Tärkein kaikista käskyistä

Mark 12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
Mark 12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
Mark 12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
Mark 12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Ensimmäinen tarkoittaa myös suurin, tärkein, kts Novum sana 3869. Lue tämä ajatuksella sinäkin kolminaisuusopin kannattaja, niin selviää Jeesuksen omista sanoista, montako Jumalaa meillä on. Ja huomaa, että tämä on kaikista käskyistä TÄRKEIN.

14

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veli.vapaa

ja Häneen uskovana minä uskon Hänen todistavan kuten asia on. Tässä on myös Jeesuksen todistus, jossa Hän antaa kaiken kunnian ja tunnustuksen vain yksin Jumalalle. Huomatkaa, ettei Hän puhu itsestään, vaan yksin Jumalasta. Muita jumalia Hänen todistuksen mukaan ei ole, ja se on totuus.

Luuk. 18:19
      Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi JUMALA YKSIN.

• löyhäpää

Jeesus oli juutalainen. Ympärileikattu. Opiskeli mooseksenuskon kirjoja. Opiskeli Mooseksen lakikokoelmaa. Oli rabbi eli uskonkoulutettu. Maallikko ei voinut puhua synagogissa. Jeesus puhui. Saattoiko Jeesus puhua kolminaisopista ja jonka yksi "persoona" olisi ollut hän! Saattoiko Jeesus sanoa jumalakseen jotakin muuta kuin mooseksenuskon jumalan! Tiedämme Mooseksen lakien julmat säännöt harhaopista.

Mark. 12: 29. Herra on (Suomeksi Jahve tai Jehova) Jeesuksen jumala kiistattomasti. Jakeessa Jumala kirjoitettuna isolla alkukirjaimella on paljon myöhempi kristillis/teologinen yritys todistaa juutalaisten ja kristittyjen jumaluuksien samuus.
      Jahve on yksi ainoa ja jakautumaton henkiolento. Tämäkin kyllä on VT:n mukainen, mutta on muistettava Baabelin tornin jutun yhteydessä, että Jahvella on monia poikia ja että taivaassa oli monia jumalia. Jobin kirjassa Jahvella oli poika nimeltä Saatana.

Mark. 12:30. Ihmisen tärkein tehtävä on rakastaa Jahvea, kaikesta sielustaan. Tässä on sama kuin edellä, 2 jumaluuden ongelma.
      Tai jos Jumala-sanan kuuluukin olla isolla alkukirjaimella, niin silloin UT palvoo kahden uskonnon jumalaa.

Mark. 12: 31. Jae ei ole uskonnollinen. Jakeessa todetaan luonnollinen läheisten ihmisten kanssakäymismuoto. Voi sanoa, että jakeen sisältö ihmisten välisten suhteiden perustuslain parhain pykälä

• siltä, että kolminaisuusoppilaiset uskovat enemmän ei-uskovan Tuomaan sanoja "Minun Herrani ja minun Jumalani!" kuin Jeesuksen omia sanoja, että "meidän Jumalamme, Herra on YKSI AINOA".
      Kumpi mahtoi sanoa totuuden, ei-uskova vai Jeesus?
      Minä omasta puolestani uskon sen, mitä Jeesus Kristus itse sanoi tärkeimmäksi katsomassaan käskyssä.

• Jeesushan ei korjannut Tuomaan sanoja, vaan hyväksyi ne. Synnitön Jeesus ei olisi hyväksynyt valheellista lausuntoa. Näin ollen Jeesus hyväksyi Tuomaan sanat. Ja vakuttaapa vielä seuraavassa jakeessa Tuomaan uskontunnustuksen jälkeen Tuomaasta, että "sinä uskot", joten kyllä Tuomas tunnusti ja uskoi oikein. Minä puolestani uskon Jeesusta tässäkin kohden, kun Jeesuksen Jumaluus tunnustetaan.

• veli.vapaa
        juhani1965 kirjoitti:

Jeesushan ei korjannut Tuomaan sanoja, vaan hyväksyi ne. Synnitön Jeesus ei olisi hyväksynyt valheellista lausuntoa. Näin ollen Jeesus hyväksyi Tuomaan sanat. Ja vakuttaapa vielä seuraavassa jakeessa Tuomaan uskontunnustuksen jälkeen Tuomaasta, että "sinä uskot", joten kyllä Tuomas tunnusti ja uskoi oikein. Minä puolestani uskon Jeesusta tässäkin kohden, kun Jeesuksen Jumaluus tunnustetaan.

Juhanin väittämä on epäoleellinen koko todistuksessa, sillä Jeesus totesi Tuomaan olevan epäuskoinen. On parempi uskoa Jeesusta, koska Hän tiesi mitä puhui. Eikä Tuomas ollut hereillä silloinkaan, kun tämä tapahtui:

Joh.14.

2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
        3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        4 Ja mihin minä menen, TIEN SINNE TE TEIDÄTTE."
        5 TUOMAS sanoi hänelle: "Herra, ME EMME TEIDÄ, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
        6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Se oli inhimilisen ja vajavaisen ihmisten puhetta, ja se osoittaa, ettei Tuomas muutenkaan ollut uskova.

• Usko Toivonen
        veli.vapaa kirjoitti:

Juhanin väittämä on epäoleellinen koko todistuksessa, sillä Jeesus totesi Tuomaan olevan epäuskoinen. On parempi uskoa Jeesusta, koska Hän tiesi mitä puhui. Eikä Tuomas ollut hereillä silloinkaan, kun tämä tapahtui:

Joh.14.

2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
        3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        5 TUOMAS sanoi hänelle: "Herra, ME EMME TEIDÄ, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
        6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Se oli inhimilisen ja vajavaisen ihmisten puhetta, ja se osoittaa, ettei Tuomas muutenkaan ollut uskova.

Tuomas ei uskonut ruumiillisesti ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen.
        Ja niitä on paljon vielä tänäpäiväkin, jotka eivät usko Jeesukseen ruumiilliseen kuolleista nousemiseen.

24. Mutta Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.
        25. Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".

27. Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
        28. Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
        29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

Nyt Tuomas uskoi, koska hän näki lävistetyt kädet ja puhkaistun kyljen, joten hän uskoi jo sanoessaan:

"Minun Herrani ja minun Jumalani!"

• Usko Toivonen kirjoitti:

Ja niitä on paljon vielä tänäpäiväkin, jotka eivät usko Jeesukseen ruumiilliseen kuolleista nousemiseen.

24. Mutta Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.
        25. Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".

27. Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
        29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

Nyt Tuomas uskoi, koska hän näki lävistetyt kädet ja puhkaistun kyljen, joten hän uskoi jo sanoessaan:

Tuomaksen ei-uskomista arvioitaessa on mielestäni otettava huomioon se, miksi häntä sanottiin. Häntä sanottiin Didymukseksi. Sana on joissakin käännöksissä käännetty kaksoseksi. Sanan varsinainen merkitys on kuitenkin kaksinkertainen.

Missä Tuomaksen usko oli kaksinkertainen? Juuri siinä, kun hän sanoi "Minun Herrani ja minun Jumalani!" Hän uskoi, että Jeesus oli Jumala. Siis kaksinkertainen, yhtäaikaa Jeesus ja Jumala.
        Ja siksi hän oli ei-uskova, apistos kreikaksi. Pistos on uskova ja a merkitsee kielteisyyttä. Joten hän oli kielteisesti uskova, väärin uskova. Kyseisessä asiassa hän uskoi väärin. Jeesus ei ole Jumala, vaan Jumala on yksi ainoa niinkuin tärkein käsky sanoo.
        Nimet ovat raamatussa usein hyvin merkityksellisiä ja ne on otettava tulkinnoissa huomioon.

Olennaisinta on kuitenkin se, mitä Jeesus itse sanoi kertoessaan tärkeimmästä käskystä. Jumala on yksi ainoa.

• Usko Toivonen kirjoitti:

Siinä olet tietenkin oikeassa, että oli kyse Tuomaksen uskosta Jeesuksen ylösnousemukseen. Ja sitä koskien Jeesus sanoi ”Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
        Autuaita ovat, ne jotka uskovat koskematta ja näkemättäkin Jeesuksen ylösnousemukseen, niinkuin me uskovat teemme.

Tuomaksen sanat "Minun Herrani ja minun Jumalani!" ovatkin tavallaan Tuomaan tekemä välihuomautus Jeesukselle ja siihen ei Jeesus sanonut mitään. Hän jatkoi kertomalla ylösnousemusasiasta tämän välihuomautuksen jälkeenkin, siitähän hän oli puhunut ennen välihuomautustakin. Eli Jeesus toteaa, että nyt uskot ylösnousemukseen, kun näit minut. Mutta ei hän mitenkään kommentoi Tuomaan sanoja, eikä puhu hänen muista uskomuksistaan.

Näin olen tämän raamatunkohdan ymmärtänyt.

• Jeesus on Herra
        Jonah kirjoitti:

Tuomaksen ei-uskomista arvioitaessa on mielestäni otettava huomioon se, miksi häntä sanottiin. Häntä sanottiin Didymukseksi. Sana on joissakin käännöksissä käännetty kaksoseksi. Sanan varsinainen merkitys on kuitenkin kaksinkertainen.

Missä Tuomaksen usko oli kaksinkertainen? Juuri siinä, kun hän sanoi "Minun Herrani ja minun Jumalani!" Hän uskoi, että Jeesus oli Jumala. Siis kaksinkertainen, yhtäaikaa Jeesus ja Jumala.
        Ja siksi hän oli ei-uskova, apistos kreikaksi. Pistos on uskova ja a merkitsee kielteisyyttä. Joten hän oli kielteisesti uskova, väärin uskova. Kyseisessä asiassa hän uskoi väärin. Jeesus ei ole Jumala, vaan Jumala on yksi ainoa niinkuin tärkein käsky sanoo.
        Nimet ovat raamatussa usein hyvin merkityksellisiä ja ne on otettava tulkinnoissa huomioon.

Olennaisinta on kuitenkin se, mitä Jeesus itse sanoi kertoessaan tärkeimmästä käskystä. Jumala on yksi ainoa.

Mutta me tiedämme,että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen
        tunteaksemme sen Totisen;ja me olemme siinä Totisessa,Hänen Pojassansa,
        Jeesuksessa Kristuksessa.Hän on Totinen Junala ja Iankaikkinen elämä.1Joh.5:20

Silloin Hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.Luuk.24:45

• totesi oikein
        Jonah kirjoitti:

Siinä olet tietenkin oikeassa, että oli kyse Tuomaksen uskosta Jeesuksen ylösnousemukseen. Ja sitä koskien Jeesus sanoi ”Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
        Autuaita ovat, ne jotka uskovat koskematta ja näkemättäkin Jeesuksen ylösnousemukseen, niinkuin me uskovat teemme.

Tuomaksen sanat "Minun Herrani ja minun Jumalani!" ovatkin tavallaan Tuomaan tekemä välihuomautus Jeesukselle ja siihen ei Jeesus sanonut mitään. Hän jatkoi kertomalla ylösnousemusasiasta tämän välihuomautuksen jälkeenkin, siitähän hän oli puhunut ennen välihuomautustakin. Eli Jeesus toteaa, että nyt uskot ylösnousemukseen, kun näit minut. Mutta ei hän mitenkään kommentoi Tuomaan sanoja, eikä puhu hänen muista uskomuksistaan.

Näin olen tämän raamatunkohdan ymmärtänyt.

Jos jakeen sisältö ei aukea, on kyseessä tarkoituksenmukainen sekä kitukasvuisuuden tilaan jäänyt usko. Noilla sanoilla jokainen toteaisi edessään seisovasta henkilöstä.

Vertailuksi voisin ottaa miten sanoisin esittelytilanteessa: hän on vaimoni ja rakkaani. Tai matkoilla ollessa: kyllä, hän matkakumppanini ja vaimoni

• totesi oikein kirjoitti:

Jos jakeen sisältö ei aukea, on kyseessä tarkoituksenmukainen sekä kitukasvuisuuden tilaan jäänyt usko. Noilla sanoilla jokainen toteaisi edessään seisovasta henkilöstä.

Vertailuksi voisin ottaa miten sanoisin esittelytilanteessa: hän on vaimoni ja rakkaani. Tai matkoilla ollessa: kyllä, hän matkakumppanini ja vaimoni

Tarkoitushakuisesti kysyn nyt sinulta, mikä on tärkein kaikista käskyistä?
        Riippumatta siitä, missä tilassa uskosi on.

• veli.vapaa kirjoitti:

Joh.14.

Joh.20:28-29:"28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
        29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä USKOT. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

Jeesus nimenomaan sanoo,että Tuomas uskoo. Ja miten Tuomas uskoo? Hän uskoo, että Jeesus on hänen Herra ja Jumala. Ja Jeesus hyväksyy tämän. Jos Jeesus kutsuu jotain ihmistä uskovaksi, uskon kaikella kunnioituksella ennemmin Häntä kuin sinua velivapaa.
        Toisaalta ymmärrän että, Jeesuksen Jumaluuden kieltäminen tapahtuu ainostaan valehtelemalla, kuten tässä esimerkissä. Valhe vs. Jeesus, minulle heleppo valinta, valitsen Jeesuksen, silloin ei tarvi keksiä valheellisia todistuksia Raamatustakaan, onneksi.

• noudatatko

tätä rakkauden käskyä?

• benedi=siunattu

" Ensimmäinen on tämä: " Kuule Israel, Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa!

Israelilaisten Jumalahan oli Herra, yksi ainoa Jumala!
      Eihän hän, joka tuli omiensa tykö, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan ( Jeesus)
      olisi muutoin sanonut Moosekselle:
      " Niin mene nyt, minä lähetän sinut faraon tykö, ja vie minun kansani, israelilaiset, pois Egybtistä" 2 Moos 3: 10
      Mooses kuitenkin varovaisena miehenä halusi tietää, mitä hän israelilaisille kertoo, kun nämä kysyvät: "Kuka sinut lähetti luoksemme"?

" Ja hän sanoi vielä: " Sano israelilaisille näin: `M i n ä O l e n" lähetti minut teidän luoksenne" jae 14

Minä olen on ehjee, Jahve...ja Jeesus se ehti kertoa meille että : " Mooses on minusta kirjoittanut"

Ja se pitääkin paikkansa!! Jeesus on Jahve, Jehova, Israelilaisten Jumala,...kun heillä ei muuta Jumalaa ole annettu, kuin mikä annettu on ,Jumala, Jeesus Kristus, Poika!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      82
      4416
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3008
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      27
      2829
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2585
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2499
    6. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      112
      2238
    7. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      101
      2190
    8. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      638
      2068
    9. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      34
      2068
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1995
    Aihe