Arvostetaanko kaikkia aselajeja yhtä paljon?

alikki 88

Mietin, että kun minut on laitettu ilmatorjunnan viestiryhmään alikersantiksi, niin onkohan ko. pesti vähemmän arvostettu kuin vaikka kivääri AUK in käynyt henkilö. Tarkoitan sitä, että meneeköhän vuoteni hukkaan jos työnantaja ei kumminkaan arvosta viesti AU:ta:(....Mitä mieltä?

15

5768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johannyt!

      Minä en ainakaan arvosta yhtään aselajia.

      Ei kiinnosta onko käynyt kiväärikurssit vaiko vankilan valinnut. Ei se ihmisen arvoa muuta, ajatukset muuttavat.

      • herrajaan

        Joissain työpaikoissa voi olla hyötyä siitä, että olet johtajakoulutusta saanut armeijassa, mutta ei sitä katsota, että missä aselajissa. Vielä enemmän hyötyä voi olla siitä jos pääset sopimussotilaaksi vuodeksi. Onhan näitä tietty, jotka väittää, että ei siitä mitään hyötyä ole ja ei kaikissa paikoissa olekkaan. Esim. putkimiehille ja hitsareille, talonrakentajille, partureille ja kokeille ei juurikaan ole hyötyä armeijan johtajakoulutuksesta. Jos taas haet töihin, joissa tarvitset auktoriteettia niin pystyt todennäköisesti hyödyntämään johtajakoulutuksessa saamiasi oppeja, olettaen että osaat.


      • Good leader
        herrajaan kirjoitti:

        Joissain työpaikoissa voi olla hyötyä siitä, että olet johtajakoulutusta saanut armeijassa, mutta ei sitä katsota, että missä aselajissa. Vielä enemmän hyötyä voi olla siitä jos pääset sopimussotilaaksi vuodeksi. Onhan näitä tietty, jotka väittää, että ei siitä mitään hyötyä ole ja ei kaikissa paikoissa olekkaan. Esim. putkimiehille ja hitsareille, talonrakentajille, partureille ja kokeille ei juurikaan ole hyötyä armeijan johtajakoulutuksesta. Jos taas haet töihin, joissa tarvitset auktoriteettia niin pystyt todennäköisesti hyödyntämään johtajakoulutuksessa saamiasi oppeja, olettaen että osaat.

        Kyllä se ihmisen persoona ratkaisee, eikä se että ootko joskus 18-kesäisenä pentuna ollu jotaki kimittämässä ja muka johtamassa muita finninaamoja:) Hehheee. Itse en ole ku tykäri, mutta oon helvetin hyvä esimies, koska oon rento ja kauheen karismaattinen, että mua ei aleta kyseenalaistaan kun PYYDÄN teklemään alaisen jotakin. Toista se on jos joku 160cm rillialikessu alkaa muka johtaan sillä että "jos et tee näin niin kerron kappareille", niin eihän se aitoa, vaan prpvosoi. Ja just nää kimittäjät nr egoaan pönkittääkin kaikilla titteleillä, mutta ei ne johtaa osaa stressipenat . Pitää osata antaa keppiä ja porkkanaa ja ei saa olla niin ehdoton, vaan joskus on hyvä kysyä alaiseltakin, että "mitä oot mieltä jos tehtäisiin näin". Niin tämä johtamismetodi toimii siis kaikenlaisissa johtotehtävissä ja mm. poliisina toimiessa ku rosvoa kohtaan käytetään psykologiaa.


      • herrajaan
        Good leader kirjoitti:

        Kyllä se ihmisen persoona ratkaisee, eikä se että ootko joskus 18-kesäisenä pentuna ollu jotaki kimittämässä ja muka johtamassa muita finninaamoja:) Hehheee. Itse en ole ku tykäri, mutta oon helvetin hyvä esimies, koska oon rento ja kauheen karismaattinen, että mua ei aleta kyseenalaistaan kun PYYDÄN teklemään alaisen jotakin. Toista se on jos joku 160cm rillialikessu alkaa muka johtaan sillä että "jos et tee näin niin kerron kappareille", niin eihän se aitoa, vaan prpvosoi. Ja just nää kimittäjät nr egoaan pönkittääkin kaikilla titteleillä, mutta ei ne johtaa osaa stressipenat . Pitää osata antaa keppiä ja porkkanaa ja ei saa olla niin ehdoton, vaan joskus on hyvä kysyä alaiseltakin, että "mitä oot mieltä jos tehtäisiin näin". Niin tämä johtamismetodi toimii siis kaikenlaisissa johtotehtävissä ja mm. poliisina toimiessa ku rosvoa kohtaan käytetään psykologiaa.

        Puhutaan kuitenkin kahdesta eriasiasta. Minä puhuin, siitä, että armeijan johtajakoulutuksesta voi olla hyötyä ja sinä siitä, että ihmisen persoona ja muu pätevyys ratkaisee. Armeijan johtajakoulutus on hyvä lisä CV:ssä töitä hakiessa. Jos haet johtotehtäviin tai muihin samantyylisiin, niin silloin on näyttöä siitä, että olet ollut johtoasemassa jo aiemminkin. Tämä todistus ei takaa työpaikkaa, varsinkaan jos olet idiootti ja muuten epäpätevä tehtävään. Johtotehtäviin on saatavissa muualtakin koulutusta ja ihan johtajatutkintoonkin asti. Esim. Lapin yliopisto kouluttaa maisteriohjelmassa johtajia.

        Ja mitä tulee tuohon armeijan johtajakoulutukseen, niin mielestäni se on hyvä ja antaa hyviä valmiuksia johtotehtäviin, joita voidaan soveltaa myös siviilipuolen ammateissa. Harmi vain, että kovin moni alikersantti ja upseerikokelas osoittaa omalla käytöksellään ymmärryksen puutetta ja vajaatoimintaa älykkyydessä. Olen itse käynyt aliupseerikoulun ja huomannut, että toiset hyödyntävät koulutustaan ja ovat hyviä johtajia, kun taas toiset ovat oikeasti idiootteja ja heitä ei olisi edes pitänyt päästää ryhmänjohtajiksi, saatikka joukkueenjohtajiksi.


      • Good leader
        herrajaan kirjoitti:

        Puhutaan kuitenkin kahdesta eriasiasta. Minä puhuin, siitä, että armeijan johtajakoulutuksesta voi olla hyötyä ja sinä siitä, että ihmisen persoona ja muu pätevyys ratkaisee. Armeijan johtajakoulutus on hyvä lisä CV:ssä töitä hakiessa. Jos haet johtotehtäviin tai muihin samantyylisiin, niin silloin on näyttöä siitä, että olet ollut johtoasemassa jo aiemminkin. Tämä todistus ei takaa työpaikkaa, varsinkaan jos olet idiootti ja muuten epäpätevä tehtävään. Johtotehtäviin on saatavissa muualtakin koulutusta ja ihan johtajatutkintoonkin asti. Esim. Lapin yliopisto kouluttaa maisteriohjelmassa johtajia.

        Ja mitä tulee tuohon armeijan johtajakoulutukseen, niin mielestäni se on hyvä ja antaa hyviä valmiuksia johtotehtäviin, joita voidaan soveltaa myös siviilipuolen ammateissa. Harmi vain, että kovin moni alikersantti ja upseerikokelas osoittaa omalla käytöksellään ymmärryksen puutetta ja vajaatoimintaa älykkyydessä. Olen itse käynyt aliupseerikoulun ja huomannut, että toiset hyödyntävät koulutustaan ja ovat hyviä johtajia, kun taas toiset ovat oikeasti idiootteja ja heitä ei olisi edes pitänyt päästää ryhmänjohtajiksi, saatikka joukkueenjohtajiksi.

        siis sepä tässä yhteiskunnassa vialla onkin ja tasoa laskemassa, kun joka paikkaan haetaan titteleillä ja sillä mitä kukin on siihen CV,seen kerännyt. Onneksi psykologiset testit ovat yleistymässä, vaikkakin niihinkin vielä valitaan kaikenmaailman turhien titteleiden perusteella ja ei niinkuin anneta mahdollisuutta edes ellei ole joku kusipää tittelinkipeä kiiluvasta pitävä harakka. Mielestäni armeijan johtajuutta ei voida noteerata, koska suomella ei ole kokemusta oikeasta sotimisesta ja johtajien toiminnasta siellä. Itse olen nähnyt sotatoimialueella näitä jotka aina haluavat johtaa. Niistä ei ole mihinkään muuta kuin puheissa. Stressisietokykyä ei ole pätkääkään ja kauhea rooli päällä. Toisia sätitään jotta itse näytettäisiin paremmille ja ei tarvitisis omia ongelmia kehittää itsessään. Usein joutui jääkäri johtamaan jottai ei tapahtunut katastrofia, koska kersantilla meni paska housuun ihan käytännön asioissakin. EI NE NAISIAKAAN TURHAAN INTISSÄ JOHTAJIKSI LAITA, KUN NE EI MUUHUN KYKENE!
        Minun mielestäni intti on sellainen paikka, että siellä pyydetään johtajiksi miehiä, mutta eihän ne ala olemaan 12kk intissä kun 6kk elämästä menee hukkaan. Sitten sinne otetaan kaikki ne AKAT ja vässykät pakosta, koska ne eivät pärjää oikeissa sotatomissa, vaan ovat juurikin jotain valosoihdunampujia jossakin taka-alalla missä ei tarvitse paljoa osata, mutta jonkunhan se on tehtävä. Jos oikeat henkilöt saataisiin johtamaan, heiltä vaadittaisiinkin enemmän ja moniopuolisempia asioita, eli ne valosoihdut ammuttaisiin ja johdettaisiin joukkoa samalla kun ropsautellaan rynkyllä kuulaa kohti vihollista. Samaten joku spolle. - "Jos ei muuhun miehestä ole niin availkoot porttia ja leikkikööt poliisia ja olkoot ennaltaehkäöisevässä tehtävässä ja ajelkoon vaikka varuskunnan hallejen lukkoja kokeilemassa", -näin ne ajattelee!
        Sitten tuo puhumasi hyöty intin johtajakoulutuksessa: no eiköhän se ole juurikin se, että se hyvälle näyttää CV;ssä jossakin vanhan kansan firmassa joo, mutta onko siitä sitten oikeesti muuta hyötyä? Onhan se toki jollekin 150cm aralle rillipäälle hyvää itseluottamusta kun saa vähän kokeilla auktoriteettinä oloa joidenki alikeessun natsojen takaa, mutta oikeesti hei, johtajiksi kasvetaan ja se kysyy luostaista karismaa!!
        On se vähän erilaista se johtaminen kun hyvällä itsetunnolla varustettu 2 metrinen sälli PYYTÄÄ tekemään jotain kuin se kun 160cm aknenaama kitiosee "nyt teette sen tai tulee sanktio".

        Minun kanta on se, että koko Suomen armeijan voisi lakkauttaa, koska sodat on suomalaiset voittaneet tuurilla!


      • Varusmies
        Good leader kirjoitti:

        siis sepä tässä yhteiskunnassa vialla onkin ja tasoa laskemassa, kun joka paikkaan haetaan titteleillä ja sillä mitä kukin on siihen CV,seen kerännyt. Onneksi psykologiset testit ovat yleistymässä, vaikkakin niihinkin vielä valitaan kaikenmaailman turhien titteleiden perusteella ja ei niinkuin anneta mahdollisuutta edes ellei ole joku kusipää tittelinkipeä kiiluvasta pitävä harakka. Mielestäni armeijan johtajuutta ei voida noteerata, koska suomella ei ole kokemusta oikeasta sotimisesta ja johtajien toiminnasta siellä. Itse olen nähnyt sotatoimialueella näitä jotka aina haluavat johtaa. Niistä ei ole mihinkään muuta kuin puheissa. Stressisietokykyä ei ole pätkääkään ja kauhea rooli päällä. Toisia sätitään jotta itse näytettäisiin paremmille ja ei tarvitisis omia ongelmia kehittää itsessään. Usein joutui jääkäri johtamaan jottai ei tapahtunut katastrofia, koska kersantilla meni paska housuun ihan käytännön asioissakin. EI NE NAISIAKAAN TURHAAN INTISSÄ JOHTAJIKSI LAITA, KUN NE EI MUUHUN KYKENE!
        Minun mielestäni intti on sellainen paikka, että siellä pyydetään johtajiksi miehiä, mutta eihän ne ala olemaan 12kk intissä kun 6kk elämästä menee hukkaan. Sitten sinne otetaan kaikki ne AKAT ja vässykät pakosta, koska ne eivät pärjää oikeissa sotatomissa, vaan ovat juurikin jotain valosoihdunampujia jossakin taka-alalla missä ei tarvitse paljoa osata, mutta jonkunhan se on tehtävä. Jos oikeat henkilöt saataisiin johtamaan, heiltä vaadittaisiinkin enemmän ja moniopuolisempia asioita, eli ne valosoihdut ammuttaisiin ja johdettaisiin joukkoa samalla kun ropsautellaan rynkyllä kuulaa kohti vihollista. Samaten joku spolle. - "Jos ei muuhun miehestä ole niin availkoot porttia ja leikkikööt poliisia ja olkoot ennaltaehkäöisevässä tehtävässä ja ajelkoon vaikka varuskunnan hallejen lukkoja kokeilemassa", -näin ne ajattelee!
        Sitten tuo puhumasi hyöty intin johtajakoulutuksessa: no eiköhän se ole juurikin se, että se hyvälle näyttää CV;ssä jossakin vanhan kansan firmassa joo, mutta onko siitä sitten oikeesti muuta hyötyä? Onhan se toki jollekin 150cm aralle rillipäälle hyvää itseluottamusta kun saa vähän kokeilla auktoriteettinä oloa joidenki alikeessun natsojen takaa, mutta oikeesti hei, johtajiksi kasvetaan ja se kysyy luostaista karismaa!!
        On se vähän erilaista se johtaminen kun hyvällä itsetunnolla varustettu 2 metrinen sälli PYYTÄÄ tekemään jotain kuin se kun 160cm aknenaama kitiosee "nyt teette sen tai tulee sanktio".

        Minun kanta on se, että koko Suomen armeijan voisi lakkauttaa, koska sodat on suomalaiset voittaneet tuurilla!

        Kertoisitteko minkä sodan suomalaiset ovat voittaneet? Ja siis todella voittaneet, en laskisi lapin- tai sisällissotaa voitoiksi ja talvi- sekä jatkosota molemmat hävisimme. Sitä ennen ei suomea ollut edes olemassa.

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen, lopultahan on hyvin työnantaja kohtaista sattuuko henkilö arvostamaan aukkipohjaa vai ei, aselaji sinäänsä on toissijainen. Ainut suurempi merkitys sillä on työnantajan oma kokemus aselajista, esimerkiksi viesti AU:n käynyt saattaa linjahonorinsa pohjalta pitää linjaansa parhaana kaikista jne.


    • Haastateltu on

      arvostusta varsinkin sähköteknisillä aloilla.Työnantajien rekrytointi todella arvostaa AUK.n käyneitä.

    • Per-kel

      Hankkikaa ihmeessä näitä jokamiehen kevyesti liikuteltavia it-ohjuksia, ennen kun näitä vihreitä miehiä tippuu taivaalta Suomessakin :(

      • Pis-tin

        On just hankittu:

        "Ilmapuolustuksen uudet Stinger-olkapääohjukset Vekaranjärven varusmiehille"

        "http://www.lentoposti.fi/uutiset/ilmapuolustuksen_uudet_stinger_olkapaaohjukset_vekaranjarven_varusmiehille"

        ps. ei ne'e sentään mitään ihan joka miehen ilmatorjuntasinkoja ole vaan vaativat koulutusta siinä missä mikä hyvänsä ase tai vehje.


    • ITYlikessuRes

      Ilmatorjunnan viestilinja on oppilaan kannalta paljon hyödyllisempi kiväärilinjaa siviilityötä ja yleensä elämäntaitojen kannalta. Sama pätee muuhunkin armeijaa käydessä eli kaikki linjat ovat kivääriä hyödyllisimpiä.

    • Anonyymi

      Kukaan mitään viestipellejä arvosta. Ilmatorjuntakin on heikommasta päästä arvostuksessa. Ilmavoimat on arvostetuin. Rannikkojääkäreitäkin arvostetaan melkein ilmavoimien maahanlaskujoukkojen eli laskuvarjojääkärien tasolle.

    • Anonyymi

      Olin työnantajana alalla, jossa on otettava kaikki halukkaat töihin, oli käynyt palvelusta tai ei. Yleensä asia ei tullut ollenkaan esille, eihän sitä kai saisi enää edes kysyä. Itse arvostan kaikkia aselajeja, kunhan asepalvelus on jotenkin suoritettu.

    • Anonyymi

      Ilmatimatorjunnassa on sanonta ei ole synti olla jääkäri mutta suuri häpeä

    • Anonyymi

      Jägstereissä sanottiin suunnilleen samaa tykäreistä.

    • Anonyymi

      Ei se pelkkä johtajakoulutus, vaan että on ollut pyörittämässä sitä bisnestä puoli vuotta. Tätä ei ymmärrä jos ei ole itse ollut kuvioissa. Että itse kouluttaa porukkaa varusteiden, aseitten, taktiikan ym. juttujen osalta. On ne kasarmirutiinit, kalustokoulutukset ja sitten metsäreissut. Metsässä pitää katsoa että porukka pysyy terveenä (nukkuu, syö, ei kylmety) hoitaa hommansa, ei hukkaa kamoja, huoltaa kamat ja välillä pitää suunnistaa pimeässä. Ja pysytään aikataulussa. Alikessu on se joka pysyy valppaana ja sen Auk-aikaisen harjaantumisen myötä haistaa milloin asiat on menossa pieleen.

      Jos joku luulee että morttiryhmä pimeässä metsässä kalusteineen pärjää ilman koulutusta ja valvontaa, niin käsi ylös. Sen koulutuksen ja valvonnan hoitaa se ikioma alikessu, joka nukkuu siellä samassa teltasssa.

      Ootte ehkä kuulleet että työelämässäkin jonkun pitää opettaa toisille juttuja, katsoa miten ne sujuu, korjata virheitä, seurata aikataulua, saada jotain toimitettua jonnekin, välittää tietoa jne. Töissäkin jonkun pitää olla valppaana ja pitää silmät auki.

      Itse jv-puolella olleena tiedän, että niillä muilla aselajeilla on v*tusti tavaraa siellä skoogessa kannettana, huollettavana ja pahimmillaan hukattavana. Ei se ole mitään kasarmilla siivouksen vahtimista.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe