Varoitus kääpiökoirien ostajille

Eläinten ystävä

Satuin huomaamaan ilmoituksen maailman söpöimmistä risteytyspennuista Keltaisen Pörssin sivuilla ja soitin ilmoituksen numeroon tänään. Pennut olivat valkoisia ja pitkäkarvaisia, ja niissä oli kolmea eri rotua. Jo pelkän ilmoituksen perusteella osasin suhtautua epäillen, ja valitettavasti soittamani puhelu vahvisti pahimmat epäilykseni todeksi. :/

(Epäilykseni heräsivät, kun ilmoituksessa ei lukenut yhteyshenkilön nimeä, koirien syntymäaikaa, rokotus- tai eläinlääkärintarkastustietoja, eikä mitään muutakaan tarkemmin. Myös hinta, 850 € sekarotuisesta pennusta, tuntui epäilyttävän korkealta.)

Nainen puhui paljon itseään pussiin ja epäkohdat hänen puheissaan olen merkinnyt sulkeisiin numeroilla. Jokaiseen epäkohtaan hänellä oli kyllä ns. järkeenkäypä selitys, mutta pentutehtailusta seikan jos toisenkin tietävänä en uskonut niistä yhtäkään.

Aloitin puhelun kertomalla soittavani pentuilmoituksesta ja heti kärkeen kysyin niiden ikää. Puheluun vastannut suomalainen keski-ikäinen nainen tuntui suunnilleen tietävän mistä pennuista olin kiinnostunut, mutta joutui etsimään paperia saadakseen minulle vastauksen. Tämä oli ensimmäinen (1.) epäkohta. Toinen (2.) oli se, että hän väitti pentujen olevan omien koiriensa jälkeläisiä ja heillä kotona syntyneitä. ---> Mikäli näin oli, miksi hänen täytyi lukea tiedot paperista? Eiköhän jokainen itse pennut kasvattanut osaa vastata kysymyksiin ilman lunttilappuakin.

Nainen tarjosi pian mahdollisuutta tulla katsomaan pentuja Pohjois-Helsinkiin. Kun kysyin ovatko vanhemmat (naisen mukaan heidän omat koiransa) nähtävillä, hän vastasi ei (3.). Heillä on kuulemma mökki 700 km:n päässä, jossa emokoira on. 3 kk:n ikäiset pennut on nyt kuulemma erotettu emästään. Nähtävillä olisi kyllä pentujen isoäiti.

Vaikka pennut ovat viimeisen päälle sekarotuisia, sisältäen kolmea eri rotua, niistä pyydetään 850 €, joka menee jo lähes rotukoiran hinnasta. Kun kysyin onko hinnassa tinkimisen varaa, nainen vastasi: "Tällaisia kauniita valkoisia pentuja saa aika harvoin..." (4.) Vastaus viittasi siihen, että kysymyksessä tuskin oli vahinkopentue, vaan euron kuvat silmissä tehtailtu katras.

Lisäksi naisella tuntui olevan paljon yhteyksiä Venäjälle ja hän itse otti Venäjän puheeksi moneen otteeseen. Heillä tuntui olevan Pietarin lähiympäristössä myös asunto, jossa koiria (5.). Epäkohtien 1 ja 2 kohdalla kysäisin ovatko koirat siis syntyneet Venäjällä, johon hän vastasi ei. Hän kuitenkin kertoi ottaneensa viime kerralla Pietarin kodista mukaansa muutaman chihun, sillä siellä ei kuulemma ole paljon tilaa ja joku isompi koira oli käynytkin yhden chihun kimppuun, tuloksena karvaton läntti chihun turkissa. (6.) Kuka vastuuntuntoinen koiraihminen pitää niin paljon koiria yhdessä asunnossa, että tuollaisia yhteenottoja ison ja pienen koiran välillä pääsee tapahtumaan? Voi chihuparkaa! :(

Osa naisen selityksistä oli jopa surkuhupaisia. Hän kertoi omistavansa monia rekisteröimättömiä koiria, joiden paperittomuutta selitteli mm. Venäjältä haetun koiran tatuoinnin pesussa poislähtemisellä (7.). Tuossa kohtaa meinasin alkaa nauraa miettien miten typeränä tuo ihminen minua oikein pitää.

Tämä siis varoituksen sanana kaikille, jotka uutta tai mahdollisesti ensimmäistä pentua ovat hommaamassa. Olkaa tarkkaavaisia ja vaatikaa se emokoira ainakin näytille, kun menette pentua katsomaan! Kertoo nimittäin kasvattajasta hyvin paljon jos emoa ei ole näytillä - huonokuntoisuushan kertoo emon kärsimyksestä, joka johtuu liian useista pennutuksista, joka taas lasketaan eläinrääkkäykseksi.

Älkääkä uskoko kaikenmaailman selityksiin, maalaisjärki ennen kaikkea! Nämä toimijat ovat ovelia. Säälistä ei pentua kannata ottaa!

49

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cessi,

      Toivottavasti ihmiset ymmärtäisivät milaista eläinrääkkäystä tämä pentubisnes on!Nartut asuvat pieissä häkeissä koko elämänsä.Bisnes houkuttaa koska idiootteja Suomessa riittää.Olen seurannut vuosia Keltaista Pörssiä ja pentuja tuodaan ulkomaan pentutehtaista tietyille paikkakunnille Suomessa,pääkaupunkiseutu loistaa tietysti. Eräs päivä juuri tavattiin toyvillakoiran ja bichonin sekoitus ja oli kyllä niin järkyttävän säikky, oksetti koko omistaja kun kertoi mistä pennun oli hommannut.Pitäs ne ostajat viedä paikanpäälle katsoon mistä pentunsa hommaavat.Vois mennä yöunet...näille ihmisille koira on vaan väline jolla hankitaan rahaa, eikä näitä koiria todellakaan viedä eläinlääkäriin vaan saavat itkeä ja valittaa kipujansa.

      • Eläinten ystävä

        Kyllä siinä oli pokan pitelemistä, kun tämä nainen kehtasi puhua miten raha ansaitaan työnteolla... Teki mieli sanoo, että koiraparathan sulle rahaa tekee, etkä sä ite >:(

        Söpöjähän ne on noi pienten rotujen mixit, mut pitäis just muistaa mistä oloista ne on lähtösin ja miks ne on teetetty ---> vain ja ainoastaan rahan takia. Ei terveyden tai koirien hienon luonteen takia. Jos söpöys on ainut asia mitä yhdistelmällä haetaan, on se aika huolestuttavaa edesvastuuttomuudesta nyt puhumattakaan!

        Oksettavaa toimintaa. http://pentutehtailu.kissakala.com/


    • bloodrunk

      näinpä.. ei ihan keltä tahansa kannata lähtä ostamaan. oli muuten hyvin kirjotettu, ja oikeessa oot:)

    • kukut

      Turhaa yleistystä ja paljon spekulointia.

      • Eläinten ystävä

        Ei spekulointia, vaan järjen käyttöä, loogista päättelyä sekä opittua asiaa.


      • tg.
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Ei spekulointia, vaan järjen käyttöä, loogista päättelyä sekä opittua asiaa.

        Pelkkää luulottelua, ennakkoasenteiden mukaan mutu-päätelmien tekoa jne.


      • eevau
        tg. kirjoitti:

        Pelkkää luulottelua, ennakkoasenteiden mukaan mutu-päätelmien tekoa jne.

        Jo se, että myyjä ei heti tiedä mistä on kyse kertoo kaiken. Ja sitten jos ei saa pentujen emääkään nähdä, niin kyllähän jokainen älyää että homma mättää. Ei todellakaan ole mitään mutu-päätelmiä.


      • ----
        eevau kirjoitti:

        Jo se, että myyjä ei heti tiedä mistä on kyse kertoo kaiken. Ja sitten jos ei saa pentujen emääkään nähdä, niin kyllähän jokainen älyää että homma mättää. Ei todellakaan ole mitään mutu-päätelmiä.

        Sinä vain luulet sen kertovan kaiken. Minäkään en ole nähnyt koirani emää, vaikka ostin pennun aikoinaan maineikkaalta kasvattajalta. Sijoituskoira kun emä oli ja palannut jo kotiinsa kun ensimmäisen kerran menin pentua katsomaan. Kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin luulet.


      • eevau
        ---- kirjoitti:

        Sinä vain luulet sen kertovan kaiken. Minäkään en ole nähnyt koirani emää, vaikka ostin pennun aikoinaan maineikkaalta kasvattajalta. Sijoituskoira kun emä oli ja palannut jo kotiinsa kun ensimmäisen kerran menin pentua katsomaan. Kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin luulet.

        Entä se, että omistajalla pitää papereista tarkistaa, että niin mikähän ikäsiä ne pennut nyt olikaan..? JOKAIKINEN kunnollinen kasvattaja osaa kertoa saman tien minkäikäisiä pentuja on myymässä, herranen aika, järki käyttöön! Vaikka olisi sijoitusemo, haluaisin silti nähdä sen. Emon luonne ja kunto kertoo niin paljon sen pennuista. Ja tässä tapauksessahan emo oli myyjän omistama. Ei mitään hyvää selitystä olla näyttämättä pentujen emoa ostajalle. Jos luottaa maineikkaiseen kasvattajaan niin mikäpä siinä, mutta tämä tapaus on kyllä aivan selvä. Vai alkaisitko sinä sitten tuommoisen kanssa hieromaan kauppoja?


      • -,.
        eevau kirjoitti:

        Entä se, että omistajalla pitää papereista tarkistaa, että niin mikähän ikäsiä ne pennut nyt olikaan..? JOKAIKINEN kunnollinen kasvattaja osaa kertoa saman tien minkäikäisiä pentuja on myymässä, herranen aika, järki käyttöön! Vaikka olisi sijoitusemo, haluaisin silti nähdä sen. Emon luonne ja kunto kertoo niin paljon sen pennuista. Ja tässä tapauksessahan emo oli myyjän omistama. Ei mitään hyvää selitystä olla näyttämättä pentujen emoa ostajalle. Jos luottaa maineikkaiseen kasvattajaan niin mikäpä siinä, mutta tämä tapaus on kyllä aivan selvä. Vai alkaisitko sinä sitten tuommoisen kanssa hieromaan kauppoja?

        Ehkä sinun mielestäsi. Minun mielestäni ainoastaan asenteesi on mustavalkoinen. Aloitus puolestaan oli lähinnä hupaisa.


      • eevau
        -,. kirjoitti:

        Ehkä sinun mielestäsi. Minun mielestäni ainoastaan asenteesi on mustavalkoinen. Aloitus puolestaan oli lähinnä hupaisa.

        aloitus oli täyttä asiaa, hyvä että näitä asioita nostetaan esille. Minä olen tosi eläinrakas, enkä hyväksy pentutehtailua. Tottakai he yrittää peittää jäkiään, mutta huonosti onnistui ainakin tämä kyseinen tehtailija. Kunno kasvattajan pitää pystyä todistamaan kasvattiensa kunnollisuus. Ihan totta, ajattelen mustavalkoisesti: jos ei löydy todisteita pentujen kunnolisuudesta on kasvattajalla jotain salattavaa. piste. Kaikkien pitäisi ajatella näin, niin ei onnistaisi tämä pentutehtailu.


      • .-.
        eevau kirjoitti:

        aloitus oli täyttä asiaa, hyvä että näitä asioita nostetaan esille. Minä olen tosi eläinrakas, enkä hyväksy pentutehtailua. Tottakai he yrittää peittää jäkiään, mutta huonosti onnistui ainakin tämä kyseinen tehtailija. Kunno kasvattajan pitää pystyä todistamaan kasvattiensa kunnollisuus. Ihan totta, ajattelen mustavalkoisesti: jos ei löydy todisteita pentujen kunnolisuudesta on kasvattajalla jotain salattavaa. piste. Kaikkien pitäisi ajatella näin, niin ei onnistaisi tämä pentutehtailu.

        Ethän sinä näytä edes tietävän mitä pentutehtailu on. Etkä tiedä oloista, joissa mainitut pennut ovat kasvamassa. Pelkkää mutua.


      • eevau
        .-. kirjoitti:

        Ethän sinä näytä edes tietävän mitä pentutehtailu on. Etkä tiedä oloista, joissa mainitut pennut ovat kasvamassa. Pelkkää mutua.

        niin mistä päättelet etten tiedä mitä pentutehtailu on..? olikohan tämä sinun ilmoitus lehdessä kun noin puolustelet sitä. Voin päätellä tarvittavat asiat pentujen oloista maalaisjärjellä. Kyllä ostaja (kunnollinen) haluaa nähdä pentujen emän varsinkin kun se emä on myyjän omistuksessa, niin ei sitä silloin järjen mukaan jätetä johonki mökille 700 km:n päähän. Mistä syystä luulet että emoa ei saa nähdä? järkevä selitys sille, kiitos.


      • -.-.
        eevau kirjoitti:

        niin mistä päättelet etten tiedä mitä pentutehtailu on..? olikohan tämä sinun ilmoitus lehdessä kun noin puolustelet sitä. Voin päätellä tarvittavat asiat pentujen oloista maalaisjärjellä. Kyllä ostaja (kunnollinen) haluaa nähdä pentujen emän varsinkin kun se emä on myyjän omistuksessa, niin ei sitä silloin järjen mukaan jätetä johonki mökille 700 km:n päähän. Mistä syystä luulet että emoa ei saa nähdä? järkevä selitys sille, kiitos.

        No kerro sitten mitä pentutehtailu on?

        Mutu ei ole sama kuin maalaisjärki. Järkevä selitys kerrottiin aloituksessa. Emo oli jätetty 700 kilometrin päähän, joten on täysin luonnollista ettei se ollut nähtävissä.


      • Eläinten ystävä
        tg. kirjoitti:

        Pelkkää luulottelua, ennakkoasenteiden mukaan mutu-päätelmien tekoa jne.

        Mikä minua nyt lähinnä kiinnostaisi on se, miksi puolustelet hämärämyyjää. Oletko itse sortunut ottamaan koirasi tällaiselta huijarilta vai mikä närästää?

        Eläinrakkautta on olla tukematta tuollaista toimintaa, oli pentu sitten miten suloinen ja ihana tahansa. Ne rahat menee ihmiselle, jota ei kiinnosta koiriensa tarpeet ja hyvinvointi.


      • Eläinten ystävä
        ---- kirjoitti:

        Sinä vain luulet sen kertovan kaiken. Minäkään en ole nähnyt koirani emää, vaikka ostin pennun aikoinaan maineikkaalta kasvattajalta. Sijoituskoira kun emä oli ja palannut jo kotiinsa kun ensimmäisen kerran menin pentua katsomaan. Kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin luulet.

        Puolustuksesi on sanottava, että on eri asia ottaa koira maineikkaalta kasvattajalta emoa näkemättä, kuin tämän tapauksen myyjältä, joka ei missään vaiheessa kertonut edes nimeään. Minulla on enemmän luottoa maineikkaiden kasvattajien koirista huolehtimiseen, kuin sellaisen, jolla on monia koiria käsissään, eikä tiedä niistä asioita ilman paperilta lunttaamista jne. :)

        Mutta ei sillä, etteikö kasvattajienkin seassa olisi mätiä tapauksia.


      • Eläinten ystävä
        -,. kirjoitti:

        Ehkä sinun mielestäsi. Minun mielestäni ainoastaan asenteesi on mustavalkoinen. Aloitus puolestaan oli lähinnä hupaisa.

        Jos kertomani on epäilyttävän sijaan sinust hupaisaa, tämän perusteella vaikuttaa siltä, että kaupittelet itse yhtä epämääräisesti koiria. Korjaa toki jos olen väärässä :)


      • Eläinten ystävä
        -.-. kirjoitti:

        No kerro sitten mitä pentutehtailu on?

        Mutu ei ole sama kuin maalaisjärki. Järkevä selitys kerrottiin aloituksessa. Emo oli jätetty 700 kilometrin päähän, joten on täysin luonnollista ettei se ollut nähtävissä.

        Mutta MIKSI se oli juuri nyt, pentujen luovutusvaiheessa, kiikutettu 700 km:n päähän? Jokainen, joka haluaa itsestään antaa hyvän kuvan kasvattajana, esittää emokoiran kyllä miellään ostajaehdokkaille. Mikäli ei, silloin on jotain pielessä. Vai etkö itse haluaisi näyttää iloista, tervettä ja kaunista emää pennun ostajille?

        Mutta kun ei ole iloista, tervettä ja kaunista emää, jota näyttää, niin kehitellään näitä uskottavan tuntuisia selityksiä, joita vain yhtä sinisilmäiset ja tietämättömät, kuin sinä, uskovat.

        Alan epäillä, että olet joko a) todella tyhmä, b) ostanut koirasi moiselta trokarilta, c) itse trokari, d) kaikkia näitä!


      • tg.
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Mikä minua nyt lähinnä kiinnostaisi on se, miksi puolustelet hämärämyyjää. Oletko itse sortunut ottamaan koirasi tällaiselta huijarilta vai mikä närästää?

        Eläinrakkautta on olla tukematta tuollaista toimintaa, oli pentu sitten miten suloinen ja ihana tahansa. Ne rahat menee ihmiselle, jota ei kiinnosta koiriensa tarpeet ja hyvinvointi.

        Enhän minä mitään puolustele. Sinun päätelmiäsi sen sijaan kritisoin. Kovin löyhin perustein teet pitkälle meneviä johtopäätöksiä.


      • -,,.-
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Jos kertomani on epäilyttävän sijaan sinust hupaisaa, tämän perusteella vaikuttaa siltä, että kaupittelet itse yhtä epämääräisesti koiria. Korjaa toki jos olen väärässä :)

        Teet taas johtopäätöksiä löyhin perustein. Se näyttää olevan paha tapasi.


      • eevau
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Mikä minua nyt lähinnä kiinnostaisi on se, miksi puolustelet hämärämyyjää. Oletko itse sortunut ottamaan koirasi tällaiselta huijarilta vai mikä närästää?

        Eläinrakkautta on olla tukematta tuollaista toimintaa, oli pentu sitten miten suloinen ja ihana tahansa. Ne rahat menee ihmiselle, jota ei kiinnosta koiriensa tarpeet ja hyvinvointi.

        vastaa ensin minun kysymykseen niin kerron sitten mitä on pentutehtailu. olet kyllä todella sinisilmäinen jos uskot ventovieraan selityksen 'emo jätettiin mökille 700 km:n päähän'. ostaisit sitten varmaan autonkin myyjältä joka väittäis että kyllä on kaikki huollot tehty, mutta huoltokirja jäi kyllä nyt kotiin. On aivan luonnollista ja tervettä epäillä myyjää jota ei tunne. Ja kun salattavaa on, sillon TIETÄÄ että joku myytävässä tavarassa, tai tässä tapauksessa pennussa, mättää. Niin se vain on.


      • Eläinten ystävä
        -,,.- kirjoitti:

        Teet taas johtopäätöksiä löyhin perustein. Se näyttää olevan paha tapasi.

        Mikäs sinun paheesi sitten on? Vaaleanpunaiset lasit silmillä ja haluaisit kaikilla muillakin olevan.


      • -.-
        eevau kirjoitti:

        vastaa ensin minun kysymykseen niin kerron sitten mitä on pentutehtailu. olet kyllä todella sinisilmäinen jos uskot ventovieraan selityksen 'emo jätettiin mökille 700 km:n päähän'. ostaisit sitten varmaan autonkin myyjältä joka väittäis että kyllä on kaikki huollot tehty, mutta huoltokirja jäi kyllä nyt kotiin. On aivan luonnollista ja tervettä epäillä myyjää jota ei tunne. Ja kun salattavaa on, sillon TIETÄÄ että joku myytävässä tavarassa, tai tässä tapauksessa pennussa, mättää. Niin se vain on.

        Miksi aloittajan pitäisi vastata sinulle ja vasta sen jälkeen kerrot mitä pentutehtailu mielestäsi on?


      • -.-.
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Mikäs sinun paheesi sitten on? Vaaleanpunaiset lasit silmillä ja haluaisit kaikilla muillakin olevan.

        Teen päätelmiä todisteiden perusteella enkä mutuilun ja omien asenteiden. Ehkä jonkun kiihkoilijan mielestä se on pahe.


      • Eläinten ystävä
        -.-. kirjoitti:

        Teen päätelmiä todisteiden perusteella enkä mutuilun ja omien asenteiden. Ehkä jonkun kiihkoilijan mielestä se on pahe.

        Nyt taisit sekoittaa vastapuolen itseesi. :) Perustan väitteeni dokumentoihin faktoihin, en mutu-tuntumaan.

        Aloituksessa kuvailemieni tapausten tueksi on lukuisia todisteita, kuten

        - toisten ihmisten kertomat tarinat,
        sekä tällä palstalla että esim. Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton SEY:n sivuilla http://www.sey.fi/elainsuojelu/elainten_viikko/2005_pysayta_pentutehdas/tosikertomuksia_pimeista_pennuista/

        - videomateriaali, esim. Youtubessa hakusanalla puppy mill löytyy under cover-dokumentteja pentutehtaista

        - eri yhdistysten julkaisemat ohjeet pennun hankintaan

        suomalaisilta sivuilta:
        http://www.sey.fi/elainsuojelu/elainten_viikko/2005_pysayta_pentutehdas/varo_naita_myyntitaktiikoita/
        http://pentutehtailu.kissakala.com/osto.htm

        ulkolaisilta sivuilta:
        http://www.hsus.org/pets/pet_adoption_information/buying_a_puppy/ (amerikkalainen eläinsuojeluorganisaatio HSUS)

        http://www.thekennelclub.org.uk/item/2101
        (Englannin Kennel Club)

        - kirjallisuus,
        kuten Jana Kohl: A Rare Breed Of Love, kertoo kolmijalkaisesta pentutehtaan selviytyjästä Baby-villakoirasta


      • -..-
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Nyt taisit sekoittaa vastapuolen itseesi. :) Perustan väitteeni dokumentoihin faktoihin, en mutu-tuntumaan.

        Aloituksessa kuvailemieni tapausten tueksi on lukuisia todisteita, kuten

        - toisten ihmisten kertomat tarinat,
        sekä tällä palstalla että esim. Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton SEY:n sivuilla http://www.sey.fi/elainsuojelu/elainten_viikko/2005_pysayta_pentutehdas/tosikertomuksia_pimeista_pennuista/

        - videomateriaali, esim. Youtubessa hakusanalla puppy mill löytyy under cover-dokumentteja pentutehtaista

        - eri yhdistysten julkaisemat ohjeet pennun hankintaan

        suomalaisilta sivuilta:
        http://www.sey.fi/elainsuojelu/elainten_viikko/2005_pysayta_pentutehdas/varo_naita_myyntitaktiikoita/
        http://pentutehtailu.kissakala.com/osto.htm

        ulkolaisilta sivuilta:
        http://www.hsus.org/pets/pet_adoption_information/buying_a_puppy/ (amerikkalainen eläinsuojeluorganisaatio HSUS)

        http://www.thekennelclub.org.uk/item/2101
        (Englannin Kennel Club)

        - kirjallisuus,
        kuten Jana Kohl: A Rare Breed Of Love, kertoo kolmijalkaisesta pentutehtaan selviytyjästä Baby-villakoirasta

        Aloituksessa toit esille yksittäisen ihmisen ja hänen ilmoituksensa. Miten nuo linkkisi asiat liittyvät tuohon henkilöön? Onko esittämissäsi kotimaisissa/ulkomaisissa nettisivuissa tai kirjallisuudessa käsitelty juuri tuota henkilöä? Eipä tietenkään ole, eli mutulla seilaat.


      • Eläinten ystävä
        -..- kirjoitti:

        Aloituksessa toit esille yksittäisen ihmisen ja hänen ilmoituksensa. Miten nuo linkkisi asiat liittyvät tuohon henkilöön? Onko esittämissäsi kotimaisissa/ulkomaisissa nettisivuissa tai kirjallisuudessa käsitelty juuri tuota henkilöä? Eipä tietenkään ole, eli mutulla seilaat.

        "Nainen tarjosi pian mahdollisuutta tulla katsomaan pentuja Pohjois-Helsinkiin. Kun kysyin ovatko vanhemmat (naisen mukaan heidän omat koiransa) nähtävillä, hän vastasi ei."

        Tähän toteaa SEY (Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto) seuraavaa:

        "Jos myyjä ei näytä teille pentujen emoa, älkää ostako häneltä pentua."

        "Tarkkailkaa sekä emon että pentujen käyttäytymistä. Miten emo suhtautuu pentujen myyjään?"

        "Kyselkää pentujen myyjältä kaikkea mahdollista hänen koiristaan ja koiranpidostaan. Asiallisella kasvattajalla ei ole mitään salattavaa, ja hän vastaa mielellään kysymyksiinne."

        ja Iso-Britannian Kennel Club:

        "The breeder should give you the opportunity to see the puppy with its mother and the rest of litter. This is very important because it will not only give you an opportunity to see the temperament of the mother, but may also give you an idea of the future characteristics and size of the puppy."

        Näiden suositusten valossa aloituksessa mainitsemani pentujen emon pimittäminen on erittäin epäilyttävää.


      • Eläinten ystävä
        -..- kirjoitti:

        Aloituksessa toit esille yksittäisen ihmisen ja hänen ilmoituksensa. Miten nuo linkkisi asiat liittyvät tuohon henkilöön? Onko esittämissäsi kotimaisissa/ulkomaisissa nettisivuissa tai kirjallisuudessa käsitelty juuri tuota henkilöä? Eipä tietenkään ole, eli mutulla seilaat.

        Sanoit: "Teen päätelmiä todisteiden perusteella enkä mutuilun ja omien asenteiden. Ehkä jonkun kiihkoilijan mielestä se on pahe."

        Olisi kiva nähdä nämä todistusaineistot. :)


      • -.-.
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Sanoit: "Teen päätelmiä todisteiden perusteella enkä mutuilun ja omien asenteiden. Ehkä jonkun kiihkoilijan mielestä se on pahe."

        Olisi kiva nähdä nämä todistusaineistot. :)

        Sinä ystävällisesti olet antanut todisteet kyvyttömyydelläsi esittää todisteet alituksessa esitetyille väitteille. Siitä on helppo nähdä, että perustat väitteesi yleistyksiin ja mutuun.


      • eevau
        -.- kirjoitti:

        Miksi aloittajan pitäisi vastata sinulle ja vasta sen jälkeen kerrot mitä pentutehtailu mielestäsi on?

        sinulta sitä kysyin eli kerro sinä minulle että mistä päättelet etten tiedä mitä pentutehtailu on. Kerrotko nyt meille ne seikat mitkä sinun mielestäsi viittaavat tapauksessa siihen, että myyjä on vastuuntuntoinen ja jolta kannattaa pentuja eläintenystävillä ostaa? Jos kerran tässä ei sinun mielestä mitään omituista ole, niin kerro ihmeessä. voin yrittää ymmärtää sinun kannan jos selvennät sitä etkä vain laita tuollaksia töks, töks -lauseita joita et perustele mitenkään.


      • Eläinten ystävä
        -.-. kirjoitti:

        Sinä ystävällisesti olet antanut todisteet kyvyttömyydelläsi esittää todisteet alituksessa esitetyille väitteille. Siitä on helppo nähdä, että perustat väitteesi yleistyksiin ja mutuun.

        "Sinä ystävällisesti olet antanut todisteet kyvyttömyydelläsi esittää todisteet alituksessa esitetyille väitteille. " Anteeksi, mutta en ymmärtänyt noin huonolla suomella kirjoitettua lausetta. Suomentaisitko? :)

        Itsehän et esitä mitään faktoja sanojesi ponneksi, joten on vaikea uskoa, että itse teet tulkintoja muun kuin mutu-tuntuman perusteella. :)


      • bomchi
        eevau kirjoitti:

        niin mistä päättelet etten tiedä mitä pentutehtailu on..? olikohan tämä sinun ilmoitus lehdessä kun noin puolustelet sitä. Voin päätellä tarvittavat asiat pentujen oloista maalaisjärjellä. Kyllä ostaja (kunnollinen) haluaa nähdä pentujen emän varsinkin kun se emä on myyjän omistuksessa, niin ei sitä silloin järjen mukaan jätetä johonki mökille 700 km:n päähän. Mistä syystä luulet että emoa ei saa nähdä? järkevä selitys sille, kiitos.

        tästä samasta on ollut monta huijausta. tämä mökki juttu ja ei ole osoitetta mökille tai jotakin. ihan täysin kusetusta.


      • -.-

        Millä perusteella oletat kyseessä olevan tositarinoiden?


      • Eläinten ystävä
        -.- kirjoitti:

        Millä perusteella oletat kyseessä olevan tositarinoiden?

        Muun muassa siitä, että tarinat ovat samanlaisia kuin ne, joita kuulin viime syksynä Suomen Eläinlääkäriliiton järjestämällä luennolla Älä tuo pimeää pentua.
        Tässä osa luennon sisällöstä: http://www.sey.fi/files/1165/Pimea_koira_2008_Sario.pdf


      • tietoa on
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Muun muassa siitä, että tarinat ovat samanlaisia kuin ne, joita kuulin viime syksynä Suomen Eläinlääkäriliiton järjestämällä luennolla Älä tuo pimeää pentua.
        Tässä osa luennon sisällöstä: http://www.sey.fi/files/1165/Pimea_koira_2008_Sario.pdf

        Uskon tuon olevan Marja Oulunseudulta. Kasvattaa koiria oy:ssa nyt,kun kennelliitto otti kennelnimen pois.Tytar kasvattaa samassa osoitteessa ja omistaa kennelnimen. Kennel myy paperillisia,paperittomia ja kahden rodun sekoituksia.Chihuahuoiden pennut ovat tuontivanhemmista ainakin.
        Verottajalle olisi varmaan mielenkiintoinen tapaus tuo kennel,kun sekarotuisia ja paperittomia tuo pentutehdas puskee koko ajan.Melkein jokaisessa Kalevassa keskiviikkoisin on niiden ilmoitus ja Apulassakin he mainostavat.


      • kahkoonpentu
        tietoa on kirjoitti:

        Uskon tuon olevan Marja Oulunseudulta. Kasvattaa koiria oy:ssa nyt,kun kennelliitto otti kennelnimen pois.Tytar kasvattaa samassa osoitteessa ja omistaa kennelnimen. Kennel myy paperillisia,paperittomia ja kahden rodun sekoituksia.Chihuahuoiden pennut ovat tuontivanhemmista ainakin.
        Verottajalle olisi varmaan mielenkiintoinen tapaus tuo kennel,kun sekarotuisia ja paperittomia tuo pentutehdas puskee koko ajan.Melkein jokaisessa Kalevassa keskiviikkoisin on niiden ilmoitus ja Apulassakin he mainostavat.

        Me ostimme tallinnasta koiranpennun. Saimme nähdä kuvat pennun emosta ja isästä ja heidän kodistaan. Emme nähneet vanhempia itseään. Pentumme oli eläinlääkärin tarkistama, rokotettu sekä EU passi oli pennulle hankittu. Maksoimme pennusta alle 500e millaisella summalla suomesta ei koskaan saisi sekarotuista kääpiökoiranpentua. Ja useat suomalaiset ihmiset kenelle pennuista soittelimme kuulostivat siltä kuin eivät olisi koirista ennen kuulleetkaan. Tallinnasta ostetun pennun omistaja ei pyytänyt edes varausmaksua, ja meillä oli tilaisuus tarkastaa pentu ennen ostoa. Saimme myös mukaamme ruokaa jota pentu oli omistajallaan syönyt sekä yhteystiedot jotta voimme laittaa pennun kuulumisia ja valokuvia. En usko että perntutrokari olisi kiinnostunut tällaisista asioista. Kyllä myyjästä huomaa (jos käyttää järkeään) onko hän asialla huonolla vai hyvällä omallatunnolla.
        Joten en menisi kaikkia jotka seropipentuja myyvät haukkumaan trokareiksi ja vastuuttomiksi, toki sellaisiakin on, mutta niin on kasvattajissakin.


      • Eläinten ystävä
        tietoa on kirjoitti:

        Uskon tuon olevan Marja Oulunseudulta. Kasvattaa koiria oy:ssa nyt,kun kennelliitto otti kennelnimen pois.Tytar kasvattaa samassa osoitteessa ja omistaa kennelnimen. Kennel myy paperillisia,paperittomia ja kahden rodun sekoituksia.Chihuahuoiden pennut ovat tuontivanhemmista ainakin.
        Verottajalle olisi varmaan mielenkiintoinen tapaus tuo kennel,kun sekarotuisia ja paperittomia tuo pentutehdas puskee koko ajan.Melkein jokaisessa Kalevassa keskiviikkoisin on niiden ilmoitus ja Apulassakin he mainostavat.

        Heistä ja heidän toiminnastaan olen lukenutkin muualta. :/

        Itse asiassa Oulusta nainen puhuikin tämän 700 kilometrin päässä sijaitsevan "mökin" yhteydessä.


      • Eläinten ystävä
        kahkoonpentu kirjoitti:

        Me ostimme tallinnasta koiranpennun. Saimme nähdä kuvat pennun emosta ja isästä ja heidän kodistaan. Emme nähneet vanhempia itseään. Pentumme oli eläinlääkärin tarkistama, rokotettu sekä EU passi oli pennulle hankittu. Maksoimme pennusta alle 500e millaisella summalla suomesta ei koskaan saisi sekarotuista kääpiökoiranpentua. Ja useat suomalaiset ihmiset kenelle pennuista soittelimme kuulostivat siltä kuin eivät olisi koirista ennen kuulleetkaan. Tallinnasta ostetun pennun omistaja ei pyytänyt edes varausmaksua, ja meillä oli tilaisuus tarkastaa pentu ennen ostoa. Saimme myös mukaamme ruokaa jota pentu oli omistajallaan syönyt sekä yhteystiedot jotta voimme laittaa pennun kuulumisia ja valokuvia. En usko että perntutrokari olisi kiinnostunut tällaisista asioista. Kyllä myyjästä huomaa (jos käyttää järkeään) onko hän asialla huonolla vai hyvällä omallatunnolla.
        Joten en menisi kaikkia jotka seropipentuja myyvät haukkumaan trokareiksi ja vastuuttomiksi, toki sellaisiakin on, mutta niin on kasvattajissakin.

        Kukin tyylillään, mutta itselleni ei olisi todellakaan menneet mitkään valokuvat oletetuista kotioloista ja vanhemmista läpi. Nimittäin näissä idän (Viro, Venäjä) koirissa jopa paperillisten koirien tietoja väärennellään - vanhemmat ei olekaan samat kuin papereissa lukee, rokotuspasseihin merkattuja rokotuksia ei ole koskaan ollutkaan, rokottanutta eläinlääkäriä ei ole olemassakaan jne.

        Jos virallisia asiakirjoja tekaistaan, niin miksei sitten epävirallisia dokumentteja kuten valokuvat "kotoa" ja "vanhemmista"?

        Tässä tosiesimerkki Yhdysvalloista miten pentutehtailijat harhauttavat pennunostajia prameilla kuvilla, mutta koirien elinolosuhteet ovat jotain aivan muuta kuin kuvissa: http://www.youtube.com/watch?v=oxY51QlpEG0 (4:33)

        En luottaisi siihen, että pennullanne oikeasti on ne rokotukset, joita papereissa lukee. Näitä tapauksia on ollut paljon, että rokotustodistukset ja ne leimanneet eläinlääkärit on paljastuneet feikeiksi. Suosittelen, että viette pennun varmuuden vuoksi eläinlääkäriin uudelleenrokotettavaksi.

        Kukaan ei ole sanonut, että kaikki seropeja myyvät olisivat trokareita, mutta kertomani tarinan kohdalla aika moni epäilyttävä pentutehtailuun viittaava piirre nousi esiin. Jos emokoira olisi ollut nähtävillä, eikä hinta olisi haiskahtanut niin pahasti rahastukselle minulla saattaisi hyvinkin olla tuollainen valkoinen pehmeäturkkinen risteytyspentu.


      • ''''
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Kukin tyylillään, mutta itselleni ei olisi todellakaan menneet mitkään valokuvat oletetuista kotioloista ja vanhemmista läpi. Nimittäin näissä idän (Viro, Venäjä) koirissa jopa paperillisten koirien tietoja väärennellään - vanhemmat ei olekaan samat kuin papereissa lukee, rokotuspasseihin merkattuja rokotuksia ei ole koskaan ollutkaan, rokottanutta eläinlääkäriä ei ole olemassakaan jne.

        Jos virallisia asiakirjoja tekaistaan, niin miksei sitten epävirallisia dokumentteja kuten valokuvat "kotoa" ja "vanhemmista"?

        Tässä tosiesimerkki Yhdysvalloista miten pentutehtailijat harhauttavat pennunostajia prameilla kuvilla, mutta koirien elinolosuhteet ovat jotain aivan muuta kuin kuvissa: http://www.youtube.com/watch?v=oxY51QlpEG0 (4:33)

        En luottaisi siihen, että pennullanne oikeasti on ne rokotukset, joita papereissa lukee. Näitä tapauksia on ollut paljon, että rokotustodistukset ja ne leimanneet eläinlääkärit on paljastuneet feikeiksi. Suosittelen, että viette pennun varmuuden vuoksi eläinlääkäriin uudelleenrokotettavaksi.

        Kukaan ei ole sanonut, että kaikki seropeja myyvät olisivat trokareita, mutta kertomani tarinan kohdalla aika moni epäilyttävä pentutehtailuun viittaava piirre nousi esiin. Jos emokoira olisi ollut nähtävillä, eikä hinta olisi haiskahtanut niin pahasti rahastukselle minulla saattaisi hyvinkin olla tuollainen valkoinen pehmeäturkkinen risteytyspentu.

        Itse asiassa vilkas mielikuvituksesi toi niitä esiin. Kuten on nähty, mitään todisteita ei sinulla ole aloituksessa kertomasi tapauksen kohdalta.


      • zetä
        '''' kirjoitti:

        Itse asiassa vilkas mielikuvituksesi toi niitä esiin. Kuten on nähty, mitään todisteita ei sinulla ole aloituksessa kertomasi tapauksen kohdalta.

        Tälle ei kannata vastailla. Sama tyyppi pyörii monella eri palstalla, eikä keskustele itse asiasta, vaan keskittyy muiden syyttelyyn. Ainut tapa millä näistä pääsee eroon, on olla huomioimatta viestejä mitenkään.


      • Hersonissos
        zetä kirjoitti:

        Tälle ei kannata vastailla. Sama tyyppi pyörii monella eri palstalla, eikä keskustele itse asiasta, vaan keskittyy muiden syyttelyyn. Ainut tapa millä näistä pääsee eroon, on olla huomioimatta viestejä mitenkään.

        Sinähän tässä näytät olevan se, joka syyttelee muita. Asiaan et ottanut mitään kantaa. Vai tarkoititko kirjoituksellasi itseäsi?

        Aloittajalla on kyllä tietty pointti, mutta hieman liioittelun makua mukana.


      • Eläinten ystävä
        zetä kirjoitti:

        Tälle ei kannata vastailla. Sama tyyppi pyörii monella eri palstalla, eikä keskustele itse asiasta, vaan keskittyy muiden syyttelyyn. Ainut tapa millä näistä pääsee eroon, on olla huomioimatta viestejä mitenkään.

        Todisteita on netti pullollaan ja tänne linkattuna, ja silti syyttää, et niitä ei ole... :D
        Kun taas itse ajaa itsensä omaan satimeen: puhuu itse ilman dokumentoituja faktatodisteita.


      • miten on
        Eläinten ystävä kirjoitti:

        Todisteita on netti pullollaan ja tänne linkattuna, ja silti syyttää, et niitä ei ole... :D
        Kun taas itse ajaa itsensä omaan satimeen: puhuu itse ilman dokumentoituja faktatodisteita.

        Vielä kun esittäisit miten kyseiset "todisteet" liittyvät aloituksessa kertomaasi tapaukseen. Siihen et ole pystynyt, koska koko aloituksessa kertomasi jutut perustuvat omiin päätelmiisi.

        Mitä ihmeen dokumentteja minulta odotat ja missä satimessa kuvittelet minun olevan? Minulla ei luonnollisesti ole aloituksen suhteen mitään dokumentteja. Ei niitä ole sinullakaan.


    • Ap.

      kääpiömixiä Keltaiset Pörssit ja Apulat pullollaan.

      Olkaa varovaisia.

      Ne koirat eivät tule onnellisista oloista.

    • näin vaan on

      Ottamatta enempää kantaa asiaasi,voin kertoa,että tatuointi lähtee kyllä pois,varsin helposti luppakorvaisilta.Onneksi nykyisin sirutetaan.

    • Me 2

      Ihan aiheellinen varoitus. Kehotan kyllä minäkin jokaista miettimään tarkkaan mistä pentunsa ostaa. Oma ja Mantan tarinani on tämä: Neljä vuotta sitten päätin viimein ottaa koiran. Koiran ottamista harkitsin vuoden päivät ja tulin lopulta siihen tulokseen, että minulta löytyy aikaa ja resursseja hoitaa koiraa. Etsin koiraa internetistä. Perheessämme on aikaisemmin ollut kaksi sekarotuista koiraa, joten koiran sekarotuisuus ei ollut minulle mikään peikko. Luin kuitenkin netistä kaikenmoisia varoituksia sekarotuisista pikkukoirista. Valitsin roduksi chihuahuan ja olin valmis tästä koirasta myös maksamaan.

      Lopulta löysin suloisen toffeenvärisen chihutytön, jonka hinta oli 950 euroa, ilman papereita. Pieni epäilys jäi kaivelemaan. Kaskustelin kuitenkin pennun kasvattajan kanssa sähköpostin välityksellä ja päätin ottaa pennun. Lähdin pennunhakumatkalle Helsinkiin ja päädyin hyvinhoidetulle rivitaloalueelle isoon rivitaloasuntoon, jossa minua tervehti kolme aikuista chihua ja tämä minun Mantani. Kasvattaja oli venäläistä syntyperää oleva nainen, joka oli naimisissa suomalaisen miehen kanssa. Koirat olivat Venäjältä tuotuja, naisen tädin tuomia. Nainen oli mukavan tuntuinen ja sanoi, että olisi hauskaa pitää yhteyttä myöhemminkin ja kuulla Mantan kuulumisia. Kauppa hoidettiin käteisellä. Ei kauppakirjaa eikä muita papereita. Kasvattaja kertoi kaupantekohetkellä, että reksiteröintipaperit saan Venäjältä, mutta se maksaa 60 euroa lisää. Peperit tulisivat postissa. En halunnut papereita. Asunnosta lähdin vain Manta mukanani. Ei mitään "pentupakettia".

      Manta oli suloinen, aluksi hieman arka. Yhteiselomme lähti rullaamaan ja Manta valloitti sydämeni täysin. Vuosi sitten Mantalla todettiin epilepsia ja kolme kuukautta sen jälkeen allergia, jonka kanssa painimme yhä. Manta on myös jouduttu leikkaamaan kohtutulehduksen vuoksi. Mantalla on tatuointi, mutta se on "vääristynyt" niin paljon, ettei siitä saa selvää, eikä sitä voi käyttää tunnistamiseen, vaan olen siruttanut koiran. Mantan kasvattajaan ei ole tullut pidettyä yhteyttä.

      Tämä tarina ei ole surullinen. Manta on edelleen maailman ihanin koiraneiti ja me tulemme pärjäämään sen sairauksien kanssa. Manta saa loppukesästä kaverikseen pienen poikachihun, tällä kertaa suomalaiselta kasvattajalta, ja pojalla on myös ne paperit. Ensimmäisestä kerrasta "viisastuneena" päätin tällä toisella kerralla tehdä toisin. Koska hinnan eroa ei ole kuin muutama satanen ja sillä hinnalla saa ne paperit ja toivottavasti myös kasvattajan tuen. En tiedä olisiko Mantan suvusta paljastunut epilepsia jos olisin kysynyt. Olisiko kasvattaja sitä kertonut, ehkä ei. Olisko se vaikuttanut Mantan ja minun elämään, ei. Manta olisi silti viety eläinlääkäriin ja hoidettu. En alunperinkään koiraa hankkiessani ajatellut, että kasvattajan tulisi vastata eläinlääkärikuluista missään vaiheessa. Ainahan voi käydä niin, että se suomalainenkin kasvattaja kieltäytyy maksamasta, vaikka olisikin velvollinen tekemään niin. Ja se paperillinenkin koira voi sairastua. Toisaalta jos tietäisin koiran suvussa olevan perinnöllisiä sairauksia, en koiraa ottaisi.

      Mantalla ei ikinä olisi teetetty pentuja, vaikka sitä ei olisikaan pitänyt leikata. En väitä, että paperillinen koira olisi parempi, terveempi, kauniimpi tai mitään muutakaan superlatiivia. Kehotan vain miettimään, punnitsemaan vaihtoehtoja ja harkitsemaan. Keskustelemaan myyjän kanssa ja jos tulet siihen tulokseen, että ostat paperittoman koiran, ei se välttämättä ole huono päätös. Ja jos ostat paperillisen, se ei estä koiran sairastumista ja kulujen kaatumista sinun niskaasi.

      Meille ei käynyt huonosti, en ole vihainen tai kanna kaunaa Mantan minulle myyneelle naiselle. Päin vastoin, kiitos hänelle.

      Aloittaja oli kuitenkin oikeassa, olkaa niin kiinnostuneita uudesta tulokkaastanne, että otatte selvää asioista.

      Manta ja Emäntä

      • ------------

        Ei tietenkään rekatun koira kasvattaja ole vastuussa koiran sairauksista, miksi olisi?? Enhän minäkään vie auton korjauskulujani sen myyjälle, vaan itse minä sen maksan.

        Rekatuillekin pennuille saattaa tulla allergioita (ja varmasti on monella tullut), sekä sairauksia, jopa epilepsiaa eikä se välttämättä ole perninnöllistä. Mutta jos kasvattaja pimittää emän/isän terveystiedot, siitä voi ilmoittaa tietenkin skl.


      • sanahelinääkö
        ------------ kirjoitti:

        Ei tietenkään rekatun koira kasvattaja ole vastuussa koiran sairauksista, miksi olisi?? Enhän minäkään vie auton korjauskulujani sen myyjälle, vaan itse minä sen maksan.

        Rekatuillekin pennuille saattaa tulla allergioita (ja varmasti on monella tullut), sekä sairauksia, jopa epilepsiaa eikä se välttämättä ole perninnöllistä. Mutta jos kasvattaja pimittää emän/isän terveystiedot, siitä voi ilmoittaa tietenkin skl.

        Minä olen maksattanut usean autoni korjauskuluja myyjällä. Suomessakin kun onneksi on olemassa kuluttajansuoja. Sitä sovelletaan niin auto- kuin koirakaupoissa tietyin edellytyksin. Kannattaa sinunkin tutustua aiheeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe