Ilveksen metsästys

Ilveksen puolesta

Siinä on sitten paha eläin tämä ilves. Niitä on ihan riesaksi asti. Näin ainakin jotkut tuntuvan ajattelevan, kun sitä oikein metsästää pitää. Eihän se ole edes ravintoeläin.

Ja sitten tämä metsäkauris, joita on niin paljon liikaa, ettei edes kaatolupaa tarvita sen metsästykseen. Vahinkoa tekevät viljelyksille ja muille. Ammutaan pois kaikki, hehheh.

Harvapa ihminen on edes nähnyt ilvestä luonnossa. Niitä voisi olla niin paljon nykyistä enemmän, että pitäisivät metsäkauriskannan tasapainossa (toki siis niillä alueilla, missä molemmat viihtyvät). Mutta ei. Päättäjien ällistyttävällä typeryydellä siunattu laki on, että sekä ilves- että metsäkauriskantaa rajoitetaan metsästämällä. Ihmisen pitää vaan saada tappaa.

71

3035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kairalta

      Koillis Lapissa ilvekset ovat lisääntyneet ja tekevät tuhoa porokarjoissa. Se hyppää poron niskaan ja repii silmät siltä mutta ei heti tapa. Poro säilyy elävänä ruokavarastona ilvekselle joka sopivaan aikaan tappaa sen ravinnokseen. Että sellainen eläin se on. Ilman metsästystä sen aiheuttamat tuhot olisivat suuremmat.
      Metsäkauriista en tiedä, ei niitä täällä taida paljoa olla.

      • obf123

        Vittu mitä provoilua!!

        Saatanan poronpurijat kusettaa valtiota muutenki kokoaika...


      • Jorkke Tuusulasta

        Kyllä on Suomessa varsinaisia paskahousuja, kun pitää peloissaan ilveksetkin tappaa. En ole ilvestä metsässä nähnyt ilvestä, vaikka olen 25 vuoden aikana ollut paljon metsässä eri puolella Suomea työnkin tähden. Tänne mahtuu ilveksiä useita tuhansia lisää eikä näy missään. Jos ilves syö muutaman hoitamattoman piskin (=koiran) jossakin erämaan rajalla, vahinko on kyllä mitätön. Poronhoitajat nyt jahtaavat kaikkea liikkuvaa ja pitävät ylimitoitettua porokarjaa muutenkin - heidän juttujaan ei kannata muutenkaan ottaa vakavasti.

        Eipä ole näin luonnonvastaisia ministereitä Suomessa ennen ollut - Lehtomäki, Anttila ja Pekkarinen - antaa mennä ILVEKSET, SAIMAAN NORPAT, KANSALLISPUISTOT (konekaivajat Lemmenjoella ja muut) jne. Ei näytä ne vihreät pulunnussijatkaan pystyvän mitään tekemään siellä hallituksessa. Kokoomuslaiset häärivät talosrikollisten kanssa ja keräävät rahaa taskuunsa sen kuin ehtivät.

        Terveisin
        Kalastuksen harrastaja, luonnon puolustaja , poromiehen poika


      • 123

        Vai että repii silmät päästä....kaikkea sitä kuulee. Tuollaiset heinäkenkien uskomukset luulisi jo olevan taaksejäänyttä elämää, mutta kun kivikautta vielä eletään siellä niin semmosta se sitten on. Eiköhän porojen ruokkiminenkin jo osoita sen, että niitä on liikaa. Niille ei enää riitä ruokaa luonnosta.


      • Pedot monttuun
        Jorkke Tuusulasta kirjoitti:

        Kyllä on Suomessa varsinaisia paskahousuja, kun pitää peloissaan ilveksetkin tappaa. En ole ilvestä metsässä nähnyt ilvestä, vaikka olen 25 vuoden aikana ollut paljon metsässä eri puolella Suomea työnkin tähden. Tänne mahtuu ilveksiä useita tuhansia lisää eikä näy missään. Jos ilves syö muutaman hoitamattoman piskin (=koiran) jossakin erämaan rajalla, vahinko on kyllä mitätön. Poronhoitajat nyt jahtaavat kaikkea liikkuvaa ja pitävät ylimitoitettua porokarjaa muutenkin - heidän juttujaan ei kannata muutenkaan ottaa vakavasti.

        Eipä ole näin luonnonvastaisia ministereitä Suomessa ennen ollut - Lehtomäki, Anttila ja Pekkarinen - antaa mennä ILVEKSET, SAIMAAN NORPAT, KANSALLISPUISTOT (konekaivajat Lemmenjoella ja muut) jne. Ei näytä ne vihreät pulunnussijatkaan pystyvän mitään tekemään siellä hallituksessa. Kokoomuslaiset häärivät talosrikollisten kanssa ja keräävät rahaa taskuunsa sen kuin ehtivät.

        Terveisin
        Kalastuksen harrastaja, luonnon puolustaja , poromiehen poika

        Jos sie oot kalastaja nii se ei merkkaa sitä että näet luonnossa ilveksen,ei ne sentään ihan luokse tule!Ja
        mitä tohon sinun ilveksen lukuun tulee nii v#ttu unohha tollaset luvut helvetin viherhinttari! Ilves ei yleensä syö koiria, vaan enimmäkseen jäniksiä, kettuja....ja jos se jonnin koiran tappaa nii se on siitä kiinni että niille ei oo ruokaa täällä kun ovat jo kaikki jänikset syönyt. Eikä puhe ole nyt mistään vitun citykaneista!Hanki elämä vitun hinttari luonnonsuojelia.vaan On se vaan mahtavata päästä pitkäst aikaa ilveksiä tappaa kun lupia rapisee:D! ps.metästäjät eivät tapa noita petoja paska housussa, vaan esim.suojellakseen omaa koiraa tai muita metän elukoita.


      • Anonyymi

        Ylisuuret poromäärät ovat tuhonneet lapin luonnon . Poroista on enempi haittaa kuin hyötyä . Porot pois ja metsäpeura sekä tunturipeura tilalle .


      • Anonyymi

        Tämä vanha kansanuskomus silmien päästä repimisestä koski kylläkin ahmaa eikä ilvestä. Liekö ahmakaan sellainen ahmatti, että repii koko porotokan silmät. Ilves nyt ei ainakaan, että tarkistakaapa pojat, miten niitä ahmoja liikkuu sielläpäin.


    • biologi1

      sinuun päässyt kertymään? Kannattaisiko sinun kirjottaa vaikka kirja asiasta.

      • Kairalta

        Ei ole salaisuus, eikä kerättyä viisaustiedettä. Täällä erämaakunnassa alakoululaisillekin tuo asia on tuttu.


      • eränkävijä.
        Kairalta kirjoitti:

        Ei ole salaisuus, eikä kerättyä viisaustiedettä. Täällä erämaakunnassa alakoululaisillekin tuo asia on tuttu.

        ei ole liikaa kuin niitä poroja,siellä erämaakunissa taidetaan elää vielä kivikautta.


      • ekopost
        eränkävijä. kirjoitti:

        ei ole liikaa kuin niitä poroja,siellä erämaakunissa taidetaan elää vielä kivikautta.

        joo kivikautta eletään.siksi ilveksen nahka onkin arvokas lämmike naisillemme,jotka asuvat kodassa.koreteksistä ei tietokaan. häätyy lähteä kelkkailemaan taas etsimään turkiksia


    • ne noin

      pahoja ovat niin joutaahan ne sitten mätsästääkin pois.
      hyviä päätöksiähän nuo päättäjät sillon on tehny asian eteen eli eivät ole ollenkaan tyhmiä.

    • Matta 75W

      Uudellamaalla.Siinä on vauhti huipussaan kun ilves ajaa kaurista takaa.Liika kauriskanta on haitaksi taimikoille ja puutarhassakin tekevät pahoja.

      • ahmoja lisää?

        kaikille suurpedoille ja hyvä niin. poroihmiset itse ovat päättäneet elättää petoeläimiä pitämällä ylisuuria porokarjoja.
        me vihreät tuemme vahvaa petokantaa ja poroalan yrittäjät ovat tässä mukana.
        teemme yhteistyötä paliskuntien ja metsähallituksen kanssa. pedon tappama poro on täyttä tuloa poroihmiselle.


      • ekopost
        ahmoja lisää? kirjoitti:

        kaikille suurpedoille ja hyvä niin. poroihmiset itse ovat päättäneet elättää petoeläimiä pitämällä ylisuuria porokarjoja.
        me vihreät tuemme vahvaa petokantaa ja poroalan yrittäjät ovat tässä mukana.
        teemme yhteistyötä paliskuntien ja metsähallituksen kanssa. pedon tappama poro on täyttä tuloa poroihmiselle.

        nuin kirjoittaa.kyllähän siittä korvauksen saa pedon tappamasta,mutta arvaa monestako jää saamatta.ja nyt kysymys :nimeä ne paliskunnat joissa on yli suuri porokanta.saatat yllättyä.


      • ekopost
        ekopost kirjoitti:

        nuin kirjoittaa.kyllähän siittä korvauksen saa pedon tappamasta,mutta arvaa monestako jää saamatta.ja nyt kysymys :nimeä ne paliskunnat joissa on yli suuri porokanta.saatat yllättyä.

        no niin anna tulla niitä paliskuntia missä yliluku.sen verran myönnyn antamaan periksi ,että sano edes pelkät kunnat missä on tämä paljon mainostettu yliluku.perkele "ahmoja lisää" pitäisi kyllä tietää nämä asiat ,kun pystyy tuommoisia kirjoittamaan.pitäs joku roti olla tässä petokeskustelussa ,eikä aina levittää mutu tietoa


      • lantalainen45
        ekopost kirjoitti:

        no niin anna tulla niitä paliskuntia missä yliluku.sen verran myönnyn antamaan periksi ,että sano edes pelkät kunnat missä on tämä paljon mainostettu yliluku.perkele "ahmoja lisää" pitäisi kyllä tietää nämä asiat ,kun pystyy tuommoisia kirjoittamaan.pitäs joku roti olla tässä petokeskustelussa ,eikä aina levittää mutu tietoa

        En ole tuo kirjoituksiisi kommentoija. Mutta harmittelen tässä mielessäni tätä asetelmaa..juupas-eipäs...kun keskustellaan metsästyksestä. Harmillisinta kaikille on asiaton pilkka ja suunsoitto. Itse olen periaatteessa metsästystä vastaan (lue loppuun ennenkuin reagoit). Olen elänyt "metsästäjäympäristössä". Vähitellen vain on ruvennut kyllästyttämään se "verenmaku", mikä kaikissa aiheeseen liittyvissä puheissa ilmenee. Tuntuu, että kaikki elollinen tulisi tappaa vain tappamisen ilosta. Lisäksi on se asenne, että joka ei hyväksy metsästämistä, on aivan k...pää. Eli hyvin ahdasmielistä ja kapeakatseista asennoitumista. Sellaista näilläkin palstoilla usein näkee (puolin ja toisin). Joten olen ottanut vähän etäisyyttä tähän metsästyskulttuuriin. Mutta ymmärrän, että esim. hirviä täytyy vähentää ihan liikenneturvallisuussyistä. Sama varmasti koskee porotaloutta, petojen määrä on pidettävä kurissa, jne.
        Eli sama juttu metsästyksen vastustajilla, suunsoitolla ei paljon oma asia parane. Voisiko asiasta keskustella ihan kunnolla???

        Ainiin, en tarkoita, että sinä "ekopost" olisit paha suunsoittaja, vaikka tämän tähän kirjoitinkin. Lapissa paljon liikkuneena luulen ymmärtäväni edes vähän teidänkin ongelmista (jos ymmärsin oikein, että olet Lapista). Ja se mistä olen teille erityisen kateellinen, on se kaunis luonto!


      • ekopost
        lantalainen45 kirjoitti:

        En ole tuo kirjoituksiisi kommentoija. Mutta harmittelen tässä mielessäni tätä asetelmaa..juupas-eipäs...kun keskustellaan metsästyksestä. Harmillisinta kaikille on asiaton pilkka ja suunsoitto. Itse olen periaatteessa metsästystä vastaan (lue loppuun ennenkuin reagoit). Olen elänyt "metsästäjäympäristössä". Vähitellen vain on ruvennut kyllästyttämään se "verenmaku", mikä kaikissa aiheeseen liittyvissä puheissa ilmenee. Tuntuu, että kaikki elollinen tulisi tappaa vain tappamisen ilosta. Lisäksi on se asenne, että joka ei hyväksy metsästämistä, on aivan k...pää. Eli hyvin ahdasmielistä ja kapeakatseista asennoitumista. Sellaista näilläkin palstoilla usein näkee (puolin ja toisin). Joten olen ottanut vähän etäisyyttä tähän metsästyskulttuuriin. Mutta ymmärrän, että esim. hirviä täytyy vähentää ihan liikenneturvallisuussyistä. Sama varmasti koskee porotaloutta, petojen määrä on pidettävä kurissa, jne.
        Eli sama juttu metsästyksen vastustajilla, suunsoitolla ei paljon oma asia parane. Voisiko asiasta keskustella ihan kunnolla???

        Ainiin, en tarkoita, että sinä "ekopost" olisit paha suunsoittaja, vaikka tämän tähän kirjoitinkin. Lapissa paljon liikkuneena luulen ymmärtäväni edes vähän teidänkin ongelmista (jos ymmärsin oikein, että olet Lapista). Ja se mistä olen teille erityisen kateellinen, on se kaunis luonto!

        täällä luonto.ja kyllä täällä on sellainen mieliala kaikilla ,että petokantaa pitäisi pikkuisen tukistaa alas päin.ei kokonaan mutta sen verran ,että se pysyy kohtuullisissa puitteissa.mitään sukupuuttoon tappamista.minäkään en hyväksy sitä, että tapetaan vain tappamisen himosta vailla minkäänlaista vastuun ottamisesta.närästää vain tuo kauhea yleistäminen,joka tuntuu olevan aina poroihmisiä vastainen.onhan meitä sentään 5000 tuhatta täällä,joten joukkoon mahtuu vaikka minkälaista soturia.


      • puolesta ja vastaan
        ekopost kirjoitti:

        täällä luonto.ja kyllä täällä on sellainen mieliala kaikilla ,että petokantaa pitäisi pikkuisen tukistaa alas päin.ei kokonaan mutta sen verran ,että se pysyy kohtuullisissa puitteissa.mitään sukupuuttoon tappamista.minäkään en hyväksy sitä, että tapetaan vain tappamisen himosta vailla minkäänlaista vastuun ottamisesta.närästää vain tuo kauhea yleistäminen,joka tuntuu olevan aina poroihmisiä vastainen.onhan meitä sentään 5000 tuhatta täällä,joten joukkoon mahtuu vaikka minkälaista soturia.

        Mieleisiä sanoja kirjoitat!
        Yleistämistä ja ylilyöntiä on. Varsinkin tällä palstalla. Itsekin syyllistyn siihen toisinaan. Täältä etelästä katsoen on niin helppo tosiaan viisastella. Itse olen esim. kotkien kaikkinaista tappamista vastaan, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö minullakin olisi järjessä varaa tutustua siihen teidän todelliseen tilanteeseen.

        Aikanaan olin kokonaan metsästystä vastaan, mutta sitten mietin, että eettisempää on hirven liha kuin naudan liha. Nautahan elää vankeudessa koko ikänsä ja viedään stressaavalle viimeiselle matkalle teurasautolla. Kun taas hirvi elää koko elämänsä vapaana, kunnes jonakin päivänä....naps. Tosin molempia syön hyvällä ruokahalulla.

        Nykyään vastustan vain järjetöntä ja perusteetonta metsästystä. Eikä tuo "tosiurhoollinen" ruokintapaikalle lahtaaminenkaan oikein metsästykseltä tunnu. Aikanaan naureskeltiin Itä-Saksan johtajaa Erich Honeckeria, jolle sidottiin peura puuhun ja hän sai sen sitten ampua. Kun ei nähnyt eikä varmaan älynnytkään enää mitään. Ei tuo ruokintapaikalle ampuminen paljon siitä poikkea. Hoonekkerit kojuissaan kyttäävät puoliksi kesytettyä peuraa.

        Lisäksi mättää joissakin metsästäjissä asenne. Näitä asennevammaisia on yllättävän paljon (jos on kyllä vastustajissakin). Mulla on metsämökki vapaa-ajanasuntona, melko lähellä taajamaa. Metsästäjät tulevat tontinnurkalle kyttäämään putoilevia omenoita syöviä kauriita. Joskus löytyy tyhjä viinapullo passipaikalta, jne. Eivät tee mitenkään hyvää mainosta metsästyskulttuurille. Myös salametsästys näyttää olevan tavattoman yleistä.

        Aina pitäisi jaksaa nähdä kokonaisuus, myös sen oman tontin ulkopuolelle. Se ei ole helppoa (minullekaan), mutta yritetään :)


      • Matta 75W
        puolesta ja vastaan kirjoitti:

        Mieleisiä sanoja kirjoitat!
        Yleistämistä ja ylilyöntiä on. Varsinkin tällä palstalla. Itsekin syyllistyn siihen toisinaan. Täältä etelästä katsoen on niin helppo tosiaan viisastella. Itse olen esim. kotkien kaikkinaista tappamista vastaan, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö minullakin olisi järjessä varaa tutustua siihen teidän todelliseen tilanteeseen.

        Aikanaan olin kokonaan metsästystä vastaan, mutta sitten mietin, että eettisempää on hirven liha kuin naudan liha. Nautahan elää vankeudessa koko ikänsä ja viedään stressaavalle viimeiselle matkalle teurasautolla. Kun taas hirvi elää koko elämänsä vapaana, kunnes jonakin päivänä....naps. Tosin molempia syön hyvällä ruokahalulla.

        Nykyään vastustan vain järjetöntä ja perusteetonta metsästystä. Eikä tuo "tosiurhoollinen" ruokintapaikalle lahtaaminenkaan oikein metsästykseltä tunnu. Aikanaan naureskeltiin Itä-Saksan johtajaa Erich Honeckeria, jolle sidottiin peura puuhun ja hän sai sen sitten ampua. Kun ei nähnyt eikä varmaan älynnytkään enää mitään. Ei tuo ruokintapaikalle ampuminen paljon siitä poikkea. Hoonekkerit kojuissaan kyttäävät puoliksi kesytettyä peuraa.

        Lisäksi mättää joissakin metsästäjissä asenne. Näitä asennevammaisia on yllättävän paljon (jos on kyllä vastustajissakin). Mulla on metsämökki vapaa-ajanasuntona, melko lähellä taajamaa. Metsästäjät tulevat tontinnurkalle kyttäämään putoilevia omenoita syöviä kauriita. Joskus löytyy tyhjä viinapullo passipaikalta, jne. Eivät tee mitenkään hyvää mainosta metsästyskulttuurille. Myös salametsästys näyttää olevan tavattoman yleistä.

        Aina pitäisi jaksaa nähdä kokonaisuus, myös sen oman tontin ulkopuolelle. Se ei ole helppoa (minullekaan), mutta yritetään :)

        Etelän ihmiset eivät osaa ajatella miten pienestä tuolla pohjoisessa ihmiset leipänsä ottaa.Siellä kun sudet tappoi usean lampaan ja kaatolupia ei tullut niin en yhtään ihmettele heidän asenteitaan.Poromiesten ja saman alueen viljelijöiden kiistaan en ota kantaa.Ilvestä läheltä seuranneena voin kehua komeaksi eläimeksi.Kauriit tekevät pahoja viljelyksillä ja puutarhoissa ja runsastunut kanta lisää näitä haittoja.Eivät sitten kauriin ampujat jättäneet sinulle paistin palaa.Huonoa käytöstä sielläpäin.


    • Matta 75W

      Itse en metsästä,mutta läheltä seuranneena voin vilpittömästi todeta,että järjestäytyneet metsästäjät huolehtivat luonnosta enemmän kuin ns. viherpipertäjät.Talviruokintaa hoidetaan eläimille ja linnuille.Poistevat luonnosta sinne kuulumattomat tuhoa tekevät minkit,supit ym.Vapaa-aikoinaan tuota työtä tekevät.Viherpipertäjiä en ole tavallisessa luontomaisemassa nähnyt.

      • hyvin on

        manipulaatio sinuunkin purrut. Metsästäjät talviruokkivat ainoastaan ja vain niitä eläimiä jotka ne lopulta ampuvat pataansa. Metsästäjät poistavat (tappavat) niitä eläimiä jotka kilpailevat samoista marikoista metsästäjien kanssa. Eli koko homma on naamioitu keinotekoisesti luonnosta huolehtimiseksi, jotta metsästäjä saa itse tappaa. Kusetus mitä he puheissaan levittävät, on valitettavasti onnistunut matta75w:n tapaiset hyväuskoiset uskomaan maamme laajamittaisinta kusetusta!


      • Soreno

        , että hyvää työtä tekevät ne, jotka minkkejä ja supeja harventavat.

        Tässä lähistöllä ammuttiin toissapäivänä kaksi kaurista (eri) ruokintapaikoille. Reilu meininki.


      • Matta 75W
        Soreno kirjoitti:

        , että hyvää työtä tekevät ne, jotka minkkejä ja supeja harventavat.

        Tässä lähistöllä ammuttiin toissapäivänä kaksi kaurista (eri) ruokintapaikoille. Reilu meininki.

        sitä minkki ja supi asiakohtaa ?


      • Matta 75W
        hyvin on kirjoitti:

        manipulaatio sinuunkin purrut. Metsästäjät talviruokkivat ainoastaan ja vain niitä eläimiä jotka ne lopulta ampuvat pataansa. Metsästäjät poistavat (tappavat) niitä eläimiä jotka kilpailevat samoista marikoista metsästäjien kanssa. Eli koko homma on naamioitu keinotekoisesti luonnosta huolehtimiseksi, jotta metsästäjä saa itse tappaa. Kusetus mitä he puheissaan levittävät, on valitettavasti onnistunut matta75w:n tapaiset hyväuskoiset uskomaan maamme laajamittaisinta kusetusta!

        metsästävät,mitä sitten.Ei vuosikymmeniä luonnon eri tapahtumia seurannutta kuseta metsästäjät eikä viherhörhöt. Unohdit minkin ja supin osuuden vai oletko ns. kettutyttö joka niitä luontoon päästää.


      • lukea
        Matta 75W kirjoitti:

        sitä minkki ja supi asiakohtaa ?

        tarkasti mitä on kommentoitu ja vastattu.


      • metsästävät
        Matta 75W kirjoitti:

        metsästävät,mitä sitten.Ei vuosikymmeniä luonnon eri tapahtumia seurannutta kuseta metsästäjät eikä viherhörhöt. Unohdit minkin ja supin osuuden vai oletko ns. kettutyttö joka niitä luontoon päästää.

        Että kyse ei ole mistään metsästäjien väittämästä luonnonsuojelusta. Kyse on oman saalii suojelusta, että saa ampua kauriit suoraan ruokapöytään ruokintapaikoilla ja että pupuja riittää pataan myöskin. Muutan kantaani heti kun näe, että nämä luonnonystäväksi itseään mainostavat metsästäjät kiikuttavat ruokaa kaikille metsäneläimille, ei ainoastaan niille joiden halutaan lihovan pataan laitto kuntoon. Lisäksi minkkeihin ja supikoiraan kohdistunut tappaminen on ainoastaan kanalintujen suojaamista omaan pataan. Minkit ja supikoirat ovat jo osa suomen luontoa, ei sitä muuksi voi enää kääntää, siihen on tottuminen, niin se vaan on. On surullista, että Matta 75W ei sinisilmillään näe kun on kustu jo silmään. Silmiin mennee kusen voi onneksi pestä pois.


      • Matta 75W
        metsästävät kirjoitti:

        Että kyse ei ole mistään metsästäjien väittämästä luonnonsuojelusta. Kyse on oman saalii suojelusta, että saa ampua kauriit suoraan ruokapöytään ruokintapaikoilla ja että pupuja riittää pataan myöskin. Muutan kantaani heti kun näe, että nämä luonnonystäväksi itseään mainostavat metsästäjät kiikuttavat ruokaa kaikille metsäneläimille, ei ainoastaan niille joiden halutaan lihovan pataan laitto kuntoon. Lisäksi minkkeihin ja supikoiraan kohdistunut tappaminen on ainoastaan kanalintujen suojaamista omaan pataan. Minkit ja supikoirat ovat jo osa suomen luontoa, ei sitä muuksi voi enää kääntää, siihen on tottuminen, niin se vaan on. On surullista, että Matta 75W ei sinisilmillään näe kun on kustu jo silmään. Silmiin mennee kusen voi onneksi pestä pois.

        minkit ja supit lajittele syömisiään sillä onko ne menossa jonkun pataan vai ei.Suomessa on paljon maita joilla ei ole metsästysoikeutta,mutta sitä karttaa ei ole jaettu minkeille eikä supeille.Näkyyhän nuo citykanitkin kelpaavan leijonille,vaikka karttaliite puuttuu.Taidat olla vaippaiästä juuri vapautunut kun on nuo kusijutut päällimmäisinä tekstissäsi.Tyypillistä tosin viherhörhöille näillä palstoilla.


      • Matta 75W
        Soreno kirjoitti:

        , että hyvää työtä tekevät ne, jotka minkkejä ja supeja harventavat.

        Tässä lähistöllä ammuttiin toissapäivänä kaksi kaurista (eri) ruokintapaikoille. Reilu meininki.

        Otsikon ja tekstin yhteys näköjään hämärtyi.


      • Matta 75W
        Matta 75W kirjoitti:

        Otsikon ja tekstin yhteys näköjään hämärtyi.

        Kuului tietysti "lukea"nimimerkille.


      • ohi meni
        Matta 75W kirjoitti:

        minkit ja supit lajittele syömisiään sillä onko ne menossa jonkun pataan vai ei.Suomessa on paljon maita joilla ei ole metsästysoikeutta,mutta sitä karttaa ei ole jaettu minkeille eikä supeille.Näkyyhän nuo citykanitkin kelpaavan leijonille,vaikka karttaliite puuttuu.Taidat olla vaippaiästä juuri vapautunut kun on nuo kusijutut päällimmäisinä tekstissäsi.Tyypillistä tosin viherhörhöille näillä palstoilla.

        En tiedä mitä tuo matta pyörittää yhä uudelleen ja uudelleen, kirjoitellen mitä sattuu. Luen matta koko ketju läpi... Tai anna olla, et ehkä sittenkään käsitä.


      • Matta 75W
        ohi meni kirjoitti:

        En tiedä mitä tuo matta pyörittää yhä uudelleen ja uudelleen, kirjoitellen mitä sattuu. Luen matta koko ketju läpi... Tai anna olla, et ehkä sittenkään käsitä.

        lukemaan läksyjä niin kertyy sullekin viisautta ja yhteistyökykyä lisää.Tai anna olla.


      • mitäs sitä
        metsästävät kirjoitti:

        Että kyse ei ole mistään metsästäjien väittämästä luonnonsuojelusta. Kyse on oman saalii suojelusta, että saa ampua kauriit suoraan ruokapöytään ruokintapaikoilla ja että pupuja riittää pataan myöskin. Muutan kantaani heti kun näe, että nämä luonnonystäväksi itseään mainostavat metsästäjät kiikuttavat ruokaa kaikille metsäneläimille, ei ainoastaan niille joiden halutaan lihovan pataan laitto kuntoon. Lisäksi minkkeihin ja supikoiraan kohdistunut tappaminen on ainoastaan kanalintujen suojaamista omaan pataan. Minkit ja supikoirat ovat jo osa suomen luontoa, ei sitä muuksi voi enää kääntää, siihen on tottuminen, niin se vaan on. On surullista, että Matta 75W ei sinisilmillään näe kun on kustu jo silmään. Silmiin mennee kusen voi onneksi pestä pois.

        niitä muuannekaan ampumaan kun pataan?roskiinko pitäisi heittää?siinä mulla taas yks...

        "Silmiin mennee kusen voi onneksi pestä pois. "puhuuko tässäkin asiassa kokemuksen kumea rinta ääni?


      • pestyt silmät
        mitäs sitä kirjoitti:

        niitä muuannekaan ampumaan kun pataan?roskiinko pitäisi heittää?siinä mulla taas yks...

        "Silmiin mennee kusen voi onneksi pestä pois. "puhuuko tässäkin asiassa kokemuksen kumea rinta ääni?

        Sillä näin on todella käynyt. Metsästäjät ovat puhuneet toista ja tehneet toista ja se on osunut kohdalleni (toisin sanottuna minua on kustu silmään). Siksi puhun kokemuksen rintaäänellä kuten kirjoitit ehkä tapahtuneen. Mutta opiksi ottaneena ja niinkuin matta kirjoitti läksyni lukemalla opin, että metsästäjät ovat niitä joihin ei hirveän paljon kannata luottaa. Siinä mielessä se, että olen tullut itse silmään kustuksi, ei ole niin paha asia, sinisilmäisyys ainakin katosi ja kaikkea soopaa en enää usko. Kiitos metsäsästäjien.


    • 1985

      onko sitä tavattu jämsän seudulla?

      • Greenhunter

        ilvaksia löytyy jämsänseudulta ja minun mielestä ihan kohtalaisesti esiintyykin,tarkkoja lukuja
        tahi arvioita en osaa sanoa mutta omat ja muiden ilveshavainnot ovat lisääntyneet viidenvuoden
        aikana jonkunverran.
        Eli ilveskanta on tällä seudulla vahvistunut.


    • jorkke Tuusulasta

      Kyllä on Suomessa varsinaisia paskahousuja, kun pitää peloissaan ilveksetkin tappaa. En ole ilvestä metsässä nähnyt ilvestä, vaikka olen 25 vuoden aikana ollut paljon metsässä eri puolella Suomea työnkin tähden. Tänne mahtuu ilveksiä useita tuhansia lisää eikä näy missään. Jos ilves syö muutaman hoitamattoman piskin (=koiran) jossakin erämaan rajalla, vahinko on kyllä mitätön. Poronhoitajat nyt jahtaavat kaikkea liikkuvaa ja pitävät ylimitoitettua porokarjaa muutenkin - heidän juttujaan ei kannata muutenkaan ottaa vakavasti.

      Eipä ole näin luonnonvastaisia ministereitä Suomessa ennen ollut - Lehtomäki, Anttila ja Pekkarinen - antaa mennä ILVEKSET, SAIMAAN NORPAT, KANSALLISPUISTOT (konekaivajat Lemmenjoella ja muut) jne. Ei näytä ne vihreät pulunnussijatkaan pystyvän mitään tekemään siellä hallituksessa. Kokoomuslaiset häärivät talosrikollisten kanssa ja keräävät rahaa taskuunsa sen kuin ehtivät.

      Terveisin
      Kalastuksen harrastaja, luonnon puolustaja

      • 1 kysymys

        ahdistaaks sua se et muut elää sun mielipiteistä välittämättä?


    • Yksi nälkäinen ilves erehtyy kulkemaan läheltä metsästäjän tilaa..Metsästäjän vainu herää,sieraimet värähtelevät,kiiluvat silmät muljahtelevat pirullisen tappo-vimman iskiessä.Metsästäjä tarttuu aseeseensa ja lähtee saalistamaan.Nopeasti ennen kuin muut kerkeävät.OLEN ENSIN,OLEN ENSIN...Laukaus... -Joku saastainen peto ehti ensin ja ampui mun ilveksen.Kerrankin kun sellainen täällä liikkuu,kerrankin.JA MINÄ EN SAANUT AMPUA ENSIN...Jospa suden saisin.Täytyy tietää minne se lauma meni ja ketkä ovat jäljessä?On kerettävä ensin,saatava ampumisesta kunnia.KAIKKI PEDOT VAAN KALMAKSI.

      NÄIN ajattelee mies joka haluaa tappaa aina omaa kissaa isommat eläimet.Hän on saanut jo lapsuudestaan pelon kissoja kohtaan,jotka raapivat ja purevat.Koira joka hyökkäsi ehkä hänen kimppuunsa lapsena? TAPA ILVEKSET JA SUDET.NE PELOTTAVAT HÄNTÄ.HÄNESTÄ TULI SIIS METSÄSTÄJÄ.On hyvä piiloutua aseen taakse.Ei anneta eläimelle muuta mahdollisuutta kuin yrittää paeta.TURHAAN!Tiedätkö sinä joka haluat ilvesten ja susien häviävän kokonaan,NE häviävät vielä ja kokonaan jos vielä jatketaan näin.Maailma saastuu meidän ihmispetojen tähden,jotka ei ajattele kuin omaa napaansa.Jätetään Jumalan luomaa luontoa vielä ihmis-lapsillekin.että saavat ihmetellä ilvestä ja sutta.JOS NÄKEVÄT NIIN ARKOJA KUN OVAT.iHMINEN AMPUU JÄNIKSET,SYÖTTÄÄ EHKÄ KOIRALLEEN YLIMÄÄRÄN JA iLVES JÄÄ ILMAN,NÄLKIINTYY JA KÄY IHMISEN KOIRAN KIMPPUUN JA IHMINEN TAAS ILVEKSEN JA SUDEN KIMPPUUN.sYYTTÄÄ:MITEN PERKULEEN PETOJA JA ILKEITÄ OVAT.kUNNON METSÄMIES TAPPAA VAAN NÄLKÄÄNSÄ,PESUEELLEEN JA MIELUITEN JOUSIPYSSYLLÄ.nYKYSIN OLIS IHAN HYVÄ HOMMA KUN METSÄSTYSKIN ON MONELLE HARRASTUS....

      • lukia

        Ilveslupa kiitosvirsi



        Maa ja Metsä, talous ministeri
        Helsingissä, viimein heräsi.
        Linjat suori, johtolangat keri
        Ilves potin, siitä kirjoitti.
        Senpä vuoksi, tässä vähän häärin
        Hatun nostan, lipputankooni
        Lupia kun antoi, ylen määrin
        Tällä maksan, hälle velkani.

        Suoran selän politiikkaa kiitän
        Täyden pisteen toiminnastansa.
        Vielä pienen toivomuksen liitän
        Että seisoisi sen takana.
        Kyllä kansa tällä kertaa kiittää
        Helsinkiin on hattu kallellaan.
        Tähän hättään ilvesluvat riittää
        Sudet vielä ulvoo vuoroaan.

        Karhuja on nähty pitkin kessää
        Arvioimaan enpä kantaa mee.
        Nukkuvat jo pitkää talvi pessää
        Ei ne silloin suurta haittaa tee.
        Metsä-peuran pelastusta täällä
        Suden suusta vielä vaaditaan.
        Niitten kannat liukkaalla on jäällä
        Sutta täällä niillä ruokitaan.

        Riista-päälliköille joka piiriin
        Pistämmekin muistutukseksi.
        Täällä uskota ei nokka hiiriin.
        Jotka syövät Metsä-peurasi.
        Suden joiku tuntureilla joikaa
        Poro-miehen leipää kovin syö.
        Saalistaa jo suurta metsänpoikaa
        Hukkaan mennee Metsäpeuratyö.

        Sää on täällä ollut muuten lauhaa
        Joskus pikku myrsky puhkeaa.
        Pedot vain ei anna luonnonrauhaa
        Metsäkoiraa kovin kurittaa.
        Aseita on meillä hirven kaatoon
        Vielä riittää metsäkoiria.
        Totuttu on karhun haaska-raatoon
        Liikaa vain on vielä susia.

        Luonnossamme kaivinkoneet kauhaa
        Hirveää on niitten mätäs työ!
        Katin-kultaa hampaillansa jauhaa
        Levä kasvun leipään lisää lyö.
        Yli ymmärryksen ojat kaivaa
        Suomen luontoon koskemattomaan.
        Läpi immenkalvojen ne raivaa
        Tietä turhimmista turhimpaan.

        Terve politiikka kelpaa aina
        Suoran selän toiminnassansa.
        Kiitos hetki, pieni ajan laina
        Olkoon siitä tässä muistona.
        Takaan sen, ja tässä alleviivaan
        Äänestäjät ovat heränneet.
        Enää turvata ei turbo-hiivaan
        Poliitikot ovat voittaneet.

        Voiko olla että kovin kiitän
        Vaikken mitään vielä saanutkaan.
        Senpä vuoksi kädet yhteen liitän
        Että lankeaisi luonnostaan.
        Täällä suuret joukot karkeloivat
        Ilves politiikkaa kiittävät.
        Luonnonrauhat kohta hyvin voivat
        Hyvin kaikki metsän emännät.

        Tässäpä on kaikki tällä kertaa
        Ehkä vielä joskus tavataan.
        Liioiteltu eipä piirun vertaa
        Eikä valehdeltu ollenkaan.
        Odotellaan jälkikelin lunta
        Riista-päälliköitä toimimaan.
        Siihen asti vielä valveunta
        Täällä tästä hetki nukutaan.

        Täpärästi on kai tällä kertaa
        Voinko muuta toivoakkaan nyt?
        Susi hiljene ei himpun vertaa
        Ilves riesa jos on pienennyt!
        Jos me vielä päästään siinä työhön
        Samaan päätöksessä toimintaan.
        Kyllä kuutamokin riittää yöhön
        Syrjä-kylillä taas kulkemaan.


        Copyright ©


      • galgulaattori
        lukia kirjoitti:

        Ilveslupa kiitosvirsi



        Maa ja Metsä, talous ministeri
        Helsingissä, viimein heräsi.
        Linjat suori, johtolangat keri
        Ilves potin, siitä kirjoitti.
        Senpä vuoksi, tässä vähän häärin
        Hatun nostan, lipputankooni
        Lupia kun antoi, ylen määrin
        Tällä maksan, hälle velkani.

        Suoran selän politiikkaa kiitän
        Täyden pisteen toiminnastansa.
        Vielä pienen toivomuksen liitän
        Että seisoisi sen takana.
        Kyllä kansa tällä kertaa kiittää
        Helsinkiin on hattu kallellaan.
        Tähän hättään ilvesluvat riittää
        Sudet vielä ulvoo vuoroaan.

        Karhuja on nähty pitkin kessää
        Arvioimaan enpä kantaa mee.
        Nukkuvat jo pitkää talvi pessää
        Ei ne silloin suurta haittaa tee.
        Metsä-peuran pelastusta täällä
        Suden suusta vielä vaaditaan.
        Niitten kannat liukkaalla on jäällä
        Sutta täällä niillä ruokitaan.

        Riista-päälliköille joka piiriin
        Pistämmekin muistutukseksi.
        Täällä uskota ei nokka hiiriin.
        Jotka syövät Metsä-peurasi.
        Suden joiku tuntureilla joikaa
        Poro-miehen leipää kovin syö.
        Saalistaa jo suurta metsänpoikaa
        Hukkaan mennee Metsäpeuratyö.

        Sää on täällä ollut muuten lauhaa
        Joskus pikku myrsky puhkeaa.
        Pedot vain ei anna luonnonrauhaa
        Metsäkoiraa kovin kurittaa.
        Aseita on meillä hirven kaatoon
        Vielä riittää metsäkoiria.
        Totuttu on karhun haaska-raatoon
        Liikaa vain on vielä susia.

        Luonnossamme kaivinkoneet kauhaa
        Hirveää on niitten mätäs työ!
        Katin-kultaa hampaillansa jauhaa
        Levä kasvun leipään lisää lyö.
        Yli ymmärryksen ojat kaivaa
        Suomen luontoon koskemattomaan.
        Läpi immenkalvojen ne raivaa
        Tietä turhimmista turhimpaan.

        Terve politiikka kelpaa aina
        Suoran selän toiminnassansa.
        Kiitos hetki, pieni ajan laina
        Olkoon siitä tässä muistona.
        Takaan sen, ja tässä alleviivaan
        Äänestäjät ovat heränneet.
        Enää turvata ei turbo-hiivaan
        Poliitikot ovat voittaneet.

        Voiko olla että kovin kiitän
        Vaikken mitään vielä saanutkaan.
        Senpä vuoksi kädet yhteen liitän
        Että lankeaisi luonnostaan.
        Täällä suuret joukot karkeloivat
        Ilves politiikkaa kiittävät.
        Luonnonrauhat kohta hyvin voivat
        Hyvin kaikki metsän emännät.

        Tässäpä on kaikki tällä kertaa
        Ehkä vielä joskus tavataan.
        Liioiteltu eipä piirun vertaa
        Eikä valehdeltu ollenkaan.
        Odotellaan jälkikelin lunta
        Riista-päälliköitä toimimaan.
        Siihen asti vielä valveunta
        Täällä tästä hetki nukutaan.

        Täpärästi on kai tällä kertaa
        Voinko muuta toivoakkaan nyt?
        Susi hiljene ei himpun vertaa
        Ilves riesa jos on pienennyt!
        Jos me vielä päästään siinä työhön
        Samaan päätöksessä toimintaan.
        Kyllä kuutamokin riittää yöhön
        Syrjä-kylillä taas kulkemaan.


        Copyright ©

        Ilveksen kaato lupa heräätti taas aikasen tunne myrskyn, on totta että ilveksiä on vähän mutta sehän johtuu vain laskutavasta .
        poroja on liikaa koska poro luku määrällä jaetaa poronhoito aluee pintaala saadaa ylitiheä kanta
        ja ilvesten määrällä jaetan koko maa pintaala mukaa lukien ahvenanmaa saadaa tulokseksi liian vähä ilveksiä ja sama laskenata kaavio toimii myös susille,
        Matemaatisten taitojen hiipumisesta tulee paljon turhaa porua,on helppo riekkua huolestuneista koiran omistajista hyvä metsästys koira maksaa aikasesti halvempaaki lihaa oli susile ja ilveksille .
        Ostin juuri koiran penikan 1500€ se on minusta turhan kallista, kilohinta on melkonen.
        Kauriin metsästyksestä riekuttiin myös mutta meillä ei ole ammuttu yhtään kaurista vaikka sitä ole rajoitettu mitenkää johtuisko siitä että ei kannata haaskata panoksia sen takia


      • Liika on liikaa
        galgulaattori kirjoitti:

        Ilveksen kaato lupa heräätti taas aikasen tunne myrskyn, on totta että ilveksiä on vähän mutta sehän johtuu vain laskutavasta .
        poroja on liikaa koska poro luku määrällä jaetaa poronhoito aluee pintaala saadaa ylitiheä kanta
        ja ilvesten määrällä jaetan koko maa pintaala mukaa lukien ahvenanmaa saadaa tulokseksi liian vähä ilveksiä ja sama laskenata kaavio toimii myös susille,
        Matemaatisten taitojen hiipumisesta tulee paljon turhaa porua,on helppo riekkua huolestuneista koiran omistajista hyvä metsästys koira maksaa aikasesti halvempaaki lihaa oli susile ja ilveksille .
        Ostin juuri koiran penikan 1500€ se on minusta turhan kallista, kilohinta on melkonen.
        Kauriin metsästyksestä riekuttiin myös mutta meillä ei ole ammuttu yhtään kaurista vaikka sitä ole rajoitettu mitenkää johtuisko siitä että ei kannata haaskata panoksia sen takia

        Ilves on parhaimmillaan erämaassa tai olohuoneen seinällä. Ikävä katsoa tapettuja kotieläimiä joita isäntä on hoitanut ja ruokkinut useita vuosia. Minä löysin lasten kanssa sunnuntai päivänä lähes takapihalta ilveksen tappaman kauris uroksen. selitä siinä sitten lapsille että aamulla on turvallista kävellä odottamaan linjautoa.


      • Anonyymi
        galgulaattori kirjoitti:

        Ilveksen kaato lupa heräätti taas aikasen tunne myrskyn, on totta että ilveksiä on vähän mutta sehän johtuu vain laskutavasta .
        poroja on liikaa koska poro luku määrällä jaetaa poronhoito aluee pintaala saadaa ylitiheä kanta
        ja ilvesten määrällä jaetan koko maa pintaala mukaa lukien ahvenanmaa saadaa tulokseksi liian vähä ilveksiä ja sama laskenata kaavio toimii myös susille,
        Matemaatisten taitojen hiipumisesta tulee paljon turhaa porua,on helppo riekkua huolestuneista koiran omistajista hyvä metsästys koira maksaa aikasesti halvempaaki lihaa oli susile ja ilveksille .
        Ostin juuri koiran penikan 1500€ se on minusta turhan kallista, kilohinta on melkonen.
        Kauriin metsästyksestä riekuttiin myös mutta meillä ei ole ammuttu yhtään kaurista vaikka sitä ole rajoitettu mitenkää johtuisko siitä että ei kannata haaskata panoksia sen takia

        Ainakin on selvää että ilves tappaa poroja vähemmän kuin poronkasvattajat.
        Ilves tekee taatusti vähemmän tuhojakuin VHP ( valkohäntäpeura) VHP lykkii nuoren kuusen kaarnan rikki jolloin puu kuolee pystyyn. VHP kanta on niin runsalkukuinen että niitä voi jokainen huvikseen ammuskella kettujen, supien, karhujen ja susien ravinnoksi.
        Susi kaatoi VHP uroksen , avasi rintakehän alapuolelta vatsan , söi sisällyksetön ja kaivoi sydämmen rinnasta, peräsuoli oli jätetty supikoiralle. Kumpikin ,,, Supi ja VHP ovat vieras lajeja , miksi niitä ei poisteta Suomesta. Moni tappo menee ilveksen piikkiin jonka tekee Susi, Ahma, tai Supi. Siirrytään ilveksien vasta sitten kun niitä nähdään liikkuvan edes kerran kuukaudessa. Ylivoimaisesti Suomen kansasta suurin osa ei ole nähnyt ilvestä luonnossa koskaan. Mutta supia ja VHP , niitä kylläkin , siis purkakaa intohimoinen tapappamisvimmanne niihin joista on oikeaa haittaa.
        Olisi syytä pysyä realistisena ajatusleikiensä kanssa eikä sukkestoida itseään intohimoiseksi tappajaksi ja kohdistaa himoa villiin luontaiseen eläimistöön joka kuuluu vähemmistöön luonnossa.
        Olen nähnyt ilveksen mutta vain hetken, kun ilves huomasi että hänet on huomattu, kätki itsensä oitis. Vaaraa ilveksestä ei ole. Kissa ja koira on ylivoimaisesti vaarallisin eläin jotka kumpikin kantaa tappavaa bakteeria suussaan ja kynsissään.


    • entä

      miten käy jänisten kun ilves kanta kasvaa?
      nykyäänhän metsäjänis on jo rusakon edeltä miltei tainnut hävitä.
      mutta hesalaiset muistakaa suojella kaneja niitähän teillä riittää :)

      • trallalaa22

        Ehkäpä ilves vähentää rusakkokantoja jänisten eduksi. Jos niiden vain sallitaan liikkua kylien tuntumassa rusakkojahdissa...
        P.S. Ei kai pienienkään lasten (ainakaan enää kouluikäisten) tarvitse pelätä joutuvan ilveksen saaliiksi, se olisi jo ennenkuulumatonta.


    • ILVESPOIKA

      KAIKILLE ILVEKSEN METSÄSTYKSEEN OSALLISTUVILLE PITÄÄ JÄRJESTÄÄ
      PYYN PILLITYSKOE JA VAADITTAVA RIKOSREKISTERIOTE . ILVEKSEN TAPPO ON HÄPEÄLLISTÄ MIEHEN OLEMUKSELLE!!

      • Anonyymi

        Hienoa sakkia nämä metsämiehet. Huvikseen ampuvat naapurien kissoja ja omilla pojillaan tapattavat "miehuudentunnustuksena" lemmikkikoiransa, sitten mieslaumassa jahtavat ilvestä seisten pyssyjen kanssa tienvarressa ( passipaikat jopa reilun sadan metrin välein) , ilves pitää saada hengiltä kun se tappaa kissoja ja koiria. Ovelimmilla metsästäjillä on ns.kyttäyskoppeja metsässä jossa lämmitys, videot ( pornoa ) ja viinaa. Nämä on niin monesti nähty ja totisinta totta.


    • ;:.
    • ughh

      Suomalainen julli ampuu mielellään kaikki mikä liikkuu.
      Mikään ei ole muutunut sitten v.1840 kun perästäladattava kivääri keksittiin.
      Silloin hävisivät miljoonien biisonilaumat ja siinä sivussa intiaanit.

    • koppa

      Mc Koppa koppakuoriainen koppa koppa koppa koppakuoriainen!
      Peace m#ther koppa!

    • x.X

      Itse ainakin olen nähnyt monta kertaa ilveksen elävänä luonnossa. Kuolleenakin pari. On niitä ainakin Pohjois-Savossa ihan liikaa, riesaksi asti.

    • Anonyymi

      Olisiko mitään mahdollisuutta nostaa esim joukkokanne suojellun eläimen laittomasta metsästyksestä?
      Ehkä myös EU:n tuomioistuinta kiinnostaa mitä laittomuuksia täällä Suomessa puuhaillaan? Sekin olisi jo positiivista jos joku yksittäinenkin henkilö tekisi Riistakeskusta vastaa rikosilmoituksen ja asiasta tehtäisiin tutkinta. Ehkä se ehkäsisi tulevaisuudessa haluja lähteä lahtaamaan suojelun kohteina olevia luontokappaleita?

      • Anonyymi

        Riistakeskuksen viranhaltijat heti vaihdettava. Täysin sivistymättömiä tolloja jotka eivät ymmärrä edes perusasioita


    • Anonyymi

      Onneksi on olemassa tämä hyötyeläin ilves mikä korjaa ihmisen itse aiheuttamia tuhoja luonnossa. Se tappaa haittaeläimiä mitä ihminen on ahneuksissaan kasvattanut ja huolimattomalla toiminnallaan päästänyt vieraslajena Suomen luontoon. Se myös tappaa joskus poroja joita kuolee joka vuosi nälkään kun ihminen ahneuksissaan pitää liian suuria porotokkia. Ilves ei metsästä huvikseen, ihminen tekee niin. Mitä se kertoo meistä ihmisistä joita pidämme niin älykkäinä ja humaaneina? Suomalaisia on 5,5 miljoonaa ja ilveksiä muutama tuhat. Luonnon tasapaino on järkkynyt. Täällä on korpea mitä jakaa muiden Luojan luomien kanssa. Ei niitä tarvitsi lähteä jahtaamaan pitkin korpia murhan kiilto silmissä.

    • Anonyymi

      Suomalaiset ovat todistetusti sisäsiittoinen kansa ja näitä joitakin (aika useita jopa) kommenntteja kun lukee niin voi vain todeta, että tutkimus pitää paikkansa. Pitäisiköhän kansalaisten älykkyysosamäärää nostaa esimerkiksi vaikka suosimalla ja tukemalla pohjoisen heimojen pariutumista etelän ihmisten kanssa? Vain ehdotus...

    • Anonyymi

      Riippuu alueesta, minkälainen ilveskanta on- ja saaliseläinten määrästä se riippuu, miten lisääntyminen onnistuu. Joillain alueilla on ilveksiä niin että jälkiä kevättalvella väistämättä näkee, jos liikkuu vähänkin kaupungin ulkopuolella. Itse olen lapsuudessa nähnyt läheltä koulumatkalla ilveksen. Hieno eläin- talviturkissaan. Vähän aikaa katsottiin toisiamme. Sitten se äänettömin askelin lähti ja pinkaisi takajalkajousiensa kera juoksuun kun ensin oli jäykin jaloin kävellyt kylätien yli. Ilmeisesti se ei haistanut minua kun ilmavirta ei liikkunut minusta siihen päin. Ja kävelin hiljaa kohti kyläkoulua.
      En sen koommin ole ilvestä nähnyt, mutta lähes joka talvi jälkiä. Ovat sellaisia isoja "sämpylöitä", joissa varsinainen jälki on sisemmällä(johtuu tassun karvoista). Jäljet muistuttavat kissan jälkeä, mutta isompia. Jäljistä näkyy että takajalka on astunut etujalan jälkeen, eli niissä on ns liki päällekkäin 2 tassun painuma.
      Toki, ilves pitäisi kauriiden ja peurojen kantoja kurissa. samalla kelpaa myös kanalinnut ja jäniseläimet. Jopa ihmisten kissatkin. Ilves on reviirieläin, vain kiima-aikana naaraat liikkuvat reviirinsä ulkopuolella. Ja tietenkin nuoret ilvekset vieroitettuina alkavat etsiä omaa sopivaa reviiriä.

    • Anonyymi

      Metsästäjänä olen sitä mieltä että pedot on hävitettävä

    • Anonyymi

      Mettsästäjä on tappaja luonteeltaan ja tappamista pitää löytää vaikka sukupuuttoon tappamalla!Metsästäjä kun ikävystyy niin silloin myös vihastuu ja seuraukset ovatkin sitten arvaamattomat!Poliisikin joutuu metsästäjää suojelemaan ja ihmisiä harhaanjohtamaan kun aseen kanssa metsästäjä heiluu sanomalla että ase oli luvaton.
      Ollutkin paljon näitä luvattomia aseita!

      • Anonyymi

        Ihminen tekee niin paljon pahaa kuin voi ja ehtii jollei joku siihen puutu. Hyvä esimerkki on Amerikan biisonit joita oli preerioilla arviolta 60 miljoonaa. Kun valkoinen mies tuli paikalle pyssyineen oli biisoneita vuonna 1900 jäljellä enää1000 yksilöä. Suomessa metsästetään petoja niin ettei kunnollista geenikantaa kohta pysty ylläpitämään ja monta lajia uhkaa sen vuoksi sukupuutto.


    • Anonyymi

      Ilves säätelee kettu -ja supikantoja tehokkaasti ja lisää sen kautta muun riistan määrää . Riistakeskuksessa ei tätä asiaa ymmärretä joten ottakaa maanomistajat maat pois metsästysseuroilta .

      • Anonyymi

        Minä metsästäjänä ruokin sorsista jäniksiin, mutta ammun vain syödäkseni saaliin. Olen elänyt täällä lapin erämaissa yli 60 vuotta ja nähnyt asioita joita on turha kellekään puhua. Kun peto tappaa saaliin, niin se on julmaa touhua ja uhri kituu pitkään. Esim kun ilves tappaa poron, niin se repii lihat näkyviin ja olenpa nähnyt, kun susi repii hirveltä suolet ulos ja hirvi yrittää silti pakoon suolten sotkeutuessa sorkkiin. Kun ihminen saalistaa, niin poikkeuksetta kuolema on nopea. Jos halutaan kärsimyksen ja kitumisen vähenevän, niin pedot pitäisi vaikka hävittää kokonaan ja ihmisen käyttää riista ravinnoksi, vaikka lisäämällä ammattimetsästäjät kairoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä metsästäjänä ruokin sorsista jäniksiin, mutta ammun vain syödäkseni saaliin. Olen elänyt täällä lapin erämaissa yli 60 vuotta ja nähnyt asioita joita on turha kellekään puhua. Kun peto tappaa saaliin, niin se on julmaa touhua ja uhri kituu pitkään. Esim kun ilves tappaa poron, niin se repii lihat näkyviin ja olenpa nähnyt, kun susi repii hirveltä suolet ulos ja hirvi yrittää silti pakoon suolten sotkeutuessa sorkkiin. Kun ihminen saalistaa, niin poikkeuksetta kuolema on nopea. Jos halutaan kärsimyksen ja kitumisen vähenevän, niin pedot pitäisi vaikka hävittää kokonaan ja ihmisen käyttää riista ravinnoksi, vaikka lisäämällä ammattimetsästäjät kairoihin.

        Mitä vähemmän tietoa asioista, sitä vahvemmat mielipiteet .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä metsästäjänä ruokin sorsista jäniksiin, mutta ammun vain syödäkseni saaliin. Olen elänyt täällä lapin erämaissa yli 60 vuotta ja nähnyt asioita joita on turha kellekään puhua. Kun peto tappaa saaliin, niin se on julmaa touhua ja uhri kituu pitkään. Esim kun ilves tappaa poron, niin se repii lihat näkyviin ja olenpa nähnyt, kun susi repii hirveltä suolet ulos ja hirvi yrittää silti pakoon suolten sotkeutuessa sorkkiin. Kun ihminen saalistaa, niin poikkeuksetta kuolema on nopea. Jos halutaan kärsimyksen ja kitumisen vähenevän, niin pedot pitäisi vaikka hävittää kokonaan ja ihmisen käyttää riista ravinnoksi, vaikka lisäämällä ammattimetsästäjät kairoihin.

        Tyypillistä poromiehen retoriikkaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vähemmän tietoa asioista, sitä vahvemmat mielipiteet .

        Ilmankos vihreät sitten yrittävät väen väkisin määrätä kaikesta ja huutaa pelkistä kielloista ja rajoituksista, kun luonnosta erkaantuneilla ei ole vähäisintäkään tietoa ja taitoa käsittää luontoa.🤣


    • Anonyymi

      Ilveksen metsästämisessä ei ole kerta kaikkiaan mitään järkeä. Onneksi olen kieltänyt omilla maillani metsästyksen kokonaan ja maat on valvonnassa.

      • Anonyymi

        Järkevä teko . Toivottovasti moni tekee samoin .
        Pahimmat salametsästäjät jahtaavat yö 1 -6 välisenä aikana, lämpökamerat, pimeäkiikarit aseissa, äänenvaimentajat ja kattoluukut maastureissa . Ollan muka supin pyynnissä mutta ammutaan kaikkea mahdollista . Organisaationa ei seura vaan löysästi verkostoituneet eli kokoontuvat "tarvittaessa".


      • Anonyymi

        Minä en metsästä enkä syö ilveksiä.
        Yhdessä sudessa riittää pienelle perheelle viikoksi syötävää.


    • Anonyymi

      Ilves ei ole läheskään niin hanakka saalistaja kuin tanssilavoilla pyörivät puumat.

    • Anonyymi

      valteentien ilveksen pennut edelleen jossakin,kamera hoitaa asiaa.ei edes metsästäjien autoja osunut kameraan,ainakaan viälä....

    • Anonyymi

      Ilves-ja susikanta on Etelä-Suomessa kasvanut jokseenkin vain ylitiheän valkohäntäpeurakannan takia, metsäkauris sivuroolissa.
      Tästä taas seuraa ko. petokantojen kasvua laajalti muuallekin maassa.
      Siis peura on se ongelmia aiheuttava elukka; liikenteessä, maataloudessa ja petokantojen ruokkijana.
      Peuroista sopisi vähentää 70% hyvinkin, jos niitä ylipäätään Suomessa halutaan olevan. Siinä hoituu muutaman vuoden viiveellä kuntoon peto-ongelmakin. Aika paljon harmia on tuosta Pohjois-Amerikasta Suomeen tuodusta elukasta saatu.

      • Anonyymi

        Mitä sinä teet peurakannan hoidon eteen muuta kuin valitat? Metsästäjät poistavat vähintään puolet valkkarikannasta joka vuosi vaikka kanta on kasvanut kokoajan yhä suuremmaksi. Reilu 100 000 valkohännän kaatoa per vuosi ei tarkoita etteikö niitä metsästettäisi.
        Silti vihreät haluavat yhtenään vainota metsästystä myös valkkarin pyyntiä. Runsas sorkkariistakanta ei tarkoita, että suurpetokannan pitäisi olla ohessa huomattavan runsas vaikka vihreät käyvätkin petoeläimillä ideologista sotaansa metsästäjiä vastaan nyt ja aina.
        Suhteessa muihin vieraslajeihin valkohäntä on itseasiassa vähiten harmia aiheuttava ja tuottaa ohessa suuren määrän lihaa vuosittain. Juu sitä "kamalaa lihaa mikä pitää kaikilta kieltää" sanoo vihreät.
        Sattuneesta syystä tunnen lukuisia maanviljelijöitä runsailla valkkari alueilla, niin kukaan ei valkohännästä ole valittanut. Siellä missä villisikoja on ollut tavallista enemmän ne ovat taas olleet suurenakin harmina viljelijöille joten amerikan tuliainen on edelleen tervetullut laji. Eikai siitä valtiokaan muuten vaatisi kaatolupamaksuja vuosittain, kun voitaisiinhan vieraslaji jopa vapauttaa kaatoluvista, jos niin haluttaisiin tai valtio haluaisi,


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe