Luoton takaisinmaksuturvan irtisanominen (Genworth)

PankkiVie

Olen irtisanomassa takaisinmaksuturvaa, se nyt onnistuu hyvin, mutta miten käy palautettavalle vakuutusmaksulle? Pankkivirkailija sanoi, että sen täytyy mennä lainan maksuun. Eikö sitä voi mitenkään käyttää asuntoon, asuntolaina kun on? Palautettava summa on noin 5200e ja lainalla on takaaja koko summalle. Vähän vaikea pankille on alkaa inttämään, kun ei asioita tunne. Papereissa lukee "Panttaan pankille kaikki henkilövakuutukseen perustuvat oikeudet ja saatavat tässä hakemuksessa mainitun luoton pääoman, korkojen,... ...maksamisen vakuudeksi. Panttaus käsittää myös vakuutuksesta vakuutuksenottajalle vakuutusehtojen mukaan mahdollisesti palautettavan vakuutusmaksun". Virkailijan mukaan "tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että se maksu mikä sieltä palautuu, niin sillä pitää maksaa sitte sitä lainaa pois." Onko se nyt noin? En ymmärtänyt miten tuo panttaus vaikuttaa palautukseen.

13

10763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuuttava Asiamies

      Niin, eiköhän se siinä ole että kyseistä vakuutuksesta tulevilla rahoilla hoidetaan ensin lainaa, varsinkin jos pankki niin tahtoo. Useinhan se lainaturvavakuutus on maksettu asuntolainalla, vaikka mielestäni pitäisi olla kulutusluotto.

      Kuinka paljon aikanaan maksoit siitä vakuutuksesta ja kuinka monta vuotta sitten otit sen?

      • PankkiVie

        Pari vuotta sitten maksoin vakuutuksesta 6500


    • Olen joskus asiakkaan puolesta näitä lainaturvia päätellyt. Vakutuusehdoissa ja esitteissä lukee yleensä niin että luotonantajalta pitää saada suostumus lainaturvan irtisanomiseen. Tämäkään ei käytännössä pidä paikkaansa sillä kyseessä on täysin vapaaehtoinen vakuutus, joka ei pankeissa pääsääntöisesti edes lasketa vakuudeksi eli sitä ei voi pantata.
      Se on totta että pankkien asiakasvalinnan ja luottoriskien arvioinneissa siinä rajamailla olevan maksukyvyn ja reaalivakuuden vahvistamiseksi on voitu tehdä lainaturvavakuutus kertamaksuisena ja tämä päätös on antanut tarpeeksi vakuuttavuutta asiakkaalle, jotta laina on voitu myöntää. Siinä tilanteessa on ihan luontevaa ilmoittaa asiakkaalle että lainasopimus puretaan tai muutetaan jos lainaturvavakuutus irtisanotaan tai vastaava henkivakuutusta ei oteta tilalle.
      Olen nähnyt sellaisiakin lainaturva ehtoja, joissa sanotaan, että lainaturvavakuutusta irtisanottaessa sisällä ollut maksu käytetään lainan maksuun. En ole aivan varma kestääkö sekään päivänvaloa ja voidaanko näin tehdä jos ihan käräjillä käydään katsomassa. En usko, mutta niin siellä lukee. Kyse on kuitenkin vapaaehtoisesta vakuutuksesta, jonka vakuutuksenottajana olet sinä ja vakuutuksenantajana Genworth. Pankki toimii vain välittäjänä eli myyjänä. Yllättävän paljon sait takaisin. Niissä taitaa olla 10% maksimivähennys vuosittain. Ettei enempää voi sulaa. Toivotaan että kaikki menee haluamallasi tavalla. Voit aina pankista kysyä perustetta maksun pidättämiselle.

      • Justu R

        Minä myin osuuteni omakotitalosta ex-avopuolisolleni. Ex-avopuoliso otti uuden lainan, jolla osti minut pois. Samassa yhteydessä lainan takaisinmaksuturva lopetettiin. Nyt sain ilmoituksen, että lähes 3000 euroa on käytetty ex-puolisoni nykyisen lainan lyhentämiseen. Ei kai tämä nyt näin voi mennä? Juu, allekirjoitin kyllä jonkun paperin pankissa kaupantekotilanteessa, mutta ymmärsin sen liittyvän vain takaisinmaksuturvan irtisanomiseen.

        Laina oli molempien nimissä. Ja ilmoitus lainanmaksaturvan palautuksesta ja irtisanomisesta tuli molempien nimellä.


      • Justu R kirjoitti:

        Minä myin osuuteni omakotitalosta ex-avopuolisolleni. Ex-avopuoliso otti uuden lainan, jolla osti minut pois. Samassa yhteydessä lainan takaisinmaksuturva lopetettiin. Nyt sain ilmoituksen, että lähes 3000 euroa on käytetty ex-puolisoni nykyisen lainan lyhentämiseen. Ei kai tämä nyt näin voi mennä? Juu, allekirjoitin kyllä jonkun paperin pankissa kaupantekotilanteessa, mutta ymmärsin sen liittyvän vain takaisinmaksuturvan irtisanomiseen.

        Laina oli molempien nimissä. Ja ilmoitus lainanmaksaturvan palautuksesta ja irtisanomisesta tuli molempien nimellä.

        Pankki turvaa lainaturvavakuutuksella vain omia saataviaan. Edunsaaja on lähes aina pankki. Jos maalaisjärjellä ajattelee niin vakuutusmaksupalautuksen puolikas eli sun osa olisi pitänyt huomioida exäsi lunastaessa sinun osuutesi. Jos näin ei käynyt niin soitapa pankkiin ja kysy. Onko lainaturvan ottaja ollut exäsi vai te molemmat yhdessä? Et sä niitä "rahoja käytännössä koskaan saa, mutta kannattaa soittaa sinne pankkiin että mitä mitä kummaa????


    • Otin takaisinmaksuturvan Genworthilta ja peruin sen smantien asiaa enemmän mietittyäni. Perumiseen vaikutti myös se, että pankki maksoi vakuutuslaskun käyttötililtäni, jossa sattui sillä hetkellä kyseinen summa olemaan. Pankki ei minulle kertonut että vakuutus maksetaan käyttötilini rahoista eikä sitä lisätä lainasummaan, vaikka suullinen suunnitelma oli että lainasumman on yhtä kuin laina takaisinmaksuturva. Maksuturvan perumisesta on kulunut 6 viikkoa. Yhtä monta viikkoa kuin luvattuja maksupäiviä. Vieläkään en ole Genwothilta rahojani takaisin saanut, vaikka pankki lupaa nitä viikkottain. Löysin keskusteluketjun kun etsin tietoa miten minun pitäisi asiaa viedä eteenpäin. En siis suosittele ja epäilen suuresti yhtiön luotettavuutta. Vaikuttaa myös siltä ettei pankillakaan ole puhtaat jauhot pusissa mitä tulee tiedonantoon Genwothin vakuutuksista.

    • Tuottoja

      Pankki saa keskimäärin lainaturvasta laaja 30 % ja suppea 40 % vakuutusmaksusta
      sillä niitä myydään pankeissa

    • Jättestuuri

      Nooa-pankin kautta hommasin itseni Genworth-kusetukseen, höystettynä Hypoteekkiyhdistyksen ilkeillä pikkujipoilla lainaehdoissa.

      Pääsen eroon kohtapuoliin.

      Kolme erisnimeä, jotka paperissa nähdessä kannattaa juosta lujaa.

      Ota joku pirun iso pankki! Niiden ei tarvitse junailla mikrokusetuksia luonnollisille henkilöille pärjätäkseen markkinoilla.

    • EiAXAlle

      Voi kiesus kun tuli aikoinaan tämä Genworth nyt AXA lainaturva Nordean kautta otettua!!
      Olen maksanut maksut lainan lyhennysten ohessa reilut 8 vuotta ja nyt kun työttömyys iski niin voi hyvänen aika miten hankala on saada korvaukset!!!
      AXAlta tuli bumerangina hylkäyspäätös. Nyt oltu pankkiin yhteydessä ja he ovat yhteydessä AXAan. Saa nähdä miten käy.
      Lisäksi jos korvausta joskus tulee jota epäilen siitä lähtee verot sivutyö prosentin mukaan joten eipä tule ikinä saatua hyötyjä maksetuista vuosista. Omaa tyhmyyttähän tämä oli mutta jotain turvaa halusi mutta nyt ei taida saada. Ärsyttää kun Nordean kokoinen laitos suosii tällaista paskaa. Varmaan hyvät provikat myyjille/pankkineuvojille..

      • takaisinmaksuturva

        Täyttä kusetusta koko homma.maksoin aikanaan yhdessä erässä.nyt jäin työttömäksi.eivät maksa ennen kuin aloin saamaan työttömyyspäivärahaa.sain töistä "kultaisen kädenpuristuksen"niin korvaus siirtyi 146 päivää.siitä omavastuu vielä päälle.tämä koko touhu pitäisi saada julkiseksi.aina joku pykälä mikä vähentää maksua.korvaus lasketaan vielä sen mukaan mitä sillä hetkellä lyhentäny lainaa kun olet sen joskus ottanu.kyllä sylettää että onnistuivat kusettamaan.


    • Outojuttu

      Minua rupesi myös tämä luoton takaisinmaksu turva vakuutus, tai millä nimellä se nyt kulkee, ihmetyttämään.
      Meillä on pieni summa kuukausittain jolla lainaa yhdessä lyhennämme. Vaikka jäsisimme molemmat työttömiksi ja toinen sairaseläkkeelle sen lainanlyhennyksen pystyisi maksamaan. Vakuutus on 22% tästä summasta. Eli 44e/kk. Onko sitä todellakin pakko maksaa? Emme me sitä tarvitse näin pieneenlainaan mitä meillä on. (Reilusti alle 50 000.)

      Toisinsanoen maksamme 22% "korkoa" tästä lainasta.

      • Tyhmä

        Olen maksanut kymmenen vuotta lainaturvaa jonka aikoinaan Säästöpankki minulle lainanoton yhteydessä sai kaupattua. Olin pienituloinen ja silloin alaikäisten lasten yksinhuoltaja, joten olin helposti ympäri puhuttavissa
        Nyt olen olen ollut sairauslomalla puolisen vuotta ja päätinpä ottaa axan väkeen yhteyttä... Jaapa. Olen suorastaan tyrmistynyt. Ensinnä lupasivat että korvataan kyllä, sitten tulikin tietoa että vakuutukseni on päättynyt 2014. Maksu tililläni kyllä oli mennyt tähän päivään asti
        Asiaa selvitettiin ja virheeksi todettiin. Sitten yllärinä, korvauksesta menee se 40% veroa koska korvaus on ylimääräistä tuloa.
        Vaativat lääkärin sairausloma todistukset, ne heille tietysti toimitin. Kertoivat että yhdestä sairaudesta joka aiheuttaa työkyvyttömyyden voi saada vuoden korvausta korkeintaan. Huomasivat että minulla on useampi sairaus...omavastuu 30 vuorokautta/sairaus
        Ja kun kysyin että saanko sentin latia, vastasivat että ei varmuutta. Näin tyhmää jymäytettiin
        Älkää hyvät ihmiset tehkö samaa virhettä
        Vakuutusmaksuilla olisin lyhentynyt lainaa pitkän matkaa.


    • Pissittysilmään

      Mitä tämä oikein on ! Itse sain laittomasti potkut ja en saanut heiltä mitään. Melkein heti tuli hylkäyspäätös, jossa sanottiin että minut olisi pitänyt irtisanoa siitä syystä että työt olisi loppunut kyseisellä firmalla tai kyseinen työ loppua firmassa. Suomen työsuojelu vielä tutkinut irtisanomiseni, joka oli kaikilta osalta minun hyväksi. Sitten se kun täällä ihmiset puhuu että vapaaehtoinen vakuutus, kyllä minä jouduin ottamaan sen kyllä osuuspankista väkisin, koska ei ollut takaajia lainassa, että joudun sen AXAN ottamaan. Mutta tosiaan ei kannata edes miettiä ottavansa sen vakuutuksen, näyttää olevan täyttä sontaa. Sekin piti olla tiettyyn summaan asti oleva vakuutus. Naurattaa kun hylky päätös tuli, tuli heti perään uudet vuoden maksuista ilmoitus ja joudun vieläkin maksamaan vakuutusta. Kyllä tämä maa on valehtelijoiden ja pukumiesten/naisten kultalusikka peliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe