Mystisiä nivelkipuja

luulosairasko?

Viime keväänä vapun aikoihin minulla kipeytyivät toisen jalan päkijät. Muutaman viikon katselin ja painuin sen jälkeen lääkärille, joka tunnustelemalla löysi sieltä 3 tulehtunutta niveltä (keskimmäiset) pisti niihin silloin kortisonia ja laittoi viikon kipulääkekuurille (motifene dual 2*75mg). Samalla otatti PVK:n, CRP:n, uraatin ja sitruliinivasta-aineet. Tulehduksesta löytyi indikaatio ja samoin uraatti oli koholla. Lääkäri diagnosoi oireet sitten kihdiksi, vaikka olivatkin epätyypillisissä nivelissä. Jalka parantui huomattavasti, muttei tullut täysin kuntoon kipulääkekuurin loputtua. Uusinta käynnin yhteydessä lääkäri laittoi jalkaterän röntgeniin ja määräsi kipulääkettä tarpeen mukaan. Jalka parani muutamassa viikossa ihan kuntoon.

Päkijät kipeytyivät uudelleen elokuun alussa ja alkuun oletinkin sen olevan kihtiä. Kivut kuitenkin jatkuivat ja kun jalka oli ollut kipeä viitisen viikkoa marssin (eri) lääkärin pakeille. Hän epäili, että alku olisikin ollut kihtikipua ja jalan varomisen yhteydessä päkijän nivelet olisivat ärtyneet. Diagnosoi sen hetkisen vamman alustavasti rasitusvammaksi. Otatti kuitenkin CRP:n, joka oli koholla ja antoi ohjeeksi CRP:n kontrolloimisen 6 viikon kuluttua.

Noin nelisen viikkoa lääkärikäynnin jälkeen minulla kipeytyivät päkijöiden lisäksi ranteet ja rystyset. Väliin litran pullosta kaatamiseen tarvitsi kaksi kättä tai vesilasia ei saanut täytettyä hanasta laskematta sitä altaan pohjalle. Pääsin lääkärille n. viikon kuluttua rannekipujen alkamisesta. Silloin lääkäri löysi toisesta ranteesta hieman turvotusta, muttei juurikaan muuta, eivätkä ranteet silloin olleet erityisen kipeät. Laittoi labraan (PVK, CRP, tumavasta-aineet ja senkka), missä ei selvinnyt juuri mitään. Tulehdusarvot olivat edelleen koholla. Hoito-ohjeeksi kipulääkettä (edelleen Motifene Dual) ja vatsasuojalääkkeeksi Somac. Diagnoosiksi tarjosi tällä kertaa reaktiivista niveltulehdusta - tosin mitään suolistotulehdusta en ole sairastanut. Antoi komennon saapua paikalle 3 kuukautta oireiden alkamisen jälkeen (=marraskuunalussa), mikäli oireet eivät ole helpottaneet.

Vielä eivät ole helpottaneet....

Tässä rupeaa vähitellen luulemaan itseään luulosairaaksi, kun mitään syytä kivuille ei löydy. Ainakin itse koen nivelet oikeasti kipeiksi, mutta ainoa poikkeama labrakokeissa on tosiaan CRP:ssä (n. 20-25) ja valkosoluja on myös pvk:n mukaan hieman normaalia enemmän.

Onko täällä kokemuksia, mistä moinen voisi johtua? Marraskuussa on sitten lähtö eteenpäin erikoislääkärille...

4

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ben tyhere done that

      Tuo voisi hyvinkin olla reaktiivisen niveltulehduksen aiheuttamaa. Se voi tulla monesta eri bakteeritulehduksesta. Tuo on tulehduskipulääke, periattessa ihan ok. Voi tarvita kortisonia, sulffaa tai kovempia läääkkeitä. Reumataudeista ei veriarvoijen perusteela voi tehdä kovinkaan tarkkoja diagnooseja.
      Onko ammulla kovempi kipu joka hellittää päivän mittaan, vai päinvastoin?

      • luulosairasko?

        Nyt on viime aikoina aamulla ensimmäiset askeleet olleet aika tuskaisia, mut sit helpottaa ja pahenee taas iltaa kohti. Kädet selvästi pahenevat ajan saatossa.

        Reumalääkärille on aika varattuna parin viikon päähän. Toivottavasti hän osaa auttaa, mulle riittäis jo tää kipuilu.


    • Anonyymi

      Taisipa olla reumaa,kun oireet olivat tuollaiset.

    • Anonyymi

      Ohikulkijana kehoittaisin jalka, lonkka, polvikivussa käyttämään jalkineita 2 viikkoa ja sitten eri jalkineita. Tarkkailla. Ja käytä siis samoja ja mieti ja sitten todella vaihdat toisiin. AIKOINAAN 70 luvulla liimasin sandaalin pohjaan maton, kenkä muutti muotoaan, niillä ei voinut hakea edes omenoita 15 minuutissa pihasta.


      Mulla oli puutarhakengät monet vuodet, kävelin 5-8 tuntiakin pellolla , siis erilaisissa näyttelyissä ja tapahtumissa. Kaikki hyvin eikä jalat väsyneet.
      Nyt toisin ne Grossit/puutarhakenkät ei sovi että kävelisin 10 minuuttia kun vien roskat ulos.

      Ilman lääkäriä kävelin 78v kunnes kuvattiin ja ehdotettiin lonkkaleikkausta. Mutta jatkan vielä ja nimenomaan kengät on yksi tekijä kivussa.

      ennen oli kymmenet vuodet keskellä kaaritukia, ja joustava kantapää, kiinasta ostettuja.
      Nyt parhaat on ihan tasapohjaiset. Voisin mainita, mulla on aina niin löysät ja isot että menee astumalla jalkaan. olen 79v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe