Miten määräytyy...

sukua vai ei

Eli haluaisin tietää miten lapselle määräytyvät kummit,enot,tädit sun muut. Isän vai äidin puolelta tai minkälaisia ratkaisuja voi itse tehdä. Jonkinlainen käsitys minulla on, mutta en ole varma onko näihin olemassa tarkempia sääntöjä.

6

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkoolln

      Anteeksi nyt jos olet mutta oudolta kuulostaa että joku miettii että miten tädit ja enot määräytyvät kun ne on miten on. Eno on äidin veli ja setä on isän veli. Isän ja äidin siskot ovat tätejä jne. Kummit on ne mitkä pääsee vanhemmat itse valitsemaan. Toki sitten monet puhuvat lapsille että kaikki, vieraatkin naiset ovat tätejä ja vieraatkin miehet ovat setiä mutta se nyt on sitten eri asia.

      • sukua vai ei

        Kaikilla ei ole niin läheistä sukua, että tuntisi kuka kukin oikeasti on. Toki äitini veli on enoni, sen tiedän. Mutta esimerkiksi jos isän veli on sylikummini, niin onko hän samaan aikaan myös setäni? Lähinnä kuitenkin mietin tätä kummitouhua, kun puhutaan kummeista, sylikummeista sekä haltiakummeista. Mikä on näiden välinen ero ja montako kummia lapsella voi/pitää olla? Ja vaikka tässä asiassa voinkin olla "tyhmä" niin toivon että vastaukset olisivat asiallisia, sillä en ilkeyttäni kysele vaan tahdon tietää miten asiat menevät. Enhän muuten kysyisi jos tietäisin! Jos hankin lapsia tulevaisuudessa niin haluanhan minä silloin tietää kuka kukin lapselleni on. (jos vaikka lapsi sattuu sitä joskus kyselemään)


      • ----
        sukua vai ei kirjoitti:

        Kaikilla ei ole niin läheistä sukua, että tuntisi kuka kukin oikeasti on. Toki äitini veli on enoni, sen tiedän. Mutta esimerkiksi jos isän veli on sylikummini, niin onko hän samaan aikaan myös setäni? Lähinnä kuitenkin mietin tätä kummitouhua, kun puhutaan kummeista, sylikummeista sekä haltiakummeista. Mikä on näiden välinen ero ja montako kummia lapsella voi/pitää olla? Ja vaikka tässä asiassa voinkin olla "tyhmä" niin toivon että vastaukset olisivat asiallisia, sillä en ilkeyttäni kysele vaan tahdon tietää miten asiat menevät. Enhän muuten kysyisi jos tietäisin! Jos hankin lapsia tulevaisuudessa niin haluanhan minä silloin tietää kuka kukin lapselleni on. (jos vaikka lapsi sattuu sitä joskus kyselemään)

        Isäsi veli, joka on sylikummisi, on samaan aikaan myös setäsi. Lapsella pitää olla ainakin 2 kirkkoon kuuluvaa kummia; ylärajaa ei kai ole. Kummien määrässä saa ottaa järjen käteen. Sylikummi on se, joka pitää lasta sylissä kun lapsi kastetaan. Kummi on se, joka ei pidä, mutta on yhtätärkeä kuin sylikummi. Kummien siis tulee kuulua kirkkoon ja haltijakummi ei kuulu kirkkoon.


      • miiuu
        ---- kirjoitti:

        Isäsi veli, joka on sylikummisi, on samaan aikaan myös setäsi. Lapsella pitää olla ainakin 2 kirkkoon kuuluvaa kummia; ylärajaa ei kai ole. Kummien määrässä saa ottaa järjen käteen. Sylikummi on se, joka pitää lasta sylissä kun lapsi kastetaan. Kummi on se, joka ei pidä, mutta on yhtätärkeä kuin sylikummi. Kummien siis tulee kuulua kirkkoon ja haltijakummi ei kuulu kirkkoon.

        Virallisesti sylikummilla ja "tavallisella" kummilla ei ole mitään eroa, kaikilla ei edes ole sylikummia. Kaikki kummit ovat samanarvoisia. Ja haltijakummi ei ole mitenkään virallinen kummi, ei saa edes nimeään papereihin. Haltijakummi ei ole pakollinen.


      • sukua vai ei
        miiuu kirjoitti:

        Virallisesti sylikummilla ja "tavallisella" kummilla ei ole mitään eroa, kaikilla ei edes ole sylikummia. Kaikki kummit ovat samanarvoisia. Ja haltijakummi ei ole mitenkään virallinen kummi, ei saa edes nimeään papereihin. Haltijakummi ei ole pakollinen.

        selvä. Kiitos asiallisista vastauksista!


    • ...

      Kastetaan nyt kun käy ensin rippikoulun. Vauvana valitut kummit eivät kuulu kirkkoon kuten ei lapsikaan. Nyt hän itse ehdotti itselleen kummeja, jotka kuuluvat kirkkoon ja ovat konfirmoidut.
      Kummit olivat otettuja; harvoin sitä voi sanoa tuntevansa oman kummilapsensa jo 15 vuoden ajalta, ja itse sanoin, että jos haluatte ottaa lapsen syliin se on tehtävä mahdollisimman pian.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe