Leppävaaran ratsastuskoulu

hevoseton

Onko kenelläkään kokemusta tallista? Opetus? Hevoset? Entä irtotuntien HINTA? Olen joskus käynyt tallilla kiertelemässä, mutten sen kummenpaa ja tästäkin on jo aikaa, joten kertokaapa ihmiset mielipiteitänne. :)

107

12350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..::Emily::..

      Irtotunnit maksaa yleensä 27e (mulla ainakin) 10kerran kortti 235e (mulla ainakin) Ja 20kerran kortti 435e (mulla ainakin) Talleilla opetetaan yleesä laukka, ravaus, töltti, käynti, ja passi. Se mitä sä hepalle tunnin alussa teet on: Laitat riimun ja sidot kiinni, harjaat hännän ja harjan piikkisukalla, Muun turkin harjaat juuriharjalla, pölyn ja irtolian puhdistat pehmeällä harjalla, on olemassa muitakin harjoja ja sellasta mut eri talleilla on omat säännöt. Sitten putsaat kaviot ja kuovit lian pois. Sitsä laitat satulan ja suitset. Ja meet maneesiin, siel teet mitä kuuluu yms... ja tunnin lopussa joudut ehkä pesemään hevosen jos se on hikoillut paljon, ja laittaan loimun (yleensä joku muu tekee sen sun puolesta kun oot aloittelia). Tunneille kanttii tulla puolituntia etuajassa että ehtii laittamaan hevosen. Talleilla saa sitten kyllä apua kaikkeen, ettei yksikseen alotella. Sulle myös valitaan joko vakituinen heppa tai sa ratsastat sillä mikä sulle annetaan tunnin alussa.... (En tiiä mikä muitten tallien hinta on mut käyn kuuman talleilla ja siel maksaa suunnilleen ton verran. Ja oon käyttäny kaikkii oon ollu YK tunneil = yksityis tunneilla, ja 10kortin oon ostanu ja 20kerran kortin....)

      • Sazuu

        Ratsastin siellä, mutta lopetin koska hevoset olivat niin ilkeitä ja siellä pyöri liikaa hoitajia. En tykännyt. Huom, tämä oli vain oma mielipiteeni.


      • Ratsastan siellä!
        Sazuu kirjoitti:

        Ratsastin siellä, mutta lopetin koska hevoset olivat niin ilkeitä ja siellä pyöri liikaa hoitajia. En tykännyt. Huom, tämä oli vain oma mielipiteeni.

        Vielä Hevoset pääsevät vain kerran viikossa ulos,onko totta?


      • evesku

        Missä tämä talli on kun olisin innokas tulla katsomaan tallila


      • Anonyymi
        evesku kirjoitti:

        Missä tämä talli on kun olisin innokas tulla katsomaan tallila

        leppävaarassa


      • Anonyymi
        Ratsastan siellä! kirjoitti:

        Vielä Hevoset pääsevät vain kerran viikossa ulos,onko totta?

        Ei todellakaan pidä paikkaansa. Hevoset pääsee joka päivä ulos tarhaamaan ja kesäisin laitumille.


      • Anonyymi
        Ratsastan siellä! kirjoitti:

        Vielä Hevoset pääsevät vain kerran viikossa ulos,onko totta?

        Ei ole totta. Pääsee joka päivä.


      • Anonyymi
        evesku kirjoitti:

        Missä tämä talli on kun olisin innokas tulla katsomaan tallila

        Leppävaarsa olen kyllä ymärtänyt että hevosten varusteet eivät ole niin hyviä hevosille ja että hevoset olisivat ali ravittuja mutta saatan olla väärässä


      • Anonyymi
        Ratsastan siellä! kirjoitti:

        Vielä Hevoset pääsevät vain kerran viikossa ulos,onko totta?

        Ei oo hepat pääsee joka päivä ulos


    • JS

      Innostuin ratsastuksesta ja selvitin pääkaupunkiseudun tarjoamia mahdollisuuksia 5 - 8 hengen aikuisryhmälle (alkeiskurssi). Päädyimme Evitskogin ratsastuskouluun, sitä ennen soitin läpi noin kymmenkunta eri tallia. Leppävaara ei vastannut ollenkaan, toisaalta kuyulin siitä kyllä ihan ok kommenttejakin. Tuolta löydät vertailua:
      http://bluebrook.wordpress.com/rescue-koirista-lyhyesti/ratsastuksesta/

      • minävaaannnn

        Leppävaaran ei vastaukseen saattoi olla syy? esim. jos puhelinlinja ei ollut silloin auki, kannattaa nimittäin aina tarkistaa puhelinaukioloajat netistä :) (www.majoran.org)
        Ja parempihan se on ettei opettajan kännykkä tunnilla ala soimaan


    • RLÖL.,BVMZSDZGHÖ

      Olen ratsastanut Lepuskissa nyt jo pidemmän aikaa, eli kokemusta on! Ja voin kertoa, että tallilla on iloinen ilmapiiri, hyvä kuntoiset ja mukavat hevoset ja ponit, hyvät opettajat niin aloittelijoille kuin kokeenemmillekin, mahdollisuus myös hoito-, ruokinta-, yms kursseille, sekä mahdollisuus osallistua seuran toimintaan, eli kisoihin ja muihin tapahtumiin.
      Ja kun tossa joku oli sanonut että tallilla liikkuu paljon hoitajia, niin eikö se ole hyvä juttu? Joillain talleilla kun olen käynyt niin on ollut kauhea hoitajapula ja hevosten päivittäistä harjausta yms. laiminlyötiin, mitä ei Leppävaarassa kyllä ole!
      Ja kyllä joo, osa hevosista saattaa olla itsepäisiä, mikä aloittelijasta voi tuntua pelottavalta. Mutta lähes kaikilla talleilla osa tuntihevosista on jonkun verran "vihaisia". Ja jos hevosen käytös tuntuu pelottavalta, niin eikun vaa hoitajilta apua pyytämään! Mutta tervetuloa joukkoon vaan! (=

      • Hoitaja lepukista

        Eli joo oon mäki ratsastanu kohta 3 vuotta lepuskissa ja mua ei ainakaan häritse että on paljon hoitajia. Hoitajien tehtävä ei ole olla tiellä vaan auttaa esim. kuntoon laitto, tunneilla talutus, hevosen pitäminen kun kannetaan esteitä yms. hoitajat myös tarkastavat hoitsunsa päivittäin jotta huomattaisiin jos jotain on vialla nopeammin. Hoitajia on paljon samoin hevosia joten toivon että kaikki ymmärtäisi että hoitajat ovat tarpeellisia. =)


      • Hoitaja lepukista

        Eli joo oon mäki ratsastanu kohta 3 vuotta lepuskissa ja mua ei ainakaan häritse että on paljon hoitajia. Hoitajien tehtävä ei ole olla tiellä vaan auttaa esim. kuntoon laitto, tunneilla talutus, hevosen pitäminen kun kannetaan esteitä yms. hoitajat myös tarkastavat hoitsunsa päivittäin jotta huomattaisiin jos jotain on vialla nopeammin. Hoitajia on paljon samoin hevosia joten toivon että kaikki ymmärtäisi että hoitajat ovat tarpeellisia. =)


      • joopa joo

        Ilmapiiri ei minusta ole ollut kauhean iloinen, mitä siellä on tullut pari kertaa tytön kanssa käytyä..


      • evesku

        Olen 11v. Ja olen alottanut 2,5 vuotiaana olen kokenut ja hyvä ihminen. Ja tykkään hevosista ihan sikana😂😁😀☺😊😍
        Mutta on ollut kolme vuotta taukoa


    • MARY <3

      Olen ratsastanut tallilla 3 vuotta. Ja minusta talli on ihan super paikka, kokeile! Opetus on hyvää, opettajat ei ole lerpsuja, vaan komentavat. Huomauttavat jos on tarve. Hevoset ovat ihan parhaita, hyvä kuntoisia ja erilaisia, jotkut säikkyjä. Tilat maneesissa aika pienet mutta riittää hyvin, mutta kentällä todella isot! :)

      SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI LEPPÄVAARAN TALLIA!

      p.s. Mary on uusi siellä, ja sain sen hoitsuksi ;) SE ON PARASS

    • heppatietoinen (:

      Mulla on 11v vuoden kokemus talleista! (: Yleensä normaalit ratsastustunnit maksavat 10-20e jos tunnit ovat alle 10e niin voi olla melko varma että opetus ei ole kovin laadukasta. Minun tallillani normaalitunnit maksavat 17e ja opetus on todella hyvää ja laadukasta! Myös läheisellä tallilla tunti maksaa 20e ja se on täynnä opetusta. Siellä opettajia on monta ja he ovat vastavalmistuneita.
      Hevosista ei oikein voi sanoa. Se riippuu tallin pitäjästä. Nettisivujen kertomuksiin hevosista ei aina kannata luottaa 100 % sillä tottakai kaikki kehuvat omia hevosiaa että asiakkaita tulisi. Tottakai nettisivujen tiedot kertovat päätiedot hevosista mutta luonne osiot eivät yleensä osu iha nappiin. Jos siis tahdot käydä jossakin tallilla kannattaa ensin käydä tallilla vain katsomassa minkälaista sen meno on ja miten muut ihmiset ratsastavat tallin hevosilla. Jos talli tuntuu hyvältä voit ottaa tunteja. (paljon plussaa tuo jos talli on srl:n hyväksymä!)

    • kokemusta on

      Itse en kyllä suosittele Leppävaaraa. Kokemusta on paikasta noin viiden vuoden ajalta, kun ratsastin siellä nuorempana muutamia vuosia sitten.
      Talli on ahdettu liian täyteen hevosia (osa joutuu siksi olemaan pilttuissa seisomassa narulla kiinni sidottuina seinään), paikka ei tosiaankaan ole siisti, vaikka kotisivuilla muuta väitetäänkin (rojuja siellä sun täällä, likaa, pölyä yms) ja varsinkin talvisin talli on kylmä ja vetoinen. Oikeastaan niin huterassa kunnossa paikoiten, että olen nähnyt miten pääoven rakoihin on ängetty vilttejä, jotta kylmä pysyisi edes vähän paremmin loitolla.

      Tytöt hoitavat hevosia ilman palkkaa silkasta innosta ja tallin omistajat ovat ylimielisiä näitä oikeastaan maksavia plus ilmaiseksi hoitavia asiakkaita kohtaan ja vaativat esim. juoksemaan minitunneilla taluttamassa poneja ja putsaamaan tallia... Luonnollisesti hoitajat saavat aina haukut, jolleivat näin ole tehneet. Oikeastaan silkkaa hyväksikäyttöä, eikä voi käsittää miten vielä kehtaavat valittaa näille ihmisille. Innokkaita hoitajia on silti joka hevosen karvallekin, joten onhan heillä varaa.
      Omistajat ovat myös keränneet ympärilleen tutuistaan oman piirinsä. Eli jos odotatte, että saatte opetusta "kouluratsastuksen ammattilaisilta" niin kuin kotisivuilla lupaillaan, luultavasti tulette pettymään, sillä tallin omistajat, jotka näitä ovat, eivät opeta kuin tuota omaa ryhmäänsä... Itse muistan kyseisen naisen (omistaa tallin miehensä kanssa) jopa katselleen minua (ja kuulemma muitakin) usein pitkin nenänvarttaan hoitaessani tallilla hevosta noin 13-15-vuotiaana. Mukava ilmapiiri ei siis missään nimessä ole plus silloin, kun minä tallilla ratsastin esiintyi siellä myös kiusaamista, johon ei tietenkään puututtu, vaikka siitä tiedettiin juuri kaikkien keskuudessa...

      Plussana täytyy mainita, että tallilla on useampi kenttä, maneesi ja hyvät mahdollisuudet maastoratsastukseen.
      Opettajat ovat suurimmaksi osaksi olleet mukavia, tosin ainakin kerran on porukkaan eksynyt naama punaisena 24/7 huutava hermoheikkokin, joka ei mielestäni sopinut opettamaan ainakaan lapsia.
      Hevosetkin ovat suurimmaksi osaksi mukavia, tosin jotkut niistä saattavat olla vähän hermostuneita, koska niin iso (ja täysi) talli on kuulemma meluineen stressaava paikka, eivätkä opetushevoset pääse ulos kuin kerran viikossa johtuen ulkotarhojen tilan puutteesta. Hevoset myös vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja joukkoon on eksynyt välillä muutamia yksilöitä, jotka on osoittautunut ratsastuskouluoloihin sopeutumattomaksi... Nämä hevoset kyllä katoavat tallilta aika nopeasti tulonsa jälkeen.

      Periaatteessahan talli on ihan ok paikka, jos haluaa muutaman kerran ratsastaa, mutta vakituisena asiakkaana ja varsinkin hoitohevosesta kiinnostuneena tai ylipäätänsä siitä, että millainen meininki tässä tallissa on, suosittelen lämpimästi, että viette rahanne muualle. Ei ne hinnatkaan ole täällä sieltä edullisimmasta päästä ja kasvoivat myös vuosi vuodelta ainakin minun aikanani. Lisää tietoja hinnoista löytyy varmaankin osoitteesta http://www.leppavaaranratsastuskoulu.fi/

      • Yolo

        Sä oot siis käyny silloin kun leppävaara oli auennut ja oli remontissa?


      • Anonyymi
        Yolo kirjoitti:

        Sä oot siis käyny silloin kun leppävaara oli auennut ja oli remontissa?

        leppävaara on paska paikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        leppävaara on paska paikka

        Oikeastaan itse olet varmaan hoitaja joka kiusaa muita aloittelijoita ja luulet omistavasi tallin....


    • lipizza

      Olen ratsastanut leppävaaran ratsastuskoululla 8 vuotta. Opettajat ovat osaavia ja suurin osa hevosista ja poneista kilttejä. Talli on iso ja hevosia paljon. 3 kenttää jotka kesähelteillä sadetetaan ennen tunteja ja 1 maneesi jossa oma hevos -ja ponipuoli. On totta että hoitajia on paljon ja tallissa käy aikamoinen hulina, mutta esimerkiksi hevosten ruoka-aikaan ei tallissa saa olla. Tallin omistajista mies on todella mukava ja on kyselemässä, että
      minkälainen poni on ollut ratsastaa. Tallilla on muutama yksityishevonen. Tunteja on maanantaista lauantaihin, sunnuntaisin on hevosten vapaapäivä. Tallilla järjestetään kilpailuja ja estevalmennusta ja kouluvalmennusta. Osa hevosista ja poneista vihaisia karsinassa. Minä vaihdan nuuksion ratsastuskeskukseen, koska osa hoitajista katsovat pienempiä todella ilkeästi ja käyttäytyvät huonosti. Yleisesti talli on siisti ja mukava.

    • hOitsujs

      Saako tallilta hoitsun jos siellä ei ratsasta?

      • talli tyttö

        ei saa hoitsua jos ei ratsasta oon ite hoitaja jonossa


    • Lipizza

      Tallilta ei saa hoitsua jos et siellä ratsasta.

    • nyymi8

      Niin paljonko tätä hintaa tunneilla oli nykyään?

    • Paskanmarijat!

      Mun mielipide

      Kaveri ratsasti siellä syys kauden.. Ja tosiaankaan EI OLE MISTÄÄN PARHAIMMASTA PÄÄSTÄ! Kamun tunnilla olevan tytön äiti pilkkasi mun kaveria ettei osaa ratsastaa ja kaikkea EIKÄ OPETTAJA PUUTTUNUT ASIAAN YHTÄÄN. Opettaja huusi raivosi jos meni vähänkin väärin, Kamu joutui parina kertana lähteä itkien tallilta koska sitä oltiin pilkattu yms. Yhtenä kertana se myöhästy tunnilta 5 minuuttia niin ei päässy koko tunnille! oli hevonen valmiina mutta piti lähteä -,,-- Hyvät puolet taas tilava kenttä ja maneesi hyvät maastot

      Ja hoitajia oli siellä sun täällä puhu paskaa uusista ja tällästä perus primadonna talli juttua... Osa hevosista ilkeitä. Esm. Montana, Spot, Elvis ja muita ei tuu mieleen... Ja tosiaan tunneilla kamu joutui menemään lähes kokoajan samoilla ehkä meni 6 eri mutta ei koskaan sillä millä halusi !

      Kannatan ettiä uutta tallia. Nimittäin kaveri ei saanut yhtään vastinetta rahoilleen

      • .....

        Kule spot on ihan ok. On menny sillä ja laitoin sen sain apua mukavalta hoitajalta. Ja tiadoks spot on vähä epävarma ihmisistä koska se on muutanu niin paljon.
        Elvis on paras! Se on reipas ja mukava se saata olla välillä ilke mutt se johtu siitä että kaikki kakarat on menny sille"moi ihana elvis sä oot niin kiva" ja tälle.
        Montana on myös kiva jos on sille kiva. Esim kerran yks minituntilaisen äiti löisitä täysi poskelle! Ei ihme ett ei ollu kiva! Talli on paras oon ridanu siel 1v ja 6kk!


    • Meetfursti

      Sonny :( Yhyy... :( :( Sonny lopetettiin eilen :((

      • Ronja A

        Nii :( Sonny oli kyllä ihana :( Itse en vielä ratsasta tallilla, mutta aloitan lauanntaina. Jatko 1 kurssilla :)

        Olen käynyt tallilla kaverini kansa joka siellä ratsastaa, joten älkää ihmetelkö miten tiedän Sonnyn :) :)

        Sonny on ollu sen mun kaverin hoitoponi joten tiiän siitä aika paljon :))


    • deeekumoi

      Voi ei!Miksi Sonny lopetettiin? Tiedättekö yhtään mitä Pombelle käynyt?

      • annamo-

        sonny jouduttiin lopettamaan kivuliaan kaviokuumeen takia joka ei parantunut ):


    • blobä gmm

      Hirveesti hoitajia, jotkut ponit ilkeitä, pilttuiden kaa hirveetä säätöö kun sun pitää kääntää se ennen ku laitat suitset ja sitte joku kaularemmi ja huh huh, mut iha jees opetus ja sillee. Ooon ollu leiril ja sit irtotunnil. Hepat aika säikkyjä.

    • Heppa-hullu

      Leppävaaran talli ei ole huono talli!Hyvä opetus,siistit karsinat,ja hyvä ilmapiiri.Hevoset ei ole ilkeitä,vaikka aloittelioista tuntuukin.Talissa ei ole liikaa hevosia yms.Opettajat opettavat hyvin.Jos he sanovat on: Ei!,ja tarvitsetko apua?
      Kyllä vähän otti päähän muutama ylhällä olevaa kommenttia.Itse en ratsasta tallilla,mutta kaverini ratsastaa,itse olen ollut katsomassa ja siivoomassa tallia,vaikka en harrasta siellä ratsastusta.Periaatteessa kun siivosin karsinoita,sain palkinnoksi muutaman ilmaisen yksityis-tunnin :)

      Samoi siskoni :)


      Miinukset:
      Likaiset ja mutaiset tarhat.

    • HöpöhöpöP

      Moi.
      Oon ridannu lepiskissa puoltoista vuotta. Ite en ole huomannu kiusaamistä, päinvastoin. Jos oon tarvinnu apua, ni sitä oon aina saanu, sekä pienemmiltä että isommilta. Ja nää teidän primadonnat ei oo sitä miltä näyttää. Ei ne siellä mitään toisille naureskele, ja auttaa aloittelioita mielellään. Poneista osaan nimetä vihaiseksi vaan spotin, ja sekin käyttäytyy hyvin jos on kokenut, ja osaa pyytää. Tunnilla se kulkee tosi kuuliaisesti ja kivat askeleet ! Elvis ei oo ilkee, sille ku kerran sanot tomerasti ei, läpsäset vähän kaulalle ni se lopettaa. Monttu luimii satulavyössä, ei se Oo mulle muuta e tehnyt, enkä oo kuullukkaan. Siel on melkeen shetun kokonen pienin poni, suurin poni jo hepan mitoissa. Eli kaiken kokoisia löytyy. Opettajan on tomeria, mutta osaavia. Ne hoitajat ei hyöri käytävillä, vaan jos ei ole tehtävää, niin on erillisissä tiloissa, tai ulkona. Poneja on jokalähtöön, laiskoja, aktiivisia, säikkyjä, höpsöjä, kuuliaisia, osaavia......

      Suosittelen ! :)

    • Katariina999

      Terve kaikki lepuskilaiset,

      minua siis kiinnostaisi, kuinka Leppävaaran tallille pääse hoitajaksi?
      Olen 13-vuotias ( 173cm pitkä ) ja kiinnostunut hoitamaan hevosta. Onko tallilla erillistä sähköpostia, sillä en ole löytänyt vaikka olen kaikki sivut putsannut? Onko jollain kokemusta leppävaaran tallilla hoitajaksi tulemisesta?

    • inamooi

      Katariina999, jos ridaat lepuskis nii meet vaa toimistoo ilmottaa ittes hoitajajonoo:)

    • Minä

      Moni kaverini ratsastaa tällä tallilla ja olen kuullut hyvää palautetta tallista. Tallilla on minusta kuitenkin joitain asioita joista en pidä. Innokkaita hoitajia on niin paljon, että hoitsuille on jonotus listat. Kaverini edellä oli yli kymmenen hoitajaksi haluavaa ja hän joutui jonottamaan vaikka kuinka kauan. Tallilla on myös joku poni joka on KETJUILLA kiinni jaloistaan jotta ei pysty potkimaan. Minusta tämä kuulostaa oudolta. Ja kuulostaa todella kamalalta jos tallilta joutuu lähtemään itkien. Muuten kyllä vaikuttaa ihan kivalta tallilta.

      • joku jännä

        Omalla hoitsulla on ketjut eikä ne näytä sitä häiritsevän :)


      • Heposkullikka

        Ketju on pieni rengas jossa on pienet painot joka estää ponia potkimasta. Se ei satuta ponia yhtään.


      • Anonyymi

        Mut silti se on ihan kauheeta


      • Anonyymi
        joku jännä kirjoitti:

        Omalla hoitsulla on ketjut eikä ne näytä sitä häiritsevän :)

        kuka poni oli?


    • //Minä

      ''Ketjut'', jotka mainitsit ovat nahkaremmejä, joissa on kiliseviä metalli-osia, joista ei ole harmia hevosille. Ne ovat kuin rannerenkaat ponille/hevoselle ja ne ovat täysin irroitettavat. ''Ketjut'' ovat joidenkin villempien hevosten/ponien taka- tai etujaloissa jaloissa kiinni, ihan sen takia etteivät ne potki karsinoidensa puisia seiniä hajalle, sillä aina vieruskaveri ei miellytä.

      Sitten minun asiani.

      Leppävaaran ratsastuskoulu/talli on mukava paikka. Opettajat eivät ole lerpsuja, vaan naisia joilla on kunnon asenne. Tunnit ovat tehokkaita, tosin maneesi on jaettu kahteen osaan, hevosille ja poneille. Maneesin toinen huono puoli on sen harjakatto; sillä kun lumi putoaa alas rymisten on tapahtunut useita pillastumisia, ja kokemuksella sanon, että kun poni/hevonen pillastuu, niin alas putoaminen on usein lähellä. Hoitajia, kuten on useampaan kertaan mainittu, on aika paljon, mutta toisaalta hyvä kun on paljon auttajia. Viimeksi mainitussani on myös huono puoli, sillä useat aloittelijat eivät opi laittamaan ratsuaan itse valmiiksi, sillä heitä autetaan liikaa.

      Hyvää kesää kaikille ratsastajille.

    • kk

      Kertokaan opeista lisää

    • Opettajat kyseisellä tallilla ovat mielestäni suhteellisen ystävällisiä.
      Opettajat esim. kyselevät kuulumisia tuntien jälkeen (jos ehtivät), kehuvat uusia housuja (tai mitä tahansa uutta vaatetta, jos sen huomaavat), ja antavat rakentavaa kritiikkiä.
      Kuten aiemmin mainitsin kaikki opettajat ovat naisia, ja mukavia sellaisia ovatkin. Kaikilla on kuitenkin joskus huonompia käiviä, milloin opettajat saattavat hiiltyä helpommin, esim. unohtuneesta raipasta.
      Kokoon kasattuna: Ratsastuksen opettajat leppävaaran tallilla ovat mukavia ja tehokkaasti opettavia.

    • oli iha paskaa

      Joo o voi kuulkaa. Tasan yks hyvä viesti tässä mukana, ja se oli toi joka kommentoi hoitajien törkeää kohtelua. Hoidin, satsasin, kulutin aikaa ja runsaasti rahaa hoitoponin kamppeisiin ja hoitoon vaikka sellaset 4 v. Joka ikisessä hoitajien kokouksessa huudettiin ja haukuttiin. Niil poneilla ei tosiaankaa oo hyvä olla. Käykääpä vilkasemassa esim Doriksen selässä olevaa ihottumaa. Moni poni ei kestä siellä kauaa, ja siks vaihtuu tiuhaa. Tervemenoa.

    • Kukaan ei pakota sua ostaa hoitsulles tavaroita ;) tai hoitaa kamoi. Mä oon hoitanu nyt yli 4v ja 3kk ja oon ollu mukana tasan yhessä hoitajakokouksessa vuonna 2009, eikä sielläkään mitää haukuttu :D:D ja luuletko oikeesti että millään muulla tallilla kenelläkään ei ole hankaumia (kyllä, se on hankauma eikä mikään ihottuma).
      Ja ponit vaihtuu tiuhaan tahtiin, niinkö? No ei kyllä tosiaan.

    • Sienijuna

      No näin aluksi: Kamuni on ratsastanut tallilla ainakin 4vuotta. Sitten, tallin ilma ei ole mielestäni erityisen raikas ja hoitajat eivät aina ole kamalan kivoja. Juu siis kaverini hoitaa Brunoa ja se oli ainakin kiva hoitaa. Eikös aika moni hevonen ole kenkku ratsastaessa? Näin 3 vuoden kokemuksen jälkeen voisin sanoa että kaikilla 5 tallilla joilla olen käynyt on ainakin 5 vihaista/kenkkua poni/hevosta. Eli aina kaikki ei voi olla hyvällä päällä. Itse asun todella kaukana tallista mutta haluaisin kuitenkin aloittaa ratsastuksen siellä. Haluaisin tietää opettajista niiltä jotka OVAT ratsastaneet tallilla ainakin 3 vuotta. Ja ITSE siis ovat ratsastaneet ja ratsastavat edelleen.

    • yearight

      Jepjep, ratsastin lepuskissa 11 vuotta mutta lopetin koska ei enää innostanut maksaa 30 euroa tunnista hevosella jota et voi sietää ja koin että en siihen juuri apua saanut. Hevoset joilla olisin halunnut mennä edes kolme kertaa putkeen olivat aina muilla tuntilaisilla tai omistajien tunneilla joilla ratsastajilla on vakkariratsut (tasapuolistako?). Toiseksi, hoidin tuolla varmaankin 9 vuotta ja hoitohevonen vaihtui neljä kertaa ja aina kun heppa myytiin niin eipä siitä vaivauduttu paljoa ennen lähtöpäivää kertomaan. Syy ei tietenkää ole opettajissa vaan ''ylemmässä'' tahossa, mutta onneksi ensimmäistä hoitoheppaani hoiti myös eräs mahtava vanhempi nainen josta minulla on pelkkää hyvää sanottavaa. Hän oli se henkilö joka kertoi minulle kolmen ensimmäisen hoitsuni lähdöstä sillä hän hoiti niitä myös.

      Olen samaa mieltä sen kanssa joka puhui Doriksen ihottumasta. Lukuisat hepat ja ponit ovat olleet super hyvässä kunnossa tullessaan lepuskiin mutta ei mene kauaa kunnes mm. selät painuvat kuopalle kun lihakset häviävät. Osasyy varmasti suurilta osin surkeissa satuloissa ja varusteissa ylipäätään. Tuntuu että joka toisella on jokin romaani tai muu silikoniläpyskä satulan alla kun ei viitsitä huoltaa satuloita tai hommata kerralla kunnollisia. Ymmärrän että sellainen maksaa mutta kyllähän nuo lisätilbehööritkin jotain kustantaa...

      Vaikka vuodet etenee ja hoitajat vaihtuvat niin suurimmalla osalla hoitajista tuntuu aina olevan ylimielinen asenne muita tallissa liikkujia kohtaan. Jännä juttu, sillä hekin ovat joskus olleet aloittelijoita ja odottaneet hoitoponia/heppaa. Tälläinen fiilis minulle tuli jo silloin kun itse aloitin tallilla, ja nyt puhutaan ajasta yli 10 vuotta sitten... Silloin oli vielä ponitalli siinä missä nykyään majailevat yksärit. Ja annas olla jos menit sinne odottelemaan tunnin alkua ja katsomaan onko ponilla hoitajaa nii sai kyllä todella pahoja katseita, aivan kuin olisivat omistaneet koko tilan.

      Kumma juttu muutenkin että aina kun olin kesällä tuolla duunissa tai kisavklp:na niin vaikka seinällä lukee että arkena hevosilla on leporauha klo.15 asti tai kisavklp:na 9 (tai 10) asti niin aina löytyi niitä jotka olivat häiritsemässä ruokailevia hevosia ennen näitä ajankohtia. Voitte kuvitella mitä ilmeitä sitten sai kun huomautti asiasta...

      Oli tuolla toki hyviäkin hetkiä ja asioita koska en kai muuten olisi yli kymmentä vuotta siellä viihtynyt, mutta silti jostain syystä loppuvaiheessa, ennen kuin lopetin, ei olleet asiat enää niinkuin alussa..

      • kokemusta on (sama)

        Hoitajien nirppanokkailu vuodesta toiseen johtuu siitä, että talli vilisee rasittavia esimurrosikäisiä ja murrosikäisiä tyttöjä. Lepuskin kehujien tänne laittamista viesteistäkin voi hyvin nähdä, että he ovat juuri niitä nuoria tyttöjä, jotka eivät tajua, miten epäreilua systeemiä tukevat. Itsekin olisin tallia puolustanut sen ikäisenä. Heitä on paljolti varmaankin siksi, että vanhemmat tytöt eivät jää katselemaan tallin meininkiä. Itsekin lähdin nostelemaan siinä viidentoistavuoden iässä, kun aloin ymmärtää asioista jotain. Vastahakoisesti jouduin sitten jättämään hoitsuni hoitamisen samalla. Parin vuoden jälkeen tullessani samaa hevosta katsomaan, oli se muuttunut luimistelevaksi ja äkäiseksi (kiltti kuin mikä, kun lepuskiin tuli). Hevoset tosiaan pilataan siellä ahtaudessa, melussa ja muutenkin virikkeettömässä ympäristössä. Ei niistä moni ole turhaan ilkeä luonteeltaan. Surettaa oikein.


    • Younker-kimo <3

      Onko Leppävaaran ratsastuskoulun sivut vielä täällä netissä?!

    • Lepuskin talli

      Minä ratsastan siellä.
      Tunnilla on max 12 henkilöä. Mielestäni opetusta ei saa tarpeeksi.
      Hevoset ja ponit harvoin tekee mitään julmaa.

      • Anonyymi

        Max 12 ihmistä !olen ratsastanut silleen 5 vuotta että tota joo vaihdoin tallia ja siellä tunnilla on 8 ihmistä max ja kun olin siellä niin alkeistunnilla oli 14 ihmistä! Ponit puri ja potki ym ja inhottavia ratsastaa ja myöskin mursin käteni


    • iidaiida

      Jackpot

    • iidaiidasd

      on lopetettu

    • Uusi talli

      Moi!
      Itse löysin tallin vasta tnä kun etsisin uutta Tallia, suositteletteko? :DD
      Eniten valintaani vaikuttaa se, että montako henkilöä tunneille laitetaan sillä nykyisälle tallila missä ridaan niin on 7-9 henkilöä, ja sen takia etsinkin uutta tallia jtn kommentit olisivat tarpeen :))
      Kuinka monta kertaa pitää/toivoisivat käyvän hoitamassa hoitsua? ;P

      • en suosittele

        Jos 7-9 oli jo liikaa niin et todellakaan halua Lepuskiin :D Tuntikoko on 8-11 eli aivan käsittämätön...


    • Lepuski <3

      Moikkka! Aloitin Lepuskissa, ja mun mielipide tallista on varsin positiivinen, nuo negatiiviset palautteet eivät todellakaan pidä paikkansa esim se että tallilla olisi nuhjaista tmv, koska talli on todella järjestelmällinen ja tavarat löytyy niille suunnatuilta paikoilta mistä pitkääkin, ja opetus on todella hyvää, opettajat sanovat suoraan mutta sanovat kuitenkin että se ei ole henkilökohtaista yms... mitä oon nyt 4 krt siellä ridaillu, mulla olis pariki kysymystä:
      -Ketkä pääsee Hubertukseen?
      -Maksaako seurakisoihin osallistuminen? :D
      - Ketkä pääsee Jouluratsastukseen ?
      Kiitos niille jotka vastaavat ;))
      Ps: Nämäö kaikki ovat vain OMIA mielipiteitä että älkää ottako niitä liian vakavasti.

      • ads

        Vastaan sulle Lepuski


    • Lepuski <3

      Kiitos vastauksista "ads" ! ((:
      Olisi vielä pari kysymystä liittyen "Majoraniin" ?http://ratsastusseuramajoran.sporttisaitti.com/seura/jasenasiat/liity-jaseneksi/
      Tarkoittaako tuo juniorin (esim) maksu (22e) että se maksetaan joka vuosi kerran vai tarvitseeko sen maksaa vain kerran "elämässä" että pääsee jäseneksi? ((:
      - Ja että oleko itse Majoranin jäösen, jos olet, mitä olet pitänyt seurasta/sen sisällöstä? :DD Olisin kiitollinen jos vastaisit !

    • moimoilovesoukka

      PALJON TUOL MAKSAA ALKEISKURSSI??? :)

    • Asterix

      Itse ratsastin Lepuskissa 6 vuotta ja sitä ennen 4 vuotta toisaalla. Jouduin lopettamaan tänä syksynä, koska rahat eivät vain riitä harrastukseen eivätkä koko ajan nousevat tuntihinnat auttaneet tilanteeseen. Itse ratsastin tallilla, koska se oli kävelymatkan päässä, halvempi kuin muut ja tarpeeksi hyvä. Mielestäni tallin parhaat puolet ovat hevoset, opettajat ja sijainti. Jos hevosenpidosta jotain ymmärtää, saa tosin katsoa aika paljon sormien läpi.
      Hevosia ja poneja on se n. 40 tuntikäytössä ja siihen kuluu eri tasoisia ja luonteisia yksilöitä. Tosi mukavia tapauksia suurin osa. Lähtiessäni tallilta siellä ei ollut mielestäni yhtään hevosta, joka ei olisi soveltunut tuntikäyttöön. Muutama hevonen voi olla aika hankala karsinassa mutta apua on lähes aina tarjolla hoitajien suunnalta ja toki opettajiltakin voi sitä pyytää elleivät ole pitämässsä tuntia. Hevosten koulutukseen tulisi kiinnitää enemmän huomiota, koska mielestäni hevosten kuntouttaminen ratsain tai kouluttaminen ei kuulu maksavien asiakkaiden työksi. Hoitajat tekevät paljon hevosten hyvinvoinnin puolesta mm. viemällä niitä ulos ruohoa syömään kesäisin ja onpa muutamista hankalista hevosista hoitaja "kesyttänyt" toimivampia. Hoitajien ei sinänsä ole pakko ostaa mitään hoitsulleen mutta käytännössä monet loimet, huovat ja riimut ovat hoitajien ostamia puhumattakaan hoitajien yksityisistä harjapakeista. Yleisiä harjoja on liian vähän ja ne ovat useimmiten likaisia. Hevoset ovat tarhassa ainakin sunnuntaisin mutta silloinkaan eivät kaikki hevoset pääse ulos ja tarhausajat ja tarhojen kunto eivät ole mairittelevia. Ulos ei myöskään tuntsareille laiteta lomia huonoonkaan säähän, vaikka sisällä joillain on loimet ja jotkut hevoset selvästi kärsivät kylmyydestä. Ruokinta omaan silmään vaikuttaa ihan hyvältä mutta myönnän etten tiedä siitä tarpeeksi. Hevosten pitämä meteli ruokinta-aikaan on kova ja siksi aiemmin mainittuja ketjuja on laitettu potkimisen ja kuopimisen ehkäisemiseksi joidenkin hevosten jalkoihin. Talli on ihan siisti ja rojua ei siedetä. Karsinat siivotaan kerran päivässä ja kuivikkeena on olkipelletti, jota hevoset syövät kyllä aika reilusti. Ilmanvaihto on talvella riittämätöntä eikä ole "hyvä ja raikas" kuten tallin nettisivuilla sanotaan. Tallit vaatisivatkin ison remontin varsinkin kun suurin osa poneista on tosiaan pilttuissa. Varusteiden kunto vaihtelee: toisilla hevosilla uudet Wintecit ja toisilla painavat vanhat satulat, joiden kunto ja istuvuus vaihtelee. Monella hevosella onkin erilaisia geelejä ja romaaneja joskus jopa molemmat. Apuohjia ja erikoiskuolaimia käytetään mielestäni vähän turhan paljon. Hevoselle tarvittavat varusteiden, kuten suojien, listat löytyvät tallin seiniltä selkeästi. Tallin omistajat eivät tunnu piittaavan riittävästi tuntsareiden hyvinvoinnista.
      Omistajamies on mukava mutta nainen vaikuttaa ylimieliseltä eikä kovin mukavalta. Molemmat pitävät muutamia tunteja, joilla on vakiratsastajat ja usein myös ne vakihevoset. Muut opettajat (Heidi, Martiina ja Anna (uusinta opettajaa en tunne)) ovat kaikki ammattitaitoisia ja todella mukavia. Kentän hevospuolen pohja on hyvä ja altakasteltava eli ei pölise. En tiedä onko ponipuolen pohjaa vielä uusittu. Maneesi on auttamattoman pieni kahdelle tunnille samanaikaisesti: hevosilla kunnon kenttä ja poneilla enemmänkin ympyrä. Maneesin pohja ja valaistus on kai uusittu kesällä. Ryhmäkoko on tosiaan iso eli se 8-11 normaalisti ja tunneilla tuntuukin, ettei opettaja ehdi kiinnittää kaikkiin tarpeeksi huomiota, varsinkin kun samalla pitäisi opettajan pitää pohjaa puhtaana kakoista. Este ja kouluvalmennuksissa ryhmäkoot ovat pienempiä mutta estevalkkoihin taitaa olla aika jono. Normaalitunnilla hypätään kerran kaudessa eli kahdesti kalenterivuodessa. Estejaksoon kuuluu kaksi puomi- ja estetuntia. Maastoon koitetaan päästä joka tunnilla ainakin kerran keväällä. Itse koin maastot tylsiksi, koska niissä käytetään lähinnä samaa reittiä joka kerta. Joskus mennään pellolle tai läheiselle nurmelle ratsastamaan normituntia, mikä oli aina super kivaa. Ratsastusseura Majoran järjestää paljon toimintaa kuten kisoja, klinikoita, matkoja, Hubertus-ratsastuksen ja pikkujoulut. Tallilla kävijät ovat pääosin mukavia ja avoimia. Tietty, jos ei ole hoitaja, ei tunne muita niin hyvin mutta mitään rajajakoa ei ole. Hoitajia on paljon ja ponien hoitajiksi haluavia on paljon, mutta isompien hevosten hoitajia voisi olla enemmänkin. Hevosen saa myös itse hoitaa niin halutessaan. Hälinä tunninvaihdoksen aikaan voi olla melkoinen varsinkin ylätallin puolella viiden kuuden aikoihin mutta tallikäytävillä ei hengailla vaan sitä varten on sattis ja after riding.
      Tallin ongelmat tuntuvat johtuvan lähinnä omistajista ja sillä suunnalla olisi paljon petrattavaa. Ne tarhatkin olisi varmasti saatu paremmiksi sen uuden hevosauton hinnalla. Useat pikku asiat parantaisivat tallin laadukkuutta ja tästä tallista saisi niin hyvän.
      Tulipa romaani mutta toivottavasti auttaa jotakuta. :)

    • inamoii

      Estevalkois ei muuten oo pienempii ryhmäkokoi, siel kans se 9-11...... :p

    • Kentauri Poseidon

      Eikö ihmisistä tosiaankaan tunnu irvokkaalta se, että hevoset ovat ulkona kerran viikossa? Kuinkan moni hevosista imppaa? Tai kehrää, puree puuta, kiertää karsinassa kehää?
      Tarha ei ole kovin vaikeaa tehdä; pari tolppaa, lankut ja salaojitus. Eikä kenelläkään ole tullut mieleen käyttää tallin useista ulkokentistä väliaikaistarhaukseen? Vai pitääkö joka kentän olla aina pakattu ratsukoilla, jotta profiitti on taattu?

      Tämä on tätä klassista suorittavien tallinoimstajien sieluttomuutta.

      Hevonen tarvitsee useiden tuntien ulkoiluajan päivässä, jotta hevoset voivat selvitellä välejään, saada toimittaa luonnollisia tarpeitaan, kosketella ja sukia toisiaan sekä seurata ympäristönsä tapahtumia omaehtoisesti.
      Jos hevonen ei pääse näitä asioita kokemaan tarhassa, ne purkautuvat muualla, kuten ratsastustunneilla, tai jos yksilöillä on selvittämättömiä arvojärjestyksiä, maastoilu käy helposti kisailuksi. Ja jos nämä eivät purkaudu ollenkaan, hevosesta tulee emotionaalisesti tasapainoton, masentunut, passiivinen tai ilkikurinen. Pahempi ongelma huonoa käytöstä on passiivisuus, sillä tallitytöt ja omistaja tulkitsevat sen iloisessa sokeudessaan kiltteydeksi.

      Se ei ole hevoselle ulkoilua, kun tenava potkii kokemattomilla jaloillaan kylkiä kiertäen kehää uudelleen ja uudelleen, nyörien ja kuolainten vankina. Eikä se vapaa-aikaa kun otetaan alkukäyntejä.

      Vaikka talli on iso ja pseudofiini, ei se takaa hyvää elämänlaatua ja sopivia puitteita hevoselle, vaan vain palveluita asiakkaille.

      Ihmisten kannattaisi muistaa, myös ratsastuskouluyrittäjien, että hevonen on elävä otus, joka tarvitsee itselleen lajinomaiset elinolot.

    • Sori vaan!

      Tässä on mun mielipide tallista (ei pahallakyl)! Hevoset liian vähän ulkona! liikaa hevosia ja poneja! Suurin osa PONEISTA puree ja potkii! Opettajat kyl on kivoi! Likainen paikka! Liikaa hoitajii ja jos niiltä pyytää apuu nii ei ite sit saa tehdä mtn! Hoitajat puhuvat pahaa! AINAKI MUSTA PUHUTTIIN! Esim. Et en osaa ridaa! Pelkään kaikkii ponei! Ja noi ei tosiaankaan pidä paikkaan! Ponit on siel hirveen säikkyjä! Siellä opetettiin vaan askelajit! Ja heti kun vaihdoin tallia tuotti tulosta!

    • Napsuuu

      Voisko joku kertoo et paljo yks tunti maksaa?? Ku haluisin alottaa tunnit lepuskin tallil .. :)






      2013

    • Ihananhoitsun saanut

      Lepuskissa iritotunti maksaa 43e. Ja minusta lepuskissa on suht vähän hoitajia jos vertaa joihinkin muihin talleihin, siellä voi olla jopa yhdellä hevosella olla kuusi eri hoitajaa. Lepuskin opetus on todella hyvää, tunnit ovat oman tasosi mukaisia ja saat allesi oman tasoisen ratsun. Se että joudutko heppa- vai ponitunneille riippuu ihan pituutesi ja painosi(aikuiset menevät yleensä heppatunneille riippumasta koostaan.

    • crazyhorse11v

      Tämä on kyllä paras talli jossa olen ratsastanut mainio opetus hienot hevoset ja ponit voi olla että jotkut vähän tuhmia mutta sitten kuin tottuu semmoseen niin ei smielestäni ole yhtään paha näytä pollelle kuka on pomo :D

    • Lepuski on besr! ♥

      Sain juuri tiedon että saan hoitsun ja viestiin oli laitettu että: plaa plaaa plaa ja sit että päivinä ma ja to niin tarkoittaako se että saa päättää kumpi päivistävai etttä molempinä päivinä "pitää" käydä hoitamassa? :)) Lepuski on ihan best paikka! ♥♥

    • Lepuski <33

      Kysyn siis vielä: Olisi vielä pari kysymystä liittyen "Majoraniin" ?http://ratsastusseuramajoran.sporttisaitti.com/seura/jasenasiat/liity-jaseneksi/
      Tarkoittaako tuo juniorin (esim) maksu (22e) että se maksetaan joka vuosi kerran vai tarvitseeko sen maksaa vain kerran "elämässä" että pääsee jäseneksi? ((:
      - Ja että oleko itse Majoranin jäösen, jos olet, mitä olet pitänyt seurasta/sen sisällöstä? :DD Olisin kiitollinen jos vastaisit !

    • Huono lepuski

      Olin kokeilemassa lepuskissa minun mielestä ei ole hyvä talli kuin kaikki raivosi kun luulin että Doris puree.. Mutta itse menin Doriksella...
      En voinut ravata kuin ei ole etäisyyttä koska ratsastajia oli 12... niikuin oikeasti olisi 9.. Ja hevoset/ponit pääsee KERRAN viikossa ulos outoa mutta totta...
      Itse en tykkää tallista Irtotunti oli: 45e -.-''

    • Joku vaan

      Mullahan on pelkkää positiivistä palautetta kyseiseltä tallita.'
      Opettajat ovat mukavia, osaavat auttaa, ja opetusta saa tarpeeksi. En harrasta kyseisellä tallilla ratsastusta, mutta käyn ainakin 3 kertaa viikossa katsomassa hevosia/poneja & ratsastusta.
      Jotkut hevoset temppuilevat karsinassa, (Esim nostelevat päätään, tai yrittää puraista) Mutta kun sanoo napakasti "Ei" Niin silloin hevonen kyllä lopettaa kyseisen touhuilun.

      Tavarat löytyvät omilta paikoiltaan, eikä rojuja ole sielä täällä. Tallissa on sopivan lämmin, eikä ilmaa vedä paljoa. Hevosen harjapakin sisältö on nykyään vain hevosen hoitajien käytössä, ja yleiset harjat ym löytyy kyllä yhdestä hyllystä. :) Tallilla pyörii kyllä paljon hoitajia, mutta pääasiahan tässä siis on se, että ei ole hoitajapulaa? Tallissa ei saa myöskään seurustella kavereiden kanssa, vaan menee vaikka satulahuoneeseen juttelemaan. Hevosten/ponien ruoka-aikoina tallissa ei saa olla, silloin kyllä saa olla satulahuoneessa taikka clubihuoneessa, jossa on ruskeat pöydät ja tuolit.

      Leppävaaran talli on yksi kalleimmista pääkaupungiseudun ratsastuskouluista.

    • ihanHUOMAUTUKSENA.

      En näe mitään vikaa Leppävaaran ratsastuskoululla. Osa poneista kyllä puree, mutta eivät ilkeyttään. Käykääpä Wiknerin ratsastuskoululla ja valittakaa sitten kuinka "likainen" Leppävaaran talli on

      • Anonyymi

        Wikner on ihan best verrattuna leppävaaran talliin


    • lalalala

      paljon tuolla maksaa yks kausi ja monta tuntia siihen kuuluu? (:

    • Hömelö ja parasss <3

      Lepuski on hyvä talli. meillä molemmilla on hoitsu ja ratsastusopetus on hyvää :) ainoat miinukset tulee ryhmien koosta & hinnoista. ponit ovat erillaisia ja jotkut ehkä vähän säikkyjä jotkut tallin luotto polleja.

    • ponityttö Lepuskista

      Lepuskissa on paljon hoitajia koska hoidettaviakin on aika paljon. Ainakin saa helposti apua :) Opet on kivoja ja osaa asiansa. Osa poneista vähän pahiksia välillä mutta joku kyllä tulee auttamaan jos ei pärjää. Toisin kuin joku väitti kaikki ponit eivät ole säikkyjä esim. Elvis & Pinokkio eivät säiky juuri mitään. aikki ponit eivät myöskään pure (esim. Hugo). Ite tykkään Lepuskista koska se on siisti ja oon oppinu siel paljon :)

    • ...

      jos tallilla on suunilleen 40 hevosta ja ponia tuntsari käytössä ja kaikilla suurinpiirtein 3 hoitajaa, niin sittenhän hoitajia on noin 120. Se on sopiva määrä.

    • Edi :)

      Leppis on paras! Hoidan Edwardia. Talli on mukava, kivat hoitajat ja ihanat ponit. Jotkut (poneista) on vähän kiukkusia esim. Spot ja Elvis. Mut niiden käytöksiin on myös syynsä. Spotilla on ollu rankka menneisyys ja ku Elvistä on häiritty liikaa. Ainoo miinus on tuntien koko. Munki tunnilla on jtn 10 henkilöä. Ja vielä, ei hoitajat edes pyydä palkkaa. Ne haluu hoitaa. Minkä takii ne sit venais suunnillee kaks vuotta hoitajajonossa? No ehkäpä sen takia, et ne haluu hoitaa. Ei hoitaminen oo mitää pakkotyötä. :]

    • anonyymi8

      Miten Spotilla on ollut rankka menneisyys?

    • Suosittelen

      Suosittelen! Leppävaarassa on toki miinuksensa mutta sen lisäksi että tuntikoot liian suuria ja että hevose ovat aivan liian harvoin tarhassa en muuta keksi. Tallilla on hyvä ilmapiiri ja saa aina apua tarvittaessa. Osa hevosista ja poneista voivat olla hankalia karsinassa ja pilttuussa mutta silloin on aina hoitaja saatavilla. Hoitajat ovat mukavia ja avuliaita kaikki ja tekevät paljon hevosten eteen mutta kaikkeen eivät hekään voi valitettavasti vaikuttaa. Hevosia ja poneja on paljon erilaisia ja suurin osa mukavia. Poneista ilkeitä ovat vain spot ja elvis ja monttukin saattaa joskus purra. muuten ponit ovat yleisesti ihan kilttejä.

    • anonyymi9

      Kirjotan tän ihan kaikille selvennykseks, eli hoidan elvistä, ja ku moni sanoo et "se potkii, puree, lyttää seinää, imppaa jne.." Elvis ei todellakaan potki, ja jos potkii se yrittää pomotella, ja jos sen pilttuuseen vain menee päättäväisesti se ei tee mitään. etujalalla kuopasee, jos ei pidä jostain asiasta, JA joku tuolla ylempänä neuvoi lyömään sitä kaulalle EHDOTON EI!! sitä ei voi enään edes koskea ryntäisiin ku se luulee että sitä lyödään.. jos lyöminen jatkuu, jatkuu myössen paha käytöskin! niinhän sitä sanotaan, sitä saa mitä tilaa! lyöminen ei ikinä ratkaise mitään..
      Elvis ei pure, muuta kuin "esittää" eli "näykkäisee" ilmaa, eli ei oikeasti edes osu. se tekee sitäkin vain esittääkseen pomoa, sitten sanoo vain tamaralla äänellä "ei!" lyömisen sijasta.
      Elvis ei lyttää seinään, en ole ikinä nähnyt/kuullut sen tekevän niin.
      Kyllä, elvis imppaa. Se johtuu stressistä.. sillä kaikki pikkuset aloittelijat kerääntyvät sen pilttuun eteen, ja miettivät kuka uskaltaisi mennä ensin. olin myös kerran paikalla kun pienet tytöt ottivat kisan kumpi ehtii läpsäistä sitä ensimmäisenä ryntäille. puutuin peliin ja sanoin, että ensikerralla, kun kuulen heidän suunnittelevan jotain tuollaista, ilmoitan opettajille. Monesti tallille kerääntyy pieniä tyttöjä jotka ovat vain pari viikkoa/kuukautta ja alkavat leikkiä piilosta/hippaa/muita EI tallille kuuluvia pelejä. kerran ottivat clubihuoneen tuolit ja siirtivät ne vessaan. Lähtivät kyllä heti pois, kun sanottiin! Itse olen hoitanut jo melko kauan aikaa, ja monesti ne tulevat porukassa "neuvomaan" oikeastaan haukkumaan sinua ja mitä teet hoitsusi kanssa..

      Elviksellä on puolenvuoden aikana vaihtunun 3 kertaa hoitaja.. ensimmäinen lopetti, koska vaihtoi tallia. toinen ei uskaltanut kääntää elvistä 2 kuukauden aikana KERTAAKAAN vaan pyysi jotain muuta. ja viimeinen lopetti ratsastusksen ja lopetti. Onneksi sillä on nyt taas hyvä uusi hoitaja!

      halusin vain saada teille jotka väittävät elvistä "ilkeäksi" pari asiaa selväksi. Oletteko ikinä miettineet että kaikki mitä hevonen/poni tekee johtuu ihmisestä; mitä ihminen tekee? niin sitä minäkin.

    • hoidan lepuskis

      elikkäs hoidan lepuskis ja oon ratsastanu reilut 3v ja opettajat on mukavia ainakin minun opettaja. miinukset ovat kyllä ne että jotkut hoitajat on epämukavia ja ne haluu aika usein laittaa hoitsunsa itte esim minitunneilla ei opi hoitaa nii nopee ku hoitajat hoitaa sen ponin. ponit on persoonallisia ja niillä on luonnetta! että jos jotkut valittaa että ne on ilkeitä nii pyytäkööt apua !!

    • huohhhh

      hoidan lepuskis, mikään hevonen maailmassa ei ole ilkeä. se vika johtuu käsittelijöistä!

      anonyymi9, samaa mieltä, miten joku voi lyödä hevosta? kamalaa.

      • HirviöponiSpotjaBestElvi

        Mä rakastan Elvist


    • MajoranRK

      Ratsastustalli majorann on erinomainen talli itse hoidin siellä Dominiläkkia mutta se jouduttiin myymä yhden pikku tapaturman takia useat tietää sen olen itse hoitojonossa jälleen 1 koska Dominik mussukka myytiin. Tosin taas kilon ytalli mielestäni siellä opetus on hieman vajaata sillä kun lävin katsomassa tunteja opettaja rääkkyi ratsastajje niin että hän alkoi itkemään kävi hieman sääliksi häntä, ja kun katsoin talliin huomasin että 2 hevosta olivat pilttuussa ja nämä ei ollut sitten pieniä hevosia mutta pilttuut olivat sitten näin kun aloitteliat läivät suitsilla sitä silmäpuolta päähän (menin sanomaan heille) eikä hoitaja välitänyt paljoakaan kun höpisi muitten talli tyttöjeb kanssa mutta siis sanon auoraan että Majoranilla opetus on täudellinen niin kuin hevoset ja kaikki mitä siellä on paitsi eräs ***** hoitaja (tähtien paikalla hevosen nimi) Joka ottaa hieman päähän.......

      • apuua

        Moii...
        Elikkä mä tartten teijän mielipidettä ilman hirveitä riitoja.
        Mä ennen ratsastin leppävaatan tallil mut vaihoin kiloo ja sain hiitsun johon oon nyt ihan kiintyny ja nyt haluisin edidtyy ratsastyksessa ja vaihtaa takas lepuskii. Mut sit taad se tarkoittaa sitä että joutuisin lopettamaan hoitsuni hoidon ja mun yks parhaist kavereist ridaa kilos ja nään sitä vaa sillo tallil jotenn auttakaa mua päättää


    • Järkkyä

      Itse lenkkeilen kulmilla ja haluaisin mielellään ratsastaa ja vaikka maksaakin vähän enemmän, jos meininki olisi ok. Mutta niinkuin moni on jo yllä kirjoittanutkin, olen myös itse ihmetellyt. Miksei hevosia tarhata, ja miksi tarhat ovat niin huonossa kunnossa. (40 hevosen päivittäinen tarhaaminen maksaa ja ilmaiset hoitajat tulevat vasta koulun jälkeen). Tallissa talvella piipahtaneena talli-ilma ei todellakaan ole raikas. Kun hevoset eivät vietä aikaansa ulkona, luulisi, että tähän kannattaisi jo taloudellisestikin satsata.Pilttuut ovat kokopäivän tallissa viettäville hevosille, niin huono ratkaisu. Ja voi luoja niitä ponitunteja siellä maneesissa, tallissa kököttävät ponit pääsevät porukassa juoksemaan ympyrää. Ei ihme jos, jotakin jumeja syntyy, vieläkö kamat on mitä on.Näkyy kyllä niin kauas miten bisnestä tuo tallin pito on, ja sääli kun nää heppahullut teinit vielä nää koko pakettia. Omistajat vois vähän aktivoitua. Kuka sitä tallia muuten pyörittää, onko vuokralla vai omistajan vetämä? Terveisin aikuinen, joka viettänyt lapsuutensa hoitajana, melko saman tyyppisissä oloissa. Ja silloinhan se oli niin ihanaa

      • Issikka fani forever

        Olen ollut lepuskissa mini tunneilla ja alkeis tunneilla. Aina kun olen ollut korvaustunnilla olen saanut Montun. Poneja on lopetettu aika paljon viimeaikoina, esim monttu, elvis, figaro ja denver. Ponit sairastaa aika helposti ja niitä ei paranneta kunnolla. Kaverini kertoi tämän ja hänen tunnilla oli figaro ja denver jotka oli siellä sairaana! Kun opettelimme laukkaamaan, sain karolinan ja se ei ollut kivaa, karolinahan on kiltti mutta menee oovaa ja on yli energinen! Ei sovi mitenkään alkeis tunneille. Sitten ettisin issikka tai shetlanninponi tallia jossa ei kävisi hirveän moni ja joka olisi pääkaupunki seudulla... Vastatkaa pliis!


    • einäin

      Ou gaad... Voisin väittää tässä kohtaa että Leppävaaran ratsastuskoulun laadun olevan kaikkien oma mielipide. Talli on kuitenkin siisti, opet ovat osaavia ja hevoset eivät hypi seinille... loppu on siis mielipidettä että onko valmis maksamaan vähän enenmän, osaako suhtautua hoitajiin oikein yms. Kaikki hevoset ovat sellaisia että ne voi laittaa itse kuntoon ilman ongelmaa mutta apuakin saa. Miettikää siis nyt ihan järjellä et onks joku Suomi24 oikee paikka kysyy mielipidettä ku kaikki kuitenkin yleensä on oman tallin puolella ja kaikki muut on sitten ihan surkeita.....

    • eipäkukaanxdd

      Okei, heti tähän alkuun haluan vain sanoa, että tiedän että tämä on vanha keskustelu, mutta jos vaikka joku tänne eksyisikin, niin ettei kukaan tämän perusteellarupea tyrmäämään lepuskia. Nykyään hepat pääsevät joka päivä ulos, ja niillä on karsinat. Hoitajat ovat aktiivisia ja halukkaita hoitamaan, vaikka se sisältääkin taluttamista ja kuppien putsausta. Hoitajana oleminen ei ole velvollisuus ja sen voi lopettaa milloin haluaa. Opetus on hyvää, ja opettajat ovat monipuolisia. Itse Hannellella ja Heikillä (omistajat) on vain vähän ryhmiä, ja ne ovat kokeneimmille ratsastajille, mutta ei ole mitään estettä mikset voisi mennä iihin ryhmiin jonoon. Kannattaa tulla kokeilemaan, kiva paikka ja paljon ihania ihmisiä!

      • ex-hoitaja

        Ratsastin ja hoidin tallilla parisen vuotta sitten ja päädyin lopettamaan lopulta sen takia, että olin tallin täyteen ahdetuita tunneilta (joista ei vauhtia ja vaaratilanteita puuttunut...) saanut ratsastuspelon. Vaikka menin pääasiassa tallin kilteimmillä hevosilla, pelkkä laukkaaminenkin jännitti. Esteitä en kyennyt hyppäämään ollenkaan (hyppäsin lepuskissa yhteensä 2 estetuntia, joista molemmilla jalkauduin), enkä vieläkään ole täysin päässyt kammosta niiden osalta eroon. Yhdellä tallin "luottoratsuista" meneminen tuntui niin pahalta, sillä tiesin hevosen olevan vanha ja kipeä... nykyään onneksi jo taivaslaitumilla.
        Ehdin ratsastaa leppävaarassa n. 1,5v ja sinä aikana tallilta lopetettiin 8 hevosta, joka on ihan älytön luku noin lyhyessä ajassa, ja kertookin paljon hevosten hyvinvoinnista. En myöskään nähnyt tuona aikana hevosia ikinä tarhassa, ja samana keväänä jona lopetin, tuli tieto, että tallilta oli toistaiseksi viety SRL:n jäsenyys siitä syystä, etteivät hevoset päässeet joka päivä tarhaan. Nykyään ilmeisesti vähän parempi tilanne, joskaan mikään kokopäivätarhaus tuskin toteutuu. Suurimmalla osalla tallin hevosista/poneista on käytössään apuohjat melkein poikkeuksetta joka tunnilla, ei siis pelkästään alkeistunneilla. Mun aikana osalla hevosista ja poneista oli myös metalliketjut kavioissa, estämässä karsinan oven potkimista.
        Tallilla on kuitenkin paljon asiakkaita, mitä en sitäkään kyllä ihmettele: jos tallia pitäisi arvioida jostakin muusta, kuin hevosten hyvinvoinnin näkökulmasta, Lepuski on ihan kiva paikka. Hyvä ilmapiiri, hyvä opetus ja mukavat opettajat, hyvät puitteet (löytyy after riding-tilaa, pukuhuonetta, useampi hyväpohjainen kenttä). Mutta jos on yhtään kiinnostunut eläinten hyvinvoinnista, voisin suosittelen melkeimpä mitä tahansa muuta pääkaupunkiseudun tallia...


    • kdlfnseff

      Tallissa on hyvät ja huonot puolensa. Jos katsoo pintaa syvemmälle hevosia ei todellakaan hoideta asianmukaisesti. Pääsevät nykyään onneksi jokapäivä ulos mutta vain noin 1-2h. Hevosten ruokinnassa on paljon puutteita. Hyvä olisi saada heinää 3-4 kertaa päivässä mutta leppävaarassa hevoset syövät vain 2 kertaa päivässä ja ihan naurettavan vähän. Tallin omistajia ei kiinnosta muut kuin omat hevosenta joita he ratsastavat. Suurin osa tuntihevosista on kipeitä, ontuu, epäsopivat satulat, hevosia raspataan äärimmäisen harvoin. Edes klipattuja hevosia ei loimiteta ulos vaikka olisi -25 mutta omistajien omat hevoset kyllä saavat vaikka 5 loimea päällensä. Osa hevosista eivät ole sopivia ja turvallisia ratsastukouluun joka johtuu varmasti monen kohdalla erittäin huonosta hoidosta eli ovat kipeitä jostain jonka takia pukittelevat ja heittelevät ratsastajia. Myös uudet ponit usein ovat lähes kouluttamattomia. Ryhmäkoot ovat noin 11 henkilöä eli ihan liian suuret. Hyvät puolet tallissa ovat mukavat ja hyvät opettajat ja hyvä ilmapiiri ratsastajien kesken. Mutta jos välittää hevosten hyvinvoinnista en tukisi tätä toimintaa.

    • Anonyymi

      Tiiän oon myöhässä mut jos nyt Mette kattoo tallii erittäin siisti kenelläkään ponilla ei ole ketjuja jalassa vain 1 poni potkii vain 2 imppaa kaikki hevoset ovat kilttejä lukuun ottamatta Victoria ei ole pakko hoitaa mutta jos harkitsee hoitamisen aloittamista kerrotaan aina vastuu tehtävät tallissa m ei saa nykyään ottaa kuvia tai hengailla Karoliina kuitenkin äksy muut ponit ovat super kilttejä oon harrastanu 3 v lepuskissa jonka aikana vain 3 ponia on lopetettu kimosyöpään pahaan allergisen reaktioon jota ei pystynyt hoitamsan ja vanhuuteen tallilla käytetään talkkia kaikilla poneilla on Wintec satulat tunnille on 3min myöhästymis aika vaikka taululla lukee saavuthan30min ennen tunnin alkuasi tallille poneille ei saa antaa enään herkkuja ontumista on ollut 2 ponilla lepuski on hyvä talli itse käyn 2 tunnilla tunneilla on monipuolista ratsastusta tunteja on riittävästi tason mukaan poni vaihtuu 3-5 ratsastus kerran jälkeen ellei 1 tai 2 hoitajat ei puhu pahaa mutta ak ja mini tuntilaisille ollaan napakoita tallin säännöistä ja muille jotka eivät niitä noudata yleis harjoja suojia pinteleita tms on riittävästi alkeis kursseilla ja mini tunneilla käyvät aavat aina karsinassa tarpeellisen avustuksen ja jos haluat oppia nopeammin niin on myös ponikerho itsekin hoidan ja taputan taluttamisesta saa ns” palkkaa 10 minitunnista tai 5 ak pääset taluttaminen tunnille mihin voit toivoa ponia tai hevosta ponilla on yleensä 3 tai4 hoitaja hoitajat eivät vaihdu usein ja karsinat ovat hyvässä kunnossa Lepuskissa on 4kenttää maneesi jota monella tallilla ei ole maneesi on jaettu kahteen osaan / puoleeen poni pääty ja hevos pääty poni pääty ei ole mikään ympyrä ak ja mt on enemmän ratsastajia sillä ak ja mt ei voida kuitenkaan pitää joka toinen tunti opettajat ovat mukavia paitsi yksi nimeltä mainitsematon henkilö joka ei ole poneille niin mukava

    • Anonyymi

      Onko totta että yksi tunti maksaa 27€ koska olen innostunut ostamaan irtotunnin mutta en ole varma onko tämä totta 😁

      • Anonyymi

        Ei kannata niiden toimintaa tukea siellä ollenkaan. Kohtelee hevosia sekä ihmisiä ihan paskasti. Henkilökunta aivan täyttä paskaa myös opetustakaan ei voi kehua.


    • Anonyymi

      Rakastan hevosia ja ponia mutta en pääse tallin sisään sitä paitsi asun nyt syrjäkujalla kaukana tallista miksi tarhat on sähköaitaa vaikka sitä on kielletty miks hepat ei harjata tunnin jälkeen tai tarkisteta onko sillä haavoja tarhasta sisään kannattaa myös miksi hepat ei harjata tai pestä jos se on kurainen tarhasta talliin??!

      • Anonyymi

        Ai leppävaaraan? Helppohan talliin on sisälle mennä, mutta korona rajoitusten takia vain tuntilaiset✨


    • Anonyymi

      PASKA TALLI ÄLKÄÄ MENKÖ EI SAA MITÄÄN OPETUSTA JA MUUTENKI (henkilökohtainen kokemus)

    • Anonyymi

      Huono talli! Opettajat ovat ilkeitä ja hakkaajat välillä lantaharavalla poneja! Tunneilla ei opi kunnolla ja opetuksen taso on todella alhaista! Tallin omistaja myös ylimielinen ja ilkeä, häntä kiinnostaakin vain ratsastajien rahat.. Tallilla myös käytetään Lapsi työ voimaa! Poneilla on huonot oltavat ja he ovat stressaantuneita, hepat eivät myöskään pääse tarpeeksi laitsalle..! Poneille päästetään aivan liian isoja ja painavia ratsastajia.. Tuntien hinta vain nousee estetunneillakin hypätään paljon pienempää ”Koronan takia” ja hinnat kuitenkin nousivat. Tällä hetkellä tallille otetaan 5 hoitajaa jotka laittavat jokaiselle poni tunnille kaikki ponit valmiiksi kuntoon eli ratsastaja ei itse saa laittaa ponia kuntoon eikä myöskään näille 5 hoitajalle anneta mitään palkkioksi. Aikaisemmin toiminut hoitoponi järjestelmään lisättiin pakkoja tehtäviä eikä niistäkään palkita millään tavalla. Ratsastajat ja hoitajat myös taluttajan mini ja alkeis tunnit niistä onneksi palkkio 5h/1 tunti. Ryhmäkoot ovat myös liian isot, pienempien lasten tunneilla jopa 12hlö ja isompien ryhmät kaikki täynnä ja niissä 9hlö. Mini tunnit jotka ovat 30 min ovat myös kalliimpia kuin estevalmennus.. opettajat myös suosivat joitain ratsastajia ja antavat heille opetusta enemmän ja puhuvat heille tallissa ja kehuvat enemmän ja antavat mennä esteet uudestaan vaikka olisi kuinka hyvin mennyt toisinkuin joistain ratsastajista he eivät tykkää joita opettajat eivät opeta, kehu tai anna poni toiveita. Sahaamisen ei myöskään puututa ja kiusaamiseen. Tallin ilmapiiri on todella huono voisinpa jopa sanoa että n. 80% ratsastajista puhutaan paskaa eikä tähän mitenkään puututa. Ratsastajat lähtevät Lidliin toisten pyörillä ilman heidän lupaa. Reppuja heitetään roskikseen yms. Tämä vain oma kokemukseni t. Leppävaarassa 4 vuotta ratsastanut

    • Anonyymi

      Mikä on tuntihinta tänä päivänä (outoa ettei ole ilmoitettu kotisivuilla)? Entäs aikuisratsastajien ryhmien koot? Viihtyisikö sennu tässä tallissa vaan onko se enemmän nuorille suunnattu paikka?

      • Anonyymi

        Mun kokemuksesta on vaikka kuinka pitkä aika, mutta ihan samaa linjaa kuin valtaosa näistä viesteistä.

        Edelleen puistattaa esim. se, ettei karsinoissa saanut yhtään pöllyttää kuivikkeita koska "ammoniakki haisee niin voimakkaalle". Eläinparat, eihän karsinassa pitäisi kusi haista vaikka kääntäis boksin ylösalaisin, kertoo vaan että siivoominen ainakin oli mitä oli.

        Ollessani hoitajana en saanut käyttää muiden kanssa samaa pakkia, piti ostaa oma. Senkin lukko murrettiin ja mun oman päiväkirjan sivut kirjotettiin täyteen mm. "tapa ittes, poniki olis onnellisempi" yms juttuja, siitä kyllä tuliki sit iso haloo. Olin tolloin 12-vuotias!!!!!

        Nykypäivästä en tosiaan tiedä, mutta ainaki sillon sennuilla oli keskenään (ainaki junnun silmiin) parempi henki, yllättäen, mutta eipä he samalla tavalla siellä hengailleet ku nuoret, enkä kyllä näkiskään sitä houkuttelevana kun sen verran teinien mellastuskenttä se oli.

        Tosi monesta ponista tuli sillon hyvin pian kiukkusia, esim. Elvis ja Andora tuli superkiltteinä ja uteliaina, mut ei kauaa nokka tuhissu kun niistä tuli jopa vaarallisia, Andora pilttuussa teilasi useammankin ja sinne oli käsky mennä vaan raipan kanssa, sittemmin Andora siirrettiin karsinaan jossa se oli KOKO AJAN sidottuna tiukasti. Onneksi tajusivat lähettää tamman pois melko pian, ei poniparka sopinut yhtään ratsastuskouluun.

        Ja tosiaan se tarhaaminen oli farssi, hyvä jos nykyään ees hetkeks pääsevät ulos päivittäin, esim. Sonny ei aikanaan päässyt ollenkaan ulos koska karkasi aitojen ali, sen sijaan että olis laitettu vaikkapa lankkua tai muuta niin poni pidettiin sisällä tai taluteltiin maneesissa. Joskus pääsi ns. irtojuoksutettavaks kentälle, yksin eikä tietenkään tarhausajan pitusta aikaa ku ihmisen piti vahtia.

        Nää siis vanhoja muistoja, mut tosiaan suht samalta kuulostaa edelleen... En tukis tota toimintaa, jopa Kiloon menisin mieluummin vaik sielläkin ainaki oli pilttuut - olin aikanaan TETissä Kilossa ja siellä oli paljon paremmin asiat, vaikka toki korjattavaa sielläkin (silloin).


    • Anonyymi

      Itse olen ratsastanut Leppävaarassa jo monta vuotta. Tallilla on myös huonoja puoli mutta myös hyvät mahdollisuudet kehittyä esteillä varsinkin koulussa. Tallilla on hyvät ja mukavat opettajat kaiken tasoiselli ratsastajille. Osat hepoista on äikäisiä mutta myös kilttejä löytyy

    • Anonyymi

      Tyttäreni ratsastaa tuolla ja olen läheltä seurannut tallilla oloa. On tietysti hyviä ja huonoja puolia. Opettajat ovat hyviä ja mukavia, ulkokentät ja maneesi ok. Hevosista ei kokemusta, mutta useat ponit purevat, potkivat (kokemusta on ihan kunnon mustelmista) tai äkäilevät kuntoonlaitossa ja tuntuvat olevan stressaantuneita. Enkä ihmettele, kun hulina ja kohtelu on aikamoista välillä pienten ja nuorten käsissä. Toivoisinkin enemmän panostettavan tähän valvomiseen miten hevosia kohdellaan jotta niiden ei tarvitsisi ressata.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe