Marsut hylättiin räntäsateeseen

Kuluneella viikolla kaverini soitti minulle ja kertoi kahdesta marsusta. Ne oli yön aikana tuotu heidän pihalleen ja jätetty häkkiin kuusen alle. Kaverini asuu kotieläinpihalla joten ymmärrän että eläimet on tuotu sinne mutta en sitä että ne on tuotu yöllä ja jätetty sateeseen. Aamulla kun marsut oli huomattu ne vietiin navettaan missä on lämpimämpi kuin ulkona eikä tarvitse sateessa olla. Häkkiin laitettiin paljon olkia joiden alla on lämmin olla ja tietenkin heinää ja vesipullo. Kaverillani ei ollut mahdollisuutta pitää niin herkkiä eläimiä joten uusi koti oli löydettävä.

Häkki on värikästä mallia joten voisin kuvitella niiden olleen lasten lemmikkinä. Molempien marsujen kynnet olivat jo kasvaneet melkein silmukalle (toisella oli jo kaksi varvasta vääntynyt sivulle) ja hampaat ovat liian pitkät. Karvaa irtoilee korvien takaa joten ilmeisesti ihostakaan ei ole huolehdittu.

Tällä hetkellä marsut asuvat minun luonani ja olen kovasti muutaman päivän ajan yrittänyt opiskella marsujen hoitoa (on jyrsijöitä ollut ennenkin mutta ei marsuja). C-vitamiinia joka päivä, kynsiä olen yrittänyt leikata lyhyemmiksi mikä tosin on hankalaa mutta kyllä se veri raja ajan myötä siirtyy (ainakin toivottavasti). Aika eläinlääkärille on varattu hampaiden takia ja jospa lääkärissä osaisivat kertoa marsujen iän. Molemmat ovat poikia joten jossain vaiheessa on kyllä kastraatio edessä.

Kovin reippaita pieniä otuksia, nopeasti tottuivat uuteen paikkaan ja kujertevelat jo sylissä. Antavat kiltisti hoitaa eikä vilustumisen merkkejä ole esiintynyt, ei edes silmä tulehdusta.

Kenellä voi olla niin kova sydän että jättää eläimensä ulos räntäsateeseen häkkiin missä ei ole edes kuivikkeita tassujen alle?

Mysteeri ei varmasti ikinä selviä mutta pidetään sormet ja varpaat ristissä että marsut selvisivät pelkällä säikähdyksellä yöllisestä märästä muutosta.

5

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (Y)

      Hienoa että olet ottanut hylätyt eläimet hoitoosi!
      Tämä kohta pisti silmään; "Karvaa irtoilee korvien takaa joten ilmeisesti ihostakaan ei ole huolehdittu. "
      Huomauttaisin vain että marsuilla on usein luonnostaan vaarattomat kaljut läikät korvien takana.
      Onkos pojilla jo nimet?

      • oikeus...

        Hienoa että on taas joku kusiaivo perhe ottanut kakaralleen leluja, jotka sitten voi hylätä kun ei enää kiinnosta. Missä on vanhempien vastuu???? Ei kakaroille voi ottaa lemmikkejä ja jätää ne niiden vastuulle. No tottakai on nuoria (kunnollisia sellaisia) jotka hyvin huolehtivat eläimistään, mutta usein hyväkin esimerkki tulee kodista. Pitäisi saada vastuuseen koko perhe ja maksamaan sakot jotka suomessa ovat ihan liian pienet.


      • dk
        oikeus... kirjoitti:

        Hienoa että on taas joku kusiaivo perhe ottanut kakaralleen leluja, jotka sitten voi hylätä kun ei enää kiinnosta. Missä on vanhempien vastuu???? Ei kakaroille voi ottaa lemmikkejä ja jätää ne niiden vastuulle. No tottakai on nuoria (kunnollisia sellaisia) jotka hyvin huolehtivat eläimistään, mutta usein hyväkin esimerkki tulee kodista. Pitäisi saada vastuuseen koko perhe ja maksamaan sakot jotka suomessa ovat ihan liian pienet.

        Nostan sinulle hattua, kun olet ottanut kovia kokeneet marsut huostaasi! Ja tässä taas näkee sen, miten vanhemmat "huolehtivat" penikoidensa lemmikeistä. Näyttää pahasti siltä, että nykyään lapset saavat kaikenmaailman elukat, ja sitten hylkäävtä ne. Tunnollisia lemmikinomistajia on liian vähän.


    • Ei voi kun ihmetellä.. pistää niin vihaks..

      Onneks ovat päässeet siun luo hyvään hoitoon =) toivottavasti eivät vilustu, marsut on aika herkkiä.. C-vitamiinia ja hyvää ruokaa sekä lämpöä niin eiköhän pojat siitä parane..=D

    • Noniin, pientä raporttia marsuista.

      Tosiaan en siis hirmuisesti marsuista tiedä mutta ihan hyvä kertoa kaikenlaista sillä minä vasta opiskelen marsua. =)

      Pojilla on nyt nimet, Vili ja Väinö (on nuo V-alkuiset nimen minun mieleeni). Pojat ovat hyvin kotiutuneet ja kertoneet kissoille että ei kannata tassujaan häkkiin laittaa. Minun sanaa kun kissat eivät uskonu niin Vili kyllä näytti kissoille taivaan merkit (omasta mielestäni täysin oikeutettua). Vili on suurimmaksi osaksi valkoinen ja niskassa hieman mustaa laikkua. Väinö puolestaan on kolmivärinen, oikein persoonallinen otus.

      Eläinlääkärissäkin käytiin (samalla reissulla kun käytin kissat rokotuksissa). Ell oli hieman hämmentynyt kun kerroin marsujen kohtalosta mutta näillä ei ollut vilustumisen merkkejä, ei edes silmä- tai korvatulehdusta. Lääkäri arveli että poijat ovat 1-3 vuotiaita, niistä kun on aika vaikea ikää sanoa. Hieman hoikan puoleisia joten kehotti ruokkimaan kunnolla.
      Kynsiä olen jo alkanut hoitaa joten tästäkin lääkäri täti oli mielissään (toivotaan vain että Vilin varpaat suoristuvat kun ovat ihan vinossa), eikä hampaatkaan olleet liian pitkät.

      Nyt pojilla on häkissään iiiso pesämökki jonka katolle on kiva kiivetä tiirailemaan maailmaa, olkeakin olen sinne laittanut kun siellä tuntuu olevan kiva möngertää. Omenaa (omasta puusta), kurkkua ja porkkanaa on tarjottu ja hyvin maistuu. C-vitamiinikin menee hyvin alas, se kun maistuu ompulta. Häkissä on jatkuvasti heinää mutta siemensekoitusta pojat saavat vain kupillisen päivässä (halkaisialtaan noin 12cm).

      Kovasti pojat juttelevat häkistään niin naapuri häkissä asuvalle luppakorva kanille (tämä myöskin hylätty), kissoille kuin minullekin.

      Kuukauden päästä käväistään taas eläinlääkärissä (samaa matkaa kissojen kanssa) niin kertovat siellä sitten miten poikien paino on noussut vai lisätäänkö vielä ruokintaa.

      Tällaisia terveisiä siis täältä, jos saisin kiinni hylkääjät niin saisivat taatusti kuulla kunniansa. Ärsyttää niin vimmatusti...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2229
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      225
      1991
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1562
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1301
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      148
      1267
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      49
      1170
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      65
      1060
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe