Wroclaw

Mamma*

Hei,

Olisin etsiskellyt Puolassa asuvia suomalaisia tai joskus asuneita.
Olemme perheemme kanssa ehkä muuttamassa piakkoin Puolaan, Wroclawiin.
Olisi kiva kuulla kokemuksia ja saada vinkkejä.

5

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karolus51

      Asuneet emme ole, mutta vierailleet useaan otteeseen, viimeksi tänä kesänä. Uskon, että viihdytte siellä ja ihastutte semmoiseen ihmisen kokoiseen suureen kaupunkiin. Kaikki tarpeellinen on suhteellisen lyhyen etäisyyden päässä. Ja kaupunki on ihan oikeasti kaunis, varsinkin sieltä Tumskin saarelta katsottuna. Vanhaa saksalaista historiaa löytyy pintaa raaputtamalla ja jos historiasta ylipäänsä on kiinnostunut niin sekin paljastuu, että pääosa väestöstä on sodan jälkeen muualta tullutta, siitä kulttuurin monikerroksisuus. Nettisivuiltakin löytyy yhtä ja toista ja lähettäähän se turistitoimisto teille paketin jos vain pyydätte. Tiedä niistä vinkeistä, niitä nyt olisi vaikka miten paljon ja eläen ne löytää - mutta jo rautatieasema yksistään on nähtävyys ja kun sieltä kävelee vanhankaupungin torille, on jo saanut jonkinlaisen kuvan kaupungista. Ja sitten vain Oderin rannalle kaupunkia ihailemaan. Älkää syökö itseänne halki Karczma Lwowskassa, puolalainen ruoka ei - edelleenkään - ihan täytä Marttaliiton suosituksia!

    • Matkalaukku123

      Hei,

      Minä olen nyt muutaman kuukauden täällä asustellut ja voin sanoa, että kaupunki on oikein mukava. Sopivan kokoinen, ei liian pieni, mutta ei valtava. Keskusta-alue (rynek) on tosi kaunis ja ruokaa sieltä saa moneen makuun. Ostoksia tehdään kuitenkin enemmän ostoskeskuksissa tai torilla, itse keskustassa ei nimittäin hirveesti kauppoja ole.

      Ruoka on halpaa, kuten varmana jo tiesitkin. Itse asun kaupungin pohjoispuolella, kävelymatkan päästä kaupungista ja olen alueesta tykännyt. Pultsareita kaupungissa tuntuu olevan paljon, mutta harmia niistä ei ole aiheutunut. Ihmiset ovat pitkälti jotenkin suomalaisten oloisia, avoimempia tietty :)

      Hmm.. Mitäs muuta.. Hankala kertoa, kysymyksiin olisi helpompi vastata. Turvallisuudesta en osaa mitään tilastoja antaa, mutta itse en ole kokenut pelottavia tilanteita. Liikenteessä meno on hurjaa, eikä autoilijat kävelijöistä paljoa tunnu piittaavan.

      • ap.

        Hei,

        Laittaisitko sähköpostiosoitteesi, niin voisin kysellä lisää paikasta jne.

        Olisi kyllä ihana kuulla paikasta omakohtaisia kokemuksia*


      • Matkalaukku123
        ap. kirjoitti:

        Hei,

        Laittaisitko sähköpostiosoitteesi, niin voisin kysellä lisää paikasta jne.

        Olisi kyllä ihana kuulla paikasta omakohtaisia kokemuksia*

        eli laitapa ihmeessä tähän osoitteeseen viestiä niin palaillaan :)

        [email protected]


    • itse olen asunut Puolassa kohta 10v, tosin Varsovassa. Moni asia riippuu aiotteko asettua pysyvästi asumaan, vai vaan muutamaksi kuukaudeksi. Verovelvollisuus nimittäin riippuu olo-ajasta, samoin sairausvakuutus asiat. Pankkisuhteet ja muut kannattaa selvittää ajoissa. Auttava kielitaito tietty auttaa monessa asiassa ja puolalaiset suhtautuvat puolaa puhuviin ulkomaalaisiin auttavaisesti. Hintataso on ollut Suomea halvempi, mutta kaikki täälläkin kallistuu.Turvallisuuden suhteen en ole kohdannut ongelmia. Monia kulttuuri eroja varmasti tulette kohtaamaan, mutta avoimella mielellä niistäkin varmaan selviää. Lähetystön mukaan meitä suomalaisia pysyvästi asuu Puolassa vain n 200, lisäksi eri firmojen ihmiset jotka ovat muutamia viikkoja. Mikäli haluat lisätietoja ilmoittele yhteystietoja, skype, msm tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe