Ixel on minulle nyt vuosien saatossa 12. masennuslääke, joka on kokeilussa. Aloitin vasta eilen, mutta tänään alkoi pumppu hakata ihan kunnolla! Tuntuu kuin se tulisi rinnasta läpi. Sivuvaikutuslistassa on mainittu kyllä sydämentykytys, mutta onko se sama kuin korkea pulssi? Laitoin sykemittarin ja syke on sohvalla levätessä 95-105. Ruokaalaittaessa oli äsken 120 hujakoilla ja kun kannoin lasta sylissä tässä kotona oli pulssi 135!
Mietin vain, että miten kauan sydän jaksaa pumppailla tällaisilla sykkeillä? Mulla on ollut ahdistusta kauan ja sen takia verenpainekin on ollut koholla. Lääkäri ei mitään maininnut, että lääkkeen kanssa on oltava varovainen, jos on korkea verenpaine. Pitää huomenna mittauttamassa paineet terveysasemalla. Täähän voi mennä vielä ohi, toivottavasti. Muilla kokemuksia?
Pakko olis jotain lääkettä syödä jonkin aikaa. Kotiuduin sairaalajaksolta parisen viikkoa sitten.
Mietin vain, että miten kauan sydän jaksaa pumppailla tällaisilla sykkeillä? Mulla on ollut ahdistusta kauan ja sen takia verenpainekin on ollut koholla. Lääkäri ei mitään maininnut, että lääkkeen kanssa on oltava varovainen, jos on korkea verenpaine. Pitää huomenna mittauttamassa paineet terveysasemalla. Täähän voi mennä vielä ohi, toivottavasti. Muilla kokemuksia?
Pakko olis jotain lääkettä syödä jonkin aikaa. Kotiuduin sairaalajaksolta parisen viikkoa sitten.
Vastaukset 3
Vanhimmat
Ixel aiheutti mullekin tykytystä, mutta niihin pyydät esim. Propral-reseptin, joka vähentää sydämen lyöntitiheyttä. Hyvä ja turvallinen lääke. Ixel teki mulle niin kamalat pupillit, että jouduin ne lopettamaan. Muuten olisi ihana lääke vaikka unet se veikin.
Kävin itsekin mittauttamassa verenpaineeni hoidon aikana, koska tykytystä oli paljon. Paineet olivat kuitenkin varsin normaali, syke vain hieman nopeampi.
Vieläkin sydän hakkaa ja muljahtelee ikävästi välillä. Parin viikon päästä on soittoaika lääkärille. Ajattelinkin, et Propral tai vastaava vois olla paikallaan nyt alkuun ainakin.
Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut, vaikka kaikista muista kokeilemistani lääkkeistä on tullut vaikka mitä. Ja tää on jo 12. lääke kokeilussa. Olo on ollut muutenkin hyvä, vointi on jo kohentunut ja tuntuu, kuin ei lääkettä söisikään, siis ei ole haittaavia sivuvaikutuksia, paitsi tuo nopea pulssi. Keskiviikkona kävin mittauttamassa verenpaineen ja paras tulos oli 124/87, eli alapainekin jäi alle sen vaaditun 90:n. Pitää seurata tilannetta, mutta fiilikset on silti hyvät: olisko tää nyt se sopiva lääke?!
Tarkoititko Snup pupillien laajenemista? Löysitko uuden sopivan lääkkeen? Ja kiitokset vastauksesta!
Mulla samankaltaisia oireita. Vaatteita pukiessa syke oli jopa 140. Ruokaa laittamassa 130 ja istuessa 80 tai alle joskus yli sen jos olin tosi rasittunut. Voi olla posturaalista takykardiaa. Siinä syke nousee seisomaan noustessa tai seistessä yli 30 lyöntiä minuutissa. Eli se on hermoston toimintahäiriö. Sekoitetaa usein paniikkihäiriöön.. Englanniksi mlöytyy paljon tietoa posturaalista tachycardia syndrome. POTS Oireita mm juuri tuo sykkeennousu pyörrytys tai pyörtyminen virtsaamisen tarve pystyasennossa ahdistus voi olla kovaa paniikkikohtaustyyppiset kohtaukset tärinä kylmät jalat ja kädet lämmönsiedon heikentyminen esim kuuma suihku sauna tai helle provosoi oireita myös liikunta voi olla vaikeaa kun syke nousee korkealle. Joissain maissa mm Englannissa tähän käytetään muiden lääkkeiden lisäksi ssri ja ssni lääkkeitä joten Suomessa valitettavasti moni esim paniikkihäirlöstä kärsivä ei saa oikeaa diagnoosia ja hoitoa. Esim mulla todettiin ensin paniikkihäiriöön kun kassajonossa syke nousee sit tulee ahdistus ja pyöräyttää. Myös kävelylenkeillä tykyttelee. Mut tää ei ollutkaan paniikkihäiriöön vaan potsia. Tää selvisi ku tajusin et oireet tulee seisomaan noustessa tai jos on liikkeellä niin pysähtyessä. Ihan systemaattisesti. Silloin veri pakkautuu jalkoihin ja pyöräyttää ja sydän kompensoi aivojen hapen tarvetta sykkeen nostolla. Ja oli muutenkin jotenkin kropassa tunne et kaikki ei ole ok ja väsyttikin paljon. Kaikki poissulkevia tutkimukset mulla olleet normaaleja. Sen takia tulikin ensin väärä diagnoosi eli ahdistus ja paniikkihäiriöön.