Asasantin ja kallonsisäinen verenvuoto

Järkyttävää

Olin migreenin vuoksi MRI:ssa ja siinä kuulemma huomattiin pienen pieni epänormaali alue, joka saattaisi johtua siitä että minulla olisi ollut pieni aivoinfarkti joskus mutta varmaksi sitä ei kuulemma voi tietää. Tämän vuoksi määrättiin kuitenkin kolesterolääke koska kolesterolini on korkea ja Asasantin retard 200 mg/25 mg. Luin tuoteselostetta viimeksi mainitusta lääkkeestä ja kauhukseni huomasin, että siellä oli että YLEINEN haittavaikutus on kallonsisäinen verenvuoto!!!!!! Kamalaa!!!! Tietääkö kukaan kuinka yleinen se on?

23

11434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Yleinen haittavaikutus" tarkoittaa, että haittavaikutusta esiintyy 1–10 käyttäjällä sadasta. Ks. http://www.uku.fi/laakekasvatus/laake-haittavaikutukset_yleisyys.shtml

      Ylimääräinen verenvuoto on ylipäätään verenohennuslääkkeen (mitä asasantin on) vaara. Asasantin on toisaalta sitä toista vaihtoehtoa (Marevan) paaaljon turvallisempi. Verenohennuslääkkeen tarkoitus on vähentää aivoinfarktin uusiutumisen riskiä.

      Jos asia epäilyttää, juttele lääkärisi kanssa.

      Kiisto: en ole lääkäri enkä muukaan alan ammattilainen

    • ei ongelmia

      tuolta NAM:in sivulta:
      http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/111798.shtml

      Itse olen käyttänyt Asasantinia nyt vajaat kaksi kuukautta ajan. Ainoa huomaamani juttu oli ekan pillerin jälkeen tullut hyvin raju päänsärky, joka helpotti ihan normil Panadol Fortella. Aiemmin käytössäni oli ASA (Primaspan 100mg/vrk), joka jäi pois ja tää tehokkaampi tuli tilalle.

      Tuolta linkistä löytyy ihan jaoteltunakin tietoa noiden verenvuotojen mahdollisuudesta.

      • alkuperäinen kirj.

        ..tuon että kallonsisäinen verenvuoto on yleinen haittavaikutus, eli useammalla kuin yhdellä sadasta käyttäjästä! Ainakin näin maallikon mielestä kallonsisäinen verenvuoto kuulostaa tuhoisalta.


      • ei ongelmia
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

        ..tuon että kallonsisäinen verenvuoto on yleinen haittavaikutus, eli useammalla kuin yhdellä sadasta käyttäjästä! Ainakin näin maallikon mielestä kallonsisäinen verenvuoto kuulostaa tuhoisalta.

        Minusta siinä oli taulukossa kaksi tutkimusta, toisessa esiintyvyys oli 0,6% ja toisessa 1% (0,2% oli silmän vuotoja, siis ei aivoissa tapahtuneita).

        Jokainen kauhistelee mitä kauhistelee, mutta lääkärihän se labrojen ym. tiedon varassa tietää onko potilas jontekin altis verenvuodoille eli tuleeko esim. mustelmia helposti, jolloin ei lääkitystä edes aloiteta. Ja arvioi onko lääkityksestä enemmän hyötyä kuin haittaa.

        Ja kuten joku tuolla edellä kirjoittikin, niin minä syön paljon mieluumin Asasantinia kuin esim Marevania, Marevan-hoidon monimutkaisuuden vuoksi (ruoka-jutut ym.).

        Itse sain Asasantinin ekan kerran vuonna 1999, kun mulla oli pieni aivoinfarkti (siis oli oireita pari päivää ja MRI:ssä näkyi pieni jälki). Silloin lopetin Asasantinin melko nopeasti pahan olon vuoksi ja siirryin takaisin Primaspaniin. No nyt sitten oli jonkinainen TIA-kohtaus ja nyt päätin todellakin siirtyä Asasantiniin, koska kyllähän tämä vähän pelotti jatkoa ajatellen.

        Ei sulle voi kukaan sanoa miten itse toimit. Oma päätöshän se on alkaako jotain lääkärin määräämää lääkettä syömään vai kieltäytyykö siitä. Kunhan vain kertoo hoitavalle lääkärille, että ei syö, jottei tule vääriä johtopäätöksiä hoitotaholla.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        ei ongelmia kirjoitti:

        Minusta siinä oli taulukossa kaksi tutkimusta, toisessa esiintyvyys oli 0,6% ja toisessa 1% (0,2% oli silmän vuotoja, siis ei aivoissa tapahtuneita).

        Jokainen kauhistelee mitä kauhistelee, mutta lääkärihän se labrojen ym. tiedon varassa tietää onko potilas jontekin altis verenvuodoille eli tuleeko esim. mustelmia helposti, jolloin ei lääkitystä edes aloiteta. Ja arvioi onko lääkityksestä enemmän hyötyä kuin haittaa.

        Ja kuten joku tuolla edellä kirjoittikin, niin minä syön paljon mieluumin Asasantinia kuin esim Marevania, Marevan-hoidon monimutkaisuuden vuoksi (ruoka-jutut ym.).

        Itse sain Asasantinin ekan kerran vuonna 1999, kun mulla oli pieni aivoinfarkti (siis oli oireita pari päivää ja MRI:ssä näkyi pieni jälki). Silloin lopetin Asasantinin melko nopeasti pahan olon vuoksi ja siirryin takaisin Primaspaniin. No nyt sitten oli jonkinainen TIA-kohtaus ja nyt päätin todellakin siirtyä Asasantiniin, koska kyllähän tämä vähän pelotti jatkoa ajatellen.

        Ei sulle voi kukaan sanoa miten itse toimit. Oma päätöshän se on alkaako jotain lääkärin määräämää lääkettä syömään vai kieltäytyykö siitä. Kunhan vain kertoo hoitavalle lääkärille, että ei syö, jottei tule vääriä johtopäätöksiä hoitotaholla.

        asasantin sinulle aiheutti? itse olen syönyt muutaman päivän ja muutama tunti ottamisen jälkeen tulee pää takaa, melkein niskasta todella kipeäksi mutta kipu häviää aamuun mennessä.


      • ei ongelmia
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        asasantin sinulle aiheutti? itse olen syönyt muutaman päivän ja muutama tunti ottamisen jälkeen tulee pää takaa, melkein niskasta todella kipeäksi mutta kipu häviää aamuun mennessä.

        Se paha olo nimittäin tapahtui jo kymmenkunta vuotta sitten, kun ekaa kertaa yritin aloittaa Asasantinin. Saattoi hyvin olla ihan joku muu vatsajuttukin, ei siis lääkkestä, mutta silloin sen vain lääkkeeseen liitin, vaikkei lääkärikään pitänyt todennäköisenä. Oli vatsa löysänä...

        Nyt kun aloitin (ja siis myös jatkan), niin muutama tunti ekan pillerin oton jälkeen tuli melkomoinen päänsärky, sellainen tasainen kova puristus ja juuri takaraivolle eniten (kuten itsekin kerroit) kestäen muutamia tunteja.

        Seuraavana iltana oli enää vain aavistus päänsärystä jäljellä tuon pillerin oton jälkeen ja sitten ei mitään.

        Kun vikon päästä annostukseen tuli toinen (aamupillerikin) mukaan, ei enää minkäänlaista päänsärkyä tullut.


    • 8

      Ihan sama vaiva kuin aloituspostaajalla, eli mahdollinen pieni aivoinfarkti ollut jossain vaiheessa. Nyt Asasantin Retard aiheuttaa sen että tulee erittäin helposti mustelmia. Haittavaikutus mainitaan tuoteselosteessa, mutta pitäisikö silti olla huolissaan?

      • ei ongelmia

        Eli jos mustelmia on katkeamattomana virtana ja tuntuvat kestävän normaalia pitempään, niin sanoisin, että käyppä lekurille juttelemassa.

        Itselläni tulee kyllä pienemminstäkin kolhuista esim. pohkeisiin (siis ulkosyrjälle) pieniä mustelmia, mutta en ole niiden antanut itseäni häiritä.

        Olin nyt kesällä pienessä päiväkirurgisessa toimenpiteessä ja siinä otettiin ennakkoon P-TT -koe (hyytymistekijöiden selvittely). Oletin etukäteen, että ilmanmuuta joudun tauottamaan tuon Asasantin Retardin, mutta ei tarvinut. Tuo P-TT oli ihan normi-rajoissa (113%, kun viiterajat 70%-130%).


      • 8
        ei ongelmia kirjoitti:

        Eli jos mustelmia on katkeamattomana virtana ja tuntuvat kestävän normaalia pitempään, niin sanoisin, että käyppä lekurille juttelemassa.

        Itselläni tulee kyllä pienemminstäkin kolhuista esim. pohkeisiin (siis ulkosyrjälle) pieniä mustelmia, mutta en ole niiden antanut itseäni häiritä.

        Olin nyt kesällä pienessä päiväkirurgisessa toimenpiteessä ja siinä otettiin ennakkoon P-TT -koe (hyytymistekijöiden selvittely). Oletin etukäteen, että ilmanmuuta joudun tauottamaan tuon Asasantin Retardin, mutta ei tarvinut. Tuo P-TT oli ihan normi-rajoissa (113%, kun viiterajat 70%-130%).

        Paranevathan ne mustelmat aika hitaasti, mutta ei niitä ihan mahdottoman paljon ole. Ero lääkkeen käyttöä edeltävään aikaan vaan on huomattava, silloin ei isommastakaan kolhusta tullut mustelmaa. Pitää seuraavan kerran kun on kontrolli, muistaa kysäistä asiaa.

        Pikkuhaavat muuten myös vuotavat pidempään kuin aiemmin, isompia ei onneksi ole tullut eikä missään operaatioissa ole tarvinnut olla.


    • tuleva lääkäri

      Hei.
      Löysin tämän viestiketjun sattumalta ja koska olen lääketieteen opiskelija, päätin tulla tänne valaisemaan tätä asiaa. Viestiketjun aloituspäivämäärästä on kyllä vierähtänyt jo jonkin aikaa, mutta jos joku tänne nyt myöhemmin eksyy näitä viestejä lukemaan niin kirjoitettakoon tänne:

      Eli. Kuvailit lääkärin kertoneen sinulla olleen mahd. pieni aivoinfarkti. Infarkti tarkoittaa verisuonen tukkeumaa, jolloin sitä ympäröivä aivokudos ei saa verta, eikä näin ollen happea. Tästä aiheutuu pieni kudosmuutos aivoihin. Onneksi sinun tapauksessasi tästä ei aiheutunut vaikeampia oireita.

      Nyt sitten tästä Asasantinista: lääke tosiaan vähentää mahdollisten tukosten syntymisen riskiä, mikä sinulla nyt siis oli aivokuvan perusteella tapahtunut. Tämä on siis eräänlainen "estolääke", ettei tapahtuisi suurempaa tukkeumaa kun tämä aiemmin tapahtunut.
      Koska asasantin vähentää tukosriskiä, päinvastaisena "haittavaikutuksena" voi tulla herkemmin verenvuotoja. Sinun tapauksessa on kuitenkin päinvastainen tilanne, että täytyy estää mahdollista tukosta.

      Eli aivoinfarkti ja aivoverenvuoto ovat ihan kaksi eri sairautta!! Ja niillä on täysin vastakkaiset hoitomenetelmät. Ei tarvitse olla huolissaan asasantin lääkityksestä. :)

      • ATTS1

        Minulle myös määrättiin tuota Asasantaminia lääkettä. Kyselisin mikä vaikutus alkoholin kanssa eli pari lasillista punaviiniä esim.. ?
        Todella loistavaa, että "tuleva lääkäri" kirjoittaa näille sivuille. Voit olla kullanarvoinen monille maallikoille.


      • Neuropaatti
        ATTS1 kirjoitti:

        Minulle myös määrättiin tuota Asasantaminia lääkettä. Kyselisin mikä vaikutus alkoholin kanssa eli pari lasillista punaviiniä esim.. ?
        Todella loistavaa, että "tuleva lääkäri" kirjoittaa näille sivuille. Voit olla kullanarvoinen monille maallikoille.

        Millaisia ajatuksia seuraavasta...

        Vaimollani oli suuri primaarinen aivoverenvuoto aika syvällä aivojen tyvitumakkeissa. Leikkaushoidosta huolimatta se aiheutti täysiasteisen invaliditeetin, afasian yms. elämän mullistavaa. Vuotoon ei löytynyt syytä, mutta ainakaan suonenpullistumista ei ollut kyse jo kirurgin mukaan.

        Myöhemmin tapahtui vastakkaispuoleinen pieni infarkti - tutkittiin von Willebrand -tekijöitä sun muuta, mutta ei löytynyt mitään syytä nähtävästi. Tämän jälkeen aloitettiin Asasantin -lääkitys.

        Kun sekä hematooma että infarkti on tapahtunut, tämä lääkitysasia on ilmeisesti jonkinasteinen kompromissi, koska verenohennuksesta on kyse. Miten näitä vastakkaisia asioita tulisi seurata, liittyen tuon lääkkeen käyttöön? Jatkokontrolleja, joissa selvitetään, onko ollutkin haitallisia vaikutuksia verenvuotonäkökulmasta?? Ainakin varfariini -niminen lääke mainitaan näissä aivoverenvuodon riskitekijöissä.

        Onko tuo "tuleva lääkäri" suuntaamassa nimenomaan neurologiaan?

        J


    • infarktiapäin

      Asasantin Retard ei liity mitenkään verenohennukseen. Varfarin on ihan eri asia. Hankala juttu jos verta pitää sekä ohentaa että paksuntaa, Asasantinin hyvin yleinen haittavaikutus on kallonsisäinen verenvuoro.
      Mutta muuten hyvää kamaa tällaisille infarktipotilaille kuten itsekin olen.

      • Yli10vuottakäyttänyt

        Asasantin on nimenomaan verenohennuslääke.


    • uniukkeli

      itsellä ollut kolme aivoverenkiertohäiriöt,käytössäorisantin200/25mg unet on lisääntyneet huimasti,ei onneksi painajaiset.lähinnä työ unia mistäs johtuu?

    • Fransu1

      Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä 12 vuotta yksi kapseli aamuin illoin
      Hyvin on toiminut ei ole tullut uusia tukoksia.

    • Musta48

      Olen käyttänyt Asasantinia yli 10 vuotta. Ilman huomattavia sivuvaikutuksia. Nyt sivuvaikutuksena vituttaa. Orisantin änkesi markkinoille puolet halvemmalla hinnalla ja saivat kelakorvattavuuden. Saksalaiset eivä pudottaneet Asasantinin hintaa joten kelakorvaus katosi. Nyt vain Orisantin on ollut loppu jo 6 kk ja joudumme napsimaan ei kelakorvattavaa eikä lääkeostoja kerrytävää Asasantinia. Kiitos vaan Orion ja Hila.

      • puuomena

        Asasantin oli minunkin lääkkeeni kunnes Orisantin tuli markkinoille. Edellisessä kommentissa kerrotaan saatavuus. Sairastan myös refluksitautia, ja sen lääkityksen seuraksi Asasatin ei sovi lainkaan. Yskin ja yökkään lukemattomia kertoja päivässä, Silmät vuotavat, nenä vuotaa. Orisantinin kanssa näin rajuja oireita ei ole. Nyt sitten vain odotellaan, että Orion ehtii pillereitä pyörittää... Pirullista.


    • Anne60nainen

      Yllättäen apteekkihenkilökunnan tarjotessa Orisantinia halvempana vaihtoehtona aloitin sen käytön noin puolivuotta sitten saattaa olla kauemminkin ja nyt hemmetti sitä ei ole saanut ainakaan viimeiseen kolmeen kertaan... Asasantinin korvattavuus poistunut ja mieheni tänään apteekissa sanottiin Orisantinina saavan vkl 36.. ei tässä työkyvyttömyyseläkkeen turvin paljon naurata asuntolainojen lisäksi sekä muiden lääkkeiden. Mikä mättää?

    • Musta48

      Olen ollut yhteydessä Kelaan, joka käskee kääntymään Hilan puoleen. Hila tekee sopimukset kela-korvattavuudesta, kuten kyseisessä tapauksessa hinnalla leikkivän Orionin kanssa. Hilan vaan ei tarvitse kantaa vastuuta sopimisistaan, vaan ilmoittaa että vastuu on lääkkeen valmistajalla. Ihmettelen kuinka Hilan 12 proviisoria voi tehdä noin typeriä ja potilaan kannalta epä suotuisia sopimuksia. Orionin fiksut yhteyshenkilöt vain pahoittelevat tapahtunutta. Ei se paljoa lämmitä...... Ps. Hintaakohan ne proviisorit vain tuijottavat? Vai onko jotain muuta........

      • Kartellitouhuako

        Oiskohan Suomessa apteekkarien kartelli? Onhan tähän aikaan vuodesta eri asia maksaa 40 euroa kuin muutama euro, kun korvauskatto on ohitettu.
        Ja tottakai kohdistuu ikäihmisiin.
        Tämä on juoniteltua lääkepolitiikkaa, jossa Kela mukana
        Kait ihmiset ostaisivat kotimaisen lääketehtaan tuotteita ensisijaisesti, ellei lääkkeessä ole jotain vikaa, siis pahempia haittoja.
        Paskamaista


    • Muillasamaa

      Minulla myös pieni aivoinfarkti löydös kuvissa ja sen vuoksi Asasantin lääkitys aamuin illoin.
      Kiinnostaisi kuulla onko muilla käyttäjillä sivuoireena välillä tunnetta että tuulee yhtääkkiä hirveän kuuma? Ihan kuin lämpö olisi yhtääkkiä nostettu 10 astetta. Yleensä oire tulee niihin aikoihin illalla kun on lääkkeen ottamisen aika.

    • Anonyymi

      Minulla ollut Asasantin ja sitten Orisantin yli kymmenen vuotta
      Joka toimi ihan hyvin ilman mitään sivuvaikutuksia. Sitten todettiin sydämen vajaatoiminta jolloin Orisantin vaihdettiin Lixiana60 Lääkäri kertoi kysyttyäni vaihdosta ,että Orisantin ei riitä vaikka se on toiminut ihan hyvin verenkiertohäiriöön .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      416
      8854
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      241
      6384
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2305
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1926
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1677
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1265
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      954
    Aihe