Internet osake-yhtiön siirto toiseen kuntaan

jannz

Hei,

Olen viittä vailla valmis perustamaan internet liiketoimitaan liittyvän osake-yhtiön,
mutta tiedän jo, että n. 10 kk päästä muutan toiselle paikkakunnalle.

Haluaisin siis tiedustella, onko siinä paljon vaikeuksia siirtää OY toiselle paikkakunnalle?

(tarkoitan siis verotuksen, kaupparekisterin, tms. johdosta...
...itselleni tai asiakkaille yrityksen sijainnilla ei ole suurta väliä)

Mietin siis, että kannattaisiko minun jo aloitella bisnekset nykyisellä paikkakunnallani,
vai odottaa tuo 10kk, muuttaa toiselle paikkakunnalle, ja aloittaa bisnekset vasta siellä.
(parista tietystä syystä en pääse muuttamaan juuri nyt).

Onko siis OY:n siirto toiselle paikkakunnalle käytännössä vaikeaa (jos siis sijainnilla ei ole suurta väliä yrityksen toiminnan kannalta)?

Kiitos paljon etukäteen.

9

790

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elinamari

Miksi et aloittaisi jo siellä uudella paikkakunnalla vaikka muutat sinne vasta 10 kk kuluttua?

• jannz

Kiitos paljon vastauksesta.

Tuli mieleen, pitäisikö silloin yrityksellä olla jo postiosoite uudella paikkakunnalla?
        Jos pitäisi, niin riittääkö postilokero osoite uudella paikkakunnalla OY:n perustamiseen?

Ja kumpaanko kuntaa minun pitäisi maksaa verot, jos käy esim. niin että yritys on 6kk toisella paikkakunnalla, ja 6kk toisella paikkakunnalla?

Kiitos paljon taas!

• nsrtyhrt
        jannz kirjoitti:

Tuli mieleen, pitäisikö silloin yrityksellä olla jo postiosoite uudella paikkakunnalla?
        Jos pitäisi, niin riittääkö postilokero osoite uudella paikkakunnalla OY:n perustamiseen?

Ja kumpaanko kuntaa minun pitäisi maksaa verot, jos käy esim. niin että yritys on 6kk toisella paikkakunnalla, ja 6kk toisella paikkakunnalla?

Kiitos paljon taas!

Osakeyhtiö ei maksa suoraan kunnallisveroa, eli sillä ei ole väliä. Yhteisöverotuotot menee valtiolle joka sitten tilittää yhtiön kotikunnalle kunnan osuuden.

• jannz
        nsrtyhrt kirjoitti:

Osakeyhtiö ei maksa suoraan kunnallisveroa, eli sillä ei ole väliä. Yhteisöverotuotot menee valtiolle joka sitten tilittää yhtiön kotikunnalle kunnan osuuden.

Kiitos taas vastauksista. Tietääkseni yhtiöllä pitää olla jokin kotiosoite...

Siis, onnistuuko esim. näin:

Yritys olisi kirjoilla Helsingissä (postilokero osoitteessa), vaikka itse asuisin vielä vaikka Ivalossa?

Siis miten voin jo aloittaa toiminnan toisella paikkakunnalla, vaikken vielä itse asuisi siellä?
        Riittääkö postilokero osoite uudella paikkakunnalla OY:n perustamiseen?

• jiuhygtr
        jannz kirjoitti:

Kiitos paljon taas!

Siis osakeyhtiön "siirto" toiselle paikkakunnalle ei ole mikään ongelma. Kun perustat osakeyhtiön, voit laittaa kotipaikaksi vaikka tulevan asuinkuntasi, mutta firman yhteystietoihin nykyiset tietosi.

Kun muutat, printtaat netistä yhden lomakkeen missä ilmoitat uuden osoitteen. Ilmoitus menee samalla verottajalle kuin kaupparekisteriinkin. Lisäksi sinun tehtävä postiin ilmoitus jotta kääntävät yrityksesi postit uuteen paikkaan. Uusi osoiteilmoitus on maksuton, mutta posti ottaa muistaakseni 60e postin siirrosta.

Kotipaikkakunnaksi voit laittaa myös nykyisen kuntasi, mutta sen muuttaminen maksaa ja se tarvitsee yhtiökokouksen jne.

• jlkjlkjoj
        jiuhygtr kirjoitti:

Siis osakeyhtiön "siirto" toiselle paikkakunnalle ei ole mikään ongelma. Kun perustat osakeyhtiön, voit laittaa kotipaikaksi vaikka tulevan asuinkuntasi, mutta firman yhteystietoihin nykyiset tietosi.

Kun muutat, printtaat netistä yhden lomakkeen missä ilmoitat uuden osoitteen. Ilmoitus menee samalla verottajalle kuin kaupparekisteriinkin. Lisäksi sinun tehtävä postiin ilmoitus jotta kääntävät yrityksesi postit uuteen paikkaan. Uusi osoiteilmoitus on maksuton, mutta posti ottaa muistaakseni 60e postin siirrosta.

Kotipaikkakunnaksi voit laittaa myös nykyisen kuntasi, mutta sen muuttaminen maksaa ja se tarvitsee yhtiökokouksen jne.

Ehdottomasti kannattaa laittaa yrityksen kotipaikaksi tuleva kuntasi, ja muuten yhteystiedoiksi nykyinen osoitteesi. Sitten kun muutat sinne uuteen kuntaan, voit tehdä pelkän osoitteenmuutoksen kaupparekisteriin ilmaisin. Mutta jos laitat nykyisen kunnan yritykselle, vaatii se koko yhtiöjärjestyksen muuttamista ja maksaa jotain päälle 400e.

• jannz
        jlkjlkjoj kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa laittaa yrityksen kotipaikaksi tuleva kuntasi, ja muuten yhteystiedoiksi nykyinen osoitteesi. Sitten kun muutat sinne uuteen kuntaan, voit tehdä pelkän osoitteenmuutoksen kaupparekisteriin ilmaisin. Mutta jos laitat nykyisen kunnan yritykselle, vaatii se koko yhtiöjärjestyksen muuttamista ja maksaa jotain päälle 400e.

Kiitos paljon vastauksista!

Riittääkö, että ilmoitan yrityksen kotikunnaksi esim. Helsinki
        vai pitääkö siellä olla jo myös lisäksi käytännön postiosoite?

Mietin vaan pitäisikö minun hankkia Helsingistä postilokero tai käyttää kaverin osoitetta väliaikaisesti... siis ennen kuin muutan sinne itse.

Mutta jos pelkkä merkintä "Kotikunta: Helsinki" riittää, niin silloin en kai tarvitse postilokeroa tms. väliaikaisesti.

Kiitos taas!

• gfdgfd
        jannz kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista!

Riittääkö, että ilmoitan yrityksen kotikunnaksi esim. Helsinki
        vai pitääkö siellä olla jo myös lisäksi käytännön postiosoite?

Mietin vaan pitäisikö minun hankkia Helsingistä postilokero tai käyttää kaverin osoitetta väliaikaisesti... siis ennen kuin muutan sinne itse.

Mutta jos pelkkä merkintä "Kotikunta: Helsinki" riittää, niin silloin en kai tarvitse postilokeroa tms. väliaikaisesti.

Kiitos taas!

Ei tarvitse olla osoitetta. Perustamislomakkeessa ei ole edes sellaista kohtaa mihin sen voisit kirjoittaa. Eli laita se Espoon osoitteesi siihen ja Helsinki vain kotikunnaksi...

• VT

Yhtiöjärjestyksen kotikunnan ei tarvitse olla sama kunta, mistä yhtiön toimintaa johdetaan tai jossa yhtiö toimii. Yhtiöjärjestykseen voit siis kirjoittaa aivan minkä Suomen kunnan tahansa.

Syytä on kuitenkin muistaa, että oy asioi viranomaisissa (tuomioistuin, verotoimisto...) ja pitää yhtiökokouksensa yhtiöjärjestyksensä mukaisessa kotikunnassa (jos yj:ssä ei yhtiökokouksesta muuta säännellä).

Oy:n verorasituksen suuruuteen ei vaikuta mitenkään oy:n kotikunta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5037
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3302
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3059
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      36
      2112
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1787
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1540
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      121
      1454
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      118
      1130
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1099
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1067
    Aihe