epäröin fretin hankkimista

annbuu

Olen 15 vuotias tyttö helsingistä, olen omistanut kaikenkarvaisia ja näköisiä eläimiä, hamstereita, marsuja, kaneja, rottia, koiria kissoja ja rottia. Seuraava unelmani olisi omistaa fretti. Rotat ovat olleet kovin haasteeni tähän mennessä, huone täynnä pissaa, kökäleitä tyynyn alla, vaatteet täynnä isoja reikiä `-.- Mutta ihania palleroita ne siitä huolimatta on. Olen suunntellut fretin hankintaa milttei koko ajan mutta nyt puolenvuoden ajan olen tosissaan etsinyt tietoja näistä makkaroista. Pidän itseäni vastuuntuntoisena ja kokeneelta lemmikin omistajalta kun silti paaljon kokemusta on. Suurimmat murheeni on, äitini hän ei ole mikään eläin tyyppi ja rottaset ovat saaneet hänen hermot niin tiukalle että on uhitellut heittää ne pois monta kerta. Nyt kun fretti on suunnitelmissa, olen huolissani että fretit järjestävät paljon enemmän haittaa kun rotat :s Onko tämä totta? Ovatko fretit ihan mahdotomia?

3

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vbbbbvbvbvb

      Oman äitini mielestä fretit ovat hankalampia kuin rotat (kun asuin vanhemmilla, minulla oli rottia, nyt en asu, on frettejä). Äitini ei ole eläinihminen. Frettini juoksevat äidin perässä, roikkuvat jaloissa, eikä niitä voi sulkea häkkiin kuin tilapäisesti. Rotat voivat olla hiljaa häkissä ison osan päivästä, jos häkki iso, eivätkä yleensä "ahdistele" ihmisiä ketkä eivät niistä pidä. Frettiä on vaikea sulkea yhteen huoneeseen, se kaataa lasit, ja penkoo kukkaruukut, karkaa ovesta jos vähän raottaa. Fretin voi saada tosin sisäsiistiksi (ei aina eikä 100%) eikä se pure reikiä vaatteisiin. Tosin voi kaivaa sohvaan reiän. Mielestäni rotat ovat helmpompia eivätkä laita huushollia ylösalaisin ... ei frettikään, mutta hulinaa ja huisketta se tuo ihan eri tavalla, rottien sipsutellessa hiljaa seinän vieriä. Mieti että olis kissanpentu kotona...jotain kissanpennun ja rotan (koon puolesta, ja että menee koloihin jne) väliltä ehkä? Rottia voi pitää vain yhden perheenjäsenen lemmikkinä poissa muiden silmistä ja jaloista yhdessä huoneessa, mutta fretin kanssa koko perhe joutuu tekemisiin 100% halusi tai ei. Lupaus "se on vain minun huoneessa, ette tule huomaamaan" - ei tule onnistumaan valitettavasti.

      • annabuu

        kiitos vastauksesta!
        Ei rottien olemassaolo haitannut äitiäni mutta juuri se haju ja jyrsiminen. Äiti ei varmaan ihastuisi siihen että terävähampainen fretti hyökkäilee lahkeisiin. Pitää vaan yrittää ylipuhua hänet kertomalla myös pahat puolet


      • vbbbbvbvbvb
        annabuu kirjoitti:

        kiitos vastauksesta!
        Ei rottien olemassaolo haitannut äitiäni mutta juuri se haju ja jyrsiminen. Äiti ei varmaan ihastuisi siihen että terävähampainen fretti hyökkäilee lahkeisiin. Pitää vaan yrittää ylipuhua hänet kertomalla myös pahat puolet

        Vielä: fretit eivät jyrsi onneksi, mutta voivat keksiä sellaisia kolttosia mitkä eivät rotille tulisi mieleenkään. Ihan samaan tapaan kuin kissanpentu, kristallit voivat olla vaarassa. Ja, freteissä on haju. Mutta jos sulla on nyt esim. vain yksi fretti aluksi (vaikka ne tykkäävätkin seurasta) ja se naaras (pienempi, vähemmän kakkaa jne, ja miedompi haju), ja pidät paikat puhtaana eli huone, sen nukkumapaikat, ja se oppii sisäsiistiksi, hajuongelmat ovat mielestäni pienempiä kuin rotalla - rotathan merkkailevat pitkin lattioita ja hyllyjä. Kannattaa olla äidille aika rehellinen, ehkei pelotella liikaa kauhujutuilla, mutta kertoa myös huonot puolet. Ja jos mahdollista käykää frettikodissa (ehkei sellaisessa missä kiimainen uros ...), kannattaa pelata avoimilla korteilla, äitisi voi kuitenkin joutua hoitamaan frettiäsi joskus (matka, sairaus, jotain).

        Ja kuten kaikki sanoo yhä uudestaan täällä, suosittelen vs fretit tai pk fretit foorumeita!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1330
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1118
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      905
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      891
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe