Yksikätinen rosvo –hedelmäpeli

Lauri

Pitäisi tehdä koulun harkkana seuraavaa:

Yksikätinen rosvo –hedelmäpeli.


Pelissä arvotaan kolme satunnaislukua väliltä 0 – 9.
Pelin alussa Sinulla on rahaa 5 €. Yksi peli maksaa 0,5 €.
Jos yksi arvotuista luvuista on seiska, voitat 1 €. Jos arvotuissa on kaksi seitsikkoa, voitat 5 €. Jos kaikki kolme lukua ovat seiskoja, voitat 10 €.
Jokaisen arvonnan jälkeen ohjelma näyttää arvotut luvut ja senhetkisen rahatilanteen sekä kysyy ”Haluatko jatkaa (k/e)? ”. Jos vastaat k:lla, peli jatkuu niin kauan kuin rahaa riittää. Jos vastaat muulla kuin k:lla, peli loppuu. Lopussa peli tulostaa pelattujen kierrosten lukumäärän.

Auttakaa - pliis!!!!

16

4527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Et sen kummemmin eritellyt mikä osa tuottaa ongelmia. Haluatko siis koko tehtävän ratkaisun valmiiksi purtuna ja valmiiksi tehtynä?

      • Lauri

        Itselläni ei ole hajuakaa kuinka toteuttaa ko. ohjelma - joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Valmis koodi olisi aina parasta mitä maa päällä kantaa!


      • minä
        Lauri kirjoitti:

        Itselläni ei ole hajuakaa kuinka toteuttaa ko. ohjelma - joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Valmis koodi olisi aina parasta mitä maa päällä kantaa!

        Onnea valitsemallasi tiellä


    • cpp

      #include
      #include
      #include


      int l1,l2,l3, tmp;

      float rahat = 5.0;


      loopissa

      rahat -= 0.5;


      randomize();

      // arvotaan 0-9
      l1 = random (9);
      l2 = random (9);
      l3 = random (9);

      tmp = 0;

      // seiskojen määrä
      if (l1 = 7) tmp ;
      if (l2 = 7) tmp ;
      if (l3 = 7) tmp ;

      // voitot
      switch(tmp)
      {
      case 1: rahat = 1.0; break;
      case 2: rahat = 5.0; break;
      case 3: rahat = 5.0; break;
      }

      tuosta puutuu tavaraa... yksi looppi ja jotain muuta ;)

      • Lauri

        Apua kaivataan...

        Jos joku osaa vielä täydentää ohjelmaa niin apu otetaan mielellään vastaan! :)


      • cpp
        Lauri kirjoitti:

        Apua kaivataan...

        Jos joku osaa vielä täydentää ohjelmaa niin apu otetaan mielellään vastaan! :)

        // seiskojen määrä
        if (l1 = 7) tmp ;
        if (l2 = 7) tmp ;
        if (l3 = 7) tmp ;

        pitäsisi olla == ei =


      • Lauri
        cpp kirjoitti:

        // seiskojen määrä
        if (l1 = 7) tmp ;
        if (l2 = 7) tmp ;
        if (l3 = 7) tmp ;

        pitäsisi olla == ei =

        Itse olen tottunut että ohjelman alussa on tuo #include tai joku ton tapainen!

        Eli nuo seuraavat:

        #include
        #include
        #include


      • Mik
        Lauri kirjoitti:

        Itse olen tottunut että ohjelman alussa on tuo #include tai joku ton tapainen!

        Eli nuo seuraavat:

        #include
        #include
        #include

        iostream on käytössä lähinnä C :ssa, nuo muut ovat käytössä C:ssä.

        Tässäkin ajassa mitä odottelet valmiita vastauksia, niin olisit tehnyt tuon jo (oikeasti tuon tekemiseen ei todellakaan pitäisi mennä kauaa). Tosin voin minäkin tehdä tuon, 100 e / h alv.


    • Herne

      Tein purkkakoodillani tuollaisen viritelmän. Se toimii, mutta on aika rumaa katseltavaa. Ei joku viitsisi kertoa mikä minulla menee pieleen?

      #include
      #include
      #include
      #include

      void tulostarahat(int);
      int main(int argc, char *argv[])
      {
      cout

      • Kärpät

        Oletkos miettinyt mitä tapahtuu kun switch(osumia)
        -käsky suoritetaan arvolla osumia=0? Eli
        default: {voitot=0; break;} kehiin.

        Olisit voinut täsmentää mitä virheitä koodissasi oli!


      • Mik

        #include (ilman .h:ta). Samoin muutkin, koska koodi näyttää olevan C :aa.

        coutille voi antaa std::endl \n:sijaan, tyyli- ja siirrettävyysseikka.

        Kirjoita time(NULL) time(0) sijaan selkeyden vuoksi. While-looppi, jossa on tuo time-kutsu ajetaan erittäin nopeasti, joten muuttuja aika saanee aina saman arvon.

        Rivillä cout i;


      • Herne
        Kärpät kirjoitti:

        Oletkos miettinyt mitä tapahtuu kun switch(osumia)
        -käsky suoritetaan arvolla osumia=0? Eli
        default: {voitot=0; break;} kehiin.

        Olisit voinut täsmentää mitä virheitä koodissasi oli!

        Tuo probleema on kierretty jo, joka kierroksen alussa tuo muuttuja alustetaan nollaksi, ja se muuttuu jos on tarpeen.

        Ja selviä bugeja tuossa ei ole, mutta tuo koodi on vain saakelin rumaa. Se ei noudata mitään tyylisääntöjä, ja muutenkin se toimii aika tarkkaan purkalla. Ohjelman pienikin muokkaus johtaa helposti kaiken tekemiseen uusiksi jne...
        Tästä tahtoisin päästä eroon, mutta... :(


      • Herne
        Mik kirjoitti:

        #include (ilman .h:ta). Samoin muutkin, koska koodi näyttää olevan C :aa.

        coutille voi antaa std::endl \n:sijaan, tyyli- ja siirrettävyysseikka.

        Kirjoita time(NULL) time(0) sijaan selkeyden vuoksi. While-looppi, jossa on tuo time-kutsu ajetaan erittäin nopeasti, joten muuttuja aika saanee aina saman arvon.

        Rivillä cout i;

        Ookke... Mielestäni tuo tulosjuttu on enempi "true" kun luvut ovat peräkkäin, mielipideasia minusta.
        Lisöksi ainakin minulla tuo (Ainakin taisi :>)skipata loppuosan, jossa kerrottiin pelien lukumäärä jne. jos tuota ciniä ei ollut. En muistanut missä otsikkotiedostossa oli se system() juttu, jolla sai sen siististi pausettamaan, että suoraan DevC :n Compile&Run ei sammuta ikkunaa heti kun se on valmis(Tai no, tuo estää sitä olemasta valmis heti, jyy nou).
        No juu... Kiitoksia palautteesta ^^


      • Koodari

        Kantsii miettiä josko ohjelman pilkkoo osiksi, esimerkiksi Olio joka suorittaa arvonnan, olio joka hoitaa näytölle tulostuksen, olio joka pitää kirjaa rahasta, Olio jolla on ohjelman kontrolli eli jonkin sortin silmukointi mikäli dos prompttissa on tarkoitus ajaa. Näin ohjelmasta tulee modulaarinen ja yhden kohdan korjaaminen ei aiheuta ongelmia muualla.


      • Herne
        Koodari kirjoitti:

        Kantsii miettiä josko ohjelman pilkkoo osiksi, esimerkiksi Olio joka suorittaa arvonnan, olio joka hoitaa näytölle tulostuksen, olio joka pitää kirjaa rahasta, Olio jolla on ohjelman kontrolli eli jonkin sortin silmukointi mikäli dos prompttissa on tarkoitus ajaa. Näin ohjelmasta tulee modulaarinen ja yhden kohdan korjaaminen ei aiheuta ongelmia muualla.

        #include
        #include
        #include
        #include

        class peli {
        private:
        int rahat, played;
        int arvonumerot(int wannabe, int count);
        public:
        int AnyMoney() { if (rahat


    • kerran soneran asiak

      rosvo. sonerassa kukaan ei tiedä mitään eikä osaa mitään. romua ja roskaa myydään ja luvataan ummet ja lammet. ainoa mikä tulee ajallaan on lasku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      366
      2198
    2. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1628
    3. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      1295
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      277
      1189
    5. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      67
      969
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      86
      955
    7. Varkaita kuhmossa

      Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      33
      903
    8. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      113
      882
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      876
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      846
    Aihe