Millaista turvotusta vajaatoiminta aiheuttaa?

Pömpelö

Mulla on alkavaa vajaatoimintaa(tai arvoja seuraillaan) Luomet, sormet ja jalat on hiukan turvoksissa. Mutta maha on valtavan turvoksissa? Aamulla aivan normaali, mutta heti kun jotain syön turpoaa paljon. Aina vatsa turpoillut, mutta yleensä illalla, ei heti aamusta. Olen kokeillut maidotonta ruokavaliota, mutta ei auta. Vähentänyt vaaleita jauhoja jne. mutta ei auta. Joten en nyt usko, että ruokavaliossa vikaa. Painoa on tullut 3 kg lisää, vaikka aloitin himo kuntoilun.(kaikki ei voi muuttua lihakseksi) Rinnat ovat kasvaneet(jee jee) Vatsalihaksia treenaan paljon ja vatsa on aamulla ihan timmi, mutta syötyäni turpoaa. Aiheuttaako kilpirauhanen vatsan valtaisaa turvotusta?

15

10499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J

      mulla vajis todettu kk sitten ja vatsan järkyttävä turpoaminen ollu oireena, vaikka en syö valkosia jauhoja, sokeria, lisäaineita,´vaan yksinkertaista perusruokaa... Saattaa vaan yhtäkkiä turvota ihan ku oisin raskaana ja sit on vaikea hengittää... Muuten olen laiha..

      • Pömpelö

        Sanoiko lääkäri sinulle, että voimakas vatsan turvotus kuuluu kilpirauhasen vajaatoimintaan? Itsekkin olen kuin raskaana.


      • J
        Pömpelö kirjoitti:

        Sanoiko lääkäri sinulle, että voimakas vatsan turvotus kuuluu kilpirauhasen vajaatoimintaan? Itsekkin olen kuin raskaana.

        En maininnut asiasta lääkärille, mutta en näe muutakaan syytä. Kävin ennen kilpparia vatsan takia lääkärissä ja otettii perusverenkuvat ja tunnusteltiin, mutta lääkäri ei löytänyt mitään syytä tälle... Mutta turvottaahan vajis esim kasvojakin joten miksi ei vatsaakin?


      • J
        J kirjoitti:

        En maininnut asiasta lääkärille, mutta en näe muutakaan syytä. Kävin ennen kilpparia vatsan takia lääkärissä ja otettii perusverenkuvat ja tunnusteltiin, mutta lääkäri ei löytänyt mitään syytä tälle... Mutta turvottaahan vajis esim kasvojakin joten miksi ei vatsaakin?

        Ja mitä tarkoittaa arvojen "seuraaminen"? Että minkälaiset arvot sinulla on? Itselläni ollu omituista kremppaa 6 vuotta ja viime vuoden oli koko ajan huono olo ja ihme vaivoja. Kesällä menin niin huonoon kuntoon (iski niin suuri aivosumu ja väsymys), etten ole voinyt sen jälkeen vielä palata työelämään. Minun tsh oli 5, 2 ja t4v 12, ei vasta-aineita (joita ei löydy lähes kaikilta). Lääkäri sanoi että tarkkaillaan, kun ei ole niin pahasti viitteiden yli eikä vasta-aineita. Sanoin, että no en voi käydä töissä ja hän kohautteli olkia., Menin yksityiselle sisätautilääkärille joka määräsi thyroxin 0,1mg. Nyt syöny kohta 2 kk eikä olo vieläkää´b hyvä. Itse en ainakaan odottelisi ja vaatisin vasta-aineet, jos oireita. Ettei mee tähän tilaan mitä mulla :/ Tsemppiä :)


      • Pömpelö
        J kirjoitti:

        Ja mitä tarkoittaa arvojen "seuraaminen"? Että minkälaiset arvot sinulla on? Itselläni ollu omituista kremppaa 6 vuotta ja viime vuoden oli koko ajan huono olo ja ihme vaivoja. Kesällä menin niin huonoon kuntoon (iski niin suuri aivosumu ja väsymys), etten ole voinyt sen jälkeen vielä palata työelämään. Minun tsh oli 5, 2 ja t4v 12, ei vasta-aineita (joita ei löydy lähes kaikilta). Lääkäri sanoi että tarkkaillaan, kun ei ole niin pahasti viitteiden yli eikä vasta-aineita. Sanoin, että no en voi käydä töissä ja hän kohautteli olkia., Menin yksityiselle sisätautilääkärille joka määräsi thyroxin 0,1mg. Nyt syöny kohta 2 kk eikä olo vieläkää´b hyvä. Itse en ainakaan odottelisi ja vaatisin vasta-aineet, jos oireita. Ettei mee tähän tilaan mitä mulla :/ Tsemppiä :)

        oli viimeksi. TSH 2,2 ja T4V 11,4. Ilmeisesti kun tuo TSH on noinkin hyvä, arvoja tyydytään seuraamaan. Väsymys on kyllä valtaisaa, mutta lääkäri ei välitä.


      • *J
        Pömpelö kirjoitti:

        oli viimeksi. TSH 2,2 ja T4V 11,4. Ilmeisesti kun tuo TSH on noinkin hyvä, arvoja tyydytään seuraamaan. Väsymys on kyllä valtaisaa, mutta lääkäri ei välitä.

        sun t4v on tosi alhainen ja en ihmettele vaikka väsyttää, t4v llä on enemmän merkitystä kuin tolla tsh:lla. kannattaa kirjautua kilpirauhasfoorumille niin saat lisää tietoa :)


      • Anonyymi
        J kirjoitti:

        Ja mitä tarkoittaa arvojen "seuraaminen"? Että minkälaiset arvot sinulla on? Itselläni ollu omituista kremppaa 6 vuotta ja viime vuoden oli koko ajan huono olo ja ihme vaivoja. Kesällä menin niin huonoon kuntoon (iski niin suuri aivosumu ja väsymys), etten ole voinyt sen jälkeen vielä palata työelämään. Minun tsh oli 5, 2 ja t4v 12, ei vasta-aineita (joita ei löydy lähes kaikilta). Lääkäri sanoi että tarkkaillaan, kun ei ole niin pahasti viitteiden yli eikä vasta-aineita. Sanoin, että no en voi käydä töissä ja hän kohautteli olkia., Menin yksityiselle sisätautilääkärille joka määräsi thyroxin 0,1mg. Nyt syöny kohta 2 kk eikä olo vieläkää´b hyvä. Itse en ainakaan odottelisi ja vaatisin vasta-aineet, jos oireita. Ettei mee tähän tilaan mitä mulla :/ Tsemppiä :)

        Sun vaivojen takana ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, koska Thyroxin ei auta. Kahden kuukauden lääkekuuri olisi jo auttanut.


    • kokemusta...

      Minulla on ollut ihan sama ongelma! Vatsa turposi aina syömisen jälkeen. Sitten aloitin vähähiilarisen ruokavalion ja inhottava turvotus on helpottanut ihan selvästi. Enää ei oikeastaan turvota ollenkaan (paitsi silloin, kun sortuu hh-ruokaan, jolloin olen ihan "raskaana" :D).

      Olo on ruokavalion myötä parantunut ja kilojakin on lähtenyt tähän mennessä 19.

      • J

        itse en käytä valkosia jauhoja, sokeria, lisäaineita, toisin sanoen syön pääasiassa kasviksia ja kalaa ja yritän suosia luomua. Silti maha ol kun viimisillään :/ nyt alotetty kilpprailääkitys ja yks osa-alue ainakin vähemmän eli mahaa ei enää turvota niin suuremmin :)

        Mutta hiilihydraarttuen vähentämiseläl on paljon suotuisia vaikutksia ja useinhan vatsan turvotus laskee niitä välttämällä etenkin jos ei ole mitn perussairautta...


    • Anonyymi

      Vanha keskustelu mutta nostan.
      Onko kellään kilppari aiheuttanut ödeemaa?

      Itsellä reilusti nestettä keskikropassa ja kaulalla, kaikki otetut veriarvot ok, samoin ekg ja keuhköröntgenet. Ainoa mitä koskaan on häikkää ollut, on kilpparin autoimmuunitulehdus ja sen seurauksena kilppari rakenteeltaan poikkeava, suurentunut ja kystia. Arvot normaalit. Ja tällä hetkellä niin kovin toivon että kilppari olis tän takana koska muut vaihtoehdot pelottaa. Viipalekuvausta odotan.

      • Anonyymi

        Odota sitä viipalekuvausta!
        Kilppari on epätodennäköinen syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odota sitä viipalekuvausta!
        Kilppari on epätodennäköinen syy.

        Jos kilppari sittenkin olisi syynä, niin se syy olisi todennäköisesti hyvin epämiellyttävä. Kilpirauhasen syöpä ei ole poissuljettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kilppari sittenkin olisi syynä, niin se syy olisi todennäköisesti hyvin epämiellyttävä. Kilpirauhasen syöpä ei ole poissuljettu.

        Mutta noin yleisesti ödeema eli turvotus on vajaatoiminnassa tyypillinen oire. Usein sen näkee hyvin, kuten ketjun aloittaja kertoo, mutta koko kehossa sitä usein on.

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta noin yleisesti ödeema eli turvotus on vajaatoiminnassa tyypillinen oire. Usein sen näkee hyvin, kuten ketjun aloittaja kertoo, mutta koko kehossa sitä usein on.

        Hashimoto

        Ystävälläni on KR-vajaatoiminta. Hänellä on varsin voimakasta turvotusta: kasvot, kaula vatsa on tosi turvoksissa, jalat myös selvästi turvonneet. Kädet ja käsivarret vähiten. Ei saa painoa putoamaan, ei sitten millään. Ei vaikuta lihalta tai läskiltä vaan jonkinlaiselta vesipöhöltä.


      • Anonyymi

        Varsinaista ödeemaa ei ollutkaan, lähinnä jotain epämääräistä turvotusta mikä meni ohi, todennäköisesti ihan tästä liikkumattomuudesta kun viikko sotalla ollut kuumeessa ja normaalisti liikkeessä koko päivän. Nesteenpoistolääkkeillä sain kaulan turvotuksen pois mutta kivut vaan jatkuu ja kuume. Viipalekuvauksessa ei löytynyt mitään. Hieman turvonnut kainaloiden imusolmukkeet joten ne varalta ultrataan.
        Kaula oli siis aivan pökkylä ja edelleen soliskuopat turvonnut. Nesteenpoistolääkkeet jätin nyt pois ja katotaan nyt turpoaako uusiks. Viides viikko tosiaan tätä menossa ja alkaa kyllä ahdistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe