Mahtuuko vielä sukarapu?

Nuppu82

Omistan 45 litraisen akvaarion, asukkaina: 10 neontetraa ja 12 kääpiömonnista. Harmi kyllä mutta nuo kääpiömonniset eivät taida syödä levää vaikka muuten roskat keräävät pohjalta. Mahtuuko akvaariooni vielä yksi kirsikkasukarapu vai alkaako olla ylikansoitusta? Voiko sukarapuja ottaa vain yhden vai tykkäävätkö olla ryhmässä? syökö sukaravut pieniö kotiloita?(on ilmestynyt kasveihin,varmaankin kehäkotiloita).

4

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Eivät syö kotiloita... sun täytyy nyt ite karsia niitä sieltä... voevoe, oisit putsannut kasvejasi paremmin ennen istuttamista, niitä on aina jokaisessa potissa :(

      Kyllä tonne muutama kirsikkasukarapu mahtuu komeesti ... mutta, miten lämmintä vetesi on?
      - neoneiden veden lämpötila vaatimus on 24C paikkeilla joka taas on kääpiömonniselle.C. pygmaeukselle ehdottomasti liian kylmää ;/
      - neoneille taas 26C on jo äärirajoilla

      • Nuppu82

        otin lämmittimen pois akvasta kun huomasin että akvan lamppu(katto-osassa kiinni) lämmittää jo tarpeeksi. Lämpötila keikkuu siinää 24-25 asteessa ja aika hyvin kai pysyy yölläkin kun olen joskus tosi aikasin katsellut mittaria ja näytää silloinkin sen 24 astetta. Mulle kyllä suositeltiin akvaarioliikkeessä(viherkala, tampereella) että kääpiömonniset ovat hyviä neoneiden kanssa. Olen nyt neoneiden takia pitänyt tuota 24 astetta. en tiennytkään että kääpiömonnit tykkää olla lämpimämmässä. Ovat kumminkin ihan virkeitä kavereita.

        Juu tosiaan akvassa on sellaista ruskeaa levää kasveissa, otin yhden kasvin jo poiskin kun oli niin sen peitossa(ilmeisesti piilevää). Ajattelin että karvalehti olisi hyvä, kai tuottaa jotain veteen mikä syrjäyttää levät.

        Kokeilin kotiloihin jo kurkkutekniikkaa, eli laitoin kurkunpalan yöksi akvaan, mutta ei siihen tullut yhtään kotiloa. joku tällaista ehdotti. Ovat niin pieniä ettei niitä meinaa löytää akvasta. ei näytä maistuvan kaloillekaan....


      • fish KING
        Nuppu82 kirjoitti:

        otin lämmittimen pois akvasta kun huomasin että akvan lamppu(katto-osassa kiinni) lämmittää jo tarpeeksi. Lämpötila keikkuu siinää 24-25 asteessa ja aika hyvin kai pysyy yölläkin kun olen joskus tosi aikasin katsellut mittaria ja näytää silloinkin sen 24 astetta. Mulle kyllä suositeltiin akvaarioliikkeessä(viherkala, tampereella) että kääpiömonniset ovat hyviä neoneiden kanssa. Olen nyt neoneiden takia pitänyt tuota 24 astetta. en tiennytkään että kääpiömonnit tykkää olla lämpimämmässä. Ovat kumminkin ihan virkeitä kavereita.

        Juu tosiaan akvassa on sellaista ruskeaa levää kasveissa, otin yhden kasvin jo poiskin kun oli niin sen peitossa(ilmeisesti piilevää). Ajattelin että karvalehti olisi hyvä, kai tuottaa jotain veteen mikä syrjäyttää levät.

        Kokeilin kotiloihin jo kurkkutekniikkaa, eli laitoin kurkunpalan yöksi akvaan, mutta ei siihen tullut yhtään kotiloa. joku tällaista ehdotti. Ovat niin pieniä ettei niitä meinaa löytää akvasta. ei näytä maistuvan kaloillekaan....

        NETTI KUN PÄIVITTYY TARVITTAESSA, ALKAA VARJON KIRJAKIN OLEMAANJO AIKANSA ELÄNYT, NO HYVIÄ KUVIA JA PERUS TIETOUTTA SIELTÄ LÖYTYY MUTTA KALOJEN VAATIMUKSIIN EN ENÄÄ LUOTA !! ;/

        Catfishin tieto on pävittynyt 22C minimissään joten kyllä Jenni tässä asiassa on oikeassa, onneksi, sillä hän on mun mielestä TOP5 akvaariokauppiaita maassamme.

        Jos saat veden pH pysymään alle 7 ja ravitset kasveja asiallisesti (niukasti mutta varmasti) etkä ruoki kalojasi liikaa .. hyvä ohje kertaruokinta annos määrälle, sormien välissä murusteltu hitunen kerrallaan, niin kauan kuin kalat jaksavat syödä tai minuutin aikana annettu määrä. Olet ruokkinut liikaa jos syömätöntä ruokaa leijuu pohjalle.

        Kotiloiden musertaminen kaloille ruoaksi on yksi keino, ellei toisin muuta toteen väitetä ;) (lois mahdollisuus) jota en vielä kommentoi. Kurkku on aikas huono ravinto kotiloille .. pohjapelletti (spirulina) on ainakin hyväksi todettu .. kotiloille voi vielä tehdä pakasterasiasta ansalaatikonkin .. kivi painoksi .. muutama kotilon mentävä reikä .. ruokaa sisälle ja akvan pohjalle merraksi :)


      • Nuppu82
        fish KING kirjoitti:

        NETTI KUN PÄIVITTYY TARVITTAESSA, ALKAA VARJON KIRJAKIN OLEMAANJO AIKANSA ELÄNYT, NO HYVIÄ KUVIA JA PERUS TIETOUTTA SIELTÄ LÖYTYY MUTTA KALOJEN VAATIMUKSIIN EN ENÄÄ LUOTA !! ;/

        Catfishin tieto on pävittynyt 22C minimissään joten kyllä Jenni tässä asiassa on oikeassa, onneksi, sillä hän on mun mielestä TOP5 akvaariokauppiaita maassamme.

        Jos saat veden pH pysymään alle 7 ja ravitset kasveja asiallisesti (niukasti mutta varmasti) etkä ruoki kalojasi liikaa .. hyvä ohje kertaruokinta annos määrälle, sormien välissä murusteltu hitunen kerrallaan, niin kauan kuin kalat jaksavat syödä tai minuutin aikana annettu määrä. Olet ruokkinut liikaa jos syömätöntä ruokaa leijuu pohjalle.

        Kotiloiden musertaminen kaloille ruoaksi on yksi keino, ellei toisin muuta toteen väitetä ;) (lois mahdollisuus) jota en vielä kommentoi. Kurkku on aikas huono ravinto kotiloille .. pohjapelletti (spirulina) on ainakin hyväksi todettu .. kotiloille voi vielä tehdä pakasterasiasta ansalaatikonkin .. kivi painoksi .. muutama kotilon mentävä reikä .. ruokaa sisälle ja akvan pohjalle merraksi :)

        jep, yleensä ruokin sen verran että tetrat ehtivät sen kaiken pinnalta nappaamaan suuhunsa. mutta olen kuullut että pitää antaa sen verran että monneillekin laskeutuu pohjalle. vai pitääkö monniset ruokkia aina erikseen pohjatabletilla? on vaikea annostella sitä tablettia...tulee aina vähän liikaa ja sitten se lilluu siellä aika kauan. olen yrittänyt sitä laittaa ihan pienen palankin välillä kun nuo kääpiöt syö niin vähän kerrallaan. ilmeisesti nuo kääpiömonniset eivät levää syö, niin kaipa se sukarapu on hyvä vaihtoehto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe