Ventolinen jälkeen yskänpuuskia?

12+1

Mulla on rasitusastmatutkimukset meneillään, ja aloitin pari päivää sitten pef-mittaukset avaavan lääkkeen (Ventoline diskus) kanssa. Puhallusarvot parani selvästi lääkkeen avulla, mutta nyt ongelmana on että tunti-pari lääkkeenoton jälkeen alan yskimään hurjasti. Lääkkeen ohjeessa mainitaan, että lääke saattaa aiheuttaa suun ja kurkun ärtymistä, mutta tämä tuntuu enemmän keuhkojen ärtymiseltä ja "kutinalta". Muuten en siis yski kuin flunssan tms. aikana. Voiko Ventoline olla turhan vahva lääke ei-astmaatikolle tai "pelkästä" rasitusastmasta kärsivälle?

Mulla on lekuriaika ensi viikolle jossa valittelen kyllä asiaa ja ajattelin kysäistä asiasta myös työterveyshoitajalta ennen sitä, mutta hänen vastauksensa tähän asti ovat olleet vähän niin ja näin.

5

4759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • giih

      Itelläni ei ole astmaa ja käytän buvetolia vain harvoin tarvittaessa. Kannattasi ottaa yhteyttä tutkimuksen järjestäjään. Onhan sitä muitakin avaavia jos ko tuotteesta tulee vaivaa.

    • yx-vaa

      Se on hyvä että tutkitaan nyt se astma, ja siihen kuuluu tuo Ventoline joka on avaava lääke.

      Se saattaa yskittää sen vuoksi kun se laajentaa keuhkoputkia ja lima ns.irtoaa keuhkorakkuloista.

      Lääke on turha säännölliseen käyttöön jos on rasitusastma eli se on tarkoitettu vain tarvittaessa, mutta nyt sinulla on tuo tutkimus kesken joten pitää vain kestää.
      Lääkäri on paras tähän asiaan vastaamaan sinulle ja voitkin kysyä toista avaavaa lääkettä tilalle tarvittaessa, ei se mitään jos on pari erilaista avaavaa kaapissa, siten löydät sen sinulle sopivan.

      Yskiminen on normaali reaktio kun ei ole astma päällä ja ottaa sitä avaavaa, niin on käynyt itsellänikin.

    • Astmavammainen

      Minulla yskittää monesti avaavan jälkeen jopa enemmän kuin itse astmakohtauksen aikana. Mutta usein minulla onkin tuon yskän mukana limaa ja paljon, joten ihan hyvä että se tulee keuhkoista ulos ärsyttämästä. Tuleeko sinulla yskiessä limaa?

      Tietenkin toinen mahdollisuus on, ettei tuo lääke sinulle yksinkertaisesti sovi, mutta onneksi noita avaavia on muitakin merkkejä olemassa :)

    • Anonyymi

      Yskä johtuu siitä, että ventoline ärsyttää kurkkua. Ei siitä, että se avaa.

      • Anonyymi

        Nyt kysymys: itsellä käytössä tällä hetkellä Buventol ja Bunesodid, Bunesodilla huomattavia sivuvaikutuksia jotka tuntuvat vaivaavan nyt juuri minua; ahdistuneisuus, lihaskouristukset,, vapina,unihäiriöitä ja motorista levottomuutta. Lisäksi toisesta käytössä olevasta verenpainelääkityksestä samoin sivuvaikutuksia sydämen sytkyttelyä ja vapinaa. Käytännössä helvetillinen olotila ollut lääkemuutosten johdosta useampi päivä.
        Onko Ventoline käytäjäystävällisempi? Vai onko siinäkin haittavaikutuksia?
        Nyt en kykene nukahtamaan lainkaan, happisaturaatio on laskenut 93 jostain syystä ja pelkään tajunnan menetystä nukkuessani eli happisaturaatio laskee alle tuonkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe