Selasin noita muita viestejä, enkä oikeen mistään saanut vastausta omiin kysymyksiini.
Eli oma elämäntilanteeni on sellainen, etten oikeen enää päivälukiossa pysty käymään. Käyn nyt toista vuotta päivälukiossa, mutta tällä tahdilla sen suorittaminen ei kyllä kolmeen vuoteen mahtuisi.
Osaisiko joku ihana ihminen kertoa mulle, että mitä eroa tavallaan on aikuislukiolla ja "tavallisella" lukiolla. Siis ensinäkin ihan se, että onko aikuislukiosta (esim. Eira) vaikeampi kirjoittaa hyviä arvosanoja (olen tosi kunnianhimoinen) tai vaikeampi päästä opiskelemaan lukion jälkeen? Tavallisessa päivälukiossa minimikurssimäärä on 75 ja aikuislukiossa jotain 45 luokkaa, eli mitä tämä tarkoittaa tai lähinnä mihin se vaikuttaa tulevaisuuden kannalta?
Eli käytännönasiat mulle on ihan selviä, lähinnä kiinnostaa tuo, että jos vaihdan aikuislukioon, vaikeuttaako se myöhemmän opiskelupaikan tms. saamista?
Kiitos jo etukäteen tosi paljon jos joku viittii vastata, vaikka saattaakin pitää mua ihan tyhmänä!
"tavallisesta" lukiosta aikuislukioon
8
3667
Vastaukset
- lukuaineet
Aikuislukiossa ei ole harrastusaineita (musiikki, piirustus, liikunta, käsityö).
Reaaliaineissa opintovauhti on huomattavasti nopeampi kuin "tavallisessa" lukiossa. Vertaa aikuislukion kurssimäärää oppiaineen kirjamäärään, niin saat varmemman käsityksen. Omat tietoni ovat jo vanhentuneita.
Sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko aikuislukion vai "tavallisen lukion" ylioppilas. Yo-todistuksen arvosanat ratkaisevat, samoin lukion päästötodistus.
Kun opiskelin aikuislukiossa, meille siirtyi "tavallisesta lukiosta" oppilaita. Kuulemani mukaan ovat kouluttautuneet yhtä hyvin kuin "tavallisen lukion" ylioppilaat.- 17v. lukiolainen
sulle kauheesti vastauksesta! Siitä oli tosiaankin apua. Joo, pitää nyt vaan perehtyä paremmin tohon aikuislukioon. Kuulostaa mulle sopivalta vaihtoehdolta :)
- Tietäjä X
Nuo taideaineet ja liikunta eivät ole pakollisia, jos aloittaa lukion yli 18-vuotiaana. Alle 18-vuotiaana opintonsa aloittaneelle ne taas ovat pakolliset. Ts. alle 18-vuotiaana aloittanut suorittaa vähintään 48 kurssia aikuislukiossa.
- Näillä mennään
Täällä näkyy selvä trendi, että päiväluokiolaiset haluavat lyhentää opiskeluaikaa siirtymällä iltapuolelle.
Kuten aikaisempi jo vastasi, aikuislukiossa ei-yleissivistävät kurssit on jätetty pois. Sisällöltään aikuispuolen sivistävät opinnot on samat kuin päivälukiossa. On olemassa asetuksia siitä, mitä ylioppilastutkinnon on sisällettävä.
Tässä kopioituna esimerkkinä Espoon aikuislukion info:
"Opiskelijoiden ikäraja aikuislukioon on 18 vuotta, mutta rehtori voi erityisestä syystä myöntää poikkeuksen ikärajasta. Alle 18-vuotiaana lukio-opiskelun aloittaneiden on suoritettava kurssit liikunnassa, terveystiedossa, musiikissa ja kuvataiteessa (yht. 4 kurssia).
Vähimmäiskurssimäärä aikuislukion päättötodistusta varten on 44 (alle 18-vuotiaana lukion aloittaneilla 48). Koko lukion suorittaminen vie yhteensä 2-4 vuotta." - Näillä mennään
Itse suoritin lukion alusta loppuun aikuispuolella. Siitä on tosin niin kauan aikaa, että aikuislukion ikäraja ei ollut silloin 18, vaan aloitin opinnot 17 -vuotiaana, ja vähimmäis kurssimäärä oli 46 (ellen väärin muista) ja niistä pakollisia kursseja taisi olla 32 ja loput valinnaisia. Valinnaisia kursseja kertyi mukavasti psykologiasta, suomen, ruotsin ja englannin kursseista ja puhekursseista.
Oikeastaan kukaan milloinkaan ei ole nostanut esille iltalukiota opiskelupaikkana. Itse olen siitä joskus maininnut posiitivisena kokemuksena. Ja kuten jo sanottiin, päättötodistuksella ja yo-papruilla mennään eteenpän. Nykyään tosin tuoreammilla todistuksilla. - tyytyväinen2
Moi! Eirassa on helppo suorittaa lukio-opintoja! Kävin aikusilukion vuonna 04-05 ja opintoihin meni siis vuosi, kursseja suoritin n.7-11/jakso, se oli helppoa kun oli eri vaihtoehtoja, etä, ilta, päivä jne. Itsekin tähtäsin hyviin arvosanoihin ja ne myös sain. Kurssin arvosanat tulivat pääosin kokeen arvosanasta, tuntiaktiivisuus ei vaikuta, joissakin kyllä.Tämä sen takia koska oppilaita menee ja tulee miten sattuu.. Suosittelen Eiran aikusilukiota todella!!!!Itse en olisi ikinä pystynyt käymään normaalia päivälukiota. Jatkoa ajatellen, olen päässyt kaikkiin hakemiini koulutuksiin ammattikorkeassa, sillä ei ole väliä onko todistus aikus vai normaalilukiosta, ainut joka itseäni nyt rassaa on ruotsin opinnot koska suoritin ne lukiossa niin vauhdilla...
- nohuhhuu
mikä on pätevä syy ettei "pysty" opiskelemaan päivälukiossa.. huh huh. liian helpoksi tehdään osalle tuo lakin saaminen. eipä se kyllä nykyään enää mitään merkkaakaan..
- kurssit
nohuhhuu kirjoitti:
mikä on pätevä syy ettei "pysty" opiskelemaan päivälukiossa.. huh huh. liian helpoksi tehdään osalle tuo lakin saaminen. eipä se kyllä nykyään enää mitään merkkaakaan..
ne on siellä aikuispuolellakin suoritettava,,kaikkihan tähtää loppujen lopuksi kirjotuksiin. Mielestäni 25v ikä on pätevä syy käydä aikuis eikä normilukio!?vai mitä olet mieltä? eikä kenenkään ole pakko suorittaa lukiota "normaalilukiossa" jos on "helpompikin" vaihtoehto saatavilla.. Mitä sitten pitää helppona, joillekin nopea opiskelutahti ei välttämättä ole helppoa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117285Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista655416- 954934
- 524125
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494016- 2223903
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283628- 423345
- 522849
- 422427