Olen tänä syksynä ollut ensimmäistä kertaa uudessa jahtiporukassa ajomiehenä. Jokainen kerta olen kummastellut, eikö ketjua todellakaan saada pysymään edes jotenkuten kasassa (yleensä jompi kumpi laita 200m edellä)? Puhelimia kuitenkin on lähes jokaisella ja muutakin ääntä ajossa pidetään? Luulisi että armeijan käyneet miehet osaisivat avorivissä kulkemisen (ja maastoetsinnän perustee)t huomioiden sen, että ajossa joku voi kulkea pellolla ja toinen hillittömässä ryteikössä. Kummanko mukaan sitten kuljet kun vasen laitasi menee edellä ja oikea tuntuu jäävän jälkeen..?
Mitenkäs muissa jahtiporukoissa ajot sujuvat?
Toistaiseksi en vielä ole suutani ajoketjujen vetäjille aukaissut - olenhan porukan uusin ja vieläpä kaiken lisäksi nuorehko nainen. Muutoin jahti on kyllä mielestäni asiallisesti organisoitu.
Ajoketju
9
587
Vastaukset
- körppis132
katsottiin aina sitä toisenpuoleista, josta ollaan luvattu pitää "kiinnI". Tyypit sitte sanoo jos menee liian nopeasti tai hitaasti, ja sitten pelloilla / pitkillä suorilla teillä katsotaan onko porukka miten hyvin suorassa.
miten ajatte? onko kalisuttimia tms? jos on, myös ääntä kannattaa kuunnella, ja sen mukaan mennä. - Haverisen Jokke
ei juuri koskaan saada niin suoraksi kun halutaan ja hirvi yleensä sonni juoksee ketjusta läpi halutessaan oli toinen pää 200m edellä tai linjat suorassa. Olen kolmattakymmentä vuotta ollut hirviporukassa ja jotain väitän tietäväni hirvien liikkeistä. Periaatteessa sillä ei ole väliä miten se ketju etenee kunhan tärkeimmät puskat ja mäen harjanteet kolutaan. Hirvet lähtee vaistojensa ohjaamina useimmiten vastatuuleen ja saattavat haistavaa edessä olevat passit. Tärkeintä ajojahdeissa onkin passimiehen hajuttomuus jos nyt ihmisen muutenkin pahaa hajua mitenkään voi peittää.
Aseettominahan useimmat ajossa kulkee joten vasen tai oikee sivusta nyt voi vaikka vähän edellä mennäkin aiheuttamatta vaaraa kenellekään.- koiruus123
Mölyajoa harrasta.Koiralla nykyään metsästetään
- laika ja 9.3
koiruus123 kirjoitti:
Mölyajoa harrasta.Koiralla nykyään metsästetään
Aikuiset miehet selvinpäin metsässä mölisee.Huvittavaa. Turha huuto ja melu ei kuulu luontoon.
Koiran haukun kuuntelu on paljon mielenkiintoisempaa. - Haverisen Jokke
laika ja 9.3 kirjoitti:
Aikuiset miehet selvinpäin metsässä mölisee.Huvittavaa. Turha huuto ja melu ei kuulu luontoon.
Koiran haukun kuuntelu on paljon mielenkiintoisempaa.tarjoaa koirattomillekin mahdollisuuden metsästää. Usein myös sesse potkaistaan mettään hirven jäljille ja passit ympärille mihin nyt koira hirven sattuu tuomaan mutta enpä ylimielisesti suosisi koira jahteja.
Onhan niitä minä minä minä tyylillä ajattelevia jotka ei mettään muita halua kuin itsensä ja rakkinsa mutta harrastakoon nämä yksin jahtiaan valtionmailla. Tuntemani koira miehet hyväksyy kyllä muut siinä missä ajometsästyksenkin samalla vaikka koira metässä onkin. - olkaahiljaahuutakaa
laika ja 9.3 kirjoitti:
Koiran haukun kuuntelu on paljon mielenkiintoisempaa.En tiedä mitään niin tylsää kuin koirattomana kaverina hirvijahdissa.
Jossakin joko majalla tai nuotiolla vaan oottaa käskyä jonnekin hevon jeeraan vetämään koiramiehen apumaa mahtisonnia.
Hyvinorganisoidussa ajometsästyksessä sentään pääsee jo passiin jännittämäänkin.
Lisäksi ajometsästys on sosiaalisempi ja nopeatempoisempi tapahtuma kuin koiramiehen ampumien hirvien kiskominen majalle tai tyhjänodottaminen yhdessäkohdin tuntikaupalla.
Turha huuto ja möyke ei tosiaankaan kuulu luontoon, muuta onko hirvenmetsästys turhaa?
- ei piruvie
Ootko käynyt armeijan? Et kai jumalauta oo mennyt inttiinhakemaan jotain pönkitystä egollesi? Ei vittu, ethä oo? Jos oot, oot varmaan sellanen 140cm pinviini joka ei pärjää naisena ja haet siksi miesten hyväksyntää oelmalla halpamainen hutsu joka hakeutuu miesten hommiin jakamaan pimsua? Ootko tälläinen, ethän oo? Hyi
- rekkamiässss
meinaakko että olis rekkalesbo?
- hypppis!
meillä täällä viitasaarella toimii ajoketjumetästys miltei täydellisesti. Joka ajossa meillä on jonkin näköinen tasausketju eli joku tie tai liputettu linja jossa tasataan välit ja etäisyydet. Tälläinen linja olisi hyvä olla jokseenkin puolessa välissä ajua.... kyllä se siiiitä!! ja ajomiesten välit oltava 100- 50 metriä riippuen ajomiesten määrästä niin voi kuunnella meneekö eellä vai jälessä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871704- 851212
- 1101113
- 67896
- 102861
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56808- 47721
- 36712
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47661- 33653