kaasulämmitin telttaan?

nuuskamuikku51

Minulla on lapinkodan mallinen teltta, 5 metriä halkaisijaltaan. Metsästys/kalastusleirissäni käytän kaminaa, mutta auto- ja veneretkiä varten etsiskelen sopivan pientä kaasulämmitintä aamukylmään ja sadesäälle. Onko kenelläkään antaa vinkkiä? Löysin netistä kannettavan lämmittimen, jonka kaasusäiliö olisi vain 220 g eli aika pieni.

13

14420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta kodasta

      Pienen kaasulämmittimen teho ei ensinnäkään riitä lämmittämään ja toiseksi siitä tulee lisää kosteutta. Voin sanoa suoraan, että ei toimi ei.

      Kyllä kodassa pitää olla nuotio tai puilla lämmitettävä kamina. Voit tietysti kokeilla itse tekemällä isosta kurkkupöntöstä ns. risukeittimen. Pieni risukeitin riittä ehkä pitämään kosteuden pois, mutta ei se juurikaan lämpöä paljon tuo.

      • nuuskamuikku51

        Tjaa... eri keskustelupalstoilla on väännetty kaasu- ja valopetroolilämmittimien välillä esim. mökin pikalämmitykseen ja molemmissa on väitetty koituvan kosteusongelmaa. Löysin netistä viimeksi Kaasuvalon 850 W lämmittimen, 1.7 kg kaasupatruuna. Teltta on kuitenkin hyvin tuuletettu... Olen lähdössä automatkalle Etelä-Eurooppaan ja farmariin ei mahdu kovin paljoa kampetta 2 ihmisen ja 2 koiran ja 4-5 kk reissun leirintätarvikkeiden lisäksi. Asuntovaunuja lämmitetään useimmiten kaasulla, lieneekö kosteus niissä suuri ongelma?


      • vaeltaja.
        nuuskamuikku51 kirjoitti:

        Tjaa... eri keskustelupalstoilla on väännetty kaasu- ja valopetroolilämmittimien välillä esim. mökin pikalämmitykseen ja molemmissa on väitetty koituvan kosteusongelmaa. Löysin netistä viimeksi Kaasuvalon 850 W lämmittimen, 1.7 kg kaasupatruuna. Teltta on kuitenkin hyvin tuuletettu... Olen lähdössä automatkalle Etelä-Eurooppaan ja farmariin ei mahdu kovin paljoa kampetta 2 ihmisen ja 2 koiran ja 4-5 kk reissun leirintätarvikkeiden lisäksi. Asuntovaunuja lämmitetään useimmiten kaasulla, lieneekö kosteus niissä suuri ongelma?

        asuntovaunujen lämmittimissä palokaasut menee ulos joten kosteus ei tule sisälle.nestekaasun palaessa syntyy aika paljon kosteutta joten esm.teltassa siitä voi tulla todella ongelma.


    • on hyvä

      Hyvä kaasulämmitin toimii katalyyttiperiaatteella ja ei tee hajua tai kosteutta. Hong Kongissa on ainakin ollut myynnissä. Netistä löytyy kuva eli tästä
      www.campstation.com/index.php?page=kuvia-teltasta

      • nuuskamuikku51

        Olen nyt katsellut netissä ja soitellut jälleenmyyjille ja tullut tulokseen, että minun kannattaa hankkia pienikokoinen valopetroolilämmitin. Tehokas kaasulämmitin edellyttäisi varsinaista kaasupulloa ja se veisi liikaa tilaa autossa.


      • nuuskamuikku51

        Löysin tuon Thermixin jo aikaisemmin netistä, mutta selvisi, että sitä ei myydä enää. Sitä oli kehuttu jossain muissa keskusteluissa.


      • Zibro
        nuuskamuikku51 kirjoitti:

        Löysin tuon Thermixin jo aikaisemmin netistä, mutta selvisi, että sitä ei myydä enää. Sitä oli kehuttu jossain muissa keskusteluissa.

        Jos ostat, niin osta sitten Zibro ja siihen valmistajan suosittelemaa polttoainetta. Käyhän siihen kevyt polttoöljykin, mutta hajua tulee pikkusen enemmän.

        Osta se kaksoispolttimella varustettu malli ! Olen ollut huoneessa viikonlopun jossa on ollut Zibro ja siitä ei tosiaan tule hajuja ainakaan sen omalla (KALLIILLA) polttoaineella käytettäessä.

        PS. Tämä ei ole mainosta


      • nuuskamuikku51
        Zibro kirjoitti:

        Jos ostat, niin osta sitten Zibro ja siihen valmistajan suosittelemaa polttoainetta. Käyhän siihen kevyt polttoöljykin, mutta hajua tulee pikkusen enemmän.

        Osta se kaksoispolttimella varustettu malli ! Olen ollut huoneessa viikonlopun jossa on ollut Zibro ja siitä ei tosiaan tule hajuja ainakaan sen omalla (KALLIILLA) polttoaineella käytettäessä.

        PS. Tämä ei ole mainosta

        Kiitos vinkistä, tutustun myös Ziproon.


      • erämies.
        nuuskamuikku51 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, tutustun myös Ziproon.

        jos todella hyvän haluat osta panasonic,japanilaista laatua omassa käytössäni ollut jo 12 v .


    • Hiiliseppä

      Tutkippa aihetta, josko kaminassasi polttelet rillihiiliä.

      Rillihiilet olisi ainakin keveämpiä kuljettaa, jos kuormaasi vain sopii. Rillihiiliä voi ostaa Suomalaisilta valmistajilta suoraan edullisemmin.

      Itse olen käynyt henkien taistoa nestekaasukiukaan rakentamiseksi, mutta olen päätymässä hiilikiukaaseen, jossa voi polttaa myös puuta... tai jopa kaasua.
      Tällaista siksi, koska joskus retkeilen pohjoisen puuttomilla alueilla ja kuljetan varusteeni autolla.

      Lamppuölyt ja petroolit olen hylännyt aikoja sitten... haisee ja ovat ylihintaisia.

      Tuo 220g kaasusäiliö riittäisi ehkä kertalämmitykseen muutamaksi tunniksi ja tuskin tuosta haittaa on, jos siihen illalla tekee tulet ja se yöllä sammuu. Aamulla pullonvaihto ja tulittelu jatkuu.
      Kaasutulen käsittely teltassa on melko riskaapelia. Liekin sammuttua ilmaa raskaampi kaasu tukehduttaa nukkujat ja kipinän saatuaan lennättää tavarasi vihollisen puolelle.

      Häkävaroitin on hyvä retkivaruste, jopa siellä sinun kotateltassa.

      • nuuskamuikku51

        Kiitos vinkistä. Telttakamiina ei mahdu autoon ja painaisi liikaa, sitä paitsi se on piilossa kaukana tunturissa. Päädyin KaminX valopetroolilämmittimeen, joka on pienin ja kevein lajissaan. Koekäytössö se tuntuu kätevältä, tosin sammuttamisen jälkeen se kannattaa ehkä siirtää ulos haisemaan aikansa.


      • jabooo
        nuuskamuikku51 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Telttakamiina ei mahdu autoon ja painaisi liikaa, sitä paitsi se on piilossa kaukana tunturissa. Päädyin KaminX valopetroolilämmittimeen, joka on pienin ja kevein lajissaan. Koekäytössö se tuntuu kätevältä, tosin sammuttamisen jälkeen se kannattaa ehkä siirtää ulos haisemaan aikansa.

        Ultima Naltio
        http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/
        Vaatii pientä värkkäilyä mutta toimii, vastaa 3kW:n lämmitintä, samalla tekee ruokaakin näpsäkkäästi.


      • ailavluonto
        jabooo kirjoitti:

        Ultima Naltio
        http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/
        Vaatii pientä värkkäilyä mutta toimii, vastaa 3kW:n lämmitintä, samalla tekee ruokaakin näpsäkkäästi.

        Tuo näytti lähinnä tavalliselta retkikeittimeltä. Miten tuo lämmittää kodan,jonka halkaisija on 5m??

        Itsellänikin on 5m halkaisijaltaan oleva kota ja olisi kiva lämmittää sitä muullakin,kuin kovalla työllä sahatuilla koivuklapeilla,joita ei riitä loputtomiin ja joita kunnon iltamissa menee sylitolkulla...

        En omista autoa,eikä siellä missä kota on,ole säilytystilana muuta kuin vanerilaatikko,jossa on talven ajan pressu päällä. Ei siis täysin kuivaa varastotilaa,vaan ilmankosteus on aina ympäristön mukaan.
        Voiko tuollaisessa säilyttää mitään läämmitintä??

        Aurinkokennojakin harkitsin,mutta sen vaatimat akutkin pitäisi säilyttää tuolla luonnon keskellä ilman muuta suojaa kuin kys vaneriloota ja pressu...
        Mitään lämmintä varastoa ei kertakaikkiaan ole käytössä.

        Eli mikä lämmitin säilyy talven yli tuollaisissa oloissa???

        Onhan niitä varmaan kylmillään olevissa mökeissäkin,mutta niissä kosteus lienee pienempi riesa kumminkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2107
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1246
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1157
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1155
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe