Apua tietämättömälle?

Tiätämätön

Oon 13-vuotias tyttö ja täytän tässä loppuvuodesta 14. Haluaisin alottaa karaten, mutta oon vähän epävarma muutamasta asiasta.

Minulla on astma, enkä tiedä estääkö se minua aloittamasta karatea. Kysyn siis, onko karatetreeneissä paljon keuhkoja rasittavia harjoitteita/harjoitteita, joissa otetaan kehosta kaikki irti mahdollisimman pitkäksi ajaksi?

Olen myös huononäköinen ja minulla on silmälasit. Estääkö/vaikeuttaako se harjoittelua? En haluaisi käyttää piilareita, jokin niissä vaan hirvittää minua. Sörkkäät silmään, hyi. Elikkä rillit päässä haluaisin treenata, aiheutuuko onkelmia?

Lisäksi haluaisin kysyä tuosta salikäyttäytymisestä. Miten "ankaria" nuo kunnioitussäännöt, tai miksikä niitä nyt voisi kutsua, ovat?

Ja vielä viimeinen kysymys, jonka vastauksen OLETAN olevan "ei", mutta kysyn kuitenkin.
Kohdellaanko tyttöjä mitenkään eri tavalla kuin poikia?

Olen haaveillut jonkin budolajin aloittamisesta monta vuotta, ja viihdoinkin teen jotain asian eteen. Olen miettinyt myös sitä, mahdanko pärjätä, tulenko olemaan kurssin huonoimmasta päästä... Tiedän olevani poikkeuksellisen vahva (olen ikäisteni poikien tasolla, ehkä yläpuolellakin) ja notkea, mutta siltikin hirvittää. Itsevarmuus puuttuu. Lisäksi pelottaa, että tulen olemaan ainoa 14-vuotias koko ryhmässä, kun kyseessä on aikuisten ryhmä jonka ikäraja on 14. Tämän vuoksi aion ehkä kaverin kiskaista mukaan.

Mutta olisi kiva saada vastauksia ja apua tietämättömälle :)

2

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikätyttö123

Itse myös tyttö ja harrastin karatea 2 vuotta.
      Ei me siellä karatessa mitään tappotreenejä vedetty, kuntopiiri aina lopussa. Jos selviät koululiikunnasta niin varmasti pärjäät. Ja senseillehän voi toki sanoa jos tietää itse että pitää ottaa iisimmin.
      Mullakin on silmälasit enkä käytä piilareita, näköä kumminkin sen verran että otan vaan lasit pois jos tarvis.
      Salikuri ei ole mitään armeijakuria. Loppujen lopuksi ihan vaan sitä että osataan käyttäytyä.
      Itse en koe, että olisi tyttöjä kohdeltu jotenkin erilailla, väheksyvästi tms. Kaikin puoli hyvä meininki ja ryhmähenki :)
      Minä olin myös aikuisten ryhmässä jossa ikäraja 14 (itse tosin olen kakskymppinen) suurin osa oli siellä alle 18v. Ja korkeimmat vyöarvot oli niillä 15v tytöillä :)

• niinnoh

no varmaa riippuu tyylistä, ja huononäköisyys voi haitata joskus. Yhellä tuttavallanikin on astma ja on siinä mustalla vyöllä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, näen sinua hetken

ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      23
      4228
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      223
      3744
    3. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      43
      2713
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      107
      2699
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      24
      2699
    6. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      10
      2616
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2406
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2377
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2316
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1801
    Aihe