Sähköpolkupyörät

Sähkömoottori

Sähköpolkupyörä ei ole vielä kovin yleinen liikenteessä.
Tavallinen polkupyörä on kaikista ekologisin ja ilmainen tapa liikkua, mutta sähköpolkupyörä on yhtä lailla ekologinen kulkuneuvo ja se liikkuu myös sähkömoottorin avulla.
Sähköpolkupyörien yleistymistä rajoittavat vielä korkea hinta ja alhainen sallittu ajonopeus.
Tuntuukin aivan hullulta, koska tavallisella polkupyörällä pääsee 30km/h, paremmilla pyörillä tätäkin kovempaa ja kilpapyörillä jopa 60 km/h.
Myös nojatuolipyötillä pääsee helposti yli 40km/h.
Miksi ei sitten saisi sähköpyörällä päästä yli 25km/h, mikä on naurettavan alhainen nopeus, kun käytettävissä on apumoottorilla varustettu kulkuneuvo.
Maailmalla on sähköpolkupyöriä, joilla pääsee jopa 120 km/h ja akkuina on Litium kennot.
Jos sähköpolkupyörien hinnat laskisivat ja niillä pääsisi vaikka 60-80 km/h, niin ne yleistyisivät liikenteessä.
Mikä olisikaan parempi ja ympäristö ystävällisempi vaihtoehto liikkua, kuin sähköpolkupyörä.
Kukaan ympäristö aktiivi ja ilmaston lämpenemisen vastaan taistelevan ei ole tätä asiaa millään tavoin voiva vastustaa, vaan kannatettava, koska tämähän ehkäisee ilmaston lämpenemistä ja saasteita.
Saadaanhan ilmaston lämpemisen verukkeella ja ilman saasteiden vähentämiseen vedoten aikaiseksi paljon erilaisia lakeja, jotka velvoittavat ihmisiä ties mihinkä ja niihin vedoten myös kerätään erilaisia veroja.
Tähänkin on saatava lakimuutos eli sähköpolkupyörän nopeutta ei rajoiteta ja jos rajoitetaan, niin sallittu nopeus nostettakoon 60-80 km/h.
Tämä kannustaisi ihmisiä siirtymään sähköpolkupyörän käyttäjiksi ja luopumaan autosta !
Täytyy varmaan rakentaa ite tuollainen nopea sähköpolkupyörä, jos ei muutosta tule.

13

1848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nooin

      Jos vauhti ja tehot nousee liiaksi niin silloin ajopeli muuttuu mopoksi tai moottoripyöksi.
      Kyllä sähkökäyttöisiä skootereita on jo myynnissä

    • 37män

      Ainakaan nykyisten myynnissä olevien sähköpyörien ajo-ominaisuudet eivät vastaa suurempien nopeuksien sallimista ja eivät ne noissa toivomissasi nopeuksissa kuuluisi myöskään kevyenliikenteen väylille, vaan ajoteille autojen sekaan.

    • Sähkömopo?

      Sähköpyörä ei saa sähkön avustuksella kulkea yli 25 km/h ihan siitä syystä, että lainsäädännössä se katsotaan polkupyöräksi ja sähkömoottorin on tarkoitus toimia ainoastaan apumoottorina. Mitään ajoneuvokohtaista nopeusrajoitustahan ei sähköpyörillä ole, vaan niillä saa polkea vaikka sitä kuuttakymppiä, jos kunto siihen riittää.

      Sähköpyörät varmasti yleistyisivät jos ne kulkisivat kahdeksaakymppiä. Eikö kuitenkin tuntuisi hieman oudolta, jos 15-vuotias mopokortin suorittanut nuori saisi ajaa mopollaan ainoastaan 45km/h:n nopeutta, mutta hänen 13 vuotias kaverinsa, joka ei ollenkaan tunne liikennesääntöjä, saisi päästellä sähköpyörällä 80 km/h?

      Tuollaiset nopeudet myös asettavat pyörän rungolle ja jarruille aivan toisenlaisia vaatimuksia kuin mihin normaaleissa polkupyörissä on totuttu. Lisäksi akkupaketin paino ja koko kasvaisi huomattavasti, samoin tarvittavan sähkömoottorin. Ilmanvastus kasvaa verrannollisena nopeuden neliöön. Jos 250 watin moottori riittää liikuttamaan pyörää 25 km/h:n nopeudella, tarvitaa 50 km/h:n nopeuden saavuttamiseen jo 1000 watin teho. Akkua pitäisi luonnollisesti kasvattaa samassa suhteessa. Pyörän pitäisi käytännössä olla jousitettu, runkoa pitäisi vahvistaa ja lisääntyneestä painosta johtuen jarruihin tarvittaisiin lisää tehoa. Sähköpyörä alkaisi rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan muistuttaa jo enemmän mopoa tai kevytmoottoripyörää kuin polkupyörää.

      Ongelmia tulisi myös siitä, missä tuollaisella kovaa kulkevalla sähköpyörällä pitäisi ajaa. Kevyenliikenteenväylillä jo 25 km/h on monessa paikassa siellä ylärajoilla, minkä jälkeen meno ei enää tunnu kovinkaan turvalliselta. Risteyksissä näkyvyys on puutteellinen, ajorataa käyttäville tarkoitetut liikennemerkit on pystytetty keskelle kevyenliikenteenväylän pyöräkaistaa, ihmiset poistuvat bussista suoraan pyöräkaistalle, tiukan kaarteen keskellä saattaa olla roudan ylös nostaman kiven aiheuttama korkea töyssy, tai raskaan auratraktorin alla pettäneen putken aiheuttama kuoppa, jne... Toisaalta, jos kevyenliikenteenväylä on käytettävissä ei ajoradallakaan saa polkupyörällä ajaa.

      Kirjoituksesi perusteella tuntuukin vähän oudolta, että haikailet kahdeeksaakymppiä kulkevan sähköpyörän perään. Sähkömoottorin voimalla liikkuva kevytmoottoripyörä taitaisi sopia käyttötarkoitukseesi paljon paremmin.

    • 65 km/h

      Voihan sen pyörän laittaa kulkemaan parilla napamoottorilla ja riittävällä litiumakulla vaikka kuinka nopeasti, mutta 65 km/h kohdalla pitää rekisteröidä kevytmoottoripyöräksi ja siirryttävä autotielle pysyvästi.

      Tuo 25 km/h koskee ainoastaan 250 W (sähköavusteinen) ja 1000 W (sähkökäyttöinen) polkupyöriä. Sähköskootterilla (4 kW) voi mennä jo 45 km/h rajoitettua huippuvauhtia.

    • idioottia toimintaa

      Ei se vaihtamalla parane... kuka sitten maksaa valtiolle 7 miljardia vuodessa kun lypsylehmä tapetaan. Ei niin voi käydä vaikka olisi kuinka ympäristöystävällistä. Sitten varmaan tulee sähköpyörävero sen korvaamaan. Oon niin vit..unut tähän työssäkäyntiin ja verojen maksuun, jotta tämä sairaan kallis turhuuden yhteiskunta pyörii. Saat palkan, maksat siitä 40% veroa, ostat bensaa, alkoholia, autoja, ruokaa lopuilla. Lopustakin käteenjäävästä suurin osa kiertää takaisin verottajalle muodossa jos toisessa.

      Tulevaisuudessa verot vain edelleen nousevat. Eläkeläiset eivät ole omalla työllään eläkkeitä maksaneet vaan ne otetaan sitten seuraavan ikäpolven selkänahasta. Maahan tunkee jatkuvalla syötöllä ulkomaalaisia onnenonkijoita, joista muka pitäsi tulla meidän työvoimapulan maksajia. Ja katin kontit. Suurin motiivi tänne on tulla sosiaaliturva ja rahansaanti tekemättä yhtään mitään.
      Taidampa lähteä erakoksi ja haistatan huilut koko sonnalle. Multa ei enää tipu jeninjeniä tämän konkurssin pyörittämiseen. Alan loiseksi. Menipä off topicin, mutta menkööt.

      http://www.oil-gas.fi/files/260_HinnatjaverotSuomessa.pdf

    • KOKEMUSTA ON

      Ostin sähköpolkupyörän, 25 km on ihan kiva vauhti, siimäkin tulee vedet silmille.
      Tosi Kiva ajaa !!!!! Ennen en pahemmin fillaroinut vaikka omistan 5 fillaria, mutta nyt melkeinpä päivittäin
      Jos vauhtii haluat osta mopo, joka haisee pahalle ja maksa vakuutuksista hirveesti, ja osta ylihintaista
      bensaa. sillä välin olen jo fillaroinut 20 km päähän. Innokas Sähköfillaristi .
      PS : Sähköfillari on hauskenpi ku MOPO tai Moottoripyörä oma mielipiteeni kaikki löytyy kyllä tallista.
      ja auto AUto ja Sähköfillari jää mopon ja moottoripyörän myyn turhina.
      Kesäi kaikikke Fillaroijille !

    • EVCenter
    • K-riitikko

      jos jaksat polkea.

      Käsittääkseni sähköpyörän nopeutta ei ole rajoitettu, vaan ainoastaan se sähköavun saanti, eli sähkömoottori lakkaa auttamasta, kun nopeus kasvaa yli 25km/h.
      Jos siis polkuvoimia riittää, niin ajaa saat kovempaakin.

      Parhaiten sähköpyörän hyvät ominaisuudet tulevatkin esiin loivissa ylämäissä ja vastatuulessa.

    • Anonyymi

      Loivissa ylämäissä ja vastatuulessa hyvä?
      Kiinnostaa nyt kun toinen jalka on huonona. Tunteeko kukaan 3-pyöräisiä aikuisten s-pyöriä? Millaista niillä on polkea ylämäkeen? Aiemmin ajattelin tavallista aikuisten 3-pyörää, mutta jos se on huono ylämäissä? Pitääkö tässä kauppaan mennä kokeilemaan?
      Hinta ei nyt hirveästi enää pelota. Alta 2000 saa.

      Mutta millainen käyttää? Ajattelin, että 3-pyöräisellä saa potakkapussin tuotua t. kylmälaukku mahtuu ja saa jäätelöt kotiutettua. Lujaa mun ei tarvi päästä, ajelen vain lyhyttä matkaa. Vielä mulla on ajokortti mutt jonain päivänä ei ole.

    • Anonyymi
    • Pyörä on sähkö_avusteinen. Sen nopeutta ei ole rajoitettu mitenkään, mutta sähkömoottori avustaa alle 25 km/h nopeuksissa.
      Avustustehoa voi säätää: omassani on 4 eri tasoa: eco, tour, e-mountainbike, ja turbo. Ja tietysti myös off, jolloin avustus ei ole käytössä. Sähkö_avusteinen polkupyörä on jokseenkin yhtä hyvä kuntoiluväline kuin tavallinenkin, jos niin haluaa.
      Kun tavallisella ajelee 10km lenkin, sähkö_avusteisella vetää 40km. Keskinopeudella 25 on avustus jo suurimman osan ajasta pois päältä, muta alkuvauhti on saavutettu.
      Sähkö_avusteisella ajaminen ylämäissä ja vastatuulella vastaa jokseenkin tavallisella ajamista tasaisella ja tyynellä säällä, jos käyttää tehokasta avustusta.
      Suosittelen sähkö_avusteista fillaria vrsinkin kaltaisilleni keski-ikäisille kaljamahoille, jotka eivät millään meinaa saada itseään liikkeelle. Siihen hurahtaa melko suurella varmuudella, eikä osaa enää olla lähtemättä.
      Mutta ei kannata ostaa sitä halvinta markettivatkainta. Vääntöä pitää olla, ja watteja. Moottori eskiössä eikä missään pyörännavassa.
      Hinnat alkaen 2000 euroa, pyörissä joilla oikeasti jotain tekee.

      • Anonyymi

        Mopo on kätevämpi ja tulee samalla hommattua se muiden liikenteessä olevien kannalta tärkeä ajokortti.


    • Anonyymi

      https://www.kicker.fi/product/193/sahkoskootteri-sxt-ultimate-pro-3600w
      Tuossa on kiva itsemurhavehje. 80 km/h tuollaisella rungolla on varmasti tukevan tuntuista. Ehkä syystäkin sähköpotkulautojen ja -pyörien nopeutta on rajoitettu tieliikenteessä.

      Mutta kyllä pyörällä 40 km/h sähköavusteisena olisi varmasti vielä ok pyöräteillä. Tietysti pitäisi olla harkintaa, missä ajaa sillä nopeudella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9646
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3095
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2861
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2659
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2065
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1986
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1903
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      54
      1470
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe