Suomalaisina kuulumme suomalaisugrilaisiin kansoihin. Olemme asuneet 55' leveysasteen pohjoispuolella niin kauan, että aivommekin reagoivat auringonvalon vähentymiseen lehtipuiden tapaan.
Me täällä kaukana oikean kaamosrajan etelärajasta, napapiiriltä puhumme kaamosmasennuksesta. Laajojen nuolen- ja tiilenpäätutkimusten perusteella uskon syys alakulossa olevan vain
auringonkiertoon liittyvän luonnollisen tapahtuman. Elämme auringonvalon vaihteluiden mukaan.
Kun kevätaurinko valaisee taas skandinavian maisemat, mekin elvymme kuin 'talvihorroksesta'. Tottumus on toinen luonto; lkuperäiset Keski- ja Pohjoislapin asukkaat eivät sano kärsivänsä kaamosajan masennuksesta.
Siellä sentään eletään pitkä aika ilman auringon valoa. He ottavat vaan elämän rauhallisemmin.
Eläkeläisen on helpompi mukautua vuodenaikojen rytmiin. Työssäkäyvät ja koululaiset joutuvat ovat enemmän vaikeuksissa viikottaisten aikataulujensa takia.
Aurinko säätelee hormonitoimintaa - ei siinä auta 'laupiaat silmätkään'.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aivojen_välittäjäaine
"Aivot vetäytyvät talvilevolle".
1
105
Vastaukset
- capt. cöpenick
Niin, kyllähän alkeellinen 'linkkipetteröinti' miten kuten toimii, mut siihen viestinkirjoittamisen aikaiseen väligoogletukseen ei ole tullut vielä niin pläkinselvää ohjetta, että sen osaisin.
Joku ikä-ihminen ei vielä joku päivä sitten onnistunut linkinsiirrossa viestiinsä. Tässä helppo vinkki:
Sinne ylös http://,suomi 24 sivulle pitää viedä kursori, nuoli. Napsautetaan sen päälle. Rivi tulee siniselle.
Seuraavaksi Ctrl näppäintä pidetään koko ajan alhaalla. Samalla painetaan C näppäintä.
Nyt linkki on koneen muistissa.
Voi aloittaa viestin kirjoittamisen. Jos linkin haluaa viestinsä yhteyteen, painetaan taas koko ajan Ctrl, eli control näppäintä. Kun painetaan V näppäintä, linkki ilmestyy näytölle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986118KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495555Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222757Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522639Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042026Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071758- 1141621
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181583seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241494Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1361459