Yksikätinen rosvo –hedelmäpeli

Lauri

Pitäisi tehdä koulun harkkana seuraavaa:

Yksikätinen rosvo –hedelmäpeli.


Pelissä arvotaan kolme satunnaislukua väliltä 0 – 9.
Pelin alussa Sinulla on rahaa 5 €. Yksi peli maksaa 0,5 €.
Jos yksi arvotuista luvuista on seiska, voitat 1 €. Jos arvotuissa on kaksi seitsikkoa, voitat 5 €. Jos kaikki kolme lukua ovat seiskoja, voitat 10 €.
Jokaisen arvonnan jälkeen ohjelma näyttää arvotut luvut ja senhetkisen rahatilanteen sekä kysyy ”Haluatko jatkaa (k/e)? ”. Jos vastaat k:lla, peli jatkuu niin kauan kuin rahaa riittää. Jos vastaat muulla kuin k:lla, peli loppuu. Lopussa peli tulostaa pelattujen kierrosten lukumäärän.

Auttakaa - pliis!!!!

16

4453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Et sen kummemmin eritellyt mikä osa tuottaa ongelmia. Haluatko siis koko tehtävän ratkaisun valmiiksi purtuna ja valmiiksi tehtynä?

      • Lauri

        Itselläni ei ole hajuakaa kuinka toteuttaa ko. ohjelma - joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Valmis koodi olisi aina parasta mitä maa päällä kantaa!


      • minä
        Lauri kirjoitti:

        Itselläni ei ole hajuakaa kuinka toteuttaa ko. ohjelma - joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Valmis koodi olisi aina parasta mitä maa päällä kantaa!

        Onnea valitsemallasi tiellä


    • cpp

      #include
      #include
      #include


      int l1,l2,l3, tmp;

      float rahat = 5.0;


      loopissa

      rahat -= 0.5;


      randomize();

      // arvotaan 0-9
      l1 = random (9);
      l2 = random (9);
      l3 = random (9);

      tmp = 0;

      // seiskojen määrä
      if (l1 = 7) tmp ;
      if (l2 = 7) tmp ;
      if (l3 = 7) tmp ;

      // voitot
      switch(tmp)
      {
      case 1: rahat = 1.0; break;
      case 2: rahat = 5.0; break;
      case 3: rahat = 5.0; break;
      }

      tuosta puutuu tavaraa... yksi looppi ja jotain muuta ;)

      • Lauri

        Apua kaivataan...

        Jos joku osaa vielä täydentää ohjelmaa niin apu otetaan mielellään vastaan! :)


      • cpp
        Lauri kirjoitti:

        Apua kaivataan...

        Jos joku osaa vielä täydentää ohjelmaa niin apu otetaan mielellään vastaan! :)

        // seiskojen määrä
        if (l1 = 7) tmp ;
        if (l2 = 7) tmp ;
        if (l3 = 7) tmp ;

        pitäsisi olla == ei =


      • Lauri
        cpp kirjoitti:

        // seiskojen määrä
        if (l1 = 7) tmp ;
        if (l2 = 7) tmp ;
        if (l3 = 7) tmp ;

        pitäsisi olla == ei =

        Itse olen tottunut että ohjelman alussa on tuo #include tai joku ton tapainen!

        Eli nuo seuraavat:

        #include
        #include
        #include


      • Mik
        Lauri kirjoitti:

        Itse olen tottunut että ohjelman alussa on tuo #include tai joku ton tapainen!

        Eli nuo seuraavat:

        #include
        #include
        #include

        iostream on käytössä lähinnä C :ssa, nuo muut ovat käytössä C:ssä.

        Tässäkin ajassa mitä odottelet valmiita vastauksia, niin olisit tehnyt tuon jo (oikeasti tuon tekemiseen ei todellakaan pitäisi mennä kauaa). Tosin voin minäkin tehdä tuon, 100 e / h alv.


    • Herne

      Tein purkkakoodillani tuollaisen viritelmän. Se toimii, mutta on aika rumaa katseltavaa. Ei joku viitsisi kertoa mikä minulla menee pieleen?

      #include
      #include
      #include
      #include

      void tulostarahat(int);
      int main(int argc, char *argv[])
      {
      cout

      • Kärpät

        Oletkos miettinyt mitä tapahtuu kun switch(osumia)
        -käsky suoritetaan arvolla osumia=0? Eli
        default: {voitot=0; break;} kehiin.

        Olisit voinut täsmentää mitä virheitä koodissasi oli!


      • Mik

        #include (ilman .h:ta). Samoin muutkin, koska koodi näyttää olevan C :aa.

        coutille voi antaa std::endl \n:sijaan, tyyli- ja siirrettävyysseikka.

        Kirjoita time(NULL) time(0) sijaan selkeyden vuoksi. While-looppi, jossa on tuo time-kutsu ajetaan erittäin nopeasti, joten muuttuja aika saanee aina saman arvon.

        Rivillä cout i;


      • Herne
        Kärpät kirjoitti:

        Oletkos miettinyt mitä tapahtuu kun switch(osumia)
        -käsky suoritetaan arvolla osumia=0? Eli
        default: {voitot=0; break;} kehiin.

        Olisit voinut täsmentää mitä virheitä koodissasi oli!

        Tuo probleema on kierretty jo, joka kierroksen alussa tuo muuttuja alustetaan nollaksi, ja se muuttuu jos on tarpeen.

        Ja selviä bugeja tuossa ei ole, mutta tuo koodi on vain saakelin rumaa. Se ei noudata mitään tyylisääntöjä, ja muutenkin se toimii aika tarkkaan purkalla. Ohjelman pienikin muokkaus johtaa helposti kaiken tekemiseen uusiksi jne...
        Tästä tahtoisin päästä eroon, mutta... :(


      • Herne
        Mik kirjoitti:

        #include (ilman .h:ta). Samoin muutkin, koska koodi näyttää olevan C :aa.

        coutille voi antaa std::endl \n:sijaan, tyyli- ja siirrettävyysseikka.

        Kirjoita time(NULL) time(0) sijaan selkeyden vuoksi. While-looppi, jossa on tuo time-kutsu ajetaan erittäin nopeasti, joten muuttuja aika saanee aina saman arvon.

        Rivillä cout i;

        Ookke... Mielestäni tuo tulosjuttu on enempi "true" kun luvut ovat peräkkäin, mielipideasia minusta.
        Lisöksi ainakin minulla tuo (Ainakin taisi :>)skipata loppuosan, jossa kerrottiin pelien lukumäärä jne. jos tuota ciniä ei ollut. En muistanut missä otsikkotiedostossa oli se system() juttu, jolla sai sen siististi pausettamaan, että suoraan DevC :n Compile&Run ei sammuta ikkunaa heti kun se on valmis(Tai no, tuo estää sitä olemasta valmis heti, jyy nou).
        No juu... Kiitoksia palautteesta ^^


      • Koodari

        Kantsii miettiä josko ohjelman pilkkoo osiksi, esimerkiksi Olio joka suorittaa arvonnan, olio joka hoitaa näytölle tulostuksen, olio joka pitää kirjaa rahasta, Olio jolla on ohjelman kontrolli eli jonkin sortin silmukointi mikäli dos prompttissa on tarkoitus ajaa. Näin ohjelmasta tulee modulaarinen ja yhden kohdan korjaaminen ei aiheuta ongelmia muualla.


      • Herne
        Koodari kirjoitti:

        Kantsii miettiä josko ohjelman pilkkoo osiksi, esimerkiksi Olio joka suorittaa arvonnan, olio joka hoitaa näytölle tulostuksen, olio joka pitää kirjaa rahasta, Olio jolla on ohjelman kontrolli eli jonkin sortin silmukointi mikäli dos prompttissa on tarkoitus ajaa. Näin ohjelmasta tulee modulaarinen ja yhden kohdan korjaaminen ei aiheuta ongelmia muualla.

        #include
        #include
        #include
        #include

        class peli {
        private:
        int rahat, played;
        int arvonumerot(int wannabe, int count);
        public:
        int AnyMoney() { if (rahat


    • kerran soneran asiak

      rosvo. sonerassa kukaan ei tiedä mitään eikä osaa mitään. romua ja roskaa myydään ja luvataan ummet ja lammet. ainoa mikä tulee ajallaan on lasku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2123
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1799
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1484
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      112
      1361
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe