Ruumis haisi viikkoja kerrostalossa Jakomäki

sääli.

Viime viikon torstaina asukkaat vaativat jälleen, että yhä voimistuvan hajun syy on löydettävä. Kun yläkerran asuntoon mentiin yleisavaimella sisään, selvisi että huoneistossa yksin asunut eläkeläismies oli ollut kuolleena mahdollisesti jo heinäkuun lopusta asti.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1740780

Miksemme pidä parempaa huolta toisistamme. Siksi, että ei haluta puuttua toisten asioihin.

120

16878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummot nurin

      Minun asioihini ei naapurien tartte puuttua!

      Tällä uutisverukkeella saa kyttäysmummot hyvän verukkeen kyttäykselleen: kurkkasin naapurin ikkunasta kun en ole naapuria nähnyt (pariin tuntiin).

      • Rest In Peace

        sinua sitten kytätään ihan urakalla. Vainoharhaisuutta tuo jo on eikä mitään muuta, itse kysyin ihan ystävällisesti naapurilta mitä kuuluu muutettuani uuteen asuntoon niin sain ihan ihmeelisen ryöpyn niskaani että mitä/miksi minä utelen pihallan ihmisten asioita.
        Taisit ollakkin sinä siinä mekkaloimassa mutta en sano kyllä tästä alkaen yhtikäs mitään, kuole rauhassa mökkiisi...
        Ja ps. enkä ole se naapurin mummo vaan se naapurin viisikymmpinen mies joka halus jutella talvirenkaista ja niitten vaihtamisesta.


      • sju_
        Rest In Peace kirjoitti:

        sinua sitten kytätään ihan urakalla. Vainoharhaisuutta tuo jo on eikä mitään muuta, itse kysyin ihan ystävällisesti naapurilta mitä kuuluu muutettuani uuteen asuntoon niin sain ihan ihmeelisen ryöpyn niskaani että mitä/miksi minä utelen pihallan ihmisten asioita.
        Taisit ollakkin sinä siinä mekkaloimassa mutta en sano kyllä tästä alkaen yhtikäs mitään, kuole rauhassa mökkiisi...
        Ja ps. enkä ole se naapurin mummo vaan se naapurin viisikymmpinen mies joka halus jutella talvirenkaista ja niitten vaihtamisesta.

        jotenkin sitä itsekin tuli korostettua kerrostalossa asuessa sitä omaa rauhaa enkä kyllä naapurien kanssa rupatellut. moikkasin kyllä kun vastaan tuli, muttei muuta.
        sitten kun tuli landelle muutettua ja sitä omaa tilaa on ihan tarpeeksi niin sitä alkoikin olemaan naapurien kanssa jutuissa aina kun vastaan tulee.

        ainakin itse kaipaan tietyn määrän sitä omaa tilaa. kerrostalossa kun sitä ei ole, niin se on otettava. vaikka se jostakusta töykeältä saattaa tuntuakin.


      • 25eniro auttaa

        Ihan hirveet digi´maalliset vempeleet. Niillä pidetään yhteyttä ihmisiin. Jos ei vastaa muutamaan päivään, julistettakoon henkilö kuolleeksi. Miksi sukuloimaan kun voi käyttää senkin ajan omiin tarpeisiin ja hoitaa sukulaissuhteen pirauttamalla. Kilauta kaverille tai kuolemalle, aina joku vastaa. Eli viimetteeks ei vastaa.


      • Saija42

        on omaisten tehtävä pitää huolta läheisistään eikä naapureiden. Varmasti silläkin miehellä jotain sukua on olemassa!!!


      • ---Mirva---
        Saija42 kirjoitti:

        on omaisten tehtävä pitää huolta läheisistään eikä naapureiden. Varmasti silläkin miehellä jotain sukua on olemassa!!!

        Eipä välttämättä olekaan läheisiä. Jos ihmisellä ei ole lapsia ja sisaruksetkin ovat kuolleet niin ei siinä sitten hirveästi omaisia ole. Sitten kun ystävätkin ovat karisseet elämän aikana eikä työkavereitakaan ole, voi ihminen olla hyvin yksinäinen. Suomessahan joka toinen päivä vanhus tekee itsemurhan, suurena syynä juuri yksinäisyys.

        Itse en tunne sukulaisiani muuten, kuin veljeni, vanhempani ja isovanhempani. Serkut ym. ovat tuntemattomia johtuen siitä, että olen jo pikkulikasta asti asunut eri puolella suomea. En koe olevani vastuussa ihmisestä, jota en ole ikinä tavannut vain siitä syystä, että olemme sukua. Nykyään kun ihmiset seilaavat ympäri ämpäri suomea, eikä oikein juurruta mihinkään niin sukulaisuussuhteet voivat häipyä olemattomiin. Ei ole niin kuin ennen vanhaan, jolloin tyyliin kaikki kyläläiset olivat myös sukua toisilleen.


      • Kaveria kaivataan.

        Kyllä sinäkin ja meistä kaikki tarvitsevat juttukaverin ja varmasti voipi keskustella aivan normaaleista asioista,kyllä kanssaihmisten näkeminen ja kuuleminen tekee hyvää itsekullekkin.Ihminen ei ole luotu syrjäytyneeksi ,eikä pidä syrjäytyä kenenkään vaan olla toisten Ihmisten kanssa puheväleissä.


      • maksukykyinen
        Saija42 kirjoitti:

        on omaisten tehtävä pitää huolta läheisistään eikä naapureiden. Varmasti silläkin miehellä jotain sukua on olemassa!!!

        Vaikka olisi ruokapalvelu, ellei ne saa kuljetettua ruokaa sisälle, niiden velvollisuuteen ei ole ilmoittaa kenellekään, aika outoa sekin.


      • Hyö

        Ajattelehan uudelleen!


      • guapo-57
        maksukykyinen kirjoitti:

        Vaikka olisi ruokapalvelu, ellei ne saa kuljetettua ruokaa sisälle, niiden velvollisuuteen ei ole ilmoittaa kenellekään, aika outoa sekin.

        kyllä reagoi jos asiakas avaa ovea tai vastaa puhelimeen.eri juttu on palmian toimisto ei regoi


      • Ei ne
        ---Mirva--- kirjoitti:

        Eipä välttämättä olekaan läheisiä. Jos ihmisellä ei ole lapsia ja sisaruksetkin ovat kuolleet niin ei siinä sitten hirveästi omaisia ole. Sitten kun ystävätkin ovat karisseet elämän aikana eikä työkavereitakaan ole, voi ihminen olla hyvin yksinäinen. Suomessahan joka toinen päivä vanhus tekee itsemurhan, suurena syynä juuri yksinäisyys.

        Itse en tunne sukulaisiani muuten, kuin veljeni, vanhempani ja isovanhempani. Serkut ym. ovat tuntemattomia johtuen siitä, että olen jo pikkulikasta asti asunut eri puolella suomea. En koe olevani vastuussa ihmisestä, jota en ole ikinä tavannut vain siitä syystä, että olemme sukua. Nykyään kun ihmiset seilaavat ympäri ämpäri suomea, eikä oikein juurruta mihinkään niin sukulaisuussuhteet voivat häipyä olemattomiin. Ei ole niin kuin ennen vanhaan, jolloin tyyliin kaikki kyläläiset olivat myös sukua toisilleen.

        sukulaiset tai lapset välttämättä välitä veljestä tai siskosta. Minulla on yksi aikuinen lapsi, ja kun riitauduimme lapsen äidin kanssa, niin siinä näemmä riitauduin myös tuon lapsen kanssakin ?.

        Ei ottanut minkäänlaista yhteyttä tai toivottanut isänpäivän tai kuusikymmentä vuotis päivän onnitteluja.(Tästä olisi lisääkin juttua) Hänelle tuli toinen lapsikin, mutta ei tuonut häntä näytille. Ja kaiken huipuksi asuu 250 metrin päässä minusta!

        Ja minua oli siis kielletty menemästä sinne. Tosin nyt tuo kielto on purettu, koska nyt viisi vuotias tyttärentyttö, joka on halunnut nähdä ja viettää aikaa myös vaarin kanssa. Jo vauvasta asti.

        Et se siitä, miten oikeasti suomalaiset välittää toisistaan. Täällähän on sellainen tyyli, että minä minä ja mulle kaikki heti....Sen olen ainakin oppinut Suomesta ja suomalaisuudesta.

        t. yks finlandssvensk


    • huomaavainen erakko

      Nyt selvisi syy miksi minunkin ikkunasta on tuijoteltu sisälle. Kun en itse tajunnut tätä asiaa ajoissa että naapurihan luuli meille tapahtuneen jotakin kamalaa kun on hiljaista, tuli muutettua toiseen osoitteeseen jossa kurkkijat, uteliaat tai muuten mellakoivat naapurit eivät ahdista.

      Aloitusviesti on ihan asiallinen, mutta onhan se "kyttäilukin" ahdistavaa, varsinkin jos ei olla tekemisissä muutenkaan.. tälle nyt vaan ei voi mitään. Huonokuntoisten tai muuten apua tarvitsevien huomaaminen on asia erikseen.

      • nannaanen

        meillä ollut samankaltainen tilanne, tosin silloin mummon naapuri oli ollut kuolleena vain reilu vuorokauden. yleensä hän oli jo aikaisin liikkeellä ja useasti päivässä. alkoi mummo ihmetellä että mikäs kun ei nyt näy ei kuulu seinänaapurista eikä lumessakaan jälkiä.. mutta sittenpä se selvisi..

        kyttäily on asia erikseen mutta mielestäni kuitenkin pidettävä huolta lähimmäisestään. nykypäivänä ei naapurit edes tunne toisiaan, ainakaan suuremmissa kaupungeissa. ollaan tuntemattomia. on vaikea tutustua. mutta kun tullaan tänne maalle niin kyl täällä toisestaann huolta pidetään :)


      • ??!!??

        Haju paljastaa sitten vasta huomataan. Ihmisistä tullut itsekeskeisiä toisistä välittämättömiä. Läheisetkään eivät ehdi kysellä kuulumisia edes yksinäisiltä, kiirettä pitää.
        Liian utelias naapuri olisi ehkä ollut avuksi ihmetellessään muille miksi henkilöä ei näy. Olisiko silloin hälytyskello soinut, tuskinpa. Se toinen ei kuitenkaan olisi välittänyt, naapuri puhuu omiaan. Omaannapaan tuijottajia on aivan liikaa.


      • huonosti kävi

        Veljeni ollut sairaalassa neljä kuukautta eikä yksikään neljästä lapsenlapsesta ole käynyt häntä katsomassa.
        Muita sukulaisia ei ole kuin minä ja nuo neljä ja minä asun kaukana.

        Onneksi naapuri ilmoitti huoltoyhtiölle ja kutsuivat ambulanssin kun miehen auton ikkunat olivat auki pari päivää ja mies pudonnut tikkailta ja maannut puolikuolleena kotona.


      • Yäks !
        ??!!?? kirjoitti:

        Haju paljastaa sitten vasta huomataan. Ihmisistä tullut itsekeskeisiä toisistä välittämättömiä. Läheisetkään eivät ehdi kysellä kuulumisia edes yksinäisiltä, kiirettä pitää.
        Liian utelias naapuri olisi ehkä ollut avuksi ihmetellessään muille miksi henkilöä ei näy. Olisiko silloin hälytyskello soinut, tuskinpa. Se toinen ei kuitenkaan olisi välittänyt, naapuri puhuu omiaan. Omaannapaan tuijottajia on aivan liikaa.

        Pahalle haisevia asuntoja ja ihmisiä on kyllä ihan elävienkin keskuudessa, kun jotkut eivät välitä siivota, juopottelevat ja asuvat käytännössä roskakasoissa, kun eivät viitsi viedä edes roskiaan ulos. Se haju sitten leijuu käytäviin naapurien harmiksi.


      • Ihmiset Ensin
        ??!!?? kirjoitti:

        Haju paljastaa sitten vasta huomataan. Ihmisistä tullut itsekeskeisiä toisistä välittämättömiä. Läheisetkään eivät ehdi kysellä kuulumisia edes yksinäisiltä, kiirettä pitää.
        Liian utelias naapuri olisi ehkä ollut avuksi ihmetellessään muille miksi henkilöä ei näy. Olisiko silloin hälytyskello soinut, tuskinpa. Se toinen ei kuitenkaan olisi välittänyt, naapuri puhuu omiaan. Omaannapaan tuijottajia on aivan liikaa.

        Ja siellä navassa on sitten sellainen loputon musta aukko, jonne pitää ahnehtia kaikkea ja koko ajan ja paljon, monen elämä menee siten. Eivät ne koskaan oikeasti eläkään, vaan kuvittelevat sen itsekkään ahneusprojektin olevan elämää, elämän tarkoitus suorastaan. Oliskohan kyseessä joku alkukantainen selviytymisvietin ylikorostuminen, tai miten psykologisesti sen selittäisi.

        Jos en itse olisi köyhä kuin kirkonrotta, säälisin ed.main. elämän tuhlaajia, mutta eipä tässä nyt ala tuhlaamaan energiaa moisten tyyppien säälimiseen. Aika nopeasti näkee, onko ihminen itsekeskeinen rahanahnehtija saituri, vai ihminen jolla on sydän & aivot ykkössijalla. Joskus oikein harmittaa, kun tapaa kivan tyypin ja sitten kohta käykin selväksi, että tyypillä pyöriin euron kuvat silmissä, eikä kauniit rakastavat ajatukset.


      • ihmiskauppaa

        ja vilkutan ikkunasta, alakerran mummo on kanssa ikkunassa.


      • hiiren klikkauksella
        nannaanen kirjoitti:

        meillä ollut samankaltainen tilanne, tosin silloin mummon naapuri oli ollut kuolleena vain reilu vuorokauden. yleensä hän oli jo aikaisin liikkeellä ja useasti päivässä. alkoi mummo ihmetellä että mikäs kun ei nyt näy ei kuulu seinänaapurista eikä lumessakaan jälkiä.. mutta sittenpä se selvisi..

        kyttäily on asia erikseen mutta mielestäni kuitenkin pidettävä huolta lähimmäisestään. nykypäivänä ei naapurit edes tunne toisiaan, ainakaan suuremmissa kaupungeissa. ollaan tuntemattomia. on vaikea tutustua. mutta kun tullaan tänne maalle niin kyl täällä toisestaann huolta pidetään :)

        alkaa ihmetellä lehtikasaa, onko sillä velvollisuus ilmoittaa mihinkään.

        Kuoleeko ihmiset kauhean usein noin vain ykskaks ilman, että ehtivät soittaa hätänumeroon.


      • toiset haisee jo elä
        Yäks ! kirjoitti:

        Pahalle haisevia asuntoja ja ihmisiä on kyllä ihan elävienkin keskuudessa, kun jotkut eivät välitä siivota, juopottelevat ja asuvat käytännössä roskakasoissa, kun eivät viitsi viedä edes roskiaan ulos. Se haju sitten leijuu käytäviin naapurien harmiksi.

        voi jestas, nyt kyllä kandeis mennä sinne peiliin katoon, oikeesti, haista varpaittesi väliä,
        ihan yhtä tuttua kuin sun aivojesi käyttö.
        kuitenkin toivotan sulle ajatusten kasvua, sitähän jo osoittaa että olet olemassa ja otat kantaa.
        Muru, vanha sanonta : "kun ikä kasvaa, se aivot rasvaa, älyäsi hieroo ja tyhmyyksiä vieroo"
        lämmöllä, marsa,

        ps, eivät he haise sun kiusaksi, ok !!!


    • kuu-ukko2

      Tässä taas näemme että kaupungissa ja vielä kerrostalossa ei naapureita tunneta ja kiinitetä huomiota niiden liikkumisiin, minä kyllä olisin jo ihmetellyt jos jotain ei ole näkynyt kuukausiin ja tietäisin että ei ole muuttanut pois. Tämä tapaus ei ole ainut on on ollut joskus uutisissakin että yksin asunut on ollut yli vuodenkin kuoleena omasssa asunnossa. HUOMI: OMAISET/SUKULAISET PITÄKÄÄ HUOLTA VANHUKSISTA JA SAIRAISTA YSTÄVISTÄ.

    • muumio====
    • dpr 0jhoruj

      vai miten lie..

      • .....

        Kävipä kohdallani niin, että rakas läheiseni oli kuolleena viikon verran kotonaan, kunnes naapurit hajun perusteella soittivat huoltomiehen ja poliisin. Tällä ihmisellä oli paljon läheisiä sukulaisia, hänestä välittäviä ihmisiä. Ja varmaan ihmettelette, miten näin pääsi sitten käymään, että ruumis löydettiin vasta viikon kuoleman jälkeen. Sanotaanko, että huonojen sattumien summa sekä osittain omaisten väsyminen/turtuminen. Kannan välillä huonoa omaa tuntoa asiasta, vaikka tiedän että lapsen ei tule holhota enää omaa isäänsä. Aika lailla kirpasee tällaiset otsikot uutisissa..vaikea lukea niitä. Ihmiset heti kuvittelevat että tällaisista kohtaloista ei ole välitetty tai heillä ei ole ollut ketään omaisia. Mutta aina asia ei ole niin.


      • Röyks
        ..... kirjoitti:

        Kävipä kohdallani niin, että rakas läheiseni oli kuolleena viikon verran kotonaan, kunnes naapurit hajun perusteella soittivat huoltomiehen ja poliisin. Tällä ihmisellä oli paljon läheisiä sukulaisia, hänestä välittäviä ihmisiä. Ja varmaan ihmettelette, miten näin pääsi sitten käymään, että ruumis löydettiin vasta viikon kuoleman jälkeen. Sanotaanko, että huonojen sattumien summa sekä osittain omaisten väsyminen/turtuminen. Kannan välillä huonoa omaa tuntoa asiasta, vaikka tiedän että lapsen ei tule holhota enää omaa isäänsä. Aika lailla kirpasee tällaiset otsikot uutisissa..vaikea lukea niitä. Ihmiset heti kuvittelevat että tällaisista kohtaloista ei ole välitetty tai heillä ei ole ollut ketään omaisia. Mutta aina asia ei ole niin.

        Ei kai se ole holhoomista, jos käy ihan vaan vaikka vanhemmillaan kylässä/soittaa heille? Tietysti, jos toinen ei halua, että tullaan kylään/soitellaan.


      • ......
        Röyks kirjoitti:

        Ei kai se ole holhoomista, jos käy ihan vaan vaikka vanhemmillaan kylässä/soittaa heille? Tietysti, jos toinen ei halua, että tullaan kylään/soitellaan.

        Tässsä tapauksessa voin kertoa, että mulla oli isääni kohtalaisen läheiset välit, nähtiin noin kerran viikossa tai joka toinen viikko vähintään. Välillä kävi kahvittelemassa vähän liiankin usein ja katsomassa lapsenlapsiaan =) Tällöinkin olin nähnyt hänet pari päivää ennen kuolemaansa, vaikka olikin kovissa krapuloissaan.
        Ei sitä jaksa jos on lapsesta asti seurannut alkoholistivanhempaansa niin aikuisena enää jaksa ottaa stressiä silloin kun tietää toisella olevan juomaputki menossa. Sitä vain toivoo ettei huonosti käy. Eikä oo yks eikä kaks kertaa kun on yrittänyt soittaa isälleen eikä vastaa puhelimeen, sanotaanko että lähemmäs 500 kertaa on käynyt näin kun isäää ei tavoita. Ei sitä voi joka kerta alkaa soittelee poliisia perään, kun ei isästä kuulu. Tällä kertaa olikin käynyt sitten vähän huonommin, ja toinen oli kuollut kotiinsa.


      • 172 cm

        on myös oikeus elää omissa oloissaan, ja silti olla aivan normaali.

        Ellei käy lähiruokakaupassa, alkaako kauppa ihmetellä, mitä ihmiselle on tapahtunut.

        Jos laskuja jää maksamatta, ilmoittaako mikään yhtiö vanhoista ihmisistä mihinkään, ellei kaikki laskut mene suoraan maksupalveluun.


    • Jakomäkeen.

      "Kun tultiin Jakomäkeen/ mä tulin näkeen:/ elämä ei aina kulje ylämäkeen". - Tapani Kansa-

      • Tahvo Suoramäki

        vaikka ruumis kerrallaan. (Katso myös: Jakomäen pankkiryöstö 1986 joka päättyi Mikkelin torin suureen pamaukseen. Katso myös: Tony Halme keräsi äänivyöryn Jakomäen keskikaljakuppiloista).


    • Ennustaja Ensio

      Korkea elintaso ja hyvä sosiaaliturva on tehnyt Suomesta "Pahan yhteiskunna", jossa ihmiset eivät enää tarvitse toisiaan. Jos tarvitsee apua, apu tulee yhteiskunnalta.

      Tästä syystä lapset hylkäävät vanhempansa ja eivät pidä heihin edes yhteyttä.

      Tämä käyttäytymismalli siirtyy sitten seuraavlle sukupolvelle ja kun he ovat vanhoja myös heidän omat lapsensa hylkäävät heidät ja eivät pidä heihin yhteyttä.

      Tästä syystä joku voi olla kuolleena kuukausia tai jopa vuosia, ennen kuin naapuri ihmettelee outoa hajua.
      hyälkäävät heidät

      Suomi on "Pahan yhteiskunta", ja tämän kaltainen pahuus yhteiskunnssamme tulee lisääntymään.

      • Leuku

        Nyt kyllä yleistät liikaa, ei kaikilla perheillä & suvuilla ole noin asiat. Media taas vaan kaivaa näitä ääritapauksia esille. Ihan turhaa taas alkaa maalailemaan piruja seinille. Jokin suhteelisuudentaju pitäisi säilyttää.


      • ELÄMÄÄN

        Hei Ennustaja Ensio miksi Suomi on pahan yhteiskunta? Täällä asuvat ihmiset voi olla "pahoja" luulen, että vanhemmat voisi miettiä miten ovat kohdelleet lapsiaan ja mitä arvoja ovat vaalineet. Lapsi toistaa usein samat viirheet, mutta osaa olla rakastava jos häntä on rakastettu. Meidän pitäisi kulkea avoimin mielin autta jos apua tarvitaan, mutta ei tuputtamalla eikä uteliaisuudessa. ELÄMÄ ANTAA MEILLE TAKAISIN SEN, MINKÄ ANNAMME TOISILLEMME.


      • Elät illuusiossa

        Kun sitä hyväksi sanot. Kaukana siitä, miksi kuvittelet leipäjonojen koko ajan kasvavan, ainakin miljoona suomalaista on köyhyysrajan alapuolella, siinä ei kuule ole hyvää nähtykään.


      • eräs joka auttaa....

        pahaa oloa ihana pidetään yllä kaikella tavalla!kateus omaa sukua ja verisukulaisia kohtaakin on olemassa.Minäkin olen sen karvaasti kokenut.Iso suku mutta niin kateellinen ja omahyväinen.Oma lapsi sanoo että kuolen yksin ja kukaan ei käy edes kylässä.

        Raha on se asia mikä aiheuttaa kateutta ja maallinen!mitä jostain romuista kun me emme niitä mukaan saa kuitenkaan!!!!!!!!! yhä heikko kuntoisemmat vanhukset ja muuta apua tarvitsevat jätetään yksin oamn onnensa nojaan.Ei ole aikaaaaaaaaa!!!!!!!!!ja mitään muuta kuin aikaa auttaa on monellakin!!!Politiikka ja tämä yhteiskunta lisää pahoinvointia!!!!!rahat ei riitä elämisennkään vaikka töissä!!!Yhä useampi joutuu ahtaalle perheet jne.Mitä sitten kun perhe voi pahoin??on asiat jo aika pahasti pielessä..
        Kiristäkää vaan politiikot linjojanne kohta vika oikeesti sammuttaa valot.


    • kaukana kotoa

      että suurin osa meistä suomalaisista on tullut sellaisiksi, ettei välitetä lähimmäisistämme. Saati sitten naapurit. Se entinen maalaiselämä on maallakin loppunut, jossa naapuri oli todella tärkeä ja ehdittiin kyläilemään vaikka töitä tehtiinkin käsipelissä. Ihmiset tekevät itse kiireensä, oikeasti sitä ei ole.

      • Lähi-lähimmäinen

        lapset ovat oppineet jo pienestä asti siihen että jos nk. totuttuun arkirytmiin tulee muutos joka ei palaudu lyhyessä ajassa ilman kunnollista syytä voi olla tarpeen tarkistaa että kaikki on ok. Vähän matkan päässä asuva vähän höppänä mummo oli ollut sukuloimassa, lapset ihmetteli ääneen että onkohan se kuollut. Yksi meinasi että jos olis talvi vois käydä kattomassa onko pihalla lumessa jälkiä... Ehkä kaikille ei ole niin väliksi miten muilla ihmisillä on asiat, mutta voisipa miettiä omalle kohdalleen...Meillä on sovittu yhden hyvän ystävän kanssa, että jos ei kuulu mitään tiettyyn aikaan niin sitten kysäisee miten menee. Eikä kyse ole tunneista eikä päivistä, vaan vähän pidemmästä ajasta.


    • Diddi74

      Kyllä omaiset pitää pitää huolta toisistaan. Sydäntä raastaa kun ajatteleekin että mies vanhus kuollut yksin ja kukaan ei ole jäänyt kaipaamaan :(

      • Hulluja ne ovat

        Sukulaisista pidetään huolta mutta naapureihin en halua tutustua.

        Jos erehtyy juttelemaan niin ovat kokoajan kimpussa ja kohta ovi kelloa soittelemassa ties millä tekosyyllä.

        Kun kavereita on jo tarpeeksi, en halua naapurista kaveria vain sen takia että nyt sattumien seurauksena asutaan samassa talossa.


      • korjaus
        Hulluja ne ovat kirjoitti:

        Sukulaisista pidetään huolta mutta naapureihin en halua tutustua.

        Jos erehtyy juttelemaan niin ovat kokoajan kimpussa ja kohta ovi kelloa soittelemassa ties millä tekosyyllä.

        Kun kavereita on jo tarpeeksi, en halua naapurista kaveria vain sen takia että nyt sattumien seurauksena asutaan samassa talossa.

        ... ei sukulaiset.


      • Mirka..
        korjaus kirjoitti:

        ... ei sukulaiset.

        Pidä nuo yhden sanan mielipiteesi omana tietonasi, oi nimimerkki : korjaus.

        ÄLÄ mene arvostelemaan edellisen kirjoittajan viestejä säälittävillä pisteviivoillasi.


      • Lonely wolf
        Hulluja ne ovat kirjoitti:

        Sukulaisista pidetään huolta mutta naapureihin en halua tutustua.

        Jos erehtyy juttelemaan niin ovat kokoajan kimpussa ja kohta ovi kelloa soittelemassa ties millä tekosyyllä.

        Kun kavereita on jo tarpeeksi, en halua naapurista kaveria vain sen takia että nyt sattumien seurauksena asutaan samassa talossa.

        Ei pelkän sukulaisuuden takia, kun sattumien seurauksena asutaan naapureina, kun sitä ja kun tätä. Tosiasia kuitenkin on, että jokainen meistä haluaisi tuntea itsensä tarpeelliseksi ja kaivatuksi, jonkun läheiseksi. Elämä ei vaan aina mene niin, itselläni sukulaiseni ovat lähinnä kylmiä jääpuikkoja, rahanahneita, itsekeskeisiä, sydämettömiä olentoja, joille minä köyhä, sairas ja yksinäinen olen varmaan yhteinen pilkan ja haukkumisen puheenaihe. Ei puhettakaan, että auttaisivat edes rahallisesti, vaikka miljoonat lepää tileillä, saati, että tunnepuolella välittäisivät.

        Naapureitten kanssa minulla on asialliset välit, tervehdin aina jokaista kohteliaasti, saatampa jutellakin taloon liittyviä asioita, tai niitä näitä päivänaiheista, mutta kyttääminen ei ole kivaa. Jokainen haluaa omaa yksityisyyttä kotioloissa, mutta epäilempä, että tässä talossa kukaan ehtii kovin kauaa mätänemään, kun mummot pistää huoltomiehen asialle.

        Yksinäisyydessä kun on ehtinyt paljon asioita ajattelemaan, niin sitä kuolemaan liittyvää ajatusta, että jos kotona yksin kuukahtaa, niin mitä sen sitten enää on väliä, kun on sielu siirtynyt autaammille kirjoittelumaille ?

        Joskus yksinäisyys tuntuu karmeelle, sitä ajattelee olevansa hirvittävä luuseri, josta kukaan ei välitä ja kaikki vaan hylkää, pettää ja jättää, miettii että onko itsessä joku valmistusvirhe, kun ei kelpaa kenellekään, mutta ehkä totuus ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Kuitenkin yksinolijalle parisuhteet yms näyttäytyvät saavuttamattomilta, itse en oikein edes tiedä miten ketään pitäisi lähestyä ja usein ne yhteenvetäytymiset ovat kuitenkin vain seksuaalisia, enkä haluaisi suhdetta, joka perustuu pelkästään seksuaaliseen vetovoimaan. Läheisyys on paljon isompi juttu ja se, että jakaisi kenenkään kanssa kaiken. Saa kommentoida.


      • Lonely wolf

        Eivät todellakaan, vaan pikemminkin päin vastoin, ovat aiheuttaneet köyhyyteni ahneudellaan ja itsekkyydellään. Ne ihmiset, joiden piti olla voimavarani, veivätkin kaikki voimat sairastumiseen asti, eivätkä kiveä kiven päälle jättäneet. Tekivät vielä köyhän perinnöttömäksi, sehän nykyisin onnistuu helposti rahalla sekin. Vaikka joku muuta väittäisi.

        On tätä asiaa tutkittu ja niin se vain on, että ne joilla on rahaa, voivat väittää mitä tahansa ja väitteet menevät oikeudessa läpi. Rahalla saa oikeutta tässä maassa nykyisin. Tosi vaatimatonta , lähes nimellistä summaa pyysin, ei sitäkään tullut. Taustalla on tosin vielä edelliset "perinnönjaot", jotka olivat suoraa ryöstöretkeä ja hyväksikäyttöä. Vaan eipä isäni koskaan valittanut, teki töitä vaan, että poikansa saa sitten ilmaiseksi kaiken, mistä itse joutui maksamaan hirvittävät summat, omasta ilmaisesta työstään. Ei ole kuulkaa oikeudenmukaisuutta tässä maassa.


      • testamentti
        Lonely wolf kirjoitti:

        Ei pelkän sukulaisuuden takia, kun sattumien seurauksena asutaan naapureina, kun sitä ja kun tätä. Tosiasia kuitenkin on, että jokainen meistä haluaisi tuntea itsensä tarpeelliseksi ja kaivatuksi, jonkun läheiseksi. Elämä ei vaan aina mene niin, itselläni sukulaiseni ovat lähinnä kylmiä jääpuikkoja, rahanahneita, itsekeskeisiä, sydämettömiä olentoja, joille minä köyhä, sairas ja yksinäinen olen varmaan yhteinen pilkan ja haukkumisen puheenaihe. Ei puhettakaan, että auttaisivat edes rahallisesti, vaikka miljoonat lepää tileillä, saati, että tunnepuolella välittäisivät.

        Naapureitten kanssa minulla on asialliset välit, tervehdin aina jokaista kohteliaasti, saatampa jutellakin taloon liittyviä asioita, tai niitä näitä päivänaiheista, mutta kyttääminen ei ole kivaa. Jokainen haluaa omaa yksityisyyttä kotioloissa, mutta epäilempä, että tässä talossa kukaan ehtii kovin kauaa mätänemään, kun mummot pistää huoltomiehen asialle.

        Yksinäisyydessä kun on ehtinyt paljon asioita ajattelemaan, niin sitä kuolemaan liittyvää ajatusta, että jos kotona yksin kuukahtaa, niin mitä sen sitten enää on väliä, kun on sielu siirtynyt autaammille kirjoittelumaille ?

        Joskus yksinäisyys tuntuu karmeelle, sitä ajattelee olevansa hirvittävä luuseri, josta kukaan ei välitä ja kaikki vaan hylkää, pettää ja jättää, miettii että onko itsessä joku valmistusvirhe, kun ei kelpaa kenellekään, mutta ehkä totuus ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Kuitenkin yksinolijalle parisuhteet yms näyttäytyvät saavuttamattomilta, itse en oikein edes tiedä miten ketään pitäisi lähestyä ja usein ne yhteenvetäytymiset ovat kuitenkin vain seksuaalisia, enkä haluaisi suhdetta, joka perustuu pelkästään seksuaaliseen vetovoimaan. Läheisyys on paljon isompi juttu ja se, että jakaisi kenenkään kanssa kaiken. Saa kommentoida.

        Oletko koskaan tehnyt sosiaalista verkostokarttaa,jossa ITSE määritellään läheiset...


      • kotirauha
        Hulluja ne ovat kirjoitti:

        Sukulaisista pidetään huolta mutta naapureihin en halua tutustua.

        Jos erehtyy juttelemaan niin ovat kokoajan kimpussa ja kohta ovi kelloa soittelemassa ties millä tekosyyllä.

        Kun kavereita on jo tarpeeksi, en halua naapurista kaveria vain sen takia että nyt sattumien seurauksena asutaan samassa talossa.

        Olen itse asunut niin Suomessa kuin Ruotsissakin kerrostaloissa, enkä koskaan ole tarvinnut häätää ketään ovelta.Kukaan ei ole tuppaantunut elämääni, on saanut asua rauhassa.Aina jos hississä tai pihalla tavattu,on juteltu muutama sana ohimennen.Sehän kuuluu kohteliaisuuteen että tervehtii ainakin.Päinvastoin on ollut turvallinen olo siitä jos jotain sattuu,pääsee naapuriin hakemaan apua.Pitää myös ymmärtää että on yksinäisiä ihmisiä,jotka mielellään vaihtaa muutaman sanan ohi kulkiessa,se ei maksa mitään kenellekkään olla ystävällinen.Sillä voi piristää monen ihmisen päivän.Hyvä yhteishenki on vain positiivista kerrostaloissa,myös lapset käyttäytyvät kiltimmin kun vähän edes tuntee naapureita.Onhan se lastenkin etu jos vaikka äidille sattuu jokin vahinko,uskaltaavat mennä naapuriin hakemaan apua.Pitäisi opettaa lapsille pienestä pitäen kunnioittamaan naapureita ja tervehtimään,eikä eristäytyä.Se on suomalaisille tyypillistä,olla välittämättä toisista jos ei ole läheinen ja ennestään tuttu.Eivät edes juttele tuntemattomille.Jäykkää pikkusieluisuutta.


      • Yhteisyyttä
        testamentti kirjoitti:

        Oletko koskaan tehnyt sosiaalista verkostokarttaa,jossa ITSE määritellään läheiset...

        Silti vuosituhansien ajan, kun maailma oli vielä puhdas ja luonnollinen, on myös sukulaisilla ollut tapana pitää huolta toistensa hyvinvoinnista. Ei se minusta ole mitään "maalaiselämään" kuuluvaa, vanhanaikaista tms vaan tosiaan eläimetkin pitävät toisistaan parempaa huolta, kuin jotkut suvut Suomessa.

        Minun on aika helppo tehdä se verkostokartta, ei täällä asunnossa näy ketään muita minun lisäkseni, mutta se ei tarkoita, etteikö esim. jotain henkimaailmaa voi olla olemassa ja minunkin kanssani saattaa olla porukkaa tässä seurailemassa kun kirjoittelen. ?

        Kyllä se ihmisten toisistaan välittäminen on tähän saakka ollut ihan perusasia ihmiskunnan selviämisen kannalta ja tulee aina olemaan, jotkut vain luulevat, että enää ei tarvitse välittää mistään entisestä, että lujaa, kovaa vauhtia, suoraa oikotietä vaan ja mahdollisimman helpolla, mutta erehtyvät pahemman kerran. Ja pilaavat elämänilon muiltakin.


      • kun on noin
        korjaus kirjoitti:

        ... ei sukulaiset.

        päässytkin käymään että kaikki naapurit on hulluja ja sinä siellä anoana selväjärkisenä.
        Muuta pian niiten viisaitten sukukulaisten lähelle niin voitte sitten yhdessä ihmetellä kuinka hulluja kaikki muut ovatkin paitsi teidän suku. Ohoh, huh hellettä. Luojan kiitos en ole sinulle sukua.


      • prkele!
        kun on noin kirjoitti:

        päässytkin käymään että kaikki naapurit on hulluja ja sinä siellä anoana selväjärkisenä.
        Muuta pian niiten viisaitten sukukulaisten lähelle niin voitte sitten yhdessä ihmetellä kuinka hulluja kaikki muut ovatkin paitsi teidän suku. Ohoh, huh hellettä. Luojan kiitos en ole sinulle sukua.

        Sinä tyhmä pässi.


    • Rouskis

      Niin mihin sen rajan vetää.... Toisia ei kiinnosta toisten asiat lainkaan ja toiset taas on hyvinkin uteliaita. Tutkivat paperinkeräyslaatikot ja roskikset, tunkevat sisään, kun kissa ehkä livahti naapurin ikkunasta sisälle. Pitää tietää missä naapuri on töissä, ovatko he naimisissa, aikovatko hankkia lapsia, onko heillä sisaruksia. Onko kylään tullut vastakkaista sukupuolta oleva henkilö sukulainen vai mikä... Paljonko naapurit tienaavat. Mihin he ovat menossa, kun lähtevät kotoaan johonkin.

      Tässä vika ei ollut vaan naapureissa vaan myös huoltomiehessä. Jotkut huoltomiehet menevät aika helposti toisten asuntoon, jos esim. naapuri epäilee, että hänen naapurinsa on lähtenyt matkalle ja vesihana on jäänyt päälle. Kun kuuluu lorinaa.

      • 2+15

        Jos lorinaa kuuluu niin kannattaa aika pirun äkkiä käydä tarkistamassa onko siellä hanat päällä. Vesivahinko tulee kalliiksi.


      • Kovaelämä
        2+15 kirjoitti:

        Jos lorinaa kuuluu niin kannattaa aika pirun äkkiä käydä tarkistamassa onko siellä hanat päällä. Vesivahinko tulee kalliiksi.

        Minkä sille voi jos ihminen ottaa ja kuolee.haa säädetään ilmoitus velvollisuus,minä kuolen huomenna .jos ei ilmoita no? oma vika ainakin vastuu siirtyy meiltä eläviltä, eikä tartte vahtia naapuria.


      • Lonely wolf

        Saadaan elämänsisältöä toisten kyttäämisestä. Se on kai eräänlainen sairaus, joku psykologi vois tietää paremmin. Se hyvä puoli kai köyhyydessä on, että on niin paljon tekemistä omien asioitten hoitamisessa, ettei ehdi toisten elämiä alkaa kyttäilemään, eikä kyllä muutenkaan kiinnostaisi.

        Toki pieni huolenpito toinen toisistamme ei ole pahasta. Itse seurailen joskus erästä vanhaa Lottaa, iäkästä mummoa, ken reippaasti yrittää vielä kulkea ja käy kahviloissa ihmisten parissa, vaikka on varmaan yli yhdeksänkymmentä vuotias. Viimeksi kysyin häneltä, että tarvitseeko tilata taksia, kun oli hieman voipuneen oloinen, mutta ei, sanoi kävelevänsä.


      • Lukiluki

        Haen sieltä lukemista ja löydänkin. Se on kivaa, joskus vaikka minkälaisiin lehtiin saa tutustua.


      • elämänmyönteinen
        Kovaelämä kirjoitti:

        Minkä sille voi jos ihminen ottaa ja kuolee.haa säädetään ilmoitus velvollisuus,minä kuolen huomenna .jos ei ilmoita no? oma vika ainakin vastuu siirtyy meiltä eläviltä, eikä tartte vahtia naapuria.

        Että pitää maksaa etukäteispakkomaksua siltä varalta, että alkaa haisemaan ....


      • hankitaan seisokki
        2+15 kirjoitti:

        Jos lorinaa kuuluu niin kannattaa aika pirun äkkiä käydä tarkistamassa onko siellä hanat päällä. Vesivahinko tulee kalliiksi.

        kuten mun yläkerran miehen käydessä pissalla, pitä alkaa epäillä, että onko se matkustanut Thaimaahan vaikka


      • Huuh
        2+15 kirjoitti:

        Jos lorinaa kuuluu niin kannattaa aika pirun äkkiä käydä tarkistamassa onko siellä hanat päällä. Vesivahinko tulee kalliiksi.

        Tottakai se vesivahinko on vakava asia, mutta on sekin jos joku on kuolleena asunnossaan viikkoja tai kuukausia! Mutta tietty se vesivahonko kiinnostaa naapuri enemmän, kun naapurikin voi joutua maksumieheksi. Tai en tiedä miten nuo vastuukysymykset menee. Kuollut ihminen ei kaikkia niin hetkauta.


    • hyi...

      aika hirveetä kyl

    • kuin ihmiset

      http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/sankarikoira-moisku-kuuli-avunhuudot-ja-pelasti-ylakerran-tadin/158089

      Jotka eivät välitä mistään. Kyllä luulisi äkkiä huomaavan jos naapurissa asuu yksinelävä vanhus tai muuten erakko ja elämisen äänet yhtä äkkiä loppuukin. Olen aina ollut tietoinen minkälaisia ihmisiä naapurissani asuu. En halua kenenkään elämää kytätä eikä kyttääminen kiinnosta millään lailla mutta on hyvä kuitenkin sen verran tietää ketä ympärillä asuu jos jotain epänormaalia sattuu. Olenkin aina asunut kauan samassa asunnossa, kotoa lähdettyäni rivitalossa melkein kymmenen vuotta ja nyt omakotitalossa kahdeksatta vuotta. Jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuisi poissaollessamme niin itse ainakin haluaisin että naapuri olisi niin utelias (rohkea) että menisi kyselemään millä asialla asianomaiset liikkuvat! Samoin kerrostalossa voisi käydä yksinelävän ovikelloa soittamassa jos epäilee ettei kaikki asiat ole kohdallaan.

      • Lonely wolf

        Eikös Tartzanissakin ollut joku norsujen hautasmaakohtaus ?


      • tyypillisesti
        Lonely wolf kirjoitti:

        Eikös Tartzanissakin ollut joku norsujen hautasmaakohtaus ?

        kerrostaloissa. En nyt ymmärrä miten noi norsujen hautausmaat kuuluu tähän jos joku vanhus kuolee kotinnsa eikä kukaan välitä yhtikäsmitään... Jos kuule "Lonely wolf" pysyisit niissä Tartzanin lukuhommissa vaan..


      • Viidakkoihminen
        tyypillisesti kirjoitti:

        kerrostaloissa. En nyt ymmärrä miten noi norsujen hautausmaat kuuluu tähän jos joku vanhus kuolee kotinnsa eikä kukaan välitä yhtikäsmitään... Jos kuule "Lonely wolf" pysyisit niissä Tartzanin lukuhommissa vaan..

        Tarkoitus on sanoa, että eräät ihmiset ovat vajonneet eläintäkin alemmaksi, kun eivät enää tunne vastuuta itsestä ja muista (mikä on aika pitkälle sama asia loppujen lopuksi) . Jokos nyt käsität ?


    • tä?

      Mahtoi olla hyvät hajut...

      • Mrtsvsa

        henkilö olla erakko, erakot huomataan yleensä
        vasta ruumiin haistessa...


      • moikkaava naapurisi
        Mrtsvsa kirjoitti:

        henkilö olla erakko, erakot huomataan yleensä
        vasta ruumiin haistessa...

        Mitä huolenpitoa se on että pitää kirjaa naapureiden menoista ja tuloista vain rekisteröidäkseen että joku on kuollut?
        Se että joku makaa kotonaan kuolleena kuukauden tai pari, mitä haittaa siitä on hänelle? Kuollut mikä kuollut.

        Eri asia tietenkin on se, pystyisikö perusteellisella ja intimiteetistä piittaamattomalla naapurikyttäämisellä pelastamaan jonkun hengen. Mun kokemuksen mukaan nämä kaikkien asiat tietävät päivittelijät ei pysty muuhun kuin ihmettelemään, juoruamaan ja jälkikäteen sanomaan "kyllä minäkin jo silloin sanoin että varmaan on jotain vialla" - mutta oikeisiin toimiin tarttumiseen niistä ei ole.

        Elellään vaan kuulkaa ihan rauhassa.


      • Lämpöä kehiin
        moikkaava naapurisi kirjoitti:

        Mitä huolenpitoa se on että pitää kirjaa naapureiden menoista ja tuloista vain rekisteröidäkseen että joku on kuollut?
        Se että joku makaa kotonaan kuolleena kuukauden tai pari, mitä haittaa siitä on hänelle? Kuollut mikä kuollut.

        Eri asia tietenkin on se, pystyisikö perusteellisella ja intimiteetistä piittaamattomalla naapurikyttäämisellä pelastamaan jonkun hengen. Mun kokemuksen mukaan nämä kaikkien asiat tietävät päivittelijät ei pysty muuhun kuin ihmettelemään, juoruamaan ja jälkikäteen sanomaan "kyllä minäkin jo silloin sanoin että varmaan on jotain vialla" - mutta oikeisiin toimiin tarttumiseen niistä ei ole.

        Elellään vaan kuulkaa ihan rauhassa.

        Jo eläessään ovat kuin jostain woodoo leffasta pystyyn nostettuja kylmiä vainajia ! Hui mitä kirjoitin, ihan itseäkin karmii. Tarkoitin sitä yleistä kylmyyttä vaan.


    • Järkyttynyt

      He eivät halua pitää yhteyttä kehenkään ja tässä on sitten tulos.
      Löysin minäkin tällaisen erakon kuolleena, joka oli ollut 16 päivää kotinsa lattialla kuolleena.
      Tiedän mille tällainen ihminen haisee.
      Kamalalta!

      • kotirauhaa kaikille

        Omien asioidemme kanssa. Tulimme kolmevuotta sitten tälle paikkakunnalle ja jo kuukauden kuluttua oli eräs henkilö varoittamassa meitä, että varokaa sitä (vanhusta), ikä tiedetä vielä tänäänkään, miksi pitää varoa. Saman kyläkaupassa kun kävimme, sanottiin meille, että tämä on pieni kylä, täällä tietää jokainen toistensa asiat. Päätimme heti siltä istumalta, että parasta on, kun jokaine pitää omista asioistaan huolen.
        Emme todellakaan ole haluneet tutustua tämänkylän väkeen, hyvä niin. Pahanpuhujia ja kateellisia on riittämiin, joten annamme olla jokaisen omissa oloissaan, mutta myöskin emme halua ketään tältäkylälta kahvivieraiksi. Nimittäin meillä on riittävästi omia asioita, joten hoitakoon jokainen juttunsa.
        Pätkääkään emme ole kiinnostuneita, mitä tälläkylällä tapahtuu.
        Taisimme osua väärään paikkaan, näin olemme monesti miettineet.


      • neljä x neljä

        kotona - sellainen lähestyvän kuoleman haju.


    • arska89

      Se on merkkinä siitä, että vanhuksella ei ole sukulaisia, jotka haluaisivat/"ehtivät" käydä hänen luonaan. Sillä sipuli.

    • korpisoturi3

      On hyvä tuntea naapuri päällisin puolin, moikkailla, ja tuntea ainaskin nimelta, ja kuulumisten vaihtaminen on tervettä. Eri asia on jos on sairas eikä moiseen pysty, kyttäys on yleensä itsekeksittyä, kuinka moni esim minun asioista todellisuudessa on kiinostunut, se että katsoo samaan suuntaan ei ole kyttäystä.

      • toista se oli ennen.

        ei kiinnosta paljon autella naapureita,ei pyytää naapurin lasta omaan kotiin leikkimään,ei tarjota pienelle avaimensa unohtaneelle paikkaa jossa olla kunnes joku tulee kotiin,ei istuta hiekkalaatikoilla ja mietitä seuraavan päivän ruokaa,ei kuskata kimpassa lapsia harrastusiin,ei kuljeta kimppakyydillä töihin................


      • purnausta

        Kaksinaismoralismi kukkii. Välittäminen on näennäestä.
        Ihmiset välittää ja selittää miten ovat huolissaan jne, mutta todellisuudessa ei sitten itse tehdä mitään, vaikka kaikki mahdollisuudet olisi. Se kun vaatisi, että nousisi sohvaltaan ylös ja ottaisi suoran konktaktin toiseen ihmiseen. Aloittaisi tervehtimisellä, sitten juttelisi, kysyisi, että mitä kuuluu, miten menee tai ihan mitä ja miten tahansa.
        Aito kohtaaminen ja aito ystävällisyys on vaikeampaa.
        Selkään puukottamisen, selän takana juoruamisen ja ilkelyn kaikki osaa, se ei vaadi mitään erityistä taitoa.

        Hyviä esimerkkejä tästä on lastensuojeluilmoitukset. Esim. lapsiperheessä kuuluu itkua ja meteliä (enkä tarkoita yötämyöten vaan päiväaikaa, kun ollaan hereillä ja lapsiperheestä lähtee oma metelinsä jne) , mutta ei voida mennä ja soittaa ovikelloa, tai jututtaa kun perheen vanhemmat tulee vastaan pihalla tai rappukäytävässä. MIKSI? halutaan kunnioittaa toisen yksityisyyttä? Ei se mulle kuulu? Jos kunnioitetaan, jos ei kuulu sulle, niin sitten pitää antaa olla.
        Vai pelätäänkö, että tuo onneton ihminen oikeasti sanoo: kyllä, olemme juuri muuttaneet ja tarvitsen apua jotta saisin muuttolaatikot purettua; tai: kyllä, lapset ovat olleet pitkään kipeitä enkä ole päässyt edes ruokakauppaan.. tai mitä tahansa.
        Jotta itse välyttäisi kohtaamasta ja tarjoamasta apua jollekin itseään huonommalle olennolle, soitetaan sitten sosiaali- ja kriisipäivystyksiin ja tehdään nimetön lastensuojeluilmoitus: "haluan auttaa, olen huolissani, toivon perheelle ja vanhemille apua, olen huolissani lapsista"
        Ja sama ihminen ei sitten edes vaivaudu tervehtimaan, eikä vastaa tervehdykseen rappukäytävässä, vaan "murhaa katseellaan" mennen tullen.
        Jos kerran on NIIIN empaattinen ja välittävä, eikö silloin kuulu edes hymyillä kun kohtaa sen avun tarpeessa olevan äitiparan, jutella ystävällisesti lapsiraukoille? Eikä tuijottaa kuin myrskyn merkki hissiaulassa?

        Hyvässä mielessä ne naapurikyylät olisi ihan paikallaan. Mutta jos naapurikyylä onkin just tällainen muiden yläpuolelle asettuva selkään puukottaja, jonka omat lapset rikkoo ja likaa ja roskaa taloyhtiön yleisiä tiloja, ei silloin kukaan puutu todellisiin ongelmatapausksiin.


      • purnausta
        toista se oli ennen. kirjoitti:

        ei kiinnosta paljon autella naapureita,ei pyytää naapurin lasta omaan kotiin leikkimään,ei tarjota pienelle avaimensa unohtaneelle paikkaa jossa olla kunnes joku tulee kotiin,ei istuta hiekkalaatikoilla ja mietitä seuraavan päivän ruokaa,ei kuskata kimpassa lapsia harrastusiin,ei kuljeta kimppakyydillä töihin................

        kyseisissä tapauksissa välittävä naapuri soittaa lastensuojeluun. Ja sehän sitten onkin oma prosessinsa. Ei menekään yhteen tai kahteen puhelinsoittoon, että juu, koululainen unohti avaimen ja kännykän kotiin, joutui pihalla vesisteessa odottelemaan kunnes tultiin kotiin, ja iltapäiväkerho oli kiinni tänään tms. Ei. Siinä käydään selvitykset ja kartoitukset ja haastattelut, että onko koti millainen ja millaista lapsella siellä on.
        Ja koko perhe on mielettömän ahdistunut....
        prosessi saattaa kestää 3 kk eikä olla muuta kuin käyty pari kertaa tapaamassa sosiaaliviranomaisia. Kun koko hommasta olisi päässyt sillä, että kysyy: miksi et ole kotonasi, tule meille odottelemaan, viedään lappu ovellesi niin vanhemmat tietää missä olet....

        Viranomaiset hoitaa, niinkö???=


    • Johan nyt on

      Itsepähän ovat nuo erakot osansa valinneet. Jos on niin riitaisa ettei tule porukassa toimeen eikä halua pitää yhteyttä lähimpäään asuinympäristöönsä, niin mitäs sille paljoa mahtaa. Meidänkin naapurustossa asuu jonkun verran seurustelukyvyttömiä erakkoja. Mikä pala päästä puuttunee, mutta niin vain on. Ei edes päivää sanota. Jos semmoinen sitten sattuu kotiinsa kuolemaan, niin siellähän pysyy, kunnes sattumalta paljastuu.

      Ja siksi toisekseen yhteiskuntamme on paljolti ottanut suvun velvollisuudet hoitaakseen ja paljon on haittaa siitäkin, että suuren osan kansaa on pitänyt muuttaa opiskelun ja työn perässä pois syntymäpaikkakunnaltaan. ei ole helppoa pitää yhteyttä satojen kilometrien päähän vuosikymmenien ajan.

      • Lonely Wolf

        Yksinolo voi olla myös hyvin vapauttavaa ja rentoa, omassa seurassa kun ei tarvitse jännittää, eikä yrittää tehdä vaikutusta keneenkään tms, voi laahustella kalsareissa villasukat jalassa, jotain napostellen ja rötköttää kirjojen kanssa mutkilla sängyssä, voi syödä sängyssä ja vapaasti assosioida mitä mieleen juolahtaa, laulella, irvistellä tms mitä vaan keksii. Juttuseuran puute tietty vaivaa joskus, no asun siinä mielessä onneksi kaupungissa, että voi aina mennä vaikka johonkin kahvilaan ja löytyy muitakin juttuseurasta ilahtuvia.

        Oishan se tietty, että pystyis jonkun kanssa puhumaan niistä kaikkein salatuimmistakin asioista, voishan se olla, mutta mistä sitä nyt yhtäkkiä tempaa jonkun uskollisen, kiltin kuuntelijan tuohon viereen ? Sehän on pitkä prosessi, toiseen tutustuminen ja siinä pitäis tosiaan olla varmuus siitä rakkaudesta, ettei mene taas harakoille koko homma. Viimeisin seurustelu oli niin iso pettymys, kun äijä piti montaa naista yhtäaikaa ja petti minua 6-0, vaikka sanoi meidän seksin toimivan loistavasti, niin kuin se kai toimikin, mutta ilmeisesti mikään muu ei sitten toiminutkaan. Jätti minut sitten, kuin käytetyn rukkasen, vaan onhan tuota tullut jätetyksi ennenkin, mutta se oli jotenkin loukkaavin, kun olisin toivonut siltä suhteelta enemmän, kun mielestäni meillä kuitenkin olisi ollut siihen edellytykset, mutta ilmeisesti ei ollut ja nyt ei sitä viitsi enää ajatellakaan. Että tämmöistä purkausta tällä kertaa. Saa kommentoida.


      • Lonely wolf

        Tuo omalla valinnalla perustelu ei oikein enää ole kovin uskottava selitys tänä päivänä. Kyllä taloudellinen ja henkinen väkivalta aiheuttaa syrjäytymistä ja sitä kautta katkeruutta, pelkoakin ehkä, niin että siinä saattaa kuka tahansa olla erakoitumisvaarassa, kun ei ole esim. rahaa matkustaa sukulaisia tapaamaan toisille paikkakunnille, kun ei ole edes ruokaankaan rahaa tarpeeksi.

        Moni kokee ympäröivän todellisuuden niin kovana ja epänormaalina, että kehittää oman "normaalin" maailman päänsä sisään ja sulkeutuu ottamasta iskuja vastaan enää mistään suunnasta. Väittäisin kyllä, että monen nykyerakon tarina voi olla aika karua kuultavaa, jos joku ne tarinat kuullakseen saisi.


      • en ole valinnut

        Jos oman ikäisesi ovat kuolleet eikä sukulaisia ole samalla paikkakunnalla tai Suomessa.

        Ei kaikki yksin elävät ja ilman kavereita olevat todellakaan ole epäsosiaalisia. Elämä vain voi heitellä.

        Itsekin asun vieraassa kaupungissa. Kun muuttaa 40-vuotiaana, muilla on jo perheet, ei pääse enää mukaan sosiaalisiin kuvioihin ja ennustan, että tulen olemaan todella yksinäinen vanhana, vieraassa kaupungissa, ulkona kaikista verkostoista.


      • Kylmiä ihmisiä
        Lonely wolf kirjoitti:

        Tuo omalla valinnalla perustelu ei oikein enää ole kovin uskottava selitys tänä päivänä. Kyllä taloudellinen ja henkinen väkivalta aiheuttaa syrjäytymistä ja sitä kautta katkeruutta, pelkoakin ehkä, niin että siinä saattaa kuka tahansa olla erakoitumisvaarassa, kun ei ole esim. rahaa matkustaa sukulaisia tapaamaan toisille paikkakunnille, kun ei ole edes ruokaankaan rahaa tarpeeksi.

        Moni kokee ympäröivän todellisuuden niin kovana ja epänormaalina, että kehittää oman "normaalin" maailman päänsä sisään ja sulkeutuu ottamasta iskuja vastaan enää mistään suunnasta. Väittäisin kyllä, että monen nykyerakon tarina voi olla aika karua kuultavaa, jos joku ne tarinat kuullakseen saisi.

        Jotkut sukulaiset ovat juuri niitä kiusaajia ja väkivallan harjoittajia monessa eri muodossa, jopa kehuskelevat sillä, ettei TARVITSE auttaa, vaikka apua pyydettäisiin.


      • tuolta ylempää
        en ole valinnut kirjoitti:

        Jos oman ikäisesi ovat kuolleet eikä sukulaisia ole samalla paikkakunnalla tai Suomessa.

        Ei kaikki yksin elävät ja ilman kavereita olevat todellakaan ole epäsosiaalisia. Elämä vain voi heitellä.

        Itsekin asun vieraassa kaupungissa. Kun muuttaa 40-vuotiaana, muilla on jo perheet, ei pääse enää mukaan sosiaalisiin kuvioihin ja ennustan, että tulen olemaan todella yksinäinen vanhana, vieraassa kaupungissa, ulkona kaikista verkostoista.

        joo, tuo on kyllä totta. Kun tutustumis- ja verkostoitumisikä (n.17-25?) on mennyt, niin tutustuminen käy aina vaikeammaksi saati sitten 40 jälkeen 70 jälkeen... Täytyy myöntää, etteivät KAIKKI erakot ole erakoita aivan omasta tahdostaan ja sitten kun on vielä niitä kiusaamisen uhrejakin.


      • ......
        tuolta ylempää kirjoitti:

        joo, tuo on kyllä totta. Kun tutustumis- ja verkostoitumisikä (n.17-25?) on mennyt, niin tutustuminen käy aina vaikeammaksi saati sitten 40 jälkeen 70 jälkeen... Täytyy myöntää, etteivät KAIKKI erakot ole erakoita aivan omasta tahdostaan ja sitten kun on vielä niitä kiusaamisen uhrejakin.

        ...ja kaikki eivät jää yksin syyttä.
        En tiedä onko isäni vielä hengissä, eikä kiinnosta. Itse on itsensä juonut, itse on vaimoaan ja lapsiaan hakannut, itse on hypännyt vieraissa jatkuvasti. Ei liikene myötätuntoa sellaiselle minulta vaikka sukua onkin.


    • poju-15

      joutaakin kalkkikset kuolla nii ei ainakaan enää valita meidän nuorten biletyksestä!!

      • Lonely wolf

        Sinustakin tulee vielä vanha, mikäli pysyt hengissä biletykseltäsi, mietippäs sitä. Ihmisen henki ja elämä, ihmisarvo ei ole iästäkään kiinni. Vaikkei tietysti hoidon puute siitä kerro.


      • taidat olla teini

        Kyllä se kaljan hajukin on epämiellyttävää,sinäkään kun et osaa ilman alkoholia pilettää.Niinkö sinä luulet että vain vanhat ihmiset protestoi piletysäänistä jos toistuu turhan usein yömyöhään.Taloissa asuu lapsiperheitä ja muitakin eri ilkäisiä jotka haluaa ilta-ja yörauhan.Monella on töitä viikonloppunakin ja tarvitsee saada nukkua rauhassa unensa.Voi poju,et tiedäkkään kuin nopeaan aika menee ja kohta olet itsekin "kalkkis",muistappa sitten mitä ajattelit vanhemmista ihmisistä.Kukaan täällä ei nuorennu,se on ainakin tosi.


    • lapsi vain

      kesällä 10 vuotta sitten, oli kuuma helteinen kesäkuu, ja äidistä ei kuulunut yli viikkoon mitään, ei vastannut puhelimeen, miksiköhän? hän oli ollut kuolleena koko tuon ajan, ja osittain mädäntyneenä.
      _Ei sitä kyllä heti ensimmäisenä tule rynnätä omilla avaimilla asuntoon, jos ei sukulainen vastaa puhelimeen.
      Jokin yksityisyys ihmisellä saa olla, näin vain kävi. Onneksi edes silloin alkoi hälyttämään, että mikähän on vikana...

      • Nyyyyyyyyh

        Ois niin ihana asua jossain maaseutupirtissä , yhteisössä missä olisi kaikenikäisiä ihmisiä ja luonnollista elämänkulkua pääsisi seuraamaan, eikä kenenkään tarvitsisi yksin hiipua pois, jossain loukossa poissa toisten katseilta ja läheisyydestä.


      • ottakaamme opiksi
        Nyyyyyyyyh kirjoitti:

        Ois niin ihana asua jossain maaseutupirtissä , yhteisössä missä olisi kaikenikäisiä ihmisiä ja luonnollista elämänkulkua pääsisi seuraamaan, eikä kenenkään tarvitsisi yksin hiipua pois, jossain loukossa poissa toisten katseilta ja läheisyydestä.

        Suomalaiset ovat kateellista ja junttimaista kansaa. Esim. Turkissa toisen puolesta ollaan onnellisia jos tämä menestyy, täällä ollaan kateellisia. Ja vaikka siellä on köyhyyttä (ja köyhätkin antavat vähästään, tiedän kokemuksesta, ) erinlailla kuin täällä silti siellä ollaan onnellisia, ei ole syrjäytymistä, kukaan ei ole yksin, kaikilla on joku, jos ei sukulaisia ole, niin on ainakin hyvä ystävä tai muu joka pitää huolta ja välittää, ettei tämänkaltaista pääse tapahtumaan kuin Suomessa. Tietystikin tällaiset tapaukset ovat harvinaisia, että joku on ollut kuolleena kuukausia! KAUHEAA..


      • Lonely wolf
        ottakaamme opiksi kirjoitti:

        Suomalaiset ovat kateellista ja junttimaista kansaa. Esim. Turkissa toisen puolesta ollaan onnellisia jos tämä menestyy, täällä ollaan kateellisia. Ja vaikka siellä on köyhyyttä (ja köyhätkin antavat vähästään, tiedän kokemuksesta, ) erinlailla kuin täällä silti siellä ollaan onnellisia, ei ole syrjäytymistä, kukaan ei ole yksin, kaikilla on joku, jos ei sukulaisia ole, niin on ainakin hyvä ystävä tai muu joka pitää huolta ja välittää, ettei tämänkaltaista pääse tapahtumaan kuin Suomessa. Tietystikin tällaiset tapaukset ovat harvinaisia, että joku on ollut kuolleena kuukausia! KAUHEAA..

        Viimeisenä kipulääkityksenä vetää jotain taivaallista luomukukkaa pitkän pötkylän ja lähteä hymy huulilla , että heipparallaa !


      • Rauha sielulleen
        Lonely wolf kirjoitti:

        Viimeisenä kipulääkityksenä vetää jotain taivaallista luomukukkaa pitkän pötkylän ja lähteä hymy huulilla , että heipparallaa !

        Että herättää näinkin vilkasta keskustelua Suomi24:llä ja saa ihmiset pohtimaan asioita, joten voidaanko sanoa, että ei kuollut turhaan ?


      • mitä siinä sitten

        kunnes se löytyi,

        naapurit kai kiinnitti huomiota, ettei ikkunaverhot liikkuneet, suuressa kaupungissa, ihme juttu,

        kuolihan se sitten siihen.


      • huom!
        ottakaamme opiksi kirjoitti:

        Suomalaiset ovat kateellista ja junttimaista kansaa. Esim. Turkissa toisen puolesta ollaan onnellisia jos tämä menestyy, täällä ollaan kateellisia. Ja vaikka siellä on köyhyyttä (ja köyhätkin antavat vähästään, tiedän kokemuksesta, ) erinlailla kuin täällä silti siellä ollaan onnellisia, ei ole syrjäytymistä, kukaan ei ole yksin, kaikilla on joku, jos ei sukulaisia ole, niin on ainakin hyvä ystävä tai muu joka pitää huolta ja välittää, ettei tämänkaltaista pääse tapahtumaan kuin Suomessa. Tietystikin tällaiset tapaukset ovat harvinaisia, että joku on ollut kuolleena kuukausia! KAUHEAA..

        me asutaan nyt Suomessa


      • lähinaapuri..

        jos omaiset eivät huolestu jos ei saa yhteyttä päivän sisään. En ole vielä kovin iäkäs mutta olen antanut avaimen pojalle jotta pääse sisälle jos en vastaa. Kehottaisin että kannattaa sopia järjissään ollessaan pelisäännöt milloin ja millaisissa tapauksissa voi/saa puuttua jos ei saa yhteyttä.

        Meidän talossa muutenkin on muutaman yksinäisen kanssa sopimus että sanovat jollekin jos lähtevät pidemmäksi aikaa reissuun ja yksi on antanut avaimensa mm minulle. Kaksi kertaa olen kahden vuoden aikana käynyt tarkistamassa onko tilanne ok, kun miestä ei näkynyt viikkoon ja yksi tuttu soitteli että ei saa yhteyttä.

        Olen ottanut toisen henkilön mukaan kun olen mennyt sisälle. Molemmilla kerroilla mies oli kotona nukkumassa krapulaansa ja kännykkään ei ollut vastannut viikkoon eikä siinä ollut virtaa. Tuurijuoppo mies on mutta erittäin säntillinen ja siisti elintavoiltaan.

        Oli aikoinaan talosuojelukoulutuksessa ja palolaitoksen luennoitsija suositti, että aina pitää opetella tuntemaan oman kerroksen asukkaat ja olis hyvä jos tietäisi jopa ammattia ym sillä se tieto on joskus pelastanut henkiä. Tuo aika kinkkinen asia, sillä en itse haluaisi olla ainakaan kovin usein käytettävissä vaikka ammattitaitoa löytyy sairauskohtauksien hoitamiseen. Mutta joskus naapurit neuvoa kyselleet...


    • INRI

      on menos entistä sairaampaan suuntaan ja ihmiset haluavat vain pitää huolta omasta yksityisyydestään, muusta ei välitetä. Tänään saatat vielä olla elos, mut huomenna et. Hällä väliä- meininki jyrää! Mut tiedätkö kuka sen yksinäisyyden ja erakoitumisen voi katkaista? Hän on Jeesus. Hän astui elämääni yli kymmenen vuotta sitte ja siitä lähti rattaat pyörimään todella vauhdikkaasti. Yli vuosikymmen sitte olin työtön, epätoivoinen, aika erakoitunu, mutten välttämättä sisäänpäin kääntyny. Vedin röökiä, enkä sylkeny lasiin. Mut tänään on toisin! Kiitos Jeesukselle, et Hän veti mut siitä ORAVANPYÖRÄSTÄ pois ja tänään saan olla onnellinen. Tietenki vastoinkäymisiä vielä sattuu, mut ne ei enää niin kolahda, ku mul on Jeesus sydämes ja saan Hänen luokse tulla aina sellaisenaan puutteineni ja vikoineni. Kannattaa kokeilla ja vieläpä ilmaiseksi. SILLÄ TOTUUS ON ILMAISTA JA Raamatun SANAT IKUISIA, amen. Jumalan siunausta

      • Tokene jo

        Monet uskovaisina itseään pitävät hurahtaneet ovat varsinaisia energia-imureita, kun mikään tavallinen keskustelu ei onnistu, vaan se itseään parempana ihmisenä sen mukauskovaisuuden kautta pitäminen on niin kovaa huumetta, ettei siinä katsota jaksaako toinen kuunnella, saattaa olla vaikka köyhyydestä uupunut tms, mutta ei kun paapatusta tulee , mutta eivät varmasti auta köyhiä konkreettisesti yhtään.

        Jos Jeesus on totta, niin ei varmasti ollut mikään markkinapelle, joka huutelee kadulla sylki suusta roiskuen, tunkee lappuja kouraan ja ilmaislehtien väliin ja hyökkäilee viattomien ihmisten kimppuun huutelemaan raamatun lauseita, joista eivät itse käsitä yhtään mitään. Jeesus ollessaan teki KONKREETTISIA TEKOJA KÖYHIEN AUTTAMISEKSI eikä lätissyt tyhjää. Totuus ei ikävä kyllä ole enää ilmaista, vaan et kohta hengittääkään saa, jos et satu rikas olemaan.


      • unilukkari
        Tokene jo kirjoitti:

        Monet uskovaisina itseään pitävät hurahtaneet ovat varsinaisia energia-imureita, kun mikään tavallinen keskustelu ei onnistu, vaan se itseään parempana ihmisenä sen mukauskovaisuuden kautta pitäminen on niin kovaa huumetta, ettei siinä katsota jaksaako toinen kuunnella, saattaa olla vaikka köyhyydestä uupunut tms, mutta ei kun paapatusta tulee , mutta eivät varmasti auta köyhiä konkreettisesti yhtään.

        Jos Jeesus on totta, niin ei varmasti ollut mikään markkinapelle, joka huutelee kadulla sylki suusta roiskuen, tunkee lappuja kouraan ja ilmaislehtien väliin ja hyökkäilee viattomien ihmisten kimppuun huutelemaan raamatun lauseita, joista eivät itse käsitä yhtään mitään. Jeesus ollessaan teki KONKREETTISIA TEKOJA KÖYHIEN AUTTAMISEKSI eikä lätissyt tyhjää. Totuus ei ikävä kyllä ole enää ilmaista, vaan et kohta hengittääkään saa, jos et satu rikas olemaan.

        2 Tim 3:1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
        3:2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
        3:3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
        3:4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
        3:5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.


      • saDFg
        unilukkari kirjoitti:

        2 Tim 3:1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
        3:2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
        3:3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
        3:4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
        3:5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

        eivät usko raamattuun ja silti siellä on luetttavissa juuri se mitä olemme.
        eivätkä silti usko vaikka rautalangasta väännettäisi että raamattu kirjoittaa totta.
        uskoin mihin tahansa tai en mihinkään itse niin tuo raamatun kohta puhuu juuri sitä mitä olemme.
        miten se sen tietääkin.


    • työnnän sen taakse

      Kenenkään ei pidä kantaa huonoa omaatuntoa.

      Ei tuo mitään toisista välittämättömyyttä osoita. Ihmiset vaan ei enää edes tiedä vaikkapa kuka asuu naapurissa. En ainakaan itse tiedä. Yhtä naapuria ei ole näkynyt vuosiin, vaimo kyllä, joten en yhtään tiedä, mitä miehelle on tapahtunut, kun ei kehtaa kysyäkään. Vaikuttaisi siltä, että mies ehkä on saiarana, vuoteenomana kotona, ehkä halvaantuneena (?).

      Ellei sukulaisia ole, ihminen voi hyvinkin elää yksin.

      Kuka nyt soittaisi sinänsä hyväkuntoiselle vanhalle omaiselleen edes useammin kuin vaikkapa kerran viikossa. Joka päivä soitteleminen on liioiteltua.

      Jos ihminen itse ei edes ehdi soittaa ambulanssia tms., ei kai siinä paljon olisi tehtävssä muutenkaan. Kuollut mikä kuollut.

      Miten toisten asioista sitten pitäisi pitää huolta?
      Miten Tampereella la-su kadonnut nuori mies olisi voitu pelastaa? Katoamiselta?

    • kytättyjen puolesta

      Ei saa olla edes kuolleena rauhassa kotona,kaasunaamarit pitäs hommata noille kyttäysmummoille ei voi muuta sanoa.

      • 3288

        Kyllähän se niin on että omaisten pitäisi huolehtia lähimmäisestään, mutta jos yksineläjä on katkaissut välit esim entiseen puolisoon ja lapsiin, tai ei ole lähimmäisiä niin voi helposti käydä niin että kuolemaa ei huomata. Ja sekin että omaiset soittelevat ja pitävät yhteyttä, niin silti voi käydä niin että omainen kuolee kotiin. Toiset soittavat päivittäin omaisilleen, toisilla vaihtelee päivittäin-viikottain. Jos on ollut vaikka matkalla tai kamalasti töitä-sairaana-kiireitä niin ei sitä välttämättä aina "tajua" soitella. Ja kerrostalossa asuu niin paljon ihmisiä että heitä ei tiedä/tunne. Itse asun kerrostalossa, mutta tiedän vain 4 naapuria, eli tuntematta jää sellainen 30 henkilöä kolmesta rapusta muut lähiraput. Nykyisin ihmiset ovat enemmän omaa rauhaa rakastavia, liikkuvat eri aikoihin ja eivät juttele vieraiden kanssa.
        Kyllä postin kantajakin ilmoittaa jos näkee postilaatikon kautta että on paljon mainoksia, lehtiä ja laskuja lattialla. Mutta laskut menevät perintään ja esim sähköt, puhelimet ym katkaistaan, ei niitä lähdetä tutkimään sen enempää.


    • salminen

      Oli vuosi 2003 ja vietimme joulukuussa usein luonani saunoen kaveriemme kanssa, moni kiinnitti pistävän imelän hajuun ja ihmettelimme hajun lähdettä. Viikko viikolta se haju voimistui ja soitin huoltomiehelle että asunnossani haisee, hän ilmoitti että ehkäpä siellä vain lintu on jossain ilmastointiputkessa kuolleena.

      Noh oltiin jo helmikuun puolella kunnes huomasin kylpyhuoneen kattoon ilmestyneitä keltaisia täpliä, siinä vaiheessa soitin uudelleen huoltomiehellä ja isännöitsijälle, taas samaa lorua linnusta/oravasta mutta vaadin tiukkana että he tulisivat edes mittaamaan home-tai kosteusmittarilla. No sieltä sitten tultiin ja mittailtiin ja kaikki näytti olevan hyvin, vaikka tosin sitä imelän karseeta hajua ihmettelivät, sanoivat että heti kun lumet sulaa niin alkavat tutkia ilmastointiputkia, no eipä mennyt viikkoa kahta kun töistä tulin niin huomasin ambulanssin taloni edessä ja alakerran naapurin oven edessä oli jätesäkki jne jotain nestettä. Olipas käynyt niin että alakerran mummo oli ilmeisesti heittäny veivinsä jo marraskuussa, siellä eteisen lattialla sitten oli osittain muumioituneena.

      Ne täplät olivat siis sen mummon ruumiista irtautunutta kaasua, ja se löyhkä voi jeesus.

      Onpa Raisiossa käynyt eräälle neidille samoin, silloin vain sanoivat että siivoisit useammin. Meni kuukausia ennenkuin alkoi tapahtumaan, meinaan neidin ilmastointiputkista alkoi ilmaantua pieniä matoja ja siinä vaiheessa neidon isä soitti poliisit ja alakerrasta löytyi ruumis, että silleen.

      • Nyyyyyyyh

        Kyllä siinä raitis ilma alkaa tuntua taivaan lahjalta, jos on moista joutunut haistelemaan. Jos moista epäilee, pitää vaan järjestää niin kova mekkala, että uskovat. Itse olen niin herkkä hajuaistinen, etten pystyisi olemaan moisen hajun kanssa hetkeäkään.


      • tässä keskustelussa
        Nyyyyyyyh kirjoitti:

        Kyllä siinä raitis ilma alkaa tuntua taivaan lahjalta, jos on moista joutunut haistelemaan. Jos moista epäilee, pitää vaan järjestää niin kova mekkala, että uskovat. Itse olen niin herkkä hajuaistinen, etten pystyisi olemaan moisen hajun kanssa hetkeäkään.

        aika iso osa tuntuu olevan sitä mieltä että ihan tavallinen jutustelu on heti jotain kyttäämistä ja vahtimista. Luuleeko jotkut ihmiset olevansa niin tärkeitä että toisilla ei todellakaan olisi yhtään muuta tekemistä kuin vahtia heitä...en tajua. Tuo on minusta jo huolestuttavaa...
        Ei ainakaan mun elämäni ole niin ainutlaatuisen merkillisen ihmeellisen kummallista että luulisin kaikkien naapureitteni seuraavan minua uteliaana. Vietän ihan tavallista elämää, olen sairaseläkkeellä (selkä hajalla), en ole rikas mutta pysyn hengissä ja juon joskus jopa olutta 1-2 kertaa parissa kuukaudessa, eikä minusta/minulle ole tullut kukaan tullut päätään aukomaan tai vahtimaan.
        Juttelen lähikaupanmyyjien kanssa ja naapureitten kanssa aina jotain kun tapaamme. Juttelen naapureitten koirien kanssa jne...Ja vielä he ( koirat) kaikki tuntuvat jutustelevan oikein mielellään.
        Edellisessä (vuokra)asunnossa ainoat ihmiset jotka eivät sanoneet edes "moi" olivat nuoret äidit lastenvaunuineen ja nuoret yleisemminkin.
        Tervehdin kuitenkin ja en sitten enää muuta sanonutkaan.
        Olen itse päälle 50 v mies, pukeudun siististi, en konttaile kännissä pihalla, en metelöi kotona, enkä ulkonakaan. Eikä minua ainakaan kukaan kyttäile vai onko minussa jokin vika kun kukaan ei kyttää minua.


      • ärkole
        tässä keskustelussa kirjoitti:

        aika iso osa tuntuu olevan sitä mieltä että ihan tavallinen jutustelu on heti jotain kyttäämistä ja vahtimista. Luuleeko jotkut ihmiset olevansa niin tärkeitä että toisilla ei todellakaan olisi yhtään muuta tekemistä kuin vahtia heitä...en tajua. Tuo on minusta jo huolestuttavaa...
        Ei ainakaan mun elämäni ole niin ainutlaatuisen merkillisen ihmeellisen kummallista että luulisin kaikkien naapureitteni seuraavan minua uteliaana. Vietän ihan tavallista elämää, olen sairaseläkkeellä (selkä hajalla), en ole rikas mutta pysyn hengissä ja juon joskus jopa olutta 1-2 kertaa parissa kuukaudessa, eikä minusta/minulle ole tullut kukaan tullut päätään aukomaan tai vahtimaan.
        Juttelen lähikaupanmyyjien kanssa ja naapureitten kanssa aina jotain kun tapaamme. Juttelen naapureitten koirien kanssa jne...Ja vielä he ( koirat) kaikki tuntuvat jutustelevan oikein mielellään.
        Edellisessä (vuokra)asunnossa ainoat ihmiset jotka eivät sanoneet edes "moi" olivat nuoret äidit lastenvaunuineen ja nuoret yleisemminkin.
        Tervehdin kuitenkin ja en sitten enää muuta sanonutkaan.
        Olen itse päälle 50 v mies, pukeudun siististi, en konttaile kännissä pihalla, en metelöi kotona, enkä ulkonakaan. Eikä minua ainakaan kukaan kyttäile vai onko minussa jokin vika kun kukaan ei kyttää minua.

        Kyllä välillä pistää hymyn huuleen kun tervehtii näitä samoja mörököllejä ketkä eivät koskaan tervehdi takaisin, ontto katse heidän silmistään aina hohkaa heheh, onkohan he edes ihmisiä ?


      • Sielun Peili
        ärkole kirjoitti:

        Kyllä välillä pistää hymyn huuleen kun tervehtii näitä samoja mörököllejä ketkä eivät koskaan tervehdi takaisin, ontto katse heidän silmistään aina hohkaa heheh, onkohan he edes ihmisiä ?

        Saa sanoa kuin Tarmo Manni kolmosen ratikassa, että "minne näitä mykkiä viedään" ? En tiedä mistä johtunee, mutta pystyn yleensä aika nopeasti näkemään ihmisen sielun ja olemuksen tärkeimmät puolet, puhu tai ei, silmistä sen näkee. Ja muutamasta sanastakin kuulee, että joillakin ei ole kuin raha, sen kerääminen ja laskeminen mielessä. Laskelmoiva ihminen naureskelee vähän kaikelle ja kaikille, koska on mielestään niin älykäs ja toisten yläpuolella, toki löytää aina kaltaistaan seuraa. Siellä sitten kilpailevat tukka putkella, kunnes ovat toistensa tukassa kiinni ja kaikki on taas niin kauheaa !

        Kylmyys toisia ihmisiä kohtaan on aistittavissa ja lämpö myöskin. Joskus tulee tietysti niitä yllätyksiäkin, toivon mukaan niitä iloisia !


    • e-rakko

      mitä pahaa siinä on jos kotiinsa kuolee eikä kukaan tule tarkistamaan oletko hengissä? Ei haittaisi mua ainakaan vaikka olisin kuolleena seuraavat sata vuotta ilman että kukaan mua löytää. Mitä väliä? Tuskin sitä kuollutta haittaa tuommoinen asia. Teillä vaan omatunto kolkuttaa kun ette itse käy omia sukulaisianne tapaamassa mielestänne tarpeeksi usein. Kyse on siis tekopyhästä hurskastelusta.

      Jos jollain ei ole ketään sukulaista tai tuttavaa hengissä ja hän kuolee kotiinsa yksin, ei se välttämättä tarkoita sitä, että hänen elämänsä olisi ollut jollain lailla huonompaa kuin ylikierroksilla käyvien 24/7 ihmisten jotka eivät uskalla yöksikään sulkea kännykkäänsä pelkonsa takia, jos vaikka pomo tai joku muu "tärkeä" sattuu soittamaan. Itse olen taipumassa enemmän ja enemmän erakoitumisen suuntaan sairaan nyky-yhteiskunnan menoa seuratessani.

      • ergerg

        Olen yksineläjä ja olen vähän huolissani siitä että kuolen äkillisesti taikka nukkuessani kotiini ja raatoni haju turmelee asunnon ja sukulaisteni perinnön arvo alenee. En tykkää pitää tiheästi yhteyttä kun ei mitään erityistä asiaakaan usein ole, tyhjän lässyttämistä en osaa. Tarkistussoittojakaan en jaksa, enkä niillä haluaisi ketään vaivata.

        Olen suunnitellut ottaa käyttöön eräänlaisen "kuolleen miehen kytkimen". Verkkovirtakäyttöisen ajastinkytkimen perään laittaisin jonkin kovaäänisen sireenin. Joka päivä joutuisi kääntämään ajastimeen lisää aikaa tai muuten se kytkisi hälyttimen soimaan mikä havahduttaisi naapurit. Kaupallista sovellusta laitteesta ei taida olla, toivottavasti tulee.


    • realisti.

      Oletko käynyt jakomäessä?

      Ihmiskuonaa täynnä jotka haisee, kuolee, mätänee kokoajan.

      Ei jonkun jakomäen persreiän takia kannaa yöunia menettää.
      Todennäköisesti kaveri oli niin täyssontiainen ettei kukaan halunnut sitä tuntea.

      • tiedoksi vaan

        Sulkemalla toiset ihmiset pois sydämestäsi, suljet itsesi pois ihmisten sydämistä, kaikkien. Halusit tai et. Myötätunto toisia kohtaan on suorassa yhteydessä myötätuntoon itseäsi kohtaan. Ja aito myötätunto on konkreettista auttamista, tekoja.


    • asdad
    • kerrostaloissa

      kaupungeissa tunneta toisiamme

    • ruumis haisi viikoja

      Kaupungeissa, Helsingissä, Ny:ssä, Tokiossa jne.. yksinäiset ihmiset kuolevat yksin, koska he itse tuntevat
      tai ovat tulleet yksinjätetyiksi. Monet meistä, jotka haluavat omaa rauhaa, eivät kuole onnettomana,koska
      juuri niihän se oli tavoitekin.
      On meitä, jotka jäävät yksin, ja tulee olemaan, kysyn, missä OLI elämä, eikö kukaan välittänyt,
      annoitko kaiken aikasi työlle, perheelle joka jatkoi kulkuaan, vai eikö sitäkään ollut ?
      Missä eli tämä ihminen, MISSÄ OLI ELÄMÄ , NIIN huomaatta, että vain haju jäi ???

      Lämmöllä, MINÄ, MINÄ, HÄN, ME, TE ...

    • kkk.

      Eipä oo tullut tarkistettua onko tuo vielä hengissä. Kesällä kävin polttopuita sieltä hakemassa vaan tyhjän näköinen oli mökki. Noh, näkkööpähän tuo joululomalla jos on veivin heittänyt. Välisukupolvi on kuollut niin ei muita kyselijöitä oo.

    • muuuuuuu
    • ....................

      Mahtaako taloyhtiössä olla aihetta virtausmittauksille, taitaa olla ilmanvaihdossa jotain häikkää jos rappuun haisee.

      • Erottakaa hallitus

        Siellä istuu sellaisia kansan- ja maanpettureita, että hyysäävät vaan mamuja vaaliääniksi kansan verorahoilla, oma kansa saa kuolla kuin rotat köyhyyteen.


    • kjhjuhyfr

      Helpointa olisi laittaa pakolliset hajudetektorit kaikille vanhoille ihmisille asuntoihin ja tietenkin pakollinen valvontamaksu vaikkapa 250e per vuosi. Näin kerätyillä varoilla voitaisiin ottaa lisää pakolaisia suomeen tai ostaa tuppeen sahattua lautaa kepulaisille.

    • dj eetu

      Ihme et joku huomasi mätääntyvän ruumin hajun jakiksessa koska se mesta haisee pahalta.

      • bääää bääää

        Palovaroittimeen pitäisi lisätä "kalmanhaju" tunnistin.


      • viljortti
        bääää bääää kirjoitti:

        Palovaroittimeen pitäisi lisätä "kalmanhaju" tunnistin.

        itsekin kyllä sitä mieltä, ettei ihan heppoisin perustein tarvitse toisten asuntoihin mennä.. Meilläkin on vastasyntynyt vauva, joka on saanut heräillä putkiremontin vuoksi pörräävien raksamiesten ramppaamiseen muutaman kerran liikaa.. Oman kodin rauha ja intimiteetti kadonnut sen mukana..

        www.elinvoima.net


    • jrweionv

      ... niin surullista miten monesta kirjoituksesta paistaa juuri se välinpitämättömyys mitä joissain viesteissä mainitaan. Niin pitkälle ollaan menty tässä yhteiskunnassa että kukaan ei toisesta välitä millään lailla. Ihmettelen erityisesti kirjoituksia jotka kylmästi toteavat että kuollut mikä kuollut... juuri siksi ettei kukaan välitä.

    • popotti

      Sain toissapäivänä tietää, että tunsin tämän Jakomäen miehen.
      En ollut vuosiin häntä nähnyt. Tiedän ettei hänellä ole sukulaisia ja hänen parhaimpia
      kavereita, keiden kanssa tämä eläkeläinen usein nähtiin kahviloissa istumassa, on jo kuolema
      korjannut.


      Ei tässä ole kyse siitä, miksemme pidä toisistamme parempaa huolta.
      Tässä tapauksessa ei vaan ollut ketään joka sitä huolta olisi pitänyt.

      • ,ehkätuttu???

        miehen niin miten hän yleensä liikkui. Käyttikö yleisiä kulkuneuvoja, kulkiko pyörällä, mopolla vai miten liikkui ? Oliko minkä ikäinen ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1613
    2. 44
      973
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      938
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      909
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      859
    6. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      57
      836
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      803
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      775
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      742
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      54
      730
    Aihe