Yksikätinen rosvo –hedelmäpeli

Lauri

Pitäisi tehdä koulun harkkana seuraavaa:

Yksikätinen rosvo –hedelmäpeli.


Pelissä arvotaan kolme satunnaislukua väliltä 0 – 9.
Pelin alussa Sinulla on rahaa 5 €. Yksi peli maksaa 0,5 €.
Jos yksi arvotuista luvuista on seiska, voitat 1 €. Jos arvotuissa on kaksi seitsikkoa, voitat 5 €. Jos kaikki kolme lukua ovat seiskoja, voitat 10 €.
Jokaisen arvonnan jälkeen ohjelma näyttää arvotut luvut ja senhetkisen rahatilanteen sekä kysyy ”Haluatko jatkaa (k/e)? ”. Jos vastaat k:lla, peli jatkuu niin kauan kuin rahaa riittää. Jos vastaat muulla kuin k:lla, peli loppuu. Lopussa peli tulostaa pelattujen kierrosten lukumäärän.

Auttakaa - pliis!!!!

16

4484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Et sen kummemmin eritellyt mikä osa tuottaa ongelmia. Haluatko siis koko tehtävän ratkaisun valmiiksi purtuna ja valmiiksi tehtynä?

      • Lauri

        Itselläni ei ole hajuakaa kuinka toteuttaa ko. ohjelma - joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Valmis koodi olisi aina parasta mitä maa päällä kantaa!


      • minä
        Lauri kirjoitti:

        Itselläni ei ole hajuakaa kuinka toteuttaa ko. ohjelma - joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Valmis koodi olisi aina parasta mitä maa päällä kantaa!

        Onnea valitsemallasi tiellä


    • cpp

      #include
      #include
      #include


      int l1,l2,l3, tmp;

      float rahat = 5.0;


      loopissa

      rahat -= 0.5;


      randomize();

      // arvotaan 0-9
      l1 = random (9);
      l2 = random (9);
      l3 = random (9);

      tmp = 0;

      // seiskojen määrä
      if (l1 = 7) tmp ;
      if (l2 = 7) tmp ;
      if (l3 = 7) tmp ;

      // voitot
      switch(tmp)
      {
      case 1: rahat = 1.0; break;
      case 2: rahat = 5.0; break;
      case 3: rahat = 5.0; break;
      }

      tuosta puutuu tavaraa... yksi looppi ja jotain muuta ;)

      • Lauri

        Apua kaivataan...

        Jos joku osaa vielä täydentää ohjelmaa niin apu otetaan mielellään vastaan! :)


      • cpp
        Lauri kirjoitti:

        Apua kaivataan...

        Jos joku osaa vielä täydentää ohjelmaa niin apu otetaan mielellään vastaan! :)

        // seiskojen määrä
        if (l1 = 7) tmp ;
        if (l2 = 7) tmp ;
        if (l3 = 7) tmp ;

        pitäsisi olla == ei =


      • Lauri
        cpp kirjoitti:

        // seiskojen määrä
        if (l1 = 7) tmp ;
        if (l2 = 7) tmp ;
        if (l3 = 7) tmp ;

        pitäsisi olla == ei =

        Itse olen tottunut että ohjelman alussa on tuo #include tai joku ton tapainen!

        Eli nuo seuraavat:

        #include
        #include
        #include


      • Mik
        Lauri kirjoitti:

        Itse olen tottunut että ohjelman alussa on tuo #include tai joku ton tapainen!

        Eli nuo seuraavat:

        #include
        #include
        #include

        iostream on käytössä lähinnä C :ssa, nuo muut ovat käytössä C:ssä.

        Tässäkin ajassa mitä odottelet valmiita vastauksia, niin olisit tehnyt tuon jo (oikeasti tuon tekemiseen ei todellakaan pitäisi mennä kauaa). Tosin voin minäkin tehdä tuon, 100 e / h alv.


    • Herne

      Tein purkkakoodillani tuollaisen viritelmän. Se toimii, mutta on aika rumaa katseltavaa. Ei joku viitsisi kertoa mikä minulla menee pieleen?

      #include
      #include
      #include
      #include

      void tulostarahat(int);
      int main(int argc, char *argv[])
      {
      cout

      • Kärpät

        Oletkos miettinyt mitä tapahtuu kun switch(osumia)
        -käsky suoritetaan arvolla osumia=0? Eli
        default: {voitot=0; break;} kehiin.

        Olisit voinut täsmentää mitä virheitä koodissasi oli!


      • Mik

        #include (ilman .h:ta). Samoin muutkin, koska koodi näyttää olevan C :aa.

        coutille voi antaa std::endl \n:sijaan, tyyli- ja siirrettävyysseikka.

        Kirjoita time(NULL) time(0) sijaan selkeyden vuoksi. While-looppi, jossa on tuo time-kutsu ajetaan erittäin nopeasti, joten muuttuja aika saanee aina saman arvon.

        Rivillä cout i;


      • Herne
        Kärpät kirjoitti:

        Oletkos miettinyt mitä tapahtuu kun switch(osumia)
        -käsky suoritetaan arvolla osumia=0? Eli
        default: {voitot=0; break;} kehiin.

        Olisit voinut täsmentää mitä virheitä koodissasi oli!

        Tuo probleema on kierretty jo, joka kierroksen alussa tuo muuttuja alustetaan nollaksi, ja se muuttuu jos on tarpeen.

        Ja selviä bugeja tuossa ei ole, mutta tuo koodi on vain saakelin rumaa. Se ei noudata mitään tyylisääntöjä, ja muutenkin se toimii aika tarkkaan purkalla. Ohjelman pienikin muokkaus johtaa helposti kaiken tekemiseen uusiksi jne...
        Tästä tahtoisin päästä eroon, mutta... :(


      • Herne
        Mik kirjoitti:

        #include (ilman .h:ta). Samoin muutkin, koska koodi näyttää olevan C :aa.

        coutille voi antaa std::endl \n:sijaan, tyyli- ja siirrettävyysseikka.

        Kirjoita time(NULL) time(0) sijaan selkeyden vuoksi. While-looppi, jossa on tuo time-kutsu ajetaan erittäin nopeasti, joten muuttuja aika saanee aina saman arvon.

        Rivillä cout i;

        Ookke... Mielestäni tuo tulosjuttu on enempi "true" kun luvut ovat peräkkäin, mielipideasia minusta.
        Lisöksi ainakin minulla tuo (Ainakin taisi :>)skipata loppuosan, jossa kerrottiin pelien lukumäärä jne. jos tuota ciniä ei ollut. En muistanut missä otsikkotiedostossa oli se system() juttu, jolla sai sen siististi pausettamaan, että suoraan DevC :n Compile&Run ei sammuta ikkunaa heti kun se on valmis(Tai no, tuo estää sitä olemasta valmis heti, jyy nou).
        No juu... Kiitoksia palautteesta ^^


      • Koodari

        Kantsii miettiä josko ohjelman pilkkoo osiksi, esimerkiksi Olio joka suorittaa arvonnan, olio joka hoitaa näytölle tulostuksen, olio joka pitää kirjaa rahasta, Olio jolla on ohjelman kontrolli eli jonkin sortin silmukointi mikäli dos prompttissa on tarkoitus ajaa. Näin ohjelmasta tulee modulaarinen ja yhden kohdan korjaaminen ei aiheuta ongelmia muualla.


      • Herne
        Koodari kirjoitti:

        Kantsii miettiä josko ohjelman pilkkoo osiksi, esimerkiksi Olio joka suorittaa arvonnan, olio joka hoitaa näytölle tulostuksen, olio joka pitää kirjaa rahasta, Olio jolla on ohjelman kontrolli eli jonkin sortin silmukointi mikäli dos prompttissa on tarkoitus ajaa. Näin ohjelmasta tulee modulaarinen ja yhden kohdan korjaaminen ei aiheuta ongelmia muualla.

        #include
        #include
        #include
        #include

        class peli {
        private:
        int rahat, played;
        int arvonumerot(int wannabe, int count);
        public:
        int AnyMoney() { if (rahat


    • kerran soneran asiak

      rosvo. sonerassa kukaan ei tiedä mitään eikä osaa mitään. romua ja roskaa myydään ja luvataan ummet ja lammet. ainoa mikä tulee ajallaan on lasku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2910
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      400
      1307
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe