Voiko BED:stä parantua omin avuin ?

mmila

Joo eli olen 16 vuotias tyttö. Oon iha normaali painonen 168/64 mutta mullla on tuollaisia ahmimis kohtauksia niiku tohon BED:iin kuuluu. Ja mulle tulee just iha kamalan ahdistunu olo sen jälkeee mutta sitte 5 min päästä saattaaki mennä uuea jääkaapille ! Ainoo pelastus lihoamiselta mulla taitaa olla liikunta harrastukset ja se että mä en ahmi mitään sinänsä epäterveellistä esim. karkkia. Vaan saatan syödä leipää muroja jugurttia puuroa ym. Ja tämä johtuu siitä että meillä ei onneksi ole kotona ikinä mitään epäterveellistä. En muutenkaan käy itse ostamassa mitään herkkuja ym. Eli ongelma ei ole että kävisin yöllä huoltoasemalta ostamassa karkkia. Päinvastoin voin olla syömättä herkkuja vaikka kuukauden.
Mutta ongelma lähinnä on se että ajattelen ruokaa ja siihen liittyviä asioitsa KOKOAJAN ! Ja stressaan siitä esim. millon syön seuraavaksi mitä syön mitä jos ruokailujen väli venyy liian pitkäksi ym. Sovitan kaikki menoni ruuan mukaan. Se on todella stressaavaa ja purankin sitä kiukkuna esim perheenjäseniin. Mulle on sanottu että mussa on perfektionistin piirteitä eli haluan kontrolloida kaikkea ja varsinkin itseäni.Haluaisin myös laihtua takaisin 60 kiloon, minkä verran painoin kesällä. Ja koska uskon että tämä johtuu jostain muusta kuin pelkästä ruuan himosta niin olisi kiva selvittää mistä kaikki alunperin johtuuu !
Äitini kanssa ollaan juteltu että minulla on outo suhde ruokaan ja se hallitsee elämääni liikaa. Mutta se jäi siihen yhteen keskusteluun. Ja ajattelinkin että pitäisikö hakea ammattiapua? Toisaalta se tuntuu liiottelulta koska en nykyään syö niin älyttömiä määriä ruokaa kuin esim muut täällä : DD. Mutta haluisin elää rennosti ja että voisin hallita itseäni :)

2

510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmila

eli joo lisäisin toho että muuten syön tosi terveellisesti, esim ruokana salaattia ym. Mutta silti painoni ei laske, luultavasti noiden ahmimisien takia koska niiden aikana en pysy laskuissa mitä syön ja kuinka paljon kaloreita kertyy !

• emmäossatätä

Itsekään en sinänsä ihan älyttömiä määriä syö (esim kuus pitsaa ja kaks pussii sipsii ja kolme pulloo kokista), en syö niinkään herkkuja, mutta kaikkea muuta hiilihydraatti- ja rasvapitoista kuitenkin. Luokittelisin itseni lähinnä BEDiin, sillä ruokailuni on AHMINTAA, enkä hallitse itseäni yhtään.

Hienoa, että oot saanut äidilles puhuttua. Mä oon puhunu kaverini kanssa, mutta tämä vain oikeastaan kannatti mua ajautumaan anoreksiaan, jota hän itse sairasti/"harrasti" puolen vuoden verran...

Hae vain apua. Minulle siitä ei ollut mitään hyötyä, mutta ehkä paikkakunnallasi on osaavampaa väkeä töissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      66
      5491
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      133
      4223
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      86
      1787
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1415
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1117
    6. 47
      1102
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      125
      951
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      43
      772
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      723
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      38
      672
    Aihe