Apula kiukuttaa!!

Paris**

Siis hemmetti, satuin taas vilkaisemaan Apulan "Annetaan" ilmoituksia
ja oli taas aivan uskomattomia tapauksia!
Muuton takia, ajanpuutteen vuoksi, töihin kun menen...argh!!!!!!
Meillä hankittiin omakotitalo, että koirilla olisi parempi olla
ja vaikka työmatkani piteni tunnilla niin mitään "ajanpuutetta" ei
ole! Aamuisin ja iltaisin lenkkeillään ja päivisinkin koirat pääsevät
ulos. Ikinä en voisi kuvitellakkaan luopuvani rakkaista karvatassuistani!
Joittenkin ihmisten ei vaan pitäisi hankkia koiria tai muitakaan
lemmikkejä! Kun oma napa on se tärkein nii kaikki muu heivataan
menemään! Itserakkaat paskiaiset!
Angsti on taas päällä...

69

5467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

Aivan järjetöntä hankkia koira, jos aika ja energia eivät sille riitä.

Minäkin näin tänään, kun erään omakotitalon pihassa oli koiratarha, jossa koira vinkui ja ulisi aivan säälittävästi. Alan tarkkailla tilannetta, sillä se häkissä oleva koira vaikutti poikkeuksellisen stressaavalta. Toivottavasti koira ei joudu siellä joka päivä valittelemaan. Jos joutuu, niin jonkun on puututtava tilanteeseen.

• jhlhulihui

Mistä yhtäkkinen ajanpuute lemmikkiä kohtaan voi johtua?
        - Jos perustat yrityksen, voit joutua olemaan siellä pahimmillaan aamusta iltamyöhään asti. Täytyy tehdä tilaustöitä, kirjanpitoa ja muuta paperisotaa.
        - Jos olet ennen asunut puolison & lapsien kanssa, mutta nyt asutkin yhtäkkiä yksin eron takia. Kokonaisen perheen on helpompi huolehtia lemmikistä yhdessä kuin yhden ihmisen yksin.
        - Jos olet sairastunut pitkäksi aikaa tai vammautunut. Makaat sairaalassa tai liikkuvuutesi on kehnoa. Sinulla ei ole antaa yhteistä aikaa koirallesi, vaikka haluaisit.

• Tuota apulaa lukiessa saa kyllä hermot kireelle.. ihmiset on ihan uskomattomia! Vasta näin ilmoituksen kun joku halus VAIHTAA pitkäkarvaisen marsun lyhyt karvaiseen marsuun! Eläimistä tehdään tavaroita.. järkyttävää sanon mie..

Hukka-Mustille haluan sanoa sen, että kaikki tarhassa vinkuvat koirat ei ole huonosti pidettyjä =) Voihan olla totuttelu vaihe menossa.. tai koira kärsii eroahdistuksesta yms..

Ja meidän koiruudet osaa esittää kyllä täysin marttyyrejä jos joku vieras käy niitä tarhoilla katsomassa..=D

Mutta onhan toki se kääntöpuoli, että kira voi oikeasti voida huonosti kodissaan..

• kira=koira

• Hukka-Musti
        NotAnAngel83 kirjoitti:

kira=koira

Ihminen=ihminen

Sikskö kaikki vois huvin vuok tehä lapsia ympäri maailmaa ja sitten hylätä ne lastenkoteihin?

• miiuu
        Hukka-Musti kirjoitti:

Ihminen=ihminen

Sikskö kaikki vois huvin vuok tehä lapsia ympäri maailmaa ja sitten hylätä ne lastenkoteihin?

Tiesitkö hukkis, että on olemassa koiria, jotka kuuluu pitää tarhassa? Joillekin roduille sisällä on ihan liian lämmintä. Se ei todellakaan ole sama asia kuin lasten hylkääminen lastenkotiin. Saanko kysyä, minkä ikäinen olet?

• Hukka-Musti kirjoitti:

Ihminen=ihminen

No ei meijänkään koiria oo tarhaan hylätty, ovat siellä sillon kun oon töissä. Paljon mukavampi niillä on siellä kun neljän seinän sisällä, missä eivät nää mitään.
        Eihän nyt herran jumala voi tarhaa verrata lastenkotiin.. hohhoijaa..

• totemi
        Hukka-Musti kirjoitti:

Ihminen=ihminen

ja kulttuurit ovat erilaisia ympäri maailmaa...
        Suomessa voi menettää lapsensa TODELLA helposti. Riittää kun esim naapuri valittaa jatkuvasti perheestä niin johan lastensuojeluviranomainen kolkuttaa ovelle.
        Yhdessäkin tapauksessa eronneen parin isä valehteli ummet ja lammet äidistä lastensuojeluun. Miten kävi! Mies joutui linnaan omista muista tekosistaan ja äiti lapsineen syyttä joutui käymään prosesseja läpi jotta lasta ei vietäisi pois. Todella tunnollinen ihminen joka ei olisi ansainnut tämmöistä.
        Entäpä sairaus nimeltä masennus? Tämä tauti vakana vanhempiin tai lapseen niin lapsi löytää itsensä kadulta tai sijaisperheestä/laitoksesta tmv. Ja yleensä siksi että jos masennukseen haetaan apua...Ei ole kykenevä hoitamaan masentuneena lastaan tai masentunutta lastaan. Tai jos lapsi eksyy mierontielle ja vanhemmat eivät saa mitään kontrollia. Kohtaloita monia.
        Köyhyys, kuolema (ei lähiomaisia enää), liian nuori, sairas, "aborttikielto" joissakin maissa, päihteet, rikollisuus ja lista on loputon.

Sitten niinhin tarhakoiriin taas vaihteeksi. Entäpä ne Huskyt joita suuremmaksiosaksi pohjoisessa elää. Niitä voi ammattikoirana tilalla/tarhalla olla jopa yli 400kpl. Ne on kirjaimellisesti laumakoiria ja nimenomaan ulkokoiria. Ja ne nauttivat työstä mitä tekevät eli elävät rodunmukaista elämää. Pystyvät elämään sisällä jos on viileää mutta itse siellä ei sitten eläisikään kuin turkishaalarit päällä:-) Niin ja otappa koko lauma sisälle...
        Kyllähän niitä tarhakoiria löytyy muistakin roduista. Etenkin jos on paksu pohjavilla ja lämmitettävä koppi. Koiralla ympärillään oma reviiri,tilaa ja rakastava hyvä omistaja. Ei se tarkoita sitä että ne olisi hylätty. Moni metsästyskoira elää osaksi häkissä ja ovat välillä sisällä silloin kun ihminenkin siellä on. Jotkut vain sairaana tai paukkupakkasilla otetaan sisälle mutta muuten touhuavat ulkona. Jos ei ole metsästyskautta niin kuntoa pidetään yllä lenkkeilemällä siinä missä muitakin koiria. Nyky metsästäjät ovat todella valveutuneita ja pitävät koiristaan parempaa huolta kuin ennenvanhaan kuin kylänkoirat oli kokokylänkoiria ja ruoaksi hakivat tunkiolta perunankuoret. Tai sikisivät keskenään tai olivat elämänsä häkissä vain jos olivat hyviä metällä. Muutenhan ne ammuttiin jos eivät toimineet...

No nyt meni ajatus sekaisin ja sekavaa on tekstikin joten en ihmettele jos joku ei löydä jutun punaistalankaa:-) Parasta mulla lopettaa tähän.

• ei vaihtoa

minä luin kerran, että joku koira haluttiin vaihtaa veneeseen. Tosin se ei ollut Apulassa, vaan Keltaisessa Pörssissä.

• kikkelitonttu
        NotAnAngel83 kirjoitti:

kira=koira

hihihi sattuuhan nota.

• 25

Sieltähän olen oman koirani hankkinut. Vaikka vähän kouluttamaton oli niin maailman paras koira siitä silti tuli. Eikä tarvinnut maksaa tuhansia euroja pennusta josta et edes tiedä tuleeko siitä mitään...

Toiseksi, miettikääpäs valittajat sitä näkökulmaa että olisiko sitten parempi jos koira vain potkaistaisiin jossain sopivassa mutkassa ulos autosta ja hylättäisiin. Ilman apulaa näitä olisi vielä paljon nykyistä enemmän.

Että eipäs valiteta siellä. Vaihdetaanhan autojakin ja vanhoja hylätään... Ja jopa vaimoja!

• Ei kukaan oo väittäny etteikö apulassa ois asiallisiakin ilmoituksia. Meilläkin on kaks kania apulan kautta. Mutta apulassa on paljon ihan järjettömiä ilmoituksia. Ihmiset luopuu eläimistään aivan järettömistä syistä.. sellasten ei edes alunperin pitäis ottaa eläimiä.. siitä oli kyse..
        Etsin itekin apulaa käyttäen yhdille pentutehtailijan koirille uudet kodit.

• koira ei ole tavara

"Että eipäs valiteta siellä. Vaihdetaanhan autojakin ja vanhoja hylätään... Ja jopa vaimoja! "

Eli siis sun mielestä koiraakin voi vaihtaa ja antaa pois, niinkuin autoja ja vaimoja?
        Huh huh... Mietippä vielä mikä ero näillä asioilla on.
        Autoa vaihdetaan kun tarvitaan uusi tilavempi tai toimivampi ja kyse on "tavarasta"
        Ja vaimoa/miehiä taas ei voi verrata edes koiriin! Jätetty / vaihdettu vaimo pärjää kyllä
        yksinkin ja pystyy jatkamaan eteenpäin, mutta koiralle se ei ole niin helppoa. Se joutuu joko lopetettavaksi tai väistämättä toisen ihmisen haltuun on se sitten hyvä tai huono koiran pitäjä.

Apula on hyvä sivusto, aikaisempia viestejä lueskellessani vaikuttaa siltä että itse sivustoon ei kukaan ole kimpaantunut, myydäänhän sielä ihan luovutusikäisiäkin eläimiä.
        Veikkaanpa että kimpaannus on siitä miten tyhmistä syistä ihmiset luopuvat eläimistään.
        Taikka miten kevyin perustein niitä ottavat.

Ihmisen pitäisi aina miettiä vuosia eteenpäin ottaessaan minkä eläimen tahansa. Koirasta kun on kyse niin mahdollisesti jopa 15 vuottakin eteenpäin. Pitää miettiä mahdolliset elämäntilanteen muutokset ym. ennen koiraa ottamista. Koira ei ole heittopussi vaan laumaeläin joka tarvitsee oman laumansa!

• koirako?
        koira ei ole tavara kirjoitti:

"Että eipäs valiteta siellä. Vaihdetaanhan autojakin ja vanhoja hylätään... Ja jopa vaimoja! "

Eli siis sun mielestä koiraakin voi vaihtaa ja antaa pois, niinkuin autoja ja vaimoja?
        Autoa vaihdetaan kun tarvitaan uusi tilavempi tai toimivampi ja kyse on "tavarasta"
        Ja vaimoa/miehiä taas ei voi verrata edes koiriin! Jätetty / vaihdettu vaimo pärjää kyllä
        yksinkin ja pystyy jatkamaan eteenpäin, mutta koiralle se ei ole niin helppoa. Se joutuu joko lopetettavaksi tai väistämättä toisen ihmisen haltuun on se sitten hyvä tai huono koiran pitäjä.

Apula on hyvä sivusto, aikaisempia viestejä lueskellessani vaikuttaa siltä että itse sivustoon ei kukaan ole kimpaantunut, myydäänhän sielä ihan luovutusikäisiäkin eläimiä.
        Veikkaanpa että kimpaannus on siitä miten tyhmistä syistä ihmiset luopuvat eläimistään.

Ihmisen pitäisi aina miettiä vuosia eteenpäin ottaessaan minkä eläimen tahansa. Koirasta kun on kyse niin mahdollisesti jopa 15 vuottakin eteenpäin. Pitää miettiä mahdolliset elämäntilanteen muutokset ym. ennen koiraa ottamista. Koira ei ole heittopussi vaan laumaeläin joka tarvitsee oman laumansa!

Koira tosiaan on laumaeläin, ja hyvin sopeutuva! Harvemmin koiraa laumanvaihdos pännii, ne ovat meidän"älyllisten" juttuja,,,
        Tokkopa sitä siltikän on ennustajanlahjoja meille annettu? Eipä kukaan pysty seuraavan vuoden tapahtumia pohtimaan realistisesti?,
        Mikäpä siinä jos virheensä myöntää tai tekee kuin oikein on?
        Monet tekevät pahempia asioita kuin luopuvat koirasta ns. "tyhmän" syyn takia. Nämä ihmiset sentään uskaltavat tehdä jotain asian eteen rehellisesti.
        Tarhakoirista tuumailen lopuksi hiukkasen: Minkähän kokoisissa tarhoissa koirianne pidätte? Kuinkakohan moni reilusti myöntää tai tunnustaa pitävänsä koiraansa tarpeeksi tilavassa ja virikkeellisessä tarhassa?
        Meillä kun on lain tuoma suoja hävyttömän pienestä loiran tarhatilasta. Uskallatko oikeasti seisoa sanojesi takana ja antaa tilaa koiralle? Yhdelle koiralle kaveri ja 30-40 neliötä tilaa ALKAEN?

• Miten niin oho?
        koira ei ole tavara kirjoitti:

"Ja vaimoa/miehiä taas ei voi verrata edes koiriin! Jätetty / vaihdettu vaimo pärjää kyllä
        yksinkin ja pystyy jatkamaan eteenpäin, mutta koiralle se ei ole niin helppoa. Se joutuu joko lopetettavaksi tai väistämättä toisen ihmisen haltuun on se sitten hyvä tai huono koiran pitäjä."

Miten niin ei voi verrata, samaan tarkoitukseenhan ne otetaan? Tuomaan iloa ja viihdettä ja joskus jopa hyötyä elämään...
        Ja kun on pakko luopua koirasta, niin mikään ei sitä pakota lopettamaan. Juuri siksi koska on olemassa Apula niminen paikka, jonka kautta voi etsiä haukulle uuden kodin. Eikä tarvi potkasta sitä kadulle kuten eteläisemmissä ja itäisemmissä sivistysvaltiossa tehdään ja kuten suomessa ex-puolisoille(tosin useimmiten mies) myös usein käy.

Mikähän siinä on niin kamalan pahaa että koira ei voisi selviytyä kodin vaihdosta jos kerran vaimo(mies) voi? Yleensä ex-vaimotkin(miehet) joutuvat seuraavalle miehelle(naiselle), eli joutuvat kiertoon eikä niitä sen takia lopeteta. Miksi siis koira pitäisi lopettaa?
        Mustasukkaisuusko estää tämänkin? No tapetaanhan niitä vaimojakin noissa tilanteissa...

"Ihmisen pitäisi aina miettiä vuosia eteenpäin ottaessaan minkä eläimen tahansa. Koirasta kun on kyse niin mahdollisesti jopa 15 vuottakin eteenpäin. Pitää miettiä mahdolliset elämäntilanteen muutokset ym. ennen koiraa ottamista. Koira ei ole heittopussi vaan laumaeläin joka tarvitsee oman laumansa!"

Tästä olen samaa mieltä ja tämä Apulan kautta tullut koira ei tästä talosta katoa ennenkuin luonnollinen kuolema meidät erottaa!

• koira ei ole tavara kirjoitti:

Ihmiset ottaa koiran kun se on niin suloinen pentuna, sitten kun se kasvaa niin se ei olekaan enää niin ihana. Sitten keksitään kaikenmaailman tekosyitä .Ei ihminen anna pois uskollista ystävää jos todella rakastaa lemmikkiään.Miettikää tarkkaan ennenkuin otatte koiran mitä kaikkea sen hyväksi on tehtävä. Ruuan lisäksi ulkoilua reilusti koska koira ei saa koskaan tarpeeksi haistella toisten koirien jälkiä. Kynsien leikkaus,harjaus,koiran pesu vähintään kerran vuodessa,riippuen koiran turkista harjaus lyhytkarvaisilla kerran viikkossa ,pitkäkarvaiset joka toinenpv. Ja vielä toinen asia,mitävarten niitä koiria pitää uudenvuodenaattona pitää ulkona että pääsevät karkuun peloissaan,nytkin oli Flexin kanssa lähtenyt(suuri vaara jäädä jonnekin kuolemaan) kun jää kiinni oksaan metsässä. Säälittää kun lukee noita ilmoituksia.

• Maxmöx
        hopeanauha kirjoitti:

Ihmiset ottaa koiran kun se on niin suloinen pentuna, sitten kun se kasvaa niin se ei olekaan enää niin ihana. Sitten keksitään kaikenmaailman tekosyitä .Ei ihminen anna pois uskollista ystävää jos todella rakastaa lemmikkiään.Miettikää tarkkaan ennenkuin otatte koiran mitä kaikkea sen hyväksi on tehtävä. Ruuan lisäksi ulkoilua reilusti koska koira ei saa koskaan tarpeeksi haistella toisten koirien jälkiä. Kynsien leikkaus,harjaus,koiran pesu vähintään kerran vuodessa,riippuen koiran turkista harjaus lyhytkarvaisilla kerran viikkossa ,pitkäkarvaiset joka toinenpv. Ja vielä toinen asia,mitävarten niitä koiria pitää uudenvuodenaattona pitää ulkona että pääsevät karkuun peloissaan,nytkin oli Flexin kanssa lähtenyt(suuri vaara jäädä jonnekin kuolemaan) kun jää kiinni oksaan metsässä. Säälittää kun lukee noita ilmoituksia.

itsekkin olen seuraillu noita Apulan ilmoituksia. Tosiaan ei ihmiset oo viimiseen asti miettiny, kun on sen elukan hommannu.

• minä itse
        Maxmöx kirjoitti:

itsekkin olen seuraillu noita Apulan ilmoituksia. Tosiaan ei ihmiset oo viimiseen asti miettiny, kun on sen elukan hommannu.

Itse olen kanssa miettinyt noita syitä, millä ihmiset koirastaan tai muusta eläimestään luopuvat. Totta on sekin ettei tulevaisuutta voi ennustaa. Itse jouduin 10v sakemannini(kuuro, vieraille vihainen, totteli hyvn VAIN minua viittomilla) viemään piikille kun tuli ero miehestäni ja koira ei sopeutunut rivitaloon, oli ensin miehen hallussa hetken kunnes tajusin ettei mies siitä pidä kunnolla huolta. Olisi ollut ihanaa jos olisin sen voinut antaa jollekin joka sitä pystyisi hoitamaan ja missä se viihtyisi, mutta koira ei sietänyt vieraita ja se kuurous rajoitti. Koira oli minulla pennusta lähtien ja oli hyvin rakas elämänkumppanini.Elämäni vaikein teko on ollut se eläinlääkärireissu jolloin koira sai lopetuspiikin, en voi sitä vieläkään liki 10v asian jälkeen, ajattelemaan ilman kyyneliä.

Nykyisin minulla on 3 koiraa:kaksi huskysekoitusta TARHAKOIRAA, joilla on valtava tarha, koppeja kaksin kappalein ja säännölliset lenkitykset, pesut,madotukset ja kaikki kuten sisäkoirilla,ovat itse mieluiten pihalla,sisällä vartin päästä pyytävät ulos. Vapaana koko pihallani en niitä ole pitänyt, koska varsinkin vanhempi jossa on suomenpystistä, etsii raon mistä lähteä metsälle. Lisäksi tiedän isojen ja sudennäköisten koirien pelottavan ihmisiä vapaina ja ovat alkukantaisia rotuja joten saattavat esim kissat lopsia pois päiviltä. Minulla on myös kissoja itselläkin. Pidän niitä tarhassa koska olen vastuullinen ihminen, enkä kuvittelekaan niiden luonteen olevan muuta kuin on. Juuri alkukantaisen luonteensa ja energisyytensä vuoksi ne olen ostanut.

Pieni sisäkoirani on pumin ja pinserin sekoitus ja hoidetaan kuten tarhakoirat, tietysti ei saa niin paljoa raitista ilmaa kuin isommat tarhakaverit mutta kulkee mukanamme joka puolelle eli ei jää ikinä yksin. Apulasta voisin hyvin kuvitella löytäväni avun jos elämäntilanteeni muuttuisi tulevaisuudessa, koska olen jo kerran syövästä parantunut ja tiedän että mitä vain voi tapahtua.
        Joskus nuo vanhimmat lapseni lähtevät maailmalle (vanhin jo 15v) ja koirien lenkitys, vedätys ja kärryttelyt jäävät yksin minulle, joskin samaan tahtiin kasvavat nuo nuorimmat ja ovat yhtä innokkaita eläinihmisiä kuin vanhemmatkin. Pointtini on, että sehän on ihana asia että on paikkoja, kuten Apula josta joku voi löytää rakkaalle lemmikilleen uuden kodin.
        Toki toiset ottavat eläimen liian heppoisin miettein, mutta juurikin joku apulan kaltainen paikka voi kyseiselle eläimelle antaa hyvän, loppuiän kodin.
        Meitä ihmisiä on joka lähtöön, mutta tärkeintä on itse elää ja hoitaa eläimensä niin kuin parhaiten kykenee ja antaa omalla toiminnallaan esimerkkiä myös muille.
        Ja tärkeintä: puhua ihmisille päin naamaa, ei selän takana esim. mikä on syynä koiran itkuun tarhassa ja onko esim vauvan syntymä koiraperheeseen välttämättä se syy luopua koirasta vaikka se ehkä ensin hankalalta tuntuisikin. Kun muistaa koiran olevan koira, eikä ihminen, ei yleensä täysipäisen koiran kanssa ongelmia vauva-aikanakaan tule. Koira voi tarhassa esim keskustella kaukaisen naapurin kanssa, jota ei näy mutta tuuli tuo tuoksut ja koiran korva erottaa "keskustelun" yms... Eli kysy rohkeasti mikä on syynä naapurin koiran ulinaan, siinä ei ole mitään pahaa eikä kiellettyä. Etkä voi sitä mielestäni kauhistella ääneen muille, ellet ole vaivautunut ottamaan selvää miten asia oikeasti on. Ja jos uskot tietäväsi konstin johonkin eläinongelmaan: kerro se neuvosi äläkä vain haudo mielessäsi niin voit jopa suuresti helpottaa jonkun koiran elämää, koska kaikki eivät aina tule ajatelleeksi asiaa eri näkökulmista.
        Näin minä asian näen ja näin itse elän.

• sellaiset tyypit!
        koirako? kirjoitti:

Koira tosiaan on laumaeläin, ja hyvin sopeutuva! Harvemmin koiraa laumanvaihdos pännii, ne ovat meidän"älyllisten" juttuja,,,
        Tokkopa sitä siltikän on ennustajanlahjoja meille annettu? Eipä kukaan pysty seuraavan vuoden tapahtumia pohtimaan realistisesti?,
        Monet tekevät pahempia asioita kuin luopuvat koirasta ns. "tyhmän" syyn takia. Nämä ihmiset sentään uskaltavat tehdä jotain asian eteen rehellisesti.
        Tarhakoirista tuumailen lopuksi hiukkasen: Minkähän kokoisissa tarhoissa koirianne pidätte? Kuinkakohan moni reilusti myöntää tai tunnustaa pitävänsä koiraansa tarpeeksi tilavassa ja virikkeellisessä tarhassa?
        Meillä kun on lain tuoma suoja hävyttömän pienestä loiran tarhatilasta. Uskallatko oikeasti seisoa sanojesi takana ja antaa tilaa koiralle? Yhdelle koiralle kaveri ja 30-40 neliötä tilaa ALKAEN?

"Eipä kukaan pysty seuraavan vuoden tapahtumia pohtimaan realistisesti?"
        No tuostapa se sitten selvisi, miksi apula on täynnä myynti-ilmoituksia.

Kyllä pitää pystyä pohtimaan realistisesti! Jos ei pysty, ei ole kykenevä pitämään lemmikkiä.
        Jos otat nyt ulkona häkissä viihtyvän koiran, joka esim. haukkuu usein, et tarvitse mitään ennustajan lahjoja tietääksesi että seuraavaan 12 vuoteen et voi muuttaa kerrostaloon, kaupunkialueelle opiskelemaan/töihin jne.

Liian paljon on parikymppisiä tyttösiä, jotka lukevat pääsykokeisiin muuttaakseen kaupungin keskustaan opiskelemaan ja yhtaikaa näiden haaveiden kanssa OTTAVAT KOIRANPENNUN. No senhän tietää jokainen miten siinä käy. Alta puolivuotias pentu, pahimmillaan joku arktinen vetokoira tai muu iso rotu, viedään kerrostaloyksiöön tai soluasuntoon paskomaan, ripuloimaan ja repimään tavaroita siksi aikaa kun nuori omistaja on koulussa. Eipä aikaakaan kun "rakas" koira on apulan palstalla yllättäen muuttuneen elämäntilanteen vuoksi.

Jos tiedät hankkivasi 15 vuoden sisällä lapsia, ota lapsiystävällinen rotu. Jos epäilet 15 vuoden sisällä muuttavasi okt:sta rivariin, ota räksyttämätön mukautuva rotu. Jos epäilet ettet ole kuolematon, kerro ihmisille kenelle haluat lemmikin päätyvän jos sinulle käy kalpaten. Ja. Niin. Edelleen.

• itse?
        sellaiset tyypit! kirjoitti:

"Eipä kukaan pysty seuraavan vuoden tapahtumia pohtimaan realistisesti?"
        No tuostapa se sitten selvisi, miksi apula on täynnä myynti-ilmoituksia.

Kyllä pitää pystyä pohtimaan realistisesti! Jos ei pysty, ei ole kykenevä pitämään lemmikkiä.
        Jos otat nyt ulkona häkissä viihtyvän koiran, joka esim. haukkuu usein, et tarvitse mitään ennustajan lahjoja tietääksesi että seuraavaan 12 vuoteen et voi muuttaa kerrostaloon, kaupunkialueelle opiskelemaan/töihin jne.

Liian paljon on parikymppisiä tyttösiä, jotka lukevat pääsykokeisiin muuttaakseen kaupungin keskustaan opiskelemaan ja yhtaikaa näiden haaveiden kanssa OTTAVAT KOIRANPENNUN. No senhän tietää jokainen miten siinä käy. Alta puolivuotias pentu, pahimmillaan joku arktinen vetokoira tai muu iso rotu, viedään kerrostaloyksiöön tai soluasuntoon paskomaan, ripuloimaan ja repimään tavaroita siksi aikaa kun nuori omistaja on koulussa. Eipä aikaakaan kun "rakas" koira on apulan palstalla yllättäen muuttuneen elämäntilanteen vuoksi.

Jos tiedät hankkivasi 15 vuoden sisällä lapsia, ota lapsiystävällinen rotu. Jos epäilet 15 vuoden sisällä muuttavasi okt:sta rivariin, ota räksyttämätön mukautuva rotu. Jos epäilet ettet ole kuolematon, kerro ihmisille kenelle haluat lemmikin päätyvän jos sinulle käy kalpaten. Ja. Niin. Edelleen.

teet kymmenne vuoden päästä? Oletko elossa? oletko niin sairas, ettet pärjää yksin ilman apua?
        Herää pahvi tähän päivään, kukaan ei pysty ennakoimaan tulevaa! Onko ne räksyttävät pikkupiskit muka niin rakkaita, että sen ehdolla pitää elää ja suunnitella elämänsä? Jos tilanteet muuttuu, koirahan se on ensimmäinen mikä lähtee, siihen on kuitenkin vähemmän tunnesiteitä. Helpompihan siitä on luopua kuin esim. koulutus/työmahdollisuuksista...

• Mäyrisjengi
        koirako? kirjoitti:

Meillä ulkotarha n. 30 m2 sisäpihaa 50m2(kulkuportti sisäpihasta tarhaan) ja koiria 3 kpl (mäyräkoiria). Kulman takana metsämaastot lenkitykseen. Koirilla on oltava kylliksi tilaa liikkua. Meillä ovat vapaasti sisäpihalla, jossa 2 sohvaa loikoiluun (sadesäällä tai helteellä varjossa) ja tarhassa missä saavat kaivaa ja tehdä tarpeensa.

• M&N

Mummilleni kävi juuri näin: joku oli hylännyt just ja just luovutus ikäisen kissan pennun mummini pihalle, hän ilmoitteli siitä lehdissä ja radiossa, kukaan ei sitä raukkaa tunnustanut omakseen! Onneksi äitini heltyi ja sain pitää pennun, joka olisi joutunut muuten piikille, kun kukaan ei sitä halunnut! Ja se oli yksi ihanimmista eläimistä joita olen tuntenut, se jopa synnytti pentunsa viereeni!

• Ihme vinkujia ....

Oletteko ajatelleet, että ihmisten elämän tilanne voi muuttua ... Tämä tarkoittaa sitä ettei töiden, lasten yms. takia todellakaan jää aikaa eläimille. Tai uudessa asunnossa ei ole lupa pitää eläimiä(kaikillahan ei ole omaa asuntoa, osa asuu vuokralla). Ja nyt joku teistä neropateista sanoo , että olis miettiny silloin kun hommas eläimen. Mutta elämäpä on juuri siinä niin ihanaa, ettei koskaan voi tietää mitä tulevaisuus tuo!! Suunnitelmat voi muuttua...
      Ihanaa jos jollakin on mahdollista muuttaa maalle ja ajaa joka ikinen päivä muutama tunti ylimääräistä... Hyvä sulle!
      Ajattelepa sitä, että kaikki ne jotka ajanpuutteen vuoksi luopuu lemmikistään, tekevät hyvän työn!!
      Eläin saa kodin, jossa sille on aikaa ja energiaa.
      Jos taas nämä "itserakkaat paskiaiset" pitäisivät eläimen, jolle heillä ei ole aikaa, saisi eläin viettää päivät yksin. Mahtaa olla riemullista elämää niilläkin karvatassuilla!! On kaikkea muuta kuin itsekäs teko antaa lemmikki uuteen kotiin, jos sitä ei ole mahdollista pitää. Silloinhan omistaja ajattelee lemmikkinsä parasta...

• Elämä kuntoon

Olisi teidän sankareitten ihan oikeasti suunniteltava elämää vähän huomistakin pidemmälle ennen kuin hankitte koiraa. Jos tuntuu että elämä ei ole asettunut paikoilleen ei ole tarpeen hankkia koiraa siitä kärsimään. Ei ole sankaruutta ensin hankkia ja sitten survaista pois käsistä kun ei enää käy.

• ihme inisijöitä!
        Elämä kuntoon kirjoitti:

Olisi teidän sankareitten ihan oikeasti suunniteltava elämää vähän huomistakin pidemmälle ennen kuin hankitte koiraa. Jos tuntuu että elämä ei ole asettunut paikoilleen ei ole tarpeen hankkia koiraa siitä kärsimään. Ei ole sankaruutta ensin hankkia ja sitten survaista pois käsistä kun ei enää käy.

Kuulostaa siltä että sieltä taitaa puuttua tuo elämän kokemus kokonaan... "Joo, mä suunnittelen tänään koko elämäni valmiiks ja kaikki menee juuri niiin. Tarkemmin ajatellen elän lopun elämääni tätä aivan tasaista elämän vaihetta ja koska en halua sen muuttuvan niin se ei muutu! Mind power sisters!!"
        Kyse ei useinkaan ole siitä etteikö elämä olis asettunut paikoillee. Elämä muuttuu oisinaa niin äkkiä ja silloin ei nuo "suunnitelmat" enään päde.
        Jos vaikka saat mukulan ja se on allerginen? Tai vaikeasti sairas? Ai niin, suunnittelit ettei se olis!
        Vuokranantaja myy kämpän ja on pakko muuttaa. Ainoa kämppä minkä löytää ni ei saa olla eläimiä? Ai, niin, suunnitelmissa oli etten muutakaan.
        Jäät työttömäks ja kun vihdoin saat taas duunia niin vuorot ja välimatkat ovat sellaisia, että ei vaan jää niin paljon aikaa kun lemmikki vaatii? ja sekin oli suunnitelmissa ettei niin käy...
        Jos on niin kamalaa ja itsekästä antaa koira yms. uuteen kotiin, jossa sille on aikaa ja hyvä olla, niin mitäs siellä päässä suositellaan??? Puutteellista hoitoa ja kohtelua(etten olis itsekäs ja anna elukkaa pois)? Eläinlääkärin kautta ikuisille unille? Hylkäämistä?
        ONhan toki noitakin, jotka ottaa eläimiä ja viikon päästä kyllästyy ja vaihtaa seuraavaan. Eikä se ole mitenkään hyvä. Eläimen ottaminen pitäis olla harkittu teko. Todellakin. Mutta elämä ja tilanteet muuttuvat. Monesti itsestään rippumattomista tekijöistä. Ja silloin on ihan turha vinkua kun voi voi nuo ovat itsekkäitä paskiaisia. Kyynel...

• miiuu
        ihme inisijöitä! kirjoitti:

Kuulostaa siltä että sieltä taitaa puuttua tuo elämän kokemus kokonaan... "Joo, mä suunnittelen tänään koko elämäni valmiiks ja kaikki menee juuri niiin. Tarkemmin ajatellen elän lopun elämääni tätä aivan tasaista elämän vaihetta ja koska en halua sen muuttuvan niin se ei muutu! Mind power sisters!!"
        Kyse ei useinkaan ole siitä etteikö elämä olis asettunut paikoillee. Elämä muuttuu oisinaa niin äkkiä ja silloin ei nuo "suunnitelmat" enään päde.
        Jos vaikka saat mukulan ja se on allerginen? Tai vaikeasti sairas? Ai niin, suunnittelit ettei se olis!
        Vuokranantaja myy kämpän ja on pakko muuttaa. Ainoa kämppä minkä löytää ni ei saa olla eläimiä? Ai, niin, suunnitelmissa oli etten muutakaan.
        Jäät työttömäks ja kun vihdoin saat taas duunia niin vuorot ja välimatkat ovat sellaisia, että ei vaan jää niin paljon aikaa kun lemmikki vaatii? ja sekin oli suunnitelmissa ettei niin käy...
        Jos on niin kamalaa ja itsekästä antaa koira yms. uuteen kotiin, jossa sille on aikaa ja hyvä olla, niin mitäs siellä päässä suositellaan??? Puutteellista hoitoa ja kohtelua(etten olis itsekäs ja anna elukkaa pois)? Eläinlääkärin kautta ikuisille unille? Hylkäämistä?
        ONhan toki noitakin, jotka ottaa eläimiä ja viikon päästä kyllästyy ja vaihtaa seuraavaan. Eikä se ole mitenkään hyvä. Eläimen ottaminen pitäis olla harkittu teko. Todellakin. Mutta elämä ja tilanteet muuttuvat. Monesti itsestään rippumattomista tekijöistä. Ja silloin on ihan turha vinkua kun voi voi nuo ovat itsekkäitä paskiaisia. Kyynel...

http://tori.suomi24.fi/myydään/lemmikit/koirat/koiranpentu/69408

"myydään koiranpentu kaukaasian paimekoira,saksapaimekoira.4kk
        rokotettu sirutettu.perh.lisäyksenvuoksi "

Jotkut tilanteet tosiaan tulevat yllättäen, mutta tässä on mielestäni todella hyvä esimerkki tilanteesta, mikä olisi pitänyt pystyä ennakoimaan. Pentu otettu korkeintaan 2kk sitten, eikö silloin ole ollut tiedossa, että perhe tulee lisääntymään? Eikö tullut mieleen, että vauvan tulo saattaa laittaa perheen ajankäytön uusiksi? Ja näitä ilmoituksiahan löytyy kun esim. tuota toria tai Apulaa selailee.

Itselläni oli tiedossa koiraa ottaessa, että vauva tulee 7kk päästä, koiran ollessa murkkuikäinen. Asiaa mietittiin jo etukäteen, ja tiedettiin, että raskasta saattaa olla. Ja alkuun olikin, mutta yhtään kertaa ei käynyt mielessä, että koirasta luovuttaisiin.

• .....
        miiuu kirjoitti:

http://tori.suomi24.fi/myydään/lemmikit/koirat/koiranpentu/69408

"myydään koiranpentu kaukaasian paimekoira,saksapaimekoira.4kk
        rokotettu sirutettu.perh.lisäyksenvuoksi "

Jotkut tilanteet tosiaan tulevat yllättäen, mutta tässä on mielestäni todella hyvä esimerkki tilanteesta, mikä olisi pitänyt pystyä ennakoimaan. Pentu otettu korkeintaan 2kk sitten, eikö silloin ole ollut tiedossa, että perhe tulee lisääntymään? Eikö tullut mieleen, että vauvan tulo saattaa laittaa perheen ajankäytön uusiksi? Ja näitä ilmoituksiahan löytyy kun esim. tuota toria tai Apulaa selailee.

Itselläni oli tiedossa koiraa ottaessa, että vauva tulee 7kk päästä, koiran ollessa murkkuikäinen. Asiaa mietittiin jo etukäteen, ja tiedettiin, että raskasta saattaa olla. Ja alkuun olikin, mutta yhtään kertaa ei käynyt mielessä, että koirasta luovuttaisiin.

No voihan raskaus olla vasta alkuvaiheessa? Jos nainen on tullut raskaaksi ja laittanut ilmoituksen heti apulaan? Mistä päättelet, ettei kyseessä ole vahinko raskaus ja yhtäkkiä huomataan, että hups.. Kuitenkin lapsi on tervetullut, mutta raskaus on vaikea? Olet vaikka yksinhuoltaja. Makaat koko ajan oksentaen vessassa ja koira kaipaa ulos...? Et sinä voi tietää... Tai jos lasta on yritetty kauan ja jo luovuttu toivosta, mutta raskaus olikin jo alkanut kun koira oli jo otettu, muttei asiaa oltu huomattu.. Katso ei asiat ole mustavalkoisia.

Ja jotku jotka tulevat raskaaksi, eivät halua ottaa riskejä lapsen kanssa. Koittakaa ymmärtää se. Ei se ole kiinni koirasta, vaan lapsesta. Taustalla voi olla omia traumja ym. Mutta monet ihmiset eivät välttämättä suunnittele perheen lisäystä, mutta vahinkoja sattuu.. Olipa sekava teksti..

• tiipahvi

Pakko kirjoittaa kun löysin tällaisen puheenaiheen. Itselläni on pieni koira joka on otettu Keltaisen pörssin kautta, vanha perhe luopui kun syntyi kolmas lapsi kahden jo noin 10-vuotiaan lisäksi. Koira ei tuntenut omaa nimeään eikä ollut muutenkaan koulutettu, mutta selkeästi rakastettu ja hyvin pidetty. Kuulumisia on vaihdettu koko tämän puolentoista vuoden ajan jonka nyt viisivuotias koira minulla on ollut, ja valokuvia.
      Yllättäen puoli vuotta sitten minulla todettiin etenevä perinnöllinen sairaus jonka takia joudun välillä olemaan sängyssä päiväkausia kipujen takia ja liikun nykyisin kävelykepin kanssa. Tämä ei todellakaan ollut ennakoitua enkä tätä halunnut. Haluan antaa koiralleni hyvän kodin, joten olin jo luopumassa siitä.
      Nykyisin koira kuitenkin pääsee kolme kertaa päivässä lenkille tavalliseen tapaan kun ihana ihminen lupautui avustajakseni. Saan pitää koirani ja käytän sen itse aina ulkona kun pystyn. Olemme myös peruskoulutuksen lisäksi opetelleet monta temppua helpottamaan minun arkipäivääni, vaikka koira pieni onkin.
      Monenlaisista asioista koiran kanssa voi selvitä, mutta pääasia on kuitenkin että koira saa elää omalle lajilleen ominaisesti. On hirveää että koira tai muu eläin otetaan hetken mielijohteesta ja sitten todetaan homman rasittavuus ja luovutaan. Toisaalta on ihan oikeitakin syitä. Olisin valittaen luopunut koirastani juuri sen itsensä takia, en laiskuuttani tai huolimattomuuttani. Minulla kävi lopulta todella hyvä tuuri, mutta aina niin ei käy. Siinä mielessä Apula on todella hyvä asia.

• kikkelitonttu

Apuva! hihihihih

• idiootitmarssista

Luulis ihmisillä sen verran järkee olevan päässä et jos TIETÄÄ tilanteensa olevan epävakaa tulevaisuudessa tai tällä hetkellä niin sitä elukkaa ei sillon pidä ottaa! Simppeliä, mutta joillekin niin v!tun vaikeeta.
      Ilmoitukset on sitä luokkaa, että ''kappas, myö ei ollakaan koiraihmisiä, vaihdan piskin veneeseen tai muuhun harrastukseen''. Oikeat syyt ovat asia erikseen, mutta nämä turhanpäiväiset -lemmikki mielijohteesta- voitaisiin jättää toteuttamatta

• ryrtuyiyyouou

Niin kyllä siinä vaiheessa kun koira alkaa käymään työstä karsiutuu akanat siemenistä.

.Itse hoidin vanhuskoiraani huolella loppuun asti; yöllä heräsin vielä pissatukselle (vanha koira ei pystynyt munuaisvaivan takia pidättelemään enään pitkää aikaa; eläinlääkärien neuvoilla ja lääkitys eli koira ei kivulias kuitenkaan vain vanha mutta vaati erityishoitoa)ja aamulla aikaisin töihin.

Lounaalla koira ulos ja työt jatkui ja muu perhe meni sivussa ja harrastus oli tuo koiran hoito kunnialla. Kuinkahan moni olisi lopettanut? Ihmettelen myös toista koiranomistajaa jolla samaa rotua ja monta nuorena lopetettu eri syistä omani eläneet pitkään..jotkut lopettaa huolettomasti ekan vaivan ilmaantuessa eikä hyväksy vanhuutta..:(

• ryrtuyiyyouou
        ryrtuyiyyouou kirjoitti:

Niin kyllä siinä vaiheessa kun koira alkaa käymään työstä karsiutuu akanat siemenistä.

.Itse hoidin vanhuskoiraani huolella loppuun asti; yöllä heräsin vielä pissatukselle (vanha koira ei pystynyt munuaisvaivan takia pidättelemään enään pitkää aikaa; eläinlääkärien neuvoilla ja lääkitys eli koira ei kivulias kuitenkaan vain vanha mutta vaati erityishoitoa)ja aamulla aikaisin töihin.

Lounaalla koira ulos ja työt jatkui ja muu perhe meni sivussa ja harrastus oli tuo koiran hoito kunnialla. Kuinkahan moni olisi lopettanut? Ihmettelen myös toista koiranomistajaa jolla samaa rotua ja monta nuorena lopetettu eri syistä omani eläneet pitkään..jotkut lopettaa huolettomasti ekan vaivan ilmaantuessa eikä hyväksy vanhuutta..:(

Kyllä minustakin pitää tietää hieman tulevaisuuteen. Eli hankkiiko lapsia ja pärjääkö sekä koiran että lasten kanssa, jos tulee ero kummalle koira menee, entä jos sairauksia miten koira pärjää sairaalahoitojen ja kuntoutumisen aikana. Onko aikaa oikeasti vilkkaalle rodulle, entä hallitsenko dominanssia, onko varaa jos koira sairastuu. Työtilanne ja siihen vaikuttamismahdollisuus, allergiat,

Minusta vain kuolema ja äkillinen sairaus on syy koiran toisaalle antamiseen. Ongelmakäyttäytymiseen pitää yrittää vaikuttaa ensin ennen kuin antaa eteenpäin tai lopettaa.

• koira on eläin
        ryrtuyiyyouou kirjoitti:

Mielestäni koiran EI TARVITSE KÄRSIÄ VANHUUDEN VAIVOISTA, eihän ne luonnossakaan kituuttele vanhuksina. Ihmeellistä tekopyhyyttä pitää sairasta koiraa vaan siksi, kun EI raaskita LUOPUA, siitähän on kysymys. Ei siinä koiraa ensimmäisenä ajatella vaan ITSEKKÄÄSTI omaa itseä.
        Vain julmuri voi katsella kituuttavaa koiraansa ja tyrkätä lääkkeitä lääkkeiden perään. Koira ei raukka osaa sanoa, että riittää.

Eläimellä on oikeus hyvään elämään olkoonpa se sitten lyhyempi tai pidempi. Omistajalla on VELVOLLISUUS tehdä viimeinen palvelus riittävän ajoissa, eikä pitkittää elämää vain pönkittääkseen itsekästä gloriaansa. Koiran kärsimykset loppuvat, kun sille suodaan armelias lähtö.

• koiranparas
        koira on eläin kirjoitti:

Mielestäni koiran EI TARVITSE KÄRSIÄ VANHUUDEN VAIVOISTA, eihän ne luonnossakaan kituuttele vanhuksina. Ihmeellistä tekopyhyyttä pitää sairasta koiraa vaan siksi, kun EI raaskita LUOPUA, siitähän on kysymys. Ei siinä koiraa ensimmäisenä ajatella vaan ITSEKKÄÄSTI omaa itseä.
        Vain julmuri voi katsella kituuttavaa koiraansa ja tyrkätä lääkkeitä lääkkeiden perään. Koira ei raukka osaa sanoa, että riittää.

Eläimellä on oikeus hyvään elämään olkoonpa se sitten lyhyempi tai pidempi. Omistajalla on VELVOLLISUUS tehdä viimeinen palvelus riittävän ajoissa, eikä pitkittää elämää vain pönkittääkseen itsekästä gloriaansa. Koiran kärsimykset loppuvat, kun sille suodaan armelias lähtö.

Kun puhutaan vanhuuden vaivoista koiralla tarkoitetaan hitaampaa kulkua ja pientä kolotusta jäsenissä nukkumisen lisääntymistä näön heikkenemistä kuulon heikkenemistä etc. ei sinällään sairautta. Sairaudet kuuluu hoitaa aina. Ja koirallakin on oikeus vanhuuteen siinä missä ihmisilläkin.

Minkä ikäisenä olisit valmis eutanasiaan mummosi kera ei ole loppujen lopuksi sen kummempi asia kun mietitään samaa koiran kera (eutanasiaa mietitään parhaillaan myös ihmisen kohdalle)myös ihmiselle tulee vanhuuden vaivoja ei pääse nousemaan penkistä ylös niin helposti, voi virtsatiputtelua tulla jne..mutta elämä on vielä elämisen arvoista.

Suututtaa ihmiset jotka lopettaa koiransa heppoisesti ja myös liiallinen pitkiys on huono asia. Eli luottakaa useamman eläinlääkärin näkemykseen kärsiikö koira..itse kysyn monelta ihmiseltä jos vaivaa tulee. Sillä kärsimys ei ole tarkoitus myöskään.

Itselleni kunniakysymys etten lopeta koiraa vanhuuden vaivojen takia vaan sairaudn jolle ei voi tehdä mitään.

Ja joillakin koirat ei elä kauankaan vaan jotkut lopettaa koiransa heti kymmenvuotiaana ekan vaivan ilmaantuessa..:(

• Ja pahimpia
        koiranparas kirjoitti:

Kun puhutaan vanhuuden vaivoista koiralla tarkoitetaan hitaampaa kulkua ja pientä kolotusta jäsenissä nukkumisen lisääntymistä näön heikkenemistä kuulon heikkenemistä etc. ei sinällään sairautta. Sairaudet kuuluu hoitaa aina. Ja koirallakin on oikeus vanhuuteen siinä missä ihmisilläkin.

Minkä ikäisenä olisit valmis eutanasiaan mummosi kera ei ole loppujen lopuksi sen kummempi asia kun mietitään samaa koiran kera (eutanasiaa mietitään parhaillaan myös ihmisen kohdalle)myös ihmiselle tulee vanhuuden vaivoja ei pääse nousemaan penkistä ylös niin helposti, voi virtsatiputtelua tulla jne..mutta elämä on vielä elämisen arvoista.

Suututtaa ihmiset jotka lopettaa koiransa heppoisesti ja myös liiallinen pitkiys on huono asia. Eli luottakaa useamman eläinlääkärin näkemykseen kärsiikö koira..itse kysyn monelta ihmiseltä jos vaivaa tulee. Sillä kärsimys ei ole tarkoitus myöskään.

Itselleni kunniakysymys etten lopeta koiraa vanhuuden vaivojen takia vaan sairaudn jolle ei voi tehdä mitään.

Ja joillakin koirat ei elä kauankaan vaan jotkut lopettaa koiransa heti kymmenvuotiaana ekan vaivan ilmaantuessa..:(

tuolla apulassa on kiristysilmoitukset tyyliin: "Annetaan koira 4-vee, mukavaa, kiltti, allerkian vuoksi pian, aikaa tiistaihin, muuten lähtee piikille."

Näille ihmisille nostan hattua ja kumarran syvään: "Itselleni kunniakysymys etten lopeta koiraa vanhuuden vaivojen takia vaan sairaudn jolle ei voi tehdä mitään."

• koiranparas
        Ja pahimpia kirjoitti:

tuolla apulassa on kiristysilmoitukset tyyliin: "Annetaan koira 4-vee, mukavaa, kiltti, allerkian vuoksi pian, aikaa tiistaihin, muuten lähtee piikille."

Näille ihmisille nostan hattua ja kumarran syvään: "Itselleni kunniakysymys etten lopeta koiraa vanhuuden vaivojen takia vaan sairaudn jolle ei voi tehdä mitään."

Allergiakin voi olla hoidettavissa ja minun hattuni ei nouse ennen kuin kaikki olennainen on koiran hyväksi tehty. En kyllä ymmärrä että poiskaan annetaan tuollaisen syyn takia. Ei ilmene millainen allergia ja kuinka paha. Jos oikein paha niin ei sille mitään voi ja silloin on lopetettava ettei kärsi mutta moni lopettaa jo pienenkin vaivan takia.

Ja ilmoituksessa minkä luit tarkoitettiin varmaan omistajan allergiaa ei koiran. Eli nostatko hatun sillekin? :)

Itselläni epileptikkokoira ollut joka eli 15vuotiaaksi ja sairastui nuorena mutta sai lääkityksen noin kuuden vanhana. Kun sanoin asiasta jollekin niin ensimmäisenä sanoi että pian joudut lopettamaan koirasi; koira oli tuolloin kuuden vasta. Ja täysin rinnoin eli vanhaksi tokoa ja agilityakin harrastimme. Lääkitys vei oireet pois.

• kikkelitonttu
        Ja pahimpia kirjoitti:

huh huh Julma juttu.

• Viittasin sillä
        koiranparas kirjoitti:

Allergiakin voi olla hoidettavissa ja minun hattuni ei nouse ennen kuin kaikki olennainen on koiran hyväksi tehty. En kyllä ymmärrä että poiskaan annetaan tuollaisen syyn takia. Ei ilmene millainen allergia ja kuinka paha. Jos oikein paha niin ei sille mitään voi ja silloin on lopetettava ettei kärsi mutta moni lopettaa jo pienenkin vaivan takia.

Ja ilmoituksessa minkä luit tarkoitettiin varmaan omistajan allergiaa ei koiran. Eli nostatko hatun sillekin? :)

Itselläni epileptikkokoira ollut joka eli 15vuotiaaksi ja sairastui nuorena mutta sai lääkityksen noin kuuden vanhana. Kun sanoin asiasta jollekin niin ensimmäisenä sanoi että pian joudut lopettamaan koirasi; koira oli tuolloin kuuden vasta. Ja täysin rinnoin eli vanhaksi tokoa ja agilityakin harrastimme. Lääkitys vei oireet pois.

hatunnosolla sun edelliseen viestiisi. Siinä oli täyttä asiaa ja periaatteet kunnossa. Ja sitä tarkoitin todella myös.

EN suinkaan viestissä tarkoittanut sitä allerkiajuttua joka todennäköisesti ei ole mitään allergiaa muuta kuin sohvalta ylösnousua juuri uutisten aikaan kun koira odottaa kintut ristissä ovella. Monet näyttäisi ottavan pentukoiran ja heti kun se kasvaa aikuiseksi niin sitten ollaan sitä laittamassa kiertoon ja kiristetään piikilleviennillä. Kehtaavat isot ihmiset edes harkita sellaista, vaikka parempi kai sekin kuin potkasta autosta jossain syrjäpolulla tienvarteen.

• koiranparas
        Viittasin sillä kirjoitti:

hatunnosolla sun edelliseen viestiisi. Siinä oli täyttä asiaa ja periaatteet kunnossa. Ja sitä tarkoitin todella myös.

EN suinkaan viestissä tarkoittanut sitä allerkiajuttua joka todennäköisesti ei ole mitään allergiaa muuta kuin sohvalta ylösnousua juuri uutisten aikaan kun koira odottaa kintut ristissä ovella. Monet näyttäisi ottavan pentukoiran ja heti kun se kasvaa aikuiseksi niin sitten ollaan sitä laittamassa kiertoon ja kiristetään piikilleviennillä. Kehtaavat isot ihmiset edes harkita sellaista, vaikka parempi kai sekin kuin potkasta autosta jossain syrjäpolulla tienvarteen.

Luinpas jotenkin hätäisesti ja ajattelemattomasti..anteeksi tosiaan. :)
        Hyvä että selvensit.

Ja totta puhut allergia varjolla ei tarvitse syyllistyä tai ajatella mitä muut sanoo asiasta..

suututtaa joskus noi ilmoitukset kanssa ja se että koira lopetetaan ihan pikkuvaivan vuoksi tai peräti vain siksi että on iäkäs vaikka vaivoja ei olisikaan. :(
        Oman koirani kohdalla kommentteja tuli heti kun kuuli että sairastui ja ensimmäisenä ihmiset oli lopettamassa ettei kärsi vaikka ei tienneet pureeko lääkitys vaivaan vai ei ja millaiset veriarvot on onko oikeasti pakko lopettaa vai ei.

Ja paras tai huonoin oli minusta erään kommentti että lopettaa koirat tietyn ikäisinä ennen vaivoja ettei joudu kärsimään ja pääsee itse helpommalla kun ei tarvitse hoitaa ja miettiä sitten kun vaivoja tulee. Joillakin ollut samaa rotua monia ja moni niistä lopetettu nuorina koska on tullut sairauksia. Tiedän että omanikaan ei olisi elänyt tuossa perheessä kuin kuusivuotiaaksi epilepsian takia..ja se laittaa surulliseksi. :(

• kaikenkarvaistmenoo

Toisaalta huvittavaa valehtelua ja toisaalta säälittävää koiran rääkkäystä.
      Apulasta : Koira n.vuoden ikäinen oli otettu toisen koiran seuraksi. Pari kuukautta meni hyvin (kai) ja sitten lapsi ja mies yllättäen sairastuivat allergiaan.
      Olisi mennyt muuten jakeluun mutta miksi vain uudemmasta koirasta haluttiin luopua?
      Koiralla ei ollut mitään omia tarvikeita, ei edes hihnaa. Ja asialla niin kiire että samana iltana olisi pitänyt koira jo hakea.
      Itkua tuherteli omistaja puhelimessa..kuinka vaikeaa on luopua rakkaasta lemmikistä. Itku tyrehtyi kun kysyin miksi luovutte vain toisesta ja miksei koiralla ole edes hihnaa. Lisäksi sanoin että haluan nähdä ja tutustua koiraan, en suostu mihinkään huoltamoluovutukseen.
      Lopulta selvisi ettei ollut edes rokotteita annettu milloinkaan.
      sanoin et antaas olla...ei ole minulle sopiva tapa ottaa lemmikkiä. Vielä yritti jospa hän toisi sen tänne minun kotiini ja antaisi ilmaiseksi.
      Ei käynyt. Nykyään on pakko ola tarkkana, huijareita on paljon...

• koiran etu

Sen ymmärrän noissa, että kun tulee ilmoituksia, et annetaan ajanpuutten ym ym vuoksi, et siinähän nimenomaan ajatellaan sitä lemmikkiä silloin. Annetaan tälle koiralle mahdollisuus perheeseen missä se saa minkä tarviikin. Se ihminen on tehnyt sen virheen siinä, kun ei ole ajatellut loppuun asti mitä tulevaisuus mahtaa tuoda tullessaan, mutta ainakin hän koettaa korjata tilanteen antamalla koiralle paremman kodin

Sitä en ymmärrä, että jos ei ole sitä aikaa tai vastaavaa, niin silti pidetään se koira, ja pahimmassa tapauksessa eristetään johonkin näyttelyhäkkiin ettei se vaan tee tuhoja poissa ollessa.

Minun siskonikin sai pari vuotiaan koiran, kun entisellä omistajalla ei ollut enään aikaa. Hänen työpäivänsä saattoi olla jopa yli 10 tunnin pituisia ja hän itse myönsi, ettei hänellä enään voimat riitä koiraan töistä päästäessä. Joten hän antoi koiran siskolleni. Ja kun asuu vielä samalla paikkakunnalla, niin hän myös välillä ostaa ruokia ja herkkuja koiralle ns ''vaivannäöstä'' ja käy moikkaamassa koiraa vapaa-ajalla.

• hgyuuouou

Samaa mieltä harkintaa pitää olla ja paljon..eli miettiä myös mahdollisia muutostilanteita tulevaisuudessa.

Itse en pysty antamaan koiraa pois ajanpuutteen takia..oon vaikka päälläni sen aikaa kun työkiireet on pahimmillaan ja annan 4hkerholaisten lisäulkoilutuksellekin. Ja on ainakin vkl vapaita. Eikä minulla työura/raha mene niin tärkeäksi että koiran sen takia poisannan. Järjestelen elämän uusiksi niin pitkälle kuin pystyn.

virheitä tulee tehtyä kukin ja ymmärrän paremmin ne jotka erehtyneet rodussa/yksilössä ja antavat heti pois uusimman (parempi niin)mutta en että vanha koira annetaan pois..enkä pidä kenneltoimintaakaa aina kovinkaan puhtoisena, bisnestä ja vanhat tuottamattomat pois.

• vjtgfh

Minäkin näin kerran,kun nöffiä pidettiin ihan liian pienessä aitauksessa.Aitaus oli varmaan kaks metriä kumpaankin suuntaan ja koira näytti ihan onnettomalta ja tylsistyneeltä.

• kikkelitonttu

Oliko se sika? En ymmärrä.

• huolestunut

mulla on ongelma mun koira sai 5 pentua ja aijjon myydä ne mutta en tiedä mihin mun kantsis pistää ilmotuksia voisinko saada jotai osotteita joihin voisi pistää ilmoituksia ja vinkkejä?

• koirakauppias

keltanenpörssi

• Apula, Tori, lemmikkipörssi

• Apula on ihan hyvä paikka (oma koira löyty just Apulan kautta), vaikka jotkut ilmotukset saaniin veren kiehumaan.

Kerranki siellä oli joku tyyppi joka oli kauppaamassa niitten sekarotusta vähän vanhempaa koiraa yli 700 eurolla. Hinta perusteluiks sano että ku he maksovat koirasta aikoinaan 450 euroo plus siihen päälle matkakulut ku koira haettiin ja sit vielä rokutukset yms. Joku jo siihen ilmotukseen oli kommentoinu että koiran hinta nousee aina ku pitäähän se koira ruokkiaki joka päivä. Siis aivan käsittämätöntä.

Ja mua niin inhottaa kaikki ne: myydään ajanpuutteen vuoksi. Tai tää klassikko ja niin epämääränen: muuttunen elämän tilanteen vuoksi -tää varmaan voitas lukee että: koira ollu meillä nyt pari vuotta ja tajuttiin tässä vähän aikaa sitten että oltas mielummin ilman nii ei tarviis viiä sitä ulos tai tehä mitään sen kanssa.

• minä ja tara

Minua surettaa eniten, kun jotkut etsivät apulassa "eläkepäivien" kotia vanhalle koiralle.

Eikä se koiravanhus ansaitsisi saada olla omassa kodissaan viimeiset vuotensa? Itselläni on 11 vuotias rottweiler ja ei taatusti tule sellaista tilannetta tai syytä, että antaisin koirani pois. Ajattelin silloin koiranpennun ottaessani, että yhdessä mennään loppuun asti.

• koiranparas
        minä ja tara kirjoitti:

Minua surettaa eniten, kun jotkut etsivät apulassa "eläkepäivien" kotia vanhalle koiralle.

Eikä se koiravanhus ansaitsisi saada olla omassa kodissaan viimeiset vuotensa? Itselläni on 11 vuotias rottweiler ja ei taatusti tule sellaista tilannetta tai syytä, että antaisin koirani pois. Ajattelin silloin koiranpennun ottaessani, että yhdessä mennään loppuun asti.

Niin minäkin ajattelen. :)
        Kuinka kukaan tosiaan koiran kodistansa ajaa pois vanhana. :(
        En ymmärrä mihin se rakkaus koiraan jäi.

• ihan syvältä
        minä ja tara kirjoitti:

Luin pitkästä aikaa apulaa ja niihän siellä taas oli tarjolla 11 v saksanpaimenkoira. Voi koiraparka :(

• ihan syvältä kirjoitti:

Luin pitkästä aikaa apulaa ja niihän siellä taas oli tarjolla 11 v saksanpaimenkoira. Voi koiraparka :(

Olin jo melkein unohtanut tosiaan nämä vanhat koira raukat. En kyllä ikinä lähettäisi omaa vanhaa koiraani pois viettämään eläkepäiviä jonnekin.

Kai ihmiset sen takia haluavat näistä vanhemmista koirista eroon koska heitä ahdistaa nähdä koira sellaisessa kunnossa. Paljon hitaampi kuin ennen ja nukkuu melkein kaiket päivät. Meidän perheessä on 15 koiravanhus ja kyllähän se ahdisti kun alkoi noita iänmerkkejä näkymään, mutta en silti ikinä lähettäisi koiraa muualle sen takia että iteseni olisi helpompi olla. Tuollaiset yli 10 vuotiaat koiraraukatkin ovat jo tottuneet omaan perheeseensä ja siihen paikkaan missä asuvat ja sitten äkkiä tuleekin muutto ihan toisaalle. Vieraat ihmiset ja vieraat hajut.

• kikkelitonttu
        momoepurple kirjoitti:

Olin jo melkein unohtanut tosiaan nämä vanhat koira raukat. En kyllä ikinä lähettäisi omaa vanhaa koiraani pois viettämään eläkepäiviä jonnekin.

Kai ihmiset sen takia haluavat näistä vanhemmista koirista eroon koska heitä ahdistaa nähdä koira sellaisessa kunnossa. Paljon hitaampi kuin ennen ja nukkuu melkein kaiket päivät. Meidän perheessä on 15 koiravanhus ja kyllähän se ahdisti kun alkoi noita iänmerkkejä näkymään, mutta en silti ikinä lähettäisi koiraa muualle sen takia että iteseni olisi helpompi olla. Tuollaiset yli 10 vuotiaat koiraraukatkin ovat jo tottuneet omaan perheeseensä ja siihen paikkaan missä asuvat ja sitten äkkiä tuleekin muutto ihan toisaalle. Vieraat ihmiset ja vieraat hajut.

Olen järkyttynyt! En tiedä mitä sanoa!

• Kuvitella.
        momoepurple kirjoitti:

Onneksi ihmisiä ei lähetetä vanhainkoteihin tai jätetä yksin asumaan, vaan lapset huolehtivat uhrautuvaisesti heille elämän antaneista vanhemmistaan.
        En voi kuvitellakaan, että kukaan antaisi oman äitinsä tai isänsä maata yötä päivää vaipoissaan nälkäisenä ja janoisena ilman yhtään läheistä ihmistä ja ilman tuttuja tavaroitaan...
        Onneksi edes ihmisillä on asiat hyvin, vaikka koira raukat kärsivätkin.

• kikkelitonttu
        Kuvitella. kirjoitti:

Onneksi ihmisiä ei lähetetä vanhainkoteihin tai jätetä yksin asumaan, vaan lapset huolehtivat uhrautuvaisesti heille elämän antaneista vanhemmistaan.
        En voi kuvitellakaan, että kukaan antaisi oman äitinsä tai isänsä maata yötä päivää vaipoissaan nälkäisenä ja janoisena ilman yhtään läheistä ihmistä ja ilman tuttuja tavaroitaan...
        Onneksi edes ihmisillä on asiat hyvin, vaikka koira raukat kärsivätkin.

Tuosta liikutuin!

• adalmiina123

Siis ei hel****i noita ilmoituksia joissa myydään 6kk pentu ajanpuutteen vuoksi, vois ihmiset VÄHÄN ajatella ennenkun sen pennun kotiin hakee että sitä täytyy kattella enemmän ku pari kuukautta. Pistää vihaks tollanen käytös, kun ihmiset pitää koiria ja muita eläimiä pelkkänä materiaalina. Mulla itellä kaks koiraa ja myönnän et niihin välillä hermo menee varsinkin kun olivat pentuja ja koko kämppä sekasin kun kotiin tuli, mut ite kun on ne ottanu niin kyllä ne sillon täytyy kunnialla hoitaa ja kouluttaa loppuun asti!

• IiihanaKoirani!:)

Näimpä.
        Kyllä itsekkin mietti koiran hankinnan joka kantilta ja varauduin kaikkeen ikäväänkin, jotta ei tulis mikään suurena yllärinä. Ja eipä kyllä ole tullutkaan!
        Kuten edellinen kirjoittajakin sanoi, välillä lähtöö järki, mutta niin lähtöö lastenkin kanssa. Ei kaiken tarvitse olla aina mutkatonta, elämä kun ei ole.
        Rakastan tuota karvaista kaveria, ja en siitä hevillä luopuisi!
        Mutta, toisaalta on hyvä, että on olemassa foorumi jossa voit etsiä vaivattomasti kodin koiralle, jos siitä ei itse pysty huolehtimaan. Jos ei apula, niin sitten olisi jokin muu väylä. Pahimmassa tapauksessahan ihmiset alkais salaa hävittään koiriansa.

• Vieläpitisanomani
        IiihanaKoirani!:) kirjoitti:

Näimpä.
        Kyllä itsekkin mietti koiran hankinnan joka kantilta ja varauduin kaikkeen ikäväänkin, jotta ei tulis mikään suurena yllärinä. Ja eipä kyllä ole tullutkaan!
        Kuten edellinen kirjoittajakin sanoi, välillä lähtöö järki, mutta niin lähtöö lastenkin kanssa. Ei kaiken tarvitse olla aina mutkatonta, elämä kun ei ole.
        Rakastan tuota karvaista kaveria, ja en siitä hevillä luopuisi!
        Mutta, toisaalta on hyvä, että on olemassa foorumi jossa voit etsiä vaivattomasti kodin koiralle, jos siitä ei itse pysty huolehtimaan. Jos ei apula, niin sitten olisi jokin muu väylä. Pahimmassa tapauksessahan ihmiset alkais salaa hävittään koiriansa.

Niin ja lisään vielä, että onhan sekin vastuunkantamista hankkia koiralle hyvä koti, jos omat resurssit ei riitä. Vastuutonta ois vaan pitää kulissit pystyssä, ja laiminlyödä koiran hoioto, tai antaa se vaan jollekkin.

• adalmiina123

Samaa mieltä edellisen kanssa että on parempi etsiä koiralle uusi koti kun jättää hoitamatta tai muuten vaan hylätä. Mutta mielestäni ihmisten jotka koiraa tai mitä tahansa eläintä harkitsee, tulisi miettiä asiaa joka kantilta ja valita sellainen lemmikki jonka kanssa pärjää ja pystyy elämään. Ja nykyään on niin paljon koirankouluttajia yms. joilta voi ja kannattaakin hakea apua jos tuntuu ettei yksin pärjää. Ja kun niin paljon näyttää olevan ilmoituksia jossa pentukoiria annetaan pois, niin tulee vaan mieleen että on otettu hetken mielijohteesta, ja kun pentu rupee pahojaan tekemään niin heti luovutetaan. Onneksi varmaan aika monelle koiralle löytyy sitten se hyvä loppuelämän koti, vaikkakin sitten apulan kautta. :)

• hmph

en ees jumaleissön löydä tota apulaa enää et pääsis ees katteleen, hmph...

• Verenpaine pilviin

Vilkaiskaapas huviksenne Apulan Kissat puolta, se jos mikä ainakin saa verenpaineen pilviin...

• Tidyy

Tuolla oli taas noita ilmotuksia mitkä sai karvat kyllä pystyyn. Joku etsii 3 vuotiaalle koiralleen kotia (koti olisi kolmas ja sanoi toivovansa että myös viimeinen, voi koira rukkaa kun jo kolmatta omistajaa haetaan), ja sitten oli tosi paljon noita rotukoiria joita ei ole rekisteröity mutta silti pyydetään rotukoiran hintaa. Kaikista pahin oli ilmoitus missä joku nainen erittäin huonolla suomen kielellä (naisen nimi oli kuitenki suomalainen, mutta tiedä nyt onko se naisen oikea nimi) oli kauppaamassa nakua yli 700 eurolla. Nainen sanoi ehdoksi sen että tälle nakupojalle pitää ostaa Royal Canin ruokaa, koska se on niin laadukasta.

• Tidyy

Ymmärrän kyllä että kasvattaja haluaa olla varma että koira päätyy hyvään kotiin, mutta on jotenki niin naurettavaa että kasvattaja määrää mitä merkkiä koiralle pitää syöttää. Erikoisruokavaliot koirille joilla on allergioita on erikseen.

• Marlene D.

Miks helvetissä te luette Apulaa, jos otatte tollaset pultit. Eikö ole hyvä, että ihmiset hankkivat eläimilleen uuden kodin jos eivät jostain syystä jaksa hoitaa niitä. Sen takia varmaan sit on niitä tapauksia, jossa löydetään eläimet huonossa kunnossa, kun ei oo kehdattu pyytää apua, ei oo kehdattu myöntää, että nyt mä en jaksa. Helvetti, että ihmiset on ajattelemattomia. Eläkää omaa elämäänne ja antakaa toistenkin elää. Lukekaa vaikka Iltalehtee, sieltäkin tosin voi ottaa pultit :-)

• G

"Liian paljon on parikymppisiä tyttösiä, jotka lukevat pääsykokeisiin muuttaakseen kaupungin keskustaan opiskelemaan ja yhtaikaa näiden haaveiden kanssa OTTAVAT KOIRANPENNUN. No senhän tietää jokainen miten siinä käy."

Täällä on yksi parikymppinen kaupunkiin muuttanut hempukka, joka OTTI KOIRANPENNUN. Lienkö sitten säännön vahvistava poikkeus, kun koiran ottoa harkittiin yli vuosi, etsittiin sopiva kasvattaja, sopivaa pentuettakin odotettiin toinen vuosi. Nyt koira on asunut minun ja avokin kanssa melkein vuoden, olalan aloitettu näyttelyissä rundaaminen aj toivottavasti päästään pian aloittamaan myös agility. Asiat on järjestetty niin, että mikäli avokin kanssa ero tulee koira jää minulle, ja vaihtoehtona ei ole koiran myyminen "eron vuoksi". Ei kävisi mielessäkään.

En sano, etteikö näitä vastuuttomia ja ajattelemattomia parikymppisiä opsikelijatyttösiä ja koiranhankkijoita ole, mutta niin niitä on ihan jok'ikisessä ikäryhmässä. Perinpä on taas mustavalkoinen kuva.

Itsekin tulee kauhisteltua Apulan ilmoituksia. Välillä tekisi mieli käydä monottamassa ihmisiä päähän, kun siellä on joskus myynnissä alle puolivuotiaita PENTUJA "aika ei riitä" - koira on kuuakuden pari kerennyt olla uudella omistajalla ja sitten jo joutuu vaihtamaan kotia, kun omistaja yhtäkkiä huomaakin, että höh ei mulla ole aikaa lenkittää tuota. Tässä on kyse vain ja ainoastaan ihmisen typeryydestä ja ajattelemattomuudesta, mutta myös kasvattajan vastuusta.
      Pääasia kuitenkin, että ajatellaan koiran parasta. Parempi etsiä uusi, rakastava ja koiran tarpeet huomioiva koti kuin ptiää koiraa väkipakolla, jos elämäntilanne on sitä vastaan.

• Tamtamtaa

Jaa mie otin koiran oikeasti hetken mielijohteena ja juuri Apulasta. Oli annetaan palstalla ja otin yhteyttä omistajaan, kävin katsomassa ja koira lähtikin mun matkaan samantien. Nyt ollut mulla vähän yli puolivuotta, mutta on kyllä elämäni suurin rakkaus.

Koira oli vielä Virosta tuotu ja voitte varmaan kuvitella mikä sählä oli. Kolme omistajaa oli ollut ennen mua. Mutta tein alussa selväksi, että minä olen pomo ja tehhään kuten minä teen. Niin se vaan tuo karvatassu toveri opettelee. Voin jopa sanoa, että jos minulla ei ole aikaa paapoa koiraani joka hetki, osaa se rauhoittua omall paikalleen lepäämään. Sitten mennään pitkälle lenkille ja leikitään.

Olen myös jättänyt viikonloppuelämäni koirani takia. Aikaisemmin roikuin baareissa perjantai ja lauantai illat, nyt lähden mökille koko viikonlopuksi koska koirani nauttii olla siellä. Se on koirani ainoa "tarha", koska itse asun rivarissa, missä ei ole tilaavaa pihaa.

Joten koulutuksesta se on kiinni ja sitten kun minulla on aikaa, koulutan koiraani täysillä.

• Kisu

Kovin on lapsellista keskustelua.

Olen katsellut elämää reilut viisikymmentä vuotta, ja voin kokemuksella jotakin sanoa. Ensinnäkin: missään tapauksessa EI OLE PAREMPI, että ihminen, joka on ottanut minkä tahansa lemmikkieläimen harkitsematta, yrittää muuttaa tilannettaan sellaiseksi, että voi pitää eläimen. Jos ihminen haluaa esimerkiksi vaihtaa eläimen kauniimpaan, nuorempaan tai muuten vain toisenlaiseen, on kaikille osapuolille parempi, että hän luopuu siitä. Koira tai kissa saattaa saada paremman kodin, saattaa joutua lopetukseen.. kunhan ei joudu kulkukoiraksi tai kissaksi tässä ilmastossa, parempi niin.

Eläinkodit ovat täynnä näitä "uuden kodin toivojia", kissoja ja koiria, joita kukaan ei halua eikä huoli. Lopulta ne, elettyään jossakin varastossa, häkissä tai huoneessa isossa laumassa, joutuvat lopetukseen. Yleensäkin ihminen pyrkii inhimillistämään eläimiä aivan liikaa. Usko pois: sinä ja sinun rakkautesi on toisarvoista kissallesi tai koirallesi. Se rakastaisi ja kiintyisi kehen tahansa, joka ruokkisi, huolehtisi ja pitäisi hyvin. Tarve inhimillistää on ihmisen tarve, ei eläimen. Johan sen näkee siitäkin, että villi kissa tai koira käyttäytyy täysin toisella tavalla kuin kesy: ei tee temppuja, ei kerjää ruokaa, voi purra tai raapia ns. ilman syytä tms. Miksikö? Siksi, ettei sen tarvitse leipänsä eteen miellyttää omistajaansa. Jos ruoan ja lämmön saisi ilman näitä temppuja, niitä ei tekisi yksikään eläin.

Samaten huvittavaa tämä hyvä koti maalta -odotus. Maalla eläimistä on oltava hyötyä, ja niiden tehtävä työtä leipänsä eteen. Kissa pyydystää vahinkoeläimiä, kuten hiiriä ja rottia. Koira vartioi isäntäväkensä omaisuutta. Ellei se näin tee, siitä hankkiudutaan eroon. Maalaiset lopettavat eläimiä huomattavasti helpommin kuin kaupunkilaiset. Kaupungissa ikänsä asuneilla ei vain ole tietoa tästä, vaan he ressut luulevat, että kunhan eläin saa hyvän kodin maalta, se pötköttelee siellä kaikessa rauhassa lopun ikäänsä, rakastettuna ja paijattuna, ja menee uloskin vain jos itse haluaa. Suurimmassa osassa maalaistaloja kissat viettävät ulkona aikansa niin pitkään kuin sää sallii, ja esim. ns. navettakissoja ei oteta sisälle koskaan, vaan talvet ne majailevat navetassa, ladossa ym. eläinsuojissa.

Milloinkaan ei tule olemaan niin, että kaikki eläimet ovat rakastettuja ja hyvin hoidettuja, eikä ole mitään tapaa, millä voisi varmistaa hyvän kodin. Kaikkein vähiten se varmistuu sillä, että eläin on kallis hinnaltaan. Sillä varmistuu vain se, että kissan ostajalla on sillä hetkellä rahaa tarpeeksi.

Itselläni on ollut kaikenlaisia eläimiä elämäni aikana. Niistä on huolehdittu, ovat saaneet ruokaa ja paijattukin on, eläinlääkäriä käytetty tarvittaessa. Siitä huolimatta olen lopetuttanut vanhahkon eläimen, syinä mm. muutto maalta kaupunkiin, jonne vanha eläin ei enää sopeutunut. On eläimen kiusaamista laittaa 14-15 vuotias lemmikki "kiertoon", kunhan ei vain tarvitse lopetuttaa mistään hinnasta. Kun elämä ei suju, on omistajan tehtävä päätös. Samoin lopetutan välittömästi esimerkiksi purevan tai muuten hyökkäävän eläimen, toivottomasti sairaan, ja myös sellaisen, mille ei löydy taatusti hyvää paikkaa jatkaa elämäänsä.

• hahaha

Mun mielest on hauskaa kun pentukoiria kaupittelevat aika usein kertovat koiravanhemmista:"tykkää lapsista,ei hauku,". Ei nämä ole mitään periytyviä asioita, vaan 90% koulutuskysymyksiä. Loppuosa tulee koiran persoonasta ja ehkä 1% rodusta/roduista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe