Niska ja huimaus

jäykkäniskahuimaus

Terve,

Olen kärsinyt huhtikuusta 2008 huimauksesta ja lisäksi niska- ja hartiaseudun kiputiloista. Huhtikuun alussa oli n. 3 poskiontelontulehdusta. Huimaus ja niskaongelmat ovat jatkuneet miltei 1,5 vuotta. Huimaus on jatkuvaa keinuttavaa huimausta, välillä jos niskat on oikein jumissa tulee ns. humahduksia, niin että joutuu ihan menemään makaamaan. Huimaus on tällä hetkellä rasittavin vaiva, joka vaikuttaa jokapäiväiseen elämään. Huimaus tuntuu siis missä asennossa vain, mutta kävellessä haittaa eniten.

Työskentelen toimistossa, joten tietokoneen kanssa tulee tehtyä töitä. Huhtikuun jälkeen urheileminen on jäänyt vähemmälle, lähinnä huimauksen takia.

Kaikki kiropraktikot, osteopaatit, hieronnat, omt-fysioterapiat, akupunktiot on käyty läpi. Näistä hoidoista ei ole löytynyt pidempää apua, hetkellisestä niskat ja huimaus helpottuu, mutta ei poistu kokonaan.

Lisäksi minulla on huono purenta ja purentakiskot, joten yleensä yöaikaan niskakipu pahenee, eli aamulla on taas todella jäykkä olo, vaikka joka päivä yrittääkin venytellä.

Olen käynyt parilla neurologilla, on otettu MRI ja niskasta röntgen, on käyty sisatautien erikoislääkärillä, korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä moneen otteeseen ja lisäksi purentafysiologilla. KAIKKI OK! diagnoosi jännitysniska....MS-tautia epäilin, mutta molemmat neurologit eivät yhdistäneet asiaan MS-tautiin.

Kertokaa kommentteja mitä voisi vielä kokeilla tai mikä minua voisi vaivata???

6

1021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijaw

Suosittelen koulutettua kiropraktikkoa, joka korjaa lantiosi ja leukaluusi. Oletko jo sellaista kokeillut?

• jäykkäniskahuimaus

on kokeiltu, jäsenkorjaajalla ja kiropraktikolla. Leukanivelet on hyvässä kunnossa ja leuka ns. paikallaan.
        Kiitos neuvoista!

• huimapää3
        jäykkäniskahuimaus kirjoitti:

on kokeiltu, jäsenkorjaajalla ja kiropraktikolla. Leukanivelet on hyvässä kunnossa ja leuka ns. paikallaan.
        Kiitos neuvoista!

liekö sullakin yliliikkuva niska? Tunnistan oireet (kuin omiani). Kokeilepa mckenzieterapiaa, joka on selän ja niskan spelialisti. Olen aikonut perustaa huimausyhdistyksen, jossa huimaatikot voisivat vertaisryhmissä saada tukea ja keskustella asioista ja ehkä löytää ratkaisun vaivoihin.

Mun oireet kestänyt v 1996. Silti olen työelämässä (nipin napin) mukana!

• muori 59 v
        huimapää3 kirjoitti:

liekö sullakin yliliikkuva niska? Tunnistan oireet (kuin omiani). Kokeilepa mckenzieterapiaa, joka on selän ja niskan spelialisti. Olen aikonut perustaa huimausyhdistyksen, jossa huimaatikot voisivat vertaisryhmissä saada tukea ja keskustella asioista ja ehkä löytää ratkaisun vaivoihin.

Mun oireet kestänyt v 1996. Silti olen työelämässä (nipin napin) mukana!

On erinomainen tuo ideasi huimausyhdistyksestä. Huimaus on niin monen tules-ongelmista kärsivän vaiva, ja siihen ei tahdo mistään apua saada.

Vertaistuki olisi vallan mainio ja tärkeä toimintamuoto.

Liittyisin mielelläni jos ko yhdistys perustettaisiin. Jos siitä tulisi totta niin ilmoittele tällä samalla palstalla.
        Kolme vuotta sitten minä eräästä toisesta ongelmasta kärsiviä pyysin ilmoittamaan olemassaolostaan mikäli haluavat jakaa kokemuksiaan kohtalotovereiden kanssa. Näin syntyi ryhmä Pullerot jota vedin pari vuotta. Se ei ollut yhdistys, mutta meitä oli 20-30 innokasta ihmistä, jotka kommunikoimme e-meilitse keskenämme tiuhaan tahtiin. Annoin oman e-meilini ja pyysin innokkaita ottamaan yhteyttä.

• onnea matkaan
        jäykkäniskahuimaus kirjoitti:

Kiitos neuvoista!

Jos on purentavika ei leuka voi olla paikallaan.
        Harva kiropraktikko ja jäsenkorjaaja osaa kaikkia auttaa, kukaan kun ei osaa kaikkea.
        Lantiosta se lähtee.

• muori 59 v.

Tervehdys Jäykkäniskahuimaus. Sinun oireet kuulostaa pitkälti samoilta kuin minullakin. Selkä ja niska ovat kuin jäykkiä keppejä. Huimauksesta olen pahemmin kärsinyt vuodesta 2008 alkaen, nyt olen 1 x käynyt kiropraktikolla ja pää alkoi sentään kääntyä oikealle ja vasemmalle. Tämä vetää myös leuat jäykiksi. Olen sairaseläkkeellä pääasiassa selkä/niskarankaongelmien vuoksi, oli taivaan lahja päästä eläkkeelle kun työhön en enää pystynyt.

Olen juuri opettelemassa kahta asiaa: istun tietokoneella max 20 min kerrallaan sitten pidän venyttelytaukoa. Pyrin venyttelemään koko yläkroppaa molempiin suuntiin, aukaisten ja syliinsulkien tyyliin. Aamut alan aamuvenytyksellä ja kahvit juon taukojen kera juuri tuon istumisongelman takia. Helppo konsti muistaa tauot on laittaa ns munakello naksuttamaan aikaa. Heti herättyäni laitan hevosen kylmälinimenttiä kaulaan, niskaan, olkapäihin ja selkään. Istuminen varsinkin kovalla tuolilla voimistaa kipuja takuuvarmasti.

Huimaus on kamalaa . Minulle on tullut pelkotiloja lähteä ulos. Pahimmillaan huimaus on yhtäjaksoisesti kestänyt 3 viikkoa ilman taukoa. Siinä on kontattu pitkin lattiaa asuntoa päästä toiseen. On jotenkin lohduttavaa lukea noista humahduksistasi, niitä minullakin on. Yksineläminen on tässä tilanteessa todellinen haaste, joskus ajattelee että "kelpais vaikka millainen roisto vierelle" kunhan vain voisi näistä puhua kotona.

Olen pyrkinyt aukaisemaan rintarankaa jotta saisin estettyä kaikkein vihoviimeisimmät noidannuolet. Ensimmäisen nuolen koin toukokuussa tänä vuonna ja siitä alkoi joka jumalan viikko esiintyvät noidannuolet. Tulee sellainen karsea salamiskun tyyppinen kipu rintaan joka vetää jalat alta. Olin varma että olen saanut sydänkohtauksen ja pikapika sairaalaan. Paljastui sydämen happivaje jota nyt tutkitaan. Mutta noidannuolet ovat lihasperäisiä jysäreitä. Siihen kun yhdistyy usein huimaus kaupanpäälle, on toimintakyvytön 1-2 vuorokautta.

Minulle oli täysin uusi asia nuo noidannuolet, enkä voinut uskoa että niitä tuleekin viikoittain, nyt kohta 4 kk melkein joka viikko. Googlaa kaularangan oireyhtymä, sieltä minä löysin omat oireeni ja tietoa noidannuolesta.

Luin että kun ihminen syö tulehduskipulääkettä 2 kuukautta, niin 1200 potilaasta yksi kuolee tulehduskipulääkkeiden sivuvaikutuksiin.

Minulla paras kipulääke on kipukynnyksen kohottaja Triptyl, joka alunperin on tehty masennuksen hoitoon. Buranaa merkittävästi parempi kipulääke on HEVOSEN KYLMÄLINIMENTTI, jota saa eläintarvikeliikkeistä. Se on vahvaa kylmälinimenttia, jota hevosten jäsenkipuihin käytetään. Ravimaailmassa ihmiset sitä yleisesti lihaskipuihinsa käyttävät, heiltä vinkin olen saanutkin. Litran pullo noin 15 ekeä. Kannattaisiko sinunkin kokeilla tätä kipuihisi.

Kaikenkaikkiaan on lohdullista että samankaltaisten oireiden/kipujen kanssa on painimassa muitakin kohtalotovereita, välillä epäilee omaa järkeään hakiessaan tietoa siitä mistä mikin johtuu. Terveyskeskukset ovat ala-arvoisia.

Jokaikiselle joka näiden vaivojen kanssa taistelee - lähetän voimahalauksen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      236
      4590
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3025
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      21
      1501
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1275
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe