Mistä kummilusikkaperinne on tullut?

Sylikummi

Olemme juuri ostamassa kummilapselle lahjaksi kummilusikkaa, ainakin meillä se on ollut sylikummin perinteinen lahja. Mutta mistä perinne tulee? En löytänyt mistään tähän vastausta...

3

1253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisiko tästä apua?

      "ApostolinlusikatJaa että onko apostolinlusikka harvinainen? No ei se aivan ainutkertainen ole, jos nyt ei aivan yleinenkään. Apostolinlusikoita valmistettiin Pohjois-Euroopassa keskiajalla ja uuden ajan alussa. Ne olivat suurimmassa suosiossa Englannissa, mutta niitä käytettiin myös mannermaalla, etenkin Saksassa ja Alankomaissa. Suomesta on löydetty tähän mennessä kaikkiaan viisi apostolinlusikkaa.
      ApostoIin lusikka on valmistettu Englannissa 1500-luvun lopulla tai 1600-luvun alussa. Varren päässä olevalla hahmolla on selässään lierihattu. Tämä yksityiskohta kertoo, että kyseessä on Jaakob vanhempi eli Sebedeuksen poika. Hän on pyhiinvaeltajien suojelija, jonka hauta sijaitsee Espanjassa Santiago de Compostelassa. Hänen hautapaikkansa on Euroopan tärkeimpiä pyhiinvaelluskohteita.
      Apostolinlusikat liittyvät 1500-luvulla syntyneeseen tapaan antaa vastasyntyneelle lahjaksi lusikka. Lusikoita hankkivat vastasyntyneen vanhemmat ja kummit. Apostolinlusikkaperinteestä luovuttiin 1600-luvun loppupuolella. Samaa juurta oleva kummilusikkaperinne elää vielä tänäkin päivänä. Rikkaat kummit ja vanhemmat lahjoittivat kultaisia tai hopeisia apostolinlusikoita, köyhemmät joutuivat tyytymään tina- tai kuparisekoitteisiin ruokailuvälineisiin. Tästä johtuu sananparsi, että joku on syntynyt hopealusikka suussa. Hän on toisin sanottuna lähtöisin rikkaasta perheestä.
      Apostolinlusikoita voitiin valmistaa yksittäisinä, pareittain tai kokonaisina kolmentoista lusikan setteinä. Yksittäisten lusikoiden osalta on arveltu, että lusikan esittämä apostoli olisi valittu joko kasteen saaneen lapsen nimen tai lahjoittajan suojeluspyhimyksen mukaan. Kokonaiseen kahdestatoista apostolista koostuvaan settiin kuului kolmastoista hahmo, joka oli joko Kristus tai Neitsyt Maria."

    • täti hopea

      Kummiuden alkuaikoina oli tärkeä turvata lapsen tulevaisuutta kummilahjoilla, joten lapselle oli löydettävä mahdollisimman varakas kummi.
      Paitsi raha, myös hopeaesineet olivat tärkeä osa varallisuutta. Lisäksi hopealla katsottiin olevan pahalta suojaavia vaikutuksia. Hopealusikan käytölle löytyi myös arkinen selitys: bakteerit eivät kasva jalometallissa, joten hopeinen vauvanruokalusikka on hygieeninen käytössä.

      Nykyään kummilahjat ovat enemmänkin symbolisia hyvän tahdon osoituksia. Vaikka kummilahjojen kirjo on nykyään laaja, on kummilusikka säilynyt edelleen yhtenä suosikkilahjana.

      Lähde: Aurejärvi-Karjalainen, Perheen omat juhlat

      ps. olen itse saanut syödä omalla kummilusikallani, sittemmin se on laitettu talteen muiden hopealusikoiden joukkoon.

      • nounounou

        Mun mielestä tuo kummilusikka on aikansa elänyt juttu, anteeksi vain jos se joitain ärsyttää. Olen itse ihastunut näihin uudempiin kummilahjoihin, kuten kummisormukseen, jollaisen olen ostanut molemmille kummilapselleni, tytölle ja pojalle. Olen toisen sylikummi. Mielestäni sormuksessa on kaunis symbolinen ajatus kummin ja kummilapsen välille ja ainakin tyttö voi haluta isompana pitää sormusta ketjussa koruna, mutta jos ei halua en siitä loukkaannu.
        Olen aikoinani saanut lusikoita vaikka kuinka paljon. Niitä tuli tietysti kastetilaisuuteen, niitä tuli sen jälkeen synttärilahjaksi, rippijuhlissa ja ylioppilasjuhlissa. Sinne ovat jääneet kaapin pohjalle. Päätin, että en osta ensimmäistäkään lusikkaa omille kummilapsilleni.
        Tosin olenkin vähän perinteiden vastustaja. :o) En toki loukkaannut jos omat lapseni lusikoita saavat, sain vain itse niin tarpeekseni niistä lusikoista aikoinaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe