Minne menee Imatra?

Taas ulkopuolinen

Muutin pois Imatralta noin parikymmentä vuotta sitten. Silloin vielä oli porukat jotenkin järjissään ja meininki kaupungilla kohdallaan. Nyt kun olen tätä teidän keskustelupalstaanne lukenut, olen havainnut seuraavaa:

1) Aggressiot pinnassa: Palstalle kirjoittelevia vaaditaan kertomaan nimensä, kavereidenkin nimet ja se, paljonko nousee penkistä. Sitten ”lähdetään kattomaan”… Ei tällaista näe juuri muualla, ja hyvä niin.

2) Kaksijakoinen suhtautuminen venäläisiin: Yhtä aikaa toivotaan heistä pelastajaa bisneksille, mutta samaan aikaan toivotetaan sama sakki takaisin rajan taakse. Kyllä se vaan niin on, että rajakaupungilla ei ole varaa asiakkaitaan valikoida. Se pätee palveluihin ja kauppaan perustuviin liiketoimintoihin, mukaan lukien maa- ja kiinteistökaupat. Mitä olisi Imatra nykyään ilman venäläisiä?

3) Pienen kylän yksilöivä mollaaminen: Täälläkin porukka käsittelee jos ei nimeltä, niin tunnistettavin tunnuspiirtein paikallisia häiriköitä, poliitikkoja, julkisissa rooleissa toimivia henkilöitä ja niin edelleen. Sekin on varsin uniikkia ja todella häiritsevää luettavaa. "Tiedätsie Niskalta sen kaverin, joka mopolla ajelee jne jne".

4) Kaikenlaisen kulttuurielämän näivettymisestä iloitseminen: Jengi tuntuu olevan tyytyväinen, kun teatteria tai muuta häppeningiä ei ole enää varaa järjestää.

5) Ilkamointi paperiteollisuuden alasajolla: Saahan sitä olla paperimiehille kateellinen, mutta ei kai nyt sentään kukaan oikeasti toivo, että viimeisetkin tehtaat Imatralla suljettaisiin. Sehän olisi hulluutta.

6) Täydellinen positiivisen paikallisylpeyden puutos: Omia vähätellään, mutta muita kadehditaan. Eikö Imatralla ole mitään hyvää omaa tarjottavaa (älkää sanoko ”Imatrankoski”), josta aidosti tuntea ylpeyttä ja jolla olisi jotakin oikeaa merkitystä muillekin kuin imatralaisille. Siis vastaukseksi ei kelpaa kulloinenkin Imatran Inkeri.

7) Nurkkaan käpertyminen loppua odottaen. Tätä ei tarvinne selittää.

55

1750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Demis Roussos

Imatralla asustelee semmoset 28000 ihmistä joten en lähtis tekemään johtopäätoksiä ihan vaan tämän palstan perusteella.

• sittenkinjo

Penkistä nousee paljon. Täällä kannattaa ajaella munat molemmista päistä ja liittyä vapaaoteolijoihin. Sitten voi kyräillä keskenään ja iltaisin katella Rambolifmejä viedolta.

• joku vain...

Olen asunut täällä vasta muutaman kuukauden. Hieno kaupunki ja hienot maisemat. Ihmiset ovat olleet ihan mukavia, vaikka mietin tänne muuttoani pitkään. Luin vuosia tätä palstaa ja kuvittelin jengin heti sortavan tänne muuttajaa.

Paikkakunnalla on paljon tapahtumia, kun ajattelee tämän olevan pieni kaupunki asukasluvultaan. Keväällä kävin kaupungin järjestämillä luontoretkillä. Aivan mahtavia olivat maisemiltaan ja ihmisiltään. Olen käyttänyt vieraitani ja tuttujani myös ihailemassa Imatran kauneutta. Törmään lähes jatkuvasti paikallisiin, ikänsä täällä asuneisiin, eivät ole kulkeneet katsomassa Imatran luontoa.

Vuosikymmeniin en ole terveyspalveluja tarvinnut ja sen mitä tutut ovat kertoneet terveyskeskuksista, jouduin menemään sinne ennakkoasenteella. Sain hyvän palvelun eli sekin toimi. Onneksi lenkkeilystä johtuva rasitusvamma oli lyhytaikaista. Kirjasto on myös toiminut kohdallani, olen saanut sieltä hyvää palvelua. Uimahalli tuli myös testattua. Kävin sieltä uimassa myös Vuoksessa. Kaupoilla liikkuessa ihmiset ovat ystävällisiä, jopa hymyilevät. Kolmessa ravintolassa olen käynyt kuuntelemassa musiikkia, niissä sama meno kuin muissakin paikoissa.

Mitä huonoa on, on ajoteiden huono kunto. Koulujen supistaminen jne. Kyselin tuttavani lapselta kouluruokailusta, hän ainakin oli tyytyväinen. Kysyin siksi, koska Lappeenrannassa on sitä kouluruokailua supistettu niin, että jäin ihmettelemään miten lapsi jaksaa sellaisella ruualla koko päivän. Kun sen lämpimän ruuan pitäisi olla päivällä se tärkein ateria. Siinä kuuntelin taas ystäväni perheen poikaa sieltä suunnalta.

Työttömyyttä on joka kaupungissa ja kunnassa ja sehän tuo säästötoimia joka suuntaan kaupungin taholta.Osaavatko nykyiset päättäjät löytää ne oikeat kohteet. On tietenkin harmi, että hyvinä aikoina, rahat on "törsätty", mutta turha sen perään on itkeä.

Imatran historia on mielenkiintoista, osan näitä kuuluisia paikkoja jo käynyt katselemassa ja ensi kesänä jatkon paikallistuntemusta tällä tasolla. Eli yksinkertaisesti olen viihtynyt:)

• Olen kuullut moneltakin, kuinka huonoa palvelua Imatralta saa. Kun olen itse hakeutunnut niin terveydenhoitoon, kuin muihinkin, niin aina on palvelu pelannut. Olen itsekkin luonnossa kulkija, eli harrastan sitä koiran kanssa ja yksin. Monesti se joka asuu jossain on liian lähellä nähdäkseen kauneuden.

Mitä tulee taas noihin säästöihin kaupungin palveluissa.

On puhuttu arvoleslustelusta, mutta mitä se oikein on.

Se tarkoittaa keskustelua, jonka jälkeen pitäisi tehdä poliittisia päätöksiä.

Poliittisia päätöksiä ei taas ole pystytty tekemään tähän mennessä, eli mitä palveluita lopetetaan kokonaan.

Tämä taas johtuu pelosta, että seuraavissa vaaleissa tulee turpaan.

Imatran parasta ajatellen olisi paras, että keskustelu pidettäisiin suljettujen ovien takana ja ulos tultaisiin vasta, kun yhteisymmärrys on saavutettu.

Tiedän, että moni ajattelee, että eikö asioista uskalleta puhua julkisesti.

Jos näin olisi ollut, niin olisiko Imatra tässä tilanteessa.

Mitä tulee taas mainitsemaasi sanontaan, että hyvien aikojen verotulot hukattiin.

Se riippuu, miten sen ajattelee, sillä rahat käytettiin peruspalveluihin.

Raha virta oli nouseva ja silloin palveluita lisättiin.

Jos silloin olisi joku nähnyt kristallipallosta, että hyvien vuosien jälkeen tulevat huonot vuodet, niin näin jälkiviisaana voisi sanoa, että olisi pitännyt jättää jemmaan rahaa.

• mmmmmmmmmm!
        anssi.p kirjoitti:

Olen kuullut moneltakin, kuinka huonoa palvelua Imatralta saa. Kun olen itse hakeutunnut niin terveydenhoitoon, kuin muihinkin, niin aina on palvelu pelannut. Olen itsekkin luonnossa kulkija, eli harrastan sitä koiran kanssa ja yksin. Monesti se joka asuu jossain on liian lähellä nähdäkseen kauneuden.

Poliittisia päätöksiä ei taas ole pystytty tekemään tähän mennessä, eli mitä palveluita lopetetaan kokonaan.

Imatran parasta ajatellen olisi paras, että keskustelu pidettäisiin suljettujen ovien takana ja ulos tultaisiin vasta, kun yhteisymmärrys on saavutettu.

Mitä tulee taas mainitsemaasi sanontaan, että hyvien aikojen verotulot hukattiin.

Jos silloin olisi joku nähnyt kristallipallosta, että hyvien vuosien jälkeen tulevat huonot vuodet, niin näin jälkiviisaana voisi sanoa, että olisi pitännyt jättää jemmaan rahaa.

"Olen kuullut moneltakin, kuinka huonoa palvelua Imatralta saa. Kun olen itse hakeutunnut niin terveydenhoitoon, kuin muihinkin, niin aina on palvelu pelannut."

Viittaatko kommentillasi siihen että joku ei ole saanut huonoa palvelua esim. terveyskeskuksessa,kun sitä itse et ole sitä saanut. Puhuuko nyt kansalainen vai politiikko anssi.p. Ilmaan jää myös kysymys saisiko anssi.p yhtä hyvää palvelua jos ei olisi myös politikko .

Mielestäni valitukset esim. honkaharjun palvelusta ovat vähintäänkin asiallisia. Mutta palvelu ja hoito ovat eri asia. Voit saada hyvää hoitoa vaikka saisitkin huonoa palvelua. Yhtä kaikki,huonosta palvelusta jää paska maku suuhun ja saa helposti unohtamaan hyvän hoidon.

Imatra on hyvä paikka asua,jos omaat työpaikan. Valitettavasti se tuntuu olevan vain yhä harvempien etuoikeus. Nuorille imatra on lohduton pakka. Ei työtä,rajoittuneet koulutusmahdollisuudet,siis kaiken kaikkiaan lohduttomat tulevaisuuden näkymät.

Imatraa voisi nykyään verrata kulissi avioliittoon,ulkokuorta on pidetty kunnossa veroeuroin rakentamalla vaikka typeriä lika-altaita keskelle kaupunkia. Inkerin aukion koleera allas on suoraan sanoen typeryyden huippu. Kulissit ovat kyllä kunnossa vaikka kulissien takan asiat olisivat miten huonosti.

Kun katsoo imatraa kartalta huomaa hölmömpikin että mahdollisuuksia kyllä on luoda monipuolinen ja hyvin toimeentuleva kaupunki. Mutta jos kaupungin kehittäminen on sveton ja ruotsalaisen pekan varassa. Täytyy Lintuselle opettaa miten hän viimeisenä sammuttaa kaupungistamme valot. Sveto ja ruotsalainen kun ovat pohjattomia kaivoja ilman kantta.

• DaigaDuu..
        mmmmmmmmmm! kirjoitti:

"Olen kuullut moneltakin, kuinka huonoa palvelua Imatralta saa. Kun olen itse hakeutunnut niin terveydenhoitoon, kuin muihinkin, niin aina on palvelu pelannut."

Viittaatko kommentillasi siihen että joku ei ole saanut huonoa palvelua esim. terveyskeskuksessa,kun sitä itse et ole sitä saanut. Puhuuko nyt kansalainen vai politiikko anssi.p. Ilmaan jää myös kysymys saisiko anssi.p yhtä hyvää palvelua jos ei olisi myös politikko .

Mielestäni valitukset esim. honkaharjun palvelusta ovat vähintäänkin asiallisia. Mutta palvelu ja hoito ovat eri asia. Voit saada hyvää hoitoa vaikka saisitkin huonoa palvelua. Yhtä kaikki,huonosta palvelusta jää paska maku suuhun ja saa helposti unohtamaan hyvän hoidon.

Imatra on hyvä paikka asua,jos omaat työpaikan. Valitettavasti se tuntuu olevan vain yhä harvempien etuoikeus. Nuorille imatra on lohduton pakka. Ei työtä,rajoittuneet koulutusmahdollisuudet,siis kaiken kaikkiaan lohduttomat tulevaisuuden näkymät.

Imatraa voisi nykyään verrata kulissi avioliittoon,ulkokuorta on pidetty kunnossa veroeuroin rakentamalla vaikka typeriä lika-altaita keskelle kaupunkia. Inkerin aukion koleera allas on suoraan sanoen typeryyden huippu. Kulissit ovat kyllä kunnossa vaikka kulissien takan asiat olisivat miten huonosti.

Kun katsoo imatraa kartalta huomaa hölmömpikin että mahdollisuuksia kyllä on luoda monipuolinen ja hyvin toimeentuleva kaupunki. Mutta jos kaupungin kehittäminen on sveton ja ruotsalaisen pekan varassa. Täytyy Lintuselle opettaa miten hän viimeisenä sammuttaa kaupungistamme valot. Sveto ja ruotsalainen kun ovat pohjattomia kaivoja ilman kantta.

Just so !!!!!!!!!!

• Sveto Stop
        mmmmmmmmmm! kirjoitti:

Sevetoon menevistä Imatralaisten veronmaksajien rahoista kuulee kaupunkilegendaa, mutta takkoja lukuja en ole kuullut. Kuka laskisi aluksi kuinka paljon sinne on uponnut viimeisten 20 vuoden aikana rahnaa?

Nyt viimeistään Sveton rahoitus seis.

Imatra olisi varmaan saanut jo uuden jäähallin näillä Sveton rahoilla??

• mmm!
        Sveto Stop kirjoitti:

Sevetoon menevistä Imatralaisten veronmaksajien rahoista kuulee kaupunkilegendaa, mutta takkoja lukuja en ole kuullut. Kuka laskisi aluksi kuinka paljon sinne on uponnut viimeisten 20 vuoden aikana rahnaa?

Nyt viimeistään Sveton rahoitus seis.

Imatra olisi varmaan saanut jo uuden jäähallin näillä Sveton rahoilla??

kaupunki on käyttänyt rahaa vuosien saatossa kaikenlaisiin hankkeisiin sveton kanssa on varmaan lähes mahdotonta laskea. Eikä varmasti kukaan kaupungilla edes haluaisi sitä laskea. On suunniteltu,pidetty seminaareja,panostettu kaksoiskaupunki suunnitteluun,kutsuttu vierailulle,käyty vierailuilla jne,jne,jne.

Huimin suunnitelma lienee sveton jätevesien puhdistaminen suomen puolella. Jo lähtökohta oli älytön. Naapurivaltion jätteet olisi johdettu imatralla ja puhdistettu täällä. Mutta siitäkin lienee tehty alustavat suunnitelmat jotka eivät nekää ole ilmaisia.

• mmm! kirjoitti:

kaupunki on käyttänyt rahaa vuosien saatossa kaikenlaisiin hankkeisiin sveton kanssa on varmaan lähes mahdotonta laskea. Eikä varmasti kukaan kaupungilla edes haluaisi sitä laskea. On suunniteltu,pidetty seminaareja,panostettu kaksoiskaupunki suunnitteluun,kutsuttu vierailulle,käyty vierailuilla jne,jne,jne.

Huimin suunnitelma lienee sveton jätevesien puhdistaminen suomen puolella. Jo lähtökohta oli älytön. Naapurivaltion jätteet olisi johdettu imatralla ja puhdistettu täällä. Mutta siitäkin lienee tehty alustavat suunnitelmat jotka eivät nekää ole ilmaisia.

Kaupunki on joissakin projekteissa mukana.

Näihin projekteihin on saatu myös EU rahaa, mikä pitää muistaa myös.

Kun puhutaan kaupungista, niin se ei ole toiminnat, mitkä tehdään toimialojen kautta.

Se tarkoittaa konsernia, mihin kuuluvat koko konsernin eri osat.

Eli kehitysyhtiö ja muut.

Siksi kaikkien rahojen.mitä on käytetty Svetoon on mahdoton laskea.

Kun aikoinaan puhuttiin yhteisestä jätevedenpuhdistuksesta, niin muistaakseni kysymys oli, että Imatran jätevedet olisi puhdistettu Sveton paperitehtaan puhdistamossa.

Itse en muista, missä vaiheessa olisi puhuttu, että Sveton likavedet puhdistettaisiin Imatralla.

• mmmmmmmmmm! kirjoitti:

Kun menen johonkin hakemaan palvelua, niin en huuda ovelta, että täältä tulee poliitikko.
        Palvelua ja heti.

Ihan samanlailla jonotetaan.

Tunnistavatko edes suurin osa palveluiden antajista poliitikkoja.

Ei. Ainoastaan vain vanhimmat ja tunnetuimmat.

Joskus tätä palstaa lukiessa tulee mieleen, että jos ei vituta, niin on jonkun sortin hölmö.

Ei saisi olla koskaan tyytyväinen, vaan vaatia aina parempaa.

Jos joku ajattelee positiivisesti, niin heti päälle ja ihmetellään, miten voi tämmöisessä kaupungissa olla joskus onnellinen.

• joku vain...
        anssi.p kirjoitti:

Kun menen johonkin hakemaan palvelua, niin en huuda ovelta, että täältä tulee poliitikko.
        Palvelua ja heti.

Joskus tätä palstaa lukiessa tulee mieleen, että jos ei vituta, niin on jonkun sortin hölmö.

Jos joku ajattelee positiivisesti, niin heti päälle ja ihmetellään, miten voi tämmöisessä kaupungissa olla joskus onnellinen.

eikö täällä kukaan ole tyytyväinen. Ei vain Imatra vaan koko Suomessa on työttömyys lisääntynyt ja aiheuttaa veroäyrin korotuspaineita. Itse kun kirjoitin terveyskeskuksen palveluista hyvänä, niin hoitokin oli ei vain palvelu. Honkaharjussa jouduin käymään pari kertaa eli sieläkin toimi.

Jos tämän palstan keskustelua vain seuraisi, niin ei tänne kukaan uskaltais tulla. Mulle oli yllätys, että ihmiset livenä ovat tosi mukavia. Eiköhän tuo asennemuutos olisi jo kohta paikallaan. Tämä palsta antaa ikävän kuvan Imatrasta ulkopaikkakuntalaisille.

Positiivareilta lainattua:)

Ennemmin tai myöhemmin viisas ihminen huomaa, että elämä on sekoitus hyviä ja huonoja päiviä, voittoja ja tappioita, antamista ja saamista.

Hän oppii, että ei kannata olla liian herkkätunteinen.

Hän oppii, että ne jotka menettävät malttinsa, yleensä häviävät.

Hän oppii, että useimmat muut ihmiset ovat yhtä kunnianhimoisia kuin hän itse, yhtä älykkäitä tai älykkäämpiä kuin hän itse, ja että kova työ, ei nokkeluus, on menestymisen salaisuus.

Hän oppii, että sillä ei ole niinkään väliä kuka saa kunnian ? tärkeintä on se, että menestymme yhdessä, mitä tahansa sitten teemmekin.

Hän oppii, että ei kannata huolestua vaikkei aina onnistuisikaan, sillä kokemus on osoittanut, että jos hän aina yrittää parhaansa, tulee onnistumisia kohdalle riittävän usein.

Hän oppii, että yhdessä paikassa ei ole sen vaikeampi tulla ihmisten kanssa toimeen kuin toisessa, ja että ihmisten kanssa toimeen tuleminen riippuu noin 98 prosenttisesti hänestä itsestään.

• P.K.K
        anssi.p kirjoitti:

Palvelua ja heti.

penkistä eikä se MITÄ NOUSEE PANKISTA ?

KEVYT,HERKKÄ,HELLÄ KOSKETUS ON tuhat kertaa lihaksia arvokkaampaa !

tässä; Henkinen myrkynsekoittaja:Pölhö-Kustaa Käppyrä
        Limingan hevos-siittola.

• hyvää toivova
        DaigaDuu.. kirjoitti:

Just so !!!!!!!!!!

DaigaDuu.. | 31.10.2009 16:58
        "Kun katsoo imatraa kartalta huomaa hölmömpikin että mahdollisuuksia kyllä on luoda monipuolinen ja hyvin toimeentuleva kaupunki."

Olen samaa mieltä DaigaDuun kanssa.
        Joskus kuulee puhuttavan siihen tyyliin, että ei kaupunki voi tuoda kaupunkiin yrittäjiä, ainoastaan luoda puitteet.
        Voihan se olla näinkin, mutta kertooko tämä jonkinlaisesta passiivisesta olotilasta - siitä, että odotetaan vain, että Hyvä haltijatar tulee ja tekee imtralaisille suuren ihmeen.

En sano ollakseni kateellinen enkä osaavampi, mutta jostakin syystä se Hyvä haltijatar vierailee milloin Varkaudessa, milloin Haminassa, milloin Lappeenrannassa.

Herää kysymys, tehdäänkö muissa kaupungeissa kuitenkin aktiivisesti jotakin paremmin?

> Taas ulkopuolinen 30.10.2009 23:15 Kirjoittaa:
        > "7) Nurkkaan käpertyminen loppua odottaen. Tätä ei tarvinne selittää."

Ei tarvitse kenenkään selitellä, eikä etsiä syyllisiä menneistä vuosikymmenistä, mutta jonkinlaista analyysiä menneestä ja tulevasta tarvitaan.

Imatra ei voi jäädä odottamaan Hyvää haltijatarta.

Jostakin on löydettävä tekijät, puhujia on ollut jo pitkään - tulokset toistaiseksi puuttuvat.

• mmmmmmmmmmmmmmmmm
        anssi.p kirjoitti:

Palvelua ja heti.

väärin. Tahallasi vai tarkoituksella. Mielestäni on vain todella tyhmää antaa ymmärtää että mikään ei ole vialla,vaikka todellisuudessa on. Ja tähän te politikot lähes aina syyllistytte. Asioiden ja ihmisten vähättelyyn.

Tokihan sen ymmärtää,tehän olette asioista päättämässä ja palveluiden tasoa määrittelemässä. Mutta on naivia väittää ettei asemasi vaikutais palvelusi tasoon,vaikka et nimeäsi ilmoille huutaisikaan. Ymmärrän myös jos et ole halukas asiaa ruotimaan nimimerkilläsi. Mutta sinä itse palveluasian otit esiin.

On vain turhaa luulla ja antaa ymärtää että sinun saamasi palvelu olisi aina yleinen käytäntö. Eikä palvelu ole mitään temppuja asiakkaan edessä,se on esim.vain hetki aikaa antaa asiakkaan puhua loppuun asiansa.

Mitä taas tulee väiteeseesi että olisin käynyt "kimmpuusi" ei mielestäni pidä paikkaansa. Tai sitten olet todella herkkähipiäinen. Enkä todellakaan väitä että imatralla kaikki asiat olisivat huonosti,kyllä täältä löytyy paljon hyvää ja hyviä asioita.

Mutta jos katsoo esimerkiksi sinun kirjoituksiasi, Niin negatiivis sävytteisiä niistäkin valtaosa on. Siksi tuntuu erikoiselta että vedit asiasta noin kovasti herneen nenääsi.

• mmmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

väärin. Tahallasi vai tarkoituksella. Mielestäni on vain todella tyhmää antaa ymmärtää että mikään ei ole vialla,vaikka todellisuudessa on. Ja tähän te politikot lähes aina syyllistytte. Asioiden ja ihmisten vähättelyyn.

Tokihan sen ymmärtää,tehän olette asioista päättämässä ja palveluiden tasoa määrittelemässä. Mutta on naivia väittää ettei asemasi vaikutais palvelusi tasoon,vaikka et nimeäsi ilmoille huutaisikaan. Ymmärrän myös jos et ole halukas asiaa ruotimaan nimimerkilläsi. Mutta sinä itse palveluasian otit esiin.

On vain turhaa luulla ja antaa ymärtää että sinun saamasi palvelu olisi aina yleinen käytäntö. Eikä palvelu ole mitään temppuja asiakkaan edessä,se on esim.vain hetki aikaa antaa asiakkaan puhua loppuun asiansa.

Mitä taas tulee väiteeseesi että olisin käynyt "kimmpuusi" ei mielestäni pidä paikkaansa. Tai sitten olet todella herkkähipiäinen. Enkä todellakaan väitä että imatralla kaikki asiat olisivat huonosti,kyllä täältä löytyy paljon hyvää ja hyviä asioita.

Mutta jos katsoo esimerkiksi sinun kirjoituksiasi, Niin negatiivis sävytteisiä niistäkin valtaosa on. Siksi tuntuu erikoiselta että vedit asiasta noin kovasti herneen nenääsi.

En vetännyt hernettä nenään. Miksi olisin, jos olen ollut tyytyväinen itse palveluihin, mutta olen viennyt minulle kerrottuja viestejä huonosta palvelusta eteen päin.

Aikaisemmassa kirjoituksessa kysyttiin onko asialla poliitikkon vai kansalainen.

Aina kun puhun saamastani palvelusta, olen kansalainen.

Olen pyrkinnyt asioidessani eri palveluissa esiintymään aina kansalaisena, mutta kun menen johonkin kysymään asioiden sujumista, niin silloin esiinnyn aina poliittisena päättäjänä.

Jos taas ajatellaan, mikä kirjoitus on politiikka ja mikä muuta, niin useasti tulee mieleen sellainen asia. Onko poliitikolla oikeus keskustella tavallisista asioista.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

En vetännyt hernettä nenään. Miksi olisin, jos olen ollut tyytyväinen itse palveluihin, mutta olen viennyt minulle kerrottuja viestejä huonosta palvelusta eteen päin.

Aikaisemmassa kirjoituksessa kysyttiin onko asialla poliitikkon vai kansalainen.

Olen pyrkinnyt asioidessani eri palveluissa esiintymään aina kansalaisena, mutta kun menen johonkin kysymään asioiden sujumista, niin silloin esiinnyn aina poliittisena päättäjänä.

Jos taas ajatellaan, mikä kirjoitus on politiikka ja mikä muuta, niin useasti tulee mieleen sellainen asia. Onko poliitikolla oikeus keskustella tavallisista asioista.

Jatketaan "maailman parantamista" entiseen tyyliin.

anssi.p ansaitsee kiitosta kokemuksestaan, Imatran asioihin perehtyneisyydestä ja pitkäaikaisesta osallistumisesta näillä ja muilla keskustelusivuilla!

Imatra-näköKulmista kiitokset kaikille muillekin!

• utelias 001
        hyvää toivova kirjoitti:

Jatketaan "maailman parantamista" entiseen tyyliin.

anssi.p ansaitsee kiitosta kokemuksestaan, Imatran asioihin perehtyneisyydestä ja pitkäaikaisesta osallistumisesta näillä ja muilla keskustelusivuilla!

Imatra-näköKulmista kiitokset kaikille muillekin!

Loogiset johtopäätökset pelottavat typeryyksiä ja valaisevat viisaita !

• mmmmmmmmmm!
        anssi.p kirjoitti:

jos et vetäissyt hernettä nenääsi,sillä se ei suinkaan ollut tarkoitukseni.

Mutta silti väitän että menet sinä kansalaisena tai politikkona hakemaan palvelua,saat aina "politikon palvelun". Syy ei suinkaan ole sinun. Mutta et myöskään voi oman palvelutasosi mukaan tehdä pitkällemeneviä johtopäätöksiä palvelun kokonaistasosta. Tätä vain olen yrittänyt sanoa.

On myös erinomaisen hyvä jos olet vienyt eteenpäin tietoa myös huonosta palvelusta/kohtelusta. Sillä eihän mikään asia muutu jos asioista ei puhuta ja vaadita asioihin muutosta. Kun on vielä muistettava että me kaikki kuitenkin olemme palveluiden maksajia. Joten kyllä karkeimpiin asioihin on ja pitääkin puuttua. Vaikka se joitakin työntekijöitä tai työntekijäryhmiä suututtaisikin.

• hamppe
        anssi.p kirjoitti:

Olen kuullut moneltakin, kuinka huonoa palvelua Imatralta saa. Kun olen itse hakeutunnut niin terveydenhoitoon, kuin muihinkin, niin aina on palvelu pelannut. Olen itsekkin luonnossa kulkija, eli harrastan sitä koiran kanssa ja yksin. Monesti se joka asuu jossain on liian lähellä nähdäkseen kauneuden.

imatralaisten verotuloja vuosia kestäneessä korkeasuhdanteessa vain peruspalveluihin. Anssi ei taida muistaa messukeskusta, koivukeskusta, virkamiesten juoksentelua Svetossa. Kun vielä listaan kymmenkunta projektia joihin on uponnut useita satoja tuhansia euroja. Tällä vuosituhannella Imatra on "hässinyt" reilut 10000000 euroa. Anssi, kuuluuko peruspalveluihin teatteri, jäähalli, BB festarien lainoitus, semiotiikka ja monet muut pienemmät kohteet perustuslain perusoikeuksin ulkopuolelta? Muistutan sinua Anssi siitä, että nyt on Imatran kohdalla pitkä taantuma ja te jatkatte kuten mitään ei olisi ympärillä muuttunut. Veronkorotus, kiinteistöverot nousee ja Marja Siskon seurakunta nostaa osallistumismaksua. Muista että nämä rahat on pois Iimatralaisten ostovoimasta. Työttömyyden kasvu aiheuttaa veronmenetyksiä ja samalla kunnan toimintamenot kasvavat. Vielä lopuksi muistutan, että jäähalli tulee aiheuttaa lähelle miljoonan euron nettomenot vuositasolla. Mielenkiinnolla odotan vastauksia ja lyhyttä kerrontaa kuinka Imatra selviää.

• hamppe kirjoitti:

imatralaisten verotuloja vuosia kestäneessä korkeasuhdanteessa vain peruspalveluihin. Anssi ei taida muistaa messukeskusta, koivukeskusta, virkamiesten juoksentelua Svetossa. Kun vielä listaan kymmenkunta projektia joihin on uponnut useita satoja tuhansia euroja. Tällä vuosituhannella Imatra on "hässinyt" reilut 10000000 euroa. Anssi, kuuluuko peruspalveluihin teatteri, jäähalli, BB festarien lainoitus, semiotiikka ja monet muut pienemmät kohteet perustuslain perusoikeuksin ulkopuolelta? Muistutan sinua Anssi siitä, että nyt on Imatran kohdalla pitkä taantuma ja te jatkatte kuten mitään ei olisi ympärillä muuttunut. Veronkorotus, kiinteistöverot nousee ja Marja Siskon seurakunta nostaa osallistumismaksua. Muista että nämä rahat on pois Iimatralaisten ostovoimasta. Työttömyyden kasvu aiheuttaa veronmenetyksiä ja samalla kunnan toimintamenot kasvavat. Vielä lopuksi muistutan, että jäähalli tulee aiheuttaa lähelle miljoonan euron nettomenot vuositasolla. Mielenkiinnolla odotan vastauksia ja lyhyttä kerrontaa kuinka Imatra selviää.

Eihän ne kuulu peruspalveluihin. Listalta jäi vielä sillat, mitä rakenneltiin.

Jos Imatra ei pysty muuttamaan rakenteita ja pääse yhteisymmärrykseen, mitä palveluita ei enää toteuteta.

Silloin ollaan valtion sylissä.

Talousarvion pitäisi sisältää selviä käskyjä toimialoille uusien tapojen, millä palveluita tuotetaan kehityksestä, joitten eteenpäin menoa lautakunnat valvovat.

On ihan selvää, että ne säästöt, joita toimialoilta tulivat, eivät riitä.

Mutta niin kuin sanoin, käskyt pitää olla talousarviokirjassa.

• citisen!
        anssi.p kirjoitti:

Jos Imatra ei pysty muuttamaan rakenteita ja pääse yhteisymmärrykseen, mitä palveluita ei enää toteuteta.

Talousarvion pitäisi sisältää selviä käskyjä toimialoille uusien tapojen, millä palveluita tuotetaan kehityksestä, joitten eteenpäin menoa lautakunnat valvovat.

muutettu. Mansikkalan terveyskeskuksen pyöritys meni yksityiselle terveyspalveluita tuottavalle yritykselle. Perässä seuraa honkaharju. Senperään nousevat kustannukset. Kun yksityinen firma on saanut haltuunsa koko imatran terveydenhuoltopalvelut alkaa rahastus.

Näin on käynyt monissa pienissä kunnissa ja tulee käymään myös imatralla.Terveyden hoito menot moninkertaistuvat. Sanot että sopimuksia tarkastellaan ja voidaan etsiätonen palveluiden tuottaja. Siis toinen firma joka ottaa palvelut näennäisen halvalla mutta hetkenpäästä nostaa hintoja.

Näin imatralla uudistetaan rakenteita,sahaataan oksaa jolla itse istutaan.

Muutama vuosi taakseppäin firmat vannoivat ostopalveluiden nimeen. Kunnes huomattiin että palvelut eivät tulleetkaan loppupeleissä halvemmaksi,päin vastoin. Nyt lama-aikaan firmat karsivat ostopalveluita koska on pakko säästää ja tehdä asiat itse,omalla työvoimalla.

Imatra on siitä kummallinen kaupunki että se ottaa kaiken menneisyydestä varsinkin sen huonon. Nyt ulkoistetaan palveluita kun muut säästöjä hakiessaan tuottavat palvelut itse,halvemmalla.

Sillä ainut keino valvoa palveluiden hintoja ja niiden kehitystä on tuottaa palvelut itse. Milloinkahan imatralla opitaan se joka jo muualla tiedetään.

• weronmaksaja.
        anssi.p kirjoitti:

Tehdään talkootöitä, laskutetaan yhteisöä X,työnjohtaja kuittaa,töitä mitä oma väki voisi tehdä.
        Matkustetaan erääseen kaksoiskaupunkiin...mukana myös yhteisön X johtoa.Tämä sirkus on jatkunut jo vuosia, sopii vain ihmetellä. Yhteisö X maksaa monia muita matkaan liittyviä oheiskuluja-..taximatkoja, päivärahoja jne jne. Ota Anssi selkoa ,tällaiset hankkeet olisi syytä tehdä omilla euroilla.

• citisen! kirjoitti:

muutettu. Mansikkalan terveyskeskuksen pyöritys meni yksityiselle terveyspalveluita tuottavalle yritykselle. Perässä seuraa honkaharju. Senperään nousevat kustannukset. Kun yksityinen firma on saanut haltuunsa koko imatran terveydenhuoltopalvelut alkaa rahastus.

Näin on käynyt monissa pienissä kunnissa ja tulee käymään myös imatralla.Terveyden hoito menot moninkertaistuvat. Sanot että sopimuksia tarkastellaan ja voidaan etsiätonen palveluiden tuottaja. Siis toinen firma joka ottaa palvelut näennäisen halvalla mutta hetkenpäästä nostaa hintoja.

Näin imatralla uudistetaan rakenteita,sahaataan oksaa jolla itse istutaan.

Muutama vuosi taakseppäin firmat vannoivat ostopalveluiden nimeen. Kunnes huomattiin että palvelut eivät tulleetkaan loppupeleissä halvemmaksi,päin vastoin. Nyt lama-aikaan firmat karsivat ostopalveluita koska on pakko säästää ja tehdä asiat itse,omalla työvoimalla.

Imatra on siitä kummallinen kaupunki että se ottaa kaiken menneisyydestä varsinkin sen huonon. Nyt ulkoistetaan palveluita kun muut säästöjä hakiessaan tuottavat palvelut itse,halvemmalla.

Sillä ainut keino valvoa palveluiden hintoja ja niiden kehitystä on tuottaa palvelut itse. Milloinkahan imatralla opitaan se joka jo muualla tiedetään.

Moni työnantaja on tosiaan palauttannut ostopalveluita laman aikana, omalla väellä tehtäviksi.

Syitä on monia.

Esimerkiksi ei haluta irtisanoa henkilöstöä, koska noususuhdanteessa tilalle on vaikea saada uusia.

Jos muistat, niin aikaisemmin puhuin, esimerkiksi teknisen puolen töistä.

Kerroin, että karsimisen siasta olisi etsitty lisä töitä ja niistä olisi saatu tuloja lisättyä.

Tämä ajatus on haudattu kokonaan.

Jäljelle jää silloin se vaihtoehto, että luonnollisen poistuman kautta jäljelle jäävä porukka tekee nykyiset työt.

Kun työ tehdään itse, niin silloin valvonta onnistuu ainoastaan, jos työllisyys on 100%.

Silloin työlle muodostuu oikea hinta.

Silloin ei tarvitse kikkailla, mille tileille työttömät kaudet merkataan.

Ostopalveluna ja omana työnä tehdyt työt jaetaan kahteen osaan.

Eli ne joita pitää saada akuutisti, tehdään omana työnä.

Ne taas joilla ei ole kiire ja ne eivät odotus aikana pahene oleellisesti ostetaan ulkoa.

Kaupunkia ei voi verrata yksityiseen, koska yksityinen tekee vain jos homma kannattaa. Kaupungin taas kuuluu tehdä, vaikka ei kannattaisikaan.

• jammaillen
        anssi.p kirjoitti:

anssi.p | Käyttäjän viestit | 31.10.2009 16:13, kirjoittaa:

”Jos silloin olisi joku nähnyt kristallipallosta, että hyvien vuosien jälkeen tulevat huonot vuodet, niin näin jälkiviisaana voisi sanoa, että olisi pitännyt jättää jemmaan rahaa.”

Vanha sanonta on, että ”lihavia vuosia seuraa laihat vuodet”.

Tämänkertaisen luottolaman, taloustaantuman ja lama-ajan sanotaan johtuneen maailmanlaajuisesta uusliberalistisesta talousopista.
        - Liittynee perimmältään ihmisen sisäiseen ahneuteen ja siihen sen kuuluisaan ”loppuun”. Koko markkinatalous perustuu kasvun tavoitteluun, vaikka jokainen kait jollaintapaa ymmärtää, että se on maailman tappiin asti sula mahdottomuus.

Monet talousanalyytikot ovat katsoneet ”kristallipalloon” ja sanoneet, että sellaisia taloudellisia kasvukausia, mitä on tähän mennessä nähty, ei tulevaisuudessa enää tule. Onkohan ihmisen ahneus saatu hallintaan.
        - Tarvitaanko uusi ”etukäteen viisas” uusi talousoppi myös Imatralle?

Talousarviot pitäisi rakentaa siten, että rahaa kyettäisiin jemmaamaan tästä eteenpäin sekä huonoina että hyvinä aikoina - enemmän tai vähemmän.

• hyvää toivova
        hamppe kirjoitti:

hamppe | 3.11.2009 01:12, kirjoittaa:
        "Vielä lopuksi muistutan, että jäähalli tulee aiheuttaa lähelle miljoonan euron nettomenot vuositasolla."

Uuden jäähallin kokonaismenojen voisi kuvitella koostuvan ainakin
        - henkilöstö
        - kylmäenergia
        - lämpöenergia
        - yleissähkö
        - vesi
        - materiaalit
        - huolto
        - jäte
        - muut

Yleensä näillä menoerillä on taipumusta kasvaa vuosittain.

Millä vaihteluvälillä kasvu-% voisi olla tai mikä olisi keskimääräinen kasvu-% ?
        - 1...3 %
        - 3...4 %
        - 4...6 %
        - yli 6 % ?

Jos uuden jäähallin käyttömenot ovat valmistusvuoden kustannustasossa 1 000 000 €, niin kuinka paljon voidaan laskennallisesti olettaa kustannustason nousevan vuosittain?

Kasvavat käyttökulut pitää kattaa vuosittain kaupungin käyttökatteesta. Pitääkö joka vuosi etsiä "kaikki kivet kääntäen" säästöjä?

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Moni työnantaja on tosiaan palauttannut ostopalveluita laman aikana, omalla väellä tehtäviksi.

Syitä on monia.

Esimerkiksi ei haluta irtisanoa henkilöstöä, koska noususuhdanteessa tilalle on vaikea saada uusia.

Kerroin, että karsimisen siasta olisi etsitty lisä töitä ja niistä olisi saatu tuloja lisättyä.

Jäljelle jää silloin se vaihtoehto, että luonnollisen poistuman kautta jäljelle jäävä porukka tekee nykyiset työt.

Kun työ tehdään itse, niin silloin valvonta onnistuu ainoastaan, jos työllisyys on 100%.

Ne taas joilla ei ole kiire ja ne eivät odotus aikana pahene oleellisesti ostetaan ulkoa.

Kaupunkia ei voi verrata yksityiseen, koska yksityinen tekee vain jos homma kannattaa. Kaupungin taas kuuluu tehdä, vaikka ei kannattaisikaan.

anssi.p | Käyttäjän viestit | 3.11.2009 21:48, kirjoittaa:
        > "Jos muistat, niin aikaisemmin puhuin, esimerkiksi teknisen puolen töistä."
        > "Kerroin, että karsimisen siasta olisi etsitty lisä töitä ja niistä olisi saatu tuloja lisättyä."
        > "Tämä ajatus on haudattu kokonaan."

Tämä kannattaisi ottaa heti tilaisuuden tullen käyttöön.
        - Nyt kun kuumeisesti säästöjä etsitään investoinneista, niin voi syntyä tavanomaista helpommin tilanteita, ettei kaupungin omia töitä ole Teknisen toimen henkilökunnalle.
        - Teknisen toimen täystyöllisyyteen voisi siis päästä ehdottamallasi tavalla etsimällä lisätöitä sekä kaupunkikonsernin sisältä että varsinkin ulkopuolisia töitä, mistä saadaan palkkojen kattamisen lisäksi Imatran kaupungin kassaan ylimääräistä rahaa.
        - Tämä edellyttää parempaa töiden suunnittelulta ja resurssien ulosmyyntiä, mutta mielestäni toimialan "kannattavuus" paranee erittäin merkittävästi.

Ideasi on todella hyvä

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Syitä on monia.

> "Esimerkiksi ei haluta irtisanoa henkilöstöä, koska noususuhdanteessa
        > tilalle on vaikea saada uusia."
        > "Kerroin, että karsimisen siasta olisi etsitty lisä töitä ja niistä olisi saatu tuloja lisättyä."

Imatralla on harrastettu katuvalojen täyssammutusta säästösyistä tiettyinä yön tunteina joillakin alueilla.
        - On sanottu tämän vaarantavan kadulla liikkuvien turvallisuuden.

Kun katsoo Imatran katuvalojen valaisutehoa, niin voi havaita kuinka hyvin valaistuja kadut ovat. Varsinkin siellä, missä valaisimet ovat kadun molemmilla puolilla ja tolppaväli on lyhyt.

Voisiko Imatralla jättää vaihtamatta palaneita lamppuja tai poistaa Teknisen toimen "lisätöinä" vähitellen joiltakin katuosuuksilta joka toisen tai joka kolmannen katuvalaisimen lampun, silti vaarantamatta oleellisesti turvallista liikkumista?

Voitaisiinko tällä tavalla päästä samaan tai parempaan euromääräiseen säästöön kuin katuvalojen täyspimennyksellä yön muutamina tunteina? Kuka tekisi taloudelliset laskelmat?

Normaaliin päiväjärjestykseen voisi palata katuvalaisimien suhteen sitten, kun
        LED-katuvalaisinjärjestelmillä on edellytykset - sekä teknisesti että taloudellisesti - korvata vanhentuva tekniikka.

• hyvää toivova kirjoitti:

> "Esimerkiksi ei haluta irtisanoa henkilöstöä, koska noususuhdanteessa
        > tilalle on vaikea saada uusia."

Imatralla on harrastettu katuvalojen täyssammutusta säästösyistä tiettyinä yön tunteina joillakin alueilla.
        - On sanottu tämän vaarantavan kadulla liikkuvien turvallisuuden.

Kun katsoo Imatran katuvalojen valaisutehoa, niin voi havaita kuinka hyvin valaistuja kadut ovat. Varsinkin siellä, missä valaisimet ovat kadun molemmilla puolilla ja tolppaväli on lyhyt.

Voisiko Imatralla jättää vaihtamatta palaneita lamppuja tai poistaa Teknisen toimen "lisätöinä" vähitellen joiltakin katuosuuksilta joka toisen tai joka kolmannen katuvalaisimen lampun, silti vaarantamatta oleellisesti turvallista liikkumista?

Voitaisiinko tällä tavalla päästä samaan tai parempaan euromääräiseen säästöön kuin katuvalojen täyspimennyksellä yön muutamina tunteina? Kuka tekisi taloudelliset laskelmat?

Normaaliin päiväjärjestykseen voisi palata katuvalaisimien suhteen sitten, kun
        LED-katuvalaisinjärjestelmillä on edellytykset - sekä teknisesti että taloudellisesti - korvata vanhentuva tekniikka.

Kun uusi tekniikka joskus tulee, niin silloin valoja on mahdollista esimerkiksi himmentää tai sammuttaa joka toinen valo. Tainiontiellä on kuulemma jo sellaiset valot, joitten tehoa voidaan säädellä.

Näin meille on ainakin kerrottu.

Valoista keskusteltaessa on tullut monenlaisia esityksiä.

Esimerkiksi, että miksi valojen pitää olla kohtisuoraan tielle päin, eikä tien suuntaisesti. Silloin valo alue olisi pitempi.

Katuvalojen lamppujen vaihtoa ei tee tekninen toimi vaan Imatran sähkö.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Kun uusi tekniikka joskus tulee, niin silloin valoja on mahdollista esimerkiksi himmentää tai sammuttaa joka toinen valo. Tainiontiellä on kuulemma jo sellaiset valot, joitten tehoa voidaan säädellä.

Näin meille on ainakin kerrottu.

Valoista keskusteltaessa on tullut monenlaisia esityksiä.

Esimerkiksi, että miksi valojen pitää olla kohtisuoraan tielle päin, eikä tien suuntaisesti. Silloin valo alue olisi pitempi.

Katuvalojen lamppujen vaihtoa ei tee tekninen toimi vaan Imatran sähkö.

Voisivat yhteistyössä poistaa joka toisesta katulyhdyn valaisimesta lampun ja siten säästää Imatran kaupungin katuvalaistuksesta syntyvää sähkölaskua esimerkiksi seuraavien 5 vuoden aikana. Tekniselle toimelle tämä olisi lisätyömahdollisuus silloin kun muuten ei ole töitä, kuten edellä totesit: "Kerroin, että karsimisen siasta olisi etsitty lisä töitä ja niistä olisi saatu tuloja lisättyä."
        - Olisiko sähkön säästö katuvalaistuksessa on huono bisnes Imatran Seudun Sähkölle, mutta hyvä imatralaisille veronmaksajille?
        - Kuinka paljon rahaa säästyisi esimerkiksi 5 vuoden aikana?

Näihin lyhtyihin, mistä lamppu poistettaisiin, lisätään valolähde vasta sitten, kun uusi tekniikka otetaan käyttöön.
        - Tämän odotusajan aikana säästyisi rahaa uuden tekniikan katuvalaistusinvestointiin.

Vielä parempi on, jos kuvaamallasi tavalla toimivaan uuteen energiaa säästävään katuvalaistusjärjestelmään voitaisiin investoida, mikäli mahdollista, jo nyt.

Voisivat yhteistyössä poistaa joka toisesta katulyhdyn valaisimesta lampun ja siten säästää Imatran kaupungin katuvalaistuksesta syntyvää sähkölaskua esimerkiksi seuraavien 5 vuoden aikana. Tekniselle toimelle tämä olisi lisätyömahdollisuus silloin kun muuten ei ole töitä, kuten edellä totesit: "Kerroin, että karsimisen siasta olisi etsitty lisä töitä ja niistä olisi saatu tuloja lisättyä."
        - Olisiko sähkön säästö katuvalaistuksessa on huono bisnes Imatran Seudun Sähkölle, mutta hyvä imatralaisille veronmaksajille?
        - Kuinka paljon rahaa säästyisi esimerkiksi 5 vuoden aikana?

Näihin lyhtyihin, mistä lamppu poistettaisiin, lisätään valolähde vasta sitten, kun uusi tekniikka otetaan käyttöön.
        - Tämän odotusajan aikana säästyisi rahaa uuden tekniikan katuvalaistusinvestointiin.

Vielä parempi on, jos kuvaamallasi tavalla toimivaan uuteen energiaa säästävään katuvalaistusjärjestelmään voitaisiin investoida, mikäli mahdollista, jo nyt.

Jotenkin tuntuu, että tällä kaupungilla ei ole varaa siirtyä määrä aikaan mennessä uuteen tekniikkaan.
        Se vaatii jotain 5 miljoonaa euroa.

Samaan aikaan Imatransähkö upottaa omia kaapeleitaan maahan, jolloin pylväitten ylläpito jää kaupungin hartioille.

Erittäin suuri osa pylväistä on kiipeämis kiellossa huonon kuntonsa takia.

Mikä ihmeellisintä, niin suurin osa ihmisistä ei koe valojen sammuttamista ongelmaksi.
        Päin vastoin olen kuullut, että valot voitaisiin sammuttaa jo klo. 23.00

Samoin jos jossain palaa valot päivällä, niin kansalaiset ottavat heti yhteyttä kaupungille.

Eli kansalaiset ovat ymmärtäneet, asian.

Pitää muistaa, että valojen sammuttaminen ei ole pysyvä säästö.
        Se ei ole palvelurakenteen kautta tullut säästö, mitä hallitus on kehoittannut tekemään.

Joka toinen lamppu pimeänä riittäisi hyvin ainakin autojen kaistoilla.

• weronmaksaja. kirjoitti:

Tehdään talkootöitä, laskutetaan yhteisöä X,työnjohtaja kuittaa,töitä mitä oma väki voisi tehdä.
        Matkustetaan erääseen kaksoiskaupunkiin...mukana myös yhteisön X johtoa.Tämä sirkus on jatkunut jo vuosia, sopii vain ihmetellä. Yhteisö X maksaa monia muita matkaan liittyviä oheiskuluja-..taximatkoja, päivärahoja jne jne. Ota Anssi selkoa ,tällaiset hankkeet olisi syytä tehdä omilla euroilla.

Olen koettannut miettiä, mitä talkoita tarkoitat.

Tehdäänkö kaupungissa muita asioita talkoilla, kuin ensilumenlatu.

Eilisessä arvokeskustelussa puhuin ladun maksullisuuden puolesta.

Se ei ole kuitenkaan mahdollista, koska sen estää jokamiehen oikeus.

hamppe | 3.11.2009 01:12, kirjoittaa:
        "Vielä lopuksi muistutan, että jäähalli tulee aiheuttaa lähelle miljoonan euron nettomenot vuositasolla."

Uuden jäähallin kokonaismenojen voisi kuvitella koostuvan ainakin
        - henkilöstö
        - kylmäenergia
        - lämpöenergia
        - yleissähkö
        - vesi
        - materiaalit
        - huolto
        - jäte
        - muut

Yleensä näillä menoerillä on taipumusta kasvaa vuosittain.

Millä vaihteluvälillä kasvu-% voisi olla tai mikä olisi keskimääräinen kasvu-% ?
        - 1...3 %
        - 3...4 %
        - 4...6 %
        - yli 6 % ?

Jos uuden jäähallin käyttömenot ovat valmistusvuoden kustannustasossa 1 000 000 €, niin kuinka paljon voidaan laskennallisesti olettaa kustannustason nousevan vuosittain?

Kasvavat käyttökulut pitää kattaa vuosittain kaupungin käyttökatteesta. Pitääkö joka vuosi etsiä "kaikki kivet kääntäen" säästöjä?

Viimeiset laskelmat olivat oudosti laskettu. Päättäjien pitäisi nyt vaatia, että tulevien toimintamenojen summassa näkyy kaikki kulut.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Viimeiset laskelmat olivat oudosti laskettu. Päättäjien pitäisi nyt vaatia, että tulevien toimintamenojen summassa näkyy kaikki kulut.

On puhuttu paljon avoimesta ja läpinäkyvästä päätöksenteosta. Toivottavasti tämä ei ollut vain valtuustokauden alun poliittista kikkailua.

Maallikkona uskaltaisiko sanoa, että Imatralla ei talousasioita ja sopimusjuridiikkaa ehkä ole perinteisesti kovin hyvin selvitelty ennen investointipäätösten tekemistä.
        - On vain poliittinen pakko päättää (lue: päätökset tehty ennakkoon kabineteissa) ja
        loput jää Mr. Murphyn hoidettavaksi.

Jäähallin vuotuiset kokonaiskäyttökulut on kerrottava luotettavasti eriteltynä valtuustolle ja imatralaisille veronmaksajille ennen jäähallin rakentamispäätöstä.
        Lisäksi kullekin kuluerälle vuotuinen kasvuennuste taulukoituna ainakin 10 vuotta eteenpäin.
        Sähkön hinta vaihtelee jatkuvasti ja siitä olisi tunnettava vaihtelualue sekä keskimääräisen kustannustason muutos ennustejakson aikana. Sähkökulujen vuosittainen kehitys ilmoitetaan kokonaiskulujen erittelyssä painotettuna pahimman ennusteen suuntaan.

Jos uuden jäähallin kokonaiskulujen lähtötaso oletetaan 1 000 000 euroksi, niin korkoa korolle kaavalla kokonaiskulut saattaisi pahimmillaan jopa kaksinkertaistua 2 000 000 euroon tarkastelujakson aikana.
        - Mistä nämä rahat Imatralla revitään, jos itse jäähallia ei edes yritetä saada tuottamaan tuloja, joilla voitaisiin kattaa kokonaiskuluja? Ainakaan sanomalehtitietojen perusteella tällaisia suunnitelmia Imatralla ei ole.
        - Imatran taloudellisen tilanteen tietäen jäähallin käyttökulut, kokonaiskulut ja pääomakulut on tämän valtuuston tunnettava eriteltynä vuosikausiksi eteenpäin sekä tiedettävä kuinka nämä kulut katetaan vastaavana ajanjaksona.
        - On harhaanjohtavaa kertoa valtuustolle ja imatralaisille sanomalehdissä vain jäähallin valmistusvuoden kustannustasossa kokonaiskulut.

- Vuosiksi eteenpäin tulot ilmoitetaan minimiennusteen mukaan.
        - Kustannukset on syytä ilmoittaa maksimiennusteen mukaan.
        - Myös pääomakulujen muutos on ilmaistava pahimman ennusteen mukaan.

Lukujen mahdollisen kaunistelun suhteen on imatralaisia edustavien luottamushenkilöiden oltava erityisen kriittisiä.

Keskustelun avaus on hyvä:

Minne menee Imatra?

On puhuttu paljon avoimesta ja läpinäkyvästä päätöksenteosta. Toivottavasti tämä ei ollut vain valtuustokauden alun poliittista kikkailua.

Maallikkona uskaltaisiko sanoa, että Imatralla ei talousasioita ja sopimusjuridiikkaa ehkä ole perinteisesti kovin hyvin selvitelty ennen investointipäätösten tekemistä.
        - On vain poliittinen pakko päättää (lue: päätökset tehty ennakkoon kabineteissa) ja
        loput jää Mr. Murphyn hoidettavaksi.

Jäähallin vuotuiset kokonaiskäyttökulut on kerrottava luotettavasti eriteltynä valtuustolle ja imatralaisille veronmaksajille ennen jäähallin rakentamispäätöstä.
        Lisäksi kullekin kuluerälle vuotuinen kasvuennuste taulukoituna ainakin 10 vuotta eteenpäin.
        Sähkön hinta vaihtelee jatkuvasti ja siitä olisi tunnettava vaihtelualue sekä keskimääräisen kustannustason muutos ennustejakson aikana. Sähkökulujen vuosittainen kehitys ilmoitetaan kokonaiskulujen erittelyssä painotettuna pahimman ennusteen suuntaan.

Jos uuden jäähallin kokonaiskulujen lähtötaso oletetaan 1 000 000 euroksi, niin korkoa korolle kaavalla kokonaiskulut saattaisi pahimmillaan jopa kaksinkertaistua 2 000 000 euroon tarkastelujakson aikana.
        - Mistä nämä rahat Imatralla revitään, jos itse jäähallia ei edes yritetä saada tuottamaan tuloja, joilla voitaisiin kattaa kokonaiskuluja? Ainakaan sanomalehtitietojen perusteella tällaisia suunnitelmia Imatralla ei ole.
        - Imatran taloudellisen tilanteen tietäen jäähallin käyttökulut, kokonaiskulut ja pääomakulut on tämän valtuuston tunnettava eriteltynä vuosikausiksi eteenpäin sekä tiedettävä kuinka nämä kulut katetaan vastaavana ajanjaksona.
        - On harhaanjohtavaa kertoa valtuustolle ja imatralaisille sanomalehdissä vain jäähallin valmistusvuoden kustannustasossa kokonaiskulut.

- Vuosiksi eteenpäin tulot ilmoitetaan minimiennusteen mukaan.
        - Kustannukset on syytä ilmoittaa maksimiennusteen mukaan.
        - Myös pääomakulujen muutos on ilmaistava pahimman ennusteen mukaan.

Lukujen mahdollisen kaunistelun suhteen on imatralaisia edustavien luottamushenkilöiden oltava erityisen kriittisiä.

Keskustelun avaus on hyvä:

Minne menee Imatra?

Koska eilisen suljettujen ovien sisällä pidettyä arvokeskustelua ei kielletty kertomasta, niin muutama sana siitä. En kerro kuitenkaan vastauksia, mitä virkamiehet antoivat.

Tällä hetkellä uskon, että talousarvio kokouksessa tullaan äänestämään jäähallista.

Syy on se, että jos emme saa tehtyä lisää säästöjä ei laki sääteisistä menoista, niin silloin ne pitää tehdä lakisääteisiä palveluita leikkaamalla.

Tämän puhuin myöskin eilen.

Kun kaupunki nostaa tuloverotusta ja kiinteistöveroa. Kirkko vielä omaansa, niin se leikkaa paikallista ostovoimaa 5 miljoonaa. Kuinka paljon lopullinen korotus tuo rahaa kaupungin kassaan.

Ostot keskitettiin Lappeenrantaan. Kuinka paljon valuu rahaa omasta kunnasta ulos tämän takia.

Arvokeskustelu oli väärä nimi keskustelulle, koska siinä esitettiin pääasiassa kysymyksiä virkamiehille.

Ei siis keskusteltu esimerkiksi nuorisotila vai vanhustenpäivätoiminta. Kumpi jatkaa tapaan.

Hallitus kumminkin sai kuulemma keskustelusta lisää eväitä.

Jos näin on, niin hyvä.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että tällä kaupungilla ei ole varaa siirtyä määrä aikaan mennessä uuteen tekniikkaan.
        Se vaatii jotain 5 miljoonaa euroa.

Samaan aikaan Imatransähkö upottaa omia kaapeleitaan maahan, jolloin pylväitten ylläpito jää kaupungin hartioille.

Erittäin suuri osa pylväistä on kiipeämis kiellossa huonon kuntonsa takia.

Mikä ihmeellisintä, niin suurin osa ihmisistä ei koe valojen sammuttamista ongelmaksi.
        Päin vastoin olen kuullut, että valot voitaisiin sammuttaa jo klo. 23.00

Samoin jos jossain palaa valot päivällä, niin kansalaiset ottavat heti yhteyttä kaupungille.

Eli kansalaiset ovat ymmärtäneet, asian.

Pitää muistaa, että valojen sammuttaminen ei ole pysyvä säästö.
        Se ei ole palvelurakenteen kautta tullut säästö, mitä hallitus on kehoittannut tekemään.

Joka toinen lamppu pimeänä riittäisi hyvin ainakin autojen kaistoilla.

> ”Jotenkin tuntuu, että tällä kaupungilla ei ole varaa siirtyä
        > määrä aikaan mennessä uuteen tekniikkaan.
        > Se vaatii jotain 5 miljoonaa euroa.”

Jos tarkoitat ”määräajalla” EU-direktiiviä katuvalojen elohopeahöyrylamppujen käytön kieltämistä, niin eikö kannata sivuuttaa se vaihe kokonaan ja hypätä suoraan pari vuotta myöhemmin vielä kustannustehokkaampaan katuvalojärjestelmään. Sitä kannattaa suunnitella jo nyt.

1 ) Miksi Imatralla on aina ollut kova hinku ja varaa investointeihin, mistä syntyy lisää vuotuisia käyttökuluja?

2 ) MIKSI IMATRALLA EI OLE KOSKAAN VARAA INVESTOINTEIHIN, JOTKA PIENENTÄVÄT VUOTUISIA KÄYTTÖKULUJA?

Aina kun ilmoitetaan kuinka paljon INVESTOINTI MAKSAA, pitää samaan hengenvetoon kertoa kuinka pitkä on TAKAISINMAKSUAIKA JA kuinka paljon investointi tuo SÄÄSTÖÄ vuotuisiin käyttökuluihin vanhaan verrattuna.

• Irrigaatio
        anssi.p kirjoitti:

tulee päättäjänä vaatia tarkat investointimenot joihin sisältyy rakentamiskulujen lisäksi suunnittelukustannukset, infran rakentamiskulut ja kaikki muut menoerät.
        Koska kunnat ja kuntayhtymät toimivat kirjanpidollisesti verottomin hinnoin olisi syytä tietää mikä on verollinen kokonaishinta. Käyttömenoissa sama vaatimus jokaisen kulun kohdalta. Anssin kannanotoista saa vaikutelman, ettei jäähallia käsitellä taloudellisesti omana selkeänä projektina.
        Lopuksi muistutan Anssia siitä, ettei tarvitse hyväksyä mitään esitystä, ellet saa käsiteltävänä olevaan asiaan tarvitsemiasi tietoja päätöksenteon pohjaksi.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

anssi.p | Käyttäjän viestit | 31.10.2009 16:13, kirjoittaa

> ”Poliittisia päätöksiä ei taas ole pystytty tekemään tähän mennessä,
        > eli mitä palveluita lopetetaan kokonaan.”

> ”Tämä taas johtuu pelosta, että seuraavissa vaaleissa tulee turpaan.”
        > ”Imatran parasta ajatellen olisi paras,
        > että keskustelu pidettäisiin suljettujen ovien takana ja
        > ulos tultaisiin vasta, kun yhteisymmärrys on saavutettu.”

> ”Tiedän, että moni ajattelee, että eikö asioista uskalleta puhua julkisesti.”

> ”Jos näin olisi ollut, niin olisiko Imatra tässä tilanteessa.”

Tätä aihetta pitäisi pohtia paljon lisää tässä ”Minne menee Imatra?” -keskustelussa!

anssi.p | Käyttäjän viestit | 31.10.2009 16:13, kirjoittaa

> ”Poliittisia päätöksiä ei taas ole pystytty tekemään tähän mennessä,
        > eli mitä palveluita lopetetaan kokonaan.”

> ”Tämä taas johtuu pelosta, että seuraavissa vaaleissa tulee turpaan.”
        > ”Imatran parasta ajatellen olisi paras,
        > että keskustelu pidettäisiin suljettujen ovien takana ja
        > ulos tultaisiin vasta, kun yhteisymmärrys on saavutettu.”

> ”Tiedän, että moni ajattelee, että eikö asioista uskalleta puhua julkisesti.”

> ”Jos näin olisi ollut, niin olisiko Imatra tässä tilanteessa.”

Tätä aihetta pitäisi pohtia paljon lisää tässä ”Minne menee Imatra?” -keskustelussa!

Tänään Uutisvuoksi kirjoitti, että hallitus linjasi päätöksiä iltakoulussa.

Uutinen väärin HALLITUS EI LINJANNUT MITÄÄN.

Nykyinen iltakoulu pidetään hallituksen, valtuuston puheenjohtajien, ryhmäpuheenjohtajien, lautakunnan puheenjohtajien ja virkamiesten kesken.

Kaikki nämä edellä luetellut keskustelivat siis tiistai iltana määrätyistä linja ratkaisuista.

Asiat etenevät ja jossain vaiheessa ne tulevat julkiseksi.

Olen istunnut kahdessa keskustelu tilaisuudessa tällä viikolla.

Olen huolestunnut siitä, että kun kaupunki lähtee hakemaan yhteistyökumppaneita mihin vaan, niin aina tarvikkeet ostetaan muualta, kuin Imatralta.

Elikkä oman kunnan yrittäjät jäävät nuolemaan näppejään.

Verotulot jäävät saamatta ja työttömyys pahenee.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Tänään Uutisvuoksi kirjoitti, että hallitus linjasi päätöksiä iltakoulussa.

Uutinen väärin HALLITUS EI LINJANNUT MITÄÄN.

Nykyinen iltakoulu pidetään hallituksen, valtuuston puheenjohtajien, ryhmäpuheenjohtajien, lautakunnan puheenjohtajien ja virkamiesten kesken.

Kaikki nämä edellä luetellut keskustelivat siis tiistai iltana määrätyistä linja ratkaisuista.

Asiat etenevät ja jossain vaiheessa ne tulevat julkiseksi.

Olen istunnut kahdessa keskustelu tilaisuudessa tällä viikolla.

Olen huolestunnut siitä, että kun kaupunki lähtee hakemaan yhteistyökumppaneita mihin vaan, niin aina tarvikkeet ostetaan muualta, kuin Imatralta.

Elikkä oman kunnan yrittäjät jäävät nuolemaan näppejään.

Verotulot jäävät saamatta ja työttömyys pahenee.

> "Kaikki nämä edellä luetellut keskustelivat siis tiistai iltana määrätyistä linjaratkaisuista.
        > Asiat etenevät ja jossain vaiheessa ne tulevat julkiseksi."
        > Olen istunnut kahdessa keskustelu tilaisuudessa tällä viikolla.

> "Olen huolestunnut siitä, että kun kaupunki lähtee hakemaan
        > yhteistyökumppaneita mihin vaan, niin aina tarvikkeet
        > ostetaan muualta, kuin Imatralta.

Huolestuneisuus on laaja-alaista imatralaisten keskuudessa, oman käsitykseni mukaan. "Tarvikkeet ostetaan muualta". Usein ehkä hedelmät putoavat Lappeenrantaan.

En halua nostattaa mitään kaunaa Lappeenrannan suhteen, mutta kyllä vuosien kuluessa
        on jäänyt mielikuva, “Lappeenranta, maakunnan veturi”, oudossa valossa monessakin mielessä.

Lappeenranta on huomattavasti aggressiivisemmin ja hyvin paljon itsekkäämmin “vetänyt kotiinpäin” monenlaisissa kysymyksissä ja asioissa, verrattuna maakunnan muihin kaupunkeihin ja kuntiin.

Imatralla esiintyy selvästi - ainakin osassa julkisuuteen päässeissä asioissa - mielistelyä Lappeenrannan suuntaan; rähmällään ollaan, vaikka pitäisi pitää kiivaasti Imatran sisäisen hyvinvoinnin ja kehityksen puolia.

Miksi kaikki kehitys ja kasvu maakunnassa pitäisi keskittyä Lappeenrantaan?

Imatran pitäisi systemaattisesti luoda itse omaa menestystä, turha kuvitella joku tekisi sen imatralaisten puolesta.

Mielestäni strategisesti tärkeintä on asettaa tavoitteeksi kehittää Imatraa elinkeinopoliitiikaltaan kasvupaikkakunnaksi.

Imatra voi olla vain oma veturinsa omalla osaamisellaan.

> "Kaikki nämä edellä luetellut keskustelivat siis tiistai iltana määrätyistä linjaratkaisuista.
        > Asiat etenevät ja jossain vaiheessa ne tulevat julkiseksi."
        > Olen istunnut kahdessa keskustelu tilaisuudessa tällä viikolla.

> "Olen huolestunnut siitä, että kun kaupunki lähtee hakemaan
        > yhteistyökumppaneita mihin vaan, niin aina tarvikkeet
        > ostetaan muualta, kuin Imatralta.

Huolestuneisuus on laaja-alaista imatralaisten keskuudessa, oman käsitykseni mukaan. "Tarvikkeet ostetaan muualta". Usein ehkä hedelmät putoavat Lappeenrantaan.

En halua nostattaa mitään kaunaa Lappeenrannan suhteen, mutta kyllä vuosien kuluessa
        on jäänyt mielikuva, “Lappeenranta, maakunnan veturi”, oudossa valossa monessakin mielessä.

Lappeenranta on huomattavasti aggressiivisemmin ja hyvin paljon itsekkäämmin “vetänyt kotiinpäin” monenlaisissa kysymyksissä ja asioissa, verrattuna maakunnan muihin kaupunkeihin ja kuntiin.

Imatralla esiintyy selvästi - ainakin osassa julkisuuteen päässeissä asioissa - mielistelyä Lappeenrannan suuntaan; rähmällään ollaan, vaikka pitäisi pitää kiivaasti Imatran sisäisen hyvinvoinnin ja kehityksen puolia.

Miksi kaikki kehitys ja kasvu maakunnassa pitäisi keskittyä Lappeenrantaan?

Imatran pitäisi systemaattisesti luoda itse omaa menestystä, turha kuvitella joku tekisi sen imatralaisten puolesta.

Mielestäni strategisesti tärkeintä on asettaa tavoitteeksi kehittää Imatraa elinkeinopoliitiikaltaan kasvupaikkakunnaksi.

Imatra voi olla vain oma veturinsa omalla osaamisellaan.

Onko hommassa rähmällään oloa, vai olemmeko hölmöläisiä.

Mutta, kun lähdemme yhteistyöhön muitten kuntien kanssa, niin tarkoitus on saada usein säästöjä.

Kun menimme esimerkiksi yhteiseen hankintapalveluun, niin meillä on Lappeenrannassa yksi Imatran työntekijä, jolloin säästöistä kuitataan ensin hänen palkkakulut pois.

Mitä mieltä Imatralaiset ovat, jos kaupunki käyttää Sveton paperitehtaan paperia.

Eiks se ole vähän kaksinaismoralismia, kun samaan aikaan itketään paperin työpaikkojen vähenemistä ja käytetään ulkolaista paperia.

Kun tehdään päätöksiä, niin ei siinä milloinkaan katsota työllisyys vaikutusta.

Mitä tulee veturina olemiseen, niin Imatran seutu on verkottannut palveluja esimerkiksi matkailun oheispalveluissa.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Onko hommassa rähmällään oloa, vai olemmeko hölmöläisiä.

Mutta, kun lähdemme yhteistyöhön muitten kuntien kanssa, niin tarkoitus on saada usein säästöjä.

Kun menimme esimerkiksi yhteiseen hankintapalveluun, niin meillä on Lappeenrannassa yksi Imatran työntekijä, jolloin säästöistä kuitataan ensin hänen palkkakulut pois.

Mitä mieltä Imatralaiset ovat, jos kaupunki käyttää Sveton paperitehtaan paperia.

Eiks se ole vähän kaksinaismoralismia, kun samaan aikaan itketään paperin työpaikkojen vähenemistä ja käytetään ulkolaista paperia.

Kun tehdään päätöksiä, niin ei siinä milloinkaan katsota työllisyys vaikutusta.

Mitä tulee veturina olemiseen, niin Imatran seutu on verkottannut palveluja esimerkiksi matkailun oheispalveluissa.

anssi.p | Käyttäjän viestit |14.11.2009 14:32
        > "Onko hommassa rähmällään oloa, vai olemmeko hölmöläisiä."

Olemme hyväntahtoisia hölmöläisiä ja rähmällään, tässä järjestyksessä.
        - Asia pitäisi korjaantua, kun fiksuunnutaan eikä suostuta olemaan hölmöläisiä, vaikka muut sitä yrittäisivät meistä tehdä.

Rähmällään ollaan ainakin kahteen ilmansuuntaan.

Lisäksi vaihtoehdottomia, yksisilmäisiä, lyhytnäköisiä,
        omia puolia pitämättömiä sinisilmäisiä hölmöläisiä.

Kannattaisi luoda työtä Imatralle kaikin ajateltavissa olevin keinoin.
        - Jokainen uusi työpaikka Imatralle ja muille paikkakunnille siirtymätön työ tuovat tuloveroja Imatran kassaan. Jos hankintoja siirretään muille paikkakunnille tieten tahtoen, niin menetetty työ luo työttömyyttä ja muuttoliikettä kasvukeskuksiin. Menetetty työntekijä, verotulo ja työttömyydestä syntyneet kulut pitää säästää jostakin. Pelkistetysti sanottuna: viimekädssä imatralaisten palveluja karsimalla.

Voidaan kysyä, ajatellaanko Imatralla läheskään tarpeeksi elinkeinoelämän monipuolistamista ja työpaikkojen turvaamista suhteessa siihen kuinka paljon voimavaroja käytetään kaikkeen muuhun - eikä niinkään Imatran nostamista kasvu-uralle?

anssi.p | Käyttäjän viestit |14.11.2009 14:32
        > "Onko hommassa rähmällään oloa, vai olemmeko hölmöläisiä."

Olemme hyväntahtoisia hölmöläisiä ja rähmällään, tässä järjestyksessä.
        - Asia pitäisi korjaantua, kun fiksuunnutaan eikä suostuta olemaan hölmöläisiä, vaikka muut sitä yrittäisivät meistä tehdä.

Rähmällään ollaan ainakin kahteen ilmansuuntaan.

Lisäksi vaihtoehdottomia, yksisilmäisiä, lyhytnäköisiä,
        omia puolia pitämättömiä sinisilmäisiä hölmöläisiä.

Kannattaisi luoda työtä Imatralle kaikin ajateltavissa olevin keinoin.
        - Jokainen uusi työpaikka Imatralle ja muille paikkakunnille siirtymätön työ tuovat tuloveroja Imatran kassaan. Jos hankintoja siirretään muille paikkakunnille tieten tahtoen, niin menetetty työ luo työttömyyttä ja muuttoliikettä kasvukeskuksiin. Menetetty työntekijä, verotulo ja työttömyydestä syntyneet kulut pitää säästää jostakin. Pelkistetysti sanottuna: viimekädssä imatralaisten palveluja karsimalla.

Voidaan kysyä, ajatellaanko Imatralla läheskään tarpeeksi elinkeinoelämän monipuolistamista ja työpaikkojen turvaamista suhteessa siihen kuinka paljon voimavaroja käytetään kaikkeen muuhun - eikä niinkään Imatran nostamista kasvu-uralle?

Ei ajatella elinkeinoelämän monipuolistamista.

Jos ajateltaisiin, niin silloin päätöksiä tehtäessä tehtäisiin aikaisemmin kertomani arviointi.

Nythän on vaadittu rakennemuutoksen yhteydessä, että pitää tehdä arviointi, miten muutokset vaikuttavat asiakkaisiin ja muihin palveluihin (omiin palveluihin).

Meillä muutoksia tehtäessä katsotaan aina asiaa yhdestä näkökulmasta.

Jos otetaan malliksi vaikka, että joku yrittäjä menettää kunnan ostot.

Jos joku alkaa puolustamaan yrittäjää, eli esittää päätöksen hylkäämistä, koska yritys saattaa mennä nurin.

Hänen katsotaan ajavan tämän toisen osapuolen etua ja sitä politiikka ja päättäminen ei salli.

Kuitenkin loppupeleissä kyse on veronmaksajien kannalta ajateltuna parhaasta lopputuloksesta.

• hyvää toivova
        anssi.p kirjoitti:

Ei ajatella elinkeinoelämän monipuolistamista.

Jos ajateltaisiin, niin silloin päätöksiä tehtäessä tehtäisiin aikaisemmin kertomani arviointi.

Nythän on vaadittu rakennemuutoksen yhteydessä, että pitää tehdä arviointi, miten muutokset vaikuttavat asiakkaisiin ja muihin palveluihin (omiin palveluihin).

Meillä muutoksia tehtäessä katsotaan aina asiaa yhdestä näkökulmasta.

Jos otetaan malliksi vaikka, että joku yrittäjä menettää kunnan ostot.

Jos joku alkaa puolustamaan yrittäjää, eli esittää päätöksen hylkäämistä, koska yritys saattaa mennä nurin.

Hänen katsotaan ajavan tämän toisen osapuolen etua ja sitä politiikka ja päättäminen ei salli.

Kuitenkin loppupeleissä kyse on veronmaksajien kannalta ajateltuna parhaasta lopputuloksesta.

anssi.p | Käyttäjän viestit | 15.11.2009 10:58
        > ”Jos otetaan malliksi vaikka, että joku yrittäjä menettää kunnan ostot.
        > ”Jos joku alkaa puolustamaan yrittäjää,
        > eli esittää päätöksen hylkäämistä, koska yritys saattaa mennä nurin.”

> ”Hänen katsotaan ajavan tämän toisen osapuolen etua ja
        > sitä politiikka ja päättäminen ei salli.”

Voidaanhan väittää myös, että joillakin päättäjistä on koplinkia siihen tilauksen saaneeseen yritykseen, mikä sijaitsee toisella paikkakunnalla. Eli kyse voi olla jopa siitä, että päättäjän pitäisi jäävätä itsensä pois päätöksenteosta.

Sinänsä kinkkinen juttu.

Edelleen olen sitä mieltä, että Imatran kaupungin päättäjien kannattaisi suosia imatralaisia yrityksiä. Tietysti täytyy noudattaa tarjouskilpailujen pelisääntöjä, mitä ne sitten kussakin tapauksessa ovatkin.
        - Kieltääkö pelisäännöt ottamasta huomioon tarjouksen edullisuuden arvioinnissa Imatran kaupungin saamia verotuloja, paikkakunnan työllisyyden tukemista, työttömyysmenojen minimointia ja imatralaisen yrityksen toiminnan sekä mahdollisesti jopa toiminnan laajenemisen turvaamista?

Prioriteetissa korkeimmalla pitäisi olla Imatran yritystoiminnan kehityksen ja asukasluvun kasvun edistäminen.

anssi.p | Käyttäjän viestit | 15.11.2009 10:58
        > ”Jos otetaan malliksi vaikka, että joku yrittäjä menettää kunnan ostot.
        > ”Jos joku alkaa puolustamaan yrittäjää,
        > eli esittää päätöksen hylkäämistä, koska yritys saattaa mennä nurin.”

> ”Hänen katsotaan ajavan tämän toisen osapuolen etua ja
        > sitä politiikka ja päättäminen ei salli.”

Voidaanhan väittää myös, että joillakin päättäjistä on koplinkia siihen tilauksen saaneeseen yritykseen, mikä sijaitsee toisella paikkakunnalla. Eli kyse voi olla jopa siitä, että päättäjän pitäisi jäävätä itsensä pois päätöksenteosta.

Sinänsä kinkkinen juttu.

Edelleen olen sitä mieltä, että Imatran kaupungin päättäjien kannattaisi suosia imatralaisia yrityksiä. Tietysti täytyy noudattaa tarjouskilpailujen pelisääntöjä, mitä ne sitten kussakin tapauksessa ovatkin.
        - Kieltääkö pelisäännöt ottamasta huomioon tarjouksen edullisuuden arvioinnissa Imatran kaupungin saamia verotuloja, paikkakunnan työllisyyden tukemista, työttömyysmenojen minimointia ja imatralaisen yrityksen toiminnan sekä mahdollisesti jopa toiminnan laajenemisen turvaamista?

Prioriteetissa korkeimmalla pitäisi olla Imatran yritystoiminnan kehityksen ja asukasluvun kasvun edistäminen.

EU toi mukanaan sääntöjä kilpailuttamisesta, eli kaikki määrätyn summan ylittävät ostot pitää kilpailuttaa.

Onko kilpailutuksessa mahdollista mennä pisteytykseen.

• Nuoret mukaan

Imatran kulttuurielämässä on ilahduttavaa, että nuoret hakeutuvat Imatran moniin erilaisiin kulttuuritapahtumiin.

Kiinnostusta löytyy kaikkiin musiikkityyleihin, erilaisiin teatteri- ja musikaaliesityksiin, kuvataiteeseen, tanssin eri lajeihin sekä urheilun ja liikunnan eri lajeihin.

Imatra voisi tukea entistä enemmän lasten ja koululaisten osallistumista alennus- ja vapaalipuilla laidasta laitaan erilaisiin kulttuuritilaisuuksiin.

Kaikki paikat täyteen.

• kk ( kk )

IMTRALLA on yllättävän paljon nuoria jotka ovat maan keskitasoon verrattuna huikean fiksumpia ja innokkaampia kehittämään itseään ja ilmaisukykyään !
        Kun vielä saataisiin se yhteisen omaisuuden tuhoojat samaan ruotuun ja voitaisiin näyttää niille kuinka itseään voi kehittää fiksumminkin kun särkemällä paikkoja olisi IMATRASTA esimerkki Suomen jokaiselle kunnalle !

Tässä :" -Kinte-Kunta "

*) todellinen erottelulukyky -oikean ja väärän välillä-, ei riipu älyn terävyydestä , vaan : HENGEN VIISAUDESTA !

• Ei sokea kana

On Imatralla hyviäkin asioita, joista ei vain kukaan ole "uskaltanut" kirjoitella. Esimerkiksi terveyskeskuksen palvelut, ainakin Mansikkalassa, on ollut mielestäni tosi ystävällistä ja asiallista, ainakin minua kohtaan, olen tosi tyytyväinen.
      Toiseksi, olen käyttänyt kirjastopalveluita nyt entistä enemmän, lukenut melkein kaikki syksyn uutuuskirjat, ja olen niidenkin suhteen saanut aivan loistavan hyvää palvelua, kiitos Mansikkalan kirjaston mukava henkilökunta.
      Kolmanneksi, keskustan alueen pienissä kaupoissa saa myöskin loistavaa palvelua, asiantuntevaa ja ystävällistä silloin kun sitä haluaa, ei tarvii lähteä minnekään muualle, merta edemmäs kalaan.
      Kaikkihan on tietysti itsestä kiinni, millä asenteella menet minnekin. Jos on turpa rullalla valmiiksi ja huono päivä muutenkin, niin eihän sitä kannata mennä silloin muille jakamaan. Pitää pysyä kotona ja yrittää vääntää se naamavärkki parempaan asentoon. On ilon aiheita muitakin, ihanat ystävät, ihanat työkaverit ja erityisen ihania muitakin juttuja.
      En aio käpertyä nurkkaan, nautin täysin rinnoin imatralaisesta elämästäni ja olen tähän kaupunkiin melkotyytyväinen.
      Etsikää itsekin niitä pieniä onnen murusia, kyllä niitä on Imatrallakin.

• lukija / näkijä

Henkilökunta 10 pistettä ----------ystävällisyydestä ja palvelualttiudesta !

• Kulttuur Elli
        lukija / näkijä kirjoitti:

UPEA IDEA, MOTIVAATIO KOHDALLAAN!

[Lähde: Uutisvuoksi 26.6.2009]

Imatran kirjastonjohtaja:

”Kirjasto on valmis talkoisiin ja etsimään uudenlaisia, luovia ratkaisuja, joilla kustannuksia voidaan edelleen supistaa ja lähikirjastojen toiminta turvata.

Lähikirjastoista voitaisiin kehittää entistä enemmän oman alueensa monitoimi- ja hyvinvointikeskuksia. Kirjaston perinteisten palvelujen lisäksi tiloissa voisi olla vaikkapa nuorisotyöntekijän tai asukasneuvojan vastaanotto.

- Uskon, että pystymme yhteistyön kautta löytämään säästöä myös muille toiminnoille. Kirjasto on edelleen valmis tuottamaan palveluja muille yksiköille yhteispalveluna ja toimimaan yhteisissä tiloissa, jopa yhteisen henkilöstön voimin.

- Uusien palvelujen kautta on mahdollista saada myös tuloja,”

- ”Kirjasto on kuitenkin kävijämääriltään kulttuuripalvelujen ykkönen. Viime vuonna pelkästään lähikirjastoissa oli yhteensä runsaat 50 000 kävijää.”

PALVELUPALETTITALKOOT JA TALKOOTANSSIT

Imatralaiset voisivat ehdottaa lähikirjastojen tiloihin sopivia uusia palveluja, joilla asukkaille tuotetaan monipuolisia palveluja, parannetaan hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä sekä samalla lähikirjasto voi tuottaa säästöjä ja tuloja Imatran kaupungin eri toimialoille.

Lähikirjastoista monitoimi- ja hyvinvointikeskuksia!

• hkg
        lukija / näkijä kirjoitti:

Kympistä vetoa, että Imatran pääkirjasto sijaitsee 2012 Lappeenrannassa.
        Vuoksenniskan sivukirjasto suljetaan luonnollisesti sitä ennen

• perifferia
        hkg kirjoitti:

Kympistä vetoa, että Imatran pääkirjasto sijaitsee 2012 Lappeenrannassa.
        Vuoksenniskan sivukirjasto suljetaan luonnollisesti sitä ennen

On se ihme,että pääkaupunki seudulta pumpataan rahaa tänne periferiaan,jossa ei asu kukaan!

• joku vaan...

Olen tänään ajellut asioilla ja huomasin, että Tainionkoskentien katuvalot ovat palaneet koko aamupäivän ja aurinko paistoi. Kannattaisko niitä nyt säästösyistä sammuttaa päiväksi, kun niin ei raskittu joku aika sitten pitää päällä pimeällä ja etenkin kun vielä vettä satoi.

• Asukasluku

Voisiko Imatrasta tulla kasvukeskus pelkästään Ukonniemen matkailu- ja jäähalli-investointien avulla, vai tarvitaanko muitakin jämeriä toimenpiteitä?

• kyllä ihmiset on sek

hah,kasvukeskus?hahahaa hahahhahhaaahhaaaah!

• Kirosäe

En oikein usko että voi tulla..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      94
      2294
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      173
      1876
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1436
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      240
      882
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      786
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      66
      786
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      692
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe