On mielenkiitoista lukea tänne tulevista opiskelijoista sekä pakolaisista kirjoitettuja tekstejä.
Herää kysymys että ovatko vastustajat syrjäytyneitä vai muuten vain ns vakiasiakkaita ? Suomessakin puhutaan koko elämän kestävästä opiskelusta, joten milloin saa olla jotakin uutta asiaa vastaan ?
Ihmisen elämässä on tapahtunut paljon muutoksia vuosikymmenien saatossa, esim vaikka sähkön tulo. Onko joku vieläkin vatstaan ja sanoo että päreillä tuli kyllä parempi valo jne jne ? Entä sitten autoistuminen ja hevosten poistuminen kaduilta ?
Jos kehitys on joillekkin liian vastenmielistä, niin ei sitä kannata itkeä koko loppuelämää !
Toisten elämässä jo vuodessa tapahtuu paljon uusia asioita ja harva se on autokoulussakaan montaa vuotta.
mitä on kehitys meillä ja muualla
21
350
Vastaukset
- nähty on
Näinhän se tuppaa olemaan. Täällä syrjässä on niin pitkään asunut syrjäytynyt kansa. On kovin vaikea ottaa vastaan uusia vaikutteita. Kuulin, että täältä poistui ns. veivattava puhelinkeskuskin vasta -70 luvun puolivälissä. Muualta jo -60 luvun alussa. Siis kehitys on ollut perin hidasta ja se näkyy kaikessa, erityisesti asennetasolla. Tämä aiheutta taloudellista ja inhimillistä ahdinkoa.
- motti
olen aivan samaa mieltä että jos jotakin uutta tai erilaista lieksassa halutaan,yritetään tai edes yritetään viedä asioita eteenpäin,niin kyllä tämä" känkkäränkkäpolvi"tekee varmasti kaikkensa että ei vaan mikään toteutuisi ja kaikki pitäis pysyä ennallaan niinkuin tähänkin asti,asioita niinkuin kehitystä joka on todella hidasta,toiset vastustaa toista ,toiset toista ,eikä missään oikein saada kompromissejä aikaan,mutta onneksi ei kaikki lieksalaiset tähän joukkoon kuulu vaan he haluavat mennä eteenpäin ja uskovat tulevaisuuteen ja kehitykseen, eivätkä katsele peruutuspeiliin
- sellaista elämä on
motti kirjoitti:
olen aivan samaa mieltä että jos jotakin uutta tai erilaista lieksassa halutaan,yritetään tai edes yritetään viedä asioita eteenpäin,niin kyllä tämä" känkkäränkkäpolvi"tekee varmasti kaikkensa että ei vaan mikään toteutuisi ja kaikki pitäis pysyä ennallaan niinkuin tähänkin asti,asioita niinkuin kehitystä joka on todella hidasta,toiset vastustaa toista ,toiset toista ,eikä missään oikein saada kompromissejä aikaan,mutta onneksi ei kaikki lieksalaiset tähän joukkoon kuulu vaan he haluavat mennä eteenpäin ja uskovat tulevaisuuteen ja kehitykseen, eivätkä katsele peruutuspeiliin
Erilaiset terapiatkin lähtevät siitä, ettei kannata liiaksi katsella peruustuspeiliin. Olisi kyettävä näkemään tulevaisuuteen. Ongittava mahdollisuudet ja pyrittävä järjestelmällisesti niitä kohti. Näitä tulevaisuuden näkijöitä Lieksa tarvitsee. Näkyjä pitää olla ja kehittää menetelmiä, joilla pyritään näkyjen suuntaan.
- meren rannalta
Tuossa lukiessani tekstiä hymähdin itselleni.Olen suht vanha mies,4 lapsen isä ja opettelen uudelleen kirjoittamaan.Menetin kolarissa osan hahmotuskyvystä luen joskus täysin väärin ja pahoittelen jos kirjaimet on väärässä järjestyksessä tai niitä uupuu.
Olen joskus käynyt teidän sivuillanne ja huomannut,että etelä-suomesta kirjoitellaan paljon.
Ovat varmaan sieltä lähtöisin luulen.Itselläni ei ole siteitä sinne(sukupohjalta,kaupalliselta kyllä),olen muuten utelias ja huomasin tämän sinun kirjoituksesi.Kerron sulle pari tarinaa.
Olen toiminut koko elämäni tavallaan palveluammatissa.Olen useampaan otteeseen pitänyt kauppaa pääkaupunki seudulla ja olen mukana tänäkin päivänä.
Tuossa n.30 vuotta sitte tuli Intian Delhistä kaveri Suomeen,oli ollut muissa tehtävissä eri maissa ennen tännetuloa.Halusi aloittaa kauppatoiminnan Helsingissä.
Voi ja voi sitä lupien saantia ja ennakkoluuloja aloittaessa.Kaveri sai Suomen kansalaisuuden,maksoi itsellensä eläkkeen,itse on 76 v, poika jatkaa.Autoin häntä alussa monissa asioissa,lähinnä kaupankäyntiin liittyvissä.Sain ikuisen ystävän Hänestä ja jos lähden käymään Delhissä Hän tulee lentokentälle vastaan.
On kesät Suomessa,talvet Intiassa.
Tänä päivänä kaveripiiri on laajentunut.Nyt ollaan kolme vuotta opeteltu esim.hintalappujen kirjoitusta Iranin kurdin kanssa.
Minulla on koira ja kävelen paljon sen kanssa tuonne merenrantaan ja luontopoluille.
Tuossa meillä on matkalla iso Espoolainen peruskoulu ja joskus nuo oppilaat haluavat tutustua koiraan.
Alussa somalit ja aasiasta tulleet suhtautuivat hyvin varovasti nyt ovat oppineet.
Se miksi otan tämä esille johtuu siitä,että nuo somali pojat,tytöt,venäläiset tai,muut tummaihoiset
osaavat puhua paremmin suomalaista kirjakieltä kuin minä.Meille on kasvamassa sukupolvi joka on syntynyt Suomessa,ovat Suomen kansalaisia,käyvät koulunsa täällä,tekevät työnsä täällä ja siinä ei ole mitään eriskummallista.
Ennakkoluulot on se ihmisen itsensä yksi pahimmista vastustajista.
Tietysti voisi ajatella,että minä asun rikkaassa Espoossa.Totuus on toinen on rikkaita ja köyhiä.Tavalliset eläkkeellä olevat vanhukset joutuu laskemaan kuun lopussa tarkkaan euronsa mihin laittaa ja tiedän tapauksia joissa loppukuussa ei ole ruokaa.
Eivätkä nuo maahan tulleet niin rikasta elämää vietä.Tuossa lähellä asuu kurdi perhe,toimeen tullakseen vaimo leipoo leipää myy torilla,mies ja poika käy muualla töissä.
Joku toi esiin,että joku pakolaisperhe oli saanut niin ja niin paljon rahaa.
Esitän kysymyksen "jos sinä maksat kuukaudessa 500-1000 e/kk asunnosta,lasket matkakulut ,ruokakulut jne, ei noista avustuksista jää euroja".
Ymmärrän Lieksalaisten keskustelun asiapohjalta olevassa taloudellisessa pohdinnassa,
mutta en ymmärrä huhupuhepohjaiselle keskustelulle tulevaa tilaa ja sisältä paistavaa ennakkoluuloa.- ilostunut
Voi miten ihana oli tarinasi. Toivottavasti mahdollisimman moni näille palstoille kirjoittava lukee juttusi. Siinä on sitä oikeaa asennetta ja lähimmäisen rakkautta. Mukavaa illanjatkoa Sinulle ja kiitos kun pelastit päiväni.
- Mies härmästä.
Kirjoitit kauniisti siitä, miten teillä siellä Espoossa menee ulkomaalaisten kanssa. mutta mutkia on monia. Ensiksi hieman taustatietoja. (http://www.helsinginuutiset.fi/Uutiset/Arkisto/2008/10/10/Helsinkilaisen-keskitulot-28333-euroa) Tästä on lähdettävä.
Espoo on vauras kaupunki. Sinne mahtuu paljon erilaisia tarinoita. Yksi oli sinun, "meren rannalta", kertomasi. Tarinat ovat tarinoita. Tosiasia on, ei Lieksaa ja Espoota voida verrata keskenään edes unissaan. Toisaalta on myönnettävä, että eivät kaikki vierasmaalaiset ole pakolaisia, vaan vapaasti Suomeen saapuneita kansalaisia. Voidaanhan ajatella, että Lieksaan saapuu "raharuhtinaita", jotka perustavat yrityksiä ja palkkaavat paljon Lieksalaisia yrityksiinsä. Jos näin on niin kyllä silloin kelpaa näitä vieriata vastaanottaa.
Tässäkin: "Tarinat ovat tarinoita".
Itse olen paljasjalkainen Uusmaalainen (Synt. U.L. Pyhäjärvi)
- B Rappu
Onkohan osalla vastutamisen syynä - kunnan pirstaloituminen ?
Kukaan ei tahdo olla enään mitään samaa mieltä ja siten kaikkien on itse hoidettava omatkin asiansa ?- meren rannalta
tuossa tänään asiakkaaksi tuli n.20 somali-neito.Puhui hyvin suomea ja oli erittäin ystävällisen tuntuinen.Etsi huoneeseensa kalustekelloa jossa olisi samat värit kuin suomen ja somalian lipuissa sininen ja valkoinen.
Harvoin asiakas aloittaa keskustelun anteeksi jos häiritsee.Itse en muista montakaan kertaa näin käyneen näiden kymmenien vuosien aikana,päinvastoin se oma paha-olo puretaan jus´siihen henkilöön johon sitä ei pitäisi purkaa.
Juttelin tovin tyttären kanssa ja sain hänestä erittäin positiivisen kuvan.
Tiedän kauppiaan joka ei tee yleensä kauppaa jos ihonväri on tumma ja luvallasi sanoen mies on muuteskin hyvin omituinen.
Mutta se pelko kaikkea uutta kohtaan.
Me ollaan tehty tietyt sopimukset ja niitä on noudatettava,oli jollakin väläys,että Helsingin pitäisi kantaa koko vastuu pakolaisista.
Ehkä näin olisi parempi,ihmisillä on täällä hivenen avarampi katse ympärillä olevaan.
- Mies härmästä.
Lieksa on syrjässä valtaväyliltä. huonona asiana pidän sitä, että esim. etelästä pohjoiseen menevä turistivirta menee Kolin kautta useimmiten. Keskustelin tästä erään kaverini kanssa ja hän tosiaankin sanoi, että ei ole tullut ajatelleeksi, että Lieksan kautta ajaisi, kun se on niin syrjässä.
Hyvää on teillä se, että olette säilyttäneet "luonnonkansan" perinteen. Tunnen Lieksasta muutamia ihmisiä. Eräältä heistä kysyin mitä mieltä on Pielisentien modernisoinnista, vastaus oli yksiselitteinen: "Ei! vie turhaan veromarkkoja". Tämä on ristiriidassa yrittäjien tahdon kanssa. Miten on mahdollista?
Kovin kirjoituksesi henki apaattisuutta ja melankoliaa. Ei asiat siellä Lieksassa ihan toivottomasti ole. Pakolaiskysymys on sikäli kinkkinen, että harva Suomen paikkakunnista, ottaessaan pakolaisia, tiedä mikä riesa, riemu tai muu haitta heissä sikiää. Kukaan ei juuri tiedä, mistä maasta ja minkäsortin sosialisteja he ovat. Tosiasia on, että paikkakunnalla, josa työttömyys on korkea, kasvattaa se eripuraa silloin, kun muunmaalainen vie työpaikan alta.
Mitä tulee Lieksan kehittämiseen, siinä olet oikeassa. Kehityksen täytyy mennä eteenpäin. Jossain se kehitys vain kulkee nopeammin. Suuret projektit maksavat. Tuosta Pielisen tien projektista olen kirjoitellutkin ja mielestäni se pitäisi toteuttaa. EU rahaahan siihen ilmeisestikkin saa, plus muu rahoitus. Lieksaa pitäisi kehittää vähitellen ja niin, että kokonaisuus pysyy hanskassa. Jos tehdään kertarysäyksellä jotain yksittäistä kohdetta, kärsii siitä jokin muu, yhtä tärkeä. Kehityksen myötä pitäisi myöskin työpaikkoja lisätä, mutta jos paikkakunta on takapajuinen, niin se ei kiinnosta yrittäjiä, puhumattakaan turismista, joka on Lieksan sijaintiin huomioiden erittäin hyvä. Painotatte liikaa Kolin "nyppylään", kun toisaalta ympäristössänne on katsottavaa yllin kyllin.
Jättäkää ne pakolaiset niille, jotka heitä pystyvät elättämään. Hullua puhua rasismista, kun kyseessä ei ole ihonväri eikä uskonto. Kun ei ole rahaa, niin millä pirulla ne sitten elätät?! Valtio antaa alun, lopusta huolehditte te, lieksalaiset. Eikä se ole mitään halpaa lystiä. Kun olette huolissanne eläkeläisistä, jotka sentään saavat eläkettä, millä tulla toimeen jotenkuten. Miten pystytte elättämään kansaa, jolla ei ole tuon taivaallista tuloa.
Itse asun tällä hetkellä Janakkalan vauraassa kunnassa, ei tännekään haluta "pakolaisia", niin miksi sitten Lieksaan haluttaisi pakolaisia elätettäviksi.
Kehittäkää Lieksaa ja kun olen palstalta lukenut, että olette kateellista kansaa, niin kysyn, mitä kadehditte??! On niitä kadehtioita täälläkin ja se on hyvin ikävä piirre ihmisessä. Pitäisi päinvastoin olla iloinen, jos jollakulla menee hyvin. Joten iloitkaa lieksalaiset, teillä on kaunis kaupunki ja ihana maaseutu.
Olen siellä monasti käynyt ja sinne haluan muuttaa, kuullakseni "alkuperäiskansan" mietteitä. Pidän Heikki Turusen tyylistä ja siitä, miten hän kuvaa Pohjois Karjalaa ja sen kansaa. Hyvää Pyhäinmiesten päivää.- meren rannalta
Voihan se olla näin,että olisi Lieksalle iso pala niellä täysin outoja ihmisiä ja kirjoituksesi kertoo niin myös
sinulle.
Olen kauppiasurani ohella edes-menneen veljeni kanssa tehnyt muutakin ja joutunut palkkaamaan työntekijöitä.
Meillä oli töissä pari kaveria susi-rajalta ja sitten oli pohjan maalta toisessa työssä,toisessa oli suomalaisia ja sitten maahan-muuttajia.
Ensinnäkin pohjanmaan pojille kun antoi työt,he tekivät sen ja hyvin.
Susirajan pojat laitoin puolenvuoden jälkeen koti-junaan.Enempi oli suun-soittoa kuin työntekoa.Tiedän,että on kovin sanottu.
Mitä tuohon toiseen projektiin tulee;
sanoisin suomalaisten kohdalla on se pelko,että aamusella tullaan kovassa krapulassa tai kännissä töihin
on muutama mies ollut joihin voi luottaa.Maahanmuuttajat ovat tähän päivään asti hoitaneet
yhtä tapausta lukuun-ottamatta työnsä hyvin.Se joka petti oli ranskasta kotoisin,nähtävästi äidin puolelta algeriasta.
Mutta tehköön Lieksa omat päätöksensä.
Minä lähden lenkille meren-rantaan.
Oikein Hyvää syksyn jatkoa sinulle ja muille. - Mies härmästä.
meren rannalta kirjoitti:
Voihan se olla näin,että olisi Lieksalle iso pala niellä täysin outoja ihmisiä ja kirjoituksesi kertoo niin myös
sinulle.
Olen kauppiasurani ohella edes-menneen veljeni kanssa tehnyt muutakin ja joutunut palkkaamaan työntekijöitä.
Meillä oli töissä pari kaveria susi-rajalta ja sitten oli pohjan maalta toisessa työssä,toisessa oli suomalaisia ja sitten maahan-muuttajia.
Ensinnäkin pohjanmaan pojille kun antoi työt,he tekivät sen ja hyvin.
Susirajan pojat laitoin puolenvuoden jälkeen koti-junaan.Enempi oli suun-soittoa kuin työntekoa.Tiedän,että on kovin sanottu.
Mitä tuohon toiseen projektiin tulee;
sanoisin suomalaisten kohdalla on se pelko,että aamusella tullaan kovassa krapulassa tai kännissä töihin
on muutama mies ollut joihin voi luottaa.Maahanmuuttajat ovat tähän päivään asti hoitaneet
yhtä tapausta lukuun-ottamatta työnsä hyvin.Se joka petti oli ranskasta kotoisin,nähtävästi äidin puolelta algeriasta.
Mutta tehköön Lieksa omat päätöksensä.
Minä lähden lenkille meren-rantaan.
Oikein Hyvää syksyn jatkoa sinulle ja muille.http://www.ylioppilaslehti.fi/2005/10/28/elina-hirvonen-elintasopakolaiset/
Uskon, että useammat ns. pakolaiset juoksevat paremman elintason perässä. Kun Helsingissä asuvan henkilön (lehtitiedon mukaan) kuukausitulot pitää olla, -elääkseen-, vähintään 3000€, niin maksatko hyvä nimim."meren rannalla" näille pakolaisille ko. palkkaa, vai ovatko he Suomen valtion kustantamina sinun töissäsi?
Hyvin usein on, että käy niinkuin niille Kiinalaisille "kivenhakkaajille", joille työnantaja maksoi palkkaa päivässä, joka muistaakseni oli n. yhden tunnin palkka suomessa.
Ilmeisesti kysymyksessä on siellä Helsingin seudulla, että pakolaiset työllistetään niin, että työnantaja maksaa ns. nimellispalkan ja valtio eli me, kustannamme suuremman osan heidän elinkustannuksistaan.
Toisin sanoen, tästä hyötyvät eniten pakolaisia työllistävät tahot ja valtio kustantaa heidän elantonsa, mm:ssa asumismuodossa. Onko näin?
Mitä tulee Lieksan kansalaisten suhtautumisesta vierasmaalaisiin elin ns. "elintasopakolaisiin". Onhan järkyttävää, että kunta, joka kierii rahapulassaan asuttaisi pakolaisia, joiden kielitaito sillähetkellä on heikko. Kysynkin nimim. "meren rannalla": Neuvoppa mikä on se "viisastenkivi" jolla nämä pakolaiset työllisetään niin, että he itse kustantavat elämänsä, paikkakunnalla, missä vanhusten osuus on huomattavan suuri, etelän elintasokuntiin verrattuna. Työttömyys on suuri. Veroäyri on nousussa. jne. Ymmärrätkö, hyvä nimim. "meren rannalla", että nämä "pakolaiset" mitä sitten lienevätkin, eivät ole toivottuja henkilöitä minnekään kuntaan, missä työttömyys ja olosuhteet ovat aivan muuta kuin rikkaissa kaupungeissa, kuten Helsinki, Espoo ja Vantaa. Valtio maksaa korvauksia 3v. jonka jälkeen ne ovat pakolaiset on kunkin vastaanottajan itse hoidettava.
Jos pers`aukinen ottaa toisen "pa" elätettäväkseen, ei siinä ole mitään mieltä.
Nykyään kait pakolaiset ovat työantajille "ilmaista" työvoimaa, maksammehan me työllistetyt ja eläkeläiset nämä pakolaisten asumiset omasta pussistmme, ei kaun ole yrittäjä, jos kustantaa työntekijän, joka ei osaa kieltä ja hyvin usein on myös ammattitaidoton.
Valitettavasti, hyvä nimim. "meren rannalla", tunnen nämä puitteet. Pakolaisia ei Suomeen "tuotaisi" jos heille maksettaisi kunnon palkka työnantajan toimesta. Kun Suomen valtio, eli me, kustanamme suuremmalta osin heidän elantonsa ja hyödyn nostaa työnantaja. En vielä ole tavannut sellaista työantajaa, joka hyväntahtoisuudessaan kustantaa opetuksen työhön ja hankkii myös kielitaidon pakolaiselle, sekä maksaa saman palkan heille kuin suomalaisellekkin.
Miksi Lieksan tapainen kaupunki ottaa pakolaisia elätettäväkseen, kun monissa muissa -rikkaimmissa- kunnissa se on evätty. En ole rasisti, mutta senverran älykäs, että tiedän missä mennään. Ei Lieksa ole Helsinki, katsokaa veroäyrikeräytymisestä, se kertoo paljon. - meren rannalta
Mies härmästä. kirjoitti:
http://www.ylioppilaslehti.fi/2005/10/28/elina-hirvonen-elintasopakolaiset/
Uskon, että useammat ns. pakolaiset juoksevat paremman elintason perässä. Kun Helsingissä asuvan henkilön (lehtitiedon mukaan) kuukausitulot pitää olla, -elääkseen-, vähintään 3000€, niin maksatko hyvä nimim."meren rannalla" näille pakolaisille ko. palkkaa, vai ovatko he Suomen valtion kustantamina sinun töissäsi?
Hyvin usein on, että käy niinkuin niille Kiinalaisille "kivenhakkaajille", joille työnantaja maksoi palkkaa päivässä, joka muistaakseni oli n. yhden tunnin palkka suomessa.
Ilmeisesti kysymyksessä on siellä Helsingin seudulla, että pakolaiset työllistetään niin, että työnantaja maksaa ns. nimellispalkan ja valtio eli me, kustannamme suuremman osan heidän elinkustannuksistaan.
Toisin sanoen, tästä hyötyvät eniten pakolaisia työllistävät tahot ja valtio kustantaa heidän elantonsa, mm:ssa asumismuodossa. Onko näin?
Mitä tulee Lieksan kansalaisten suhtautumisesta vierasmaalaisiin elin ns. "elintasopakolaisiin". Onhan järkyttävää, että kunta, joka kierii rahapulassaan asuttaisi pakolaisia, joiden kielitaito sillähetkellä on heikko. Kysynkin nimim. "meren rannalla": Neuvoppa mikä on se "viisastenkivi" jolla nämä pakolaiset työllisetään niin, että he itse kustantavat elämänsä, paikkakunnalla, missä vanhusten osuus on huomattavan suuri, etelän elintasokuntiin verrattuna. Työttömyys on suuri. Veroäyri on nousussa. jne. Ymmärrätkö, hyvä nimim. "meren rannalla", että nämä "pakolaiset" mitä sitten lienevätkin, eivät ole toivottuja henkilöitä minnekään kuntaan, missä työttömyys ja olosuhteet ovat aivan muuta kuin rikkaissa kaupungeissa, kuten Helsinki, Espoo ja Vantaa. Valtio maksaa korvauksia 3v. jonka jälkeen ne ovat pakolaiset on kunkin vastaanottajan itse hoidettava.
Jos pers`aukinen ottaa toisen "pa" elätettäväkseen, ei siinä ole mitään mieltä.
Nykyään kait pakolaiset ovat työantajille "ilmaista" työvoimaa, maksammehan me työllistetyt ja eläkeläiset nämä pakolaisten asumiset omasta pussistmme, ei kaun ole yrittäjä, jos kustantaa työntekijän, joka ei osaa kieltä ja hyvin usein on myös ammattitaidoton.
Valitettavasti, hyvä nimim. "meren rannalla", tunnen nämä puitteet. Pakolaisia ei Suomeen "tuotaisi" jos heille maksettaisi kunnon palkka työnantajan toimesta. Kun Suomen valtio, eli me, kustanamme suuremmalta osin heidän elantonsa ja hyödyn nostaa työnantaja. En vielä ole tavannut sellaista työantajaa, joka hyväntahtoisuudessaan kustantaa opetuksen työhön ja hankkii myös kielitaidon pakolaiselle, sekä maksaa saman palkan heille kuin suomalaisellekkin.
Miksi Lieksan tapainen kaupunki ottaa pakolaisia elätettäväkseen, kun monissa muissa -rikkaimmissa- kunnissa se on evätty. En ole rasisti, mutta senverran älykäs, että tiedän missä mennään. Ei Lieksa ole Helsinki, katsokaa veroäyrikeräytymisestä, se kertoo paljon.en tiedä mistä lienet temmassut tuon 3000e/kk.Tuntuu suurelta. Voidaan tietysti jossitella ja käydä keskustelua moneltakin kantilta.
Varmaankin tehdään erilaisia järjestelyjä työntekijöiden suhteen esim. työntekijät tulevat joihinkin firmoihin Virolaisten firmojen kautta ja Eu myötä myös muualta.
Meillä oli joissakin töissä ns.ennakkovero miehiä keikkahommissa,vaadimme jokaiselta alle 3kk/olevan verotodistuksen.Se takaa sen,että jotakin on maksettu.
Se millä tavalla Suomeen tulee tänä päivänä esim.Intialaisia kauppiaita on toisenlainen systeemi.
Harvoin hakevat mitään avustuksia vaan alku-rahoitus tulee maahantuontiyritykset.Ovat yleensä jonkinmoisia sukulaisia.
Se millä tavalla esim. autan Iranin kurdia,josta mainitsin Hän on yksityinen yrittäjä elättää itsensä
minun osuus on antaa neuvoja ja opettaa kirjottamaan esim."hintalappuja,tai mitä lupia tarvitaan esim.elintarvikekaupassa.
Mainitsen tästä kurdista sen verran vaimo,poika ja tytär ovat muissa töissä ja perhe hakee toimeentulonsa muualta kuin sos.luukulta.
Silloin-kun aloitin ensimmäisen kerran ulkolaisten kanssa möin itseni firmaan ja heidän palkkansa maksoi
Helsinkiläiset yrittäjät.Voi olla vaikea ymmärtää kaupallisella puolella myyn tavaraa,teen ulkolaisten kanssa yhteistyötä,tuossa toisessa hommassa myyn itselleni hankkiman ammatti taidon firman palvelukseen.Ja,että menisi vielä hankalammaksi palkkaan ja irti sanon työntekijöitä toisten laskuun.
Olen luonteeltani kiltti,ammatti hommissa armoton.
Mutta sanoitko,että asut Hämeenlinnan vieressä.Eikö Lammilla riittänyt pakolaispolitiikan teko.
Olen reissun päällä muutaman viikon.Katsotaan ja palataan sitten asiaan.
- töitä töitä töitä
Eiköhän kaikien takana ole kuitenkin kunnon kotoutuminen ! Myös Liekesassa ?
Heti tekemisiin tavallaisten ihmisten eikä minkään " tanttojen ", sillä he kyllä hoivaavat tarpeen tullen - mutta nauttivat samalla " tasa-arvosta " jollaista ei ole muualla kuin Suomessa.
Miehet miesten hommiin ja jollekkin palkkaa siitä seurannasta että myös tekevät töitä elantonsa eteen !- Suber&Hyber
Mies härmästä olitpa kuka tahansa niin puhut asiaa.Kiitosta sinulle että jaksat ottaa kantaa meidän puolesta.Ketjun aloittajalle.Taatusti ei kukaan ole järkevää edistystä vastaan.Työ loppuu tulevaisuudessa
täysin jopa opettajat,taxi kuskit,lääkärit,hoitajat kaikki fyysiset työt häviää automaatioon joten alappa keksiä lapsillesi jotain työtä jo ennakkoon. - Kääntäjänäkö
Suber&Hyber kirjoitti:
Mies härmästä olitpa kuka tahansa niin puhut asiaa.Kiitosta sinulle että jaksat ottaa kantaa meidän puolesta.Ketjun aloittajalle.Taatusti ei kukaan ole järkevää edistystä vastaan.Työ loppuu tulevaisuudessa
täysin jopa opettajat,taxi kuskit,lääkärit,hoitajat kaikki fyysiset työt häviää automaatioon joten alappa keksiä lapsillesi jotain työtä jo ennakkoon.Eikö tietokoneet tuoneet ns etätyöt ?
- Mies härmästä.
Suber&Hyber kirjoitti:
täysin jopa opettajat,taxi kuskit,lääkärit,hoitajat kaikki fyysiset työt häviää automaatioon joten alappa keksiä lapsillesi jotain työtä jo ennakkoon.http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009110510540832_uu.shtml
Kiitos nimim. "Suber&Hyber". Minulle on "punainen aate" tuo pakolaisten hyssyttely. Tänään Iltalehdessä on kirjoitus ko. pakolaisten asuttamisesta ja valtion avusta kunnille.
Tuo nimim. "meren rannalla" on oiva esimerkki siitä, miten työnantajat hyssyttelevät pakolaisia. Voinen sanoa, että eivät he (työnantajat) mitään laupeustyöntekijöitä ole.
Lammi, josta ko nimim. vihjaisi, on esimerkki siitä, miten käy, kun pieneen kuntaan uputetaan vierasperäistä kansaa. Siellä puukot ja puntarit heiluivat.
Mutta toivotaan parasta, myöskin Lieksan suhteen. Mies härmästä. kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009110510540832_uu.shtml
Kiitos nimim. "Suber&Hyber". Minulle on "punainen aate" tuo pakolaisten hyssyttely. Tänään Iltalehdessä on kirjoitus ko. pakolaisten asuttamisesta ja valtion avusta kunnille.
Tuo nimim. "meren rannalla" on oiva esimerkki siitä, miten työnantajat hyssyttelevät pakolaisia. Voinen sanoa, että eivät he (työnantajat) mitään laupeustyöntekijöitä ole.
Lammi, josta ko nimim. vihjaisi, on esimerkki siitä, miten käy, kun pieneen kuntaan uputetaan vierasperäistä kansaa. Siellä puukot ja puntarit heiluivat.
Mutta toivotaan parasta, myöskin Lieksan suhteen.Valtuutettu oli sanonut,että pohjanmaalla? mutta nyt sitten täällä kirjoitetaan,että Lammilla lammi on hämeessä eikä härmässä sen verran olen kiertänyt Suomea ja käynyt noissa pitäjissä.Joskus sanottiin lahden olevan "cigago" ja Lammi on siinä vieressä. Mutta onko sitten todenperää ketkä heiluivat ja miten pyydän yksityiskohtaista tietoa.
Mitä sitten tulee merenrantaan siellä oli aivan eri kysymys,eli kylläkin vieraperäisiä ja siellä oli kysymys miltei ihmiskaupasta jossa näitä työntekijöitä käytettiin työssä häikäilemättömästi hyväksi josta olen lukenut.MK- Aitoon
markkukorpinen kirjoitti:
Valtuutettu oli sanonut,että pohjanmaalla? mutta nyt sitten täällä kirjoitetaan,että Lammilla lammi on hämeessä eikä härmässä sen verran olen kiertänyt Suomea ja käynyt noissa pitäjissä.Joskus sanottiin lahden olevan "cigago" ja Lammi on siinä vieressä. Mutta onko sitten todenperää ketkä heiluivat ja miten pyydän yksityiskohtaista tietoa.
Mitä sitten tulee merenrantaan siellä oli aivan eri kysymys,eli kylläkin vieraperäisiä ja siellä oli kysymys miltei ihmiskaupasta jossa näitä työntekijöitä käytettiin työssä häikäilemättömästi hyväksi josta olen lukenut.MKPakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaan ehdotetun määrärahan vähentäminen
Eduskunnalle
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden kustannuksia korvataan liian avokätisesti verrattuna kotimaan kansalaisten välttämättömän tuen tarpeeseen. Tämän hemmottelun on loputtava, koska juuri tämä johtaa siihen, että pakolaiset eivät koskaan edes halua ryhtyä työhön.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta vähentää valtion vuoden 2000 talousarvion momentilta 34.07.21 16 300 000 markkaa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden valtion vastaanottotoiminnan kuluista.
Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 1999
Sulo Aittoniemi /alk - vastikkeellista apua
Aitoon kirjoitti:
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaan ehdotetun määrärahan vähentäminen
Eduskunnalle
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden kustannuksia korvataan liian avokätisesti verrattuna kotimaan kansalaisten välttämättömän tuen tarpeeseen. Tämän hemmottelun on loputtava, koska juuri tämä johtaa siihen, että pakolaiset eivät koskaan edes halua ryhtyä työhön.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta vähentää valtion vuoden 2000 talousarvion momentilta 34.07.21 16 300 000 markkaa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden valtion vastaanottotoiminnan kuluista.
Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 1999
Sulo Aittoniemi /alkPakolaisille on annettava oppimisen tarkoitettu henkilökohtainen lupa ja sekin määräaikainen esim 3vuotta. Jos ei opi koko aikana mitään niin silloin voidaan palauttaa omiensa pariin !
- Mies "Hämeestä".
markkukorpinen kirjoitti:
Valtuutettu oli sanonut,että pohjanmaalla? mutta nyt sitten täällä kirjoitetaan,että Lammilla lammi on hämeessä eikä härmässä sen verran olen kiertänyt Suomea ja käynyt noissa pitäjissä.Joskus sanottiin lahden olevan "cigago" ja Lammi on siinä vieressä. Mutta onko sitten todenperää ketkä heiluivat ja miten pyydän yksityiskohtaista tietoa.
Mitä sitten tulee merenrantaan siellä oli aivan eri kysymys,eli kylläkin vieraperäisiä ja siellä oli kysymys miltei ihmiskaupasta jossa näitä työntekijöitä käytettiin työssä häikäilemättömästi hyväksi josta olen lukenut.MKTuo nimierkkinim "Mies härmästä" on yleinen iskulause, kun puhutaan "junkkareista. Pitäisikö muuttaa "Mies hämeestä" sopisi paremmin kuvioon. Lammihan on ihan tuossa nurkantakana, joten tunnen hivenen Lammilaisuutta. Tämä Lammilaisten ja "pakolaisten väliset kärhämät ovat luettavissa mm:ssa "Hämeen Sanomista".
Lahti tosiaankin oli joskus -60 luvulla rikostilaston kärjessä. Josta se nimi: 2Suomen Chicago" syntyi.
Myös sanonta "Mies Chicagosta" oli silloin ajankohtainen jos halusi hieman korostaa "pahuuttaan" vastustajalle. Kuten minunkin nimimerkkini "Mies härmästä", on tällainen "huuli".
Lammin kysymyksessä oli miesten mustasukkaisuus, vierasperää olevien miesten liehakoidessa paikkakuntalaisten naisten kanssa. Mitäpä muutakaan tekemistä näillä "piruparoilla" olisi ollut.
Helsingissä -60 luvun alussa oli paljon ns. siirtotyöläisiä, jotka olivat silloin, nyt vastaavia pakolaisia, edellytyksellä, että saivat jonkinlaista palkkaa työstään, joka ei aivan ollut "hoivatyötä", vaan raskasta
lapiotyötä ja vastaavaa.
Näin meitä viedään hyvä Markku. Pakolaisten kohdalla pitää muistaa, että Valtio "pakottaa"ottamaan näitä pakolaisia, mutta kuka maksaa heidän elantonsa senjälkeeen. Lieksalaiset päättäjät olko niin hirveän likinäköisiä asian suhteen. Voi tulla "itku pitkästä ilosta".
Toteaa "Mies Härmästä.". - <
Mies "Hämeestä". kirjoitti:
Tuo nimierkkinim "Mies härmästä" on yleinen iskulause, kun puhutaan "junkkareista. Pitäisikö muuttaa "Mies hämeestä" sopisi paremmin kuvioon. Lammihan on ihan tuossa nurkantakana, joten tunnen hivenen Lammilaisuutta. Tämä Lammilaisten ja "pakolaisten väliset kärhämät ovat luettavissa mm:ssa "Hämeen Sanomista".
Lahti tosiaankin oli joskus -60 luvulla rikostilaston kärjessä. Josta se nimi: 2Suomen Chicago" syntyi.
Myös sanonta "Mies Chicagosta" oli silloin ajankohtainen jos halusi hieman korostaa "pahuuttaan" vastustajalle. Kuten minunkin nimimerkkini "Mies härmästä", on tällainen "huuli".
Lammin kysymyksessä oli miesten mustasukkaisuus, vierasperää olevien miesten liehakoidessa paikkakuntalaisten naisten kanssa. Mitäpä muutakaan tekemistä näillä "piruparoilla" olisi ollut.
Helsingissä -60 luvun alussa oli paljon ns. siirtotyöläisiä, jotka olivat silloin, nyt vastaavia pakolaisia, edellytyksellä, että saivat jonkinlaista palkkaa työstään, joka ei aivan ollut "hoivatyötä", vaan raskasta
lapiotyötä ja vastaavaa.
Näin meitä viedään hyvä Markku. Pakolaisten kohdalla pitää muistaa, että Valtio "pakottaa"ottamaan näitä pakolaisia, mutta kuka maksaa heidän elantonsa senjälkeeen. Lieksalaiset päättäjät olko niin hirveän likinäköisiä asian suhteen. Voi tulla "itku pitkästä ilosta".
Toteaa "Mies Härmästä.".Lieksassa on onneton historia, siellä oli itsenäistymisen aikaan liikaa "Sarkaisia Pussihousuja?!" Se näkyy tänäkin päivänä, sairaina kommenteina!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6252389Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,291187- 1091138
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki101026- 93925
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101875Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?93795Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759- 64741
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e229653