Vastatkaa PIAN!!!!

krisb3

Olen hankkimassa liskoa ,mutta en ole vielä varma mikä lisko olisi hyvä minulle.
Olen lukenut liskoista paljon.
Ajattelin Leopardi geckoa voitteko kertoo kokeneet ,että esim.minkä kokonen terra olis pienin mahdollinen ja mitä sinne tarvii ja myös paljon se suurinpiirtein maksaisa.
Ja kun se on yö aktiivinen niin onko se myös päivällä paljon hereillä???


KIITOS KAIKILLE VASTAAJILLE!!!!!!

8

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agama-96

      Viestisi perusteella olet aloittelija, joten suosittelen sinulle helppohoitoista ja aloittelijoille sopivaa leopardigekkoa (Eulepharis macularius), jota olet itsekin harkinnut.

      Pienin mahdollinen terraario on 50x50x40 cm³ ja sen kokoiseen terraarioon voi asuttaa kaksi naarasta yhden koiraan kanssa. Kahta koirasta ei saa ikinä asuttaa saman katon alle, sillä ne ovat aggressiivisia toisiaan kohtaan.

      Terraarion pohjamateriaaliksi käy esimerkiksi hienoa hiekkaa, kuorikatetta tai haapahaketta. Liskot eivät missään nimessä saa syödä hiekkaa, sillä se voi aiheuttaa suolitukoksen. Jos näin käy, vaihda hiekka johonkin muuhun kuivikkeeseen. Pohjassa on myös oltava pieni määrä turvetta, joka pidetään kosteahkona.

      Piilopaikkoja luodaan esimerkiksi kannoista, kivistä ja kasveista. Piilojen tulee olla helposti tarkistettavissa. Terraarioon sijoitetaan myös vesikuppi, jonka vesi vaihdetaan päivittäin. Terraariota suihkutetaan hieman iltaisin.

      Terraariot voivat materiaalista ja koosta riippuen olla hyvinkin kalliita. Normaalihinta on noin 100-300 euroa. Tarkkaan en osaa sanoa, kun ei itsellä ole liskoja. Voithan katsella esimerkiksi Huuto.netistä halpoja, hyväkuntoisia ja käytettyjä terraarioita.

      Toivottavasti tästä oli apua. Lisää tietoa leopardigekoille pidettävästä talvilevosta ja terraarion lämpötiloista saat esimerkiksi täältä: http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/leopardigekko.html

      Onnea liskon hankintaan!

      • krisb3

        kiitti tiedosta:D


      • krisb3
        krisb3 kirjoitti:

        kiitti tiedosta:D

        Osaakko kertoo tosta kääpiöparta-agamasta kerro kaikki mitä tiedät;)


      • Agama-96
        krisb3 kirjoitti:

        Osaakko kertoo tosta kääpiöparta-agamasta kerro kaikki mitä tiedät;)

        Osaan kertoa myös kääpiöparta-agamasta ja alla lukee kaikki mitä tiedän.

        Kääpiöparta-agama (Pogona henrylawsoni) on pienin Pogona-heimoon kuuluvista lajeista. Se kasvaa noin 22-28 cm mittaiseksi, eikä kokonsa takia tarvitse kovin suurta terraariota.

        Terraarion olisi hyvä olla vähintään 120x50x45 cm. Kääpiöparta-agamat ovat sopuisia ja sen takia samassa terraariossa voidaan pitää useampaa liskoa (Noin 1-3 liskoa). Jos hankit vain yhden yksilön, terraarion kooksi riittää 90x40x45 cm.

        Teraarion pohjamateriaaliksi laitetaan hiekkaa, soraa tai puurouhetta. Suosittelisin sinulle puurouhetta, koska lisko voi syödä vahingossa ruoan mukana soraa tai hiekkaa, joka voi aiheuttaa suolitukoksen. Kiipeilyn ja piiloutumisen mahdollistavia virikkeitä ovat esimerkiksi oksat, kivet, puunrungot ja juurakot. Kasvit eivät ole välttämättömiä, mutta mikäli haluat niitä terraarioon laittaa, pidä huoli siitä, että ne ovat piikittömiä ja myrkyttömiä.

        Liskolle luodaan lämmittelyalue terraarion toiseen päähän, jossa tulee olla 35-42°C. Voit esimerkiksi asettaa lampun jonkin lattean kiven päälle. Viileämmässä päässä tulee olla 20°C. Muualla noin 26-28°C. Kesällä UVB-valaistuksen annetaan olla päällä 12-14 tuntia ja keskitalvella noin 11 tuntia.

        Kääpiöparta-agama on sekasyöjä, eli sitä ruokitaan niin hyönteisillä kuin kasviksillakin. Monipuolinen ravinto on todella tärkeä liskon hyvinvoinnin kannalta. Voit tarjota esimerkiksi sirkkoja, matoja, perhosia, toukkia, etanoita, kuoriaisia ja kasvispuoleen ituja, salaattia, broccolia (Eli parsakaalia), maissia, papuja, naurista, herneitä ja raastettua porkkanaa. Kasvisravinto tarjotaan paloiteltuna tai raastettuna.

        Ravintoon tulee lisätä vitamiinia ja kalsiumia. Voit pölyttää ruokaeläimet vitamiinijauheessa ja tarjota ne sen jälkeen liskolle.

        Kääpiöparta-agama on muniva laji ja se on lisääntynyt toistuvasti terraario-oloissa.

        Onnea liskon hankintaan ja jos tulee vielä kysyttävää, kysy ihmeessä :)


      • krisb3
        Agama-96 kirjoitti:

        Osaan kertoa myös kääpiöparta-agamasta ja alla lukee kaikki mitä tiedän.

        Kääpiöparta-agama (Pogona henrylawsoni) on pienin Pogona-heimoon kuuluvista lajeista. Se kasvaa noin 22-28 cm mittaiseksi, eikä kokonsa takia tarvitse kovin suurta terraariota.

        Terraarion olisi hyvä olla vähintään 120x50x45 cm. Kääpiöparta-agamat ovat sopuisia ja sen takia samassa terraariossa voidaan pitää useampaa liskoa (Noin 1-3 liskoa). Jos hankit vain yhden yksilön, terraarion kooksi riittää 90x40x45 cm.

        Teraarion pohjamateriaaliksi laitetaan hiekkaa, soraa tai puurouhetta. Suosittelisin sinulle puurouhetta, koska lisko voi syödä vahingossa ruoan mukana soraa tai hiekkaa, joka voi aiheuttaa suolitukoksen. Kiipeilyn ja piiloutumisen mahdollistavia virikkeitä ovat esimerkiksi oksat, kivet, puunrungot ja juurakot. Kasvit eivät ole välttämättömiä, mutta mikäli haluat niitä terraarioon laittaa, pidä huoli siitä, että ne ovat piikittömiä ja myrkyttömiä.

        Liskolle luodaan lämmittelyalue terraarion toiseen päähän, jossa tulee olla 35-42°C. Voit esimerkiksi asettaa lampun jonkin lattean kiven päälle. Viileämmässä päässä tulee olla 20°C. Muualla noin 26-28°C. Kesällä UVB-valaistuksen annetaan olla päällä 12-14 tuntia ja keskitalvella noin 11 tuntia.

        Kääpiöparta-agama on sekasyöjä, eli sitä ruokitaan niin hyönteisillä kuin kasviksillakin. Monipuolinen ravinto on todella tärkeä liskon hyvinvoinnin kannalta. Voit tarjota esimerkiksi sirkkoja, matoja, perhosia, toukkia, etanoita, kuoriaisia ja kasvispuoleen ituja, salaattia, broccolia (Eli parsakaalia), maissia, papuja, naurista, herneitä ja raastettua porkkanaa. Kasvisravinto tarjotaan paloiteltuna tai raastettuna.

        Ravintoon tulee lisätä vitamiinia ja kalsiumia. Voit pölyttää ruokaeläimet vitamiinijauheessa ja tarjota ne sen jälkeen liskolle.

        Kääpiöparta-agama on muniva laji ja se on lisääntynyt toistuvasti terraario-oloissa.

        Onnea liskon hankintaan ja jos tulee vielä kysyttävää, kysy ihmeessä :)

        voiko sille syöttää esim koiperhosia tai ihan kaikkia perhosia??

        ja siitä salmonellasta tiedäkkö pitääkö aina desinfioida kädet ku koskettaa elukkaa tai terraa?


      • Agama-96
        krisb3 kirjoitti:

        voiko sille syöttää esim koiperhosia tai ihan kaikkia perhosia??

        ja siitä salmonellasta tiedäkkö pitääkö aina desinfioida kädet ku koskettaa elukkaa tai terraa?

        Liskolle voi tietääkseni syöttää myös koiperhosia, joten voithan ainakin yrittää.

        Kädet pitää pestä huolella tartunnan ehkäisemiseksi aina kun on ollut tekemisissä liskon kanssa, tai sen terraarion/tarvikkeiden. Pelkkä desinfioiti ei riitä, ikävä kyllä :(


      • krisb3
        Agama-96 kirjoitti:

        Liskolle voi tietääkseni syöttää myös koiperhosia, joten voithan ainakin yrittää.

        Kädet pitää pestä huolella tartunnan ehkäisemiseksi aina kun on ollut tekemisissä liskon kanssa, tai sen terraarion/tarvikkeiden. Pelkkä desinfioiti ei riitä, ikävä kyllä :(

        onko sille pakko antaa jotain hyönteisiä paitsi ku harvoin et onko sille jotain säännöllistä ruokavaliota:)


      • Agama-96
        krisb3 kirjoitti:

        onko sille pakko antaa jotain hyönteisiä paitsi ku harvoin et onko sille jotain säännöllistä ruokavaliota:)

        Säännöllistä ruokavaliota ei oikeastaan ole, ellet semmoista itse luo. Liskolle ei ole pakko antaa hyönteisiä yhtä paljon kuin kasviksia, eli ruoki sitä pääosin kasviksilla, mutta lisää joskus joukkoon myös hyönteisiä. Ja muista vitamiinit!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe