Selkävaivaiselle hyvät patjat ?

ArgH!

Luonnollisestikin sopivan ja hyväksi osoittautuvan patjan ominaisuudet ovat osin myös yksilöllisiä tekijöitä, mm. paino ja ruumiinrakenne vaikuttavat asiaan. Itselleen sopivan patjan löytäminen voi olla melko haasteellista, jolloin samasta tuotteesta käyttäjästä riippuen voi olla hyvinkin vastakkaisia kokemuksia.

Kauan on eri tahojen toimesta toistettu, että hyvän patjan, varsinkin selkävaivaiselle, tulee olla pikemminkin kova / kovahko. Käytännössä patja ei kuitenkaan saisi olla käyttäjälleen liian kova, eikä liian pehmeä, ei lankku eikä toisaalta riippukeinukaan. Esimerkiksi olkapään tulisi upota patjaan, samalla kuin keho saa tasaisen tuen ja selkäranka pysyy linjassa. Riittävä mukautuva ja pehmeä pintamateriaali, jonka tulisi samalla tarjota tasaista tukea, riittävä ryhdikkään patjan ytimen yllä.

Onko palstalaisilla kokemusta kehon lämpöön reagoivista ja muotoutuvista muistin omaavista materiaaleista kuten Tempur ( jolle huoneenlämmön tulisi kuulema olla mieluummin n. 18-19°). Mikäli Tempur, niin mikä malli on ollut kyseessä? Ilmeisesti henkilön painokin vaikuttaa sopivan Tempur-mallin valinnassa?

Onko Tempurille vastaavaa kilpailevaa tuotetta?

- http://www.tempur.fi/

Entä viskoelastiset kehoon mukautuvat muistin omaavat patjat?

- http://www.inva-apuvaline.fi/tuoteluettelo/asuminen/Sangyt/Patjat/fi_FI/Patjat/

Itselläni on laadukas patja, joskin se on liian kova johon keho ei mukaudu. Tästä johtuen varsin agressiiviset kivut katkovat ja pilaavat yöt. Ps. Lanneranka luudutettu ja tuettu ruuveilla ja levyillä.

Yhtenä vaihtoehtona on ollut laittaa oheinen Tempurin petauspatja kompensoimaan liian tiukkaa patjaa ja olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia siitä (on hieman hintava testi, ellei toimi):

- http://www.tempur.fi/page21812.aspx?7 CM-SIJAUSPATJA by-Tempur® &_p=97&_c=152

Onko tiedossanne mahdollisesti muita vastaavia tuotteita petauspatjana?

14

10559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArgH!

      Reporangat hei, kertokaa nyt millaisista patjoista olette löytäneet hyvän kokonaisuuden, joka mahdollistaa edes suht' kokonaisen ja palauttavan levon / unen.

      Uskallan vahvasti epäillä, että ns. terveidenkin henkilöiden enempi vähempi krooniset selkävaivat johtuvat merkittävältä osin patjoista, jotka eivät ole heille sopivat, tai ovat huonokuntoisista sellaisita. Hyvin monet tinkivät patjahankinnoissa hankkien heikohkotasoisia ratkaisuja. Toisaalta ymmärrettävää, sillä ns. preniumpatjojen hinnat ovat suorastaan skandaalimaisen korkeat, joku mainitsi hinnaksi hyvälle setille huikeat n. 8000-9000€!

      Ps. Patjatehtaiden tulisi palkata reporangat testaamaan patjojaan (hyvää korvausta vastaan), sillä mikäli jokin patja / petauspatja osoittautuu hyväksi heille, niin se lienee mainio kaikille.

      • olkipatja

        >Uskallan vahvasti epäillä, että ns. terveidenkin henkilöiden enempi vähempi krooniset selkävaivat johtuvat merkittävältä osin patjoista

        Uskalla vain. Ei ole totta.
        Ennenvanhaa nukuttiin oljilla.


      • ArgH!
        olkipatja kirjoitti:

        >Uskallan vahvasti epäillä, että ns. terveidenkin henkilöiden enempi vähempi krooniset selkävaivat johtuvat merkittävältä osin patjoista

        Uskalla vain. Ei ole totta.
        Ennenvanhaa nukuttiin oljilla.

        >> Uskalla vain. Ei ole totta.
        Ennenvanhaa nukuttiin oljilla.

        Entä miten nukuttiin "ennen ennenvanhaan" ?

        Ps. Mistä ihmeestä näitä suunsoittajia oikein sikiää (oljilla?) !

        Itse asiaan heillä ei ole mitään asiallista ja rakentavaa kommentoitavaa.

        Toisaalta suunsoittoon energiaa ja aikaa riittää vaikka muille jakaa, ikäänkuin heillä olisi ikuisuus edessä.


      • olkipatja
        ArgH! kirjoitti:

        >> Uskalla vain. Ei ole totta.
        Ennenvanhaa nukuttiin oljilla.

        Entä miten nukuttiin "ennen ennenvanhaan" ?

        Ps. Mistä ihmeestä näitä suunsoittajia oikein sikiää (oljilla?) !

        Itse asiaan heillä ei ole mitään asiallista ja rakentavaa kommentoitavaa.

        Toisaalta suunsoittoon energiaa ja aikaa riittää vaikka muille jakaa, ikäänkuin heillä olisi ikuisuus edessä.

        >Entä miten nukuttiin "ennen ennenvanhaan" ?

        En ole varma. Tiedätkö sinä?


        >Ps. Mistä ihmeestä näitä suunsoittajia oikein sikiää (oljilla?) !
        >Itse asiaan heillä ei ole mitään asiallista ja rakentavaa kommentoitavaa.

        Kommentoin, että en ole kanssasi samaa mieltä. Miksi se ei ole rakentavaa?


      • ArgH!
        olkipatja kirjoitti:

        >Entä miten nukuttiin "ennen ennenvanhaan" ?

        En ole varma. Tiedätkö sinä?


        >Ps. Mistä ihmeestä näitä suunsoittajia oikein sikiää (oljilla?) !
        >Itse asiaan heillä ei ole mitään asiallista ja rakentavaa kommentoitavaa.

        Kommentoin, että en ole kanssasi samaa mieltä. Miksi se ei ole rakentavaa?

        Ystävällien suositus: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2795

        Piste.


      • Nainen 29

        Vastaanpa nyt kun kerta käsketään.

        Itse olen kärsinyt selkävaivoista vuodesta 2001 ja nukun ihan tavallisella patjalla, Asko Bonnel Lux, painolleni sopivana ja 5cm petauspatkalla. Hyvin nukun. Olen huomannut, että liian kovalla tai pehmeällä patjalla en nuku hyvin. Esim. kavereiden luona yöpyminen futonilla on kaameinta, mitä tiedän.

        Patjaa tärkeämpänä pidän tyynyä, jonka on oltava juuri sopivanlainen. Itselläni on säädettävää mallia oleva tyyny (valmistajaa en muista, marketista ostettu) josta olen ottanut täytettä pois jotta tyyny olisi juuri oikean korkuinen.

        Olen liikkeessä kokeilut Tempuria, eikä se vakuuttanut. Tuntui liian kovalta minulle, mutta kaitpa se on hyvä kerta se niin kalliskin on.


      • ArgH!
        Nainen 29 kirjoitti:

        Vastaanpa nyt kun kerta käsketään.

        Itse olen kärsinyt selkävaivoista vuodesta 2001 ja nukun ihan tavallisella patjalla, Asko Bonnel Lux, painolleni sopivana ja 5cm petauspatkalla. Hyvin nukun. Olen huomannut, että liian kovalla tai pehmeällä patjalla en nuku hyvin. Esim. kavereiden luona yöpyminen futonilla on kaameinta, mitä tiedän.

        Patjaa tärkeämpänä pidän tyynyä, jonka on oltava juuri sopivanlainen. Itselläni on säädettävää mallia oleva tyyny (valmistajaa en muista, marketista ostettu) josta olen ottanut täytettä pois jotta tyyny olisi juuri oikean korkuinen.

        Olen liikkeessä kokeilut Tempuria, eikä se vakuuttanut. Tuntui liian kovalta minulle, mutta kaitpa se on hyvä kerta se niin kalliskin on.

        >> Vastaanpa nyt kun kerta käsketään.

        Toivotaan kohteliaasti ;)

        Olen ollut hieman yllättynyt miten vähän (ei juuri lainkaan) tälläkin palstalla on reporankojen kesken ollut keskustelua ja ideoiden vaihtoa hyvistä ja sopivista patjavaihtoehdoista / kombinaatioista. Niillä on kuitenkin hyvin keskeinen rooli, varsinkin selkäongelmaisille.

        Selailin juuri ulkolaisia foorumeita ja melko useinkin tuli vastaan tilanne, jossa vaikeista selkäongelmista ja "helvetin-öistä" (ja sen seurauksena myös vaikeasta arjesta) kärsivät olivat saaneet radikaalin helpotuksen löydettyään itselleen sopivan patjakokonaisuudeen. Luonnollisestikaan se ei korjaa varsinaista fyysistä ongelmaa, mutta rauhalliset / rauhallisemmat ja palauttavat yöt saavat ihmeitä aikaan elämisen laadun suhteen.

        Varsin moni oli nukkunut liian kovalla patjalla ("laadukkaalla") ja jotkut olivat saaneet suuren helpotuksen sitä kompensoivalla muotoja mukailevalla petauspatjalla, vaihtamatta koko settiä. Aika moni oli investoinut joko Tempur-petariin tai johonkin sen kilpailevaan edullisempaan vaihtoehtoon.

        Tuo tyyny on tärkeä kokonaisuuden kannalta. Itsellä myös tuollainen säädettävä malli jossa tuli mukana extrapakkaus täytettä. Voi joko lisätä tai vähentää.

        Tempurin testaus liikkeessä saattaa olla riittämätöntä, sillä se reagoi ruumiin lämpöön ja siihen tarvitaan hieman enemmän aikaa. Alkuun se kuulema tuntuu hieman kovalta, kuten sanoit, mutta reagoidessaan ruumiin lämpöön, pehmenee ja se mukautuu mielyttävästi kehon muotoihin ja siihen uppoaa hieman kuin pehmoiseen muottiin ja se tarjoaa hyvän tuen koko keholle. Näin lukemani perusteella.

        Jotkut pitävät siitä toiset eivät. Jotkut sanovat, että kovilla kesähelteillä se menettää ominaisuuksiaan tukien huonommin, ollen myös liian kuuma. Joidenkin mielestä patja hieman "lässähtää" jo noin puolen vuoden kuluttua tarjoten heikomman tuen. Tempurilla useampia patjamalleja, joten voisiko olla väärä malli henkilön painoon nähden (?).Toiset taas kertovat olevansa siihen erityisen tyytyväisiä vielä vuosienkin jälkeen. Vaikuttaneeko henkilön paino asiaan, esim. 55kg vs. 85 kg (?), vaikka valmistaja antaakin tuotteelle laajan painojakauman.

        Noiden Tempur-petareiden ja muiden viskoelastisten muodon muistavien petauspatjojen (7-8cm) käyttäjiltäkin olisi kiinnostava kuulla kokemuksia. Hinnat vaihtelee n. 130€:ta jopa yli 900€:n.

        Ps. Ana kaikkein teknisin ja kallein tuote ei välttämättä tarjoa parempaa tulosta kuin hyvälaatuinen mutta edullisempi vaihtoehto.


      • olkipatja
        Nainen 29 kirjoitti:

        Vastaanpa nyt kun kerta käsketään.

        Itse olen kärsinyt selkävaivoista vuodesta 2001 ja nukun ihan tavallisella patjalla, Asko Bonnel Lux, painolleni sopivana ja 5cm petauspatkalla. Hyvin nukun. Olen huomannut, että liian kovalla tai pehmeällä patjalla en nuku hyvin. Esim. kavereiden luona yöpyminen futonilla on kaameinta, mitä tiedän.

        Patjaa tärkeämpänä pidän tyynyä, jonka on oltava juuri sopivanlainen. Itselläni on säädettävää mallia oleva tyyny (valmistajaa en muista, marketista ostettu) josta olen ottanut täytettä pois jotta tyyny olisi juuri oikean korkuinen.

        Olen liikkeessä kokeilut Tempuria, eikä se vakuuttanut. Tuntui liian kovalta minulle, mutta kaitpa se on hyvä kerta se niin kalliskin on.

        Jos patjoissa olisi eroja ja niillä olisi merkitystä selkävaivoissa, olisi asiaa jo paljon tutkittu ja jokainen lääkäri sekä Käypä Hoito suositus ottaisi asiaan kantaa. Mutta kun ei ole mitään näyttöä.

        Vieraassa paikassa voi nukkuminen häiriintyä paikan ja patjan erilaisuuden takia ja siksi selkä jumittuu. Ei se tarkoita, että vieraspatja olisi huono. Siihen ei vain ole tottunut.


      • Nainen 29
        olkipatja kirjoitti:

        Jos patjoissa olisi eroja ja niillä olisi merkitystä selkävaivoissa, olisi asiaa jo paljon tutkittu ja jokainen lääkäri sekä Käypä Hoito suositus ottaisi asiaan kantaa. Mutta kun ei ole mitään näyttöä.

        Vieraassa paikassa voi nukkuminen häiriintyä paikan ja patjan erilaisuuden takia ja siksi selkä jumittuu. Ei se tarkoita, että vieraspatja olisi huono. Siihen ei vain ole tottunut.

        Tuo kyseinen futon-sohva painaa varmasti yli 100 kg (olin mukana muutossa) ja on aivan uskomattoman kova, kuin kovan hiekan päällä nukkuisi. En tiedä mitä täytettä siinä on, mutta kyllä se on epämukava.

        Itse olen muuten erittäin lahjakas nukkuja, eikä vieraat paikat, patjat tai tyynyt häiritse. Osaan jopa nukkua valot päällä :) Mutta tuo kavereiden futoni, jolla on tullut asusteltua siellä päin käydessä jopa pari viikkoa putkeen, on kyllä kauhistus. Aivan liian kova minun selälleni :)


      • t***a
        Nainen 29 kirjoitti:

        Vastaanpa nyt kun kerta käsketään.

        Itse olen kärsinyt selkävaivoista vuodesta 2001 ja nukun ihan tavallisella patjalla, Asko Bonnel Lux, painolleni sopivana ja 5cm petauspatkalla. Hyvin nukun. Olen huomannut, että liian kovalla tai pehmeällä patjalla en nuku hyvin. Esim. kavereiden luona yöpyminen futonilla on kaameinta, mitä tiedän.

        Patjaa tärkeämpänä pidän tyynyä, jonka on oltava juuri sopivanlainen. Itselläni on säädettävää mallia oleva tyyny (valmistajaa en muista, marketista ostettu) josta olen ottanut täytettä pois jotta tyyny olisi juuri oikean korkuinen.

        Olen liikkeessä kokeilut Tempuria, eikä se vakuuttanut. Tuntui liian kovalta minulle, mutta kaitpa se on hyvä kerta se niin kalliskin on.

        Patjani lienee jotain perusmallistoa oleva joustinpatja. Lätsähtänyt patja aiheuttaa selkävaivoja, sen huomaan, mutta sopivan tukeva halpakin kelpaa. Patja kannattaa kääntää pari kertaa ja ostaa uusi, kun kaikki puolet on käytetty.

        Tempurin tyyny ei sovi mulle ollenkaan. Olen kokeillut eri korkeuksilla, mutta ei. Niskani ei ole ikinä ollut niin kipeä kuin nyt. Minusta tuntuu, että se ei tue tarpeeksi. Ostin sen tilalle marketista jonkin säädettävän tyynyn, toivottavasti se sopiii kunhan saan niskan taas vertymään.

        Minulla on ollut vuosien mittaan jo monta tosi hyvää niskatyynyä, mutta tämä oli surkea. Harmi, että ehdin heittää vanhan pois. Olisi kumminkin ollut parempi, vaikka jo vähän litistynyt olikin. En muista merkkiä, mikä ja mistä ostettu.


      • Anonyymi
        olkipatja kirjoitti:

        >Uskallan vahvasti epäillä, että ns. terveidenkin henkilöiden enempi vähempi krooniset selkävaivat johtuvat merkittävältä osin patjoista

        Uskalla vain. Ei ole totta.
        Ennenvanhaa nukuttiin oljilla.

        Olkipatja tulee uudelleen huutoon. Ei se varmaan ihan huono ollutkaan..


    • Tyytyväinen Tempurii

      Olen nukkunut liki kymmenen vuotta Tempur-kombi patjalla ja olen erittäin tyytyväinen. Lievänä haittana voi pitää suurta painoa. Pitää olla melko vihainen ennen kuin sen saa yksin raahattua pakkaseen tuulettumaan.

    • Anonyymi

      Patja on tärkeä tekijä nukkumisessa.
      Ihminen viettää vuoteessa kolmasosan elämästään ja selkä ym. tukiranka reagoi tietenkin patjan laatuun.

      Jos vuosikaudet nukkuu ns. mutkalla huonolla patjalla niin selkäkin alkaa mennä mutkalle vaikkei sitä silmällä näekään.
      Vuosien myötä se alkaa kuitenkin selässä tuntua erilaisina vaivoina.

      Ihmisen paino on iso tekijä patjojen suhteen, kevyen ihmisen on helpompi löytää hyvä edullinen patja.

      Sitä en tiedä, kova vai pehmeä patja, se varmaan riippuu siitä mistä nukkuja tykkää.
      Itse en pysty liian pehmeällä patjalla nukkumaan, johtuen kai juuri omasta ylipainosta.

      Entisaikaan on nukuttu myöskin olkien päällä, ei välttämättä selälle se paras ratkaisu ja taitaa pistelläkin aika lailla. Oljet ovat aika teräväpäisiä.

      Kehitysmaissa nukutaan vieläkin usein paljaalla maalattialla. Jos hyvin on käynyt niin saattaa löytyä esim. riippukeinu alustaksi.

    • Anonyymi

      hei kyllä patja vaikuttaa paljon. joudun vaihtamaan usein selkävian takia. minulla aluspatja kovempi ja petari paksuhko pehmeä. En ole vielä kovinhyvää löytänyt, Hakuammuntaa, Kerran löysin tosi hyvän tyynyn. joka oli nimeltään taikayö. ostaisin jos jollain olis myytävänä. ei ollut kallis,oli muotoiltu matalahko ja pehmeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe