Heih! Äitiyslomanhan saa aloittaaa 5-8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Saako ajankohdan itse valita vai vaikuttaako esim loppuraskauden ajan sairasloma asiaan? Eli jos on loppuraskauden sairaslomalla, saako virallisen äitiysloman aloittaa silti vasta 5 viikkoa ennen laskettua aikaa, vai voidaanko sairasloman takia "pakottaa" aikaistetulle äitiyslomalle 8 viikkoa ennen laskettua aikaa? Osaako kukaan kertoa? Onko asia Kelasta vai lääkäristä kiinni?
Äitiysloman alakmisajankohta, kuka tietää?
5
1524
Vastaukset
- S
ei voi kukaan pakottaa aikaistetulle äitiyslomalle, eli kannattaa olla saikulla siihen saakka kunnes pitää viimeistään aloittaa äitiysloma, eli 30 arkipäivää ennen la:ta. Saat siis itse päättää milloin aloitat äitiysloman, olit saikulla tai et! :)
- miiuu
No just, mikä neuvo. Kannattaa olla saikulla niin saa pitempään vapaata? Äitiysloman alkamisesta ilmoitetaan 2kk ennen töistä jäämistä. Jos on ravetta, niin voi jäädä saikulle ennen sitä, muuten ollaan töissä.
- mietin...
että jos aloitan äitiysloman 50pv ennen la:ta niin alkaako siitäkin samalla tavalla heti vanhempainraha sen jälkeen kun äitiyspäiväraha loppuu, kuin jos aloittaisin normaalisti 30pv ennen la:ta?
- taata taata
eli jos aloitat 50-30 päivää äitiysrahakauden niin silloin myös vanhempainrahakausi myös loppuu samaan aikaan eli jos aloitat 50 päivää aiemmin alkaa vanhempainrahakausi normaalisti putkeen ja näin ollen loppuu äitiyslomasi loppuu aikaisemmin, kuin jos olisit aloittanut 30 päivää aikaisemmin äitiysrahakautesi.. Eli voit varhentaa mutta muista, että se ei tuo kuitenkaan mitenkään pidempää äitiyslomaa sinulle.
- ----
Äitiysloman aloitusajankohdan saa yleensä itse valita. Ainut tilanne, jossa äitiyloman alkuun ei voi itse vaikuttaa, on se jos vauva syntyy keskosena jo ennen suunniteltua äitiysloman alkua, koska silloin loma alkaa siitä päivästä, jolloin vauva syntyy.
Jos aloittaa äitiysloman varhennetusti, eli aikaisemmin kuin 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, alkaa vanhempainvapaa sitten vastaavasti yhtä monta päivää aikaisemmin kuin äitiysloma alkoi. Keskostapauksessa vanhempainvapaa pitenee niin monella päivällä kuin äitiysloman alku aikaistui keskosuuden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181