Terraarion koosta...

KP-A

Heippa :-)

Olen hankkimassa kääpiöparta-agamaa ja haluaisin liskon parasta ajatellen kysyä, että onko 300 litrainen akvaario sopivan kokoinen yhdelle liskolle? Terraarionhan pitäisi olla 90x40x45 cm, yhdelle siis :-)

Kiitos kaikille vastaajille!

7

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KP-A

      Sitten olisi vielä sellainen kysymys kuin:

      Mitä lamppuja tarvitsen terraarioon? Olen mennyt ihan sekaisin näissä lamppuasioissa :-(

      Jos ostan loisteputken, joka tuottaa UV-valoa, tarvitsenko erikseen lämpölampun ja UVB-lampun? UV-lampusta puhutaan ainakin Faunattaren sivuilla.

      • KP-A

        Korjaan: UVB-lampusta puhutaan ainakin Faunattaren sivuilla :-)


      • __piikikäs__
        KP-A kirjoitti:

        Korjaan: UVB-lampusta puhutaan ainakin Faunattaren sivuilla :-)

        Minusta tuo 90x40x45cm on todella pieni. Kääpiöparta-agamat ovat todella aktiivisia liskoja varsinkin keväällä ja kesällä. Suosittelisin ainakin n. 100x50x50cm kokoista terraariota. Itselläni on yhdellä 120x50x50cm ja silti päästän sitä välillä lattialle juoksentelemaan, meno on niin kova ;) Litrat eivät liskon terraariossa ole ratkaiseva tekijä, vaan nimenomaan ne mitat. terrassa tulisi olla pituttaa ihan senkin vuoksi että on mahdollista luoda kunnon lämpötilavaihtelut: lämmittelypaikalla 40-45C ja viileässä päässä n. 25C.

        Kääpiöpartikset tarvitsevat paljon valoa. Tarvitset siis ehdottomasti vähintään yhden UVB-lampun (laadukkaan!), joka on tärkeä kalkin imeytymisen kannalta. UVB-putki säteilee myös UVA:ta ;) Sen lisäksi yksi päivänvaloputki. Minulla on kaksi UVB-lamppua sekä yksi päivänvaloloisteputki. Ja ne vaihdetaan täällä kerran vuodessa, sillä puolet vuodesta ovat sammuksissa (talvilevon aikaan).


      • KP-A
        __piikikäs__ kirjoitti:

        Minusta tuo 90x40x45cm on todella pieni. Kääpiöparta-agamat ovat todella aktiivisia liskoja varsinkin keväällä ja kesällä. Suosittelisin ainakin n. 100x50x50cm kokoista terraariota. Itselläni on yhdellä 120x50x50cm ja silti päästän sitä välillä lattialle juoksentelemaan, meno on niin kova ;) Litrat eivät liskon terraariossa ole ratkaiseva tekijä, vaan nimenomaan ne mitat. terrassa tulisi olla pituttaa ihan senkin vuoksi että on mahdollista luoda kunnon lämpötilavaihtelut: lämmittelypaikalla 40-45C ja viileässä päässä n. 25C.

        Kääpiöpartikset tarvitsevat paljon valoa. Tarvitset siis ehdottomasti vähintään yhden UVB-lampun (laadukkaan!), joka on tärkeä kalkin imeytymisen kannalta. UVB-putki säteilee myös UVA:ta ;) Sen lisäksi yksi päivänvaloputki. Minulla on kaksi UVB-lamppua sekä yksi päivänvaloloisteputki. Ja ne vaihdetaan täällä kerran vuodessa, sillä puolet vuodesta ovat sammuksissa (talvilevon aikaan).

        Kiitoksia vastauksestasi todella paljon! Olen lukenut Faunattaren sivuilta, että 90x40x45 cm olisi sopiva, mutta olen kanssasi samaa mieltä siitä, että se on todella pieni, varsinkin jos ne ovat aktiivisia. Tiia's petsin sivuilla suositellaan 100x50x50 cm, jonka itsekin sanoit, joten hankin sitten paljon isomman :-)

        Osaatko suositella jotain sivua, josta voisin ostaa kyseisen UVB-lampun? Kävivsikö loisteputkseksi sellainen putki, joka tuottaa myös UV-valoa?

        Tässä kuva (Olen siis suunnitellut tämän ostamista):

        http://www.tiias-pets.net/catalog/product_info.php?products_id=417&osCsid=7206c31bedbe425249b94fc047b57482

        Ja kerrotko vielä siitä talvilevosta, itse en ole saanut siitä mitään tietoa :-/

        Kiitos jos vastaat!!


      • KP-A
        KP-A kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksestasi todella paljon! Olen lukenut Faunattaren sivuilta, että 90x40x45 cm olisi sopiva, mutta olen kanssasi samaa mieltä siitä, että se on todella pieni, varsinkin jos ne ovat aktiivisia. Tiia's petsin sivuilla suositellaan 100x50x50 cm, jonka itsekin sanoit, joten hankin sitten paljon isomman :-)

        Osaatko suositella jotain sivua, josta voisin ostaa kyseisen UVB-lampun? Kävivsikö loisteputkseksi sellainen putki, joka tuottaa myös UV-valoa?

        Tässä kuva (Olen siis suunnitellut tämän ostamista):

        http://www.tiias-pets.net/catalog/product_info.php?products_id=417&osCsid=7206c31bedbe425249b94fc047b57482

        Ja kerrotko vielä siitä talvilevosta, itse en ole saanut siitä mitään tietoa :-/

        Kiitos jos vastaat!!

        Hei :-)

        Haluaisin vielä kysyä erästä asiaa: Miten usein ruokit kääpiöparta-agamasi? En ole löytänyt mistään vastausta kysymykseeni.

        Kiitos jos etukäteen :-D


      • __piikikäs__
        KP-A kirjoitti:

        Hei :-)

        Haluaisin vielä kysyä erästä asiaa: Miten usein ruokit kääpiöparta-agamasi? En ole löytänyt mistään vastausta kysymykseeni.

        Kiitos jos etukäteen :-D

        Tuo lamppu on erinomainen :)

        Kääpiöparta-agamille pätee sama hoito-ohje kuin normaalille partiksellekin.
        Täältä löytyy hyvä ja kattava sivusto parta-agamien hoidosta :) http://outoot.us/
        Löydät sieltä varmasti vastauksen moniin kysymyksiisi :)


      • KP-A
        __piikikäs__ kirjoitti:

        Tuo lamppu on erinomainen :)

        Kääpiöparta-agamille pätee sama hoito-ohje kuin normaalille partiksellekin.
        Täältä löytyy hyvä ja kattava sivusto parta-agamien hoidosta :) http://outoot.us/
        Löydät sieltä varmasti vastauksen moniin kysymyksiisi :)

        Kiitos vastauksestasi todella paljon :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe