Apua tietämättömälle?

Tiätämätön

Oon 13-vuotias tyttö ja täytän tässä loppuvuodesta 14. Haluaisin alottaa karaten, mutta oon vähän epävarma muutamasta asiasta.

Minulla on astma, enkä tiedä estääkö se minua aloittamasta karatea. Kysyn siis, onko karatetreeneissä paljon keuhkoja rasittavia harjoitteita/harjoitteita, joissa otetaan kehosta kaikki irti mahdollisimman pitkäksi ajaksi?

Olen myös huononäköinen ja minulla on silmälasit. Estääkö/vaikeuttaako se harjoittelua? En haluaisi käyttää piilareita, jokin niissä vaan hirvittää minua. Sörkkäät silmään, hyi. Elikkä rillit päässä haluaisin treenata, aiheutuuko onkelmia?

Lisäksi haluaisin kysyä tuosta salikäyttäytymisestä. Miten "ankaria" nuo kunnioitussäännöt, tai miksikä niitä nyt voisi kutsua, ovat?

Ja vielä viimeinen kysymys, jonka vastauksen OLETAN olevan "ei", mutta kysyn kuitenkin.
Kohdellaanko tyttöjä mitenkään eri tavalla kuin poikia?

Olen haaveillut jonkin budolajin aloittamisesta monta vuotta, ja viihdoinkin teen jotain asian eteen. Olen miettinyt myös sitä, mahdanko pärjätä, tulenko olemaan kurssin huonoimmasta päästä... Tiedän olevani poikkeuksellisen vahva (olen ikäisteni poikien tasolla, ehkä yläpuolellakin) ja notkea, mutta siltikin hirvittää. Itsevarmuus puuttuu. Lisäksi pelottaa, että tulen olemaan ainoa 14-vuotias koko ryhmässä, kun kyseessä on aikuisten ryhmä jonka ikäraja on 14. Tämän vuoksi aion ehkä kaverin kiskaista mukaan.

Mutta olisi kiva saada vastauksia ja apua tietämättömälle :)

2

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikätyttö123

Itse myös tyttö ja harrastin karatea 2 vuotta.
      Ei me siellä karatessa mitään tappotreenejä vedetty, kuntopiiri aina lopussa. Jos selviät koululiikunnasta niin varmasti pärjäät. Ja senseillehän voi toki sanoa jos tietää itse että pitää ottaa iisimmin.
      Mullakin on silmälasit enkä käytä piilareita, näköä kumminkin sen verran että otan vaan lasit pois jos tarvis.
      Salikuri ei ole mitään armeijakuria. Loppujen lopuksi ihan vaan sitä että osataan käyttäytyä.
      Itse en koe, että olisi tyttöjä kohdeltu jotenkin erilailla, väheksyvästi tms. Kaikin puoli hyvä meininki ja ryhmähenki :)
      Minä olin myös aikuisten ryhmässä jossa ikäraja 14 (itse tosin olen kakskymppinen) suurin osa oli siellä alle 18v. Ja korkeimmat vyöarvot oli niillä 15v tytöillä :)

• niinnoh

no varmaa riippuu tyylistä, ja huononäköisyys voi haitata joskus. Yhellä tuttavallanikin on astma ja on siinä mustalla vyöllä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7111
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7063
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      17
      3477
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3390
    Aihe