Pelkään, että itselläni on reuma puhkeamassa, aamuisin sorminivelet ja ranteet on tosi jäykät ja kipeät ja turvoksissa ja joskus myös jalkaterissä on kipeitä paikkoja ja turvotusta, aamut on muutenkin hirmuisen hankalia, jäykkä olo pari tuntia heräämisestä.
Reumatekijä on tutkittu verestä, ei mitään, eikä myöskään röntgenkuvissa muutoksia. Voiko silti olla reuma "alkamassa" vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun, päänsärkyä on myös usein heti aamusta alkaen, synnytyksestä on vuosi ja jostain luin, että raskaus saattaa altistaa reuman puhkeamiseen?? Onko samantyyppisiä kokemuksia, ikää on kohta 40 v.
Reuman puhkeaminen
23
18771
Vastaukset
- BlackHeartAngel
on todennäköinen tilanteessasi.
Minulle sanottiin, ettei kaikilla edes näy kokeissa yhtikäs mitään ensin...
Mutta sitten vasta ajan kanssa.
Ehkäpä kannattaisi poiketa reuma-polille juttelemaan tai vaikkapa soittaa tms.?
Koska nuo oireethan viittaavat selkeästi reumaan.- auts
Siis minne? Yksityiselle jonnekin vai voiko reumalle mennä tai varata aika ihan noin vaan?
Itsekkin sillä tiellä ja hankalaa on... - poppaloora
auts kirjoitti:
Siis minne? Yksityiselle jonnekin vai voiko reumalle mennä tai varata aika ihan noin vaan?
Itsekkin sillä tiellä ja hankalaa on...Minäkään en ymmärrä, minne "reumalle" menosta täällä puhutaan useammassa viestissä. Julkisten sairaaloiden reumapolille tai terveyskeskuksen reumalääkärille ei voi mennä noin vain. Yhtä turha sinne en soitella ja kinuta pääsisinkö. Lähete tk-lääkäriltä tai muulta lääkäriltä täytyy olla. Yksityisiä reumalääkäreitä tietysti on, joille pääsee suoraan varaamalla ajan.
- BlackHeartAngel
auts kirjoitti:
Itsekkin sillä tiellä ja hankalaa on...Reumapolille toki kannattaa soittaa aina ennen menoa ja sopia tapaaminen..
Toki ihmiset niinkin ovat tehneet, jotta menneet vain käymään siellä..
Ovatpa sairaanhoitajat ottaneet sisälle juttusille...
Minulle ainakin sanottiin, jotta jos haluaa jotain tietää, puhua huolistaan tms. sopii aina soittaa! ..Ja vaikka aika olisi uudestaan puolenkin vuoden päästä sopii tulla aiemminkin jo. - BlackheartAngel
poppaloora kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, minne "reumalle" menosta täällä puhutaan useammassa viestissä. Julkisten sairaaloiden reumapolille tai terveyskeskuksen reumalääkärille ei voi mennä noin vain. Yhtä turha sinne en soitella ja kinuta pääsisinkö. Lähete tk-lääkäriltä tai muulta lääkäriltä täytyy olla. Yksityisiä reumalääkäreitä tietysti on, joille pääsee suoraan varaamalla ajan.
Reumasairaalaan menosta minä ainakin puhun...
..ja jospa vaivautuisit aiempaa viestiäni tutkimaan sieltä selviäisi..
Yhtä turha?! Oletpa #*#@* ärsyttäviin ihmisiin törmännyt...
Lähetteitä minä en ainakaan tarvitse, korkeintaan yhden puhelun ja pääsen jo..
Kullakin omat tapansa... - Pilkunviilaaja
auts kirjoitti:
Itsekkin sillä tiellä ja hankalaa on...Juu, samaa minäkin ihmettelin. Ajan saaminen reumapolille on lujassa omalla paikkakunnallani. Ei todellakaan puhettakaan mistään "poikkeamisesta" jos asiaa ilmenee. Voin kuvitella, miten nauretaan pihalle, jos reumaa itsellään epäilevä "poikkeaisi" reumapolille noin vain.
Nimimerkki BlackHearthangel tarkoitti näköjään reumasairaalaa, joka on käsittääkseni Heinolassa. Pitäisköhän "poiketa" tosiaan siellä, matkaakin on vaivaiset 700 km.
Alkuperäiselle kysyjälle voi vain sanoa, että yritä saada lääkäriltä lähete lähimmälle reumapolille. Toinen vaihtoehto on yksityinen reumalääkäri. - Poppaloora
BlackHeartAngel kirjoitti:
Reumapolille toki kannattaa soittaa aina ennen menoa ja sopia tapaaminen..
Toki ihmiset niinkin ovat tehneet, jotta menneet vain käymään siellä..
Ovatpa sairaanhoitajat ottaneet sisälle juttusille...
Minulle ainakin sanottiin, jotta jos haluaa jotain tietää, puhua huolistaan tms. sopii aina soittaa! ..Ja vaikka aika olisi uudestaan puolenkin vuoden päästä sopii tulla aiemminkin jo.BlackHeartAngel, sotket asioita. Sinä ja joku uusi asiakas ovat kaksi aivan erilaista tapausta. Ainakaan kotikaupungissani kuka tahansa ei pääse juttelemaan edes tk:n reumahoitajan kanssa. Ja aika täytyy varata. Tuskin Heinolan reumasairaalassakaan tykkäisivät, jos kaikki Suomen reumaatikot alkaisivat poiketa siellä kun itselle sopii.
Puhut nytkin vain reumapolista. Ota tuosta selvää mitä milloinkin tarkoitat. - BlackHeartAngel
Poppaloora kirjoitti:
BlackHeartAngel, sotket asioita. Sinä ja joku uusi asiakas ovat kaksi aivan erilaista tapausta. Ainakaan kotikaupungissani kuka tahansa ei pääse juttelemaan edes tk:n reumahoitajan kanssa. Ja aika täytyy varata. Tuskin Heinolan reumasairaalassakaan tykkäisivät, jos kaikki Suomen reumaatikot alkaisivat poiketa siellä kun itselle sopii.
Puhut nytkin vain reumapolista. Ota tuosta selvää mitä milloinkin tarkoitat.Etkö sinä tajua selvää suomen kieltä?!?!?!?
Uusi asiakas kylläkin ON mennyt suoraan reumasairaalaankin ILMAN AIKAA!!!
Joten mutinat voit suosiolla jättää sikseen..
Tiedän tapauksia.
Sinä siellä asioita sotket!!!
Terveyskeskukseen todellakin TOISILLA paikkakunnilla pääsee SUORAAN "reumahoitajalle"..
..Ja itse olen tavannut erittäin miellyttävää reumaSAIRAALAN henkilökuntaa, joten ei ongelmia..
Ota sinä kännit niin ei tarvitse selvänä aina olla =P
TERVEYSKESKUSKEEN on meilläpäin HYVIN helppo vain MENNÄ!!! - Ellipsi
Etkö sinä tajua selvää suomen kieltä?!?!?!?
Uusi asiakas kylläkin ON mennyt suoraan reumasairaalaankin ILMAN AIKAA!!!
Joten mutinat voit suosiolla jättää sikseen..
Tiedän tapauksia.
Sinä siellä asioita sotket!!!
Terveyskeskukseen todellakin TOISILLA paikkakunnilla pääsee SUORAAN "reumahoitajalle"..
..Ja itse olen tavannut erittäin miellyttävää reumaSAIRAALAN henkilökuntaa, joten ei ongelmia..
Ota sinä kännit niin ei tarvitse selvänä aina olla =P
TERVEYSKESKUSKEEN on meilläpäin HYVIN helppo vain MENNÄ!!!Mitä sinä täällä meuhkaat kuin murrosikäiset. Lue kysymykset ja mielipiteet kunnolla ennen kuin alat kommentoimaan. Lupailet liikoja reumatautia itsellään epäileville.
- BlackHeartAngel
Ellipsi kirjoitti:
Mitä sinä täällä meuhkaat kuin murrosikäiset. Lue kysymykset ja mielipiteet kunnolla ennen kuin alat kommentoimaan. Lupailet liikoja reumatautia itsellään epäileville.
Minä meuhkaan, mitä ikinä haluan..
Pointti olikin se, että aina pitää väittää vastaan toisten kokemuksia, olettaa oman olevan ainut oikea, ettei mitään muuta voisikaan olla..
Kumma, kun jakoon ei mene, jotta on monenlaisia kokemuksia ihmisillä..
Minun kokemuksieni mukaan asiat toimivat niin, ikävää, jos kaikilla ei...Tuntuu monilla olevan huonoja kokemuksia..
Lupailen liikoja?! Minkäs teen, mikäli kokemukseni ovat erilaisia..
Pitäisikö tässä nyt ruveta sanomaan kaikkea negatiivista, kuten "ei sinne ikinä pääse"..
"Turha edes yrittää"...
"Ei ne mitään aikaiseksi saa"...
"Et sinä kuitenkaan apua saa" tms..
Vai kenties retorinen kysymys..
- pampula
Hei!
Voi se olla hyvinkin mahdollista.
Itselläni oireet alkoivat vas. jalan päkiän alueen kipeytymisestä. Minulta otettiin verikokeita ja tumavasta-aineet olivat koholla, samoin tulehdusarvot ja diagnoosiksi kerrottiin SLE-tauti, joka on nyt parin vuoden sisällä muuttunut nivelreuman kaltaiseksi.
Toivon että kävisit tutkituttamassa perusteellisesti itsesi jollakin lääkärillä ettei tilanne pahennu ja vaadit toimenpiteitä.
Ennaltaehkäisy on hyvä asia eikä pelkästään vain sairauden hoito.
Lääkkeistä ja niiden sivuvaikutuksista kannattaa ottaa selvää. Netistähän sitäkin tietoa löytyy.
Itse olen myös käyttänyt vaihtehtoisia hoitomuotoja(aromaterapia,homeopatiaa,kiinalaista akupunktiota - periodittain) rinnakkain lääkkeiden ja välilla lääketaukojen aikoina.
Olen saanut helpotusta niistä- ei ole yhtä paljon kipuja ja tulehdusarvojen nousua eikä mitään sivuvaikutuksia.
Täytyy vain jaksaa löytää itselle sopiva hoitomuoto. Kannattaa satsata itseensä ja hakea apua.
Vaikka sairaus ilmenee fyysisellä tasolla täytyy hoitaa myös henkistä puolta. Rentoutuminen, kuona-aineiden poisto ja hyvänolontunne lisää elämäniloa ja jaksamista.
Itse käytän säännöllisesti rasvahappoja(omega 3,6,7,9), olen sekasyöjä mutta syön paljon kasvispitoista ruokaa (emäksinen ruokavalio)-happoa tuottava ruokavalio lisää nimittäin tulehdusta nivelissä.
Kannattaa kysellä myös vaihtehtoa tarjoavilta luontaishoidonasiantuntijoilta muistakin asioista jos on kiinnostunut hoitamaan itseään kokonaisvaltaisesti eikä vain olemassa olevien oireiden perusteella.- kaisa
paljon vastauksista!! Kävin 2:lla mieslääkärillä, eivät antaneet mitään jatko-ohjeita, koska verikokeissa ei näkynyt mitään, mutta eihän nämä minun oireet siitä minnekkään hävinneet, nytkin nippa nappa pystyn kirjoittamaan näppiksellä, kun jäykistää...
Mulla on tilattu aika naislääkärille parin viikon päähän, yritän saada sitten lähetettä reumapolille, kiitokset neuvoista!
- elli
Minulla aristi mm.päkiöitä ja polviniveliä yli 15 vuotta ennen kuin reuma puhkesi kunnolla ollessani 40 v. Viime vuosina oli paljon muitakin oireita, joiden tajuan nyt johtuneen nivelreumastani.
- sande
moi!
joo voi olla hyvinkin alkava reuma olen itse myös 40 v ja reuma todettiin jo vuonna -93 mutta olen sinnitellyt tähän asti mutta nyt on sormet ja polvet nilkat siinä kunnossa että kun kesä koitta ja vähän töiltäni ehdin niin reumalle mars.
voltarenin voimalla olen selvinnyt n.2 vuotta ja se on vähemmän viisasta se.Äidilläni on reuma neg.ja istuu tällä hetkellä jo rullatuolissa.Voimia sinulle ja hoida itsesi ajoissa kuntoon- Kaisa
tästähän tuli vallan tappelu!
Kysyisin vielä, että onko reumalle tyypillistä, että esim aamuoireilu on koko ajan yhtä voimakasta, vai onko kausittaista, itselläni on välillä viikkokin, ettei ole ollenkaan käsissä oireita, mutta sitten voi olla esim 2 viikkoa putkeen sormet niin kipeät, ettei perunoita pysty aamupäivällä kuorimaan.
Meidän paikkakunnalla reumapolille pitää olla lääkärin lähete, ennenkuin ottavat edes hoitajan haastatteluun, kysyin asiaa, tilasin tk lääkärille jälleen ajan ja pyydän nyt lähetettä reumapolille, josko saisin oikeanlaista apua vaivoihini. - sande
Kaisa kirjoitti:
Kysyisin vielä, että onko reumalle tyypillistä, että esim aamuoireilu on koko ajan yhtä voimakasta, vai onko kausittaista, itselläni on välillä viikkokin, ettei ole ollenkaan käsissä oireita, mutta sitten voi olla esim 2 viikkoa putkeen sormet niin kipeät, ettei perunoita pysty aamupäivällä kuorimaan.
Meidän paikkakunnalla reumapolille pitää olla lääkärin lähete, ennenkuin ottavat edes hoitajan haastatteluun, kysyin asiaa, tilasin tk lääkärille jälleen ajan ja pyydän nyt lähetettä reumapolille, josko saisin oikeanlaista apua vaivoihini.moi
en minä mitään tappelua ole tässä ajatellut mutta kannattaa saada itsensä hoitoon tavalla tai toisella ...helppoa se ei kunnallisella tasolla tule olemaan asuin paikasta riippuen
hyvää kesän jatkoa sinulle - Kaisa
sande kirjoitti:
moi
en minä mitään tappelua ole tässä ajatellut mutta kannattaa saada itsensä hoitoon tavalla tai toisella ...helppoa se ei kunnallisella tasolla tule olemaan asuin paikasta riippuen
hyvää kesän jatkoa sinullejuu sorry, tarkoitin noita ylempänä olevia reuma-polille pistäytymis juttuja.. ei ihan tämä palstan käyttö ole vielä hanskassa..
Hauskaa kevättä! (meilläpäin on vielä puol metriä lunta, aurinko kyllä nyt paistaa, iiihaaanaaa!) - Poppaloora
Kaisa kirjoitti:
Meidän paikkakunnalla reumapolille pitää olla lääkärin lähete, ennenkuin ottavat edes hoitajan haastatteluun, kysyin asiaa, tilasin tk lääkärille jälleen ajan ja pyydän nyt lähetettä reumapolille, josko saisin oikeanlaista apua vaivoihini.Minä olen erittäin tyytyväinen reuman vuoksi saamaani hoitoon.
Menin ensin tk-lääkärille. Otettiin veri- ja röntgenkuvat. Seuraana päivänä lääkäri lupasi lähetteen keskussairaalan reumapolille suoraan. Tk:n reumalääkärille oli niin pitkä jono, että lääkäri ei uskaltanut laittaa minua sinne jonottamaan. Asun yli 120 000 asukkaan kaupungissa ja tk:ssa on yksi reumahoitaja ja -lääkäri. Heidän työpaineensa tietäen ei tulisi mieleenkään, että menisin sinne tai neuvoisin toisia menemään ilman ajanvarausta. Joudun soittamaan hyvin usein reumahoitajalle, koska vain häneltä saan verikokeiden tulokset. Palvelu on ollut aina yhtä ystävällistä.
Valitettavasti vain kaikilla ei käy yhtä hyvä tuuri hoitoon pääsyn kanssa. Monet joutuvat odottamaan vuosikausia lähetettä, kun oireet ovat niin epämääräiset.
Onnea sinulle matkaan! Nivelreuman oireet voivat tosiaan vaihdella päivästä toiseen huomattavasti. - BlackHeartAngel
Kaisa kirjoitti:
juu sorry, tarkoitin noita ylempänä olevia reuma-polille pistäytymis juttuja.. ei ihan tämä palstan käyttö ole vielä hanskassa..
Hauskaa kevättä! (meilläpäin on vielä puol metriä lunta, aurinko kyllä nyt paistaa, iiihaaanaaa!)PAINOTAN, että eri ihmisillä eri kokemukset...
Joten turha siitä on ruveta väittämään, etteikö voisi pistäytymään mennä..Ei tietenkään joka kunnalla/kaupungilla samoin, mutta...
Minun ja muutaman muun kokemukset sattuivat vain olemaan erilaisia, ja olenkin erittäin tyytyväinen niin asiallisen mahtavasta nopeudesta..
Ei tarvitse vaivoineen kitua ties kuinka kauan,mikäli sellaisia on..
Hauskaa kevättä sinulle myöskin =) - Varma tieto
PAINOTAN, että eri ihmisillä eri kokemukset...
Joten turha siitä on ruveta väittämään, etteikö voisi pistäytymään mennä..Ei tietenkään joka kunnalla/kaupungilla samoin, mutta...
Minun ja muutaman muun kokemukset sattuivat vain olemaan erilaisia, ja olenkin erittäin tyytyväinen niin asiallisen mahtavasta nopeudesta..
Ei tarvitse vaivoineen kitua ties kuinka kauan,mikäli sellaisia on..
Hauskaa kevättä sinulle myöskin =)Tuo on täyttä puppua, että Heinolan reumapolille voisi mennä ilman lähetettä!!! Talossa on myös r-lääkäreiden yksityisvastaanottoa, mutta sieltä pelkän lähetteen haku maksaa älyttömästi.
- potilas
"Hakeutuminen hoitoon ja kuntoutukseen:
Kuka tahansa lääkäri voi tehdä lähetteen sairaalaamme erikoissairaanhoitoon, kuntouttavaan hoitoon tai kuntoutukseen. Lähetteen saapuessa meille, potilastoimistomme varmistaa että asiaankuuluvat maksusitoumukset ovat kunnossa ja sitten potilas kutsutaan hoitoon. Kelan järjestämille erityiskuntoutuskursseille ja 3 § mukaiseen kuntoutukseen tekee oma lääkäri suosituksen SV-B-lomakkeelle, jonka perusteella potilas tekee kuntoutusanomuksen Kelan paikallistoimistoon.
Yksikkömme lääkärit pitävät myös yksityisvastaanottoa sairaalamme poliklinikalla."- potilas
Lisäys eiliseen: Maksusitoumuksen saaminen Reumasäätiön sairaalaan on useimmiten hyvin vaikeaa muille kuin Päijät-Hämeessä asuville, koska nykyään reumatautien erikoissairaanhoitoa on saatavilla niin monella paikkakunnalla Suomessa.
- jVarma tieto
potilas kirjoitti:
Lisäys eiliseen: Maksusitoumuksen saaminen Reumasäätiön sairaalaan on useimmiten hyvin vaikeaa muille kuin Päijät-Hämeessä asuville, koska nykyään reumatautien erikoissairaanhoitoa on saatavilla niin monella paikkakunnalla Suomessa.
Puhuuhan täällä näköjään joku järkeäkin!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819