Heippa :-)
Olen hankkimassa kääpiöparta-agamaa ja haluaisin liskon parasta ajatellen kysyä, että onko 300 litrainen akvaario sopivan kokoinen yhdelle liskolle? Terraarionhan pitäisi olla 90x40x45 cm, yhdelle siis :-)
Kiitos kaikille vastaajille!
Terraarion koosta...
7
473
Vastaukset
- KP-A
Sitten olisi vielä sellainen kysymys kuin:
Mitä lamppuja tarvitsen terraarioon? Olen mennyt ihan sekaisin näissä lamppuasioissa :-(
Jos ostan loisteputken, joka tuottaa UV-valoa, tarvitsenko erikseen lämpölampun ja UVB-lampun? UV-lampusta puhutaan ainakin Faunattaren sivuilla.- KP-A
Korjaan: UVB-lampusta puhutaan ainakin Faunattaren sivuilla :-)
- __piikikäs__
KP-A kirjoitti:
Korjaan: UVB-lampusta puhutaan ainakin Faunattaren sivuilla :-)
Minusta tuo 90x40x45cm on todella pieni. Kääpiöparta-agamat ovat todella aktiivisia liskoja varsinkin keväällä ja kesällä. Suosittelisin ainakin n. 100x50x50cm kokoista terraariota. Itselläni on yhdellä 120x50x50cm ja silti päästän sitä välillä lattialle juoksentelemaan, meno on niin kova ;) Litrat eivät liskon terraariossa ole ratkaiseva tekijä, vaan nimenomaan ne mitat. terrassa tulisi olla pituttaa ihan senkin vuoksi että on mahdollista luoda kunnon lämpötilavaihtelut: lämmittelypaikalla 40-45C ja viileässä päässä n. 25C.
Kääpiöpartikset tarvitsevat paljon valoa. Tarvitset siis ehdottomasti vähintään yhden UVB-lampun (laadukkaan!), joka on tärkeä kalkin imeytymisen kannalta. UVB-putki säteilee myös UVA:ta ;) Sen lisäksi yksi päivänvaloputki. Minulla on kaksi UVB-lamppua sekä yksi päivänvaloloisteputki. Ja ne vaihdetaan täällä kerran vuodessa, sillä puolet vuodesta ovat sammuksissa (talvilevon aikaan). - KP-A
__piikikäs__ kirjoitti:
Minusta tuo 90x40x45cm on todella pieni. Kääpiöparta-agamat ovat todella aktiivisia liskoja varsinkin keväällä ja kesällä. Suosittelisin ainakin n. 100x50x50cm kokoista terraariota. Itselläni on yhdellä 120x50x50cm ja silti päästän sitä välillä lattialle juoksentelemaan, meno on niin kova ;) Litrat eivät liskon terraariossa ole ratkaiseva tekijä, vaan nimenomaan ne mitat. terrassa tulisi olla pituttaa ihan senkin vuoksi että on mahdollista luoda kunnon lämpötilavaihtelut: lämmittelypaikalla 40-45C ja viileässä päässä n. 25C.
Kääpiöpartikset tarvitsevat paljon valoa. Tarvitset siis ehdottomasti vähintään yhden UVB-lampun (laadukkaan!), joka on tärkeä kalkin imeytymisen kannalta. UVB-putki säteilee myös UVA:ta ;) Sen lisäksi yksi päivänvaloputki. Minulla on kaksi UVB-lamppua sekä yksi päivänvaloloisteputki. Ja ne vaihdetaan täällä kerran vuodessa, sillä puolet vuodesta ovat sammuksissa (talvilevon aikaan).Kiitoksia vastauksestasi todella paljon! Olen lukenut Faunattaren sivuilta, että 90x40x45 cm olisi sopiva, mutta olen kanssasi samaa mieltä siitä, että se on todella pieni, varsinkin jos ne ovat aktiivisia. Tiia's petsin sivuilla suositellaan 100x50x50 cm, jonka itsekin sanoit, joten hankin sitten paljon isomman :-)
Osaatko suositella jotain sivua, josta voisin ostaa kyseisen UVB-lampun? Kävivsikö loisteputkseksi sellainen putki, joka tuottaa myös UV-valoa?
Tässä kuva (Olen siis suunnitellut tämän ostamista):
http://www.tiias-pets.net/catalog/product_info.php?products_id=417&osCsid=7206c31bedbe425249b94fc047b57482
Ja kerrotko vielä siitä talvilevosta, itse en ole saanut siitä mitään tietoa :-/
Kiitos jos vastaat!! - KP-A
KP-A kirjoitti:
Kiitoksia vastauksestasi todella paljon! Olen lukenut Faunattaren sivuilta, että 90x40x45 cm olisi sopiva, mutta olen kanssasi samaa mieltä siitä, että se on todella pieni, varsinkin jos ne ovat aktiivisia. Tiia's petsin sivuilla suositellaan 100x50x50 cm, jonka itsekin sanoit, joten hankin sitten paljon isomman :-)
Osaatko suositella jotain sivua, josta voisin ostaa kyseisen UVB-lampun? Kävivsikö loisteputkseksi sellainen putki, joka tuottaa myös UV-valoa?
Tässä kuva (Olen siis suunnitellut tämän ostamista):
http://www.tiias-pets.net/catalog/product_info.php?products_id=417&osCsid=7206c31bedbe425249b94fc047b57482
Ja kerrotko vielä siitä talvilevosta, itse en ole saanut siitä mitään tietoa :-/
Kiitos jos vastaat!!Hei :-)
Haluaisin vielä kysyä erästä asiaa: Miten usein ruokit kääpiöparta-agamasi? En ole löytänyt mistään vastausta kysymykseeni.
Kiitos jos etukäteen :-D - __piikikäs__
KP-A kirjoitti:
Hei :-)
Haluaisin vielä kysyä erästä asiaa: Miten usein ruokit kääpiöparta-agamasi? En ole löytänyt mistään vastausta kysymykseeni.
Kiitos jos etukäteen :-DTuo lamppu on erinomainen :)
Kääpiöparta-agamille pätee sama hoito-ohje kuin normaalille partiksellekin.
Täältä löytyy hyvä ja kattava sivusto parta-agamien hoidosta :) http://outoot.us/
Löydät sieltä varmasti vastauksen moniin kysymyksiisi :) - KP-A
__piikikäs__ kirjoitti:
Tuo lamppu on erinomainen :)
Kääpiöparta-agamille pätee sama hoito-ohje kuin normaalille partiksellekin.
Täältä löytyy hyvä ja kattava sivusto parta-agamien hoidosta :) http://outoot.us/
Löydät sieltä varmasti vastauksen moniin kysymyksiisi :)Kiitos vastauksestasi todella paljon :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 129926
- 95785
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten291734Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504