Perheenjäsenen juopottelu

.............

Kärsin perheeni alkoholin käytöstä. Äiti juo korkeintaan kerran viikossa, mutta isäni juo joka päivä. Arkena vähän, mutta viikonloppuna hirveästi. Ja mikä tahansa kalenteriin merkitty tavallisuudesta poikkeava juhlapäivä on syy ryypätä kahta kauheammin. Esim. kun nyt on pyhäinpäivä. Kärsin tästä ryyppäämisestä ja olen ahdistunut. Olen luonteeltani estynyt ja arka ja olen joutunut käydä psykiatrian poliklinikalla ja syödä masennuslääkettä. Siellä kysyttiin, onko kotona alkoholiongelmaa, mutta kielsin sen.

Juominen alkaa yleensä illalla. En pidä viikonlopuista, jolloin isäni päivät pääasiassa makaa sohvalla.

Viikonloppuna täällä ryypätään aina. Sitten ryyppäämistä tapahtuu aina juhlapyhisin. Kun nyt on pyhäinpäivä, niin eilen piti ostaa kaupasta kauhea lasti kaljaa, että riittää koko viikonlopuksi, vaikka oikeasti siinä oli paljon enemmän kuin tavallisesti. Sama juttu kaikkina juhlapäivinä. Jos teemme lomareissun, niin sielläkin pitää ryypätä.

Tunnen aina huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä siitä, että ahdistun juomisesta. Normaalina isäni on mukava ja tulen hyvin toimeen, mutta ahdistun juopottelusta. Suvussani on juuri isän puolella taipumusta alkoholismiin.

Itse en juo ollenkaan (olen täysi-ikäinen) ja tunnen pelkkää vastenmielisyyttä ja inhoa alkoholia kohtaan. Minulla ei ole mitään hyviä kokemuksia alkoholista. Koulussakin minua kiusattiin mm. sen takia, että en juonut ja käynyt viikonloppuisin missään.

11

444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tee jotain nyt

sinut entistä hankalampaan tilaan. Miksi asut vanhempiesi luona, jos olet täysi-ikäinen. Harkitse muuttamista. Tutustu AL ANON liikkeen toimintaan. Se on läheisten alkoholin käytöstä kärsiville tarkoitettu tuki ja helpotus.

• ---------

onko se nyt pääongelma, että ei polilla myöntänyt kodin alkoholiongelmaa?
        Ei tarvinne syyllistää lisää mistään valehtelusta, kun kokee jo nyt aiheetonta syyllisyyden tunnetta ja ahdistusta kodin ongelmasta.

• totuus vapauttaa
        --------- kirjoitti:

onko se nyt pääongelma, että ei polilla myöntänyt kodin alkoholiongelmaa?
        Ei tarvinne syyllistää lisää mistään valehtelusta, kun kokee jo nyt aiheetonta syyllisyyden tunnetta ja ahdistusta kodin ongelmasta.

syyllistää itseään toisten juomisesta. Mutta valehtelemalla saa lääkäriltä väärät lääkkeet ja jos herkkä ihminen, valehtelu rupeaa painamaan omaatuntoa.

• &%#"
        totuus vapauttaa kirjoitti:

syyllistää itseään toisten juomisesta. Mutta valehtelemalla saa lääkäriltä väärät lääkkeet ja jos herkkä ihminen, valehtelu rupeaa painamaan omaatuntoa.

Vanhempien kännäämisestä kasvuikänsä kärsinyt ja siitä traumatisoitunut nuori joutuu menemään lääkäriin ahdistuksiensa takia, häntä aletaan lääkitsemään mielenterveystapauksena, ja kotona vanhemmat jatkavat eloa kuin siat pellossa. Helposti alkaa lääkekierre ja siitä leima otsaan.
        Nuoren pitäisi aloittaa oma itsenäinen elämä, mutta saa vanhemmilta tällaiset eväät ja lähtökohdat.
        Onko elämässä ja yhteiskunnassa oikeudenmukaisuutta?

Juopot eivät saa minulta entiseltä juopolta tippaakaan empatiaa tai myötätuntoa sairausruikutuksiseen, kun eivät osaa edes juoda itseään hengiltä, vaan pilaavat muidenkin elämän.

• ....

Tiedän itse erään ihmisen, joka on suunnattoman rasittava humalassa. Hän on piinannut vuosikausia perhettään ryyppäilemisillään, mutta aina hänellä löytyy syy juomiseen. Jos sitä kyseistä ihmistä masentaa elämä, hän ottaa siihen alkoholia. Jos hänellä on syy juhlaan, ei hän voi juhlia ilman alkoholia. Jos hän kohtaa epäonnea, hän kipaisee Alkon kautta. Ja jos, jos jos...

Alkoholistit voivat olla hyvin piinaavia ja arpia jättäviä läheisilleen. Pahimman luokan alkkikset ovat sellaisia, että he selittelevät kaikkia kännimokiaankin parhain päin ja pahimmassa tapauksessa jopa unohtavat, mitä kännissä ovat tehneet. On varmasti hyvin ymmärrettävää, jos ahdistut juomisesta kertomiesi kokemusten valossa. Hyvä olisi, jos voisit jotenkin selittää vanhemmillesi, miltä heidän juomisensa sinusta tuntuu, mutta valitettava totuus alkkisten kohdalla on kuitenkin se, että ei kenenkään juominen lopu muutoin kuin juojan omasta päätöksestä. Siksi sinun ei minun mielestäni mitään turhaa syyllisyyden taakkaa tule siitä niskaasi ottaa, mikäli vanhempasi juovat.

• tuttu kuvio

Olen myös itse alkoholistin lapsi, joskin jo keski-ikäinen, mutta kertomuksesi kuulostaa hyvin tutulta. Kaikkea vapaa-aikaamme (vkl, juhlat, lomat) hallitsi alkoholi ja kaikki meni sen ehdoilla.

Ensimmäinen neuvoni on, että mene takaisin psykiatrin/lääkärin luo ja kerro koko totuus. Peittelemällä vanhempiesi alkoholiongelmaa kasvatat vain sitä häpeää, jota jo nyt asiasta koet. Vanhempiesi alkoholiongelma EI ole millään lailla sinun vikasi. Yritä ymmärtää se, vaikka kuinka tuntuisi siltä, että häpeät asiaa. On myös hyvin mahdollista, että sinua hoidetaan ihan turhaan lääkkeillä, jos vika on kotioloissa. Muista myös, että on hyvin tervettä ahdistua jos perheessä ryypätään. Se ei ole vika, vaan TERVE merkki siitä, että omatuntosi vielä toimii, etkä halua sopeutua moiseen epäterveeseen olotilaan.

Et kertonut, voitko puhua asiasta vanhempiesi kanssa. Jos tilanne on yhtään samanlainen kuin omalla kohdallani, niin keskustelu siitä on joko vaikeaa tai koko alkoholiogelma kielletään. Meilllä koko aihe oli myös aika tabu ja siitä puhuminen siksikin vaikeaa. Jos et voi puhua asiasta heille, onko lähelläsi ketään, jolle voit asiasta puhua? Olisi hyvin tärkeää päästä vain puhumaan pahaa oloa pois ihmiselle, johon voi luottaa. Asian märehtiminen yksin pahentaa sitä.

Toisena neuvona suosittelisin sinua harkitsemaan vakavasti muuttoa omaan asuntoon, jos se vain suinkin on mahdollista. Jokin ulkoinen syy (opiskelu, tyttö/poikaystävä, työ muualla) voi olla hyväkin keppihevonen irrottautua alkoholistiperheen arjesta rikkomatta täysin välejään vanhempien kanssa. (todellista syytä ei tarvitse heille kertoa) Muuttamalla pois saat kuitenkin rauhan arkeesi ja pystyt keskittymään sinulle tärkeisiin asioihin. En tunne kovin hyvin nykyajan tukimuotoja, mutta on ehkä mahdollista saada myös jotain taloudellista ja henkistä apua tällaiseen irtiottoon. Kannattaa kysellä esim lääkärin tai sosiaaliviranomaisten kautta, mistä voisi saada tukea käytännön järjestelyihin.

Joka tapauksessa on päivänselvää, että ET voi korjata vanhempiesi alkoholiongelmaa. Voit ehkä auttaa heitä parhaiten ottamalla nyt etäisyyttä ja tukemalla heitä sitten kun olet itse päässyt jaloillesi ja kiinni terveeseen elämään. Älä luovu oikeudestasi terveeseen elämään, vaikka sitten ilman vanhempiasi.

Kovasti tsemppiä!

• loppuunkulunut

Ei viitsi pahempaa kieltä käyttää, kun on nuorehko vissiin tää kirjoittaja. Ai kamala että sapettaa kun aina vaan tulee näitä samanlaisia kohtaloita suomenmaahan. Sama kokemus minulla kestänyt jo lähes 30 v. Teet mitä vain, ne alkoholistivanhemmat seuraavat sinua koko elämäsi. Alkoholisti on nimittäin erittäin itsekäs, siitähän ei kukaan uskalla puhua! Alkoholisti TARVITSEE raittiita ihmisiä ympärilleen, jos on siihen tottunut (tämä koskee nimenomaan näitä kotityranneja). Ei auta kotoa muutto, on keksitty puhelimet joilla voi häiriköidä. Sitten ne teeskentelee surkeaa, tulee sairauksia ja toinen kuolee tms. Joudut auttamaan, ja tukemaan juoppo kiduttaa juuri sitomalla toisen itseensä olemalla selvin päin "tosikiva" ja kännissä säälittävä. Mä en ainakaan keksi mitään keinoa, jolla sinua voisi lohduttaa, jos olet yhtä lepsu kuin minä olen ollut. Välit poikki kokonaan, ei mitään yhteydenpitoa, voisi auttaa. Siihen ei vain syyllistetty ja alistettu raitis omainen kovin usein pysty.

• tuttu kuvio
        loppuunkulunut kirjoitti:

Ei viitsi pahempaa kieltä käyttää, kun on nuorehko vissiin tää kirjoittaja. Ai kamala että sapettaa kun aina vaan tulee näitä samanlaisia kohtaloita suomenmaahan. Sama kokemus minulla kestänyt jo lähes 30 v. Teet mitä vain, ne alkoholistivanhemmat seuraavat sinua koko elämäsi. Alkoholisti on nimittäin erittäin itsekäs, siitähän ei kukaan uskalla puhua! Alkoholisti TARVITSEE raittiita ihmisiä ympärilleen, jos on siihen tottunut (tämä koskee nimenomaan näitä kotityranneja). Ei auta kotoa muutto, on keksitty puhelimet joilla voi häiriköidä. Sitten ne teeskentelee surkeaa, tulee sairauksia ja toinen kuolee tms. Joudut auttamaan, ja tukemaan juoppo kiduttaa juuri sitomalla toisen itseensä olemalla selvin päin "tosikiva" ja kännissä säälittävä. Mä en ainakaan keksi mitään keinoa, jolla sinua voisi lohduttaa, jos olet yhtä lepsu kuin minä olen ollut. Välit poikki kokonaan, ei mitään yhteydenpitoa, voisi auttaa. Siihen ei vain syyllistetty ja alistettu raitis omainen kovin usein pysty.

Ei välejä tarvitse kokonaan poikki laittaa, mutta pitää kyllä nähdä se raja, jossa itse määrää omaa elämää ja jossa, niin kuin sanot, läheinen alkoholisi tosiasiassa määrää tahdin. Sitä rajaa ei tule ylittää, kun sen etäisyyden on kerran saavuttanut (tai edes nähnyt) vaikka hintana olisi välien katkaisu. Mutta paljon riippuu kyllä myös vanhempien asenteista, erityisesti siitä myöntävätkö he alkoholiongelmansa.

Asia on varmasti nuorelle itselleen kipeä ja vaikea, kun hän huomaa, ettei vanhemmat olekaan vanhemmuutensa tasolla, vaan alkoholi onkin etusijalla, jopa omia lapsia tärkeämpi. Itse kävin läpi tuon ymmärtämisen yksin ja en sitä kyllä suosittele, jos vain on saatavilla jonkinlaista tukea. Siksi kannustan alkuperäistä kysyjää ottamaan rohkeasti yhteyttä lääkäriin ja sosiaaliviranomaisiin ja olemaan heidän suhteen hyvin rehellinen, jotta hän saisi kunnollista tukea vanhemmistaan irtautumiseen.

• -------------

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/alkoholistin_lapset.htm

http://www.al-anon.fi/

http://www.lasinenlapsuus.fi/

Mielestäni tärkein pointti sinulle olisi se, että on kyettävä terveeseen itsekkyyteen ymmärtämällä, että et ole yhtään syyllinen vanhempien juomiseen, ja on tiedostettava, mistä ahdistus johtuu.
      Se johtuu heistä ja heidän juomisestaan, eikä sinusta.
      Lääkkeistä ei mielenterveyttä saa. Niillä ikävä kyllä useimmiten vain peitetään oireita, ja pahimmassa tapauksessa lopputuloksena päädytään pahenevaan lääkekierteeseen.

Tarvitset tavalla tai toisella irtioton omaan elämään, ettet jää kotiin juoppoihin kahlituksi läheisriippuvaiseksi syvenevään päihdeongelmaan.
      Lähde muualle vaikka opiskelemaan, ja yritä ottaa välimatkaa juoppoihin, sillä he sairastuttavat muutkin.
      Muista, että sinun on keskityttävä omaan elämääsi vailla mitään syyllisyydentuntoja.
      Juoppo jatkaa juomistaan sinusta riippumatta.
      Älä sorru jatkuvaan lääkkeiden käyttöön. Älä edes lääkärin määräyksestä!

• Anonyymi

Bravo, Provo! Nyyh

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57