polkuvene...

potkurilla

...ne ovan ihan helvetin typeriä vehkeitä kun se keskellä oleva siipiratas vaan pieksää vettä mutta kunnon propulsiota tapahdu. Siis miksei kukaan rakenna semmoista polkuvenettä, jossa polkijan tekemä työ välittyisi oikealle kulkusuunnan mukaiselle potkurille? Silloin touhu ois mielekästä ja polkemalla vois taittaa taivalta, vaikka 20 mpk koska ei ole ylä- eikä alamäkiä vaan pelkkä veden vastus joka ois niillä nopeuksillä aika vähän. Ehkä tässä on konstruktion paikka, ei sentään patentin koska eihän siinä mitään uutta ois, että polkemisen liike-energia välittyisi ihan tavallisellle potkurille, normaali propulsio, joka odottaa rakentajaansa. Vähän sama kun keksis polkupyörän uudestaan. Mutta homma ois mielekästä.

Itse olen turhautunut liian monta kertaa kun polkuveneen polkemiseen käytetty energia menee vaan veden porskutukseen, ilman että sillä päästäis eteenpäin. Simppeli vaihteisto tekis sen mahdolliseksi mutta eipä vaan ole kukaan tehnyt. Vaikka vaihdelaatikosta vois tulla painava niin ei sillä olis väliä koska ylä- ja alamäet on niin loivia. Meren pinta on kuitenkin aina lähes vaakatasossa. Semmoinen polkuvene ois lähes sama kun ajais polkupyörällä tasamaalla, mukavaa ja leppoisaa pikkuliikuntaa.

Jos ei joskus tuu markkinoille niin varmaan täytyy itse rakentaa mokoma laitos mutta mieluummin välttäis sen(kin) vaivan...

6

5932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vedensotkija

      Onhan noita ropelilla varustettuja polkuveneitä myytävänä, oheisesta linkistä löytyy eräs vaihtoehto ja Googlella lisää. http://www.cattipyora.fi

      • Jostalats

      • pyrstöä vaille pingu
        Jostalats kirjoitti:

        Potkuria parempi vaihtoehto on Hobie-kajakissa käytetty "pingviininsiipi". Se on ollut jo jonkin aikaa käytössä ja hyväksi todettu. Keveyttä ja vauhtia piisaa. Hintaa vain on pirusti, mutta sillä pääsee oikeasti eteenpäin.

        En tosin tiedä, miten se sopii suurempiin veneisiin.

        http://www.youtube.com/watch?v=PnYT0dsJkEs&feature=related
        http://www.hobie-kayak.com/

        Jossain erä / veneilyaiheisessa TV-ohjelmassa oli hiljattain juttua tuollaisesta kajakista.
        Tulin nyt vain pohtineeksi, voisiko olla tarve päästä myös taaksepäin ilman 180 asteen muutosta kulkusuunnassa ja kuinka se onnistuu, entäs jarruttaminen?!?


      • Fjönttilä
        pyrstöä vaille pingu kirjoitti:

        Jossain erä / veneilyaiheisessa TV-ohjelmassa oli hiljattain juttua tuollaisesta kajakista.
        Tulin nyt vain pohtineeksi, voisiko olla tarve päästä myös taaksepäin ilman 180 asteen muutosta kulkusuunnassa ja kuinka se onnistuu, entäs jarruttaminen?!?

        Taaksepäin ei pääse kuin melalla. Sama koskee jarruttamista. Eteenpäin sen sijaan systeemi toimii erinomaisesti. Polkeminen on kevyttä ja vauhti mukava.


    • jokuihmekakkainen

      minä ite aattelin tehä polkuveneen, jossa kääntyis se juttu, joka sitten sitä vauhtia antaakaan, sillai, et polkimia kääntää vasemmalle nii vene kääntyy vasemmalle

    • DIYDIY

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe