Voiko BED:stä parantua omin avuin ?

mmila

Joo eli olen 16 vuotias tyttö. Oon iha normaali painonen 168/64 mutta mullla on tuollaisia ahmimis kohtauksia niiku tohon BED:iin kuuluu. Ja mulle tulee just iha kamalan ahdistunu olo sen jälkeee mutta sitte 5 min päästä saattaaki mennä uuea jääkaapille ! Ainoo pelastus lihoamiselta mulla taitaa olla liikunta harrastukset ja se että mä en ahmi mitään sinänsä epäterveellistä esim. karkkia. Vaan saatan syödä leipää muroja jugurttia puuroa ym. Ja tämä johtuu siitä että meillä ei onneksi ole kotona ikinä mitään epäterveellistä. En muutenkaan käy itse ostamassa mitään herkkuja ym. Eli ongelma ei ole että kävisin yöllä huoltoasemalta ostamassa karkkia. Päinvastoin voin olla syömättä herkkuja vaikka kuukauden.
Mutta ongelma lähinnä on se että ajattelen ruokaa ja siihen liittyviä asioitsa KOKOAJAN ! Ja stressaan siitä esim. millon syön seuraavaksi mitä syön mitä jos ruokailujen väli venyy liian pitkäksi ym. Sovitan kaikki menoni ruuan mukaan. Se on todella stressaavaa ja purankin sitä kiukkuna esim perheenjäseniin. Mulle on sanottu että mussa on perfektionistin piirteitä eli haluan kontrolloida kaikkea ja varsinkin itseäni.Haluaisin myös laihtua takaisin 60 kiloon, minkä verran painoin kesällä. Ja koska uskon että tämä johtuu jostain muusta kuin pelkästä ruuan himosta niin olisi kiva selvittää mistä kaikki alunperin johtuuu !
Äitini kanssa ollaan juteltu että minulla on outo suhde ruokaan ja se hallitsee elämääni liikaa. Mutta se jäi siihen yhteen keskusteluun. Ja ajattelinkin että pitäisikö hakea ammattiapua? Toisaalta se tuntuu liiottelulta koska en nykyään syö niin älyttömiä määriä ruokaa kuin esim muut täällä : DD. Mutta haluisin elää rennosti ja että voisin hallita itseäni :)

2

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmila

      eli joo lisäisin toho että muuten syön tosi terveellisesti, esim ruokana salaattia ym. Mutta silti painoni ei laske, luultavasti noiden ahmimisien takia koska niiden aikana en pysy laskuissa mitä syön ja kuinka paljon kaloreita kertyy !

    • emmäossatätä

      Itsekään en sinänsä ihan älyttömiä määriä syö (esim kuus pitsaa ja kaks pussii sipsii ja kolme pulloo kokista), en syö niinkään herkkuja, mutta kaikkea muuta hiilihydraatti- ja rasvapitoista kuitenkin. Luokittelisin itseni lähinnä BEDiin, sillä ruokailuni on AHMINTAA, enkä hallitse itseäni yhtään.

      Hienoa, että oot saanut äidilles puhuttua. Mä oon puhunu kaverini kanssa, mutta tämä vain oikeastaan kannatti mua ajautumaan anoreksiaan, jota hän itse sairasti/"harrasti" puolen vuoden verran...

      Hae vain apua. Minulle siitä ei ollut mitään hyötyä, mutta ehkä paikkakunnallasi on osaavampaa väkeä töissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe