onko hyvä kuoripuku hintansa värtti?

tuuti

Hei!
Kaipaisin kokemuksia kuoripuvuista. Olen katsellut itselleni sellaista hieman laadukkaampaa Milletin tai Marmotin kuoripukua (lähinnä housuja, jonkinmoinen Haglöfsin kuoritakki mulla jo on) mutta niiden hinta hieman arveluttaa minua. Kannattaako maksaa 300e yksistä housuista?

Ne tulisivat kyllä kovaan käyttöön. Ahkiovaelluksille, lasketteluun ja muuhun talviretkeilyyn. Syksyllä ja keväälläkin olisivat hyvät vedenpitävyytensä vuoksi.

Mutta kuinka hyvät sitten ovat 300e:n housut?

9

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonym pukeutuja

      Tyhmähän se on joka maksaa siitä että vaatteeseen on ommeltu joku brandi. Armeija tekee kovaan käyttöön varusteita ja laatu on taattu. Katselepa varustelekan tarjontaa. Armeijan gorepuku hakkaa hintalaadussa jonkun Milletin mennen tullen.

    • kangasta

      Että nämä halppis sekunda kuoripuvut pilaavat maineen näiltä laadukkailta oikeilta kuoripuvuilta. Kokemuksen kautta olen oppinut, että halpaa ja hyvää ei ole. Hinta ja laatu kulkevat käsikädessä.
      Kolmen paskapuvun jälkeen olen viimein satsannut ja ostanut kunnon kuoripuvun. Eikä todella ole tarvinnut katua kauppoja Jo ompeleet ja kankaan laatu kertovat paljon. Kalliiksi tulee ostella joka toinen vuosi erätukun älytex.

    • Trendikö

      En ikipäivänä maksaisi jostain muotirätistä tuollaista summaa. Halvempia vaihtoehtoja löytyy. Retkeilyvälineistä on tullut ylihinnoiteltuja muotituotteita. Liikun jatkuvasti erämaissa joten tiedän mitä vehkeiltä vaaditaan. Joitakin huippuina mainostettuja asuja olen kokeillut, viimeisestä takista meni tavallinen oksa risukossa rämpiessä hihasta lävitse, kalliit merkkikengät eivät pitäneet vettä ja kuivuminen kesti vuorokauden verran...

      P.S.
      Uskotko, että joku kuoripuku soveltuu hyvin läpivuoden asuksi ja kaikkiin noihin käyttötarpeisiin. Minä en usko.

      • retkikauris

        Yksi mihin ainakin kannattaa satsata, on aito goretex. Itseäni ei mikään goretexin tuote ole vielä koskaan pettänyt, eivät edes viisi vuotta vanhat vaelluskenkäni. Viimeksi pari viikkoa sitten olin Siikanevalla poimimassa karpaloita, eikä kosteus mennyt läpi vaikka tarvottiin ainakin neljä tuntia suossa. Onhan kumisaappaatkin kivat eivätkä varmasti kastu, mutta sitten kun piti vielä kiertää 10km pituinen siikanevan kierros, missä on paljon mäkiä ja mantuja, hakkasivat kyllä minun kenkäni mennen tullen kaverini kumisaappaat. Ja autolla taas vaihtaminen, kun ei kumisaappailla voi ajaa...
        Samoin takissa ja housuissakin goretex helpottaa elämää, kun ei tarvitse joka sadesäällä miettiä, että otanko jonkun muovipuvun mukaan vai en. Olen huomannut että kyllä monet muutkin halpistexit pitävät suunnilleen veden poissa, kivasti sade ainakin pisartuu siihen pinnalle, mutta auta armias kun selässä on reppu ja kaulassa roikkuvat kiikarit, koska silloin menee kosteus pienimmästäkin hankauksesta läpi.

        Ja p.s. edelliselle kirjoittajalle: kyllä minä ainakin käytän kuorihousuja syksystä kevääseen. Läpivuoden asusteestahan ei ollut puhetta.


      • Trendikö
        retkikauris kirjoitti:

        Yksi mihin ainakin kannattaa satsata, on aito goretex. Itseäni ei mikään goretexin tuote ole vielä koskaan pettänyt, eivät edes viisi vuotta vanhat vaelluskenkäni. Viimeksi pari viikkoa sitten olin Siikanevalla poimimassa karpaloita, eikä kosteus mennyt läpi vaikka tarvottiin ainakin neljä tuntia suossa. Onhan kumisaappaatkin kivat eivätkä varmasti kastu, mutta sitten kun piti vielä kiertää 10km pituinen siikanevan kierros, missä on paljon mäkiä ja mantuja, hakkasivat kyllä minun kenkäni mennen tullen kaverini kumisaappaat. Ja autolla taas vaihtaminen, kun ei kumisaappailla voi ajaa...
        Samoin takissa ja housuissakin goretex helpottaa elämää, kun ei tarvitse joka sadesäällä miettiä, että otanko jonkun muovipuvun mukaan vai en. Olen huomannut että kyllä monet muutkin halpistexit pitävät suunnilleen veden poissa, kivasti sade ainakin pisartuu siihen pinnalle, mutta auta armias kun selässä on reppu ja kaulassa roikkuvat kiikarit, koska silloin menee kosteus pienimmästäkin hankauksesta läpi.

        Ja p.s. edelliselle kirjoittajalle: kyllä minä ainakin käytän kuorihousuja syksystä kevääseen. Läpivuoden asusteestahan ei ollut puhetta.

        Alla lainaus aloittajan viestistä:
        "Ne tulisivat kyllä kovaan käyttöön. Ahkiovaelluksille, lasketteluun ja muuhun talviretkeilyyn. Syksyllä ja keväälläkin olisivat hyvät vedenpitävyytensä vuoksi"...

        Ei siellä suolla kovin märkää ollut kun vaelluskengillä pärjäsi, vesi ei mennyt edes varrensuusta sisälle.
        No maastojahan on erilaisia, kuivempia ja märempiä, mutta kun kuiva kangasmaasto erämaassa muuttuu kesken reissun jängäksi jossa vettä riittää niin entä sitten. Ei voi kiertää vaan on painuttava läpi.
        Kumisaappailla pääset lähes joka paikkaan. Nykyiset kumisaappaat on parantuneet paljon sitten entisten kumiteräsaappaitten ajan. Kannattaa kuitenkin hankkia sellaiset jotka istuvat nilkasta tukevasti.
        No makujuttu, omat vaelluskenkäni ovat jääneet kuitenkin vähemmälle käytölle.
        Goretex on hyvä, mutta niitäkin on erilaatuisia. Itselläni on ammattikäyttöön Goretex kelkkailu ajovarusteet jotka ovat hyvät, käytännölliset ja vahvat. Mutta on kokemusta myös heikommista vehkeistä jotka lienee tarkoitettu satunnaiseen käyttöön. Hyvät ovat kalliita, mutta heikompi laatuisistakin voidaan pyytää kovia hintoja. Nyt meni hieman alkuaiheesta sivuun mutta haitanneeko tuo?


      • metsässäliikkuja

        Mainitsemasi muotivaatteet ovat lähinnä Erätukun airtexit. Niitähän mainostetaan joka lehdessä aukeaman kokoisilla mainoksilla, ja vakuutellaan kuinka älyttömän hyviä ne ovat. Mulla oli kerran haltin vaellusjalkineet
        jotka eivät vettä pitäneet. Kolmet jalkineet meni vaihtoon, jokaisesta vuoti vesi sisään joko kantapäästä tai pohjan saumasta. Samoiten haltin puku pitää kosteana sisältä ja päältä. Ei kyllä katseet pitää suunnata ulkomaisiin pukuihin jos meinaa laatua saada.


      • väinämöinen.
        metsässäliikkuja kirjoitti:

        Mainitsemasi muotivaatteet ovat lähinnä Erätukun airtexit. Niitähän mainostetaan joka lehdessä aukeaman kokoisilla mainoksilla, ja vakuutellaan kuinka älyttömän hyviä ne ovat. Mulla oli kerran haltin vaellusjalkineet
        jotka eivät vettä pitäneet. Kolmet jalkineet meni vaihtoon, jokaisesta vuoti vesi sisään joko kantapäästä tai pohjan saumasta. Samoiten haltin puku pitää kosteana sisältä ja päältä. Ei kyllä katseet pitää suunnata ulkomaisiin pukuihin jos meinaa laatua saada.

        Ostin toissasyksynä itselleni Milletin goretex -kuorihousut ja olen kyllä tykännyt. Ne ovat jotain sellaista softshell-kangasta, joka on tukeva muttei mitään kurapuvun muovia. Olen käyttänyt siitä syksyisin, talvisin ja keväisin lähes kaikkeen. Ne ovat sopivan reilun kokoiset, eli talvella mahtuu pitkikset ja villahousut, toisaalta keväisin ja sykysisin eivät ole liian kuumatkaan. Yleensä jos on yli 15 astetta, niin laitan ohuemmat housut, muutoin mulla on aina nuo. Toisaalta ne ovat aika hakat kylmälläkin kelillä, tässä taas syksyllä on tullut todistettua kun ollaan oltu kuhapilkillä: minä olen yleensä ainut jolla on lämmin. Syksyisin kai ilmankosteus on niin suuri, että ilma tuntuu kylmemmältä mitä se on. Samoin järvellä liikkuessä on aina vähän tuulista ja kosteaa.
        Eniten juuri pidän niiden vedenpitävyydestä, eli kun on vielä goretex takki, ei tavitse ikinä pysähtyä kun alkaa sataa. Joskus aikoinaan kannoin sellaista muovista kurapukua vaelluksilla...

        Niin että kyllä 300e:n housut on aika hyvät. Joitakin tietty hinta saattaa hirvittää, mutta jos asian ottaa siltä kantilta, että vaate on ulkonaliikkujan työväline, niin kyllä siitä kannattaa maksaa.


    • Antt___

      Panostin kolme vuotta sitten kevään alennusmyynneissä tietyn ruotsalaisen H:lla alkavan valmistajan gorepukuun. Hinta 30 %:n alennuksella oli itselle pirun kova, 460€. Mutta tähän päivään mennessä yksi parhaista ulkoiluvaateostoksistani ikinä. Käytän vaelluksilla, ulkoillessa ja lenkillä melkein joka päivä. Pitää veden kuin uutena. Erätukun ja muita höpöhöpö-TEX -kalvollisia vaatteita käyttäneenä, niiden elinikä on minulla ollut noin n.1-1½ vuotta.

      Laatu maksaa pirusti. Tuntuihan se hullulta maksaa 460€(yli 2700 mk!!) ulkoiluvaatteesta, mutta ovat ne sitten maksaneetkin itsensä moninkerroin takaisin mukavuutena ja luotettavuutena.

      • kuoripuku

        Kuoripukujen laaduissa on kyllä jonkin verran. Kokeiltuna on niin hyviä kuin huonojakin. Halpa puku voi olla yhtä hyvä kuin laadukas - ensimmäisien käyttökertojen ajan. Viimeistää siinä vaiheessa puvun todellinen laatu tulee testattua, kun tulee aika laittaa kuoripuku pesukoneeseen. Konepesu kirjaimellisesti pesee pois huonolaatuisen puvun tekniset ominaisuudet. Pesuaineet vie tahrojen lisäksi myös kuoripuvun pinnoitteen, saunateipit alkaa irtoilemaan ja pahimmassa tapauksessa itse kalvo alkaa lohkeilemaan pesukoneen myllytyksessä. Laadukas kuoripuku kestää konepesun ongelmitta, ainoastaan pinnoite pitää joskus uusia kyllästeellä. Pukujen pesemättä jättäminen ei ole mikäään ratkaisu, koska lika kuluttaa niitä pesuakin enemmän eikä ne edes hengitä kunnolla pskaisena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2117
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1520
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1165
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe