vastakkaa PIAN!!!

krippe282

olisin hankkimassa liskoo mutta en oikein tiedä mikä olisi hyvä sen pitäisi olla noin 20-30cm ja söisi myös vihanneksia.eikä terra saisi olla yli metrin pituinen ja helppo hoitoinen.



KIITOS KAIKILLE VASTAAJILLE!!!!!

13

1853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käärme-96

      Voisin suositella sinulle kääpiöparta-agamaa (Pogona henrylawsonia), joka kasvaa noin 22-28 cm mittaiseksi ja yhdelle yksilölle riittää alle metrin pituinen terraario; 90x40x45 cm. Laji on kasvinsyöjä, mutta sille tarjotaan myös hyönteisiä.

      Terraario sisustetaan laittamalla pohjamateriaaliksi hiekkaa, soraa tai puurouhetta. Pidäthän huolta siitä, ettei liskosi pääse syömään ruoan mukana soraa tai hiekkaa, mikäli niitä käytät.

      Kiipeily- ja piilopaikkoja voidaan luoda esimerkiksi oksilla, juurakoilla, kivillä ja puunrungoilla. Kasveja terraarioon ei ole pakko laittaa, mutta jos niitä haluat sinne asettaa, niiden on oltava ehdottomasti myrkyttömiä.

      Lisää tietoa löytää netistä, mutta voin kertoa sinulle kyseisestä lajista enemmänkin, jos sinulla on kysyttävää.

      Toivottavasti tästä oli apua :-)

      • krisb3

        kiitos kerro vain mitä tiedät siitä.Osaatko sanoa mitään siitä salmonellasta esim
        -onko se aika varmaa että se tulee
        -onko sitä kaikilla liskoilla

        ja voisikko kertoo vähän siitä hinnasta ja hoidosta esim kuinka paljon se syö ja elääkö se kuinka kauan:)



        Kiitos vastauksesta jo etukäteen:)


      • Käärme-96
        krisb3 kirjoitti:

        kiitos kerro vain mitä tiedät siitä.Osaatko sanoa mitään siitä salmonellasta esim
        -onko se aika varmaa että se tulee
        -onko sitä kaikilla liskoilla

        ja voisikko kertoo vähän siitä hinnasta ja hoidosta esim kuinka paljon se syö ja elääkö se kuinka kauan:)



        Kiitos vastauksesta jo etukäteen:)

        Voin toki :-)

        Aloitan vaikka tästä ravinnosta. Kääpiöparta-agama on siis sekasyöjä, eli sille tarjotaan sekä kasviksia että hyönteisiä. Anna ravinnoksi esimerkiksi: perhosia, sirkkoja, matoja, etanoita, toukkia, kuoriaisia, hiirenpoikasia, ituja, salaattia, raastettua porkkanaa, broccolia, papuja, maissia, naurista ja herneitä. Kasvisravinto tarjotaan paloiteltuna tai raastettuna.

        Ravintoon lisätään vitamiinia ja kalsiumia. Voit pölyttää ruokaeläimet vitamiinijauheessa ja tarjota ne sen jälkeen liskolle.

        Sitten tämä salomella-ilmiö. Matelijoista käärmeillä esiintyy eniten salmonellaa (16-92%). Liskoilla sitä esiintyy noin 33-77% ja kilpikonnilla 3-85%. Salmonellaa ei siis esiinny kaikilla liskoilla eikä ole täysin varmaa, että se kaikille liskoille tulee. Eläinkaupoissa kyllä lukee, jos jokin liskoista kantaa salmonellaa. Tavallaan salmonella on ihmiselle vaarallinen ja tavallaan ei. Perushygienialla ja sillä, ettet missään nimessä suukottele liskoa, pystyt varmasti ehkäisemään tartunnan sinuun itseesi.

        Salmonnellasta lisää tietoa löytyy täältä: http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/salmonella.html

        Hinnasta en ole aivan varma, mutta olen nähnyt niitä myytävän eräässä Faunattaressa, jossa kääpiöpartista pienemmät ripusisiliskot maksoivat 30-40 euroa, joten eiköhän haluamasi liskon hinta ole jossain siinä paikkeilla :-)

        Jos löytyy vielä kysyttävää, kysy ihmeessä! :-)


      • Käärme-96
        Käärme-96 kirjoitti:

        Voin toki :-)

        Aloitan vaikka tästä ravinnosta. Kääpiöparta-agama on siis sekasyöjä, eli sille tarjotaan sekä kasviksia että hyönteisiä. Anna ravinnoksi esimerkiksi: perhosia, sirkkoja, matoja, etanoita, toukkia, kuoriaisia, hiirenpoikasia, ituja, salaattia, raastettua porkkanaa, broccolia, papuja, maissia, naurista ja herneitä. Kasvisravinto tarjotaan paloiteltuna tai raastettuna.

        Ravintoon lisätään vitamiinia ja kalsiumia. Voit pölyttää ruokaeläimet vitamiinijauheessa ja tarjota ne sen jälkeen liskolle.

        Sitten tämä salomella-ilmiö. Matelijoista käärmeillä esiintyy eniten salmonellaa (16-92%). Liskoilla sitä esiintyy noin 33-77% ja kilpikonnilla 3-85%. Salmonellaa ei siis esiinny kaikilla liskoilla eikä ole täysin varmaa, että se kaikille liskoille tulee. Eläinkaupoissa kyllä lukee, jos jokin liskoista kantaa salmonellaa. Tavallaan salmonella on ihmiselle vaarallinen ja tavallaan ei. Perushygienialla ja sillä, ettet missään nimessä suukottele liskoa, pystyt varmasti ehkäisemään tartunnan sinuun itseesi.

        Salmonnellasta lisää tietoa löytyy täältä: http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/salmonella.html

        Hinnasta en ole aivan varma, mutta olen nähnyt niitä myytävän eräässä Faunattaressa, jossa kääpiöpartista pienemmät ripusisiliskot maksoivat 30-40 euroa, joten eiköhän haluamasi liskon hinta ole jossain siinä paikkeilla :-)

        Jos löytyy vielä kysyttävää, kysy ihmeessä! :-)

        Pahoittelen kahta virhettä kohdissa "Sitten tämä salomella-ilmiö" ja "ripusisiliskot", joissa pitäisi lukea "salmonella-ilmiö" ja "ripsusisilisko".

        Iänkin unohdin mainita. Kääpiöparta-agamaa hieman suurempi ja vaativampi lisko parta-agama (Pogona vitticeps) elää terraario-oloissa 4-10 vuotiaaksi, joten eiköhän pienenkin ikä ole jotain siltä väliltä :-)

        Parta-agamilla (En tiedä kääpiöparta-agamista ihan varmasti) poikasten ravinnosta noin 50% tulee olla kasviksia ja ne ruokitaan 2-3 kertaa päivässä. Aikuisilla jopa 90% ravinnosta tulee kasviperäistä. Aikuiset yksilöt ruokitaan joka toinen päivä.


      • Käärme-97
        Käärme-96 kirjoitti:

        Pahoittelen kahta virhettä kohdissa "Sitten tämä salomella-ilmiö" ja "ripusisiliskot", joissa pitäisi lukea "salmonella-ilmiö" ja "ripsusisilisko".

        Iänkin unohdin mainita. Kääpiöparta-agamaa hieman suurempi ja vaativampi lisko parta-agama (Pogona vitticeps) elää terraario-oloissa 4-10 vuotiaaksi, joten eiköhän pienenkin ikä ole jotain siltä väliltä :-)

        Parta-agamilla (En tiedä kääpiöparta-agamista ihan varmasti) poikasten ravinnosta noin 50% tulee olla kasviksia ja ne ruokitaan 2-3 kertaa päivässä. Aikuisilla jopa 90% ravinnosta tulee kasviperäistä. Aikuiset yksilöt ruokitaan joka toinen päivä.

        "Aikuisilla jopa 90% ravinnosta tulee kasviperäistä" on varmaankin "Aikuisilla jopa 90% ravinnosta tulee olla kasviperäistä" :-)


      • krisb3
        Käärme-97 kirjoitti:

        "Aikuisilla jopa 90% ravinnosta tulee kasviperäistä" on varmaankin "Aikuisilla jopa 90% ravinnosta tulee olla kasviperäistä" :-)

        Kiitos todella paljon kaikesta tiedosta!!

        olisin kai jo saanut sen kääppäri mut sitten tuli se salmonella tarvisin siitä vieläkin enemmän tietoa.

        tiedäkkö pitääkö sille kääppärille tehä joka päivä jotain esim vaihtaa vedet tai ruokkia.
        ja voiko sille hakee esim kesällä pihalta jotai ruohoa niinku Faunatar väitti?



        KIITTI OIKEESTI KAIKESTA TIEDOSTA!


      • Käärme-96
        krisb3 kirjoitti:

        Kiitos todella paljon kaikesta tiedosta!!

        olisin kai jo saanut sen kääppäri mut sitten tuli se salmonella tarvisin siitä vieläkin enemmän tietoa.

        tiedäkkö pitääkö sille kääppärille tehä joka päivä jotain esim vaihtaa vedet tai ruokkia.
        ja voiko sille hakee esim kesällä pihalta jotai ruohoa niinku Faunatar väitti?



        KIITTI OIKEESTI KAIKESTA TIEDOSTA!

        Salmonellabakteereja on yli 2000 erilaista serotyyppiä. Niistä vakavin ihmiselle on Salmonella typhi, joka aiheuttaa ihmiselle lavantautia. Tämä on kuitenkin Suomessa nykyään aika harvinainen.

        Salmonellaa esiintyy vähemmän luonnosta pyydetyillä liskoilla kuin terraario-oloissa kasvatetuilla, mutta suosittelen kuitenkin kasvattajaa, koska silloin saat enemmän tietoa liskoista ja hän voi myydä sinulle esimerkiksi liskosi tarvitsemaa ruokaa halvemmalla kuin kaupassa.

        Salmonellatartunta tapahtuu yleensä ruoan mukana, joten kädet tulee pestä ja desinfioida hyvin aina kun on käsitellyt terraariota tai liskoa itse. Käsien nopea veden alle vienti ei poista bakteereja, joten käsiä tulee pestä ainakin puolisen minuuttia.

        Liskoja ei saa kylvettää tiskialtaassa tai ammeessa, jossa vauvat peseytyvät. Liskoilla tulee olla oma kylpyallas, jota ei käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen. Niiden tarvikkeitakaan ei saa tyhjentää tai pestä kaikkien käyttämissä pesualtaissa. Vesiastiat tyhjennetään aina WC-pönttöön.

        Liskoa ei saa päästää kosketuksiin riskiryhmiin kuuluvien ihmisten, muiden lemmikkieläinten eikä pienten lasten kanssa, jotka eivät ymmärrä salmonellavaaraa.

        Muistathan, että terve ja hyväkuntoinen lisko erittää vähemmän salmonellaa kuin huonokuntoinen ja sairas, joten pidä liskostasi hyvää huolta.

        Sitten asiasta toiseen. Kääpiöparta-agaman vesiastian vesi vaihdetaan päivittäin raikkaaseen ja puhtaaseen veteen. Omasta mielestäni voit hakea kesällä luonnosta ruokaa (Esimerkiksi ruohoa) kuten Faunatar väitti :)


      • krisb3
        Käärme-96 kirjoitti:

        Salmonellabakteereja on yli 2000 erilaista serotyyppiä. Niistä vakavin ihmiselle on Salmonella typhi, joka aiheuttaa ihmiselle lavantautia. Tämä on kuitenkin Suomessa nykyään aika harvinainen.

        Salmonellaa esiintyy vähemmän luonnosta pyydetyillä liskoilla kuin terraario-oloissa kasvatetuilla, mutta suosittelen kuitenkin kasvattajaa, koska silloin saat enemmän tietoa liskoista ja hän voi myydä sinulle esimerkiksi liskosi tarvitsemaa ruokaa halvemmalla kuin kaupassa.

        Salmonellatartunta tapahtuu yleensä ruoan mukana, joten kädet tulee pestä ja desinfioida hyvin aina kun on käsitellyt terraariota tai liskoa itse. Käsien nopea veden alle vienti ei poista bakteereja, joten käsiä tulee pestä ainakin puolisen minuuttia.

        Liskoja ei saa kylvettää tiskialtaassa tai ammeessa, jossa vauvat peseytyvät. Liskoilla tulee olla oma kylpyallas, jota ei käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen. Niiden tarvikkeitakaan ei saa tyhjentää tai pestä kaikkien käyttämissä pesualtaissa. Vesiastiat tyhjennetään aina WC-pönttöön.

        Liskoa ei saa päästää kosketuksiin riskiryhmiin kuuluvien ihmisten, muiden lemmikkieläinten eikä pienten lasten kanssa, jotka eivät ymmärrä salmonellavaaraa.

        Muistathan, että terve ja hyväkuntoinen lisko erittää vähemmän salmonellaa kuin huonokuntoinen ja sairas, joten pidä liskostasi hyvää huolta.

        Sitten asiasta toiseen. Kääpiöparta-agaman vesiastian vesi vaihdetaan päivittäin raikkaaseen ja puhtaaseen veteen. Omasta mielestäni voit hakea kesällä luonnosta ruokaa (Esimerkiksi ruohoa) kuten Faunatar väitti :)

        tiiäkkö että voiko se salmonella tarttua johonkin kaveriin jos se käy meillä ja koskee vaik yhen kerran siihe elukkaa.


      • snake KING
        krisb3 kirjoitti:

        tiiäkkö että voiko se salmonella tarttua johonkin kaveriin jos se käy meillä ja koskee vaik yhen kerran siihe elukkaa.

        Salmonella on ulosteessa .. jos lemmikki on puhdas iholtaan eikä rämmi omassa paskassaan terraariossa, ei salmonellakaan tartu.
        Paras tapa estää on tietenkin desifioida kädet ennen ja jälkeen käsittelyn, silti käärme ei ole mikään kissaan verrattava lemmikki vaan tappokone joka on villi koko ikänsä eikä kesyynny niin kuin nisäkkäät.

        Hajuihin se tottuu mutta tässäkin on riskinsä. Käärme voi tottua hoitajan hajuun ruokinnan yhteydessä ja luulla hajun lähdettä ruoaksi, vahinko iskuilta ei aina voida välttyä. Toisaalta myös ruoalta haiseva käsi voidaan erehdykseksi tulkita ravinnoksi.


      • repti KING
        snake KING kirjoitti:

        Salmonella on ulosteessa .. jos lemmikki on puhdas iholtaan eikä rämmi omassa paskassaan terraariossa, ei salmonellakaan tartu.
        Paras tapa estää on tietenkin desifioida kädet ennen ja jälkeen käsittelyn, silti käärme ei ole mikään kissaan verrattava lemmikki vaan tappokone joka on villi koko ikänsä eikä kesyynny niin kuin nisäkkäät.

        Hajuihin se tottuu mutta tässäkin on riskinsä. Käärme voi tottua hoitajan hajuun ruokinnan yhteydessä ja luulla hajun lähdettä ruoaksi, vahinko iskuilta ei aina voida välttyä. Toisaalta myös ruoalta haiseva käsi voidaan erehdykseksi tulkita ravinnoksi.

        sama asia liskojen kanssa ...


      • krisb3
        repti KING kirjoitti:

        sama asia liskojen kanssa ...

        kiitti:)


    • geggo93

      Itse kävin kysymässä kääpiö partiksen hintaa kun olen itsekin harkinnut sitä... Faunattaressa hinta kuulemma on 360€ :S

      • repti KING

        ... hullu se joka maksaa ... kasvattajilta suoraan .. herppi.net .. saat yli puolet halvemmalla ja taatusti hyvät hoito ohjeet !!r


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      615
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe