Opintolainaa- kyllä vai ei?

meeri_

Hei,

ajattelin kysyä täältä asiallisia neuvoja tilanteeseeni. Olen opiskelemassa ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi. Tutkinto on 3.5 vuotta siis. Nyt on vasta vuoden ensimmäinen puolisko menossa j aolen tullut pisteeseen, jossa joudun harkitsemaan opintolainaa.
Kannattaako ottaa? Kuinka paljon maksimissaan? Oletteko kokeneet opintolainan takaisinmaksun helpoksi, vaikeaksi, millaisista summista kyse..
Tuleva työllisyystilanne ei sinällään huoleta, melko hyvä vaikuttaa olevan.

16

2605

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Riippuu tietty paljon tilanteestasi. Itse sinnittelin lähes koko opiskeluajan pelkillä tuilla. Lopulta oli pakko ottaa lainaa.

Kun haet Kelalta opintolainaan valtiontakausta niin hae maksimimäärää. Pankistahan ei tarvitse nostaa kaikkea.
      Nosta vain sen verran kuin tarvitset. Koska töitä on tiedossa niin maksaminen ei liene ongelma. Joskin pienien liksojen takia kykenet ehkämaksamaan vähemmän kerralla / kuukausittain. Sovi pankin kanssa sitten kun maksun aika tulee. Oletusarvoisesti pankki ottaa lainan koron ja lyhennyksen suoraan tililtä puolivuosittain.

Valmistumisen jälkeen voi pari vuotta olla lyhentämättä jos ei sa atöitä ja saada Kelasta korkotukea jolla kuitata sinä aikana maksettavaksi kertyvät korot.

Oman lainani maksoin töihin päästyäni pois niin nopeasti kuin suinkin (2 vuotta).

• kokemusta...

Opiskelin 80-luvun lopulla kun ei ollut vielä tätä uudistettua opintotukijärjestelmää. Opintotuki ja asumislisä olivat niin pieniä että se oli itsestään selvyys että varsinkin muualla kuin kotona asuvat ottivat valtion takamaa opintolainaa. Sen lisäksi hieman töitä opintojen lisäksi. Valmistuin vuotta ennen lamaa ja jäin laman aikan työttömäksi 10,000 euron opintolaiunan kanssa. Kohtasin saman ongelman kuin kuin kymmenet tuhannet muuta vastavalmistuneet. Eli opintovelka piti lyhentää vaikka ei ollut työtä. Muistaakseni 30,000 opiskelijan lainat meni ulosotton ennenkuin lakimuutos tuli. Eli opintolaina ei enää mene automaattisesti ulosottoon vaan siitä neuvotellaan. Loppujen lopuksi maksoin 30,000 takaisin sitä 10,000 euron lainasta.

• Persut ja muut

Oletko ylpeä siitä ketä äänestät eduskuntaan?

• entinen opiskelija

Miksi olet ottamassa lainaa.

Jos tarvitset VÄLTTÄMÄTTÄ rahaa esim. ruokaan, asumiseen ja koulukirjoihin, opintolaina on tietty parempi ratkaisu kuin luottokortti tms. Korko on pienempi ja maksusuunnitelma on sovittavissa pankin kanssa. Paljonko sitten kannattaa ottaa? Tietysti vain sen verran kuin tarvitsee. Ei yhtään enempää.

Jos pystyt selviämään ilman lainaa ("selviämiseen" ei tarvita lomamatkoja, uusia vaatteita, viikottaisia baarireissuja, yms), lainaa ei kannata ottaa. Kun valmistut, luultavasti huomaat että eläminen on yllättävän kallista. Sitten harmittaa kun osa niistä tuloista menee korkoihin ja lyhennyksiin.

• lainaa..

Opintolaina on huomattavasti edullisempi kuin pikavipit ym. Huomaa kuitenkin,että opintolaina ei ole NIIN suuri kuin ehkä ajattelet. Sairaanhoitajilla riittää kyllä hirveän hyvin töitä, ellei ihan revitä käsistä töihin, joten varmasti sinulla tulee olemaan töitä. Valmistumisen jälkeen opintolainaa ei tarvitse HETI alkaa maksaa takaisin vaan siinä kestää hetki kun tulee maksuun. Myöskään koko lainaa ei todellakaan tarvitse hetimaksaa kerralla pois vaan maksusta pankin kanssa voi neuvotella useimmiten hyvin joustavasti.

• velaksi

ei todellakaan jos ilman selviää.hankaloittaa elämää takaisin maksuissa

• Itse otin lainaa vuosina 90-95 viitenä vuotena yhteensä 8.000 euroa (silloin tietysti markkoina).

Valmistumisen jälkeen on 2 vuotta aikaa maksaa vain korkoja pois 6kk:n välein (jollei muuta sovi pankin kanssa).

Sen jälkeen (2v jälkeen) alkavat lyhennykset myös 6kk:n välein, jollei muuta sovi.

Itse aloitin lyhennykset heti valmistumisen jälkeen, kun sain töitä.

Menin opintolainan myöntäjä pankkiin.
      He tekivät minulle laskelman:
      - laina-aika 5v x 2 = takaisinmaksu aika 10v
      - maksu per kk (halusin kk-maksun, en 6kk välein) 67 euroa
      - totesin, että maksetaan tuplana eli 135 euroa/kk
      == laina lyheni 5:ssä vuodessa.

Ottaessani lainaa, jota silloin sai nostettua aina puoli vuosittain, ei siis koko vuotta kerralla.
      Maksoin ensin puolen vuoden vuokrat, ja loppu olikin sitten käyttörahaa :-)
      Noh, kirjat etc. maksoi tietty.

Eli, jos kuvittelet työllistyväsi, ja nyt et pärjää, ja osaat hoitaa raha-asioitasi oma-aloitteisesti pankin kanssa - ei mitään ongelmia.

• Kaunops

Sellaista kyselisin, että jos vaikka nyt otan opintolainaa ja saankin keväällä/kesällä töitä, niin pystynkö heti alkaa maksamaan lainaa takaisin pankille? vai onko minun odotettava opintojen päättymiseen?

• gsdhj
        Kaunops kirjoitti:

Sellaista kyselisin, että jos vaikka nyt otan opintolainaa ja saankin keväällä/kesällä töitä, niin pystynkö heti alkaa maksamaan lainaa takaisin pankille? vai onko minun odotettava opintojen päättymiseen?

Itse olen tehnyt "ylimääräisiä lyhennyksiä" jo yli vuoden ajan. Valmistuin keväällä 2008 eli pankin mukaan en vielä tarvitsisi sitä opintolainaa lyhentää. Muistaakseni en edes voinut tehdä maksusuunnitelmaa viime vuonna vaan minua kehotettiin tekemään "ylimääräisiä lyhennyksiä". Näillä näkymin laina on maksettu jo ennen kuin pankin maksusuunnitelma alkaa... Pankkina minulla on OP.

• hhhfhfhfh

Älkää nyt hemmetti missään niemssä ottako opintolainaa!! Työttömyys on opintojen jälkeen hyvin todennäköistä.

Jos pitää valita ottaako pintolainaa vai jättääkö opiskelun, niin kannattaa valita jälkimmäinen vaihtoehto.

Kokemusta on. Koulutusta löytyy ja hyvät paperit. Töitä? Ei. Lainaa? Kyllä.

Opiskelu ei kannata. Se kannattaa jos on kiinnostunut oppimaan, mutta taloudellisesti se on todella huono sijoitus.

• Gurbo

"Opiskelu ei kannata. Se kannattaa jos on kiinnostunut oppimaan, mutta taloudellisesti se on todella huono sijoitus."

Mjaa. Ylemmän toimihenkilön työtehtäviin työkokemuksen ohella valmistavat koulutukset loppuelämäksi on huono sijoitus? Vähän on huono argumentti, silmälläpitäen halukkuuden suhdetta työnsaantiin ja tavoiteltavissa oleviin palkkatasoihin ylemmällä korkeakoulututkinnolla. Puhumattakaan siitä että NYT työllistyvillä sukupolvilla eläkeikäennuste on noin 64 vuotta. JOS haluat lukiopapereilla lakaista lattiaa n. 45 vuotta, niin se on sinun ratkaisusi.

Oma mielipiteeni on että opiskelu ei mene ikinä hukkaan, saati että se olisi millään muotoa kannattamatonta toimintaa. Itselläni on opintolainaa nostettu maksimimäärä, joista olen sijoittanut noin puolet. Kun opinnot tulevat (tämä on pakko) päättymään aikataulun mukaisesti, saan valtiontukena opintolainavähennyksen, jonka jälkeen voin sijoituksilla ja niiden nykyisillä tuotoilla maksaa maksaa lainastani n. 60%. Tämä tarkoittaa että opintojeni aikana olen saanut lisäavustusta n. 1200e/vuosi, jolla elää jo ihan kohtalaisesti pienet viikonlopputyöt ja opintotuet mukaanlukien.

Lainaa minulle jää maksettavaksi opintojeni päättymisen jälkeen n. 2100e.
      Kuten ehkä huomaat: Aivot pelastavat huonoilta sijoituksilta, ei hakuammunta ja lyhytkatseisuus. Opiskelu on pitkäkantoista ja takaa vähimmilläänkin ansiosidonnaiset korvaukst loppuelämäksi, jotka ylittävät reilusti ammattitutkinnon, saati ylioppilaan kuukausittaiset tulot.

En oikeasti oikein näe, että missä kohtaa opiskelu on huono sijoitus..

• fsgg

Sinnittele ensimmäinen vuosi ilman lainaa. Sitten mene kesätöihin ja säästä tienesteistäsi seuraavan lukukauden puskuri.

• fsdfsdfsd

otin 7 vuoden opiskeluaikana aikoinaan noin 15,000 euroa opintolainaa..
      puolen vuoden päästä on kaikki maksettu takas, 8 vuotta siinä menikin...
      tottakai takaisinmaksu tuntuu ikävältä, vaikkakin summa on ollut pieni 100-150 eur per kk. mutta silti mahtavaa saada se pois menopuolelta...en ois ottanu, jos olis ollu muuten rahaa elämiseen...no, kyllähän opintolainan takas maksaa, jos saa töitä ja ok palkkaa...

• merkkierkkimerkki

Velka tuntuu vankeudelta. En suosittele. Maisterin paprujen jälkeen muutaman vuoden sain nauttia töistä ja nyt työttömyyskorvauksilla noin viisi vuotta lainaa maksellut ja tuntuu ettei se pienene lainkaan. Alkaa usko loppua että koskaan pääsen enää töihin. Opintolainan maksaminen tuntuu absurdilta.
      Tilanteeni olisi nyt huomattavasti parempi ilman mitään opintoja.

• mhkutj

ainoat hyvät asia opintolainassa on se että jos ei saa kesätöitä voi saada toimeentulotukea kesällä jos olet nostanut opintolainaa maksimimäärän lukukaudella ja sitten nykyään jos valmistut tavoiteajassa niin saat osan opintolainasta niin kela maksaa osan lainastasi takaisin ikään kuin palkintona.

muuten työnsaanti ei ole varmaa millään alalla ja lainat on maksettava takaisin joka tapauksessa vaikkei töitä olisi siinä mielessä jos pärjää ilman ei kannata ottaa.

• amhHH

Itse yrittäisin hakea ensisijaisesti töitä opintojen ohjeen ja välttäisin lainaa. Olisiko sinulla mahdollisuus tehdä satunnaisesti töitä esim. viikonloppuisin tai parina iltana viikossa? Kannattaa ilmoittautua esim.vuokratyöntekijöitä välittävään firmaan ja kysellä vuoroja sieltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe