiin seuraavana päivänä Porvoon sairaalassa ja olin os.kolmosella muutaman päivän.Leikkaus meni loistavasti,kaikki on OK .Osastolla ei kohdeltu mitenkään huonosti,vaikka olen suomenkielinen,päivystys ei tosin minunkaan mielestäni toimi,onneks ei oo tarvinu mennä sinne....


      • Sivusta seurannut
        päpätti kirjoitti:

        Mursin nilkkani noin viisi vuotta sitten,se leikattiin seuraavana päivänä Porvoon sairaalassa ja olin os.kolmosella muutaman päivän.Leikkaus meni loistavasti,kaikki on OK .Osastolla ei kohdeltu mitenkään huonosti,vaikka olen suomenkielinen,päivystys ei tosin minunkaan mielestäni toimi,onneks ei oo tarvinu mennä sinne....

        Viisi vuotta sitten sai hoitoa ja jopa osastohoitoa murtuman jälkeen. Nykyisin tehdään jopa nukutusleikkauksia päiväkirurgiassa (- hinta on hirmuinen päiväkirurgiassa)! Kotiin heti, kun laskennallisesti lääkkeiden vaikutus on hävinnyt. Sairaala/ylilääkäri ei edes viitsi vaivautua vastaamaan kysymykseen, miksi murtuman ja sen kipsauksen jälkeen potilaan jouduttua pyörätuoliin, hänet laitetiin kotiin huolimatta siitä, että potilas on vaikeasti sairas, asuu yksin eikä mitään apua ollut saatavilla!!! Em. asiat ilmoitettiin hoitaneelle lääkärille.
        Kunpa ihmiset jaksaisivat viedä asiansa lakimiehille - muuten ko. sairaalan ja lääkäreiden systeemejä ei saada muutettua.


    • soon mä

      Tänään sattui minulle työmatkatapaturma ja jouduin eli pääsin Porvoon sairaalaan..Ja edelleenkin olen sitä mieltä että muualta tänne muuttaneena täällä on hyvä ja asiantunteva palvelu...Sanokoot muut mitä tahansa...Ja käyttävät äidinkieltä..Ja johtuuko se huono palvelu sinusta itsestäsi ? Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.eli jos on asiallinen niin saa loistavaa ja hyvää palvelua..Jossa myös ihminen otetaan huomioon..
      Eli olen ollut tyytyväinen saamaani palveluun..ja ei ole ensimmäinen kerta..
      Terveisiä Porvoon sairaalan henkilökunnalle:)

      • aloittaja

        Voi olla ettei oma asenteeni ollut mikään "rakastan keskustella kaikkien ihmisten kanssa", niinkuin kerroin, kuumeeni oli korkea ja minulla oli hirveät kivut. Silti en ketään haukkunut enkä käskyttänyt. Ja itse satun olemaan asiakaspalvelualassa, ja vaikka asiakkaan ilme olisi kuinka norsunvitulla tahansa, kyllä se vaan on hymyiltävä kun olet alasi itse valinnut! Enkä myöskään syöttäisi ikinä ihmisille ruokia mille he ovat allergisia, se on jopa hengenvaarallista. En, vaikka pahin vihamieheni tulisi illalliselle.


    • Ilpo B

      Koko tämän ammattikunnan yleinen paha tapa.
      Paskat akat jotka luulevat olevansa varmassa virassa ja "johtavassa " asemassa potilaisiin nähden voi käskyttää ja nöyryyttää.

      On se ikävää jos työaikana tullaan lasikoppiin häiritsemään omia juttuja työasioilla.

      Olen ihmetellyt miksi sinne pesiytyy liikaa näitä norsun vittu ihmisiä !?

      Monta on myös hyvää hoitajaa ja ketkä soveltuvat työhön ja ovat palveluhenkisiä ,mut liian monta on väärällä alalla !?

      Ehkä se palkka ja muut edut esim .lomat ovat niin paljon paremmat kuin mihin muihin ammatteihin nämä ihmisillä olisi edes mahdollista mennä.

      Paha sinänsä et pilaavat ammattikunnan mainetta rankasti.

      • porvoolainenxd

        aloittaja: ihan totta. Itse olen sivusta seurannut tuota sairaalan toimintaa ja kyllä ammattitaitosen hoitajan täytyy kohdella kaikkia tasa arvosesti, vaikka haukuttaisi pystyyn. Tietenkin voi vaihtaa että työtoveri hoitaa hankalan tapauksen jos itse ei pysty. Mutta silti täytyy olla eettisesti oikeanlainen. Ja se että allergioita ei ilmeisesti kysytty? Niin oli todella väärin tehty... Tää on surullista. Mihin suomen hoitotaso on menossa? "kysympähän vaan."


      • jatkuvasti sairas
        porvoolainenxd kirjoitti:

        aloittaja: ihan totta. Itse olen sivusta seurannut tuota sairaalan toimintaa ja kyllä ammattitaitosen hoitajan täytyy kohdella kaikkia tasa arvosesti, vaikka haukuttaisi pystyyn. Tietenkin voi vaihtaa että työtoveri hoitaa hankalan tapauksen jos itse ei pysty. Mutta silti täytyy olla eettisesti oikeanlainen. Ja se että allergioita ei ilmeisesti kysytty? Niin oli todella väärin tehty... Tää on surullista. Mihin suomen hoitotaso on menossa? "kysympähän vaan."

        Valitettavasti olen tässä viimeisten parin vuoden aikana joutunut käyttämään Porvoon sairaalan palveluja useastikin. Itse olen sitä mieltä, että päivystykseen on kasaantunut useampian ylimielisiä hoitajia, joilla on enemmän aikaa istua ilmottaumisien takana kahvilla kuin käydä ystävällisesti kysymässä miten potilas jaksaa. Neljä tuntia makaamista ja kukaan ei välillä edes käy kurkkaamassa, niin ihmetyttää, kun viereisetin paikat ovat tyhjänä. Sitten tulee rivakka hoitaja joka toteaa, että "vieläkö täällä makaat. Eikös lääkäri jo käynnyt." On helpotus päästä osastolle ja saada hoitoa sekä ruokaa. Tietenkin poli työskentely on kiireistä ja aina kiireellisempiä potilaita ja jne. Mutta ystävällisyys ja välittäminen kuuluisi jokaiselle potilaalle. En jaksa uskoa, että sinne kukaan aikansa kuluksi menee.
        Kielellä ei väliä sillä on yrittänyt molemmilla kotimaisilla ja yhdelle lääkärille tarjonnut mahdollisuutta englanin puhumiseen, joka lääkäriä ilahdutti.


      • 8 ja 4 t. odottanut
        jatkuvasti sairas kirjoitti:

        Valitettavasti olen tässä viimeisten parin vuoden aikana joutunut käyttämään Porvoon sairaalan palveluja useastikin. Itse olen sitä mieltä, että päivystykseen on kasaantunut useampian ylimielisiä hoitajia, joilla on enemmän aikaa istua ilmottaumisien takana kahvilla kuin käydä ystävällisesti kysymässä miten potilas jaksaa. Neljä tuntia makaamista ja kukaan ei välillä edes käy kurkkaamassa, niin ihmetyttää, kun viereisetin paikat ovat tyhjänä. Sitten tulee rivakka hoitaja joka toteaa, että "vieläkö täällä makaat. Eikös lääkäri jo käynnyt." On helpotus päästä osastolle ja saada hoitoa sekä ruokaa. Tietenkin poli työskentely on kiireistä ja aina kiireellisempiä potilaita ja jne. Mutta ystävällisyys ja välittäminen kuuluisi jokaiselle potilaalle. En jaksa uskoa, että sinne kukaan aikansa kuluksi menee.
        Kielellä ei väliä sillä on yrittänyt molemmilla kotimaisilla ja yhdelle lääkärille tarjonnut mahdollisuutta englanin puhumiseen, joka lääkäriä ilahdutti.

        Sairaalan päivystys on todella huonosti järjestetty: VAIN YKSI LÄÄKÄRI PÄIVYSTÄMÄSSÄ - näin on ainakin klo 16 jälkeen. Hoitajia on sen sijaan hämmästyttävän monta vuorossa. Hoitajien tehtävänä on perustutkimukset (lämmön ja verenpaineen mittaus, vamman tarkastaminen, jonoon laittaminen kiireellisyyden mukaan), jotka vievät muutaman minuutin. Sen jälkeen potilas odottaa, odottaa ja ODOTTAA. Myös hoitajat ovat valitelleet sitä, että lääkäreitä on vain yksi, koska mikään ei etene polilla ennen kuin lääkäri on katsonut potilaan.
        Lääkäreitä lisää päivystykseen vaikka hoitajien määrän kustannuksella!


    • Kindex

      Olen asunut Porvoossa alun toistakymmentä vuotta ja ehkä kymmenkunta kertaa käyttänyt julkisen terveydenhuollon palveluita sekä Näsin, että Gammelbackan terveysasemilla ja Porvoon sairaalassa.
      Palvelu on kaikissa näissä pelannut Suomen kielellä mainiosti toisin, kuin työterveydenhuollon poppamiehen kanssa.
      Aiemmin Helsingissä ja Vantaalla asuneena en muutenkaan voi, kuin kehua Porvoon julkisen terveydenhuollon toimivuutta. Koskaan vastaanottoajan saatuani ei ole tarvinut odottaa yli kymmentä minuuttia määräajan yli ja on vaiva ollut mikä tahansa siihen on suhtauduttu vakavasti ja määrätty jatkotutkimuksiin, jos aihetta on ollut.
      Ehkä joskus kannattaa katsoa peiliin sillä se norsunvee saattaa yllättäen löytyäkin sieltä.

    • Rutinaan kyllästynyt

      Pakko on kommentoida kun niin NOUSI niskavillat pystyyn suurimmasta osasta näitä kirjoituksia. Itse työskentelen kyseisessä sairaalassa ja paikassa mikä saa täällä kuraa niskaansa eli polilla. Ottakaapa ihmiset ensin selvää miten muualla toimitaan ennenku alatte rutisemaan, että jonotusajat on pitkiä eikä polilla saa ruokaa...hommahan on nyt vaan niin että poli ei ole mikään ravintola missä vaan ilmoitetaan, että allergiaa on sinne ja tänne ja tonne. Ruoka tulee meille 3 kertaa päivässä ja se on tilattava etukäteen ja koska kristallipalloa meillä ei ole niin vaikea on tilata ruokaa joka sopisi erilaisille allergikoille. Oletettavaa olisi myös, että ihmiset JOPA saattais syödä ennenku tullaan sairaalaan. Ketjun aloittajalle voin myös kertoa, että meillä ei todellakaan ole mitään paikkaa missä ruoka säilyis niin, että potilaat sais aina "tuoretta" ruokaa.
      Jonotusaikoihin on pakko sanoa, että päivystyksessä potilaat hoidetaan KIIREELLISYYS järjestyksessä eli aikuinen, kuumeinen mutta muuten stabiili ihminen ei mene jonon kärjille vaan kuumeen takia..Sitä varten on kuumelääkkeet ja niidenkin vaikutusta on turha odottaa ensimmäisen 20 minuutin aikana...Onneksesi satut asumaan Porvoossa niin pääsit sairaalan päivystykseen...Helsingissä sulla ei olis ollu mitään asiaa ensimmäisenä sairaalaan vaan terkkarin kautta olisit kiertäny..
      Ja mitä ruotsinkieleen tulee niin metsään menee teidän kirjoitukset...suurin osa polin henkilökunnasta on äidinkieletään suomalaisia mutta jokainen meistä puhuu myös ruotsia...porvoohan on kaksikielinen kaupunki :) Tarvittaessa palvellaan myös englanniksi ja venäjäksi...*heh*
      Ja kehtaattekin haukkua meitä "norsunvee-naamaisiksi" akoiksi, jolla valta on kihahtanut hattuun...Ja kehoitatte hymyilemään vaikka saisikin haukut...MISSÄÄN ammatissa en usko, että tarvitsee hymyilla tai muutenkaan olla iloinen koko aikaa..ei edes palveluammateissa. Asiallinen toki tarvitsee olla mutta ei iloinen. Mikäli uskotte saavanne parempaa palvelua muualla niin muistakaa rakkaat ihmiset, että RAHALLA SAA ja hevosella pääsee!!
      Ja loppuun haluan todeta, että vanha sananlasku NIIN METSÄ VASTAA KUIN SINNE HUUDETAAN pitää paikkaansa myös tässä eli kiukuttelevana ja asiattomana on turha kuvitellakaan saavansa ihanaa ja sydäntä lämmittävää palvelua...Sen voin jo omastakin puolestani luvata!!

      • Vain potilas

        Noin se hoitaja ihan itse näytti mistä on Porvoon sairaalan poli hoitajat tehty :). Olisi kannattanut miettiä ennen kuin koko porukan puolesta tuollaisen agreksiivisen teksitin kirjoitit. Joten kyllä kannattaa olla ainakin edes asiallinen ja positiivinen.
        Jonotus ajat on yleensäkin pitkät kunnallisella puolella ja siinä olisi paljon parantamisen varaa. Uusi Me Naisetkin kommentoi 4-5 tunnin poliklinikka reissua, jossa suurin osa on vain odottelua. Ja mikä olisi odotellessa, jos joku edes välillä kävisi katsomassa miten jaksaa ja kertomassa missä mennään. Mutta ei hoitajien keskenäinen kahvittelu, juoruaminen ja muu yhteinen höpinä anna siihen aikaan.
        Eikä kukaan varmaan Laamannin ruokaa odotakkaan. Mutta vaikka mehukeittoa, hedelmä, sämpylä...kahvi,tee,mehu. Tai vaikka joku hoitaja voisi käydä kantiinista ostamassa, kun itse ei kykene eikä omaisia ole mukana. Varmasti asiallisella ja hyvällä tahdolla homma olisi jotenkin hoidettavissa.
        Mutta eihän kaikki teitä siellä polilla hauku! Joten ne ihmiset jotka käyttäytyvät hyvin, asiallisesti ja ovat todella hoitoa vaille ansaitsevat mukavan, asiallisen ja nopeahkon palvelun. Itse odottelin 15 minuuttia tiskillä juuri ja juuri topillani, kun kahvia juotiin tilan takana lauantaina kl. 15.30. En huudellut, en haistetellut, en ollut humalassa enkä tietenkään vaatinut palvelua vaan odotin ja hoitaja välillä vilkaisi olan yli, että odotan :(. Ei vastannut metsä siten miten sinne yritin huhuilla. Joten asenteessa on varmasti parantamisen varaa!
        Joten lause, että "rahalla saa ja hevosella pääsee"...siinäkö on sinun inhimmisen ja työstäsi innostuneen hoitajan kommentti meille asiakkaille? Kannattaisi sinun varmasti miettiä toisia hommia ennenmin kuin meidän yksityiselle hoitoon hakeutumista.
        Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, suomalainen vanha hyvin paikkansa pitävä sanan lasku toimii kaksi suuntaisena myös. Hoitaja saa huonoa käytöstä, kun itse käyttäytyy huonosti ja toisin päin. Juopot ja tapa huoreittelijat ovat ihan oma juttunsa. Jokaisen sillon tällöin olevat huonot päivät ovat salittuja. Mutta tähän voisi todeta, että kannattaa katsoa peiliin ja sitten miettiä miksi minusta ei hoitajana pidetä.

        Hyvä, että toimitaan kiireellisyys järjestyksessä! Mutta muita odottavia voidaan informoida ja myös välillä huomioida. Inhinmillisyyttä kehiin!


      • Rutinaan kyllästynyt
        Vain potilas kirjoitti:

        Noin se hoitaja ihan itse näytti mistä on Porvoon sairaalan poli hoitajat tehty :). Olisi kannattanut miettiä ennen kuin koko porukan puolesta tuollaisen agreksiivisen teksitin kirjoitit. Joten kyllä kannattaa olla ainakin edes asiallinen ja positiivinen.
        Jonotus ajat on yleensäkin pitkät kunnallisella puolella ja siinä olisi paljon parantamisen varaa. Uusi Me Naisetkin kommentoi 4-5 tunnin poliklinikka reissua, jossa suurin osa on vain odottelua. Ja mikä olisi odotellessa, jos joku edes välillä kävisi katsomassa miten jaksaa ja kertomassa missä mennään. Mutta ei hoitajien keskenäinen kahvittelu, juoruaminen ja muu yhteinen höpinä anna siihen aikaan.
        Eikä kukaan varmaan Laamannin ruokaa odotakkaan. Mutta vaikka mehukeittoa, hedelmä, sämpylä...kahvi,tee,mehu. Tai vaikka joku hoitaja voisi käydä kantiinista ostamassa, kun itse ei kykene eikä omaisia ole mukana. Varmasti asiallisella ja hyvällä tahdolla homma olisi jotenkin hoidettavissa.
        Mutta eihän kaikki teitä siellä polilla hauku! Joten ne ihmiset jotka käyttäytyvät hyvin, asiallisesti ja ovat todella hoitoa vaille ansaitsevat mukavan, asiallisen ja nopeahkon palvelun. Itse odottelin 15 minuuttia tiskillä juuri ja juuri topillani, kun kahvia juotiin tilan takana lauantaina kl. 15.30. En huudellut, en haistetellut, en ollut humalassa enkä tietenkään vaatinut palvelua vaan odotin ja hoitaja välillä vilkaisi olan yli, että odotan :(. Ei vastannut metsä siten miten sinne yritin huhuilla. Joten asenteessa on varmasti parantamisen varaa!
        Joten lause, että "rahalla saa ja hevosella pääsee"...siinäkö on sinun inhimmisen ja työstäsi innostuneen hoitajan kommentti meille asiakkaille? Kannattaisi sinun varmasti miettiä toisia hommia ennenmin kuin meidän yksityiselle hoitoon hakeutumista.
        Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, suomalainen vanha hyvin paikkansa pitävä sanan lasku toimii kaksi suuntaisena myös. Hoitaja saa huonoa käytöstä, kun itse käyttäytyy huonosti ja toisin päin. Juopot ja tapa huoreittelijat ovat ihan oma juttunsa. Jokaisen sillon tällöin olevat huonot päivät ovat salittuja. Mutta tähän voisi todeta, että kannattaa katsoa peiliin ja sitten miettiä miksi minusta ei hoitajana pidetä.

        Hyvä, että toimitaan kiireellisyys järjestyksessä! Mutta muita odottavia voidaan informoida ja myös välillä huomioida. Inhinmillisyyttä kehiin!

        Minäpä en kirjoittanutkaan koko polin henkilökunnan suulla vaan ihan oman mielipiteeni esitin. Suurimman osan ajasta jaksan ja olenkin erittäin mukava hoitaja mutta joku raja se sentään parjauksellakin. Edellisessä viestissä ja muutamassa muussakin on kerrottu kuinka hoitajat vaan istuu kahvilla ja tuhlaa aikaa kansliassa. Jossain vaiheessa täytyy hoitajankín pitää omat tauot ja polilla hyvin harvoin onnistuu se, että pystyisi poistumaan esimerkiksi ruokalaan syömään. Joten saattaa toisinaan näyttää sille, että "ollaan vaan ja hengaillaan".
        Hoitajan työhön polilla liittyy myös NIIN paljon muutakin kuin vain potilastyö. Jos ihan rehellisiä ollaan niin ei se hoitajaakaan miellytä ettei kerkeä kuin vastaanottaa ja tulostatustaa potilaan ja sitten onkin kaikkien ATK ja muiden mittarien täyttämisen vuoro. Mutta protokollat ja määräykset, jotka jokapäiväistä työtämme säätelevät tulevat ylemmältä taholta ja me tietenkin kuuliaisina noudatamme niitä.
        Olen ihan oikeasti pahoillani niiden ihmisten puolesta, jotka lojuvat muka "vähemmän" sairaina polimme sängyissä mutta resurssit ovat rajalliset ja ihmeisiin emme mekään pysty. Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset, että hoitajatkin ovat vain tavallisia, sairastelevia ja samoja terveyspalveluja käyttäviä ihmisiä kuin tekin. Emme ole yhtään sen parempia emmekä huonompia ihmisiä kuin tekään!!!


      • vain potilas
        Rutinaan kyllästynyt kirjoitti:

        Minäpä en kirjoittanutkaan koko polin henkilökunnan suulla vaan ihan oman mielipiteeni esitin. Suurimman osan ajasta jaksan ja olenkin erittäin mukava hoitaja mutta joku raja se sentään parjauksellakin. Edellisessä viestissä ja muutamassa muussakin on kerrottu kuinka hoitajat vaan istuu kahvilla ja tuhlaa aikaa kansliassa. Jossain vaiheessa täytyy hoitajankín pitää omat tauot ja polilla hyvin harvoin onnistuu se, että pystyisi poistumaan esimerkiksi ruokalaan syömään. Joten saattaa toisinaan näyttää sille, että "ollaan vaan ja hengaillaan".
        Hoitajan työhön polilla liittyy myös NIIN paljon muutakin kuin vain potilastyö. Jos ihan rehellisiä ollaan niin ei se hoitajaakaan miellytä ettei kerkeä kuin vastaanottaa ja tulostatustaa potilaan ja sitten onkin kaikkien ATK ja muiden mittarien täyttämisen vuoro. Mutta protokollat ja määräykset, jotka jokapäiväistä työtämme säätelevät tulevat ylemmältä taholta ja me tietenkin kuuliaisina noudatamme niitä.
        Olen ihan oikeasti pahoillani niiden ihmisten puolesta, jotka lojuvat muka "vähemmän" sairaina polimme sängyissä mutta resurssit ovat rajalliset ja ihmeisiin emme mekään pysty. Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset, että hoitajatkin ovat vain tavallisia, sairastelevia ja samoja terveyspalveluja käyttäviä ihmisiä kuin tekin. Emme ole yhtään sen parempia emmekä huonompia ihmisiä kuin tekään!!!

        Riittähän niitä hoitajia niinkuin erinlaisia potilaita. Itse tiedän kuinka raskasta on työskennellä hymyilevänä, ripeänä ja ammattitaitoisena, jos koko sen hetkinen vuoro ei ole sitä. Varmaan polin hoitajan työskentely on myös tiimityöskentelyä ja kaikki vaikuttavat ilmapiirin. Mutta yritetään muistaa se hymy ja empaattisuus edes itse! Ehkä se tarttuu myös hapan naamoihin ja asiakkaisiin(tai edes heidän omaisiin). :) Yrittänyttä ei lannisteta.


      • Voisivat
        Rutinaan kyllästynyt kirjoitti:

        Minäpä en kirjoittanutkaan koko polin henkilökunnan suulla vaan ihan oman mielipiteeni esitin. Suurimman osan ajasta jaksan ja olenkin erittäin mukava hoitaja mutta joku raja se sentään parjauksellakin. Edellisessä viestissä ja muutamassa muussakin on kerrottu kuinka hoitajat vaan istuu kahvilla ja tuhlaa aikaa kansliassa. Jossain vaiheessa täytyy hoitajankín pitää omat tauot ja polilla hyvin harvoin onnistuu se, että pystyisi poistumaan esimerkiksi ruokalaan syömään. Joten saattaa toisinaan näyttää sille, että "ollaan vaan ja hengaillaan".
        Hoitajan työhön polilla liittyy myös NIIN paljon muutakin kuin vain potilastyö. Jos ihan rehellisiä ollaan niin ei se hoitajaakaan miellytä ettei kerkeä kuin vastaanottaa ja tulostatustaa potilaan ja sitten onkin kaikkien ATK ja muiden mittarien täyttämisen vuoro. Mutta protokollat ja määräykset, jotka jokapäiväistä työtämme säätelevät tulevat ylemmältä taholta ja me tietenkin kuuliaisina noudatamme niitä.
        Olen ihan oikeasti pahoillani niiden ihmisten puolesta, jotka lojuvat muka "vähemmän" sairaina polimme sängyissä mutta resurssit ovat rajalliset ja ihmeisiin emme mekään pysty. Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset, että hoitajatkin ovat vain tavallisia, sairastelevia ja samoja terveyspalveluja käyttäviä ihmisiä kuin tekin. Emme ole yhtään sen parempia emmekä huonompia ihmisiä kuin tekään!!!

        Ajatella hiukan sitäkin mikä hätä ihmisellä on,jos sinne tulee esim kovassa kuumeessa olevan lapsen
        kanssa,siinä tilanteessa olisi varmaan joku lodutuksen sana ihan paikallaan.Mutta ei huutoa vain
        kyllä se kuume siitä laskee,turha tänne tulla,eipä tällainen meikäläinen ymmärrä vaan yritää saada
        lapselleen pikasesti apua hädissään.Ei muuta kuin pahan mielen saa siellä käydessä.


      • kiitollinen
        Voisivat kirjoitti:

        Ajatella hiukan sitäkin mikä hätä ihmisellä on,jos sinne tulee esim kovassa kuumeessa olevan lapsen
        kanssa,siinä tilanteessa olisi varmaan joku lodutuksen sana ihan paikallaan.Mutta ei huutoa vain
        kyllä se kuume siitä laskee,turha tänne tulla,eipä tällainen meikäläinen ymmärrä vaan yritää saada
        lapselleen pikasesti apua hädissään.Ei muuta kuin pahan mielen saa siellä käydessä.

        Asiallisia, ammattitaitoisia ja ystävällisiä, potilaista ei aina voi sanoa samaa. Seurasin miten pitkä pinna heillä onkaan kun paimensivat kiireen keskellä paria kännistä potilasta jotka hortoilivat ympäri polia, eivätkä jaksaneet odottaa omaa vuoroaan. Tsemppiä henkilökunnalle.


      • aloittaja

        se olit varmaan sinä kuka minua oli vastaan ottamassa, tai joku muu yhtä tyhmä joka ei tiedä että aikuinen voi kuolla korkeaan kuumeeseen, ei tarvitse kuin kerran veren kiehahtaa.. että kyllä ne helsingissä otta vastaan!


      • huuhkaja1
        aloittaja kirjoitti:

        se olit varmaan sinä kuka minua oli vastaan ottamassa, tai joku muu yhtä tyhmä joka ei tiedä että aikuinen voi kuolla korkeaan kuumeeseen, ei tarvitse kuin kerran veren kiehahtaa.. että kyllä ne helsingissä otta vastaan!

        Luin hoitajan kirjoittamat viestit, ja täytyy myöntää kuinka hölmöksi sitä tuntee itsensä. Aikaisemmin ajattelin lähestulkoon samanlaisesti, kuten kaikki "rutisijat" täällä, mutta hoitajan viestien jälkeen ymmärsin kuinka tyhmiä ja vaativia me potilaat osaamme olla! Myönnetään, olen miettinyt monesti samoja kysymyksiä esim. ruoasta mutta nyt kun sain asiallisen vastauksen siihenkin, ymmärrän paremmin.

        Hoitajatkin tekevät rankkaa työtä, johon varmasti sisältyy muutakin kuin potilaille hymyilemistä. Ja kannattaa aina muistaa se, että jos he alkavat yhden yksittäisen henkilön vointia kyselemään kiikuttamaan mehukeittoja sun muita sämpylöitä, heidänhän täytyisi tehdä samoin KAIKILLE! ..ja minkälaiset jonotusajat silloin olisi? Eli miettikääpä ensin asioita, ennenkuin tulette natisemaan lapsellisista asioista yleisille keskustelupalstoille.

        Ja jos esim. Helsingissä asiat ovat paremmin, niin.... mitä enää täällä roikut? :D


      • Luukkuapina
        aloittaja kirjoitti:

        se olit varmaan sinä kuka minua oli vastaan ottamassa, tai joku muu yhtä tyhmä joka ei tiedä että aikuinen voi kuolla korkeaan kuumeeseen, ei tarvitse kuin kerran veren kiehahtaa.. että kyllä ne helsingissä otta vastaan!

        Normaalisti en alennu kommentoimaan näitä keskusteluja, mutta jos kuitenkin tällä kertaa.
        Ensinnäkin, voidakseen valittaa jonkun palvelun toimivuudesta olisi syytä tietää edes perusasiat siitä
        miten kyseinen palvelu toimii. Minkään sairaalan tai terveyskeskuksen päivystys ei ole kuin pankki, jonne
        astutaan sisään silloin kun tarvitaan rahaa ja saadaan palvelua siinä järjestyksessä kun on ovesta sisään tultu.

        Toiseksi, meidän rakkaassa kunnassamme toimii samoissa tiloissa kaksi eri päivystystä. 24 tuntia vuorokaudessa toimii erikoissairaanhoidon (=sairaalan) päivstys jonne tullaan lähetteellä tai vakavissa tapauksissa ilman lähetettä (esim. aivohalvaus, sydäninfarkti, kouristuskohtaus, vaikea hengenahdistus; yöaikaan hoidetaan myös rajoitetusti terveyskeskustasoisia potilaita joiden hoitoa
        ei voida turvallisesti siirtää seuraavaan aamuun. Tämän arvion tekee toistaiseksi vielä koulutettu terveydenhuollon ammattihenkilö, ei potilas, ja ohjeet potilasohjauksen suhteen on määritelty koko sairaanhoitopiirin tasolla. Näin olle hoitajat / lääkärit eivät valikoi naaman perusteella ketä hoidetaan
        ja ketä ei. Tämän lisäksi tiloissa toimii arkisin 16-22 ja viikonloppuisin 8-22 myös kaikkien itä-uudenmaan kuntien yhteinen terveyskeskuspäivystys, joka omalta osaltaan noudattaa kuntatasolla sovittua potilasohjausta. Päivystyksen tarkoitus on terveyskeskuksessakin hoitaa ne vaivat jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Terveyskeskuspäivystys ei siis tarkoita samaa kuin esimerkiksi päivystävä apteekki, joka on auki päivystysaikaan sen takia että sinne ehtii esim. työpäivän jälkeen. Tämä siis ei ole syy hakeutua terveyskeskuspäivystykseen.

        Kolmanneksi sairaalassa potilaana olevan on hyvä ymmärtää, että vaikka vaiva olisi omasta mielestä tahansa kuinka vakava (esim. tässä keskustelussa mainittu perusterveen aikuisen ihmisen 40 asteen kuume on toki ikävä vaiva mutta siitä kärsivä ihminen ei ole välittömässä hengenvaarassa) saatta päivystyksessä tiloissa jonne kaikilla ihmisillä ei ymmärrettävistä syistä ole näkyvyyttä olla hoidossa
        joku toinen joka sitoo hoitoonsa 4 hoitajaa, 3 lääkäriä ja jonka takia valitettavasti muu toiminta päivystyksessä saattaa ajoittain hidastua. Potilaat jaotellaan tulovaiheessa eri kiireellisyysluokkiin, ja
        kaikki pyritään hoitamaan luokalle määritellyssä tavoiteajassa.

        Neljänneksi, olisi hyvä ymmärtää, että vaikka hoitohenkilökuntakin aina välillä ehkä vain haluaisi istua alas keskustelemaan potilaiden kanssa, ei se aina ole valitettavasti mahdollista. Tämän ilmoittautumisbyrokratian lisäksi päivystyksessä hoitaja mm. tilaa laboratoriotutkimukset, täyttää mitä erinäisempiä papereita, noutaa potilasmappeja osastolta, tarjoilee ruokaa, siivoa, täyttää erilaisia tilastoja, vie potilaita osastoille ja röntgeniin, vaihtaa vaippoja ja vaatteita (vaikka terveet omaisest jotka voisivat monessa asiassa auttaa, seisovat vieressä), huolehtii lääkehoidosta, tilaa erilaisia tarvikkeita, käy välillä elvytysryhmän mukana osastoilla elvyttämässä, saattaa potilaita Helsinkiin ambulanssissa, vastaa vuoronsa aikana noin 100 puheluun, käy wc:ssä ja jopa istuu siellä sohvalla kahvikuppi kädessä. Lisäksi potilaan hoito edistyy kyllä odotusaikanakin vaikkei se istuessa aina siltä tunnu. Odotetaan laboratoriovastuksia, röntgenlausuntoja päivystysaikana Helsingistä, järjestellään jatkotutkimuksia ja hoitopaikkoja yms.

        Valitettavan usein on lisäksi niin (en väitä että tässä ketjussa olisi niitä), että suurimpaan ääneen valittajat ovat usein juuri näitä vähemmän sairaita. Päivystyksessä liuotettu sydäninfarktipotilas tai tajuton hengityskoneessa Helsinkiin siirretty harvoin muistaa koko päivystyskäynnistään mitään. Yleensä nämä ihmiset kuitenkin ovat saamaansa apuun tyytyväisiä.

        Näin tällä kertaa. Toivottavasti seuraava käyntinne päivystyksessä on mieluisa ja vastaa odotuksianne. Klo 3:30 yöllä kaksi viikkoa vanhan vamman tai aikuisen miehen korvakivun johon ei ole särkylääkettä otettu takia hoitoon hakeutuvat voivat jatkossa itse miettiä miksi heidät ohjataan päivystyspoliklinikalta tarkoituksenmukaisempaan hoitopaikkaan.


      • pyydän tasapuolisuut

        kyllä minäkin tiedän mitä kiire on ja valittavat potilaat,olen itsekin hoitotyössä,mutta ei se oikeuta näyttämään hapanta naamaa ja tiuskimaan potilaalle.Tiedän että saa palvelua molemmilla kielillä,mutta miksi ollaan hyvin epäystävällisiä kun esim.tyttärelläni oli hengenahdistusta,niin kohdeltiin häntä tylysti.myöhemmin tulee 2 humalaista ruotsinkielistä poikaa ja heille vitsailtii ja oltiin ylenystävällisiä.itse olen kaksikielinen ja kohtelen kaikkia samanarvoisena.


      • huuhkaja1
        pyydän tasapuolisuut kirjoitti:

        kyllä minäkin tiedän mitä kiire on ja valittavat potilaat,olen itsekin hoitotyössä,mutta ei se oikeuta näyttämään hapanta naamaa ja tiuskimaan potilaalle.Tiedän että saa palvelua molemmilla kielillä,mutta miksi ollaan hyvin epäystävällisiä kun esim.tyttärelläni oli hengenahdistusta,niin kohdeltiin häntä tylysti.myöhemmin tulee 2 humalaista ruotsinkielistä poikaa ja heille vitsailtii ja oltiin ylenystävällisiä.itse olen kaksikielinen ja kohtelen kaikkia samanarvoisena.

        Tiedoksesi, että toisella humalaisista pojista oli mennyt käsi poikki, ja osa luusta törrötti kyynärpään ulkona.. Humalassa sattuu ja tapahtuu, onhan sekin tapaturma yhtälailla kun selvinpäin ollessa.


      • yksityisyyttä
        huuhkaja1 kirjoitti:

        Tiedoksesi, että toisella humalaisista pojista oli mennyt käsi poikki, ja osa luusta törrötti kyynärpään ulkona.. Humalassa sattuu ja tapahtuu, onhan sekin tapaturma yhtälailla kun selvinpäin ollessa.

        Potilastietoja ei saa levittää julkisesti eteenpäin. Hoitohenkilökuntaa sitoo vaitiolo velvollisuus. En usko kirjoittajan olevan vaikka pojan äiti vaan se poli hoitaja joka tänne on jo muutenkin kirjoittanut. Mitä tämäkin kertoo hoitajien etiikasta? Toivottavasti suomi24 tutkii mistä viesti on lähetetty ja sitten sairaalan johto puuttuu asiaan.


      • huuhkaja1
        yksityisyyttä kirjoitti:

        Potilastietoja ei saa levittää julkisesti eteenpäin. Hoitohenkilökuntaa sitoo vaitiolo velvollisuus. En usko kirjoittajan olevan vaikka pojan äiti vaan se poli hoitaja joka tänne on jo muutenkin kirjoittanut. Mitä tämäkin kertoo hoitajien etiikasta? Toivottavasti suomi24 tutkii mistä viesti on lähetetty ja sitten sairaalan johto puuttuu asiaan.

        En ole kenenkään äiti, enkä myöskään minkään valtakunnan hoitaja.. Yritys hyvä kymmenen, pisteet kuitenkin hyvästä arvauksesta! :)


      • just me
        huuhkaja1 kirjoitti:

        Tiedoksesi, että toisella humalaisista pojista oli mennyt käsi poikki, ja osa luusta törrötti kyynärpään ulkona.. Humalassa sattuu ja tapahtuu, onhan sekin tapaturma yhtälailla kun selvinpäin ollessa.

        ei kyllä sillä kertaa kun me oltiin siellä,tällä meidan näkemällä pojulla oli siilmäkulma hiukan auki.ja miksi ei sitten voisi olla ystävällinen myös selvinpäin olevaan tyttöön kun humalassa olevaan poikaan.ja on sitten ruotsinsuomalainen tai suomenruotsalainen,aivan samaa kohtelua toivotaan.


      • Anonyymi
        Rutinaan kyllästynyt kirjoitti:

        Minäpä en kirjoittanutkaan koko polin henkilökunnan suulla vaan ihan oman mielipiteeni esitin. Suurimman osan ajasta jaksan ja olenkin erittäin mukava hoitaja mutta joku raja se sentään parjauksellakin. Edellisessä viestissä ja muutamassa muussakin on kerrottu kuinka hoitajat vaan istuu kahvilla ja tuhlaa aikaa kansliassa. Jossain vaiheessa täytyy hoitajankín pitää omat tauot ja polilla hyvin harvoin onnistuu se, että pystyisi poistumaan esimerkiksi ruokalaan syömään. Joten saattaa toisinaan näyttää sille, että "ollaan vaan ja hengaillaan".
        Hoitajan työhön polilla liittyy myös NIIN paljon muutakin kuin vain potilastyö. Jos ihan rehellisiä ollaan niin ei se hoitajaakaan miellytä ettei kerkeä kuin vastaanottaa ja tulostatustaa potilaan ja sitten onkin kaikkien ATK ja muiden mittarien täyttämisen vuoro. Mutta protokollat ja määräykset, jotka jokapäiväistä työtämme säätelevät tulevat ylemmältä taholta ja me tietenkin kuuliaisina noudatamme niitä.
        Olen ihan oikeasti pahoillani niiden ihmisten puolesta, jotka lojuvat muka "vähemmän" sairaina polimme sängyissä mutta resurssit ovat rajalliset ja ihmeisiin emme mekään pysty. Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset, että hoitajatkin ovat vain tavallisia, sairastelevia ja samoja terveyspalveluja käyttäviä ihmisiä kuin tekin. Emme ole yhtään sen parempia emmekä huonompia ihmisiä kuin tekään!!!

        Ilona Tämä vanha ketju mutta asiat aina ajankohtaisiaaViime yön olin Porvoon sairaalassa mm vaivana sahaava korkea kuume verta virsassa
        Ja aivan kaikki olivat asiallisia,osaavia ja ystävällisiä Melkoine halabalo siellä oli Mutta kaikkia kohdeltiin inhimillisesti
        Odottaahan siellä sai
        oln tyytyväisenä valvontaosaolla
        Hirveät nää tyypit jotka jaksavat aina nähdä pahaa , ainakin luulla että ei yritetäkään parhaansa
        Minä ainakin jälleen kerran kiitän


    • ruisanteroinen

      Tulin anpulanssikyydillä porvoon ensiapuun,kärsittyäni suunnattomasta kivusta ylävatsan seudulla..sain anpulanssissa morfiinia tms. Odotin siellä ensiavussa,verhojen lomassa muutaman tunnin,enkä tiennyt miten päin olisin kun niin sattui. Lopulta tuli nuori naislääkäri ja työnsi jonkun sauvan anaaliin,väänteli sitä siellä ja kysyi että sattuuko..? tietääkseni eturauhanen sijaitsee juuri siellä,eikä ylävatsassa jossa kipua tunsin..Normitoimenpide kuulemma.. siitä myöhemmin olin leikkauspöydällä ja kaikki oli asiallista ja ruoka hyvää,hoitajat mukaanlukien. Odottavan aika on pitkä. Sanotaan.

    • seeitoimi

      Hoidot on ulkoistettu. Onko jollain tietoa missä määrin?

      Porvoon tervedenhuoltohan on laskenut kuin lehmänhäntä. Moni ei uskalla kirjoittaa koskaa pelkää tippuvansa verkon lävitse pohjalle.

      Nähdäkseni kuitenkin palveluita on ulkoistettu ja ihmisten täytyy olla puolikuolleita ennen kuin täytyy perustellusti ja tuntuvasti olevansa huoltoa vailla. Porvoon sairaala oli joskus aikanaan hyvä muttei enää. Porvoo kuuluu Uusimaahan Itä-Uusimaan terveydenhoitopiiriin. 'Viikonloppuisin tätä suurta aluetta palvelee 2 lääkäriä ja pieni lasten askarteluhuonetta muistuttava oleskelualue tuiolineen siinä missä potilaan priva on 0 kun mitään jonotusta vastaanottoon ei ole.

      Porvoon lääkäriasema on olemassa ja sieltä saa hyvää palvelua. Sinne ne todella köyhätkin menevät kun kunnallisen solun puhelinlasku puhelinodotuksen ajasta ylittää yksityisen taksat.

    • nilkkavamma

      Ei polilla saanut nilkkamurtumaan apua vaan piti odotella terkkarin iltavastaanottoa Tapaturma sattui 12,30 ja oma solu ei ottanut vastaan.Elikä kaikki vaan pompotti,se siitä palvelusta

      • harmistunut

        Sain keskenmenon vuonna 2006 ja koskaan en ole saanut asiattomampaa kohtelua, kun tuolloin päivystyksessä Porvoon sairaalassa. Jäi paha mieli. Itsekin olen töissä terveydenhuollossa ja en voi kuin ihmetellä, miten Porvoon sairaalassa saatetaan kohdella potilaita :(


      • Uhria

        Tulee porvoon sairaalassa,kuten Torniossa kun ei otettu vastaan.


      • Samankokenut
        harmistunut kirjoitti:

        Sain keskenmenon vuonna 2006 ja koskaan en ole saanut asiattomampaa kohtelua, kun tuolloin päivystyksessä Porvoon sairaalassa. Jäi paha mieli. Itsekin olen töissä terveydenhuollossa ja en voi kuin ihmetellä, miten Porvoon sairaalassa saatetaan kohdella potilaita :(

        Sama juttu, keskenmeno vuonna 2002 ja todellakin ala-arvoista kohtelua haukkujen kera. Itselle ei tulisi mieleenkään kohdella toista ihmistä niin :(


    • mitta täys

      sama juttu mulla olin 11 tuntia päivystyksessä enkä saannut mitään suuhuni ja sit lääkäri tuli loppujen lopuksi se sanoi että joudut osastolle mutta sit tuli toinen lääkäri ja laittoi suoraan kotiin!!!!!!

    • Älä Hauku

      Väärää ihmistä, minä en edes osaa massa postittaa,enkä kuulu minkään sossu viranomaisiin. Mutta ihan oikein JOS joku tuota tekee, se ihminen on tosiaan kyllästynyt tuhon sinun jatkuvaan ITKUUN. Ole hyvä ja rekistöidy ei kukaa pääse sinun kirjoituksiasi massapostittaan,niin et joudu haukkumaan syytöntä

      • .........

        Samanlailla pystyy massapostaamaan on rekisteröity vai ei.Ja yleensäkkin totuudet saa tuoda julki vaikka se joitakin viranomaisia sattuu.

        Siis Mitä oletko sairas,kun täällä p:tä latelet ja tuohonaikaanhan ei muut valvo,kun turvakodinvalvojat joilta palturit onnistuu ja varsinkin Margitilta,tai voihan olla Janne joka ei erota mitä on yksityisomaisuus.


    • Saaja

      Porvoon sairaalan toiminta on ala-arvoista. Olen elinsiirtojonossa.Meilahdessa ojattiin jatkohoitoihan Porvoon sairaalaan. En ole saanut edes aikaa lääkärille puoleen vuoteen.Sairaudestani johtuen olen joutunut käymään eri terveydenhoidon päivystyksissä usein ja aina on otettu yhteyttä Porvoon sairaalaan ja elinsiirtoyksikköön Meilahteen, ilman tulosta.Porvoossa ei kannata mennä sairaalan päivystykseen,siellä ei saa hoitoa,ruokaa, juomaa eikä kontaktia hoitohenkilöstöön vuorokauden aikana.Tämä on ikäväkyllä totuus.Soisin Porvoolaisille asiallista hoitoa ja jonkinlaista kontrollia sairaalan toimintaan.Olen ollut yhteydessä potilasasiamieheen, joka vet kuteet ja siirtää vastuuta kunnille,HUS:lle ja kaikille muillekin,pitäisi kuulema olla paikalla edustajat kaikista minua hoitaneista yksiköistä (ihmiset lannistaa byrokratian rattaisiin)Eikö Porvoon sairaalan johto voisi yksinkertaisesti panna asioita kuntoon. Kukaan ei halua riidellä,eikä tapella,vaan toivovat, että asiat sujuvat.Ikäväkseni olen huomannut, että aina kun jostakin huomauttaa,niin ruvetaan etsimään syyllistä ja se löytyy milloin tekniikasta,muista yksiköistä,toisista osastoista,tiedonkulusta, työkavereista, potilaista tai kaikesta muusta paitsi omasta virheestä,välinpitämättömyydestä tai muusta korjattavasta asiasta.Ei ole sairaalan tai henkilökunnan edunmukaista menettää potilaiden ja kollegoiden silmissä mainettaan.Olen joutunut käymään muualla päivystyksissä ja kysyttäessä joutunut kertomaan taustastani (hoitohistoriaa),niin henkilöstön kommentit ovat olleet aika paljonkertovia ja kuvastavat varmaankin hyvän henkilöstön saamiainen Porvooseen. Niin ja vielä näistä hoitotakuista ja muista.Se on jännää, että aina kun menee puolivuotta, niin tulee kirje, että on päässyt jonoon ja alkaa taas uusi jakso hoitojonossa,sitten taas odotellaan,että joku (Porvoon sairaala )ottaisi yhteyttä.Itse sinne ei saa kontaktia, soittoaika osastoille on tunti ja se ei riitä, että joku vastaisi. Kaikenkukkuraksi jokaiselle osastolle on eri soittoaika ja minunkin tapauksessa olen joutunut käymään käytännössä kaikissa muissa, paitsi synnytyksessä.Siinä sitä on rimputtelua ja piipaata (jonotusääni )pariksi päiväksi. En halua syytellä,enkä katkeroitua, vaan toivoisin, että Porvoon sairaala panisi asiansa ja tomintansa kuntoon, se olisi kaikkien etu ja toivomus. Yst.Trv. nimimerkki josko eläisin ja näkisin.

      • Saaja

        Lisäisin ylläolevaan kirjoitukseeni kommentin aikaisemmasta henkilöstön tuohtuneesta kirjoituksesta. Ikäväkseni olen joutunut käymään sairaalan päivystyksessä muutaman kerran.Viimeksi esim.jouduin istumaan 11h.Sinä aikana ei käynyt kuin näytteenottaja. Koko aikana ei hoitoa,kivunlievitystä,ravintoa,juomaa,kontaktia ei siis mitään.Henkilökunta istuu eikä vaivaudu kopistaan ulos edes hetkeksi.Meitä potilaita oli kokonaista kaksi ja henkilökuntaa istui viisi.Eikö olisi järkevää laittaa esim.kameroita,ihan vaan potilaiden ja henkilökunnan oikeusturvan suojaksi.Silloin kaikki olisi dokumentoitu kantelujen ja muiden esim. häiriöiden tutkinnassa.No,nyt takaisin aiheeseen.Onneksi aamupäivällä siirrettiin Meilahteen.Siellä tiputukseen ja ravinnot suoneen.Meilahdessa n.3 min. ja olin sairaalan vehkeissä,laitettu katetri , tiputus ja kytketty seurantaan,joka hälytti koko ajan.10 minuutta ja kärrättiin varjoainekuvauksiin.5 min.ja taas mentiin.Olin kuulema harvinainen tapaus ja kysyttiin saako opiskelijoita tulla paikalle, no mikä ettei.muutaman tunnin ja lääkityksen jälkeen sirralla Porvooseen.Piti päästä kotiin,mutta kesti kaksi ja puolituntia poistaa katettu, ,yritin itse vetää,mutta siinä on joku tulppa ,enkä siis onnistunut.Tämänkaltainen kokemusten , hoitojen laiminlyöntien,jonotusaikojen (8 kk. )takia olisi ehkä paras ratkaisu siirtää soteratkaisun yhteydessä sairaalapastori pääkaupunkiseudulle.Siinä säästäisi yhteiskunta ja potilaiden saama hoito paranisi merkittävästi.Toivoisin hoidon paranevan,mutta Ladasta ei saa Mersua laittamalla tähteä konepeltiin,eikä Porvoon sairaalan tilanne parane ilman rajua laitoksen ja henkilökunnan muutosta,kuka sen toteuttaa,HUS,johto,kunnat vai valvova viranomainen (valvira),saa nähdä ken kerkee.


    • vitunapinat

      Nuoria mielenterveyspotilaita ainakin kohtelevat kuin kasaa paskaa. Laitetaan takaisin kotiin siinä toivossa, että jokohan tuo jo tajuaisi tappaa itsensä. Kun ilmaisee halunsa kuolla ja toivoo saavansa jotakin apua, passitetaan takaisin kotiin ja papereihin merkitään, ettei ole itsetuhoinen. Koko vitun paska pitäis räjäyttää itsensä mukana taivaan tuuliin, jotta joku heräisi tähän epäoikeudenmukaiseen todellisuuteen ja tekis asioille jotakin!

    • asiakaspalvelua

      Piteinmittä puheitta.Porvoon sairaala on kyllä paskin ja epämielyttävin sairaala missä olen ikinä joutunut asioimaan.Olkoon sitten suomessa tai ulkomailla ollessani...

      • Anonyymi

        Sulla on ollut onni matkassa jos Porvoo on huonoin sairaala missä olet ollut
        Toisaalta mitä mä näitä kirjoituksia luen Aina ja kaikkialla on pahansuopia tyyppejä


    • Eläkeläisgubbe

      Aina saanut apua kun sitä tarvinnut, kiitos siitä ja jaksamista hoitajille ja lääkäreille. Ne jotka kokevat että ovat saaneet huonoa palvelua niin valitusta vaan potilasasiamiehelle, haukkuminen täällä ei johda muutokseen asioissa.

    • Anonyymi

      Meidän 6v poitsu kaatui keinussa ja päähän takaraivoon tuli syvä noin 5cm pitkä viilto mikä vuoti runsaasti verta. Lähdin viemään porvoon sairaalan päivystykseen, olimme paikalla klo 19:00. Odotimme ensin noin tunnin, että pääsimme hoitajalle. Hoitaja totesi, että vaatii tikit odottakaa ulkona. Noin klo 22:00 hoitsja tuli ilmoittamaan, että heillä ei ole resurssejs hoitaa potilaita ja vain kiirellisimmät hoidetaan. Siinä vaiheesss pyysin, että voisiko joku sitos pojan pään kun siitä valuu verts ja kysyin myös että hoitavatko he poikaa vai ei. Hoitsja ilmoitti, että heillä ei nyt ole aikaa ja meidän täytyisi vain odottaa. Odotettiin Vielä puolitoista tuntia ja ketään ei kuulunut. Kysyin ohimenevältä hoitajalta, että saisinko sidetarpeet niin voin sitos haavan kun se vuotaa. Hän sanoi ettei ota kantaa. Silloin nuosin ylös ja ilmoitin infotiskin tytöille että nyt tämä kohtelu saa loppua. Ketään ei kiinnostanut. Soitin silti istumalta hätäkeskukseen jossa minua neuvottiin menemään helsinkiin uuteen lastensairaalaan. Lähhädimme ajamaan klo oli 00:30 kun pääsimme perille. Hoitajat sitoivat yaavqn heti ja lääkäri tikkasi 9 tikkiä noin 20 min odotuksen jälkeen. Voin sanoa etten ole tuntenut tuollaista epätoivoa koskaan ennen kuin porvoon sairaalassa.

      • Anonyymi

        Olisitte varmaan saaneet avun nopeimmin soittamalla ambulanssin. Toinen vaihtoehto on ostaa vakuutus, joka kattaa hoidon yksityisellä puolella.


    • Anonyymi

      Todella surkea sairaala.

    • Anonyymi

      No voi,juustokin

    • Anonyymi

      Olin 01.10. selkäleikkauksessa Porvoon sairaalassa ja kaikki meni tosi hyvin. Hyvä kirurki, hyvä anestesialääkäri ja erinomaiset hoitajat kaikilta osin. Todella asintuntevaa toimintaa ja hoitoa. Ruoka oli hyvää ja sitä oli enemmän kuin riittävästi. Olin todella ilahtunut miten hyvin kunnallinen sairaanhoito toimii. Suosittelen erityisesti Porvoon sairaalaa.:)

    • Anonyymi

      De e bara så Borgå sjukhus är skit bra ,,

    • Anonyymi

      Nää itkupillit käyvät värälla osatolla B sairaala on oikee osoite niile ...

      • Anonyymi

        Kuka itkee, kuka ei? Menin (kerran) Porvoon sairaalan päivystykseen syynä se kun pyörrytti vietävästi ja verenpainemittari kotona ei näyttänyt lukemia ollenkaan. Sairaalaan tultuani minua kohdeltiin kuin roskaa. Hoitajantapaiset naikkoset hörppivät kahviansa ja kävivät läpi miesjuttujansa nauraa horottaen. Minä odoton ja odotin, että nuo akat saivat kuppinsa tyhjäksi. Olin jo kaatumispisteessä. Oli hyvin välinpitämätöntä touhua. Kun sitten aloin kysellä, että milloin minua tutkitaan, niin sanottiin vaan että odottele. Sitten kun tuntien odottelun jälkeen pääsin koppiin, jossa verenpaine otettiin, alettiin siellä ihmetellä, että mikäs vika tässä koneessa oikein on kun ei näy lukemia. Haetaanpa toinen kone. Kun se sitten vihdoin lyöytyi, oli sekin kone "rikki". Minä jo pyörtymispisteessä. Sitten älysivät antaa jonkun pillerin, joka ei tosin vaikuttanut mitenkään. No, selvisin, mutta en olisi selvinnyt, jos en olisi pitänyt puoliani. En myöskään itkenyt, joten en tarvitse sitä B osastoakaan. Huono hoito, huono sairaala, surkeat hoitajat. Hirveä paikka. NOLLA PISTETTÄ.


    • Anonyymi

      Porvoon sairaala Silvennoinen.

      • Anonyymi

        Nää itkupillit käyväy väärällä osastolla B sairaala on oikee osoite niile ,,


    • Anonyymi

      Borgå sjukhus är skit BRA ,,,bäst av alla ,,,

    • Anonyymi

      Synnytin Porvoon sairaalassa 80-luvulla. Huvittuneena seurailin aataminaikaisia tapoja ja hoitomenetelmiä terveydenhoitajan silmin. Toivottavasti ajat ja tavat ovat muuttuneet, jos edes koko synnytysosastoakaan on enää jäljellä.

    • Anonyymi

      Borgå sjukhus är Bäst

      • Anonyymi

        Ehkä on Sipilän tilaamia ? Varoisin kokemani mukaan Iltaa ja yö aikaa .


    • Anonyymi

      Voisivat sulkea koko paikan ja potilaat suoraan Helsinkiin, jossa osataan jotain tehdäkin. On paljon hurjia juttuja kun ei ole haluttu potilaita hoitaa ja keikkalääkärit eivät ehdi tai osaa hoitaa potilaita. Soittavat konsultaatioita muualta joka tapauksessa, niin eikö olisi parempi sulkea pysyvästi koko paikka?

      Jos on haava sormessa, niin se vielä hoituu, mutta kaikki muu on täysin arvailua ja pelkkää odottamista.

      • Anonyymi

        Itsetuhoisuutta hoidetaan=läheppä kotiin äläkä tule takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsetuhoisuutta hoidetaan=läheppä kotiin äläkä tule takaisin.

        No nyt ei enään tarvitse miettiä Porvoon sairaalaa. Menee päivystys kiinni todennäköisesti jo 1.1.2023. HUS pikkuisen alkaa säästämään. Saa nähdä onko se sitten Hyvinkää vai Peijas mihin pitää mennä.


    • Anonyymi

      Linden sanoi, että kunnille annettu tarpeeksi rahaa, mutta kunnat lienevät käyttäneet ne väärin, kun rahat eivät riitä!

      • Anonyymi

        Minne rahat ovat menneet?


    • Anonyymi

      RAHAT ON MENNYT aRVAAJIEN PALKKOIHIN....

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe