Gradunaihekin hukassa

Gradustelija09

No nii tää gradu... Jouduin vaihtamaan aiheen 1kk jälkeen ja toisen mokoman kk olen "hakenut"mielenkiintoista aihetta. Teen noin 7 tuntia päivässä hommia, pääasiassa luen artikkeleita ja selaan kirjoja, mutta en saa aihetta millään kasaan. Omaa ohjaajaa ei homma tunnu kiinnostavan. Ja muut ryhmäläiset tuntuvat olevan jo varsin pitkällä omien gradujensa kanssa.

Tässä menee oikeasti hermot ellei mitään tutkittavaa ongelmaa pian tule vastaan. Iltasin poden g-ressiä, vaikka ei ole vielä edes aihetta. Onko mitään vinkkejä miten löydän aiheeni? Miten kauan aiheen löytämiseen menee? Miten kauan aiheen haltuunottoon yleensä menee?

ottaa pattiin!

17

2814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

      Olisiko siitä "hylätystä" aiheesta/aihepiiristä mahdollista jotenkin kuitenkin jatkaa? Jos ao. aihe ei sellaisenaan kelvannut, niin voisiko sitä jotenkin jalostaa? Aiheen "löytäminen" tai muotoilu riippuu niin paljon oppiaineesta ja edelleen sen sisällä eri aihepiireistä, että on aika vaikea antaa mitään yksiselitteisiä ohjeita. Mutta jonkinlaisesta tutkimuskysymyksen muotoilustahan homma aika usein lähtee liikkeelle. Toisaalta voit myös lähteä jo jossain tutkimusartikkelissa käsiteltyä aihetta työstämään edelleen, esim. laajemmalla otannalla, hieman erilaisella otannalla, hieman erilaisella tutkimusmetodilla jne. jne.

      Itselläni graduaihe jalostui ja lopulta vaihtui (omasta aloitteesta) pariinkin otteeseen graduprosessin aikana. Itse asiassa graduseminaarin aikana tekemäni työ oli lopullisen graduni kannalta valtaosin turhaa. Lopullisesta gradusta tuli silti kiitettävän veroinen.

      Tsemppiä!

      • Gradustelija09

        No tuo aiheen vaihtaminen johtui siitä syystä, että ensimmäinen aihe oli eräänlainen toimeksiantajan ongelma johon yritin saada ratkaisua. Eipä se ongelma ollut kovinkaan tutkimuksellinen ja hitusen oman aineeni "ulkopuolella". Tuli sitten heivattua se vekeen. Uusi aihe nyt alla, joka liippaa läheltä ekaa mutta ei sittenkään. Silti uskomattoman työläs fiilis, kun joutuu tutustumaan uuteen aihepiiriin. Hyvä asia tässä on se, että tällä kertaa lähdin tutkimusongelmasta käsin liikkeelle. Ensimmäisessä aiheesta lähdin käytännön ongelmasta, ja yritin keksiä tutkimusongelmaa (perkuleen vaikeaa).

        On vähän ristiriitaiset fiilikset tähän nykyiseen aiheeseen, koska en ole varma kiinnostaako tämä minua? Sitten se, että tästä samasta aiheesta ja lähes samalla tutkimusotteella on tehty gradu edellisenä vuonna. Alustavasti tämä tuntuu mielenkiintoiselta, mutta millä ilveellä sitä pitää mielenkiintoa yllä läpi graduprosessin? Tavallaan yhden epäonnistumisen jo koin, kun vaihdoin aihetta. Heti laski motivaatio?

        Oma motivaationi gradun tekemiseen kumpuaa siitä, että saisin sen joskus keväällä valmiiksi. En hae mitään suurta tieteellistä läpimurtoa, vaan ehyttä kokonaisuutta. Tuskin onnistun siinäkään :) Sitten olen miettinyt sitä, että vähänkö olisi onnekasta, jos oma ohjaaja olisi graduaiheen asiantuntija, mutta tämä on kaiketi aika harvinaista? Jos nyt pystyisi motivoimaan proffaa tämänkin tekeleen ohjaamiseen. Saahan koulu siitä rahaa, kun potkivat maistereita ulos paperi kourassa.

        Mites muuten muut? Aikaisemmista prokkiksista tiedän, että mulla on vaarana ylityöskennellä silloin tällöin (12 tuntia pvä) ja seuraava päivä meneekin sitten palautumiseen. Mikä olisi sellainen sopiva tuntimäärä per päivä gradulle? Mulla on siis aiheenmuotoiluvaihe menossa, eli helvatusti miettimistyötä.

        g-ressin oireet:
        meni sitten pikkuaskin verran tupakeita tänään kun otti päähän


      • Siitävaan!
        Gradustelija09 kirjoitti:

        No tuo aiheen vaihtaminen johtui siitä syystä, että ensimmäinen aihe oli eräänlainen toimeksiantajan ongelma johon yritin saada ratkaisua. Eipä se ongelma ollut kovinkaan tutkimuksellinen ja hitusen oman aineeni "ulkopuolella". Tuli sitten heivattua se vekeen. Uusi aihe nyt alla, joka liippaa läheltä ekaa mutta ei sittenkään. Silti uskomattoman työläs fiilis, kun joutuu tutustumaan uuteen aihepiiriin. Hyvä asia tässä on se, että tällä kertaa lähdin tutkimusongelmasta käsin liikkeelle. Ensimmäisessä aiheesta lähdin käytännön ongelmasta, ja yritin keksiä tutkimusongelmaa (perkuleen vaikeaa).

        On vähän ristiriitaiset fiilikset tähän nykyiseen aiheeseen, koska en ole varma kiinnostaako tämä minua? Sitten se, että tästä samasta aiheesta ja lähes samalla tutkimusotteella on tehty gradu edellisenä vuonna. Alustavasti tämä tuntuu mielenkiintoiselta, mutta millä ilveellä sitä pitää mielenkiintoa yllä läpi graduprosessin? Tavallaan yhden epäonnistumisen jo koin, kun vaihdoin aihetta. Heti laski motivaatio?

        Oma motivaationi gradun tekemiseen kumpuaa siitä, että saisin sen joskus keväällä valmiiksi. En hae mitään suurta tieteellistä läpimurtoa, vaan ehyttä kokonaisuutta. Tuskin onnistun siinäkään :) Sitten olen miettinyt sitä, että vähänkö olisi onnekasta, jos oma ohjaaja olisi graduaiheen asiantuntija, mutta tämä on kaiketi aika harvinaista? Jos nyt pystyisi motivoimaan proffaa tämänkin tekeleen ohjaamiseen. Saahan koulu siitä rahaa, kun potkivat maistereita ulos paperi kourassa.

        Mites muuten muut? Aikaisemmista prokkiksista tiedän, että mulla on vaarana ylityöskennellä silloin tällöin (12 tuntia pvä) ja seuraava päivä meneekin sitten palautumiseen. Mikä olisi sellainen sopiva tuntimäärä per päivä gradulle? Mulla on siis aiheenmuotoiluvaihe menossa, eli helvatusti miettimistyötä.

        g-ressin oireet:
        meni sitten pikkuaskin verran tupakeita tänään kun otti päähän

        lakkaisit ruotimasta fiiliksiäsi ja motivaatiosi tasoa ja rupeaisit kirjoittelemaan graduasi? Ketään muuta ei nyt eikä itseäsikään vuoden kuluttua kiinnosta, millaisissa tunnelmissa sen kirjoitit.
        Mielialasi nousee samassa tahdissa kuin graduluonnoksesi sivumäärä, ja kun jätät gradusi sisään, on sinulla vähän aikaa todellinen voittajafiilis.
        Äläkä nyt tuon takia itsellesi keuhkosyöpää hanki! Tee normaaleja 8 tunnin työpäiviä ja huilaa sen jälkeen. Tai jos aiot tehdä urakalla, niin aloita puolella sivulla päivässä.


    • Grrradu

      Kuulostaa erikoisselta että gradun aihe keksitään itse...Biologian opiskelijana sain graduaiheen oman laitoksen tutkimusalueelta. Tai toinen vaihtoehto olisi ollut mennä johonkin muuhun tutkimusryhmään gradulaiseksi, mutta sielläkin tietysti olisi tutkittu ennalta määrättyä aihetta. No varmaan vaikkapa HuTk:ssa on ihan eri systeemit.

      Mullakin aihe vaihtu yhen kerran, jonkun verran tuli tehtyä turhaa työtä siinä mielessä. Nyt olen lukenut artikkeleita reilun kuukauden ja johdantoa alkaa olla jo 15 sivua (raakatekstiä tosin). Aikaa käytän keskimäärin varmaan jotain 3-5 tuntia päivässä, mutta g-stressi vaivaa 24/7. Tosiaan tupakkaa kuluu.

      Aiheen haltuunottohan tietenkin riippuu sen laajuudesta ja itse aiheesta, esim. uusiin tutkimuksiin perustuvan gradun lähteiden hakeminen voi olla jopa helpompaa, koska artikkeleita ei ole vielä kymmeniä tuhansia, kun taas jostain paljon aiemminkin tutkitusta löytyy "liikaa" tietoa ja on vaikeampi hahmottaa olennaista.

      Hei ja tietääkö joku mikä olisi hyvä pituus johdannolle, materiaali&menetelmille, tuloksille ja pohdinnalle? Ja paljonko lähteitä? Min. 40 luulisin...

      • fm-englanti

        Kyllä se aihe varsin usein keksitään itse ainakin humanistisessa tdk:n graduissa. Toki aihe aina rajautuu jonkin tietyn aihepiirin mukaan jne.

        Liiallisesta tiedosta: Jos tuntuu siltä, että tietoa löytyy liikaa, saattaa aiheen rajauksessa olla ongelmia. En tosin tiedä päteekö tämä suoranaisesti juuri biologian alaan, josta kirjoitit.


    • pian valmis

      Gradun tekemisessä aloitus ja lopetus ovat ne vaikeimmat. Jos olet järkevä, valitsen aiheen:
      1) joka kuuluu laitoksenne tutkimusohjelmaan
      2) kiinnostaa sinua
      3) siitä löytyy aikaisempaa tutkittua tietoa

      Omassa gradussani vain tuo kohta kaksi täyttyi. Gradu on lähes valmis, näin jälkikäteen valitsisin ehdottomasti aiheen, josta löytyy paljon aikaisempaa tutkimustietoa. Teoriaosuuden kirjoittaminen on paljon helpompaa, jos on olemassa aikaisempia tutkimuksia, joihin voi nojata. Lisäksi ohjaajia kiinnostaa ohjaaminen edes himpun verran enemmän, jos aihe on heille tuttu. Älä käytä turhaa aikaa enää aihepiirin valitsemiseen. Valitse aihe, ja mieti alustavat tutkimusongelmat. Siitä se lähtee. Tsemppiä!

      • Gradustelija09

        Gradun aihepiiri löydetty ja tutkittavissa. Teoriapohja nykymuodossa alkaa vuodelta 2001, joten aika uusi aihepiiri. Tavallaan tämä on nice-to-know -aihe, mutta toteutettavissa. Nyt pitäisi alkaa muotoilemaan tutkimusongelmia, mikä on tosi hankalaa. Aihe pitää "myydä" case -kohteelle ja muotoilla tutkimusongelmat sopimaan yhden organisaation puitteisiin.

        1) joka kuuluu laitoksenne tutkimusohjelmaan /ohi
        2) kiinnostaa sinua / osuma
        3) siitä löytyy aikaisempaa tutkittua tietoa /osuma

        G-ressitasoni huitelee 93/100


    • gradun tuskassa

      Katso viimeisimpien tutkimusten jatkotutkimushaasteita niin voit päästä ajattelussasi eteenpäin. Itsekin olin pitkään hukassa gradun aiheen kanssa eikä ohjaajasta tuntunut olevan mitään apua. Aika lailla gradun teko onkin yksinäistä puurtamista ja päätösten tekemistä itsekseen. Ohjaaja myhäilee ja kehoittaa itse tekemään päätöksiä. Saas nähdä miten lopulta käy, olivatko päätökset oikeita.
      Tsemppiä aiheen löytymiseen!

    • lopputöilijä

      Minä aloitin tekemään lopputyötäni kauan, kauan sitten. Olen vanhan tutkintorakenteen mukainen opiskelija. Jouduin keksimään aiheen itse ja vaikeaa se oli. Kun olin vähän kirjallisuuden perusteella saanut tekstiä kokoon niin lähetin sen proffalle ja hän totesi että aihe ei käy. Pyysin ideaa toisesta aiheesta, mutta proffalle ei tullut mitään mieleen.
      Menin oman alani pätkätöihin yhteen firmaan ja sitten toiseen firmaan toiseen määräaikaisenn ja kolmanteenkin. Näistä duuneista aloin miettimään että näistähän sitä voisi kirjoitella pikkuhiljaa sitä lopputyötä (diplomityö). Sitä on (aika loppuun hiottua tekstiä nyt) tehty muutaman vuoden ajan ja yhden kierroksen shköpostitse se kiersi samaisella proffallakin, joka totesi että jatka eteenpäin. Nyt luen sitä viimeistä kertaa ennenkuin lähetän sen tuossa joulun tienoilla proffalle ja kysyn että painanko mustiin kansiin. Onhan siinä sitten vielkä kevät aikaa lisäillä jos ei ihan semmoisenaan käy.

      Näinkin niitä tehdään.

      PS.Epätoivo sen valmistumisesta on ollut valtava, mutta nyt näyttää ihan topsissaan hyvälle.

      Hauskinta oli kun yhdessä työhaastattelussa pomo totesi että sähän voisit tehdä sen dippatyon meille, kun puhuttiin opinnoista..kiltäydyin kauniisti ja totesin että sen on jo itse tehty lähes valmiiksi, omasta aiheesta ja ilman ohjausta. OLISIN NIIN KAUHEASTI KAIVANNUT 2000-luvun alussa ETTÄ JOKU OLISI VOINUT TARJOTA DITYÖ-PAIKAN, mutta ei ja olen päätynyt tällaiseen ratkaisuun.

      • Gradua vaille

        Itse olen pohtinut tuota aihetta enemmän tai vähemmän aktiivisesti kohta kaksi vuotta. Todella ahdistavaa. Nyt on sitten kaikki muut opinnot kasassa, 10 kuukauden pätkätyö lopussa ja gradu väistämättä edessä.

        Olen hylänny noin kolme aihetta ja takertunut yhteen aihepiiriin ja en tiedä yhtään miten etenisin. Kaksi hylkäämäni tulivat proffalta, nykyisen olen kehitellyt itse ja jälkeenpäin aloin epäillä, että oma aiheeni on huono, ei-ajankohtainen, liian vaikea jne.

        Se ei todellakaan a) kuulu laitoksemme tutkimusohjelmaan eikä c) siitä juuri löydy aiempaa tutkittua tietoa. Se kyllä kiinnostaa minua, mutta riittääkö se? En tunne ketään, jolla olisi vastaavia ongelmia, koska jollain ihmeen tavalla kakki muut ovat saaneet toimeksiannon joko yritykseltä tai alamme suurelta tutkimuslaitokselta. Ja yleensä niissä toimeksiannoissa on jo melko tarkkaan rajattu aihe, mikä saa minut tuntemaan itseni todella väärinkohdelluksi vertaisteni parissa.


      • Siitävaan!
        Gradua vaille kirjoitti:

        Itse olen pohtinut tuota aihetta enemmän tai vähemmän aktiivisesti kohta kaksi vuotta. Todella ahdistavaa. Nyt on sitten kaikki muut opinnot kasassa, 10 kuukauden pätkätyö lopussa ja gradu väistämättä edessä.

        Olen hylänny noin kolme aihetta ja takertunut yhteen aihepiiriin ja en tiedä yhtään miten etenisin. Kaksi hylkäämäni tulivat proffalta, nykyisen olen kehitellyt itse ja jälkeenpäin aloin epäillä, että oma aiheeni on huono, ei-ajankohtainen, liian vaikea jne.

        Se ei todellakaan a) kuulu laitoksemme tutkimusohjelmaan eikä c) siitä juuri löydy aiempaa tutkittua tietoa. Se kyllä kiinnostaa minua, mutta riittääkö se? En tunne ketään, jolla olisi vastaavia ongelmia, koska jollain ihmeen tavalla kakki muut ovat saaneet toimeksiannon joko yritykseltä tai alamme suurelta tutkimuslaitokselta. Ja yleensä niissä toimeksiannoissa on jo melko tarkkaan rajattu aihe, mikä saa minut tuntemaan itseni todella väärinkohdelluksi vertaisteni parissa.

        sanoo ohjaajasi itse keksimästäsi aiheesta? En usko, että on olemassa varsinaisesti huonoja aiheita, mutta jos aikaisempaa tutkimusta tai muuta lähdeaineistoa ei ole olemassa, tulee työstä melko tuskaisaa, vaikka kiinnostus riittäisikin.
        Mikä sai sinut hylkäämään proffalta saadut aiheet? Mietipä niitä vielä, jos itse keksimäsi aihe ei johda mihinkään.
        Yksi hyvää tarkoittava neuvo: lakkaa mietiskelemästä sitä, onko sinua kohdeltu väärin vai ei. Se ei auta sinua millään lailla, vaan ainoastaan katkeroittaa mieltäsi. Nyt on gradun kirjoittaminen tärkein asia, joten keskity siihen.


      • Gradua vaille
        Siitävaan! kirjoitti:

        sanoo ohjaajasi itse keksimästäsi aiheesta? En usko, että on olemassa varsinaisesti huonoja aiheita, mutta jos aikaisempaa tutkimusta tai muuta lähdeaineistoa ei ole olemassa, tulee työstä melko tuskaisaa, vaikka kiinnostus riittäisikin.
        Mikä sai sinut hylkäämään proffalta saadut aiheet? Mietipä niitä vielä, jos itse keksimäsi aihe ei johda mihinkään.
        Yksi hyvää tarkoittava neuvo: lakkaa mietiskelemästä sitä, onko sinua kohdeltu väärin vai ei. Se ei auta sinua millään lailla, vaan ainoastaan katkeroittaa mieltäsi. Nyt on gradun kirjoittaminen tärkein asia, joten keskity siihen.

        No sepä se epäröintini perimmäinen syy lieneekin. Ohjaajani ei ole ainakaan tyrmännyt aihettani, mutta ei toisaalta ole muutenkaan ottanut kantaa sen hyvyyteen tai huonouteen. Aineistoa sinänsä on käsittääkseni tarjolla runsaasti, mutta varsinaisia tutkimuksia aiheesta ei ole. Aiheen kaivelin oikeastaan yhdestä tutkimusartikkelista, jossa tämä oli todettu. Tosin se on jo vuodelta 2004 ja siksi epäily ajankohtaisuudesta.

        Professorin tarjomista aiheista ensimmäisen hylkäsin vahingossa... Tai siis ajauduin syventävissä opinnoissa erityyppisten aiheiden pariin, joten totesin, että ensimmäinen ei olisi hyvä. Toisen hylkäsin, koska virittelin toimeksiantoa eräältä organisaatiolta, mutta se osoittautui aivan liian vaikeaksi toteuttaa.

        Ja olet oikeassa siinä, että se fiilisten ruotiminen ei vie eteenpäin. Laitoksemme on alan työllisyystilanteen ja hyvä veli -verkoston vuoksi muutenkin täynnä alle 25-vuotiaita syvästi katkeria ihmisiä. En halua liittyä siihen joukkoon.

        Aloittaminen on se vaikein osa, luulen. Vai mitä?


      • Siitävaan!
        Gradua vaille kirjoitti:

        No sepä se epäröintini perimmäinen syy lieneekin. Ohjaajani ei ole ainakaan tyrmännyt aihettani, mutta ei toisaalta ole muutenkaan ottanut kantaa sen hyvyyteen tai huonouteen. Aineistoa sinänsä on käsittääkseni tarjolla runsaasti, mutta varsinaisia tutkimuksia aiheesta ei ole. Aiheen kaivelin oikeastaan yhdestä tutkimusartikkelista, jossa tämä oli todettu. Tosin se on jo vuodelta 2004 ja siksi epäily ajankohtaisuudesta.

        Professorin tarjomista aiheista ensimmäisen hylkäsin vahingossa... Tai siis ajauduin syventävissä opinnoissa erityyppisten aiheiden pariin, joten totesin, että ensimmäinen ei olisi hyvä. Toisen hylkäsin, koska virittelin toimeksiantoa eräältä organisaatiolta, mutta se osoittautui aivan liian vaikeaksi toteuttaa.

        Ja olet oikeassa siinä, että se fiilisten ruotiminen ei vie eteenpäin. Laitoksemme on alan työllisyystilanteen ja hyvä veli -verkoston vuoksi muutenkin täynnä alle 25-vuotiaita syvästi katkeria ihmisiä. En halua liittyä siihen joukkoon.

        Aloittaminen on se vaikein osa, luulen. Vai mitä?

        Aloittaminen on vaikeinta. Toiseksi vaikeinta on lopettaminen.
        Jos jokin aihe kiinnostaa sinua valtavasti, niin ei haittaa, vaikka se olisi työläskin. Mutta pakkopulla kannattaa tunkea kurkusta alas mahdollisimman liukkaasti.
        Jos ohjaaja ei ole omaa aihettasi tyrmännyt, niin mitäpä jos alkaisit kerätä siitä materiaalia ja kirjoittaa puoli sivua päivässä? Vaikka aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei olisikaan, niin jos muuta materiaalia on riittävästi, niin sinähän voit tehdä uraauurtavan tutkimuksen.
        Eli ei muuta kuin googlettamaan ja kirjastoon etsimään meheviä lainauksia, jotka kirjoitat sitä mukaa gradutiedostoosi, johon tietenkin olet asentanut automaattiset sisällysluettelot jne. Ja lähteet myös saman tien lähdeluetteloon, jonka oikea muoto kannattaa ottaa selville heti alkajaisiksi. Kyllä se tutkimuskysymys siitä tarkentuu, kunhan näet, mistä päästä on kätevintä ruveta asiaa purkamaan.
        Puolen sivun vauhdilla sinulla on keväällä koossa viimeistelyä vailla oleva gradu. Olen sen itse kokenut ja nähnyt läheltä muiden kokevan. Mutta älä ajattele vielä kevättä, vaan sitä puolta sivua - huomisaamusta alkaen.
        Pidän peukkuja!


      • Gradustelija
        Siitävaan! kirjoitti:

        Aloittaminen on vaikeinta. Toiseksi vaikeinta on lopettaminen.
        Jos jokin aihe kiinnostaa sinua valtavasti, niin ei haittaa, vaikka se olisi työläskin. Mutta pakkopulla kannattaa tunkea kurkusta alas mahdollisimman liukkaasti.
        Jos ohjaaja ei ole omaa aihettasi tyrmännyt, niin mitäpä jos alkaisit kerätä siitä materiaalia ja kirjoittaa puoli sivua päivässä? Vaikka aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei olisikaan, niin jos muuta materiaalia on riittävästi, niin sinähän voit tehdä uraauurtavan tutkimuksen.
        Eli ei muuta kuin googlettamaan ja kirjastoon etsimään meheviä lainauksia, jotka kirjoitat sitä mukaa gradutiedostoosi, johon tietenkin olet asentanut automaattiset sisällysluettelot jne. Ja lähteet myös saman tien lähdeluetteloon, jonka oikea muoto kannattaa ottaa selville heti alkajaisiksi. Kyllä se tutkimuskysymys siitä tarkentuu, kunhan näet, mistä päästä on kätevintä ruveta asiaa purkamaan.
        Puolen sivun vauhdilla sinulla on keväällä koossa viimeistelyä vailla oleva gradu. Olen sen itse kokenut ja nähnyt läheltä muiden kokevan. Mutta älä ajattele vielä kevättä, vaan sitä puolta sivua - huomisaamusta alkaen.
        Pidän peukkuja!

        Jep, elikkä olen tuo alkuperäinen kirjoittaja, joka alotti G:n tossa syksyllä.

        Tällä hetkellä gradu on vielä ihan vaiheessa (10s teoriaa 15s metodologiaa 0s analyysia 0s johtopäätöksiä). Teoriaosa suurin piirtein mielessä eli hanskassa, mutta kirjoittamista vaille. Runko tosin on jo ihan ok. Jos tammikuussa saisi vielä 10 sivua teoriaa, niin olis hieno juttu! Sitten olis hyvä fiilis tuon teoriaosan kanssa.

        Vituttaa, kun oma teoria ei istu empiriiaan. Näen sen jo nyt ennen kuin olen kerännyt edes haastatteluaineiston. Tutkimusongelmani tuntuvat "helpoilta" tai "lapsellisilta", joka tapauksessa proffa ne syksyllä hyväksyi. Tuskin tiesi edes mistä puhun? Teen siis tavallaan ohi oman pääaineen.

        Toinen vitutuksen lähde on se, että muut ryhmäläiset ovat jo niin pitkällä. Ok, ne jatko kandeistaan, mutta silti vituttaa olla koko ajan jäljessä. Onneks mua helpottaa se, kun ajattelen että osa on jättänyt g:n kesken tai väkertää sen kanssa toista tai kolmatta vuotta.

        Mistä sitä löytäisi apua tuohon teoriaan? Vai onko se vain itse väkerrettävä? Mistä apua fiilikseen, että on koko ajan jäljessä?


      • Siitävaan!
        Gradustelija kirjoitti:

        Jep, elikkä olen tuo alkuperäinen kirjoittaja, joka alotti G:n tossa syksyllä.

        Tällä hetkellä gradu on vielä ihan vaiheessa (10s teoriaa 15s metodologiaa 0s analyysia 0s johtopäätöksiä). Teoriaosa suurin piirtein mielessä eli hanskassa, mutta kirjoittamista vaille. Runko tosin on jo ihan ok. Jos tammikuussa saisi vielä 10 sivua teoriaa, niin olis hieno juttu! Sitten olis hyvä fiilis tuon teoriaosan kanssa.

        Vituttaa, kun oma teoria ei istu empiriiaan. Näen sen jo nyt ennen kuin olen kerännyt edes haastatteluaineiston. Tutkimusongelmani tuntuvat "helpoilta" tai "lapsellisilta", joka tapauksessa proffa ne syksyllä hyväksyi. Tuskin tiesi edes mistä puhun? Teen siis tavallaan ohi oman pääaineen.

        Toinen vitutuksen lähde on se, että muut ryhmäläiset ovat jo niin pitkällä. Ok, ne jatko kandeistaan, mutta silti vituttaa olla koko ajan jäljessä. Onneks mua helpottaa se, kun ajattelen että osa on jättänyt g:n kesken tai väkertää sen kanssa toista tai kolmatta vuotta.

        Mistä sitä löytäisi apua tuohon teoriaan? Vai onko se vain itse väkerrettävä? Mistä apua fiilikseen, että on koko ajan jäljessä?

        sinulla on jo pakkopulla uunissa.
        Jos teoria on sinulla jo mielessä, niin jatka sen kirjoittamista auki. Sitähän voi sitten muutella, lisätä ja lyhennellä tarpeen mukaan. Ei sen tarvitse olla eikä se voikaan olla lopullisessa muodossaan siinä vaiheessa, kun sivuja on "tarpeeksi". Gradun kirjoittaminen on prosessi, joka päättyy vasta kun lopetat sen enemmän tai vähemmän väkisin. Mutta minusta on erittäin hyvä ajatus, että yrität tammikuun aikana saada teoriaosan ensimmäisen version valmiiksi. Eli nyt Suomi 24 kiinni ja gradutiedosto auki ja näppäilemään. Helppoja tai lapsellisia tutkimusongelmia ei olekaan. Mitä tahansa asiaa voi, saa ja täytyy tutkia. Sekin, että empiria kumoaa teoriasi, on löydös. Sinun pitää vain kirjata se riittävän huolellisesti ja perustellusti.
        Saanen vakuuttaa, että parin vuoden kuluttua ei ole enää mitään merkitystä sillä, kuka on tässä vaiheessa edellä tai jäljessä. Älä vaivaa sillä päätäsi. Etene oman aikataulusi mukaan ja huolehdi siitä, että todella etenet. Vauhti ei ole ratkaiseva, vaan suunta. Pidä tarvittaessa yhteyttä ohjaajaasi, mutta muista, että gradusi on näyttö siitä, että sinä osaat tehdä tutkimusta.


      • Gradustelija
        Siitävaan! kirjoitti:

        sinulla on jo pakkopulla uunissa.
        Jos teoria on sinulla jo mielessä, niin jatka sen kirjoittamista auki. Sitähän voi sitten muutella, lisätä ja lyhennellä tarpeen mukaan. Ei sen tarvitse olla eikä se voikaan olla lopullisessa muodossaan siinä vaiheessa, kun sivuja on "tarpeeksi". Gradun kirjoittaminen on prosessi, joka päättyy vasta kun lopetat sen enemmän tai vähemmän väkisin. Mutta minusta on erittäin hyvä ajatus, että yrität tammikuun aikana saada teoriaosan ensimmäisen version valmiiksi. Eli nyt Suomi 24 kiinni ja gradutiedosto auki ja näppäilemään. Helppoja tai lapsellisia tutkimusongelmia ei olekaan. Mitä tahansa asiaa voi, saa ja täytyy tutkia. Sekin, että empiria kumoaa teoriasi, on löydös. Sinun pitää vain kirjata se riittävän huolellisesti ja perustellusti.
        Saanen vakuuttaa, että parin vuoden kuluttua ei ole enää mitään merkitystä sillä, kuka on tässä vaiheessa edellä tai jäljessä. Älä vaivaa sillä päätäsi. Etene oman aikataulusi mukaan ja huolehdi siitä, että todella etenet. Vauhti ei ole ratkaiseva, vaan suunta. Pidä tarvittaessa yhteyttä ohjaajaasi, mutta muista, että gradusi on näyttö siitä, että sinä osaat tehdä tutkimusta.

        Perkele, ku edistyy ja ei edisty -fiilis. Teoria suhteellisen kasassa, proffa sitä ei juurikaan ole kommentoinut. Teen tästä ja tällä teorialla vaikka mikä olisi.

        Jos on ihmisiä, jotka ovat syntyneet tutkijoiksi, niin minä en ole sellainen. Ihme räpellystä ja linjan hakemista...

        40s kassa, josta 18 teoriaa. Parin viikon sisällä teoria valmis...


      • gradustelija
        Gradustelija kirjoitti:

        Perkele, ku edistyy ja ei edisty -fiilis. Teoria suhteellisen kasassa, proffa sitä ei juurikaan ole kommentoinut. Teen tästä ja tällä teorialla vaikka mikä olisi.

        Jos on ihmisiä, jotka ovat syntyneet tutkijoiksi, niin minä en ole sellainen. Ihme räpellystä ja linjan hakemista...

        40s kassa, josta 18 teoriaa. Parin viikon sisällä teoria valmis...

        Yhä sellainen olo, että aihepiirini on liian laaja. Olisikohan tammikuussa pitänyt vaihtaa aihetta. Olen kerännyt neljä haastattelua ja eivät oikein ole sitä mitä kuvittelin. Vastaajat eivät osanneet vastata kysymyksiini, koska aihe liian laaja.

        Gradub loogisuudessa on mielestäni vielä suuria puutteita, tai itseasiassa tutkittavaa ilmiötä ei ole aineistossani ole juurikaan ilmennyt. Miksi meninkään valitsemaan tämän aiheen. Ohjaajalle minulla on vielä 1 lukukerta jäljellä ja tämän suoritan vasta kk päästä, jotta saan edes vähän neuvoja lopulliseen työhöni...

        Valitsin siis liian vaikeasti tutkittavan aiheen, mikä todellakin masentaa minua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe