Olen miettinyt viime viikkoina kysymystä, mitä maassamme toimiville vapaille suunnille kuuluu? Eräs aihe, jota pohdin liittyy helluntaiseurakuntien jäsenmääriin. Ovatko ne viimeisten vuosien aikana olleet kasvussa, pysyneet kutakuinkin samoina vaiko laskeneet?
Niilo Yli-Vainion julistustoimen aikana (tarkoitan vuosia 1977-1981) jäsenmäärät helluntaiseurakunnissa kasvoivat huomattavasti ja kasvua havaittiin myös muissa vapaiden suuntien seurakunnissa; käsitykseni mukaan kansankirkonkin piirissä esimerkiksi raamattu- ja rukouspiirien osanottajamäärän lisääntymisenä. Yli-Vainion palvelustyön päätyttyä liikehdintä hiipui, siitäkin huolimatta, että Jumalan elopellolle alkoi ilmestyä "pikku yli-vainioita" jotka yrittivät jatkaa Yli-Vainion linjoilla (anteeksi sanontani) "apinoiden" häntä. Toki kutsumuksen saaneita sananjulistajia ja opettajia oli ja on yhä myös liikkeellä Joka tapauksessa olen käsittänyt, että jäsenmäärät rupesivat laskemaan helluntaiseurakunnissa.
Miten sitten asiat ovat tänään? Vanhoja uskollisia nukkuu pois, mutta nouseeko nuorisosta uusia Kristuksen seuraajia samassa mitassa? Tarkoitan nyt nuoria, jotka lähtevät koko sydämisesti seuraamaan Jeesusta, uskovat Raamatun Jumalan Sanaksi, kertovat pelastuksestaan ystävilleen ja ovat valona pimenevässä maailmassa. Sen toki tiedän, että joissakin seurakunnissa esimerkiksi nuortenillat vetävät nuoria puoleensa yli seurakuntarajojenkin, mutta niissä on toisinaan kovin maailmantuntuista menoa; jytä soi, diskovalot vilkkuvat, pelataan pelejä jne. Tuollaisiin nuorteniltoihin osallistuu nuoria, jotka seuraavana iltana jatkavat nuorison suosimissa ravintoloissa diskon tahdissa.
Mutta en todellakaan tiedä, onko helluntaiseurakuntien jäsenmäärät nousu- vai laskusuhdanteessa? Uskon, että täällä helluntailaisuuspalstalla on kirjoittajia, jotka tietävät asianlaidan.
Toinen kysymykseni koskee Helluntaikirkkoa. Kuinka monet "vanhanaikaiset ja itsenäiset" helluntaiseurakunnat ovat liittyneet siihen? Kuinka paljon Helluntaikirkkoon kuuluu jäseniä ja kuinka paljon helluntaiseurakuntiin, jotka eivät ole kirkkoon liittyneet?
Kolmanneksi: onko "vapaiden helluntaiseurakuntien" ja Helluntaikirkon opissa eroja. Voiko samalla paikkakunnalla nykyisin olla sekä Helluntaikirkko että muu helluntaiseurakunta. Onko Helluntaikirkon perustaminen aiheuttanut hajaannusta helluntailaisten keskuudessa?
Tässä muutama kysymys joihin toivon saavani ruohonjuuritasolta vastauksia. Tuskin kukaan osaa kaikkiin kysymyksiin vastata, mutta vastaathan siltä osin kuin tiedät koko maata tai paikkakuntaasi koskien asiasta.
Toivon, että kyselyni herättäisi keskustelua. Pääsisimme keskustelemaan muistakin helluntailaisuuteen liittyvistä asioista kuin vain oppikysymyksistä.
Mitä kuuluu helluntaiseurakunnille tänään?
33
471
Vastaukset
- Betsy67
Teetkö jotakin tutkimusta kartottaaksesi Jumalan
pelastustoimintaa maassamme Helluntaiseurakuntien kautta?
Minusta on tärkeintä evankelioida.
Julistetaan ristiinnaulittua, kuollutta, haudattua,
mutta ylösnoussutta Jeesusta, jossa meillä on syntien anteeksi saaminen
ja iankaikkinen elämä tarjolla, uskon kautta Hänen vereensä.Monet asiat vain kokouksissa tuntuvat ja näyttävät niin erilaisilta kuin 30 vuotta sitten. Sydämeeni koski, kun eräässä kokouksessa pyydettiin syntejään katuvia ja Jeesusta etsiviä tulemaan alttarille rukoilemaan ja seurasin nuorta paria, jotka toisilleen jutellen ja naureskellen menivät rukoiltavaksi. Ennen alttarille mentiin synnin hädässä ja usein itkien, kun alttarikutsu annettiin (no, tämä siis "tuntui" minusta pahalta ja pinnalliselta, mutta Jumalahan heidän sydämmensä näki ja näkee).
Olet oikeassa, että tärkeintä on evankelioida. Olen rukoillut Herraa, että Hän johdattaisi päivittäin edes yhden ihmisen tielleni, jolle saisin kertoa evankeliumia. Jokunen päivä sitten sain kertoa Jeesuksesta eräälle puhelinmyyjälle, joka tarjosi "roskalehden" tilaamista. Puhelimeni "muisti" ilmoitti puhelun päätyttyä, että keskustelimme 9 min 15 sek.
Oletko huomannut, että Jumala johdattaa aivan ihmeellisesti tiellemme ihmisiä, joita on kuin valmistettu kuulemaan evankeliumia? Tänään tapasin vanhuksen, joka avautui minulle vanhustentalossa ja kertoi asioistaan. Kysyin, onko hän rukoillut apua Jeesukselta ja tunsiko hän jo Jeesuksen. Ei ollut rukoillut eikä tuntenut Jeesusta. Kehoitin häntä illalla polvistumaan vuoteensa viereen ja rukoilemaan Herraa. Lupasin käydä huomenissa häntä uudelleen tapaamassa.
Mutta et vastannut yhteenkään kysymykseeni. Tuntuuko Sinusta, että uskovien määrä seurakunnissa on kasvanut viime vuosina? Jos on niin se on suuri kiitoksen aihe Jumalalle. Ellei ole, niin siinä on suuri rukouksen ja armon anomisen aihe, ettemme ainakaan itse ole sen valon tiellä, joka loistaa Kristuksen kasvoista.
Hyvää illan jatkoa. Pitänee mennä ajoissa levolle, koska huomenna on työpäivä taksissa ja sitä ennen kertomani vanhuksen tapaaminen. Luen avaukseeni tulleita vastauksia lauantaina. Hyvää yötä ja Jeesus myötä.- todé*
jukka.finland kirjoitti:
Monet asiat vain kokouksissa tuntuvat ja näyttävät niin erilaisilta kuin 30 vuotta sitten. Sydämeeni koski, kun eräässä kokouksessa pyydettiin syntejään katuvia ja Jeesusta etsiviä tulemaan alttarille rukoilemaan ja seurasin nuorta paria, jotka toisilleen jutellen ja naureskellen menivät rukoiltavaksi. Ennen alttarille mentiin synnin hädässä ja usein itkien, kun alttarikutsu annettiin (no, tämä siis "tuntui" minusta pahalta ja pinnalliselta, mutta Jumalahan heidän sydämmensä näki ja näkee).
Olet oikeassa, että tärkeintä on evankelioida. Olen rukoillut Herraa, että Hän johdattaisi päivittäin edes yhden ihmisen tielleni, jolle saisin kertoa evankeliumia. Jokunen päivä sitten sain kertoa Jeesuksesta eräälle puhelinmyyjälle, joka tarjosi "roskalehden" tilaamista. Puhelimeni "muisti" ilmoitti puhelun päätyttyä, että keskustelimme 9 min 15 sek.
Oletko huomannut, että Jumala johdattaa aivan ihmeellisesti tiellemme ihmisiä, joita on kuin valmistettu kuulemaan evankeliumia? Tänään tapasin vanhuksen, joka avautui minulle vanhustentalossa ja kertoi asioistaan. Kysyin, onko hän rukoillut apua Jeesukselta ja tunsiko hän jo Jeesuksen. Ei ollut rukoillut eikä tuntenut Jeesusta. Kehoitin häntä illalla polvistumaan vuoteensa viereen ja rukoilemaan Herraa. Lupasin käydä huomenissa häntä uudelleen tapaamassa.
Mutta et vastannut yhteenkään kysymykseeni. Tuntuuko Sinusta, että uskovien määrä seurakunnissa on kasvanut viime vuosina? Jos on niin se on suuri kiitoksen aihe Jumalalle. Ellei ole, niin siinä on suuri rukouksen ja armon anomisen aihe, ettemme ainakaan itse ole sen valon tiellä, joka loistaa Kristuksen kasvoista.
Hyvää illan jatkoa. Pitänee mennä ajoissa levolle, koska huomenna on työpäivä taksissa ja sitä ennen kertomani vanhuksen tapaaminen. Luen avaukseeni tulleita vastauksia lauantaina. Hyvää yötä ja Jeesus myötä.kuinka paljon on kasvanut Helluntaikansa -niminen liike, jonka äänitorvelta kuulostat?
- ???
todé* kirjoitti:
kuinka paljon on kasvanut Helluntaikansa -niminen liike, jonka äänitorvelta kuulostat?
tarkkaan ottaen tuo helluntaikansa-liike? Jokin erillinen, jostakin seurakunnasta irrottautunut ryhmä?
- Betsy67
??? kirjoitti:
tarkkaan ottaen tuo helluntaikansa-liike? Jokin erillinen, jostakin seurakunnasta irrottautunut ryhmä?
Onko sillä jotakin tekemistä tämän asian kanssa ja jos mielestäsi on, niin miksi.
Eikö Asko T kysellyt ihan yleisesti - minun ymmärtääkseni.
Jumala siunaa puhdasta mieltäsi. - Betsy67
todé* kirjoitti:
kuinka paljon on kasvanut Helluntaikansa -niminen liike, jonka äänitorvelta kuulostat?
jonkun Helluntaikansan edustaja?
Eivätkö kaikki Helluntailaiset ole Helluntaikansaa,,,?
Siunausta myös sinun Jumalalliselle luonnollesi ja
Kristuksen mielenlaadulle sinussa. - Betsy67
jukka.finland kirjoitti:
Monet asiat vain kokouksissa tuntuvat ja näyttävät niin erilaisilta kuin 30 vuotta sitten. Sydämeeni koski, kun eräässä kokouksessa pyydettiin syntejään katuvia ja Jeesusta etsiviä tulemaan alttarille rukoilemaan ja seurasin nuorta paria, jotka toisilleen jutellen ja naureskellen menivät rukoiltavaksi. Ennen alttarille mentiin synnin hädässä ja usein itkien, kun alttarikutsu annettiin (no, tämä siis "tuntui" minusta pahalta ja pinnalliselta, mutta Jumalahan heidän sydämmensä näki ja näkee).
Hyvää illan jatkoa. Pitänee mennä ajoissa levolle, koska huomenna on työpäivä taksissa ja sitä ennen kertomani vanhuksen tapaaminen. Luen avaukseeni tulleita vastauksia lauantaina. Hyvää yötä ja Jeesus myötä.Muutaman viimevuoden aikana ihan kymmenittäin.
Joistakin on uutisoitu RV;ssäkin, mutta ei läheskään kaikista.
Teen koti-ja vanhusten parissa evankelioimistyötä.
Käyn myös uskovien vanhusten luona virvoittamassa ja rohkaisemassa
Raamatun Sanalla, lauluin ja rukoillen.
Jumalan johdatuksessa kulkiessani, on Hän avannut uusia ovia ei uskovien koteihin.
Lisäksi toimin aktiivisesti seurakunnassa ja pyrin kasvamaan
Kristuksen tuntemisessa.
Keskitytään asioihin, joiden kautta voimme jouduttaa Jeesuksen toista tulemusta.
Rukoillaan todella, että yhä suurempi uskovien joukko rohkaistuisi elämään
kokonaisvaltaisesti Herraansa Jeesusta palvellen niillä sektoreilla,
joihin Jumala heitä johdattaa.
Hänen voittoonsa luottaen eteenpäin uskossa. - maukkaasti
jukka.finland kirjoitti:
Hyvää illan jatkoa. Pitänee mennä ajoissa levolle, koska huomenna on työpäivä taksissa ja sitä ennen kertomani vanhuksen tapaaminen. Luen avaukseeni tulleita vastauksia lauantaina. Hyvää yötä ja Jeesus myötä.SINÄ siis olet se hemmo, jolle meillä puhelinmyynnissä naurettiin! Jeesusta kauppaat, kuin huumetta ikään, vaikka TOINEN myy vain lehteä ja on syytön sun hulluuteesi. Voi mun päiviäni, että te uskikset ootte naurettavaa sakkia.
- todé*
Betsy67 kirjoitti:
jonkun Helluntaikansan edustaja?
Eivätkö kaikki Helluntailaiset ole Helluntaikansaa,,,?
Siunausta myös sinun Jumalalliselle luonnollesi ja
Kristuksen mielenlaadulle sinussa.helluntaikansalla (ry.) sitä porukkaa, joka on irrottautunut Helluntaiherätyksen työyhteydestä ja mm. perustanut Tampereen seudulle oman seurakunnan.
Asko T:n suhteesta Helluntaikansa ry.:hyn en osaa sanoa. - Betsy67
todé* kirjoitti:
helluntaikansalla (ry.) sitä porukkaa, joka on irrottautunut Helluntaiherätyksen työyhteydestä ja mm. perustanut Tampereen seudulle oman seurakunnan.
Asko T:n suhteesta Helluntaikansa ry.:hyn en osaa sanoa.uudessa seurakunnassa.
Palvelen aktiivisesti "vanhassa" seurakunnassa,
mutta olen käynyt tilaisuuksissa joita isännöi Helluntaikansa.
Tietääkseni Helluntaikansa ei ole mikään seurakunta, vaan
yhdistys, jonka tilaisuuksiin voi osallistua ihmiset vapaasti
mistä seurakunnasta tahansa.
Ymmärtääkseni nämä ns."perinteiset" Helluntaiseurakunnat
ovat niitä, jotka eivät ole halunneet liittyä kirkkokuntaan.
En ole silti ihan varma tästä, mutta sellaisen käsityksen olen saanut.
Itse en halua osallistua näihin kirkkokunta asioihin, sillä haluan
todella kanavoida voimani evankelioimiseen.
Minun kohdallani se on Jumalan tahto.
Jokaisella on oikeus valita tiensä ja tämä on minun tieni, sillä
kutsujalleni ja kutsumukselleni tahdon olla kuuliainen.
Jumalan siunausta sinulle.
Hän on uskollinen meitä kohtaan ja tahtoo vaikuttaa
sitä myös omissaan. todé* kirjoitti:
Googletin sanan, koska en tiennyt mitä "helluntaikansa" merkitsee.
En ole minkään "helluntaikansan" äänitorvi enkä muunkaan.
Voit polkea Jumalan Sanaa, mutta totuudeksi jää, että alkuseurakunnassa kullakin paikkakunnalla oli yksi paikallisseurakunta. Osoita minulle yksikin raamatunpaikka, jossa samalla paikkakunnalla oli monta seurakuntaa. Raamatussa ei sellaista opetusta ole.
Minua ei loukkaa valheellisista mielikuvistasi syntynyt kirjoituksesi. Tunnen Sinut hengessäni.- Betsy67
jukka.finland kirjoitti:
Hyvää illan jatkoa. Pitänee mennä ajoissa levolle, koska huomenna on työpäivä taksissa ja sitä ennen kertomani vanhuksen tapaaminen. Luen avaukseeni tulleita vastauksia lauantaina. Hyvää yötä ja Jeesus myötä.Mutta se minkä tiedän, on paikallisella tasolla.
Eräässä seurakunnassa kirkkokuntaan on liittunut n 4,5%, eli todella pieni määrä.
Tiedän myös, että on ns. isoja seurakuntia, joiden ympärillä olevia rukouspiirejä on
järjestäytynyt seurakunnaksi, koska sijaitsevat senverran kaukana äitiseurakunnasta
ja toiminta rukouspiirissä on ollut vuosia säännöllistä ja ihmisiä on tullut uskoon.
Eivät kaikki perustetut uudet seurakunnat ole tulosta kirkkokunnan syntymisestä.
Raamatun mukaan nousee lopunaikoina näitä villitseviä henkiä jotka pyrkivät
viettelemään ja eksyttämään ihmisiä.
Niinpä tahdon toimia "totuuden torvena" niin paljon kuin mahdollista
ja juurruttaa uskovia Kristukseen ja Hänen tuntemiseensa.
Seurakuntatotuuteen, onhan hengellisen kodin tärkeys on ehdoton.
On myös tärkeää tehdä kutsuminen ja valinta lujaksi.
Tulee ymmärtää myös oma arvonsa Jeesuksen ja Jumalan
näkökulmasta nähtynä, ettei ole niin helposti suostumassa
asioihin, jotka tahraavat ja satuttavat sielua ja vahingoittavat
tuota niin kallisarvoista Jumalasuhdettamme.
Rukoillaan paljon kaikkien niiden puolesta, jotka ovat yhteydessä monin
eri tavoin henkivaltoihin ja vetävät siten paholaisen voimia puoleensa.
On ihana tietää, että Jumala sai Jeesuksessa riemuvoiton paholaisesta.
Niinpä voimme rohkeasti edetä uskossa ja luottaa Jeesuksen veren voittovoimaan.
Tänään olimme jälleen Helmin luona.
Herra oli kanssamme, sillä tulimme virvoitetuiksi Sanan tutkistelun ja rukoustuokion kautta.
Jeesuksen johdatusta sinulle.
Itsekin olen kokenut ihmeellistä johdatusta eri ihmisten kohdalla. Betsy67 kirjoitti:
Mutta se minkä tiedän, on paikallisella tasolla.
Eräässä seurakunnassa kirkkokuntaan on liittunut n 4,5%, eli todella pieni määrä.
Tiedän myös, että on ns. isoja seurakuntia, joiden ympärillä olevia rukouspiirejä on
järjestäytynyt seurakunnaksi, koska sijaitsevat senverran kaukana äitiseurakunnasta
ja toiminta rukouspiirissä on ollut vuosia säännöllistä ja ihmisiä on tullut uskoon.
Eivät kaikki perustetut uudet seurakunnat ole tulosta kirkkokunnan syntymisestä.
Raamatun mukaan nousee lopunaikoina näitä villitseviä henkiä jotka pyrkivät
viettelemään ja eksyttämään ihmisiä.
Niinpä tahdon toimia "totuuden torvena" niin paljon kuin mahdollista
ja juurruttaa uskovia Kristukseen ja Hänen tuntemiseensa.
Seurakuntatotuuteen, onhan hengellisen kodin tärkeys on ehdoton.
On myös tärkeää tehdä kutsuminen ja valinta lujaksi.
Tulee ymmärtää myös oma arvonsa Jeesuksen ja Jumalan
näkökulmasta nähtynä, ettei ole niin helposti suostumassa
asioihin, jotka tahraavat ja satuttavat sielua ja vahingoittavat
tuota niin kallisarvoista Jumalasuhdettamme.
Rukoillaan paljon kaikkien niiden puolesta, jotka ovat yhteydessä monin
eri tavoin henkivaltoihin ja vetävät siten paholaisen voimia puoleensa.
On ihana tietää, että Jumala sai Jeesuksessa riemuvoiton paholaisesta.
Niinpä voimme rohkeasti edetä uskossa ja luottaa Jeesuksen veren voittovoimaan.
Tänään olimme jälleen Helmin luona.
Herra oli kanssamme, sillä tulimme virvoitetuiksi Sanan tutkistelun ja rukoustuokion kautta.
Jeesuksen johdatusta sinulle.
Itsekin olen kokenut ihmeellistä johdatusta eri ihmisten kohdalla.Vastauksesi lämmitti sydäntäni.
Nuorena, uskoon tultuani kävin ystäväni kanssa usein Vendelinin mummon, jo silloin yli 80-vuotiaan uskovaisen luona. Hän oli ruotsinkielinen ja puhui vain vähän suomea, mutta Jeesus oli saanut hänet valloittaa ja täyttää. Kun polvistuimme rukoukseen muistan mummon sanoneen: "Minä kiittä sinua Herraa, että Sinä kuulla ja nyt, nyt on Sinun virta vettä täynnä ja se tulee nyt yli, hallelujaa".
Ja se "tuli yli". Se oli taivasta maan päällä. Jumalan läsnäolon siunauksessa saatoimme palvoa häntä kaksikin tuntia polvillamme siitä varmana, että Jeesus oli verellään ostanut meidät ja antanut syntimme anteeksi.
Vendelinin täti on nukkunut jo pois, mutta iankaikkisuuden aamu paljastaa kuinka monta hän saattoi pelastuksen tielle ja rohkaisi nuoria pelastuneita seuraamaan Herraa Jeesusta. Näitä hiljaisia ja nöyriä me kaipaamme ja tarvitsemme, jotka eivät "pienuutensa" tähden edes ymmärrä välittämäänsä siunausta ja pelastuksen sanomaa, mutta jotka kilvoittelivat niin pitkälle, että voivat sanoa Paavalin tavoin: "Pois se minusta, että minä muusta kerskaan, kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta minä olen ristiinnaulittu maailmalle ja maailma minulle".
Siunausta työllesi.
- huuhaan tie
Alas menee helluntailaisuus, alas menee muukin taikausko. Nykymaailma pohjaa tietoon, joten oppienne ajat alkavat olla kokonaan ohi. Jopa vihaamasi Nokia missio menee alaspäin, mistä lienet iloinen sentään.
- Betsy67
tiedon käy, mutta tiedätkö sinä?
Sillä, se mitä Jumala on ilmoittanut, Hän myöskin toteuttaa.
1,Kor.13: 8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja
TIETO KATOAA.
9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
Näin käy, uskotaan se tai ei.
Jumala ei anna turhia lupauksia.
11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
(Eikö tämäkin ole toteutunut miesten kohdalla - ja kaikkien aikuiseksi kasvaneiden?))
12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
(Ja eikö ole totta, että peili vain heijastaa kuvaamme, mutta itse kuva olemme me
ja se mitä meissä on.)
Jumala tuntee meidät läpikotaisin ja jos uskon kautta Jeesuksen vereen olemme
saaneet syntimme anteeksi ja uuden elämän Hänessä, pääsemme täydellisyyteen,
Jumalan lupauksen mukaisesti.
Mitä Jumala sanoo tämän maailman tiedosta ja älyniekoista?
1.Kor.1:19. Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
20. Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21. Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22. koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
(Eikö olekin totuudenmukainen kuva ETENKIN NYKYihmisistä?)
23. me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
Ristiinnaulittu Jeesus on EI uskoville pakanoille (ei juutalaisille) hullutus, eikö totta?
24. mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
Ja tämäkin on totta, olimmepa syntyperältämme mitä rotua tahansa, on Kristus uskovalle Jumalan voima ja viisaus. Kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat Kristuksessa uskovaa varten.
25. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
Tämänkin jakeen sisältö on täyttä totta, koska Jumala ei valhettele - uskoitpa ei et. No se oli vain mutu(musta tuntuu)-ajatus.
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että helluntailaisten määrä on siis vähenemään päin ja kannanottosi perustuu tietoon. Se oli selkeä kannanotto ja vastaus kysymykseeni helluntailaisten jäsenmääristä.
Kristinuskoa ei kuitenkaan pidä sotkea taikauskoon kuten kirjoituksessasi teet. Helluntailaisethan tunnustavat kristinuskoa, joka perustuu raamatun pyhiin Kirjoituksiin. Omasta mielestäni tottelemattomuus ja epäusko raamatun ilmoitukseen on kuin taikauskon syntiä, kulkeepa sitten ajassamme vaikka nimikkeellä "nykymaailman tieto".
>>Jopa vihaamasi Nokia missio menee alaspäin, mistä lienet iloinen sentään.
Voin vain ihmetellä, ettei kukaan ole vastannut aloituksessa tekemiini kysymyksiin. Eikö palstalla ole ketään helluntailaista? Ilmeisesti ei. Hävetkää!
"Minä muistan sinun nuoruutesi armauden".- mörköolio
kai täällä helluntailaisia ole. Jos on niin ei huvita kirjotella, kun tämä on helluntailaisten mollaus paikka.
Tämä palsta pitää helluntailaisia ihan harhautuneina. Minulla on kyllä hyvät kokemukset paikallisista helluntailaisista. Mun mielestä tämänpalstan super-uskiksillla on joku kieroutunut käsitys helluntai seurakunnista. Ihan tervettä oppi kyllä on
aamen - palstalla
Tällä palstalla ei yleensä vastata´esitettyihin kysymyksiin, jos ne ovat hankalia. Sinäkin tapaat "lopettaa keskustelun" ja häipyä häntä koipien välissä pois, kun keskustellaan sinulle aroista aiheista.
Mitä meidän pitäisi hävetä? Sitäkö ETTÄ OLEMME HELLAREITA VAI ETTÄ EMME OLE HELLAREITA VAI MITÄ? Mikjä sinä olet muita neuvomaan? Vai aiotko haastaas taas jonku n raastupaan, kun ei sulle vastata? Sillä laillahan sinä olet tavannut yrittää pelotella. Eri nnimimerkkien suojista vielä...
vaihtelevat sen mukaan keneltä kysyy. Esim.jos kysyy Jyrki Rossilta niin jäseniä on Suomessa n.50 000. Saman luvun olen nähnyt tällä palstallakin joskus...
http://personal.inet.fi/koti/rossi/hellu.html
Väestörekisterikeskuksen tietojen mukaan heitä oli kuitenkin vain n.3000, edellisvuonna. Ateismipalstalta luin kerran nykyisen jäsenmäärän ja samoissa lukemissa(muutama sata jäsentä tullut lisää vuodessa)on pysytty.mitä helluntaiseurakunnille nykyään kuuluu, mutta vapaakirkollisille ei kuulu oikein hyvää. Ja koska vapaakirkollisuus sekä helluntailaisuus ovat jokseenkin samankaltaisia toiminnoissaan, niin ajattelen, ettei näin ollen myöskään helluntailaisille kuulu kovinkaan hyvää..
Kuinka niin ei kuulu hyvää?!
Sen seurauksena ei kuulu hyvää, koska kaikenlainen "herran ylistystoiminta" on saanut seurakunnissamme vallan ja Raamatun sanan tutkistelu on jätetty syrjään..
No mitä "pahaa" ylistystoiminnassa on?!
Jeesuksen veren evankeliumin ilosanoman syrjäyttäminen..
Kun N. Ylivainio julisti kokouksissaan Raamatun kirjoituksia eli Jumalan sanaa, niin kymmenet tuhannet, sen julistetun sanan vaikutuksesta tekivät aidosti parannuksen ja alkoivat itsekin tutkistella Raamatun kirjoituksia. Ja kun aikansa tutkistelivat Raamatun kirjoitusten sanomaa sydämessään, he alkoivat elää Raamatun sanaa kunnioittaen ja lähtivät kaduille ja kujille ja teitten aitovierille evankeliumin ilosanomaa Kristuksesta Jeesuksesta julistamaan..
Kun tänään kohtaamme esim. kauppa-asioilla yms. ollesamme uskovan lähimmäisemme ja tervehdyksen sanomme, niin hyvä ettei kohtaamamme uskova lähde juoksemaan karkuun..
Ja se "tuntemattomuus" uskonveljien ja uskonsisarien välillä johtuu juuri siitä, ettei seurakunnissamme enää tunneta Jeesusta, vaikka olevinaan häntä ylistetäänkin..
Sanon "olevinaan" sen vuoksi, koska siitä Jeesuksen ylistyksestä tullut pelkkä klisee. Ylistetään muka Jeesusta ja lauletaan hänestä, mutta sydämet ovat kaukana Jumalan valtakunnan asiasta. Ylistyksestä on tullut uusi trendi seurakuntiin ja seurakunnista on luotu suorituskeskeinen yhteisö..
Että tällaista seurakuntiin ja seurakuntalaisille kuuluu - tänään..Valitettavasti kirjoitit asiaa, näin on asiat tänään. Jopa musiikissa on sama linja. Kuuntelin juuri lapinmatkalla uusimman Lasse Heikkilän Tunturimessu levyn ja huomasin sanan kadonneen musiikistakin. Veren evankeliumi on kuin punainen vaate, jota pelätään kuin ruttoa. Saarnaajat ei uskalla puhua synnistä, ei parannuksen teosta ei katumisesta eikä juliustaa evankeliumia. Vanhat "evankelistat" muistelevat vanhoja ja kertovat kun silloin ... jne. Toki muutamia evankelista on jäänyt jäljelle, jotka uskaltaa vielä sanoa syntiä synniksi. Musiikissa samat joikumiset "ylistyksen nimellä" vailla uskoa koko evankeliumiin jne. Stefanus, käyppä kuulemassa evankelista "Juha Norolampea", on kuin musiikkia korville hänen saarnansa (ehkä olisi parempi sanoa hänen saamansa saarnat).
>>No mitä "pahaa" ylistystoiminnassa on?!
Jeesuksen veren evankeliumin ilosanoman syrjäyttäminen..jukka.finland kirjoitti:
Jeesuksen veren evankeliumin ilosanoman syrjäyttäminen..jukka.finland:
"Teenkö oikean päätelmän, että ylistäjien määrät lisääntyvät menestysteologian vallattua seurakuntia, mutta samanaikaisesti pelastuneiden määrät pienenevät".
--
Tämä lienee totta monien seurakuntien suhteen.
Kutsuihan Helsingin Saalem menetysteologin Morris Cerullonkin puhumaan tilaisuuteensa.
Tässä näyte hänen ja kaltaistensa toiminnasta.
Katso video:
Benny Hinn, Morris Cerullo, Robert Tilton - parantajia vai puoskareita ja hyväksikäyttäjiä? http://www.kristitynfoorumi.fi/video/parantajat.wmvTagumik kirjoitti:
Valitettavasti kirjoitit asiaa, näin on asiat tänään. Jopa musiikissa on sama linja. Kuuntelin juuri lapinmatkalla uusimman Lasse Heikkilän Tunturimessu levyn ja huomasin sanan kadonneen musiikistakin. Veren evankeliumi on kuin punainen vaate, jota pelätään kuin ruttoa. Saarnaajat ei uskalla puhua synnistä, ei parannuksen teosta ei katumisesta eikä juliustaa evankeliumia. Vanhat "evankelistat" muistelevat vanhoja ja kertovat kun silloin ... jne. Toki muutamia evankelista on jäänyt jäljelle, jotka uskaltaa vielä sanoa syntiä synniksi. Musiikissa samat joikumiset "ylistyksen nimellä" vailla uskoa koko evankeliumiin jne. Stefanus, käyppä kuulemassa evankelista "Juha Norolampea", on kuin musiikkia korville hänen saarnansa (ehkä olisi parempi sanoa hänen saamansa saarnat).
Missä seurakunnassa tämä evankelista Juha Norolampi mahtaa pääasiassa julistaa evankeliumin ilosanomaa meidän Herrastamme, Kristuksesta Jeesuksesta?
Ellen satu kohtaamaan häntä jossain seurakunnassa esim. vioerailevana puhujana, niin kaipa hänen saarnoistaan löytyy äänitteitäkin..
Asun nykyisin Muuramen kunnassa, joka on tässä n. 15 km matkan päässä T:reen suuntaan ysitien varrella..jukka.finland kirjoitti:
Jeesuksen veren evankeliumin ilosanoman syrjäyttäminen..Ei taida helluntailaisten ylistysryhmät paljon kantaa ottaa kysymyksiisi, koska sana voi ehkä vähän ns. kirveltää mieltä ja ruopaista sydämenkin pohjasta..
Ja aivan oikein onkin, että kirvelee, koska se panee lähimmäisemme ajattelemaan asioita ja saattaa muuttaa asenteet terveempään suuntaan..
Merja muistaa äitisi oikein hyvin ja rukoilee hänen siunauksekseen.. ;)- Ihmetellä voin
stefanus kirjoitti:
Ei taida helluntailaisten ylistysryhmät paljon kantaa ottaa kysymyksiisi, koska sana voi ehkä vähän ns. kirveltää mieltä ja ruopaista sydämenkin pohjasta..
Ja aivan oikein onkin, että kirvelee, koska se panee lähimmäisemme ajattelemaan asioita ja saattaa muuttaa asenteet terveempään suuntaan..
Merja muistaa äitisi oikein hyvin ja rukoilee hänen siunauksekseen.. ;)Kun luot katseesi 1992 vuodesta eteen päin, huomaat, että siitä alkoi helluntailiikkeen jyrkkä alamäki. Syitä ovat:
- Käyttöön otettiin virallinen raamatunväärennös.
- Toronton villitys otettiin vastaan 1995.
- Helluntaikirkko perustettiin.
Miten joku voisi kuvitella Jumalan vielä olevan mukana siinä sotkussa? - *jukka.finland
Tapio522 kirjoitti:
jukka.finland:
"Teenkö oikean päätelmän, että ylistäjien määrät lisääntyvät menestysteologian vallattua seurakuntia, mutta samanaikaisesti pelastuneiden määrät pienenevät".
--
Tämä lienee totta monien seurakuntien suhteen.
Kutsuihan Helsingin Saalem menetysteologin Morris Cerullonkin puhumaan tilaisuuteensa.
Tässä näyte hänen ja kaltaistensa toiminnasta.
Katso video:
Benny Hinn, Morris Cerullo, Robert Tilton - parantajia vai puoskareita ja hyväksikäyttäjiä? http://www.kristitynfoorumi.fi/video/parantajat.wmvKuinka tällaisia puoskareita ja huijareita voidaan kutsua seurakuntiimme? Useiden seurakuntien johtajat ja vastuuhenkilöt näyttävät tulleen sokeiksi. Vaikka Jeesus ja apostolit varoittivat näistä susista ja koirista, kristuksista (voidelluista) ja vääristä profeetoista -jotka tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen monia- niin heidän varoituksensa kaikuvat kuin kuuroille korville. Hengellisen elämämme kannalta tämä, mitä ympärillämme nyt tapahtuu, on kuolemanvakavaa.
Eksytysten täytyi tulla ja ne yhä lisääntyvät, mutta Jeesus varoitti niistä ja sanoi: "Katso, Minä olen sen teille edeltä sanonut".
Tästä eksytyksestä ja sen syntylähteistä olisi paljonkin sanottavaa, mutta jääköön tällä erää tähän. Aloituksenihan oli kohdistettu helluntailaisille mitä heidän seurakuntiinsa kuuluu? Onko uskovien joukko kasvanut, pysynyt ennallaan vai vähentynyt? Ainoastaan nm. Betsy otti "jonkinlaista" kantaa. Stefanus sanoi suoraan oman mielipiteensä ja käsityksensä. Taisin sohaista "kipeään asiaan" kysymykselläni, jota en ilkeyttäni tehnyt. *jukka.finland kirjoitti:
Kuinka tällaisia puoskareita ja huijareita voidaan kutsua seurakuntiimme? Useiden seurakuntien johtajat ja vastuuhenkilöt näyttävät tulleen sokeiksi. Vaikka Jeesus ja apostolit varoittivat näistä susista ja koirista, kristuksista (voidelluista) ja vääristä profeetoista -jotka tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen monia- niin heidän varoituksensa kaikuvat kuin kuuroille korville. Hengellisen elämämme kannalta tämä, mitä ympärillämme nyt tapahtuu, on kuolemanvakavaa.
Eksytysten täytyi tulla ja ne yhä lisääntyvät, mutta Jeesus varoitti niistä ja sanoi: "Katso, Minä olen sen teille edeltä sanonut".
Tästä eksytyksestä ja sen syntylähteistä olisi paljonkin sanottavaa, mutta jääköön tällä erää tähän. Aloituksenihan oli kohdistettu helluntailaisille mitä heidän seurakuntiinsa kuuluu? Onko uskovien joukko kasvanut, pysynyt ennallaan vai vähentynyt? Ainoastaan nm. Betsy otti "jonkinlaista" kantaa. Stefanus sanoi suoraan oman mielipiteensä ja käsityksensä. Taisin sohaista "kipeään asiaan" kysymykselläni, jota en ilkeyttäni tehnyt.Luukas 17
20 "Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
22 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Tulee aika, jolloin te halajaisitte nähdä edes yhtä Ihmisen Pojan päivää, mutta ette saa nähdä.
23 Ja teille sanotaan: 'Katso, tuolla hän on!' 'Katso, täällä!' Älkää menkö sinne älkääkä juosko perässä"
- helles
Voisin liittyä helluntaiseurakuntaan, muttako siellä ollaan kuin konsertissa ja uskotaan evoluutioon. Raamattua ei lueta eikä uskota. Varsinkin nuoriso on pilalla niin kuin muissakin seurakunnissa. Kristillistä rock-musiikkia ei ole olemassakaan. Ulkoisen järjestyksen perusteella pidän eniten vanhoillislestadiolaisten seuroista. Mutta lestadiolaisetkin uskovat evoluutioon, nuo mokomat.
- WeijoLindroos
Uskon, että kaikkialla uudestisyntyneet Jumalan pyhät odottavat selkeää ja raitista sanan opetusta.
!!!
Olen huomioinut, että vapaitten suuntien sananopettajat ovat paljolti menneet mukaan viihdekulttuuriin. Ennen puhetta on mainipuloitava yleisö määrtätynlaiseen fiilikseen. Siihen kuuluu ns. ylistys, joka ei ole todellista, vaan porukkaa huvittavaa viihdettä. Sitten esiin astuu suuri esiintyvä puhujatähti. Ja noille puhujille on lavashow tärkeämpää kuin sanoma. Seilaavat edestakaisin lattialla valehdellen ja vitsejä kertoen ... luullen, että se on "hengessä palavana" olemista.
Olen myös ollut kiusaantunut joidenkin saarnaajien tavasta luetella muka tiedon sanojen armolahjalla varustettuna eri sairauksien nimiä. Kun puhuja on luetellut yli 20 yleistä sairautta, niin jopa osui jonkun kohdalle. Paikalla olikin jollain selkä kipeä. Mahtavaa tietämystä. Eikö vaan? Olihan mukana 500 kuulijaa ja parantumiskokous oli ilmoitettu.
Ymmärtääköhän joku, mitä tarkoitan?
Ja niin. Ikävä kyllä, tätä kuuluu tämän ajan helluntailaisuuteen. Ja edellinen on varmasti totta!
Toinen ääripää vapaissa suunnissa on, että suositaan kuivia ja monotonisesti puhuvia pastoreita, jotka esiintyvät asiallisesti valmistettuine saarnoineen. Lukevat ensin yhden Raamatun jakeen. Sen jälkeen selittävät sen merkityksen tyhjäksi. Pyhä Henki ei tietenkään ole sellaisessa mukana, vaan se on uskonnollisen "hartaushenkiriivaajan" saastuttamaa. Tunnelma on silloin sama kuin pimeissä kirkonmenoissa ja ns. "jumalanpalvelukisssa". - Jumalan seurauknnalla ei ole kirkonmenojumalanpalveluksia.
Näin siis nyt mennään helluntailaisuudessakin. Sen tähden sanon jokaiselle siihen porttokirton osaan kuuluvalle: "Lähde siitä ulos, Jumalan lapsi!"
Lue tästä lisää:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/portto.htm
- Kaikkialla
Jeesuksen 33
maanpäällistä elämää
Sananda on Mestari Jeesuksen henkinen nimi, joka on käytössä korkeammilla Henkisillä tasoilla. Dr. Stonen mukaan Sanandalla/Jeesuksella oli kaikkiaan 33 elämää maapallolla, ennen kuin hänestä tuli 2000 vuotta sitten Kristus Maan päällä.
Stonen mukaan hänen ensimmäinen fyysinen maanpäällinen elämänsä oli Aatamina, joten Raamattu siis alkaisi kertomuksella hänen ensimmäisestä elämästään Eevan kanssa ja loppuu hänen tulemiseensa Kristukseksi.
Samaan lähteeseen perustuen Mestari Jeesus oli mm. myös juutalainen profeetta Enok, mies joka käveli Jumalan kanssa sekä Joshua, joka johti juutalaiset luvattuun maahan; Hän oli myös Asapha, Kuningas Daavidin muusikko, profeetta ja kanava; Hän on ollut juutalaisten Profeetta Jesaja, Egyptin Joosef, Faaraon unien tulkitsija sekä myös Aabrahamin opettaja Profeetta Melchizedek (ei Universaali Logos Melchizedek), joka aloitti juutalaisen uskonnon.
Mestari Jeesus/Sananda on tällä hetkellä indigonsinisen Kuudennen Säteen, omistautumisen, idealismin ja uskontojen puhdistamisen ja yhdistämisen chohan. Jeesus ankkuroi säteen maahan 2000 vuotta sitten.
Säde edustaa myös niiden väärinkäsitysten ja väärinkäytösten poistamista, joita eri uskontoihin liittyy. Joidenkin lähteiden mukaan Kuudes Säde on nyt poistumassa, sillä on aika siirtyä työskentelemään Seitsemännen Säteen kanssa, joka liittyy oman voiman löytämiseen pyyteettömän rakkauden avulla sekä yhdistymiseen hengen kanssa.
Saint Germain on Seitsemännen Säteen sekä Vapauden ja Anteeksiannon puhdistavan Violetin liekin tuoja. Hän on nyt siirtynyt eteenpäin Henkisessä Hierarkiassa, ja Mahachohanina valvoo tällä hetkellä Säteitä kolmesta seitsemään.
Hän myös edistää alkemiaa, muutosta, vapautta sekä itsensä ja yhteiskunnan uudistamista ja maailman muuttumista Kristus-tietoiseksi sivilisaatioksi. Hänestä on myös viime aikoina tullut Sivilisaation Mestari.- odoteltu
Weijo Lindros antoi profeetallisen vastauksen Jukka Finlandille.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v37229Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3821991Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2661702Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku291653Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2911372- 731112
- 731053
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen61799- 47786
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25749