vieläkö täällä on niitä jotka vastustavat teiden suolausta. Olis vaan estetty tuokin onnettomuus kun olisi vaan levitetty tielle vähän suolaa.
Olen huomannut kun täällä ihmiset valittavat tuosta suolan kylvämisestä ja vertaavat siihen etteivät ihmiset osaa enään ajaa liukkaalla kun kerran suolataan, tervetuloa vaan ajamaan 60 000 kiloa painavaa laatikkoa jossa ei ole nastoja ei talvirenkaita vaan sliksit kummit alla peilikirkkaalle jäälle jossa on vielä mutkia ja tällä laatikolla on liikkumavaraa 20 senttiä molemmilla puolilla. T. SM rallisprint
Suolaa suolaa
23
1039
Vastaukset
- pjh
Tässä sitä taas ollaan. Sitten kun suolaa
kylvetään VIELÄKIN enemmän, niin kaikki luulee
että nyt EI VOI olla liukasta kun kerran on
suolattu, ja ajetaan kuin kesähelteellä...raja se on kuitenkin suolankin kyvyllä
pitää tie sulana (n. -5 -6 C). Kun sitten meneekin
tuo raja rikki, niin eipä taaskaan pysytä enää
tiellä!
Suola pois ja hiekkaa pahimpiin paikkoihin!
Näin ei tartte kenenkään elää väärässä turvallisuudentunteessa...se ei nimittäin edes
se auton ulkolämpömittari laahaa tienpintaa ja
kerro todellista lämpötilaa siellä....- herätys
Huonoja ajokelejä ei ole. On vain liian suuria tilannenopeuksia.
- pjh
Tässä sitä taas ollaan. Sitten kun suolaa
kylvetään VIELÄKIN enemmän, niin kaikki luulee
että nyt EI VOI olla liukasta kun kerran on
suolattu, ja ajetaan kuin kesähelteellä...
raja se on kuitenkin suolankin kyvyllä
pitää tie sulana (n. -5 -6 C). Kun sitten
meneekin tuo raja rikki, niin eipä taaskaan
pysytä enää tiellä!
Suola pois ja hiekkaa pahimpiin paikkoihin!
Näin ei tartte kenenkään elää väärässä
turvallisuudentunteessa...se ei nimittäin edes
se auton ulkolämpömittari laahaa tienpintaa ja
kerro todellista lämpötilaa siellä....- ylämummo
Jos suola vaihdetaan hiekkaan niin turvallisuus on sitte mennyttä. nimittäin pöllyävä hiekka tekee autojen tuulilaseista entisiä.
- pjh
Tässä sitä taas ollaan. Sitten kun suolaa
kylvetään VIELÄKIN enemmän, niin kaikki luulee
että nyt EI VOI olla liukasta kun kerran on
suolattu, ja ajetaan kuin kesähelteellä...
raja se on kuitenkin suolankin kyvyllä
pitää tie sulana (n. -5 -6 C). Kun sitten
meneekin tuo raja rikki, niin eipä taaskaan
pysytä enää tiellä! Mitä järkeä on siirtää
jäätymisrajaa muutamalla asteella?
Suola pois ja hiekkaa pahimpiin paikkoihin!
Näin ei tartte kenenkään elää väärässä
turvallisuudentunteessa...se ei nimittäin edes
se auton ulkolämpömittari laahaa tienpintaa ja
kerro todellista lämpötilaa siellä.... - pjh
Mulle tuli muutama viestin lähetyksen
epäonnistumisilmoitus ja yritin pari kertaa
uudelleen..
Tarkoitus EI ollut korostaa kantaani lähettämällä
viesti kolmesti!!! - ehmo
Meinaatko että suola on se ainoa ratkaisu? Ehkä sitten voitaitiin henkilöautoistakin lopettaa talvirengaspakko ja poistaa talvinopeusrajoitukset.
Mielestäni ajoneuvokalusto tulisi saattaa sille tasolle jossa sen käyttäminen _vallitsevissa_ olosuhteissa on turvallista. Tarkoitan että ehkäpä ne sliksit 80 nopeudessa maaliskuussa eivät aina olekaan niin kovin hyvä yhdistelmä. Ei suola mikään pelastava enkeli ole, suolattukin tie jäätyy ja se suola aiheuttaa mukanaan muita haittoja.
Onnettomuus on onnettomuus, tätäkään ei olisi pitänyt tapahtua ja silti tapahtui, tuskin se kenenkään vika oli. Jälkiviisaana voisi kysyä että oliko se tien liukkaus lopulta mikään poikkeus tähän vuoden aikaan? Voisi kysyä myös että miksi rekka ei itse ajanut ulos tieltä kun näki että on vastaantulijoita? Ehkä vaunu vei rekkaa eikä se ollut mahdollista? Eikö linja-auton kuljettaja huomannut mitään epätavallista? Jos rekan vaunu heiluu noin rajusti niin kyllä veturin valoissa pitäisi jotain merkillistä ilmetä..
Ihmettelenpä vain vaikka en mitään tiedäkään.- abce
monta,on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientäkulkijaa.
Kyllä suolankäyttö oikein käytettynä on hyvä asia.
Luulenpa ettei ne nastat siellä rekanrenkaissa pysyisi, ja onkohan ne sallittujakaan. Jotkut käyttävät kyllä veturin etusissa nastoja,siellä ne ovat sallittuja. Ja ei se pidä jääkelillä se hyväpintainen kuviorengaskaan,ilman niitä nastoja. Eihän henkilöauton kitkarengaskaan pidä jääkelillä.
Suolattu tie ei jäädy,ennen kuin pakkasta on se 5-6astetta, ja silloinkin se ennettää kuivua ennen jäätymistä.
Onnettomuus yönä vaan sattui satamaan vettä ja tienpinta oli pakkasenpuolella, eikä suolausta ollut tehty kokotielle illalla,vaan vain märille tienosille. Niinpä sadekohdat pääsi jäätymään.
Onnettomuudelle ei mahda mitään, jälkiviisaus voi opettaa torjumaan seuraavan mahdollisen onnettomuuden, niin pitkäksi ajaksi kun taas kohtalo päättää puuttua elämänkulkuumme.
Mitä tulee huomioimiseen, niin liukkaalla ja kapeallatiellä on täysityö pitää se veturi siinä omalla ajokaistalla,ja tarkkailla liukkautta,heittoja,hirviä,vastaantulijoita jne. niinpä se perävaunun tarkkailu jääkin sattuman varaan ,että huomais milloin se päättää liukaalla kääntyä poikittain. Sivuvaloistahan sen vasta huomaa,jos silloin arvaa katsoa juuri siihen taustapeiliin. Vastaan tulijan on helpompi torjua tuonkaltainen onnettomuus, kääntämällä kylmästi ojaanpäin jos huomaa ajoissa tapahtuman. Sillä se on aina pienempi vahinko ojaanmeno,kuin törmäys vastaantulijaan.
Mutta vastaantulijakaan ei lyhyillävaloilla ajaessa voi aina huomata mitä siellä edessä on,esim. pimeitä jalankulkijoita.
Veturin ajovalothan ei kerro vastaantulijoille, onko perävaunu omallakaistallaan vai poikittain,siksihän ne onkin tärkeitä ne sivuvalot ja perävaunun etukulmavalot,että huomattais missä vaunu kulkee.
Vielä mainitsen kyllä,että jotkut pienemmät poikittaistiet on luvattoman huonossa talviajan hoidossa. Ne erottuvat joka vuosi epäedukseen
esim. Viitasaari-Kyyjärvi, Sonkajärvi-Nurmes,Pielavesi-Iisalmi muutamia mainitakseni.
- Pinkki puudeli
Tielle oli muutamaa tuntia aiemmin levitetty suolaVETTÄ joka jäätyi. Millainen olisi tien pinta ollut ilman tätä läträystä? Ei ainakaan niin jäinen, se on varmaa. Nyt se pää pois perseestä ja aivot käyttöön.
- risto
taitaa puhuu ammattilainen.
- PjS
Mikäli keskustellaan eilisen onnettomuuspaikan keli-oloista, oli ko. tie suolattu muutamia tunteja ennen onnettomuutta. Jotta suolaus toimisi joidenkin haluamin tavoin tulisi teillämme liikku valtavat suolauskalustot ympäri vuorokauden. Tarkoitan tällä sitä, että
a) Samaa muutamankilometrin pituista tienpätkää tulisi suolata niin usien, että koko tietä ei ehdittäisi nykykalustolla suolaamaan kertaakaan koko talven aikana, jotta pätkä pysyisi vuorakauden ympäri täysin sulana
b) Suola ei ole vaaraton aine pohjavesille
c) Mikäli suolattaisiin enemmän kuluisi rahaa aivan suunnattomia määriä, kalustoon, suolaan, kuljettajiin yms. (näille rahoille löytyy hyvinvointivaltiostamme aivan varmasti muutakin käyttöä)
d) Silloin tällöin suolankäytöstä ei ole varsinaista hyötyä, vaan kaikki teille viljeltävä suola päätyy väärissä keliolosuhteissa käytettynä ruostuttamaan jo ennestäänkin suomalaisten vanhaa ja ruosteista ajoneuvo kalustoa (tie turvallisuus ei tällöin ainakaan parane)
Uskoisi nyky tekniikan avulla jo löytyvän jokin edullinen, vähemmän ympäristöä kuormittava vaihtoehto suolallekin.
Voisikohan olla mahdollista käyttää meidän autoilijoiden maksamia (tosin suhteettoman pieniä) verorahoja tällaisen uudentyyppisen suolauksen kehittelyyn?
Suomalaisten teiden yleiskunnosta en viitsi edes mainita mitään... - ...©
Edelleen vastustan nykyistä suolauskäytäntöä ja raskaan liikenteen politiikkaa.
Suolausta on vähennetty, ja toivottavasti vähennetään edelleen.
Raskas liikenne pitäisi mahdollisuuksien mukaan siirtää raiteille pois muun liikenteen seasta. (Mutta tämähän ei ole EU:n linjaus, päinvastoin.)
Maanteillä tapahtuvan raskaiden kuljetuksien määräyksiä (kalusto/ajorajoitukset) pitäisi tiukentaa ainakin talvikautena, ja ennen kaikkea valvoa entistä tarkemmin.
(Ottamatta kantaa nyt ajankohtaisen valitettavan tapauksen yksityiskohtiin.) - Tankkaaja
...että "laatikon" molemminpuolin on 20 senttiä!
Nyt kun koko onnettomuus kuitataan käyttämällä "vaan vähän suolaa" niin olet varmaan onnesta tärviöllä!
Rohkenen kuitenkin väittää, että onnesi olisi vieläkin täyteläisempi, jos "laatikkosi" molemminpuolin olisi vaikka 200 senttiä. - kakkihousu
Minäkin haluan nostaa ikivanhan keskustelun ylös!
- bussissa.2.0
Tehdäänkö se yhdessä?
- bussin.takaa
Että teitä hörhöjä on sitten useampikin.
- WooBer
Älä viitsi... Juurikin suolauksen takia autoilijat eivät enää osaa ajaa turvallisesti liukkailla. Ja kun tuohon ynnätään luistonesto, abs -jarrutekniikka ja ajovakautusjärjestelmän tuoma harhaluulo, että auto ei lähde luisuun olipa keliolosuhteet melkein mitkä tahansa.
- HETI-SUOLAAMAAN
Nyt on suolauksen aika.
Kun ihmisillä pn vielä kesärenkaat autoissaan. - veio1
ENEMMÄN SUOLAA; on tämä uskomatonta. Muutama liikenteeseen sopimaton ei hallitse autoaan ja kaikki tiet suolataan sen sijaan että poistettaissiin liikenteestä nuo sopimattomat sählääjät.
- enenmän.vai.vähemmän
Aatteleppa(ai niin eihän sulla ole välineitä) jos ei suolattais niin vois esim. rekka tulla sinunkin päälle(joka ei tosin olisi suurikaan vahinko, niin tai olisi..rekalle).
- TalviPintaa
enenmän.vai.vähemmän kirjoitti:
Aatteleppa(ai niin eihän sulla ole välineitä) jos ei suolattais niin vois esim. rekka tulla sinunkin päälle(joka ei tosin olisi suurikaan vahinko, niin tai olisi..rekalle).
Ei raskaskalusto suolaa tarvitse kuin jyrkimmissä mäissä jotka ryssät ovat kesäpintarenkaillaan kiillottaneet liukkaiksi. Henkilöautojen takia sitä tielle levitetään.
- M30lukioamis
Pohjavesi suolaantuu fiduks. Suola pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997893- 1075627
- 2754891
- 494863
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294